reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?

Autor: Břetislav Olšer | Publikováno: 3.12.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Poprvé jsem se s termínem “bílý rasismus” setkal v Jihoafrické republice, kde mě tamní běloši zhrzeně informovali, že sotva skončil apartheid, tedy černý rasismus, nastoupila jeho bílá podoba.

Tedy upřednostňování černých a barevných obyvatel na úkor těch bílých. Třeba když Mandela nařídil, aby v každém podniku pracoval poměrný počet černochů podle toho, jaký byl demografický poměr v JAR, jež má cca 44 milionů obyvatel, z toho pouze asi pět milionů bělochů. Přesto stačili držet ekonomicky tuto africkou zemi nad vodou…

V nastalých časech “svobody barevných”, pokud bylo ve firmě sto pracovníků, nejmíň osmdesát jich muselo být snědé pleti. Bylo-li ve vedení podniku deset osob, ředitel a sedm dalších by měli být černoši. Ať k tomu měli vzdělání či praxi nebo ne.

Jiní žehrali, že nemají kartičky na peníze jako bílí a tak si zpočátku bez placení brali v obchodech spotřební zboží, jelikož jim řekl Mandela, že když ho zvolí, budou mít vše to, co mají běloši. Opomněl jim asi důrazně připomenout, že musejí napřed pracovat a vydělat si randy.

 

Výsledkem byl bezpočet bankrotů, mezi jinými i pivovaru Vivo v Pretorii, kde byli v osmičlenném vedení dva běloši - jeden z nich byl sládek Anton Barnošák z ostravského Ostravaru.

Tak to chodí v Africe, kde je number one kult matky a početná rodina. Tak to chodí ve třetím největším světadílu, v němž bylo za poslední století 70 státních převratů a 13 vražd představitelů nějakého státu, jichž je čtyřiapadesát. A v nich přes 960 milionů obyvatel.

Při porodnosti v průměru šesti dětí to není nic mimořádného. A to v 1950 žilo mezi Casablankou a Kapským Městem “pouhých” 220 milionů obyvatel a v roce 2008 jich už bylo přes půl miliardy…

Ani globálně se běloši nebudou mít po roce 2050 čím chlubit - zbude jich na planetě jen asi osmnáct procent. A neonacisté i skinheadi budou mít po svém “jednom národu” a “bílé rase”…

Pak jsem se ocitl z Johannesburgu v Torontu, v tom kanadském, ne australském. A rozhovor, který jsem tam vedl s jedním Romem, omlouvám se, že se opakuji, mi zůstane navždy v paměti jako čítankový příklad “bílého rasismu”…

“Co děláš tak daleko od Ostravy?” zeptal jsem se v torontském baru Roma, kterého jsem znal jako novinář z ostravských soudních síní.

“Žádám tady o azyl!” řekl sebejistě známý kapsář z Přívozu.

“Azyl?” žasl jsem. “Je přece rok 1997, není důvod emigrovat…”

“Když tady řekneš, že tě v Česku i dnes ohrožují skíni, co Romy zabíjejí a šikanují, můžeš požádat o status uprchlíka,” sdělil mi s úsměvem.

“Hele, co kdybych si tady požádal o azyl i já?” šokoval jsem ho.

“Copak tebe někdo v Ostravě diskriminuje?” vytřeštil na mě oči. “My nemůžeme jít v noci v klidu po ulici ze strachu, že nás zbijí holé lebky!”

“Co kdybych řekl, že mě diskriminují Romové, protože nemůžu jít v klidu ve dne v Ostravě po ulici ze strachu, že mě okradou!” vybuchl jsem.

“To je naše kulturní identita!” řekl sebevědomě. “Být čorkařem se u nás dědí z rodu na rod!”

“Hele, statečný dědici cikánské kulturní identity, co když se domluvíme a budeme si v Kanadě dělat jeden druhému svědka u imigračního soudu?” plácl jsem ho přátelsky po zádech.

“Ty mi dosvědčíš, že jste mě v Ostravě napadli a zranili, přičemž jste hanobili moji rasu, já ti zase před imigračním soudem potvrdím, že jsem tě chtěl zabít za to, že jste mé ženě ukradli v tramvaji z kabelky deset tisíc korun, doklady a firemní razítko!”

“Ty jsi ale běloch, gadžo, tobě tady fakt azyl nedají!” podíval se vážně. “A vůbec - kdo tě tam teď šikanuje, když jsem už v Kanadě?” snažil se nejapně žertovat.

“Když se Romové vystěhují z Česka do Kanady, budou spokojeni i gadžové z Ostravy! Tak proč si lámat zbytečně hlavu s nějakým bílým rasismem..?”

Pak mi známý ze studií, emigrant v New Yorku, řekl, že když v konkurzu zůstanou dva nejlepší, černoch a běloch, a pokud místo získá ten druhý, je z toho skoro automaticky rasová dikriminace.

A další modelový případ; Když někdo na Manhattanu pronajímá byty a na inzerát se přihlásí opět černo-bílý pár a přednost dostane běloch, je situace nemlich stejná…

Kdyby si Severní Amerika nezačala s otrokářstvím, nebyly by dnes USA v problémech, resp. její bělošská menšina. Proto už v roce 2042 nebudou stárnoucí Američané světlé pleti tvořit většinovou skupinu v populaci Spojených států.

V roce 2050 prý budou běloši tvořit pouze 46 procent americké populace, zbytek budou Afroameričané, hispánci, kteří jsou nejrychleji rostoucí skupinou americké společnosti, a Asiaté.

Ve Velké Británii zjistil oficiální výzkum, že rostoucí počet bílých lidí věří, že jsou obětmi rasových předsudků. Téměř jedna třetina dotazovaných uvedla, že si myslí, že s nimi bylo v klíčových oblastech veřejných služeb zacházeno hůře než příslušníky ostatních ras.

Podle vládní studie se počet bílých, který prohlašuje, že jim byla odmítnuta nabídka práce nebo byli diskriminováni v práci z důvodu rasové příslušnosti, za posledních pět let zdvojnásobil. Sedm procent věří, že nebyli povýšeni kvůli své rasové příslušnosti.

V Paříži před několika lety pronásledovala policie pro krádež arabského mladíka, který se ukryl v elektorozvodně, kde uhořel. Byly z toho mnohatýdenní demonstrace arabských barevných obyvatel proti údajnému rasismu “bílé” policie.

V následujících dnech bylo zapáleno na 60 tisíc automobilů, vyrabovány a zničeny stovky obchodů. Bílý rasismus, nepleťme si, prosím, s rasismem bílých…

Jiný případ “bílého rasismu” zažívá muž, kterému se začalo říkat Fred Flinstone, podle hrdiny kreslených příběhů z doby kamenné. Důvod byl prostý; byl to bezdomovec, který si zařídil svoji jeskyni v nefunkčním kamenném železničím podjezdu.

Vlaky už tam dávno nejezdily, jen Fred alias Zdeněk B., si tam žil, jak mohl. A že to byl kdysi představitel majetné střední vrstvy. Původně byl zručný řemeslník, když ho vyhodili a podnik zavřeli, zavedl si butik. Měl ale velké oči, moc si půjčil a pak neměl jak vracet.

Přišli věřitelé a exekutoři, napřed mu nechali soudně odejmout veškeré peníze z konta, k tomu vybavení bytu, pak i byt, což přimělo jeho ženu, aby od něho odešla a nakonec se s ním rozvedla. Naštěstí neměli děti.

Následně přišlo ještě pár “nešťastných” pochybení, alkohol, hrací automaty, až milý Zdeněk-Fred skončil jako jeden z mnoha bezdomovců, navíc je dál stíhán věřiteli pro několik statisíců dluhů…

Nemá pro jistotu žádnou adresu, není kde mu předat obsílku od policie či od soudu. Proto raději rezignoval na akci Šance i pracovní dílny, kde se malují hrníčky, svíčky a kdovíco ještě. Raději jen leží ve své jeskyni a čte bulvár. Prakticky se tak skrývá, anonymita mu vyhovuje…

Je závislý jenom na tom, co vyžebrá a na pár stovkách příležitostní sociální podpory, jelikož má teprve pětapadesát, práci nedostane, i když nemá černou kůži, a o důchodu si může nechat jenom zdát. Občas se zajde osprchovat do charity, kde dostane horkou polévku a kus chleba.

Když hodně mrzne, ušetří si nějaké to pivko a nakoukne též do azylového domu, v němž kontrolují, jestli někdo nepil alkohol…

Je zajímavé, že se ve svém bezdomoveckém životě nesetkal s téměř žádným cikánem. Důvod je prostý; Romové by asi těžko obstáli v tak dramatických životních podmínkách. A také proč by se do nich nutili.

Dostávají své “těžce vydobyté” invalidní důchody, přispěvky na děti a eventuálně si vyrazí se “záhadně získanými penězi” do Kanady či V. Británie nebo Nizozemska či Belgie, kde dostanou také sociální podporu, ale v eurech nebo dolarech.

Pokud se vrátí do Česka, chodí tak dlouho na úřady, kličkují v jimi dokonale ovládaných a počesku děravých zákonech, až jim otrávení byrokraté nakonec poskytnou ubytování, i když to předchozí zdevastovali, rozkradli a zadlužili jako neplatiči nájmu, elektřiny a vody.

Když je někdo za to popožene před soud, je z toho diskriminace a stížnosti do Bruselu nebo Štrasburgu, kde páni alibisté s lidskou tváří rozhodnou, že jim náš stát musí podobně jako rodině Červeňákové vyplatit odškodnění třeba i milion.

A místo toho, aby z těchto peněz zaplatili své dluhy, nakoupí zlato a stěžují si, že bydlení, co dostali, jsou obyčejné králikárny…

A když se někdo rozčílí a začne nadávat, že v tom smradu a bordelu vedle nich už nevydrží a že on, na rozdíl od jiných, poctivě pracuje a slušně vychovává své děti…dostane nesmytelnou nálepku: Pozor, rasista! a je to…

Možná by bylo řešení, které mi navrhl sám zmíněný romský žadatel o azyl v Kanadě.

“Když se všichni Romové vystěhují z Česka do Kanady, budou spokojeni i gadžové z Ostravy! Tak proč si lámat hlavu s nějakým bílým rasismem…?

PS: Promiň, Editko a Pepane, vím, že Vás a dalších slušných Romů se to netýká, ale už jsem to nemohl vydržet!

reklama
6697 čtenářů | 18 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(bhanis, 3.12.2010 10:22:36)
Odpovědět
SOUHLAS, naprostý souhlas, ten bílý rasismus už se fakt nedá vydržet !!!!! Proboha, kdy se najde někdo, kdo bude mít sílu a vůli s tím KONEČNĚ NĚCO UDĚLAT !!!!! Vždyť oni si ti "ROM-CI" dělají už tolik let kakáč :-(
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Fiter, 3.12.2010 14:03:05)
Odpovědět
Byla to pro mě úplná novina když jsem se dozvěděl,že když chytnou nějakého cikánského zmetka při nějaké lotrovině a policie ho vyslýchá,tak tomu ubožáčkovi musí po 5hodinách dát občerstvení.To jsou ale věci.Věřím tomu,že korektnost a multikulturalismus jak přišly tak odejdou a na ty naše románkové přijdou tězké časy.Už aby to bylo.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(onďa, 3.12.2010 11:02:48)
Odpovědět
opravdu- výborný článek.
Když si to promítnu,opravdu si nevzpomínám,že bych viděla bezdomovce- cikána.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Chytrakzhospody, 3.12.2010 12:15:56)
Odpovědět
Břeťo trochu se mýlíš. Naši spoluobčané jsou vesměs homelesáci. Bydlí v objektech, které nejsou jejich, nájem ani za odebrané služby (voda, elektrika) neplatí. Taký je rozdíl bez echthomelesákem, který bydlí v kanálu a spoluobčanem který bydlí v bytě. Obojí je nemovitost, bez práva užívání a policajti je prakticky nemaj šanci vyhodit.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Petrraft, 3.12.2010 12:48:11)
Odpovědět
Peníze na všechno ( i sociální dávky ) je třeba nejdříve vydělat. V situaci, že není na důchody, zdravotnictví, školství atd. je LOGICKY třeba udělat jediné. Posílit počty pracujících ( i do budoucnosti ) a snížit počty nekdy nepracujících. Nástroj - finanční pobídky. Platit pouze za kvalitu = chození do školy, další vzdělávání a práci. Neplatit za flákání. Teyd žádné přídavky, porodné asoc. dávky. Pěkně koště, lopatu a za to poukaz na jídlo. Poukaz na úhradu nájmu apod. Žádné love do automatů, na cigarety a chlast. jak je to jednoduché.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(huntsville, 3.12.2010 13:04:04)
Odpovědět
Stopro souhlas, není k tomu co dodat. Zrůdný sociální systém tohoto státu, skutečně dokáže udělat homelesáky pouze z bílých. Indočeši dostávají všechno zadara a nikdo po nich nic nechce- on se jim vyhne i revizor MHD, který jinak s chutí mlátí bílé (barevní jsou totiž vždycky v početní přesile). Když se k tomu připočte ještě skutečně exemplární trestání jakýchkoliv projevů s "extrémistickým" podtextem, je jasné, že většina národa raději drží hubu...
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Petr J, 3.12.2010 13:09:13)
Odpovědět
Dobry den cteni ctenari. Jsem opet docela "spokojen" s tim co napsal pan B.Olser, je to opet velky plac a zavist vsem lidem jine barvy pleti nez je bila.
Je mi opravdu velice lito toho psychickeho utrpeni, ktere proziva pan Olser na svych cestach, jako osoba fundovana v zurnalistice a velice zajimajici se lidmi, jako jsou afroamericane tmave bavy pleti ci snedi Romove v UK nebo v USA nebo v Canade.Jak kdo pracuje atd.:-)
Je videt, ze pan Olser je clovek velice rozumny a dokaze se bavit s Romem v Canade o tom,ze by take chtel brat socialni davky a stale si stezovat, ze je diskriminovan ceskymi urady jako Romove co v CR museli trpet, jak jejich deti tak dospeli. Je take uplne jasne, ze rafinovane podavane destruktivni smyslenky pana Olsera maji Romy jeste vice zesmesnovat a hanobit. Toto jeho videni romske mensiny je uplne jasne, ze jeho umyslem a ucelem je v majoritnich obcanech vyvolat odsudky romske mensiny a jejich zivota a take je potreba neustale tvrdit, ze Romove jsou velice chytri atd.atd.:-)
Pane Olsere vy jste vetsi dusevni chudak nez ten Rom v Canade, nebot vy budete nestastny i kdyz velka vetsina Romu bude v integrovana do spolecnosti, tak vy budte trpet jenom proto, ze vubec romska mensina jako narod existuji!
Takto presne nahlizeji cesti neonaciste a naciste na zidovskou a romskou mensinu jako Vy pane Olsere! Takze vy jako vzdelany clovek jste opravdu ve svem videni lidi na nizsim stupni moralky a etiky nez vsichni tmavy lide JAR a vsichni chudi Romove.
Ze vam neni hanba takove lzi psat a ocekavat pro vas nejake ovace. Vzdy je psano, ze: "ti co jsou polsedni budou prvni".
Vy tim co pisete presne potvzujete toto pravdive slovo. Vy nejste ten clovek, ktery ma hovorit o moralce. Vy jste prave takovy clovek,ktery diky svemu psanemu slovu ukazuje,ze je jenom pomlouvac a stvac. Takze pozor, aby jste casem nebyl obzalovan pro hlasani nenavisti k jinym narodnostem a vzbuzoval v lidech rasismus a ponizovani chudych a zbidacelich lidi. Vy canadsky prolhance.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Stilet, 3.12.2010 14:36:43)
Odpovědět
A ty Petře jsi duševní mrzák ! Kripl ! Nepodarek ! Zrůda ! Zřejmě tělo znetořene nemáš, ale máš znetvořenou duši, pokud vůbec máš lidsjkou duši. Nejsi také náhodou cikán, "Rom" či jiný opočlověk? Co ty tak můžeš vědět o cikánech, že se tady za ně biješ?
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Kalous, 4.12.2010 13:22:24)
Odpovědět
Je to bl.bec, neztrácej s ním čas Stilete.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(jirka, 3.12.2010 15:03:35)
Odpovědět
Petr J. je Dežo Červenák.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Miroslav Piešťan, 3.12.2010 15:50:02)
Odpovědět
milý pane, s panem Olšerem je možné polemizovať či nesúhlasiť ale vy sa chováte v závere svojho príspevku ako skutočný fašista. Navrhujete policajnú represiu na základe nejakých domnienok za vyslovenie názoru. U vás sa tuším dá kúpiť legálne Main kampf, pretože sa mi zdá, že by ste si tú knihu mohli kúpiť a niekde tam v nej by ste sa aj našiel a možno aj zbadal. A možno by ste potom mal vačšiu úctu k demokracii ako spoločenskému systému.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(ruda, 3.12.2010 16:39:04)
Odpovědět
Tak jednostranný a přiblblý příspěvek jsem tu dlouho nečetl.Místo argumentace samá vyhrůžka...
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Láďa1, 11.1.2011 8:39:45)
Odpovědět
Zaráží mě, že někdo může napsat tolik textu a přitom nenapsat nic... Teda vlastně něco jo, ale to je taková blbost, že lituju všechny i sebe, že vůbec ztráceli čas čtením.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Petr J, 3.12.2010 17:46:27)
Odpovědět
Dobry den pane Stilet,trochu mi pripominate meho politruka za bolsevika, ten take kdyz jsem snim diskutoval o komunisticke propagande,ktera zabiji ducha, tak me chtel za mou pravdu nechat potrestat.
Vy jste me pourazel a jste pritom mozna sam dusevne labilni osobnost, nebot ja mam pravo take na nazor a me argumentace se opiraji o znalost veci a presne poznani postrannich umyslu pana rasisty Olsera a jeho symptizantu...
Vy pane Skelet musit byt take urcite amoralni clovek, nebot jste i mozna sympatizant DSSS ty nemaji radi styl meho slovosledu, ktery z nich jasne dokaze analyzovat vely priklon k nacismu a hitlerismu.
Takze vazeny pane Skelete, Vy sam jste jedinec,ktery patri do stada rasistickych hitlerovskych band. Je to videt na Vasi rasisticke mentalni retaradaci. Preji hezke pocteni prohlaseni vasich oblibencu Tomase Vandase.:-)
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Stallker, 3.12.2010 19:01:31)
Odpovědět
Vy jste pene zřejmě vůbec nic nepochopil. Řekl bych, že drtivá většina zde píšících přispivatelů neměla s rasizmem nejmenší problémy. Dokud osobně nepotkali cikány. Jsem si jist, že vy zatím tuto zkušenost nemáte. Věřte, že je to zážitek, který naprosto změní celý váš dosavadní pohled na svět.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Láďa1, 11.1.2011 8:46:21)
Odpovědět
Hádám, že jste nějaký rádoby intelektuál z nějakého našeho velkého města, který zná cigány jen z fotek, rádia a vyprávění. Takže můžete přestat oblbovat lidi, že o tom něco víte a dále se ukájejte ve vaší pravdě o rovnosti práv lidí v ČR. Ale nedělejte to radši moc veřejně, lidé se Vám budou zase smát.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Sváťa, 4.12.2010 0:13:45)
Odpovědět
Pravdivý a výstižný článek,jste jeden z mála novinářů,kteří se nebojí otevřeně popsat realitu.Myslím,že ze zdražováním a škrty se něco ve společnosti pohne a bude větší tlak na politiky přestat dělat permanentně cikánům ústupky a sponzorovat jejich ne nicdělání,ale bordeldělání.Je ostuda,že po celé republice jsou již desetitisíce bílých bezdomovců.Ti starší z nich určitě i pracovali,ale díky rodinným i pracovním problémům a psychické labilitě,ke které se pak přidal alkohol,spadli na dno a koho zajímá na rozdíl od cikánů jejich osud.Denně slyšíme kolik jich umrzlo,to je vrchol kapitalismu,svobody a demokracie ve třetím tisícileti.Bílí invalidé bez rukou a nohou nedostanou plný invalidní důchod,zdravý mladý cikán klidně,bez problémů.Jak se jím počítají důchody,jaké mají tabulky pro výpočet starobního důchodu?Kolik Kalousek škrtne na sociálkách,invalidech,nemocných,aby bylo na valorizované podpory pro cikány.Jak dlouho se budeme dívat a bát se mluvit,kritizovat a bojovat za bílou rovnoprávnost.
Re: Co je to tzv. bílý rasismus a proč Romové nebývají bezdomovci…?
(Kalous, 4.12.2010 13:27:02)
Odpovědět
Ony ty invalidní důchody Romů, kteří nikdy nepracovali, jsou většinou větší než starobní důchody lidí kteří 30 let pracovali. Invalidní důchody jsou většinou 7-8 tisíc, a mnoho starobních důchodů s 20-30 odpracovanými lety je mnohem nižší. Je to bondel.