reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Hra na eurodomino už začíná

Autor: Alexander Tomský | Publikováno: 27.12.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

I slova mají svou příchuť. Ještě nedávno považovali mnozí podnikatelé euro za laciný leč pozitivní přívlastek a všude se to jen hemžilo všelijakými eurookny, euroregály i euroservisem všeho druhu. Před jedním pražským metrem stál dokonce stánek s eurobuřty, sorry, eurohotdog hlásal nesklonný nápis. Teď, kdy se v Němcích šíří pojem euroidioten, který se v podvědomí rýmuje s fachidioten, je to s pozitivním významem poněkud nahnuté. Koneckonců i reálný socialismus nakonec porazily vtipy.

O to chmurnější a vzteklejší jsou europolitici. Francouzská ministryně financí Christine Lagardeová, si nedávno postěžovala, že trhy Evropě nerozumí a její německý kolega Wolfgang Schauble výrok politicky upřesnil: nerozumí totiž naší jednotné vůli euro držet. Ani ta nejmenší země eurozónu nikdy neopustí. Slovutný a většinou objektivní a klidný The Economist, jako by Schaublemu nevěřil, ve svém posledním vydání považuje sice odchod z eurozóny za možný, ale přirovnává takovou eventualitu k sebevraždě, a to už i obrázkem na titulní stránce, kde si hlava v podobě euromince klade ke spánku revolver. Velmi podrobně pak popisuje katastrofické důsledky odchodu chudé zadlužené země a zcela odlišné byť neméně hrozivé problémy, kdyby odešlo takové Německo. Obě země v přerodu by prošly hlubokou finanční a ekonomickou krizí. Nepochybně. Jenomže místo chmurného eurooptimismu (teď už se holt nedá nic jiného dělat) a v zájmu objektivity měl být vypracován i opačný scénář – sebevražda celé eurozóny.

Teď když už je trhům jasné, že i Portugalsko, Španělsko a možná Itálie své dluhy za dnešní nízké inflace vydáváním dalších dluhopisů nikdy nesplatí, přestože jsou dotovány (nákupem) Evropskou centrální bankou, protože sebelevnější nové dluhy celkovou míru zadlužení stagnující ekonomiky pouze zvyšují. Dokonce i úroková míra pro jinak solventní Irsko 5, 8 % notně převyšuje jakoukoli naději na stejně vysoký a dramatický růst HDP. Drastické škrty rozbujelého státního rozpočtu povedou časem (ovšem kdy?) k ekonomickému růstu, ale ve střednědobém rozmezí k hospodářskému poklesu a politickému zemětřasu. Reformní vlády mohou být nahrazeny vládami nereformními. Jižní státy budou k refinancování svých dluhů potřebovat v příštím roce téměř bilión eur a tzv. strukturální proměny á la laissez faire v ochranářském prostředí, to je nadlouho pokud vůbec. Současné státní i soukromé dluhy to není problém likvidity (dočasné díry v cash flow), je třeba přiznat možnost bankrotu alespoň v rámci eurozóny, což je nejen politický, ale také velký finanční problém.

Teď může Jean Claude Trichet na summitu eurozóny vysvětlovat, jak ten nepatrný průměrný deficit celé zóny (6, 3 % HDP), jak nedávno prohlásil, pomůže chudákům na jihu nezvyšovat ten jejich vysoce nadprůměrný. Ani mezivládní dodatek eurovalu do lisabonské smlouvy trhy neuklidní. To je jen německý ústavní problém, jak starou záruku stabilní měny nahradit německou zárukou ostatním euročlenům. Nesolventní státy si musí přestat půjčovat. Ale jak, když nemají na současný provoz a škrty jsou z politických důvodů tak pomalé a někdy nejen sebevražedné, ale tak jako v případě Řecka nesplatí dluhy ani za sto let?

Portugalsko má třetinu nakoupených dluhopisů v Řecku, Irsku a Španělsku, stejně jako německé a francouzské banky, když jim připočteme italský dluh (dělá to dohromady 1, 2 bilióny eur). Úrokové míry Španělům, kteří si potřebují v příštím roce půjčit zhruba 200 miliard eur, už začínají opět růst a trh se chystá polehoučku otestovat i německé “bundy”, jakoby reálné euroutopii jeden za všechny a všichni za jednoho stále nechtěl věřit. Hra na domino zřejmě už začíná.

LN 16. 12. 2010

reklama
2489 čtenářů | 59 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Hra na eurodomino už začíná
(vizír, 27.12.2010 0:50:50)
Odpovědět
Euro/EU jakožto projekt mezinárodních bankéřů jak vykrást a zbankrotovat Evropu .. v tomto smyslu je tento projekt naprosto úspěšný.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jehuda Loewenstein, 27.12.2010 0:57:47)
Odpovědět
Podporuji euro, ČR by se měla zapojit taky, vždyť i sami euroskeptici vidí, že eurovému Slovensku se daří lépe, než korunovému Česku.

Češi, mějte rozum a vzdejte se koruny - přijíměte euro, amero nebo šekel. To jsou měny budoucnosti.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Ivana, 27.12.2010 6:22:21)
Odpovědět
Váš komentář je nutno bráti jako nemístný žert. Jste snad chovancem lunatic asylum?
Re: Hra na eurodomino už začíná
(felix.julec, 27.12.2010 8:06:53)
Odpovědět
co:Ivana..Tento člověk-rádce asi pochází ze skupiny lidí,kteří patří k náhončím bankéřů,kteří tuhle finanční situaci zavinili.Ať si pro své rady sežene nějaké blbce,kteří mu spolknou jeho duchaplný návrh/ŠEKEL/.Toto by nám ještě chybělo.Mám z toho husí kůži.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Bára, 27.12.2010 14:06:19)
Odpovědět
S Vaším komentářem souhlasím, jen ne EURO
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Ladislav Kopecký, 27.12.2010 12:14:34)
Odpovědět
Já v tom příspěvku cítím ironii. To jméno je patrně vymyšlené. Prostě vtipálek!
Jinak systém je nastaven tak, aby zákonitě někdo musel zkrachovat, jakmile ekonomika přestane růst, protože je uměle vytvářen nedostatek peněz. Jak to funguje se můžete dočíst třeba tady:
http://bnw-nwo.wz.cz/finance/solution.pdf
Zde je krátký úryvek:

"Půjčka dává penězům zrod. Splacení těchto peněz způsobí jejich zánik.
Bankéři tyto peníze vytvoří, když poskytnou půjčku. Bankéři pošlou peníze do
hrobu, když jsou splaceny. Bankéři jsou tudíž také ničiteli peněz.
A systém funguje tak, že splátka musí být větší než původní půjčka; mrtvá čísla
musí být větší než zrozená čísla; zkáza musí převyšovat stvoření.
Toto se zdá být nemožné a souhrnně to také nemožné je. Jestliže já budu
mít úspěch, někdo jiný musí zbankrotovat, protože celkově nejsme schopni
splatit víc peněz než kolik bylo vytvořeno. Bankéř nevytváří nic jiného než sumu
kapitálu. Nikdo nevytvoří peníze, které jsou nezbytné pro splacení úroku,
protože nikdo jiný peníze netvoří. A přesto bankéři požadují jak kapitál, tak
úrok. Takový systém se nemůže udržet, pokud neexistuje spojitý a stále se
zvětšující tok úvěrů. Odtud pochází systém dluhů a posilování dominantní moci
bank."
Jednoduché, že?
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 9:49:02)
Odpovědět
Já se jenom obávám, že současné problémy 1) pomůžou evropským exportérům proti USD, 2) pomůžou eurofanatickým mocným dotáhnout svůj projekt do cíle - do vytvoření fiskální a tedy i politické Unie, s federálním rozpočtem atd.

Oni podle mě neudělají rozumný krok zpět, návrat k národním měnám, příp. rozdělení eurozóny do několika měnových unií, které by byly homogenější, než současná eurozóna. Oni to chtějí přetáhnout zase dopředu, k té federaci. Otázkou samozřejmě je, nakolik je současná generace Němců silná v odporu proti financování malérů ostatních členů eurozóny. "Dobré" je, že sama SRN má dluh citelně vyšší, než dovolují Maastrichtská kritéria. To by mohlo pomoci odporu proti takovým věcem, jako jsou společné eurodluhopisy, federální rozpočet s transfery atd. Jenže já už nějak nevěřím na vítězství rozumu nad eurofanatiky...
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 11:52:35)
Odpovědět
s tímto pohledem na věc souhlasím, je v něm vidět racionální vnímání, ne však s euroskeptickými poznámkami, v zásadě má Jiří pravdu.

P.S. Jiří. od 5. měsíce bude Německo zcela na urovni před krizí jak zakázkově tak stavem veřejných financí, a má mít 2,7% čili plnění v rámci mástrichtu :-)

Podle OECD to bude 2. země na světě po švédku, která se vrátí k vrcholné předkrizové konjunktuře, podobný stav je u čr očekávánn experty z OECD 2014.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 12:32:42)
Odpovědět
Těch 2,7 % je rozpočtový deficit, já psal o dluhu. Ten mu v poměru k HDP narůstá (2007: 64,9 %; 2008: 66,3 %; 2009: 73,4 %. Zdroj: Eurostat. Maasstricht požaduje 60 %).
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 14:00:11)
Odpovědět
Ano, to je pravda 2010 budou mít kolem 78% pro porovnání

Japonsko 202%
USA 400% - skutečný /snížený tzv. kvantitativním uvolňováním dolaru na 138%/
poslední emide 680 miliard určená přez Goldman Sachs ke skupování vlastních dluhopisů vládou a udržení úrokové sazby, přesto je ohrožen americký rating neboť klesá poptávka po jejich dluhopisech v Asii
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Kibitz, 27.12.2010 9:50:16)
Odpovědět
Euro je v krachu? Poněvadž je rozkradeno?Něco podobného jako s korunou v ČR.Ta přece také nestojí na pevných základech.A krade se všude.Kdybychom Euro přijali,zlodějnám by to u nás určitě nezabránilo,nejsem naivní.Naše státní kasa prázdná a mě připadá v této chvíli kritizování Eura přinejmenším za nemístné.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 10:56:14)
Odpovědět
No, mně nemístné nepřipadá. Státní dluh ČR je cca 40 % HDP, průměr eurozóny se blíží tuším 90 % (ale to berte s rezervou, teď si nevzpomínám). Problém eura je ale především nehomogenitě jednotlivých částí eurozóny, s absencí mechanismu na fiskální transfery většího rozsahu na "federální" úrovni.

Euro byl prostě politický projekt eurofanatiků, nepříliš respektující racionalitu ekonomie.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 11:58:26)
Odpovědět
Jiří tuto ale není podstatný ukazatel, už vám to tu opakuji po 2. !

Připočtěte dluhy měst a obcí a krajských a státních podniků a dostenete se na číslo kolem 70% to 1.

2. Japonsko má 202%, přesto je investory vnímáno jako menší riziko nežli např. mnohem méně zadlužené řecko či portugalsko a víte proč ??
Protože má daňový a splácecí potenciál, vlastní kapitál, my ho ale nemáme :-)

V.K. prohlásil že krize je za námi, opět se hluboce mýlí, čr čekají reformy, mohutná ztráta kupní síly státních zaměstnanců, další propouštění, zvyšování cen energijí, jídla a všech k životu nutných věcí, firmy nechtějí ani přibírat liti ani přidávat, poroste tedy inflace, bude stagnovat stavebnictví a nutně dojde k poklesu HDP.
Ale, může ná z toho dostat Německo, pokud začnou němci konzumovat, což zatím nedělají, táhe je jenom export a mohutně navyšují kapitál, pokud začnou utrácet firmy i domácnosti, mohou nás zachránit, sami nato nemáme, pokud němci budou v šetření pokračovat klesneme hluboko pod 2% růstu.

Předpokládám, že Slovensko s eurem letos bude pokračovat v dohánění česka dostaně se na 2x vyšší růst HDP někde kole3,8-4,2%
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 12:37:15)
Odpovědět
Podívejte se na Eurostat, ukazatel "general government debt." To není jen centrální vláda.

Slovensko mělo vysoké růsty už před zavedením eura, jednak začalo být atraktivní později (zbržděno Mečiarem), jednak provedlo potom za Dzurindy zásadní reformy.
Dan
(je náš dluh opravdu tak nízký ? a co jeho tempo a schopnost ho splatit ??, 27.12.2010 14:40:09)
Odpovědět
Žádná z unijních zemí loni nezaznamenala rozpočtový přebytek. Nejblíže k němu mělo Švédsko s deficitem 0,5 procenta HDP a Lucembursko s 0,7 procenta HDP. Nejhůře se naopak vedlo Irsku (-14,3 procenta HDP), Řecku (-13,6 procenta HDP) a Velké Británii (-11,5 procenta HDP). V případě Řecka nicméně může statistická chyba činit až 0,5 procenta HDP.

Evropský statistický úřad navíc revidoval řecký rozpočtový deficit z původně očekávaných 12,7 procenta, což je další důkaz, že situace veřejných financí v zemi může být ještě podstatně horší, než Atény v současnosti uvádí. Podle nejmenovaného zdroje agentury Reuters to nic nemění na snaze Řecka snížit letos schodek o čtyři procenta HDP. Je ale možné, že v příštích letech budou Řekové muset šetřit více, než původně předpokládali.

Citelná revize ovšem zasáhla i irský rozpočtových schodek, který Eurostat zvýšil z původně očekávaných 11,7 procenta až na 14,3 procenta HDP. Irové nicméně tvrdí, že ani v jejich případě to neznamená žádný otřes pro chystanou nápravu veřejných financí. "S touto technickou reklasifikací není spojené žádné půjčování. Je to jen jednorázový dopad," řekl irský ministr financí Brian Lenihan.

Česko v porovnání loňských rozpočtových schodků mezi premianty již zdaleka nepatří. S 5,9 procenta HDP má 14. největší roční deficit z celkem 27 členských států.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 14:07:04)
Odpovědět
euro nebylo projektem, nýbrž je a to realitou, nemluvte v minulém čase, snažte se držet demagogii na uzdě :-)

1/Estonsko vstoupí nyní do eurozony a 2/Lichnštejnsku bude umožněno tisknout vlastní eurobankovky

3/čína rozhodla že smění dolarové bondy za eurové a to v hodnotě přesahující 1 bilion dolarů /v praxi to znamená zhoršení rizika dolaru a ratingu USA, ohrožení uroku amerických bondů, čína bude financovat euro/

4/ Poslo nyní rozhoduje o vstupu do ochraného režimu eura

a konečně německý ministr financí prohlásil, nesázejte proti euru, žádná marka se zavádět nebude :-)

To by bylo německo hodně hloupé, když má rekordní stav firem a rekordní export, kterýmu vynesl 30 letý růst ekonomiky :))
Re: Hra na eurodomino už začíná
(pavjan, 27.12.2010 11:06:18)
Odpovědět
Státní dluhy všech evropských zemí utěšeně rostou. Přitom všichni vědí, že je nikdy nezaplatí. Takže je skoro jedno, zda euro, či nikoliv. Zbankrotujete tak jako tak. Protože při současném trendu je otázkopu času, kdy náklady na obsluhu dluhu se stanou neúnosnými. Pak už nebude jít kudy kam a nastane konkursní řízení.Pak bude ke koupi takovej stát za hubičku. Ozdravění pak bude tvrdé, demokracie nedemokracie.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(p, 27.12.2010 11:16:09)
Odpovědět
Eurooptimisté mohou být v klidu. Do udržení eura se investovalo už příliš mnoho, než aby se nechalo padnout. Je to jeden z mocenských pilířů ovládnutí Evropy.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 12:11:47)
Odpovědět
to není pravda, skandinávci dluhy téměř nemají, hospodaří léta vyrovnaně, podobně i pobaltské země !
NApř. Německo a Holandsko svoje dluhy snižují a pakticky všechny evropské země, narozdíl od USA už začaly s tvrdými reformami a snižují tempo zadlužovaní - toplatí i o česku !

EU bude zdravá s vyjímkou řecka do 5 roků, pokud setrvá v reformách, Německo jako motor funguje výborně a utáhne nás pokud socialisté nezačnou svoji spoušť znovu !
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 12:48:19)
Odpovědět
General government debt (2007; 2008; 2009):
Švédsko: 40,0; 38,2; 41,9. Pravdou je, že před tím mělo dluhy vyšší a zvýšení v roce 2009 mohlo být způsobeno snížením HDP. Nicméně, jsou porovnatelní s ČR. Jestliže tedy oni „dluhy téměř nemají,“ pak to platí i o ČR.

Finsko: 35,2; 34,1; 43,8

Norsko: 52,4; 49,9; 43,7. Pravda, ti si vedou dobře. Holt, nejsou v EU :-)).

Dánsko: 27,4; 34,2; 41,4.


Německo: 64,9; 66,3; 73,4. Že by ten poslední údaj byl poklesem HDP, když to tak úspěšně umořují?

Holandsko: 45,3; 58,2; 60,8.

Zdroj. Eurostat
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 14:10:43)
Odpovědět
švédský index schopnosti splácet dluhy je 2 x vyšší nežli český

švédský růst HDP je 2x vyšší

to stejné platí i o dalších zemí vč. Německa

v čeku není prostor pro např. zvýšení daní tím by se chabý růst zasekl uplně, utahují se tedy výdaje a země chudne, můžná sis toho v Praze nevšiml, ale u nás bankrotuje jedna obec za druhou..
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Sarka, 27.12.2010 15:53:47)
Odpovědět
Takze vase "skandinávci dluhy téměř nemají" je lez nebo omyl ?
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 16:02:01)
Odpovědět
Já mluvil o dluzích na provoz státu, švédsko má celou řadu půjček investičního charakteru, uplně stejně Norsko či Dánsko, svoje rozpočty však mělo až do krize vyrovnané, nepůjčuje si tedy na provoz, alepouze na strategicky významné mimorozpočtové investice a jeho dluh v krizi činil 0,5% náš 5,7 :)

Zároven na dluh 0,5% mělo růst ekonomiky= HDP, my na 5,7 růst 2% :-)

od toho se odvíjí i úroky naše jsou téměř 2x vyšší než švédské.

Index schopnosti splácet svoje pohledávky má švédko 2x lepší než my.

Ještě nějaký dotaz ? :-)
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 16:12:30)
Odpovědět
Ne, Dane, mluvili jsme o dluhu, nikoli o "dluhu na provoz státu." Ostatně, docela by mě zajímalo, jak strukturu financování jednotlivých státních výdajů rozlišíte. Ale berme to tak, že jste nemyslel "dluh" (akumulovaný), ale deficit. Pak byste, když pomineme rok 2009, měl pravdu. Vlastně také ne, protože před tím pár let byly rozpočty přebytkové, a vy jste psal o tom, že dluhy "téměř nemá," což by na ty přebytky taky nepasovalo. Ale nechytejme za slovíčka, prostě jste se nepřesně vyjádřil.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 16:21:04)
Odpovědět
Já mluvím o provozních dluzích na chod státu a o dluzích na chod měst-těm se panicky vyhýbáte a víte dobře proč, přez 2000 obcí čeká na zákon o bankrotu a je předluženo - v čechách a na moravě !

a další už po 3. vám říkám že celkový dluh země v oměru k HDP nelze vytrhovat z kontextu ekonomického výkonu země a tam jsme natom velmi špatně, protože naše ekonomika má chabý růst hl. díky předražené koruně !

Japonsko či Německo dnes rostou 4%, korunové česko polovična a v příštím roce po reformách bude hůře a já vám to tu připomenu, jako ty vaše omyly s USA před lety, kdy jste my tu tvrdil že oni dolar netisknou aby maskovaly svoje dluhy...

Ale tisknou Jiří a koruna je drahá a ničí nás.. to si povíme za půl roku :-)
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 16:38:48)
Odpovědět
Tak jste měl uvést, že nemluvíte o státním dluhu, ale o jeho specifické části.

1) A proč myslíte, že vám tady píšu, opět cituji: „Podívejte se na Eurostat, ukazatel "general government debt." To není jen centrální vláda.”

2) Ekonomický výkon ČR byl několik posledních let samozřejmě vyšší, než v SRN. Na 2010 se předpovídá vyšší růst SRN než ČR, to je pravda, nicméně i oněch Eurostatem odhadovaných 2,4 % je samozřejmě velmi dobrých. Ono Maastrichtské kritérium 60 % HDP dluhu samozřejmě nebylo stanoveno jen pro rozvíjející se, rychle rostoucí trhy, ale obecně, pro státy, které žádné vysoké růsty nemají. A v tomto kontextu je na tom ČR se svým růstem ještě pořád velmi dobře.

3) Vaše komentáře k USA jsem, myslím, ocenil. Jen si nevzpomínám, že bych popíral tisknutí USD. Mé komentáře k tomu, myslím, byly spíše ve smyslu „jejich inflace je nízká, mohou si měnovou expanzi dovolit, když jí bude moc, poroste jim inflace a je to věc trhu.“ Když bublina splaskne, tak holt ekonomika bude klesat. Já bych nedělal bail-outy, já bych to prostě nechal trhu. Jiná věc je, že je asi chyba cílovat inflaci a nebrat přitom v potaz měnovou expanzi, utopenou někde mimo spotřební zboží. V tomto jsem měl asi špatný přístup, to přiznávám.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Sarka, 27.12.2010 18:06:49)
Odpovědět
Proc lzete Dane? Kontex byl nasledujici:
- "Státní dluhy všech evropských zemí utěšeně rostou."
- "to není pravda, skandinávci dluhy téměř nemají"...

To nedokazete ani priznat svuj omyl ? :(
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 28.12.2010 13:27:57)
Odpovědět
už jsem tu vysvětlil bavíme o deficitech státního rozpočtu, skandinávské země ho dlouhodobě až do krize měli dokonce přebytkový, nemají s vyjímkou islandu žádné zahrniční dluhy a trvale se pohybují v pásmu 40% a to jsou investiční půjčky, které oni narozdíl od česka splácejí !!

deficit 0,5% u švédska není žádný dluh, česko má aktuálně 11x vyšší deficit, a svoje dluhy nesplácí, nezvládá splácet ani úrok díky nízkému růstu ekonomiky - bržděnému předraženou korunou.

Narozdíl od nás slovensko uroky je schopno už 3 roky splácet, my toho nejsme schopni a toto je krizový údaj, neschopnost stabilizovat dluh a začít splácet aspon úroky !!!

vaši hloupost neschovávejte za vykonstruované moje lhaní.

česko je v pr.deli i s korunou a Klausem k tomu
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 28.12.2010 13:54:44)
Odpovědět
"Deficit" a "dluh" mají dle obecného úzu poněkud rozdílné významy, Dane. Ale já vím, že vy tradičně překrucujete a vytáčíte se, to je tradice. Jen asi nemá mnoho smyslu snažit se pak o nějakou vážně míněnou disputaci.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 28.12.2010 19:42:08)
Odpovědět
Ne, je to jinak vy jste se dal k euroskeptikům, k těm co zatím prohráli vše co se dalo včele s Klausem, já stojím na opačné straně barikády, vy nemáte žádné argumenty pro to abyste obhájil českou neschopnost splácet dluhy a uroky a impotenci růstu českého HDP bržděného drahou volativní korunou.

Nedal jste mi ani jeden argument.

Tedy český deficit 11x vyší nežli švédský, zadluženost města obcí 6x vyšší v čr, úroky nám narůstají protože narozdíl od zemí jako švésko, německo či japonsko je nejsme schopni splácet, máme totiž kvůli koruně chabý ekonomický růst a natom se nic nezmění ani v dalších 2 letech.

Slovesnký růst se nám bude i nadále vzdalovat a nikdo dnes již nepochybuje otom že nás Slovensko s eurem dostihne, liší se jenom udaje o tomkdy to bude, zatímco OECD uvádí až 2030, např. Kisling DB uvádí už za 10 roků.

S korunou nemáme šanci.

Toto
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 16:08:20)
Odpovědět
možná není bez zajímavosti, že atím schopnost čechů šetřit za poslední 2 roky klesla z 37 miliard korun ročně 2008 na 170 milionu 2010,

zatímco švédové

v průběhu krize ušteřili o 11% více nežli před ní a úspory průměrné švédské domácnosti dosáhly 6 násobku té české.

Kdo by to řekl, vždyť nás chrání koruna .. ? :-(
česká domácnost je na lopatkách
(Dan, 27.12.2010 14:21:27)
Odpovědět
jakkoliv se to zatím neprojevilo ve státním dluhu, češi žijí z ruky do hub y ajejich stav se prudce zhoršuje, což dokazuje tzv. ukazatel disponobilního vkladu domácností /neřadí se tam např. důchodové a stavební spoření/

2008 37 miliard korun
2009 7 miliard korun
2010 172 milionu 1. prosinci

a jaká je situace v sousedním německu ?


Německé domácnosti si v průběhu prvních šesti měsíců letošního roku odložily stranou 11,5 procent svých disponibilních příjmů. Pro srovnání: loni to bylo "jen" 11,2 procenta.

Vyjádřeno v absolutních číslech, jde o 93,1 miliard eur (v roce 2009 to bylo 88,7 miliard eur).

Také spořitelny a banky potvrdily, že Němci nejen během finanční krize, ale i po jejím skončení začali víc střádat. Z výzkumu veřejného mínění na téma spoření, který si nechala vypracovat Allianz Deutschland AG, vyplývá, že téměř každý druhý Němec si dává pravidelně stranou peníze. Ve Francii to dělá každý pátý člověk a v Itálii jen každý čtvrtý.

Podle statistického úřadu Destatis průměrná měsíční úspora německých obyvatel dosahovala v průměru 190 eur, a to je o deset eur víc než v loňském roce. Destatis zdůrazňuje, že mezi střádajícími jsou pochopitelně velmi výrazné rozdíly.

Disponobilní příjem německých domácností dosáhl v prvním pololetí letošního roku v souhrnu 806,2 miliard eur (rok předtím to bylo ve stejném období 793,3 miliard eur).
Re: česká domácnost je na lopatkách
(Dan, 27.12.2010 14:25:29)
Odpovědět
co z této reality vyplývá ??

česká epublika chvástající se "nízkým" zadlužením a zdravými bankami toho dosáhla za cenu naprostého ožbračení lidí a do toho přichází nyní klíčové reformy, ty s největší pravděpodobností chabý český růst velmi zpomalý až zastaví.

Jak už jsem napsal jedinou nadějí je pro nás utrácení bohatých němců, v opačném případě nás čeká osud Irska.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 14:42:36)
Odpovědět
deficit švédka byl loni 0,5% v krizi, švédsko je svými vyrovnanými rozpočty známé

a čr ?

5,7%, tedy 11x vyšší !!

přesto se najdou lidé jako Paroubek nebo Jiří Zahrádka kteří naše dluhy bagatelizují
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 16:06:02)
Odpovědět
Uf, já vim, nemá to cenu, tak jen tady na tu osobní poznámku: níže jsem uvedl, cituji: "Jiná věc je, že nemáme stále dělat rozpočtové deficity."

Naše míra zadlužení prostě není v mezinárodním srovnání tak špatná, a opravdu nejsem ten, kdo chce říct, že 40 % HDP dluh je OK. Když se však z toho udělá předvolební hysterie, tak úspěšná, že tuším 57 % respondentů u parlamentních voleb označí dluh za největší problém ČR, tak si prostě nemůžu pomoct, hnusí se mi to. Maastricht připouští 60 % a já jsem v minulosti měl pohled spíš takový, že je perverzní, že taková úroveň dluhu se dnes bere ještě jako "dobrá," a že ČR se svými 40 % jsou v rámci EU ještě šampioni. Jenže, znovu opakuji, ve chvíli, kdy celý národ žije v domnění, že jsme krok před situací Řecka, tak je to prostě zase marketingové oblbování národa. A jestli za tento názor mám být označen za socialistu, tak prosím.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 16:14:47)
Odpovědět
Nikdo netvrdil že je to absolutní částka toho dluhu, nýbrž tempo jakým se navyšuje a neschopnost ho splácet !

Uf..


neustále ignorujete moji připomínku o dluhu měst a obcí, který je např. šestinásobný oproti dluhu švédských měst aobcí, stejně jako v případě státu si narozdíl od švédska nepůjčujeme jenom na investice ale i samotný provoz.


a jenom na závěr, od ledna to zčne, všichni uvidíme v přímém přenosu jak nás chrání koruna, 50 000 výpovědí už je nachystaných a tím to zdaleka nekončí..

Ještě že máme tu korunu Uff
Re: Hra na eurodomino už začíná
(vizír reloaded, 27.12.2010 12:49:06)
Odpovědět
Bankéři pošlou zcela bezpečně celou Evropskou ekonomiku do kolen skrze jejich dluhové otroky itálii, španělsko atd
.. tako dluhová válka je primárně ekonomickou válkou mezinárodních bankéřů proti Německu a způsob jak Německo skrze dluhopisové bailouty v zemích PIIGS totálně vykrást a zbankrotovat .. to vše prosazené skrze židovskými bankéři SB/MMF/FEDu nedemokraticky ovládanou EU
.. Německo by se mělo trhnout a nechat židovské bankéře v Bruselu ať si dělají s jejich zadluženými španěly, italy a řeky co chtějí(ti pochopitelně zbankrotují a celý ten židovský lichvářský finanční bankovní systém přijde o všechny ty biliony/triliony čistě spekulativního lichvářského kapitálu vyčarovaného z ničeho který nic neprodukuje, a pouze slouží k odsávání stamiliard/bilionů USD/Euro z kapes lidí skrze úroky z dluhu a tudíž ekonomice ani normálním lidem tyto dluhy ani jejich zkrachovalí bankovní původci nebudou chybět)

.. Německo se může od těchto zločineckých lichvářů osvobodit prostě tím že si založí své malé EU svobodných nezávislých zemí od finska ke slovinsku a od dánska k maďarsku zbavených židovské mediokracie i židovské mafie všelijakých havlů a schwarzenbergů(tj.členů B´nai B´rith a Bilderbergu jenž je jen politickou převodovou pákou bank FEDu)
.. tomu se ovšem židovská bankovní mafie pokusí zabránit tím že zapojí všechny své páky a pokusí se rozpoutat nepřátelství (a nejlépe válku) mezi Německem a Ruskem
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Milan201, 27.12.2010 13:34:27)
Odpovědět
...proč tady lžeš? Nebo je to z hlouposti?
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Štastný Jim, 27.12.2010 11:23:55)
Odpovědět
Autor pláče,
na nesprávném hrobě přenechal bych jeho starosti o Euro jiným a staral bych se o vlastní měnu.I my nejsme schopni splatit své dluhy.Současný dluh je 1.4 bilionu a jen za příští tři roky si musíme na nezbytný chod státu půjčit cca.640miliard.A to se nám hroutí důchodový a zdravotnický systém.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 12:06:08)
Odpovědět
toto je pravda, jenom to doplním..

nám stále roste dluh, a socialisty a J. Zahrádkou je to zpochybnovaný problém, je třeba podotknout, že např. narozdíl od Skandinávských zemí, Lucemburska či německa my svoje dluhy vůbec nesplácíme, příští rok nám narostou o 135 dalších miliard a co víc my nejsme sto ani splácet uroky !!
Příliš nízký růst ekonomiky zvyšuje náš dluh i na úrokových sazbách, které růstem nejsou krity, každá další emise tak logicky připočítává nesplacený úrok té přeechozí a my jsme v dluhové pasti !!
Potřebujeme min. 3,5% růst pro splácení úroků a také stav nula v navyšování státního dluhu dosáhneme pravděpodobně až kolem roku 2014-2016, pak nás bude čekat 1,7 bilionu s úrokem nekde kolem 4% ročně a splatit tuto hromadu peněz bude při takto slabém výkonu ekonomiky na 2 generace !!

Stavu švédska za ideálních podmínek dosáhneme tak za 60-70 roků.

Země jako šv. či německu které letos rostly 4% HDP se nám opět začaly vzdalovat podle mnoha ekonomů svět. renomé česko už dosáhlo svého vrcholu, zařadilo se za Slovinko těsně před Portugalce a nikdy nedožene úroven španělů natož bohatších zemí severského typu.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(vizír, 27.12.2010 12:54:59)
Odpovědět
Dluhy a podpora všemožného místního organizovaného zločinu vykrádajícího stát jsou prostředek ekonomické války vedené židovskými bankéři SB/MMF/FEDu proti všem (byť i jen trochu)prosperujícím svobodným zemím

.. svobodná prosperující země nezávislá na židovských bankéřích je noční můrou globalistických židonacistů
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 12:55:14)
Odpovědět
S důchodovým a zdravotním systémem nemáme problémy jen my, řekl bych.

Dále: ani mně se nelíbí naše zadlužení, ale udělat z toho před volbami největší strašák je prostě marketing. Máme asi čtvrtý nejnižší dluh v EU v porovnání k HDP. 40 % prostě není, v rámci současné fiskální perverze, na černý puntík. I Maastricht připouští 60 %. Jiná věc je, že nemáme stále dělat rozpočtové deficity. Měly se dávno udělat reformy, které by deficitům zamezily. Jenže, na druhou stranu, já sám bych byl velmi opatrný s nějakou "sociální tvrdostí," dokud se neprovede liberalizace ekonomiky, což by znamenalo vystoupit z EU (nebo donutit EU liberalizovat ekonomickou přeregulovanost, což je nereálné). Pořád říkám: je správné hodit lidi do vody, ať sami plavou. Ale nejdřív jim musíte rozvázat ruce.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 14:47:50)
Odpovědět
Ne, máme 8. nejnižší dluh a máme také 14. nejvyší deficit, 11x vyšší nežli švédsko.

Mezi absolutní rekormany v nízkých dluhech patří vedle skandinávských zemí a lucemburska i estonko, to přistoupí již brzy k euru :-)
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 14:49:27)
Odpovědět
a ještě dodatek, až budeme mít cca vyrovnaný rozpočet jako např. švédové, pokud k tomu nkdy vůbec dojde, pak si povíme něco o životní úrovni lidí, to se v čr prudce zhoršuje.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Kibitz, 27.12.2010 13:09:45)
Odpovědět
RE:To máte ,p.Zahrádko ,úplnou pravdu.A ten fiskální problém ekonomiky je především v politické oblasti.Homogenita sice nebude nikdy 100%,budou chudší i bohatší státy /i oblastně/,tak jak je to i u dolaru v USA a u koruny v ČR.Přesto si myslím,že jednotná měna má budoucnost.Ale jen tehdy,až začne tuhá kontrola ve fiskální oblasti v utvořené společnosti států(EU).A kdo to nebude chtít respektovat,tak z racionálního důvodu ekonomiky tam patřit nemůže.Že se opatření chystají až nyní,kdy Euro hoří,je naivní chyba tehdejších zakladatelů této společné měny.
Dan
(Jak bojujeme s nezaměstnaností a pomáhám nám koruna ?, 27.12.2010 15:57:04)
Odpovědět
Dle ekonomického výkonu měřeného HDP/osoba je česko 17. nejbohatší region z EU 15 jsme tedy nepatrně předstihly pouze Portugalsko, které je bez průmyslu a žije z turismu a zemědělství, na řecko či španělsko nestačíme !

Slovinsko je před námi a Slovensko nás velmi rychle dohání !

A jak je to s vytvářením nových pracovních míst, pomohla nám koruna a jak je natom např. sousední německo s eurem ??


čr má 500 000 nezaměstnaných a 17 lidí na 1 volné pracovní místo, nezaměstnanost nám za rok neklesla vůbec !!

zatímco němci vytvořili letos 400 000 nových pracovních míst my žádné.

V příštím roce německo předpoklůádá vytvoření dalších 300 000 nových pracovních míst a další snížení nezaměstnanosti a co my s korunou ??

Ta nás prý dle VK chrání, ne ? :-)

Předpoklad pro čr 2011 je další zvýšení nezaměstnanosti min. o 50 000 lidí !!
Re: Dan
(Jiří Zahrádka, 27.12.2010 16:17:26)
Odpovědět
Uf... Zkombinujete jeden faktor s kritériem, na které těch faktorů působí několik... Že je Kč pro nás v krizi OK řekl např. tuším hlavní ekonom EBRD nebo čeho. Takových zpráv bylo docela dost.
VK tvrdil že nás koruna ochránila před krizí, ten pán to říkal v době kdy jsme už klesali -4% HDP tempem, což ještě nikdo nevěděl tohle číslo, ted zase tvrdí, že už je krize pryč a vděčíme prý zato koruně :-)


Ano, ve švédsku či německu krize je pryč, ale u nás NE a proto tu uvádím neschopnost česka vygenerovat zaměstnanostní přírůstek, impotenci česko překonat růstem HDP deficity a úrokové sazby dluhopisů.

Asi každý vidí že česká ekonomika je v rozkladu, zdravotnictví krize 3800 výpovědí kvůli chybým mzdám a bor.delu, důchodový systém v krizi 30 miliard ročně mu chybí na provoz, naši studenti jsou lůza Evropy a do toho všeho nejsme sto zajisti práci lidem a zastavit katastrofální rozkrádání akorupci, větší krize zde ještě od 1989 nebyla a to na všech frontách.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Beroun, 27.12.2010 16:24:36)
Odpovědět
Problemy jsou hlubsi a systemove. Strucne a zjednodusene lze rici asi toto: Se zlepsujicim se zivotnim stylem a zdravotni peci se prodluzuje dozity vek a s tim se zkracuje relativni cast produktivniho zivota populace. Tim neustale rostou naklady na starobni duchody i socialni peci. S technologickym pokrokem ve zdravotnictvi se zdrazuji zdravotni technologie a vyrazne rostou take naklady na zdravotni peci.

Vinou zvysujiciho se danoveho zatizeni se soucasne zhorsuje konkurenceschopnost evropske vyroby a tim i bilance zahranicniho obchodu. Cina programove pronika do teritorii, kde jsou surovinove zdroje a soucasne i do Evropy, ktera je cim dal lepsim odbytistem jejich cenove umele podhodnocenych vyrobku (lide hledaji levne vyrobky i v zemich, kde tomu tak pred nekolika lety jeste nebylo), skupuje tovarny i pristavy, aby se snaze dostavala va evropske trhy. Podobne vlivy z Asie sice neprichazeji poprve, ale poprve jsou v dusledku velikosti Ciny nebezpecne.

V obavach o svoji budoucnost zacinaji obcane omezovat svoji spotrebu a snazi se chovat tak, aby byli mene zavisli na nakupu zbozi a sluzeb (napr. se snazi ziskavat vlastni bydleni misto bydleni v pronajmu, kupuji levnejsi zbozi atd.).

Tyto vzajemne se podporujici vlivy zpusobuji, ze dane ziskavane odvody z ekonomiky nestaci pokryt potreby verejneho sektoru a dluhy statu rostou. Je to systemovy dusledek vlastnosti existujiciho modelu verejnych financi a proto ho neni mozne vyresit bez kvalitativni zmeny paradigmatu.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 27.12.2010 16:30:44)
Odpovědět
čína a asie bude jenom tak silná jak moc jí to západ dovolí, mimo japonců a korejců neexistují žádné čínské a asijské technologie ani top firmy schopné konkurence...

to co se odprodává asii je evropský a americký odpad..

na příkladu německa je vidět, že se lze s krizí vypořádat rychle a ve skandinávii vidíéme, že i náročné země se uživí bez deficitů..
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Beroun, 27.12.2010 18:01:45)
Odpovědět
Mate spatne, zrejme zprostredkovane informace a vyvozujete z nich mylne zavery.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Jehuda Loewenstein, 27.12.2010 17:43:13)
Odpovědět
Koruna by mela byt nahrazena eurem nebo amerem. Ja bych byl osobne pro amero, ktere brzy nahradi dolar.

Shalom vsem, prijemnou Chanuku taky.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(modřín, 27.12.2010 22:57:34)
Odpovědět
Už je na čase cvrnknout do první kostičky domina....a euro nakonzervovat a dát ho do mausolea jako relikvii socialismu.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(joan.jouda, 28.12.2010 15:23:30)
Odpovědět
Německo by se mělo vrátit k marce .. pak by si židovští bankéři mohli s Eury hrát akorát tak Monopoly
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 28.12.2010 19:35:37)
Odpovědět
židé proti euru a EU útočí jak na těchto stránkách taky pr. trhů, Berststein, Soros, Alderstein, Zukwack a další, jste mimo.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(gazan, 28.12.2010 19:59:51)
Odpovědět
Nedá mi to, abych nereagoval na diskutujícího p. Dana. Předesílám, že stav financí ČR mne nijak netěší, na druhou stranu ale vím, jak jsou na tom ostatní. Pracovně jsem hodně vázán na Německo, takže znám poměrně dobře jejich situaci. Můžu Vám potvrdit, že Němci si o jejich " závratném " letošním růstu myslí své a o ministru Brüderlem - snad největší optimista - že je to toliko alkoholik, který neví co říká. Myslíte, že německá ekonomika ( a naše návazně na ni ) může fungovat tak skvěle, pokud se zhroutí ekonomiky jejich hlavních odběratelů ? Poněkud iluzorní ! Být bohatý uprostřed bankrotářů dost dobře nejde. To by bylo jako být úspěšný majitel koloniálů v chudinské čtvrti. Co se týká Skandinávie, jejich ekonomiky moc neznám, pravda, ale obávám se spíše toho, že narazí na soužití s etnickými menšinami. A hlavně prosím neopěvujte pořád dokola Čínu ! Obávám se, že příští rok přinese krutou pravdu o skutečném stavu této říše středu. Jejich ekonomická bublina je zřejmě tak obrovská, že následky jejího splasknutí pocítíme zatraceně bolestně všichni. Nedávno jsem četl knihu britského zpravodaje z Pekingu, a ten varoval, že ve skutečnosti nikdo z venku neví, co se tam opravdu děje. Tak se nechme překvapit.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 29.12.2010 18:51:50)
Odpovědět
rozdíl mezi námi dvěma je že já pracuju s makrodaty a vy s pocity několika osob se kterými jste se v německu potkal.
Spotřebitelská důvěra němců je rekordně vysoká, 73% němců považuje vývoj německa za velmi dobrý.

Nezaměstnanost klesá, HDP překonalo dvojnásobně odhady, export je na 30 letém a vyšším maximu dle produktů.

I kdyby praskla čínská bublina a v tomhle s vámi souhlasím, je tam obří a nejenom na nemovistostech, a německý růst se snížil v důsledku exportu do číny o 1 či 2%, pořád poroste slušným tepem a mnohem více nežli česko :-)

Skandinávie předstvuje ekonomicky nejsilnější zonu světa s mnohaletým primátem v životní urovni lidí, a to přistěhovalce tam má už dávno, i s nimi udělali letos švédi 4% růst GDP a naprosto minimální deficit v. rozpočtu 0,5%, my máme i bez přistěhovalců 11x vyšší deficit a poloviční růst ekonomiky.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(gazan, 29.12.2010 22:20:24)
Odpovědět
Těm německým makrodatům a údajným výzkumům veřejného mínění se nejvíc smějí samotní Němci. Asi víte co to je HARTZ, jak tam funguje Kurzarbeit a pod. statistické obezličky. Četl jste Thilo Sarazzina ? Ten člověk nepíše jen o muslimech, ale především o německé společnosti. Věřte mi, jelikož vím, že jak se daří Německu, tak se bude dařit i nám, nic bych si nepřál více, než abyste měl pravdu Vy, pokud jde o ta jásavá prohlášní německých vládních představitelů. Bohužel se obávám, že němečtí soudruzi ( u soudružky Merkelové to platí doslova ) zase někde udělali chybu. Jejich zadlužení narůstá stejně hrozivě jako v okolních zemích - mrkněte se občas na jejich dluhovou kalkulačku - to jsou sumy ! A trend je nárůst, nikoliv pokles. Německé firmy jsou spíš pěkně vyčúrané - zeštíhlily, což je fajn, podrželi 10 let platy na stejně úrovni, což je pro ně také fajn, ale co vlastně mají dělat ti Němci, kteří se ocitli bez práce ? A jsou jich minimálně 3 miliony. Faktem je, že v Německu opět silně narůstá pocit frustrace a nasranosti vůči okolí. Mají pocit, že na ně někdo ušil Versailles 2.0. a mají živit zbytek eurozóny. Dle mého názoru bylo EURO nesmyslem od samého počátku. Vždy když se někdo snažil slepit dohromady naprosto odlišné ekonomiky a kultury, končilo to špatně. Náš 28. říjen 1918 a 01.01.1993 jsou vzácnými příklday, že rozpustit takové spolky lze i bez krveprolití, a doufám, že se EU prostě vrátí před Maastricht.
Re: Hra na eurodomino už začíná
(Dan, 29.12.2010 19:00:25)
Odpovědět
Jinak co se týká číny a jejich ekonomického "zázraku" /aktuálně tam např. příšerně zdražují pohoné hmoty a potraviny a čtvrtina země je uplně bez elktrického proudu vč. továren, v důsledku kolabující sítě.../
tak ty čísla co oni posílají mezinárodním istitucím nelze ověřit, mají separovanou burzu svých titulů i měnu - v podstatě můžou lhát a podvádět v makrodatech a nelze to kontrolovat :-)

takové větší řecko - :-)