reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Irský problém se jmenuje euro. A náš taky

Autor: Ivo Strejček | Publikováno: 1.12.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Bylo by prozíravé, kdyby český daňový poplatník na chvíli přestal podléhat osudovým představám o tom, že jeho blahobyt a životní spokojenost se bytostně odvíjejí od toho, jaká byla v jeho městě uzavřena povolební koalice.

Pro tentokrát se mu vyplatí zvednout zrak za pásmo českých pohraničních hor a podívat se do okolního světa. Tam se toho za posledních pár dnů děje tolik vážného, co přímo či nepřímo ovlivní naši zemi, že se nám vyplatí přemýšlet v poněkud širších souvislostech.

Irský problém se jmenuje euro

Po Řecku se do finančních obtíží, které stěží zvládne, dostalo i Irsko. Je však třeba zdůraznit, že příčiny irských problémů jsou odlišné od těch řeckých. Zatímco Řecko bylo po celá léta černým pasažérem eurozóny a svoji budoucnost pouze projídalo, Irové byli vždy pracovití a investovali do budoucnosti. Irský ekonomický zázrak jel dlouho na plné obrátky a Irsko bylo často citovanou výkladní skříní současného modelu evropské integrace.

Irský hospodářský model byl založen na ekonomice nízkých daní z příjmu. Pouhých 12,5 % vysoká daň z příjmu právnických osob přilákala do Irska významné firmy a geografická poloha irského ostrova mezi Velkou Británií a Amerikou výhodnost investic pouze podtrhla.

To, proč se tedy irské banky dostaly do potíží, je třeba přičíst pouze a jen na vrub jednotné evropské měny euro, které Irsko přijalo. Příčinou jsou dlouhodobě nízké úrokové sazby stanovené Evropskou centrální bankou. Hospodářské cykly členů eurozóny spolu navzájem "nedýchají" stejně a stanovení takových úrokových měr, které by všem vyhovovaly, je prostě nemožné. Výsledkem je pak kompromis, který stejně nikomu nevyhovuje.

Irský problém se jednoznačně jmenuje euro.

Politická unie

Euro není ekonomický projekt, o který by si v minulosti řekly trhy samy. Euro je projekt politický, symbol současného typu evropské integrace. Funguje na prostoru, který je příliš rozdílný ekonomicky, sociálně, kulturně i historicky a do jedné velikosti kabátu tlačí tlusté i hubené.

K tomu, aby mohla měnová unie náležitě fungovat, však musí fungovat i jako unie fiskální. Jednotná měna vyžaduje jednotné (harmonizované) daně, společnou rozpočtovou a sociální politiku. To ale nelze bez unie politické. Jednoduše řečeno: bez silné jednotné centrální vlády a bez "evropského" ministra financí to nejde.

To je ale naštěstí nepřijatelné pro mnohé členské státy EU a zejména pro jejich občany. Ti správně tuší, že by v takovém kvazipolitickém uskupení ztratili možnost ovlivňovat směr politiky. Tradiční evropská liberální demokracie založená na kontrole politiky a politiků voliči by skončila. Byla by nahrazena čímsi, co je dnes nazýváno „expertní demokracií“, tedy vládou „moudrých a nezávislých“ expertů - byrokratů.

A o to dnes v EU přesně jde. Přesně tento souboj se za kulisami finanční krize a jejich dopadů odehrává. Jde o vědomý pokus plíživě vytvořit superstát bez rozhodnutí voličů.

van Rompuy a Lagardová

Neznáte tato jména? Měli byste si je ale zapamatovat. Christine Lagardová je francouzská ministryně hospodářství a Hermann van Rompuy dokonce prezidentem EU. Ta první vzkázala Irsku, že pokud ono hodlá přijmout finanční pomoc od EU, bude se muset vzdát svých „ultranízkých“ daní. Ten druhý otevřeně hovoří o nezbytnosti vzniku federálního uspořádání EU, protože „pokud bude euro neúspěšné, EU krizi nepřežije“.

Ti, kteří nevěřili, že by si EU dovolila poroučet členským státům, jak vysoké mají mít daně, mají v Lagardové konkrétní příklad k dispozici. Ti, kteří povýšeně mávali rukou nad varováním realistických politiků, že současná evropská politika směřuje k vytvoření evropského superstátu, mohou jen obtížně slova van Rompuye popřít.

Na řadě je po Řecku a Irsku asi i Portugalsko. Pokud se vyplní i chmurné prognózy, že pokračování se bude odehrávat i ve Španělsku, pak už to bude s eurem zlé.

Český poplatníku, je ve tvém zájmu více než kdy jindy sledovat, co se děje za našimi hranicemi.

reklama
2275 čtenářů | 28 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Hardy, 1.12.2010 6:46:52)
Odpovědět
A co na to Eurohujeři ??
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Kalous, 1.12.2010 9:01:34)
Odpovědět
Nic. Právě stěhují agendu vlakem z Brusele do Strassburgu, ostatní ji zase chystají v Strassburgu na stěhování do Brusele. Zbytek přemýšlí, jak si zvednout v době hospodářské krize platy.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Q, 3.12.2010 9:35:02)
Odpovědět
Jo! :))
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Stallker, 1.12.2010 9:06:28)
Odpovědět
Nemáte pocit, že je jich tak nějak čím dál míň?
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(C.Q.Lafayette, 1.12.2010 14:37:03)
Odpovědět
Tak třeba legrační Alberto Kvěch ještě na eurohujerských pozicích vytrvává... :-)))
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Stallker, 1.12.2010 15:42:45)
Odpovědět
Pravda, u pana Kvěch ale na druhé straně kvituji spoustu rozumných názorů na jiné věci...
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(C.Q.Lafayette, 1.12.2010 22:50:20)
Odpovědět
Ale €hujer je to nebetyčný, že? :-))
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Václav, 1.12.2010 14:46:46)
Odpovědět
Problém v Irsku není srovnatelný s našim, protože nízké daně právnických osob i fysických osob v Irsku jsou spojeny s podstatně vyšší mzdou zaměstnanců než u nás. U nás by to pro zaměstnance bylo katastrofální, protože by to nutilo stát při nízké dani právnických osob zvýšit i odvody daní fysických osob do státní pokladny a snížit příjmy obyvatelstva zvýšením DPH.
Prosím o věcnou diskusi!
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(grek, 1.12.2010 15:03:31)
Odpovědět
Pokud se stane žití na "dluh" standartem a nezodpovědnost nepotrestána,tak na daních a mzdách moc nesejde.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Kalous, 1.12.2010 15:36:24)
Odpovědět
Jestli se vůbec v tomto systému dá žít jinak než na dluh. Vždyť všechny státy na světě jsou zadluženy - vyjímka kromě Číny asi jen naftové státy jako Norsko, Kuvajt či bankovní šmelináři jako Švýcarsko, Monako, Lichtenštensko..V objemu nejvíce zadluženy jsou ti nejbohatší (USA, nejvíce nejbohatší Kalifornie). Asi je třeba ho mít alespoň pod rozumnou kontrolou a prudce ho nezvyšovat. Důrazně se oddlužovat znamená se v tomto pokřiveném světě ekonomicky a sociálně zničit.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Heřman Vidlák, 1.12.2010 15:43:02)
Odpovědět
Sociálně zničit? Ano systém je pokřivený, protože ve jménu sociálního státu je každý pracující člověk obrán o polovinu svého výdělku. To se týká i těch nejméně příjmových skupin.

V roce 1787 Alexander Tyler, skotský profesor historie na University of Edinburgh, řekl na adresu athénské republiky, zaniklé před 2000 lety, toto:
"Demokracie je vždy dočasná a nemůže trvale existovat jako forma vlády. Demokracie existuje jen do doby, než voliči zjistí, že mohou sami sobě "navolit" velkorysé dary z veřejných statků. Od toho okamžiku většina vždy volí ty kandidáty, kteří jim slíbí co největší podíl na veřejných prostředcích, což má za následek, že každá demokracie nakonec zajde na zhroucení financí.
Pak následuje vždy totalita."
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Kalous, 1.12.2010 17:18:40)
Odpovědět
Vidláku, vy nebudete chtít důchod nebo nemocenskou, když na dlouho onemocníte? Nechcete aby vaše děti učili (skoro) zdarma kvalitní učitelé, aby dobře fungovala doprava, zdravotnictví a byla nízká kriminalita? Kde se na to vezmou peníze - od Marťanů? Kam asi ty vaše daně jdou - a nic se vám nebo blízkým nevrátí?
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(hanca, 1.12.2010 18:59:41)
Odpovědět
ted jsem cetla na jinem serveru clanek o diskuzich Nemcu ohledne eura. politikum tam jaksi dochazi, ze po reckem kolapsu uz na dalsi zachranne akce jejich obcane jaksi pristupovat nehodlaji. a tak uz uvazuji, zda se vyplati nechat euro padnout, ci nikoli...

to jsou ale posuny v mysleni behem kratke doby!

vsichni vedi, ze Irsko neni posledni. politici si muzou navymyslet pro zachranu eura, co chteji, ale jak lidem pretece pohar trpelivosti, dostanou na budku. myslim, ze se nedockame jen tradicnich stavek v socanskych zemich (Fr, Rec, Sp), ale prijde na radu prave to Nemecko. a to bude vazne problem.

Pro H.Vidlak:
tak ten citat je presny! bohuzel se i ja domnivam, ze takhle to nepujde do nekonecna. to, co mohlo fungovat v 70.letech, je dnes minulosti. spolecnost starne, zacinaji prevladat ti, co se do duchodu chystaji, a duchodci. tito volici budou chtit logicky zajistit pohodlne stari. ze je to na ukor budoucnosti jejich deti? ze neni dostatek mladych, kteri by na ne pracovali? a koho z nich to opravdu zajima?
a politici, kteri chteji byt u moci, na tu hru pristupuji, jinak by se k moci nedostali...to je proste zacarovany kruh.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Kalous, 1.12.2010 20:19:21)
Odpovědět
Ale Hanco - sice přibývá procento neproduktivních lidí - ale dále se velmi zvyšuje produktivita práce, zavádí se nové technologie. Ten nárůst bohatství nemusí sežrat jen těch horních 10%. Takže teoreticky by mělo být pro všechny
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Heřman Vidlák, 1.12.2010 20:51:11)
Odpovědět
Pokud přeložím Vaše slova do normální řeči, tak vlastně říkáte toto:
"Sice vás pracuje čím dál tím méně, ale pracujete efektivněji, takže se plody vaší práce dají snadno přerozdělit mezi stále početnější armádu přihlížejících."
Já to říkám pořad. Levicovost a sociální cítění jsou dvě různé věci.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(pavjan, 2.12.2010 12:42:09)
Odpovědět
Pro H. Vidlák. Je to přesně tak. Už delší dobu se mi vtírala myšlenka, že každá demokracie dříve, či později skončí socialismem a posléze krachem. Je to vidět z toho jak nám utěšeně narůstá počet a požadavky klientů sociálního státu.
Kalousův příspěvek mi připadá poněkud odtržený od reality (tentokrát).
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Stallker, 1.12.2010 16:01:09)
Odpovědět
Ono to jde. Dokonce by to šlo i s postupným snižováním daní. Pravdou ale asi taky je, že bychom se museli naučit žít trošku skromněji…

Všichni…
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(cook, 1.12.2010 16:29:20)
Odpovědět
Taková katastrofa se stává souběhem několika chyb a euro je jen jedna z mnoha příčin.Další příčina tohoto stavu je že irská vlada se zaručila za garance irských bank a jejich výnosů s riskatních více úvěrovaných finančních operací.Ale na druhou stranu zase irská vláda potřebovala do země přilákat kapitál tak požadovala po irských bankách aby kapitál přitáhly z jiných konkurenčních trhů a na oplátku banky požadovaly od vlády záruky podpory ,aby se do takového jednání mohly vůbec pustit.Další chybou Irska bylo že příliš vsadilo na obchod s nepodpořilo to pilířem průmyslu,ale jenom služeb.Proto se Irsko stalo závislé na situaci Británie a Usa.Jinak dále s článkem souhlasím.Články pana Strejčka jsou čtivé a mají zajímavé postřehy.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(frantisek zajicek, 1.12.2010 18:44:45)
Odpovědět
V dobe krize je lepsi vlastni mena,ale pouze v dobe krize...Ale kdo pocita s tim,ze ta krize bude vecna?Zeptejte se na nazor exporteru(na cemz je nase ekonomika zalozena)a ti vas s Korunou poslou do pr.de.le.Zavidim Madarum,ze si prozirave nechali svuj Forint...Irsko je tam,kde je diky svym bankam a jedno s jakou menou,ci komoditami obchodavali,FZ
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(cook, 1.12.2010 19:10:01)
Odpovědět
Franto a ty máš dojem že ti byrokrati v bruselu mají nějaký plán jak z toho ven?Mě z jejich chování vyznívá že počítají že je jako obvykle z toho vytáhne Německo.Ale ona je otázka co za to? A druhá,jestli už ta krize není i nad německé síle?!
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(frantisek zajicek, 1.12.2010 20:24:31)
Odpovědět
Predne,kapitane,se jedna o muj soukromy nazor.Profesne jsem nekde uplne jinde,nebudu se s tebou prit v necem,v cem jsi na pevne pude.Jako laikovi je mi jasne,ze ekonomicky vyvoj nelze presne predpovedet,takze neverim,ze by byrokracie nejake to reseni mela.A srovnam-li pracovni nasazeni nasich 22 turistu hajicich zajmy CZ v Bruselu,reseni daneho problemu lze videt ve vzdalensti,kterou symbolizuje cislice 8 lezici spokojene na zadech...Osobne nepodnikam(slaby pokus v USA-vysledek temer tragicky)takze at s Eurem,ci bez nej mi tato mena moji situaci ani nezlepsi,ani nezhorsi.Ale pokud uz jsme do te Unie jednou vlezli,nejake ty zavazky by se plnit mely.Ma osobni vize o EU se celkem shoduje s vizi Nizozemske strany PVV(Geert Wilders,bod 8).Nepravem mne nekteri prispivajici prisuzuji podporu LS,nikdy jsem ji nepodporoval,ani nezatracoval a to z jednoho duvodu:Nenecham si proplachovat svou tykev timto portalem a na veci si delam svuj usudek.LS jsem cetl ve zkracene verzi(kolik nas asi bylo?)a mezi nama-nerozumim tomu,je to samy pravnicky vyraz.I cinitele ustavniho soudu priznali,ze na hloubkovou analyzu LS by potrebovali mnoho tydnu...prijde mi smesne,jak se tady ti anonymni nickove pouze snazi papouskovat mistni pisalky a strasit neexistujicimi negativy teto smlouvy.Proste co je z EU je spatne.Pracuji v zahranici a mozna,ze tu EU vidim z jineho uhlu nez Cesky malomestak presvedceny o sve vyjimecnosti.FZ
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(cook, 1.12.2010 20:42:22)
Odpovědět
Franto já prezentuji taky jen svůj soukromý názor .Nikdo s nás tady kdo na tomto portálu nemá relevantní informace,řekl bych přímo ze zdrojů vlád.Takže ať má kdokoliv jakékoliv znalosti a informace tak ty jsou naprosto néůplné proto je velmi pravděpodobné že jakákoliv analýza není úplně dokonalá.I proto by měly být ty diskuze i s lidmq kteří májí jak jiné nazory na fungování unie a taky různá zaměření a specializace.aspoň já se chci kdyžtak poučit.Bohužel to tady někdy sklouzává ke zbytečným urážkám(přiznávám i mě to někdy ujede)a to je velká škoda.Věcná diskuze zde by nebyla na škodu.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Kalous, 1.12.2010 20:23:05)
Odpovědět
Ale zajíčku, vždyť to Maďarsko je na tom ekonomicky mnohem hůře než my - skoro jak Řecko. Je zadlužené více než po uši, muselo si vypůjčit kde se dalo.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(frantisek zajicek, 1.12.2010 20:28:59)
Odpovědět
Kalous,nevidis,ze jde o ironii?Mam za tim tri tecky.Irsko je pry v ri.ti proto,ze ma Euro a Madarsko i bez Eura je v te ri.ti jakbysmet,FZ
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Kudrna, 1.12.2010 21:41:30)
Odpovědět
Ty daně ,vážení,ať si každý stát postaví "jak chce".Třeba nulové,jako Brunei,nebo Kuvajt.
Ale dodržte tempo zadlužování HDP pod 3%,nebo radši 0.Potom zjistíte,že každý stát v EU si musí svoji fiskální ekonomiku hlídat a neexperimentovat.To Irsko,okterém se v současné době mluví,si to doslova zavinilo samo.Ne Euro,jak mnozí uvádějí,je na vině.Tak nízké daně,12,5%,pro podnik.firmy,jsou zabijákem ekonomiky.Důležité jsou příjmy a ty se nízkými daněmi nedostaví.Kdyby Irsko vlastnilo bohatá naftová pole jako Kuvajt,mohlo by si fiskálně lecos dovolit.Víme?Ona ta fiskální ekonomika s politikou se bude ,chtě nechtě,muset v EU provázat.Když tuto operaci EU nezvládne,nemá šanci Euro,nebude-li Euro,nebude mít šanci v budoucnu ani EU.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Josef, 2.12.2010 0:44:13)
Odpovědět
12,5% tax v Irsku ma sve duvody! Ono to Irsko moc korporaci nevlastni a ty o kterych mluvite
jsou multinarodni korporace, ktere vyuzily nezke dane a otevreli si svoje reditelestvi v Irsku. Kdykoliv jim zvednou dane tak pro ne neni problem zbalit fidlatka a presunout se do dalsi priznive krajiny pro jejich podnikani. Takze v pripade Irska je lepsi mit 12,5% nez nic!
I svetove nenavideny Hallyburton odstehoval sve fidlatka do Dubaje a ma klid. Ani zeleni
ho nepronasleduji za znecistovani planety i kdy spolecnost vyrabi pouze vrtaci zarizeni
a olej netezi!
Problem s penezi je uplne na druhe strane o cem lauzi media neinformuji a sice ze vlady moc
utrati a proto se nedostava penez. Jednak volicum slibuji hory doly, aby je volili a i soucasna krize v USA byla vyvolana take kongresem, ze naridili bankam udelovat nizkourokove pujcky obcanum, kteri meli pochybnou zaruku pujcky splacet. Banky je zamichaly do kvalitnich pujcek prodaly je nic netusicim investorum.

Co jsem videl v reportazi ze Spanelska, tam vlada aby vytvorila zamestnanost podporovala
vystavbu domu a bytu za predpokladu, z si tyto nemovitosti koupi lide z bohateho severu a
prisla krize a nezamestnanost a kupci ze severu neprijeli. Nezamestnanost stoupla na 20%, mladistvi do 25.let 40%. Zapatero potrebuje radikalni zmeny a skrty, ale boji se,
protoze pristi rok jsou ve Spanelsku volby a ma obavy, ze by prohral. Vice jak 50% spanelskych
zamestnancu dostava vyplatu od vlay. Stejne tak v dalsich zemich jako Francie 57% dostava
vyplatu od vlady, ktera znarodnila drahy a sluzby a potrebuje privatizovat.
Takze zakopany pes je ve spolecnych penezich.
Irsky ministr financi si dnes na byznys TV stezoval, ze ECB dela menovou politiku vyhodnou pro nemeckou ekonomii, a slabsi staty jim nestaci. 40% nemeckeho exportu jde do zemi EU.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(cook, 2.12.2010 7:10:38)
Odpovědět
Ano Josefe máš pravdu.Tento problém jsem zde na portálu už mnohokrát popisoval.
Re: Irský problém se jmenuje euro. A náš taky
(Josef, 2.12.2010 8:42:20)
Odpovědět
FED - Ben Bernake teprve zverejnil kam rozpucoval od r. 2008 tolik penez:
Foreign banks were among the biggest borrowers at a facility set up by the Fed in the depths of the financial crisis. Switzerland's UBS AG (UBS, UBSN.VX) tapped the central bank's Commercial Paper Funding Facility, or CPFF, for $74.53 billion. France's BNP Paribas SA (BNPQY, BNP.FR) borrowed $41.59 billion, while the U.K.'s Barclays PLC (BCS, BARC.LN) unit Barclays Capital borrowed $38.77 billion and Royal Bank of Scotland Group PLC (RBS, RBS.LN) borrowed $38.52 billion.

Deutsche Bank and Credit Suisse were among the most active dealers in the Fed's $1.25 trillion mortgage purchase program.