reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 26.11.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

22.11.2010 20:41 - Ministerstvo financí, jemuž šéfuje místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek, zvažuje, že by se snížily výdajové paušály u osob samostatně výdělečně činných, které si mohou OSVČ odečíst z daní. To se však příliš nelíbí občanským demokratům.

Místo dnešních čtyř pásem (OSVČ si podle druhu profese může od příjmu odečíst 30, 40, 60 nebo 80 procent částky a ze zbytku zaplatit daň) si první náměstek ministra financí Ladislav Minčič umí představit existenci dvou, mezi nimiž by byl poměr dva ku jedné. Minčič je paradoxně členem ODS, jejíž předáci s tímto návrhem často nesouhlasí.

Kocourek se proti návhu ministerstva financí ohradil

Například podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka z ODS je snížení výdajových paušálů v rozporu s programovým prohlášením vlády. Vláda se totiž ve svém programovém prohlášení zavázala, že nezvýší celkovou odvodovou zátěž OSVČ. Snížení odečitatelných paušálů by znamenalo, že by podnikatel platil státu více, což by ve svém důsledku znamenalo zvýšení daní pro OSVČ.

„Takový krok by vedl ke zvýšení daňové zátěže živnostníků, kteří na rozdíl od zaměstnanců nemají nárok na placenou dovolenou, placené volno, proplácení přesčasů a další výhody. Snížení výdajových paušálů by mělo negativní vliv na zaměstnanost, protože pro řadu OSVČ by bylo impulsem k ukončení jejich podnikání. Vládní program obsahuje jasně definovaný závazek, že se v důsledku sjednocení základu daně nezvýší celková odvodová zátěž osob samostatně výdělečně činných," uvedl k tomu ministr Kocourek.

Zákonodárci ODS také proti

Předseda Rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Pavel Suchánek z ODS o návrhu zatím neslyšel, protože je v zahraniční, ale obecně se k němu staví spíše negativně. „Je to nenápadný způsob, jak zvýšit daně, zatímco my jsme slíbili, že daně zvyšovat nebudeme. Takový návrh by to měl těžké, aby prošel. Zatím jsem spíše proti, pokud neuslyším smysluplné argumenty, které by mě přesvědčily o opaku," řekl ParlamentnímListům.cz Suchánek.

"Neznám podrobnosti návrhu, ale v tomto momentě mohu říci, že snížení výdajových paušálů by nebylo v souladu s volebním programem ODS," uvedl místopředseda ODS a ministr životního prostředí Pavel Drobil, který byl členem předvolebního kompetenčního týmu, který garantoval program ODS v oblasti hospodářství. 

Členové Hospodářského výboru sněmovny Petr Bendl i Pavel Bém v principu s takovou změnou také nesouhlasí. „Nesouhlasím s žádným zvyšováním daňové zátěže pro podnikatelské subjekty. Hledat rozpočtové zdroje je třeba jinak. Pokud se nicméně návrh stane koaličním návhem vlády, jako loajální poslanec jej podpořím," sdělil Bém.

Změna některých parametrů

Další člen výboru Marek Šnajdr je toho názoru, že bude-li to součástí celkové daňové reformy a jejího zjednodušení, tak je to k jednání. Člen senátního Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Petr Pakosta míní, že stávající model snižuje byrokracii a ulehčuje práci finančním úřadům. „Můžeme se bavit o korekci systému. Například je otázkou, zda by měly být paušály u plátců DPH. Ale plošné snížení výdajových paušálů nepovažuji za dobré řešení," řekl redakci Pakosta.

Člen hospodářského výboru z TOP 09 František Laudát naopak se změnou legislativy problém nemá. „Když to bude přiměřené, tak jsem pro," řekl redakci Laudát. Petr Skokan z Věcí veřejných není rovněž návrhu nadšen. "Již v hospodářské komoře jsem prosazoval tyto paušály. Pokud by navrhované opatření mělo zvýšit administrativní či daňovou zátěž podnikatelů, budu jasně proti," sdělil ParlamentnímListům.cz poslanec Skokan. O reakci jsme požádali též premiéra Petra Nečase. Ten však nereagoval.

Pokud by se nezvýšila daňová zátěž, tak ano, míní ekonom

Děkan Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické Miroslav Ševčík považuje návrh za dobrý v případě, pokud by se nezvýšila celková daňová zátěž. To by bylo podle něho možné pouze v případě, že by se současně se snížením paušálů snížila i daňová sazba, což by pomohlo i v boji s tzv. švarcsystémem. „Příčinou švarcsystému jsou vysoké daně. Pokud se sníží sazba přímých daní, nebude důvod, aby existoval švarsystém," řekl redakci Ševčík.

Není to poprvé

Nejedná se o první snahu TOP 09 de facto zvýšit daňovou zátěž u OSVČ. Ministr zdravotnictví Leoš Heger z TOP 09 by chtěl prosadit vyšší odvod na zdravotní pojištění pro osoby samostatně výdělečně činné a pro lidi žijící z pronájmů či kapitálových investic.

Členům koaliční ODS se to ale vůbec nelíbí. Někteří občanští demokraté to dokonce považují za pokus o porušení koaliční dohody. „S návrhem ministerstva zdravotnictví nesouhlasím," odpověděl pro ParlamentníListy.cz premiér a předseda ODS Petr Nečas.

Porušení koaliční smlouvy

Ministr průmyslu Martin Kocourek a místopředseda sněmovního Výboru pro zdravotnictví Marek Šnajdr dokonce uvedli, že podle nich jde návrh proti koaliční dohodě. „Jsem dokonce toho názoru, že to je dokonce v rozporu s koaliční dohodou a programovým prohlášením vlády," sdělil redakci ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Heger by si přál, aby živnostníci a ostatní OSVČ platili podle výše daňového základu. Ministr financí Miroslav Kalousek slibuje podle Hegera v rámci daňové reformy připravit příští rok zjednodušení, aby se z daňového základu odvíjely platby zdravotní i sociální daně.

Autor: Lukáš Petřík

 

reklama
1617 čtenářů | 8 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům
(frantisek zajicek, 26.11.2010 17:49:13)
Odpovědět
ODS se nelibi Kalouskovo tazeni...a co se jim libi?Koalice s CSSD aby jim do dalsiho rozkradani nemohl nikdo kecat?Mam takovy dojem,ze tato strana uz jenom dojizdi setrvacnosti...FZ
Re: ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům
(Dan, 27.11.2010 10:23:39)
Odpovědět
Nový odpor proti ODS v Praze a tzv. kmotrovské koalici oficiálně posvěcené Klausem je v podstatě i odpor proti prezidentovi a jeho myšlenkám.

Lidé už mají té Klausovi gangsterské organizace dost.
Re: ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům
(JOJO, 26.11.2010 19:23:04)
Odpovědět
ODS BY SE LÍBYLO KDYBY MOHLI SAMI VLÁDNOUT,NA NIKOHO SE NEOHLÍŽET A CO NENI ROZKRADENO DORAZIT.
Re: ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům
(Josef, 26.11.2010 21:32:02)
Odpovědět
"Snížení odečitatelných paušálů by znamenalo, že by podnikatel platil státu více, což by ve svém důsledku znamenalo zvýšení daní pro OSVČ".

Co vsechno spada pod odečitatelne paušály?
Re: ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům
(Kudrna, 26.11.2010 22:02:00)
Odpovědět
Peníze nejsou,ale ani ty paušály se nebudou měnit.Přitom kdo se raduje,že stát takto přihrává živnostníkům a podnikatelům?Úlevy a zase úlevy.A nakonec ,kdo ty úlevy zaplatí?No přece z druhé strany připravované zvýšení DPH,my všichni,včetně důchodců.Ono to má svoji logiku,na zvýšené DPH se nebude tolik remcat.To je ta nejskrytější záludnost od současné vlády.
DPH je byrokratická zrůdnost již ve své podstatě
Re: ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům
(pták12, 28.11.2010 11:30:28)
Odpovědět
Jaké zvýhodňování, zkuste se živit jako OSVČ a pak uvidíte, že není nad to být zaměstnancem. Ono to není žádná legrace dělat denně 12-18 hodin, v sobotu , neděli o svátcích a modlit se, že vám nakonec odběratelé alespoň neco zaplatí, k tomu byrokratický stát s miliony kontrol, tabulek, hlášení, neustále se měnící legislativou. Jinak použití paušálu u živnostníka tj. 60% je v hodně případech nevýhodné, ale lepší než vést účetnictví, na které vám pak už nezbývá čas. Ale to mnoho zaměstnanců nemůže pochopit.
Re: ODS se nelíbí Kalouskovo tažení proti živnostníkům
(Trident, 28.11.2010 12:02:37)
Odpovědět
Každý ví, že nepřímé daně jsou lepší než přímé. Nic záludného na tom není. Vzhledem k tomu, že to znamená zdražování zcela hmatatelné, očekávám reptání mnhem horší.

Důchodci jsou jedinou vrstvou obyvatelstva, jež z krize jenom těží (klesá inflace). Není důvod brát na ně zvláštní ohledy, když na současném stavu vydělávají. Navíc má vláda bod za odvahu, když část zátěže přenáší i na "voličskou mašinérii".