reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita

Autor: Branislav Michalka | Publikováno: 7.3.2011 | Rubrika: Studie
Ilustrace

Po nábreží koník beží ...

Branislav Michalka

...koník vrááánýý..., spieva sa v známom ľudovom popevku a dodáva sa: „odkiaľ, že si šuhajíček maľovááánýý?“ Oslovený šuhajíček promptne odpovedá ľúbohlasnej dievčine, že: "... slovenského rodu som, duša moja,“ no a potom nasleduje niekoľko romantických zaprisahaní ohľadom vernosti a iných stredovekých prežitkov, čo teraz ale nie je podstatné. Podstatné je, že keď si dnes zaklušete po bratislavskom nábreží Dunaja, ako ten boží koníček, tak tam tiež narazíte na jedného bronzového „šuhajíčka“, ktorý pred pár dňami dosadol, za pomoci rôznych mašiniek, na betonový hranol. Tento junák ale, na rozdiel od toho evergrínového, teda určite „slovenského rodu“ nie je. Volá sa T. G. Masaryk a rozhodne „rodu slovenského“ ani byť nemôže, pretože, ako on sám vyznal mnohokrát: „ já neznám žádného samostatného národa slovenského.“

Problém samozrejme nestojí tak, že by na dunajskom nábreží nemohol mať, svojimi priaznivcami vymodlený, pamätníček príslušník iného národa ako slovenského. Problém je v tom, že ho tam má človek, ktorý Slovákov vedome podviedol, pohŕdal nimi a ich existenciu neuznával.

To však ešte stále nie je jadro problému. Takých čo pohŕdali Slovákmi a budú nimi pohŕdať je viac než dosť a majú na Slovensku aj svoje pamätníčky. Pamätníčky im postavili za to, že Slovákmi pohŕdali a často pre nič iné. Nech im padnú na užitok. Ale nový pamätník „tatíčka“ tu nestojí (len) ako symbol pohŕdania tzv. „slovenskou úbohosťou a tuposťou“ z pohľadu nejakého iného národa alebo národného masochizmu. Tým sa jeho symbolika nevyčerpáva, pretože TGM v podstate nebol predstaviteľom žiadneho „národa“. Ani českého nie. Je to predstaviteľ síl, ktoré pohŕdajú všetkými národmi, národ český nevynímajúc.

Podľa jeho apologétov a snáď aj podľa jeho oficiálneho tvrdenia, by TGM mal byť predstaviteľ „rodu českého“. Avšak tragédiou, alebo tragikomédiu je, že on asi nebude, nielen voľbou, ale ani etnickým pôvodom, toho „rodu českého“ a teda jeho symbolika, na onom nábreží, ako už bolo naznačené, bude mať širšie súvislosti a dopady, čo je bezpochyby aj dôvodom tak rozložitej mobilizácie rôznych živlov na zemi, vode i vzduchu v kauze jeho okiadzania.

Intronizáciou TGM na Vajanského nábreží sa splnil sen všetkých osvietencov, liberálov, kozmopolitov, slobodomurárov, luteránov, starších bratov, milovníkov tolerancie, milovníkov dúhy a ktovie koho ešte, mať dôstojného truc-reprezentanta svojich ideí (svojho anti-svätopluka, anti-hlinku a pod.), ktorému by chodili plakať k nohám nad tuposťou a zaostalosťou Slovákov a Slovenska; či prípadne víťazne plesať pri pokorení oného trogloditského etnika, v rámci ktorého ich slepé Fátum donútilo žiť.

Už je tam. S nohami v betóne (ako sa to už týmto bronzovým pánom stáva), s lajstrom v ruke (že by to bola oná zašantročená Pittsburská dohoda?) a s vyhliadkou na nábrežie pomenované po jednom z jeho úhlavných slovenských nepriateľov – po Vajanskom. Ten ho údajne, svojho času, ako správny zadubený slovenský ultra-reakcionár, bil v záchvate zúrivosti vychádzkovou paličkou, keď sa nepohodli pre Masarykove liberálne názory. Zaiste má teda osadenie TGM práve na tomto nábreží v očiach jeho adorátorov slastný nádych rituálnej satisfakcie.

Od čias keď český historik Josef Kalvoda (u nás neskôr M.S. Ďurica) rozboril mýtus o Masarykovom slovensko-nemeckom pôvode, je zrejmé, že TGM nebol pôvodom ani Slovák, ani Čech. Nelegitímne otcovstvo baróna Redlicha zdá sa byť dostatočne presvedčivé a možnosť náhody v snahe menovať manželského syna baróna Redlicha (teda nevlastného brata TGM) za ministra financií novej ČSR roku 1918, sa zdá byť veľmi nepravdepodobná. Stopa finančnej a mocenskej podpory zo strany barónovej bola Kalivodom odkrytá dostatočne na to, aby si každý, z celkového kontextu osudu TGM, urobil svoj obraz sám. Mýtus o Masarykovej polo-slovenskosti tým padá. Starý pán Masaryk, slovenský kočiš s mierne alkoholoidnými sklonmi, bol prizvaný čoby záchranca cti a jeho dalšie dietky s pani Masarykovou sa tešili naprostému, na brata podozrivému, ignorovaniu zo strany TGM.

Masaryk bol vychovaný ako Nemec, resp. rakúsky kozmopolita upotrebujúci nemecký jazyk ako esperanto stredoeurópskej vetvy rodu kozmopolitického. Nemecky vo Viedni študoval, nemecké práce písal, v nemčine sa habilitoval. V čase keď započal s politickými hrátkami, v snahe transformovať sa na Čecha, čo snáď dostal za úlohu od lóžových bratov, či v tom videl možnosť pohodlnejšieho znásilnenia Fortúny, kto ho už vie, usilovne doháňal v českom jazyku to, čo zameškal v nemeckých zákrutách svojho životabehu. Súc si vedomí svojich nedostatkov v ovládaní novej „materčiny“ (?) vždy sa za to ľuďom ospravedlňoval, čoho dokladom je jeho súkromná korešpondencia.

Za Rakúska Masaryk vždy brojil proti českým separatistom a obhajoval na spôsob Palackého rakúsko-české manželstvo z rozumu. Aféry okolo hilsneriády a rukopisu královedvorského dostatočne ukázali Masaryka ako pohŕdača českým národným cítením a pre českých národovcov bolo vždy záhadou kedy vlastne došlo u TGM k tomu zázračnému prerodu na bojovníka za českú samostatnosť. TGM bol pre ľudí, bojujúcich dlhé roky za českú samostatnosť, ako Karel Kramář alebo Viktor Dyk, ťažko stráviteľnou horkou pilulkou, naordinovanou v rámci liečby z ilúzii o povahe a pôvode 1. ČSR.

Realita je pravdepodobne taká, že TGM dostal novú republiku ako trafiku za svoje verné služby v lóži. O jeho českom „nacionalizme“ môže uvažovať len človek s veľkou dávkou romantickej fantázie. Český, resp. tzv. československý národ mu slúžil len ako základňa pre šírenie ideí planetárneho dosahu, presahujúcich rámec stredoeurópskeho mini-štátu.

Tieto „ideály humanitní“ , pod tým názvom si ich nechal zaregistrovať na patentnom úrade filozofických zaváranín a sladkých lekvárikov pre naivné liberálno-socialistické dušičky, boli vo svojej podstate stokrát prežváchané, nudné a katedrami moderných vied obsmradené osvietenecko-protikresťanské bláboly, navyše odené do hávu naprostej banality z viedenského parlamentného hubomlatu.

Aby sme neboli náhodou obvinení z toho, že sme zaujatí slovenskí bačovia, liečiaci si popieraním Masarykovej filozofickej erudície svoje komplexy, tak dajme slovo jednému z najväčších českých spisovateľov 20. storočia, Jaroslavovi Durychovi, patriacemu k prekladateľom Teologickej summy sv. Tomáša, ktorý sa takto vyjadril o Masarykovej filozofickej erudícii : „ Sloužili filozofii, jejíž autor (TGM) nikdy nebude uváděn v dějinách filozofie, poněvadž z filozofie měl toliko doktorský titul. Nezkombinoval ani jediné filozofické myšlenky a jeho znalosti filozofie byly tak diletantské či spíše nedoucké, že jenom nejhrubší servilnost mohla tu zneužívat titulu filozofa a filozofie. Z ironie osudu nazýval tento filozof svůj životní názor názorem realistickým. Tento realismus se hodil ke klasickému realismu jako pěst na oko. ... Otokar Březina byl starým a zkušeným učitelem a jistě právě on byl nejlépe povolán k tomu, aby řekl filozofovi do očí, že mu jednou národ bude zlořečit.“

A iný český mysliteľ, Josef Florian, ktorý v mladosti navštevoval Masarykove prednášky na Karlovej univerzite, so sarkazmom komentuje hystériu masarykovského kultu osobnosti už v roku 1918: „ Ach, jak unavuje poněkud důkladné čtení novin! Mám dojem, jako bych celý den kydal hnůj. … V čísle ze 27. října podobizna Masarykova s přitrpklým výrazem v tváři, jako by nebyl spokojen s osudem „ministerského předsedy“, jak jest pod obrázkem podepsán. Ano, ano, s tím už se dlužno smířiti: místo rakouským bude se vytírat s českým. A ještě jiné věci se budou díti, udrží-li se ve veřejné slávě. … V témže čísle zprávy o novoročních pozdravech presidenta Masaryka představitelům Dohody … Každému nějaké to lichotivé slůvko. O obsah těchto projevů neběží. Z toho se střílet nebude, říkávali jsme studenti o věcech, z nichž nehrozilo přímé nebezpečí propadnutí. Jest už v stoleté praxi evropské diplomacie těch několik kopyt, na něž rakouští, němečtí, francouzští … i ostatní ševci státní Služby narážívali tak dlouho a s takovým zdarem své fráse. Ale jak se do toho obul nedávný pan profesor praktické filosofie! – Stát není žádný fetiš – říkával kdysi nám, svým posluchačům konkrétné logiky. Ostatek se teprve teď doučujeme ze slov vladařových: „Nezdá se tobě býti Bél bůh živý? Zdaž nevidíš, jak mnoho sní a vypije na každý den? (u Daniele, v kapitole 14.) … Patrno, že Antikrist má své proroky a předobrazy jako je měl Kristus. Wilson, Masaryk, Anatole France zřejmě připravují cesty tomuto příštímu pánu světa, který rovněž bude humanistou a pacifistou. Oč tito bojují, on vybojuje: - mír ne mezi státy, ale mír v Lidstvu.“

V poslednej vete zaiste poznávame snahy, ktoré dominujú svetovému dianiu až podnes, len počet rôznych prorokov humanizmu a slobodomurárskeho vesmírneho štátu sa nám máličko obohatil za tých sto rokov.

Nový monument teda oceníme správne len vtedy, keď pochopíme súvzťažnosť tlkotu srdcových chlopní Masarykových s chlopňami všetkých pokrokárov a budovateľov lepších zajtrajškov sveta, ktorých sme v 20. storočí mali možnosť poznať. Hladať za tým pietu k nejakej efemérnej republičke, akých vzniklo a zaniklo za posledných sto rokov neúrekom je zbytočné.

Naši kozmopoliti dobre vedia, že ak chcú rozzúriť nenávideného slovenského drotára a sedliaka, tak mu musia zamávať červenou handrou 28. októbra pred očami a aj to je, okrem iného, ich cieľom. Oni však oslavujú niečo celkom iné ako nejakú českú alebo slovenskú samostatnosť, ktoré sú im také ľahostajné ako samostatnosť Zimbabwe. To, čo oslavujú je definitívny prienik liberálno-osvieteneckých ideí do stredoeurópskeho priestoru v roku 1918 a vytlačenie posledného zvyšku reálneho vplyvu katolíckej Cirkvi na chod štátu. Toho symbolom je TGM. Na Slovensku bolo po roku 1918 zrušených 800 základných cirkevných škôl a 21 cirkevných gymnázii. Nikdy neboli obnovené.

České dobové noviny Lid uvádzajú, že v rokoch 1918-1922 bolo v ČSR vyrabovaných cca 300 kostolov, zničených niekoľko stoviek sôch Panny Márie, sv. Jána Nepomuckého a iných svätých; zo škol bolo odstránených vyše 1300 krížov. To boli idey v praxi. Masaryk je predmetom liberálno-kozmopolitného kultu na Slovensku hlavne ako exponent týchto ideí. To, že sa popri tom zvezie aj pohŕdanie a nenávisť k Slovákom zo strany našich kozmopolitov, to je už len logickým dôsledkom veci.

Aby sa stala táto socha pre Slovákov stráviteľnejšou, tak jej iniciátori uvádzajú ako dôvod inštalácie to, že v roku 1918 bol slovenský národ oslobodený spod maďarského jarma. A teda je logické sa „prezidentovi osloboditeľovi“ odvďačiť. Aká trápna komédia! Máme veriť, že týto milovníci svetovej republiky plesajú šťastím nad oslobodením slovenského národa? A ako to potom korešponduje s tým, že sa jedná o tých istých ľudí, ktorí nariekajú nad trianonským utrpením maďarského národa a hovoria ako mu Slováci ublížili. Ak teda na jednej strane ospevujú 28. október 1918, ktorý spôsobil trianonské poníženie ako môžu na strane druhej ľutovať, že Československo vzniklo? Poslanci Dostál, Šebej a spol. oslavujú rok 1918 a zároveň sú poslancami za maďarskú stranu v parlamente a logicky by teda mali nad rokom 1918 nariekať. Lenže oni sú asi takými Maďarmi akými sú aj Slovákmi a akým bol Masaryk Čechom, teda žiadnymi. Ak by prišli Marťania, tak budú Marťanmi, ale len dovtedy kým sa im nepodarí Marťanov infiltrovať a potopiť. Určite by sme z ich úst často potom slýchali o tuposti Pozemšťanov a o Marťanskej osvietenosti.

Spochybňovanie Masaryka nie je v žiadnom prípade spochybnením slovenského boja za národné sebaurčenie a nevďak. Masaryk mal asi taký záujem na slovenskej samostatnosti ako hociktorý iný kozmopolita. Československo nevzniklo ako výsledok národného boja Čechov a Slovákov ale ako diplomatický konštrukt z Paríža, od zelených stolov a pri politických banketoch. Väčšina obyvateľstva o tom nemala ani potuchy. Slovenský boj existoval pred rokom 1918 a je pravdepodobné, že by existoval aj po ňom, ak by Československo nevzniklo. Možno by nabral krvavejšie kontúry ako v Írsku, ale možno by Slováci zaliezli za pec a tam spali. Možno by sa počet Slovákov scvrkol na minimum, možno by sme boli definitívne porazení. Nech by sa stalo čokoľvek, T.G. Masaryka by to trápilo asi tak ako smrť komára nad pontskými trasoviskami. Slováci Masarykovi nedlžia nič a pamätník už vôbec nie. Československo bola náhoda, ktorú nikto nečakal a nikto s ňou vo svojich plánoch do budúcnosti vtedy nerátal. Bolo oznámené. To je to pravé slovo. Podobne ako bola oznámená v roku 1989 tzv. nežná a zamatová revolúcia. Bez boja, bez krvi, bez náreku a veselo.

Ak sa chcú Slováci niekomu poďakovať za rok 1918, tak môžu postaviť pamätník predstaviteľom Dohody z I. svetovej vojny, alebo iným nadnárodným silám v pozadí. Navrhujem óóóbrovskú sochu bohyne Slobody a pod jej nohami všetkých od Wilsona, cez Georga-Lloyda až po Clemencaua. A aj ten TGM by tam stál, mohol by sa držať Wilsona za ruku.

Alebo ešte jeden pamätník by sa dal postaviť na pamiatku roku 1918: na nábreží by stál koníček ako v tej piesni na začiatku. Óóóbrovský koníček. A pod ním veľkými písmenami:

NEVERÍM DANAJCOM, ANI KEĎ PRINÁŠAJÚ DARY!

reklama
2954 čtenářů | 57 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(orel, 7.3.2011 1:50:04)
Odpovědět
Masaryk byl poctivý, i když se naivně mýlil.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 2:32:19)
Odpovědět
Tak hloupý článek se tady dlouho neobjevil. Republika nevznikla od zeleného stolu - to byl jen závěr. Byl to před tím vnitřní odpor k mocnářství, bojové aktivity legionářů.. I k tomu stolu musely přijít osobnosti s evropskou a světovou reputací (Masaryk, Beneš, Štefánik). A bez bojových aktivit hned u zrodu republiky (válka s Maďarskem, spory s Polskem o Slezsko, povstání Sudeťáků) by nebyly uhájeny hranice (zejména díky čsl. legionářům), zejména Slovenské. Ještě že jsme se těch Slováků po r. 1989 zbavili. Mohou se připojit k Maďarsku jak odjakživa. A dát si místo sochy Masaryka sochu Tisa. A sochu Svatopluka ať nechají Moravanům a nestaví ji na náměstí v Bratislavě jako slovenského knížete.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(zmok, 7.3.2011 19:22:03)
Odpovědět
Článok krasopisca Michalku ma veľmi dobre pobavil.. Takú nabubrelú zhovadilosť som fakt ešte nečítal. To už ani nie je grafománia, to je grafoonania.
Pán Kalous, môžete si byť istý, že na Slovensku je takých indivíduí ako Michalka len zopár.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 22:47:50)
Odpovědět
Pán zmok - nevím, ale potěšilo by mne to. Asi jsou i objektivní Slováci - těm se omlouvám že bych je nějak urazil.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Brabec, 7.3.2011 5:10:58)
Odpovědět
Typický pohled Slovák. Ti co nemají dějiny - tak si je začnou vyprávět. Myslím, že článeček je poučný - i hlupáci žijí a dýchají. Hlavně ať nelezou do Čech
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(zmok, 7.3.2011 19:26:42)
Odpovědět
Uobiť si úsudok o celom slovenskom národe na základe článku jedného magora je od Vás naozaj veľmi inteligentné
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(V.Hrubý, 7.3.2011 5:34:01)
Odpovědět
Autor metuší, že nebýt takových jako T.G.Masaryk, bylo by Slovensko dosud Horními Uhrami. A protože je zjevně obeznámen a věří nesmyslům, které šíří národovec a rádoby historik p. Ďurica, nikdy nepřijme ty fakta, že v roce 1918 byla na Slovensku jediná slovenská střední škola a že čeští učitelé učili Slováky číst a psát slovensky. Jak se jim v roce 1938 za to odvděčili víme všichni. A národ čekoslovenský, je konstrukce Štefánikova, aby Slováci nebyli v novém Československu menšinou. (Asi byla opravdu chyba, že jim naši předkové pomohli se emancipovat.)
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 9:03:56)
Odpovědět
Národ československý nebyl výmysl Masaryka - byl to věc pro vznik Československa v podstatě nutná. Dá se říci že bez spojení Čechů, Moravanů, Slezanů a Slováků v "jeden národ" by to byly tehdy slabé menšiny. Vždyť Němců bylo více než 3 miliny, Maďarů k milionu, 2 miliony Rusínů .. - suma sumárum, jen těch "cizích menšin" bylo mnohem víc než Slováků a téměř tolik co Čechů a Moravanů. Kritika tohoto pragmatického kroku je historicky slabomyslná!
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(orel, 7.3.2011 13:28:18)
Odpovědět
Češi měli v českých zemích velice výraznou převahu. A kdyby nebyly připojeny uherské kraje, tak by v tom státě nebyla ani maďarská, rusínská a cikánská menšina.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 22:51:43)
Odpovědět
Prdl.ajs orle, žádná výrazná převaha zde nebyla. Menší početní převaha by byla převážena podporou Němců ze zahraničí - všichni jinak byli proti Čechům - Poláci, Němci, Rakušáci, Maďaři. Spojení se Slováky bylo tehdy nutné.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(orel, 8.3.2011 2:22:34)
Odpovědět
K čemu? Rozhodně ne k tomu, aby se zabránilo připojení pohraničí k Německu. To by se po válce, již Německo prohrálo, stát rozhodně nemohlo.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Hardy, 7.3.2011 16:54:23)
Odpovědět
Kalousi, v tomhle máš naprostou pravdu. Slováků bylo tehdy něco přes 2 miliony, méně než Němců. Ale slováci i češi měli větší natalitu a tak jsme němce početně předháněli, myslím přírůstkem obyvatelstva.
Sice nám úspěšné mnohonárodní československo nakonec němci a pak rusové rozsekali, ale byl to dobrý základ, pro naší budoucí samostatnost.
Němci to v česku i vlastně na slovensku prokaučovali špatným šéfováním a germanizací, která nebyla každému po chuti. Už jsme se do rozbitého Rakousko-uherska nevraceli a ani o tom nikdy neuvažovali..
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(frantisek zajicek, 7.3.2011 17:55:51)
Odpovědět
Pri 1.scitani CSR se ke Slovenske narodnosti hlasilo 1,6 mil.lidi.zakladnich skol slovenskych 60,vyssich 0,jinak souhlas,FZ
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 14:41:35)
Odpovědět
Vytvoření ČSR vůbec nebylo zásluhou Masaryka, Beneše a Štefánika. Rovněž o rozbytí R-U se toto trio nijak nezasloužilo. Dělali jen to, za co byli placeni. Rozbití R-U měli zájem "vlastenečtí" politici Francie a Italie. Masaryk byl vybrán k propagaci tak jako o desetiletí pozdějí Havel. Pokud to nevíte. Masaryka platily tajné služby už dlouho před zahájením války. Sám se k tomu v Hovorech s Čapkem přiznával. Zrovna tak je pravdou, že Masaryk nebyl Čech ani Slovák. Český uměl chatrně jak dokládá Mořic Hruban, za I. republiky předseda senátu a také Masarykova sekretářka Kaloušová ve svých pamětech "Pod jednou střechou s TGM". Knížečkou vydanou Škvoreckými v Torontě. Co asi tak tomu Německému odpadku záleželo na Českém národě?
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 22:55:26)
Odpovědět
Masaryka platili mocnosti (pracoval v jejich prospěch) - i ty Stilete jsi byl placený žoldák, tak Masarykovi nic nevyčítej.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(lfs, 7.3.2011 6:25:29)
Odpovědět
Než budete spílat autorovi, více přemýšlejte!
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(xx, 7.3.2011 7:12:25)
Odpovědět
Právě, že přemýšlím. Bez Masaryka, českých učitelů, úředníků, policie a mohutné výstaby škol by Slováci už dávno byli maďaři. Můj tchán po celou dobu
1. republiky stavěl na Slvensku jenom školy. Někteří Slováci si mohou říkat s Janem Nerudou jsme malí, slabí, protože jen slabí člověk může napsat takovou hovadinu. Slovenští národovci Stúrem počínaje získávali vzdělání na českých školách, protože v Horních Uhrách byly jen obecné školy, které poskytovaly povinnou pětiletou docházku. Proč asi mladí Slováci v tak hojné míře studují na českých školách? Stačí si v Brně Bohunicích sednout na trolejbus a člověk neznalý prostředí si bude myslet, že je na Slovensku. Mladí Slováci jsou vzdělaní a sebevědomí lidé a takové bláboly jako napsal autor jim nestojí za pozornost. To je taky jeden z důvodů, proč se mladí lidé po studijích na Slovensko nevrací. To je Masarykova zásluha, že na Slovensku nechal stavět školy, protože věděl, že jedině vzdělaní Slováci mají šanci uspět ve světě.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 9:09:40)
Odpovědět
Na Slovensku studuje na VŠ necelých 500 českých a moravských (slezských) studentů - opačně v ČR studuje asi 5 tisíc slovenských VŠ a náklady nese převážně náš stát. To ještě nemluvím o Slovenských Romech - to je tisíckraát horší handl, jen po r. 89 jich sem nacestovala za lepšími podmínkymi (bl.bější stát) asi polovina dnešního počtu, tzn. více než 100 tisíc a hrnou se sem po tisících dále (viz Nový Bydžov). V r. 1939 Slováci do ČR vyhnali českou inteligenci, nyní nám sem pro změnu vyhánejí c.i/ká.ny.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 14:48:33)
Odpovědět
Nestala by se ale žádná škoda, kdyby Slováku už nebylo. Zrovna tak Čechu, tak jako nelitují svého záníku Lužičtí Srbové. Jsou už z ních Němci. Dokonce i z Kladských Čechu. Ti kteří po II. svět. válce byli repatriovaní do ČSR. se v šedesátých létech prohlásili za Němce a vystěhovali se do Německa. Dokonce i ti Češi, kteří v Sudetech přežili celou válku. Už jsou snad všichni v Německu a jako Němci. Nepřikládám národnosti takový význam jako vy.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 22:57:13)
Odpovědět
Myslím Stilete že už nejrozumnější by bylo prohlásit se nyní 51. státem USA.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(kKk, 7.3.2011 6:56:11)
Odpovědět
Ha,ha,ha. kde by byl slovenský národ bez Masaryka?
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(maar, 7.3.2011 14:29:47)
Odpovědět
A kde by boli Česi bez Slovenska, keď nemecká menšina bola dosť početná? Asi by sa Česi ťažko samo osamostatnili. Je pravda, že aj Slováci bez Čechov. Inak pokiaľ ide o Masaryka, okolo jeho osoby sa vytvorilo toľko nepravdivých mýtov a tak často sa opakovali, že sa lož stala akoby pravdou. Prečítajte si, kto boli Masaryk, Beneš a Štefánik a ako to bolo v skutočnosti... je to zaujímavé čítanie!

http://www.zvedavec.org/komentare/2008/11/2849-okolnosti-zrodu-csr-cast-i.htm
http://www.zvedavec.org/komentare/2008/11/2850-okolnosti-zrodu-csr-cast-ii.htm
http://www.zvedavec.org/komentare/2008/11/2855-okolnosti-zrodu-csr-cast-iii.htm
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 14:52:01)
Odpovědět
A kde by bylo ČSR. kdyby si tehdy Masaryk nepřifařil k Českému národu Slováky? Jen se Slováky se jím podařilo udělat v republice z Čechu malou většinu.
Ale fakt, mě Slovácí pořádně svým šovinismem iritují a přesto že má manželka je Slovenka.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stanislav, 7.3.2011 7:43:50)
Odpovědět
Vážení diskutující.Ač Čech z čech.Musím s většinou formulací v článku souhlasit.Není to jenom o úhlu pohledu na danou problematiku.Je to civilní pohled se slovenské strany.A dkonce bez nacionálního podtextu,což je skoro obdivuhodné.Myslím,že je na čase zapomenout na politizující dějepis,sám si pamatuji několik výkladů a řídit se vlastním rozumem.Falešný nacionalismus je v přímém rozporu s národními zájmy.A velice těžko se odstaňuje z myšlení.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 9:15:01)
Odpovědět
Chápeme to, že je to civilní pohled ze slovenské strany - proto také chápeme, že je dobře že jsem se od Slováků oddělili (na rozdíl od Švýcarů, kteří to mají ještě složitější než mi - části italské, francouzské a německé - v zájmu společného blaha dokáží i přes rozdílné výkony držet basu, protože se jim to jako celku vyplatí)
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(whaler, 7.3.2011 7:46:12)
Odpovědět
Slovenský komplex věčné ukřivděnosti. Ne jednou jsem se na Slovensku setkal s názorem, že "za všetko mohú tý zasratý Česi". Skutečně nebýt Masaryka a Štefánika zůstali by Hornými Uhrami a mohli mít pokoj. A to jejich SNP, to byla taky z nouze cnost. Vzhledem k tomu, že Slovenský štát vyhlásil SSSR válku, skončili by jako další oficiální sovětská republika.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 9:18:28)
Odpovědět
Nejen to že byli ve válečném stavu se SSSR - ale válečný stav s USA mám dojem že právně ukončili až v devadesátých letech. A místo soch Masaryka instalují Tisa a Hlinky, možná i Hitlera. Hlavně ať nesahají Moravákům na velkomoravského knížete Svatopluka.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 14:54:19)
Odpovědět
A Češi vůbec nejsou potrefeni ukřivděnosti? Jsou a jak !
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(whaler, 7.3.2011 15:27:29)
Odpovědět
Jak kterej, já například ne!
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 17:04:34)
Odpovědět
To je od vás fajn. Já také né. Ale mnozí jsou. Proto večně dští oheň a siru na Němce a především už takřka zaniklé Sudeťáky, kterým nemůžou přijít na jméno, proto že vzpomínají na svůj někdejší domov. A také je pořád nutí ke kvílení tá Mnichovská dohoda už dávno zapomenutá.V Čechách o tom budou kvílet ještě tiscíc let.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(jen tak, 7.3.2011 9:12:41)
Odpovědět
Situace Slovenska v roce 1918 se podstatně lišila od situace v českých zemích, kde nebylo sporu o tom, že tam po rozpadu Rakousko-Uherska nějaký stát v historicky daných zemských hranicích vznikne.
Slovensko, tenkrát tedy území Horních Uher, s neexistující jižní hranicí, úplně závislé na Maďarsku, které je považovalo za odvěkou a historicky neoddělitelnou součást svého státu, by vůbec v roce 1918 jako stát bez Masaryka, Beneše a Štefánika nemohlo vzniknout.
A v takovém případě by balassa branislav, jako příslušník národnostní menšiny v Magyarorszagu, velmi pravděpodobně psal svá slovní protičeská cvičení pod sochou Marie Terezie úředním jazykem platným ve feldvidéku.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 9:22:31)
Odpovědět
Vždyť i to Slovensko by nic nemělo bez české armády složené hlavně z legionářů a vedené italskými a francouzskými generály (za podpory vítězných mocností) mělo akorát ty Tatry - východní Slovensko(Košicko), 3 jižní okresy - vždyť je to vybojované maďarské území s naprostou převahou maďarského obyvatelstva.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 15:00:30)
Odpovědět
Kalous, měl by jsi si přečíst autobiografickou knížku F. Sauvera "Pašeráci". Ten popisuje jaká to Čsl. armáda "dobývala" Slovensko. Píše o těch dobrovolnících, "Klofáčových dětech". Prý to byla celá Pražská galérka a na Slovensku se podle toho také chovali. Vnuk českého vědce Purkyně, na protest chování Českých dobrovolníku vystopil z armády.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 23:02:11)
Odpovědět
Stilete, asi tam byli i dobrodruzi či pražská galerka. Ale byly tam také velmi tvrdé boje, zajatcům Maďaři řezali uči a nosy. Bez kvalitních vojáků a výborných velitelů by bylo Slovensko v ři.ti. Např. slabého italského generála velícím čsl. vojskům musel nahradit zkušenější francouzský, pak teprve došlo k obratu. Proti čsl. vojsku útočili mejen maďarští nacionalisté, ale i dělnická armáda Slovenské a Maďarské republiky rad.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Hardy, 7.3.2011 9:18:45)
Odpovědět
Vždycky bylo nějaké procento "kritických" Slováků. Ale jinak jsou slováci v česku stále nejoblíbenější mezi cizinci. Jsou nám nejbližší.
Já bych autora zase tolik neodsuzoval. Je to sice viděno nečeskýma očima, o to ale může být pohled jasnější. Navíc se říká ů na kždém šprochu pravdy trochu". Ty informace jsou velmi zajímavé a zasluhují si alespoň trochu prověřit.
Co se týče osoby "tatíčka", to zasluhuje jiné komentáře. Něco jiného je totiž o demokracii psát knihy a něco jiného demokraticky myslet. Viz tatíčkova tolik prezentovaná skromná ložnice na zámku v Lánech na straně jedné, na staně druhé byly Lány pouhým konfiskátem a vydržování početné tatíčkovy famílie stálo poplatníky více než 50000 tehdejších kč měsíčně.
Dejte mi jachtu, doutníky, služebnictvo, limuzíny, koně, zámek s oborou, suitu dobře placených věrných a já vám dám takové interview o demokracii a skromnosti, až se vám protočí oči! :)
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(AAA, 7.3.2011 9:53:31)
Odpovědět
Jen se z toho Masaryka nepo...Moje maminka říkávala,že nikdy nebyla tak hrozná bída,jako za Masaryka.A když si připomeneme i jeho nelíbivé kroky,zjistíme,že to až takový zázrak vesmíru nebyl.Byl jen v určitou dobu na určitém postu, a jako každý politik jednal jen v zájmu svého osobního prospěchu.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 9:59:19)
Odpovědět
Nějak jste AAA mimo tema - Masaryk versus slovenský stát. On to skutečně vše dělal Masaryk ve svůj prospěch - bojoval politicky proti císaři, založil protirakouskou Mafii, byl císařem odsouzen k trestu smrti. Voni to nakonec podle vás dělají ve svůj prospěch všichni politici - jemnže jeden si nakrade a za druhým je vidět vybudování nového moderního státu. Von ten název "tatíček Masaryk" spadl z nebe (ale samozřejmě tak jak kdekoliv v Rvropě i zde byla mezi nějakými vrstvami bída, nezaměstnanost, hlad, demonstrace, střílení do stávkujících - ale to byla vina Masaryka?)
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(orel, 7.3.2011 13:32:55)
Odpovědět
České země byly moderní už za Rakouska. Byl to jeden z nejvyspělejších koutů Evropy.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 15:04:27)
Odpovědět
Před mnoha létry jsem byl na návštěvě u jedné staré paní a ona se mě ptá: "Víš kdo to byl Masaryk"? Já nevěděl, tak vzala tisícikorunu a přeložila ji tak, že z Masaryka na té tisícovce bylo jen ucho a ona povidá vidíš co byl? Krysa! Opravdu dokonalá krysa.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Pini, 7.3.2011 9:55:52)
Odpovědět
I hloupy clanek zaryteho "narodniara" z rodu Kristova se obcas objevi. A je potreba si ho precist, ale neni treba vyvracet ty nesmysly v nem....

Ale bratre z rodu kristova boha jeho radsi si bez vyhonit a dej si panaka a nezabyvej se necim cemu nerozumis.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(nobody, 7.3.2011 12:44:17)
Odpovědět
Prý to byl levoboček Františka Josefa. Nakonec prošlo mu toho hodně a z Vídně do Hodonína to není tak daleko. Za zkoušku DNA by to stálo.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 12:53:42)
Odpovědět
A ten krkavčí císařský otec mu dal za vlastizradu trest smrti - ještě že to pak změnil alespoň na doživotí. Masaryk měl tehdá štěstí že ještě nefungoval eurozatykač. Já jsem pro další teorii - Masaryk byl židovská babička Adolfa Hitlera a pocházela z Braunau an In, ne z Hodonína. Jinak se divím že ten autor se nezmiňuje o tom, že Masaryk byl vlastně moravský Slovák, měl matku Slovenku - pokud se nemýlím .Tak jak mohl být Němec a Rakušák.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(orel, 7.3.2011 13:31:43)
Odpovědět
Ne, jeho matka byla moravská Němka.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 13:02:20)
Odpovědět
oprava: matka T.G.M byla Slovačka a otec Slovák. Ty úvahy o tom že to byl levoboček císaře Franze Josefa Procházky mají takovou úroveň jako trvzení bl.bů o tom, že manželka pana presidenta Klause Livia za svobodna Myštinová je dcera kom. prominenta Šalgoviče, i když je to několikrát na Googlu.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Varadero, 7.3.2011 14:12:38)
Odpovědět
Masarykův otec nebyl slovenský kočí Masárik, ale židovský podnikatel Redlich, matka nebyla ani Slovenka, ani Moravanka, ale moravská Němka.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Stilet, 7.3.2011 15:08:34)
Odpovědět
Masarykova matka nebyla Moravanka, ale Němka. A Masaryka na studiích vydržoval jeho biologický otec. Ten Slovák který mu dal jméno, tak tím Masaryk pohradal. Byl to pro něj jen nevolník a on se měl za něco daleko lepšího. Tak se v té době řešilo těhostenství sloužících žen.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Hardy, 8.3.2011 20:09:21)
Odpovědět
Kalousi, Mištinová, nikoli Myštinová. je to poměrně běžné slovenské jméno, tedy příjmení..
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Varadero, 7.3.2011 14:10:14)
Odpovědět
Podobný nesmysl už jsem slyšel a ten, kdo ho vypustil z úst, budiž proklet! S Habsburgy tedy Tomáš Masaryk, resp. Tomáš Redlich, opravdu, ale opravdu neměl nic společného ...
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(nobody, 7.3.2011 13:56:59)
Odpovědět
Jo,jo Kalousi, vsadil jsem se, že budeš na můj příspěvek reagovat. Děkuji, vyhrál jsem 10 piv. A ještě jak rychle, to byl výkon.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Varadero, 7.3.2011 14:07:30)
Odpovědět
Masarykův kult osobnosti, který Češi uměle vytvořili, je obludný a odporný jako mnoho jiných podobných kultů. Češi by si velice pomohli mravně, kdyby si přestali idealizovat "tatíčka" Masaryka. Masaryk byl úspěšný manipulátor a propagandista, dále to byl nudný patron a bezbřehý a chladný egoista. Jako se Německo po roce 1945 denacifikovalo a prospělo mu to, měly by se české země demasarykizovat!!!
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 14:28:05)
Odpovědět
Ano - demasarykizovat a nahradit havlismem a bruselismem. Vlastně už se stalo.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(maar, 7.3.2011 14:32:14)
Odpovědět
Súhlas!

Tu je to čierne na bielom.


http://www.zvedavec.org/komentare/2008/11/2849-okolnosti-zrodu-csr-cast-i.htm
http://www.zvedavec.org/komentare/2008/11/2850-okolnosti-zrodu-csr-cast-ii.htm
http://www.zvedavec.org/komentare/2008/11/2855-okolnosti-zrodu-csr-cast-iii.htm
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Kalous, 7.3.2011 14:50:26)
Odpovědět
Vidíš ty "moudré" varadero jak ti Slováci začínají tleskat? Takoví hlupáci kteří plijí na Masaryka, Československo, základy naší státnosti - to se jim líbí. Však oni jim to Maďaři brzy vysvětlí.
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Varadero, 8.3.2011 8:11:43)
Odpovědět
Vy jste další živoucí důkaz, že zaslepený čecháček nepochopí a dál se bude klanět falešným modlám. Užijte si to, když vás to baví :-) Já znovu volám: "Hanba Masarykovi!"
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(Jindřich, 7.3.2011 18:30:52)
Odpovědět
T G Masaryk byl nesporně zastáncem a především prezidentem České Republiky Pocházel z moravskoslováckého Kyjova Byl ale také praktikujícím svobodným zednářem a řídil se jejich pokyny Jak to ostatně naznačil při rozhovoru se svojí rodinnou příbuznou I proto se za něho šířila různá proticírkevní hnutí Slováci ho nemají rádi protože se stal prezidentem před jejich tragicky zahynulým J R Štefánikem Opět ta Slovenská národní ukřivděnost
Re: T. G. Masaryk bol Nemec a rakúsky kozmopolita
(jardap, 26.12.2011 19:19:15)
Odpovědět
Takovouhle slátaninu a duševní průjem jsem již dlouho nečetl.