reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost

Autor: odjinud | Publikováno: 23.1.2011 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

Rozhovor prezidenta republiky pro srbský týdeník NIN o Evropě a evropské integraci

NIN: Jaká je Vaše první asociace na slovo Evropa?

VK: Evropa je kontinent, ve kterém žiji. Přiměřeným způsobem se s ní identifikuji, ale je to jen jedna z mých „identit“. Některé jiné – jako např. ta, že jsem Pražák, že jsem Čech, že jsem Slovan, že jsem Středoevropan – s ní velmi výrazně soupeří. Dokonce jsou pro mne důležitější než mé evropanství. Jsem přesvědčen, že toto není jen můj názor a postoj. Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost.

Dlouho se o Vás hovořilo jako o euroskeptikovi, vždy jste kritizoval centralismus Bruselu. Jak dnes vidíte evropskou kontroverzi?

Vždy jsem kritizoval dnes převládající koncept evropské integrace jako celku (preferuji mluvit o ní spíše jako o unifikaci, než o integraci). V tomto širším smyslu je „centralismus Bruselu“ jen jedním z dílčích aspektů celého tohoto procesu. Nic specificky „dnešního“ v tom z mé strany není. Mé argumenty jsou stále stejné, jiné je jenom to, že se za dvacet jedna let, kdy se k tomu můžeme svobodně vyjadřovat, evropská unifikace zásadně a radikálně prohloubila. Proto je více důvodů pro kritiku a pro kritiku ostřejší.

Které jsou podle Vašeho mínění základní pravomoci, které by se z Bruselu měly vrátit členským zemím?

Bruselských pravomocí jsou dnes stovky, nebo spíše tisíce, proto není možné postupovat výčtem jednotlivých pravomocí. Je třeba diskutovat základní koncept a tím je: chceme intergovernmentální Evropu (založenou primárně na dobrovolné spolupráci suverénních států) nebo chceme Evropu supranacionální, kde je výchozí entitou nikoli stát, ale jednotlivý občan. Zde je má odpověď jednoznačná. Chci to první, nikoli to druhé.

Zmenšuje nebo zvětšuje světová ekonomická krize možnosti alternativních řešení uspořádání Evropy?

Světová ekonomická krize už dávno skončila, a proto na ní v ničem nemůžeme spoléhat. Navíc je stále více zřejmé, že to nebyla krize světová, ale spíše jen euro-americká nebo americko-evropská. Otázka proto zní jinak: přispělo dnešní evropské institucionální uspořádání ke vzniku a k nečekané hloubce nedávné krize? Na to bych odpověděl, že bohužel ano.

Stále se domníváte, že je pro mnohé evropské země euro svěrací kazajkou a že cenou za udržování eura bude nižší ekonomický růst a to i v zemích, které nejsou v eurozóně?

Není sebemenší důvod, abych své názory na tyto věci měnil. Pro řadu evropských zemí není výhodné být členem jedné jediné měnové zóny. To je naprosto evidentní a dnes už to ví skoro každý. Slovo svěrací kazajka je jistě formulační nadsázkou. Nemluvme proto o této nadsázce, ale o podstatě věci. A ta je jasná.

Říkal jste, že byl návrat České republiky do Evropy především návratem do evropského civilizačního a kulturně-historického kontextu, ke kterému jste stejně vždy patřili. Co říkáte na rozdělování Evropy na tzv. starou a novou?

Češi v listopadu 1989 psali po ulicích hesla: Zpět do Evropy. To není můj výrok, já bych to formuloval jinak. Říkal bych, že jsme v Evropě vždy byli, a to i za toho nešťastného a tragického komunismu, ale toto heslo tehdy svou symboliku nepochybně mělo. Přesto jsem se na jaře roku 2004, kdy jsme se stali členy Evropské unie, opakovaně zlobil, když mne leckde v západní Evropě chtěli potěšit slovy: Vítejte v Evropě. Odpovídal jsem jim, že jsme v Evropě byli vždy a že jsme teď „pouze“ vstoupili do Evropské unie. Rozdíl mezi Evropou a Evropskou unií považuji za zásadní. Naopak Rumsfeldovo dělení Evropy na starou a novou jsem vždy považoval za zcela účelový konstrukt Bushovy administrativy, která tím chtěla oddělit země bezvýhradně podporující válku v Iráku od zemí, které si nad touto válkou kladou řadu otazníků. Jinak toto dělení nemá smysl.

V celé Evropě vidíme renesanci pravice. Je v tom jenom strach z imigrace a z demografické ohroženosti Evropy?

Žádnou renesanci pravice v Evropě nevidím, naopak. První dekáda 21. století je dekádou drtivého vítězného tažení levice (či sociál-demokratismu, skrývajícího se pod nejrůznějšími názvy) a naprostý propad pravice, která už dnes v Evropě téměř neexistuje. Volební úspěchy různých xenofóbních či nacionalistických stran nemají se slovy pravice a levice nic společného. Označovat tyto strany za pravici je jedním z nejhrubších a nejzlejších útoků současné evropské, údajně progresivní, levice na politiky, kterým jde o svobodu a demokracii.

Část lidstva nebyla nikdy tak bohatá jako dnes, ale na druhé straně vidíme příklady otřesné chudoby, dokonce i v bohatých zemích. Jak to komentujete?

Lidstvo nikdy nebylo tak bohaté jako dnes a já trvám na tom, že lidstvo jako celek, nikoli jen „část lidstva“. To není hraní si se slovy. Největší zbohatnutí přece nastalo v ještě nedávno velmi chudých zemích, což nesmí být zapomínáno. Jsme evidentně na vzestupné dráze, jestli nám to různí „ničitelé pokroku“ neznemožní. A mám obavu, že o to velmi usilují. Můj „komentář“ by musel být velmi dlouhý. Začínal by výrokem, že normálním stavem lidstva je chudoba a že bohatství je výjimkou. A že se podaří jen ve velmi výjimečných podmínkách. Nárok na bohatství neexistuje a to si leckdo nechce připustit. Přesto jsem dlouhodobě optimistou.

Souhlasíte s těmi analytiky, kteří tvrdí, že ekonomická krize nejméně ohrozila země, ve kterých je dominantní idea sociální demokracie, takže tyto země jsou nejstabilnější?

Zásadně nesouhlasím. Je to přesně naopak. Země sociál-demokratismu, což je dnešní západní Evropa a Amerika, byly krizí postiženy nejvíce. Nejméně byly postiženy některé země střední a východní Evropy a hlavně země jiných světadílů, které blouznění socialistů nikdy nepřijaly za své.

Euroskeptici v Srbsku tvrdí, že v budoucí EU nebude dostatek prostředků pro stejnou hloubku integrace nových členů, jak to bylo možné v menší unii, ve které byly jenom bohatší země?

Ano, EU bude mít díky své celkové slabosti v budoucnu méně prostředků pro pomoc svým ekonomicky méně vyspělým členům. Ale s „hloubkou integrace“ to nemá žádnou souvislost. Hloubka integrace, neboli podíl kompetencí, které zůstávají v členských zemích a které jsou přenášeny na EU, s bohatnutím nebo chudnutím nejbohatších zemí Evropy nemá bezprostředně nic společného.

Vyslovil jste nesouhlas s intervencí NATO v Jugoslávii a v polemikách z této doby jste poukazoval na to, že ,,loajalita k NATO neznamená bezpodmínečný souhlas se vším“. Je možné dostat se do EU mimo NATO?

V EU je řada zemí, které nejsou členy NATO.

Problém globálního oteplování jste charakterizoval jako nové náboženství. Věříte, že žijeme ve světě, ve kterém je politická korektnost novým božím přikázáním?

Nikoli problém globálního oteplování, ale agresivní, vůči lidské svobodě velmi nepřátelská doktrína globálního oteplování je náboženstvím (v širším slova smyslu), není to žádná věda. I politická korektnost je jedním z hlavních útočníků na lidskou svobodu, ale za boží přikázání bych ji nepovažoval.

Rozhovor s prezidentem republiky bude v týdeníku NIN v Srbštině publikován ve středu dne 19. ledna 2011.

reklama
1463 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(v.n., 23.1.2011 1:28:24)
Odpovědět
vhodný dovětek do nadpisu - "Ale já se držím praktické šuldy"
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Dan, 24.1.2011 18:57:43)
Odpovědět
Zatímco Klaus tlachá o koruně které nás zachránila před krizí a prý je pro nás výhodná, krize dále dáví naši zemi jako pitbul kočku a koruna ničí naši konkutrenceschopnost, ta se propadá rok od roku.

Dnes oznámili další firmy svoje loňské výsledky, po 30% poklesu prodeje piva se propadl také o 30% odbyt našich likérek.

Zkrachovala tv Z1.



Pošta oznámila 50% pokles zisku i přez drastické šetření, loni propustila 500 lidí, letos chystá další prpouštění a rušení mnoha poboček.

Katastrofální dluhy 10 miliard společnosti Sazka začínají ohrožovat dotace pro celou základovou českou tělovýchovu.

Počet měst a obcí stojících na hranici bankrotu přesáhl 32% !
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(po, 23.1.2011 7:40:17)
Odpovědět
Odkecanej kecal vašek.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Pavel Laskavec, 23.1.2011 8:47:43)
Odpovědět
Je hezké, že jako první komentátoři se objeví zrádci. Tupí, hloupí, slepí přisluhovači. Jako by v tom naše země měla tradici. Dnes připomínaný Boblig z Edlštatu byl vaším vzorem, že komentátoři? :( Prostě - nedostudované hovado, nebo přeštudovaný hajzl. Jsou jich přehršle na našich vysokých školách, ať už mezi kantory, tak v potěru.
Nedivte se...
(Heřman Vidlák, 23.1.2011 14:27:49)
Odpovědět
Když se na světě objeví opravdový génius, pozná se podle toho, že se proti němu spiknou všichni ťulpasové.
Jonathan Swift.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Danilo, 23.1.2011 16:34:40)
Odpovědět
Jsou tisíce lidí, kteří na přeštudovaná hovada nedají a mají rádi Pr. Klause. Polovina pro to, že je presidentem a druhá pro to, že ví o čem mluví, a stojí si za tím neměnně a jasně.
Já i mé okolí jsme rádi za jeho rozhovory i články, komu se to nelíbí, at si přečte něco od Václava před ním (nebo ost.)
Jestliže si tady nějací nahlouplí přispěvatelé v komentáři domnívají, že ho můzou urážet ( VK ), je to nechutné a hloupé, zvláště když jenom vyčítají minulost (ještě hloupější). Jsou vedle,nevypořádaní a zlí, ne jen k sobě.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(v.n., 23.1.2011 20:39:47)
Odpovědět
Máte pravdu že Klausova minulost je hloupější než dělat tu hloupost a nějak se s ní zabývat. Ale ne tak hloupá jako jí obdivovat. Čehož jsou některá nepřestudovaná hovada i schopná.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Dan, 23.1.2011 11:15:58)
Odpovědět
Takovýto článek je naprosto nanic protože Klausovi názory na EU jsou notoricky známé, mohl bych odpovědět za něj, nepřekvapilo mě vůbec nic z jeho reakcí, nudný stejný, mimozní a nikoho svým euroskepticismem už léta nešokující, naprosto vystřílel náboje a teď už ho nebere vážně jeden jediný významný státník v EU či USA.

Ale k té otázce evropské identity, ta namístě je, samozřejmě že se cítím v 1. řadě Moravanem, a pak Evropanem, necítím se ale např. čechcem a řešství považují v případě moravy za pojem falešný a mylný.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(CAT, 23.1.2011 16:51:53)
Odpovědět
Můj děda z Moravy by tě rád pořešil, ne po internetu, ale holí. Já můžu jen dodat, že radši po česku než po řřsku.....
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(C.Q.Lafayette, 24.1.2011 10:41:27)
Odpovědět
Skvělý virtuální políček! Díky za to, Dana je potřeba virtuálně fackovat :-)))
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Kurt, 23.1.2011 17:06:12)
Odpovědět
Pane Dane prosím pěkně, když se cítíte v prvé řadě Moravanem a v druhé Evropanem, ale ne čechcem, měl bych otázku. Nechci vás urazit, ale jen se zeptat, zda-li se necítíte v třetí řadě třeba de.Bilem?
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Kalous, 23.1.2011 21:24:05)
Odpovědět
Na území našeho státu žijí 3 základní původní národnosti - česká, slezská a moravská. Moravané měli svůj "národ a stát" ještě dříve než Češi - Velkomoravskou říši a podle jedné teorie byly i čeští Přemyslovci potomky velkomoravských knížat (nejasnosti z výjevů ve Znojemské rotundě ap.). Císař pán vždy promlouval Meine liebe Tschechien, Moravien und Schlesien.. jen takoví bl.bci jako Kurt to nepochopí, škoda je se s nimi bavit. Co pochopí bůh(císař) nepochopí v.ůl (Kurt).
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Fat Old Sun, 23.1.2011 20:06:16)
Odpovědět
V první řadě jste vlezdobruselistou
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(sanhedrin, 23.1.2011 13:28:11)
Odpovědět
Žádnou renesanci pravice v Evropě nevidím...
k tomu u nás Pružínský přispěl v posledních 20 letech měrou vrchovatou. V devadesátých letech s Třískou zhasnul a dosud nerozsvítil. Pravicový politik nesmí krást a nesmí připustit kradení.Je jím snad on?
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Jura Lamač, 23.1.2011 14:46:32)
Odpovědět
p.Klaus je ve svém rohovoru více-méně zdrženlivý.Už není tak upovídaný,jak jsme byli zvyklí číst z jeho minulých esejí.přesto je i v tomto podání stále neochvějně přesvědčený v intergovernmentální Evropu (ve spolupráci suverénních států),nikoliv v supranacionální(ne stát,ale jednotlivý občan).Tedy leicky řečeno,do státních otázek nám EU nekecej,tam si to uřídíme sami.Ale dovolte,p. presidente,jako občan se chci mít v EU tak dobře,jako např.průměrný občan ve Francii,Německu či v Anglii.A subjektivistický názor jednottl.států v EU ,byť suverénního,mi to nezaručí.V tom je ten zakopaný pes.A v poznámce,že v budoucnosti EU nebude dostatek prostředků na vyrovnání integrace nových členů v EU,se p. Klaus mistrovsky vyhýbá.Právě to je ta silná stránka integrující Evropy,že se postupně a stále vyrovnává deficit zdrojů tím,že EU může své kapacitní,výrobní přebytky přednostně instalovat v zemích chudších a v tom je vlastně vytvořena pozvolná,vyrovnávající itegrace všech států EU.A ještě ke globálnímu oteplování--zde p.Klaus je neoblomný.Ale i to se dá pochopit,vždyť on vidí tržní hospodářství v termínu jeho myšlenkového procesu,který neuznává jakékoliv omezení tržní výroby z důvodů ekologických zákazů.V tomto se p.Klaus dostává do situace,kdy ekologickou vědu ve svém pojetí diskriminuje a z důvodů nám známých prakticky znevažuje.Mnoho lidí se ale stále více přesvědčuje,že globální,ekologické anarchii ve světě se bude lidstvo nutno více a neustále věnovat.Jinak řečeno,výroba tržní se bude muset v budoucnu krotit v konstalaci s ekologickou úrovní naší planety.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Riga, 23.1.2011 17:33:42)
Odpovědět
VK neuznává jakékoliv omezení trhu, a proč také? Z důvodů ekolog. nejsou všeobecně zaznamenány důkazy o fatálním působení člověka na CO2. Cpou nám to pro dobré zdanění CO2, které se promítá ve všem.
Už jste slyšel, že by se Merklová či Sarkozi chtěli vehementně integgovat do Evropy a omezovat trh a špinavou výrobu? A poskytovat VŠEM prostředky pro integraci? Já mockrát, pod hlavičkou ekologické vědy odsuneme špinavý průmysl dále na východ, s ním několik milionů nepřijatelných. At si tam už nějak poradí, oni to přece umí! Kdo není blbý si spočíta, že ekologické daně postihnou nás i zbytek světa víc, než v neekolog. světech, kde na to dobře přišli i bez Kjotské dohody.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(kingsfield, 23.1.2011 18:31:38)
Odpovědět
Jisté je jen jedno: Dokud bude Václav Klaus naživu a hlavně v prezidentské funkci, nebude zodpovězena žádná z těchto otázek. Ti, co nejvíce profitovali na Klausově ekonomické transformaci, která v této souvislosti obohatila svět o pojem „tunelling,“ mají eminentní zájem na dodržení kontinuity. Tu jim zaručuje právě osoba jménem Václav Klaus. Komu neotevřela oči prezidentská volba a zvláště to, co se dělo kolem, tak tomu je už možné nabulíkovat opravdu všechno.

Mám v rodině právníka. Do roku 1994 jsem měl dokonce dva. To zemřel ve věku dvaasedmdesáti let můj strýc Jan, známý pražský advokát. On nade mnou držel ochrannou ruku, když po mně v sedmdesátých a osmdesátých letech „šlapal“ bolševik. Radil mi, jak mám vypovídat u výslechu, co po mně můžou chtít a na co jim nemusím odpovídat. Často a rád na něj vzpomínám. Jen jemu vděčím za to, že nefiguruji v Cibulkových (dnes také Žáčkových a Pencových) seznamech spolupracovníků StB.

Strýc Jan pracoval jako podnikový právník. Od něj vím, že tehdejší „disidenti,“ z nichž většina byli normalizační komunisté, vyhození po prověrkách v roce 1969 z rodné strany, vyjednávali už od roku 1985 s představiteli komunistického režimu o podílu na moci. Ne s pitomci typu Milouše Jakeše, ale například s Rudolfem Hegenbartem.

To, k čemu tady došlo v listopadu roku 1989, bylo předem pečlivě naplánováno. Včetně toho, že rozhodující vliv na transformaci ekonomiky budou mít „odborníci“ z Prognostického ústavu. Součástí plánu byl i článek Miloše Zemana, otištěný v létě roku 1989 v Technickém magazínu a popisující tristní stav naší ekonomiky. Ten měl upozornit na „novou krev,“ ekonomické odborníky, kteří budou jako jediní schopni úspěšně transformovat ekonomiku tohoto státu na kapitalistický systém.

Hlavním cílem byla nejen legalizace majetku bývalých mocenských struktur (třeba lidé z PZO Motokov, Omnipol a dalších podniků, zabývajících se obchodem s kapitalistickou cizinou, měli v zahraničí devizová konta), ale také vytvoření nového podnikatelského prostředí s novými „kapitalisty.“ Byla vymyšlena i „Kupónová privatizace,“ nejjednodušší a nejméně průhledný způsob ovládnutí státních podniků. Mělo to proběhnout následovně: Ze státních podniků se vyvede část jejich hodnoty a převede se na fiktivní akcie, v tomto případě přejmenované na kupóny. Ty budou spravovat fondy. Hodnota těchto „akcií“ se na „akciovém trhu“ (nikoli burze!) pomocí „zahraničního kapitálu“ navýší tak, že přesáhne padesát procent původní hodnoty podniku. Investoři tak získají majoritu a ovládnou podnik. DIK (držitel investičních kupónů, nikoliv akcií!) bude dostávat dividendy a spokojenost bude na obou stranách. Toto všechno mělo být koordinováno komisí pod vedením Valtra Komárka.

Vymyšleno to bylo skvěle. Nikdo ale nepočítal s tím, co vyvede jeden ze „zasvěcených,“ arogantní, ješitný a egoistický Ing. Václav Klaus. Tento člověk vycítil příležitost a „utrhl se ze řetězu.“ Přisvojil si všechny myšlenky a postavil se do čela „transformace.“ Člověk, který dosud neřídil ani trafiku, najednou řídil ekonomiku celého státu! Na tom, co se stalo, má obrovský podíl viny také Václav Havel, prominentní disident a v té době už z vůle komunistů prezident této země. To on prosadil Václava Klause na post ministra financí s odůvodněním, že je to mladý, progresivní ekonom. Později toho sice litoval, ale ten jeho projev v Rudolfinu už nic nezměnil. Do této funkce doporučila Václavu Havlovi Václava Klause „disidentka“ Rita Budínová - Mlynářová - Klímová, bývalá fanatická komunistka. Kdo tehdy stál v pozadí a kdo tedy rozhodl o tom, že se nejmocnějším mužem v této zemi stal právě Václav Klaus, se dnes můžeme jen dohadovat. Dosavadní vývoj ale dostatečně dokázal, že na té ekonomické transformaci nejvíc profitovala úzká skupina lidí, jejichž minulost není zrovna čistá.

Václav Klaus si přisvojil právo rozhodovat absolutně o všem. Své bývalé kolegy z Prognostického ústavu tak postavil před neřešitelný problém. Oni neměli jakoukoliv možnost mu v jeho jednání zabránit. Nemohli přece předstoupit před národ a říci všem občanům, že tohle všechno bylo naplánováno a rozhodnuto dávno před 17. listopadem roku 1989. Museli tedy jen trpně přihlížet. Osobně mi bylo nejvíce líto pana Valtra Komárka. Byla zde určitá šance, že pod jeho vedením ta transformace proběhne podle dohodnutých pravidel a v určitém právním rámci. Valtr Komárek už v roce 1992 zcela rezignoval a stáhl se do ústraní.

Celou akci, zvanou Kupónová privatizace, totálně rozbil Viktor Kožený se svojí „jistotou desetinásobku.“ A Klausovo „Více takových Kožených!“ Narychlo se dotiskovaly kupónové knížky a lidé prodávali jako diví. Veksláci měli žně. Za neregistrovanou kupónovou knížku se tehdy platilo až dvacet tisíc. Dva autentické výroky Václava Klause z té doby stojí za připomenutí. Začátek roku 1990: „Něco jako národní majetek tady nikdy neexistovalo!“ Začátek akce, zvané Kupónová privatizace: „Vždycky jsme si říkali, že je to majetek nás všech. Teď si na to tedy vydáme papír.“ Nějak si nám pan profesor odporoval, nezdá se vám?

Těch prokázaných 34 miliard, které „odpluly“ s Viktorem Koženým (a s nimi odplula i celá naše námořní flotila!) mělo zůstat tady! Když se tehdy novináři ptali Václava Klause, jaký má názor na to, že zásluhou Viktora Koženého už nemáme námořní flotilu, tak jenom pozdvihl obočí: „My jsme měli nějaké námořní loďstvo?“

Investiční fondy měly působit jako správci majetku. Rozhodnutím ministra financí (Ing. Ivan Kočárník, ODS) se tyto fondy přetransformovaly na vlastníky majetku, svěřeného jim DIKy. Už nic nebránilo jejich rozkradení. Lidem, kteří uvěřili a těmto fondům svěřili své „akcie,“ zůstaly jen prázdné kupónové knížky s podpisem geniálního ekonoma Václava Klause. A protože se tak dělo podle zákona, stali se na jejich úkor z vybraných jedinců milionáři. Investiční fond Trend a jeho zakladatelé jsou toho typickým příkladem.

Podniky, které převedením až třetiny původní hodnoty na „akcie“ ztratily schopnost dále se rozvíjet, buď zanikly, nebo byly na příkaz „shora“ sanovány bankami. Místo toho, aby vytvářely zisk, byly dotovány vysáváním bank. Aby byl udržen sociální smír, byla uměle udržována zaměstnanost. Dělníci nechodili do práce, ale do zaměstnání. Mnozí z nich dodnes s dojetím vzpomínají na obědy za deset korun ve Stehlíkově Poldovce.

Už v roce 1995 bylo jasné, že tento způsob hospodaření vede zákonitě ke zhroucení celé ekonomiky státu. Vyrovnaný rozpočet byl udržován uměle tím, že do něj byly převáděny všechny rezervy. K tomuto účelu se do něj převedly také všechny přebytky z vybraného a nespotřebovaného důchodového pojištění. S důsledky tohoto kroku se potýkáme dodnes.

Přes toto všechno prohlásil Václav Klaus v roce 1996 transformaci za ukončenou. Samozřejmě úspěšně! Jeho vláda končila v roce 1997 „úspornými balíčky“ a propadem HDP na mínus 0,7%.

Vrcholem geniality velkého ekonoma bylo vyzdvihování mladých a progresivních podnikatelů. Byli to „chrti“ typu Dienstla a Tykače (finanční skupina Motoinvest), kteří těžili z absence právního rámce a z bankovního socialismu. Jejich činnost nikdo nekontroloval. Václav Klaus prohlásil, že jeho cílem je vytvořit v této zemi vrstvu bohatých lidí. Už ale nedodal, že na to jejich bohatství se budeme muset složit my všichni.

Ten zhruba bilion korun, který se neoficiálně uvádí jako ztráta, je ztráta finanční, tedy přímo vyčíslitelná. Ztráty druhotné (zaniklé podniky a tím ztracené výrobní kapacity, následně pak propad exportu - není pravda, že nebylo kam vyvážet, ono nebylo co vyvážet!), se odhadují na další bilion. To, že třeba Tomáš Ježek (ano, ten, který ve Lnářích v čele privatizační komise rozhodoval komu, co a za kolik) dnes přiznává ztrátu pouhých čtyřiceti miliard (Viktor Kožený), je výsměchem všem, kdo tu dobu pamatují. Nejhorší ze všeho jsou ale dopady tohoto konání na morálku celé společnosti. Dnes zde vládnou už pouze peníze. Bohužel.

To, co jsem popsal, je samozřejmě doložitelné. Přesným a chronologickým popisem událostí a dokumentací všech těchto ekonomických transformací dnes disponují lidé, kteří „byli u toho.“ Václav Klaus ví, že „oni“ vědí! Proto udělal vše pro svoje znovuzvolení. Schůzka Šlouf – Weigl v hotelu Savoy nepotřebuje komentáře. Extempore ministra vnitra Ivana Langera tuto frašku pouze završilo. Václav Klaus má teď pár let klid a jistotu, že se tyto dokumenty neobjeví. Má to také pojištěné tím, že velká část těch, kteří se také jeho zásluhou stali tou novou elitou se stamilionovými a dnes i miliardovými majetky, je stále na vysokých postech a má rozhodující vliv na dění v této zemi. Jenomže dorůstá mladá generace a ta bude také chtít svůj podíl na kořisti. Až k tomu dojde, to pak teprve bude mela!

Když se vrátím zpátky do těch přelomových devadesátých let a uvědomím si, z jakého podhoubí zde vyrostla ta nová podnikatelská elita, musím si nutně položit několik otázek. Co je pravdy na tom, že Václav Klaus umožnil bývalým nomenklaturním kádrům, estébákům, vekslákům a dalším pochybným existencím rozkrást majetek nás všech výměnou za to, že jeho jméno bude vymazáno ze všech záznamů Státní bezpečnosti? Byl v tzv. Fondu „Z“ také spis Václava Klause? Kde asi skončily všechny ty spisy, které v tom Fondu „Z“ spravoval tehdejší ministr vnitra JUDr. Richard Sacher? Jisté je jen jedno: Dokud bude Václav Klaus naživu a hlavně v prezidentské funkci, nebude zodpovězena žádná z těchto otázek. Ti, co nejvíce profitovali na Klausově ekonomické transformaci, která v této souvislosti obohatila svět o pojem „tunelling,“ mají eminentní zájem na dodržení kontinuity. Tu jim zaručuje právě osoba jménem Václav Klaus. Komu neotevřela oči prezidentská volba a zvláště to, co se dělo kolem, tak tomu je už možné nabulíkovat opravdu všechno
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Fat Old Sun, 23.1.2011 20:15:29)
Odpovědět
Nejlepší analýza, jakou jsem tu kdy četl. Ještě by mě zajímalo, kolik miliard (desítek či spíše stovek miliard) má z doby "ekonomické transformace" on a jeho kohorta ve Švýcarsku
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Radek, 23.1.2011 20:53:49)
Odpovědět
Děkuji pane za tato slova. Ten článek Miloše Zemana v technickém magazínu si pamatuji. Byl jsem tenkrát nadšený a teprve nedávno se mi to v hlavě spojilo v to, co tady píšete Vy.. tedy že to všechno byl již předem připravený scénář. Krásně to do sebe zapadá.

Klaus se jistě zařadí v budoucnu mezi nečernější postavy českých dějin. Jeho euroskepse je opět jen nečistá hra ..
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(v.n., 23.1.2011 21:11:36)
Odpovědět
Napadá mě - geniální vekslák. A nebo (Pavel Laskavec odpusť ustálené literární spojení nemyšlené doslova neb mám odpor k nadávkám) při využitelnosti Klausových osobnostních slabin - užitečný idiot.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(legislativec, 23.1.2011 23:22:54)
Odpovědět
kingsfield. máte pravdu.Dokonce se hrubé rysy kuponovky projednávaly u Hegenbarta na XIII.odd UV KSČ někdy od roku 1986.Velký problém byl v nepřipravenosti právníků.Zatímco ekonomové si přeložili Samuelsona a další literaturu, klika 68níků, kteří měli vliv na právo a legislativu vyškrtli slovo " socialismus" a tím bylo hotovo.Ovšem socialistický hardware zůstal, který byl nepoužitelný na přelomovou domu.Dlouho jsem nad tím přemýšlel a spíše se přiklánim k závěru, že komunistická rozvědka nechala vstoupit do děje nové kádry, za předpkladu, že neprovedou žádné změny v oblasti práva.Někteří hoši z Prognostáku nevěděli, která bije.Moji úvahu podporuje i to, že do Prognostáku začal rok před převratem docházet špičkový agent KGB a " hlavní právník v akademické obci" JUDr.Viktor Knapp a on jim tam dával jakousi právnickou nalejvárnou a v podstatě je zmanipuloval v tom směru, že se nedá právo změnit, že by došlo k anarchii...bla..bla..Tento blud pak opakovalo plno lidí.Prakticky všichni praktici čekali, že se opíše německý trestní zákoník ( původní který platil u nás by již nepostihoval nové hospodařské tr.činy a celkový posun v Evropě) a obnoví původní občanský zákoník, který platil do roku 1951 a začne se budovat stát.A dnes s odstupem času jsem přesvědčen, že byl záměr vytvořit prostředí, které pojede na jiný SW a na jiný HW aspoň na deset let.
Rychetský nezapřel socialistickou " školu" a nadělil nám 2 druhy kupních smluv, podle obč. zák nebo podle obch.zák.V té době se měl obnovit původní občanský zákoník a obchodní měl upravovat postavení a vznik společností.A tento komunista nastavil směr na 20 let dopředu.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(antonín, 23.1.2011 22:32:00)
Odpovědět
pane Kingsfielde, dal jste si velikou práci, ale co takhle rozpracovat pana Havla a jeho spolupráci s STB. Kdepak asi jsou materiály o něm . Za V.Klausem je vidět kus práce, protože oživit naši ekonomiku v té době, kdy naše fabriky dělaly na sklad neprodejné zboží, nebo prodejné jen do Ruska, které ovšem nemělo peníze, nebo nechtělo platit, protože bylo tak zvyklé. V.Havel jen kritizoval,ale ekonomice nerozuměl nikdy. A kdo všechny ty "bývalé" nejvíce podržel? Nebyl to snad Havel? A ten byl zvolen prezidentem především komunisty a to je v pořádku, zato však, že prezident Klaus možná dostal pár hlasů od komunistů, to je skoro zločin. Prosím, měřte každému stejně. Jsem rád, že máme prezidenta, který má odvahu říkat své názory i když ví, že se to spoustě eurohujerů nebude líbit. A hlavně, má pravdu.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Radek, 23.1.2011 22:40:31)
Odpovědět
Pane Antoníne spěte dál svůj spánek, já vám vlastně závidím..
Slovensko mělo "babky Mečiarovky", my máme dědky Klausáky" ..
Klaus tady něco oživil ? Zničil i to málo, co tady ještě zbylo .. Analýza je to velice přesná..
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(legislativec, 23.1.2011 23:39:03)
Odpovědět
stejně tak je třeba vzpomenout, že Havlova klika by se scházela nejraději po kavárnách a tam letně přemítala.Havel by nadělal ještě větší chaos.Rychetský,Jičínský,Pithart, Burešová,Motejl - to byli Havlovi lidé, kteří odmítali vykolejit směrem k " západnímu" budování práva.Byť rádi mluvili velmi demokraticky.Pro ně končilo pozápadnění práva u lidských práv a svobod, ale ty prohnilé základy nechali.Teprve příchodem lidí, kteří neseděli u " kulatých" stolů to jde.Najednou se může připravit nový trestní zákon ( nebolševický) a v běhu je nový občanský zákoník.A toto se mělo udělat hned v roce 1990 a dát klidně roční lhůtu k nabytí platnosti.
Mimochodem dodnes nemáme skutkovou podstatu jako před 2WW - " nevěrná správa" , což je asi nejlepší ustanovení na nevýhodné vysávání podniku.
Z tohoto důvodu nemá cenu nadávat ani Klause ani na Havla, převrat přijmout jako fakt, že šlo o profesionálně provedenou práci ( také jsem nadšeně jako student jezdil vylepovat a agitovat) a trvat na objasnění událostí 17.listopadu a na důsledném prošetření.Pak se naše dohady, střípky, domněnky v zásadě jenom potvrdí.
Pak máme nevýhodou oproti maďarům a polákům, že tady to bylo utažené do poslední chvíle.V Madarsku si mohl Viktor Orbán jako student s některými profesory povídat o věcech, za které by byl v Praze vyhazov na hodinu, v Polsku byli profesoři, kteří již byli " na druhé" straně a chodili k nim zase jejich studenti.Tady nic takového nebylo a za madary a poláky jsme měli ztrátu tak 10 let z hlediska společenské dynamiky.
Re: Klaus: Dnes módně zdůrazňované evropanství je umělá intelektuálská záležitost
(Čtenář 1, 25.1.2011 12:47:15)
Odpovědět
Když nejsou argumenty, tak se odvede pozornost jinam, jak typické.......klidně si dál tu ikonu oprašujte. Ten rozhovor byl opravdu zbytečný........