reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou

Autor: Philipp Bagus | Publikováno: 9.2.2011 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Nedávna kríza eurosystému otriasa finančnými trhmi a vládami. Euro výrazne devalvovalo voči iným menám, a to tempom znepokojujúcim pre politické a finančné elity. Tie sa boja straty kontroly. Mesačník Európskej centrálnej banky (ECB) z júna 2010 potvrdzuje, že európsky bankový systém bol začiatkom mája 2010 na pokraji kolapsu. Niekoľko európskych vlád, vrátane francúzskej, bolo na hranici platobnej neschopnosti. V skutočnosti riziko platobnej neschopnosti niektorých európskych bánk, merané prostredníctvom kreditných swapov, sa zvýšilo viac ako počas paniky, ktorá nasledovala po kolapse Lehman Brothers v septembri 2008.

Politický establišment, reagujúc na krízu, sa zúfalo snažil zachrániť socialistický projekt spoločnej nekrytej meny pre Európu. Uspel – aspoň nateraz. Po intenzívnych rokovaniach bol vytvorený bezprecedentný „záchranný balíček“ 750 miliárd eur na podporu európskych vlád a bánk. ECB však začala robiť niečo, čo mnohí predtým považovali za nemysliteľné: priamy nákup vládnych dlhopisov. A to je konanie, ktoré podkopáva jej dôveryhodnosť a nezávislosť. Vnímanie menového projektu Európskej menovej únie (EMÚ) verejnosťou a trhmi už nikdy nebude také, ako predtým. Rastie odpor voči týmto bezprecedentným opatreniam, najmä v krajinách s tradične konzervatívnou monetárnou a rozpočtovou politikou. Prieskum verejnej mienky v Nemecku ukázal, že 56 percent Nemcov bolo proti takémuto fondu finančnej výpomoci (tzv. bailout-u).

Neprekvapuje, že väčšina Nemcov sa chce vrátiť k marke. Zdá sa, že intuitívne chápu, že práve oni v tomto zložitom systéme strácajú. Vidia, že oni pravidelne sporia a uťahujú si opasky, zatiaľ čo vlády iných krajín sa púšťajú do rozhadzovačných flámov. Jasným príkladom je grécky program „Cestovný ruch pre každého“ – dovolenka pre chudobných financovaná z vládnych zdrojov. Grécka vláda v tomto programe pokračuje dokonca aj uprostred krízy, aj keď znížila počet dotovaných dovolenkových nocí na dve. Grécka vláda tiež udržuje štedrejší systém verejného financovania dôchodkov ako má Nemecko. Grécki pracujúci dostávajú dôchodky až do výšky 80 percent ich priemerných zárobkov. Nemeckí pracujúci dostávajú iba 40 percent a v budúcnosti majú dostávať iba 42 percent. Kým Gréci dostávajú štrnásť dôchodkov ročne, Nemci dostávajú dvanásť.

Nemci hodnotia finančnú výpomoc Grécku akoby ich niekto „obtiahol“. Táto „pomoc“ zviditeľňuje nedobrovoľné transfery tvoriace podstatu EMÚ. Avšak väčšina ľudí stále celkom nerozumie, ako a prečo ich platia. Majú podozrenie, že s tým má niečo spoločné euro.

Projekt eura presadzovali európski socialisti, aby dosiahli svoj sen o centralizovanom európskom štáte. Tento projekt však zlyhá. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou. Je zabudovaný už v inštitucionálnom nastavení EMÚ. Je to príbeh intríg a ekonomických a politických záujmov. Je to šokujúci príbeh boja politikov o moc, vplyv a o ich vlastné egá.

Autor pôsobí ako docent ekonómie na Univerzite kráľa Juana Carlosa v Madride.

Článok predstavuje úvod knihy Philippa Bagusa The Tragedy of the Euro, ktorá bola vydaná v roku 2010 a v elektronickej podobe je dostupná vo formáte PDF tu.

Preložil Svetozár Gavora, spolupracovník KI.

Článok bol publikovaný v Konzervatívnych listoch 01/2011.

reklama
5251 čtenářů | 53 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(felix.julec, 9.2.2011 4:58:25)
Odpovědět
KLAUSE NEMUSÍM,ale i v tomto měl pravdu,když nesouhlasil se zavedením Eura.Je to politik s předvídavostí a to ho šlechtí na rozdíl od neumětelů,kteří tomu dnes u nás velí.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 9.2.2011 8:27:23)
Odpovědět
nevím o čem mluvíte, narozdíl od Klause lidé z OECD označili chování eura v krizi za vysoce stabilní a přímo na slovensku vidíte jak podle přidřeného čska s korunou roste..

Také dalí země si myslí opak a proto se stalo estonsko nově členem emu a Lichensteinsko bude tisknoput pro zahraniční transakce svoje eura, čína pak letos prvede obří výměnu amerických dluhopisů za eurové..

Klaus se i zde opět zmýlil.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(PetrPan, 9.2.2011 17:21:01)
Odpovědět
nesmysl, euro je na hranici totalniho kolapsu
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 12.2.2011 14:57:54)
Odpovědět
Hranice kolapsu je meta, kdy po hodně dlouhém poklesu měny stojí před hlubokým pádem, zažili jsme to např. před 2-3 lety u Rublu, Rusko na jeho záchranu tehdy uvolnilo 490 miliard dolarů a nakupovalo samo rubl, kterého se všichni zbavovali, aby nezkolaboval.

Euro nikdy na této metě nestálo, je na můj vkus zbytečně silné, má značné rezervy.

Zkolabovat prakticky nemůže, protože je podloženo ekonomikami eurozony, vč. supersilného Německa - nejzdravější země G7.

Mnohem pravděpodobnější je zhroucení dolaru v kontextu obřích dluhů, kvantitativního uvolnování a nedostatečné rychlosti růstu americké ekonomiky.

zatímco o většiny eurobondů je 10 x vyšší zájem nežli kolik se jich vydává, o ty americké je tak hluboký nezájem, že si je vláda skupuje sama, aby udržel měnu před zhroucením.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Kokin, 9.2.2011 20:48:48)
Odpovědět
Nákup 22.80 prodej 24.50 kolik z toho dostane každý kdo nechce euro. A kdo si myslí v této zemi že je chytřejší než 200 milionů Evropanů
tak už se není čemu divit
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(C.Q.Lafayette, 10.2.2011 18:05:32)
Odpovědět
Četl jste to po sobě? Vždyť to nedává žádný smysl...
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 9.2.2011 8:37:27)
Odpovědět
Podle OECD je Německo nejzdravější ekonomikou G7, jako jediné z této elitní skupiny už dosáhlo předkrizové kondice ekonomiky, loni rostlo +3,6% HDP nezaměstnanost je tam aktuálně 6,6% a export je rekordní od vzniku země.
Narozdíl od USA, Japonska či Británie poklesla míra zadlužení domácností ze 117 na 95%, v Británii je to 165%, v USA 135%.

Německo má také nejmenší státní dluh vůči HDP a hl. Německé firmy loni provedli největší množství akvizicí ze zemí G7.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Karas, 9.2.2011 9:49:17)
Odpovědět
Euro má ve vínku euroskeptiky,kteří budou tuto měnu kritizovat a podceňovat,i kdyby byla zlatá.Hlavně také proto,že to hlásá sečtělý p.Klaus,který i když se jednou splete,tak tu svoji "pravdu" hájí s příslovečnou zarputilostí.Ale Euro přežije,jak říkávala babička,"ikdyby na chleba nebylo".A p.Klaus by udělal nejlépe,kdyby si opatřil pásmo,označil si 730 cm a denně stříhal,tak jako v minulosti na vojně.Aspoň bude vědět,za kolik to má.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(pavjan, 9.2.2011 12:07:34)
Odpovědět
Samozřejmě že euro přežije,bude to ale stát pěknej balík.Bez nepřiměřené podpory by už bylo dávno v riti. Je to jako s nemocným připojeným na hadičky od přístrojů.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 9.2.2011 13:06:30)
Odpovědět
sanace euro stála asi desetinu co sanace dolaru a třetinu toho co sanace rublu.

Z tzv. superměn přežilo krizi s nejmenší ztrátou a uhájilo si i nadále růst co do transakčnosti i rezevnosti, nebo li dále se šíří je o něj velký zájem a tím si narozdíl od dolaru v úpadku drží i hodnotu :-)
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 9.2.2011 13:36:19)
Odpovědět
Ale sanace eura ještě neskončila, Dane. Navíc, výchozí podmínky pro obě měny byly jiné, jiné cíle, jiný přístup. Náklady se navíc musí posuzovat podle alternativního scénáře - a tím by bylo ponechání národních měn, tedy režim, při kterém západní Evropa úspěšně rostla - a to rychleji, než s eurem.

Doporučuji také dlouhodobé srovnání makroekonomických ukazatelů zemí bez eura a s eurem.

Fakta jsou taková, že i nositel tzv. Nobelovy ceny za ekonomii Krugman, která je levičák a EU myslím spíš bral jako příklad pro USA, napsal, že s eurem se stalo to, před čím varovali euroskeptici. O slovech dalších světových ekonomů, vč. ekonoma Evropské banky pro obnovu a rozvoj, jsem psal již několikrát a zcela marně. Když se vám to nehodí, změníte téma, mícháte různé věci, porovnáte vždy to, co se vám hodí (např. očekávaný růst ČR ekonomiky vs. SR ekonomiky, bez ohledu na faktory, které k oněm rozdílům vedou). Nemá to smysl s vámi debatovat, ale občas je potřeba aspoň lehce naťuknout a připomenout některé skutečnosti.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 9.2.2011 14:05:06)
Odpovědět
to je uplně protože podstatný je výsledek, euro tu je a má dobrý kurz, jeho udržení stálo méně než dolar a rubl, které nikdo nepodezírá z politickosti a umělosti že :)

Británie vs německo - vítěz jasný
česko vs slovensko - opět jasný vítěz

není co řešit, snad jenom problém s iracionálně posilující korunou že :-)
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 9.2.2011 15:59:54)
Odpovědět
No jasně, euro tu je a asi i bude. Je to politický projekt, modla euroführerů. Proto si nemyslím, že by současné problémy byly pro euroskepticky jednoznačně příznivé - bylo jasné, že se to budou snažit vyřešit extrémem v podobě fiskální unie - a k tomu to také směřuje.

USD - to euru hodně pomáhá. Je mi až s podivem, jak jsou dolary stále ještě dobře akceptovány, protože to, co s nimi FED dělá, je opravdu jak snaha zničit dolar. Že na tom dolar není v očích zahraničních investorů ještě hůře, je možná nejlepší důkaz toho, jak je na tom euro špatně, protože v dané situaci by téměř jakákoli měna byla lepší rezervní měnou, než dolar.

Jasně, chcete-li měřit úspěch eura srovnáním dvou států v jednom roce, bez ohledu na to, že Slovensko rostlo enormními tempy po Dzurindových reformách už dávno před eurem, bez ohledu na delší vývoj a srovnání skupiny států bez eura (které měly tuším vyšší růst a nižší inflaci, než eurozóna), chcete-li srovnat průmyslové SRN s Británií (opět jen v krátkém období, kdy se vám to zrovna hodí), tak to holt dokazuje hloubku vašich úvah. V podstatě to mnohé vysvětluje...
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 9.2.2011 16:45:47)
Odpovědět
Dzurindovi reformy jsou dávno na cáry, já narozdíl od tebe tam podnikám a znám tam tu situaci, moc z nic nesbylo, ale růst pokračuje .
Jinak už mnohokrát v historii jsme se názorově střetli a tys prakticky všechny tyto zásadní střety Jiří realitou a naplněním mých názorů prohrál, to oba dobře víme, je to nejspíš tím, že já jsem byl mnohem blíž ceným informacím a nejsem ideolog, ale rizí pragmatik.

Kdyby FED kvantitativně neuvolňoval, USA by neměli zaco nakupovat řez goldmeny bondy poptávka po nich je malá, uroky by vzrostly a usa zbankrotovaly, takže pokles dolaru je logickým vyústěním nechopnosti USA obstát v globální konkurenci a splácet svoje dluhy z výtěžku HDP.
německo je zářným důkazem jak moc je euroměna ekonomickou záležitostí, politickou jako každá měna supervelmoci samozřejmě taky.

Jestli se ale něco stalo ideologickou záležitostí politiků ničící ekonomiku je to právě naše koruna a já to velmi vítám, moje investice jsou uklizené a já se jenom dnes a denně směju svým kamarádům, co jsou eurosketici a prodělávají dnes a denně na posilující koruně, my sem s brtrem brzo začneme dovážet ze slovenska levnější produkty, původně české než jsou ty tuzemské a koruna mě vydělá miliony, aspoň v to pevně doufáme, vše tomu nasvědčuje, bohužel to ničí český kapitál, ale to je mě už fuk.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 9.2.2011 17:29:30)
Odpovědět
Že jsou Dzurindovy reformy na cáry je poměrně originální názor, zvláště v době vlády, jíž je Dzurinda opět jedním z čelných představitelů, a po vládě Smeru, o které bylo známo, že navzdory rétorice se do odbourávání ekonomických reforem příliš nepouštěla. Byli větší pragmatici, než by se zdálo.

Mnohokrát jsme se střetli a já jsem prakticky všechny střety prohrál? Aha. Tak konkrétně, prosím. Vím o jedné věci: upozorňoval jste na krizi v USA ještě před tím, než naplno propukla. A ano, za to jsem vám sem vyjádřil jisté uznání. Můj postoj tehdy byl myslím ve stylu: no a co? Když US ekonomika neabsorbuje příliv měny, zvýší se inflace, FED zvedne sazby atd. A černé vize jsem neměl, aspoň ne tak moc, snad i proto, že jsem se o ekonomiku USA tehdy již tolik nestaral, pokud vím. Ale jinak vzpomínám na vaše demagogie, z kterých jsem vás dostával publikováním faktů. Tak povězte, které „mnohé“ střety jste vyhrál?

USA – ona zadluženost USA zas tak dramatická není. Kdyby FED necpal do ekonomiky další hotovost, bylo by to dramatičtější, to ano, asi by se prošlo skutečnou krizí, byl by to malér i pro EU ekonomiku, z níž SRN do USA dost vyváží. Jistě, USA vyvezly investice ven, a teď všechno dováží. To je problém, to jsou holt logické plody globalizace. Jenže řešit to tím, že budu tisknout nové bankovky, to je prostě hra na peníze.

SRN a euro – hm. Když tuším někdy v roce 2002 SRN sklouzlo do záporného růstu HDP, byly eurosazby vyšší, než by dle Taylorova modelu odpovídalo německé ekonomice. Tehdy mělo SRN opačné problémy, než dnes. Takže se domnívám, že ani SRN není prosto negativ, spojených s eurem. A to přesto, že právě SRN má asi největší neformální váhu při rozhodování o měnové politice ECB a euro je pro ně ještě relativně málo špatné. Problém politického eura je v tom, že je od počátku projektem politickým. Ostatně, on to tak nějak přiznal před pár lety i eurokomisař pro měnové otázky, tuším to byl tehdy Almunia, a řekl snad cosi ve smyslu, že euro je katalyzátorem další integrace či co.

Máte samozřejmě plné právo zajistit si své investice, jak chcete. Ovšem rostoucí kurz Kč, jakkoli mně osobně se také nelíbí, je ovšem faktor, kterému se takovou či onakou formou nevyhnete ani při přijetí eura. Kdybychom euro přijali – a psal jsem to tady myslím již mnohokrát – tak bychom ho museli zafixovat vůči euru pravděpodobně na úrovni „tvrdé“ Kč. Kdybychom tak neučinili, mohli bychom očekávat cenový růst po přijetí eura. V současné době nám posilující Kč pomáhá držet inflaci na uzdě. Jestliže Kč bude příliš silná a příliš dlouho, tak, že to začne opravdu poškozovat ekonomiku ČR, tak se vlivem snížení exportů dá očekávat pokles kurzu Kč. To je velmi jednoduché a právě na tom je založen tržní systém – na neustálém nalézání rovnovážných hladin. S eurem jsou ceny zafixovány, a pak se nelze divit, že k vyrovnávání nedochází – ani ve směru k posílení, a tak se ekonomika může přehřát (Španělsko, Irsko?), nebo ve směru k oslabení při ekonomických problémech.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 10.2.2011 13:05:08)
Odpovědět
Nejnomže jsem dlouhodobě předpvěděl krizi v americe, také jsem vás upozorňoval na dotisk dolaru, nevěřil jste mi, varoval jsem před záporným saldem zahraničního obchodu, tvrdil jste že je to jenom teoretický parametr - i ten zadlužuje ameriku, mnohokrát jsem upozornoval na neschopnost us produktů konkurovat těm evropským a japonským atd.

U uSA, irsku či británii splaskla tzv. technologická bublina, ukazuje se že bez průmyslu coby základního fundamentu nelze fungovat a že vzdělanostní ekonomika produkuje více dluhů než profitu, pomatený stát Izrael se vydal stejnou cestou dopekla, tedy technologiemi.
BRIC dnes bohatnou právě na našem a americkém průmyslu, nikoliv na technologijích či vzdělanostní ekonomice.

česko má velmi zdraví fundament, potřebuje ale k růstu zbavit se koruny - předražené měny a změnit trendy ve vzdělávání, podporovat učiliště a ne povlové vš 3. kategorie.

To jenom ve skratce.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 10.2.2011 15:13:48)
Odpovědět
Dotisk USD – ano, a já jsem argumentoval tím, že když v USA neroste inflace, tak proč by při svém růstu neměli mít uvolněnou měnovou politiku, s tím, že když inflace vzroste, bude FED mět zvýšit úroky. Navíc jsem tuším i publikoval článek, ve kterém jsem psal o logice poklesu kurzu dolaru, a spolu jsme myslím debatovali o tom, že – jak jsem tvrdil já – skutečným cílem US vlády je oslabení dolaru. Myslím, že to se ukazuje jako pravdivé.

Před záporným saldem jste nemohl varovat, protože hluboké záporné saldo v USA je již drahnou dobu realitou. Ale ano, ať neslovíčkaříme – já jsem upozorňoval na to, že HDP zahrnuje saldo zahraničního obchodu. V případě USA tedy záporné. Přesto, růst HDP v USA byl kladný a vysoký (opakuji, již po odečtení záporného salda zahraničního obchodu). Nemluvě o tom, že report o investicích tuším od UNCTAD obsahoval graf, který jsem zmiňoval, a ve kterém bylo jasně vidět, že trend salda zahr. obchodu USA je souměrný s trendem vývozu US investic. Já jsem také již z podpory globalizace vyrostl, ale co naděláte s tím, že investoři přesouvají produkci do zemí s nižšími náklady?

Vládní zadluženost USA tak špatná není – ovšem, cca od roku 2008 velmi prudce roste. To ovšem rozhodně neschvaluji a fiskální zadluženost jsem také zmiňoval jako negativní jev myslím i při našich diskusích.

Konkurenceschopnost US produktů je příliš široký pojem – v USA mají skvělé technologie, v Evropě a Japonsku mají skvělé tradiční výrobky, tradiční průmysl. Podobně o tom psal před pár lety i Economist.

USA, Irsko, Británie – to jste měl asi na mysli spíš nemovitostní bublinu. Ano, já dokonce i souhlasím s tím, že by se mi líbilo, kdyby se větší důraz dával na učňáky – stále pokračující řeči o potřebě růstu vzdělání mi taky lezou na nervy. Jenže dokud nám ona tzv. vzdělanostní ekonomika stále zajišťovala vysoké HDP, bylo celkem jedno, za co jsme prachy dostali – jestli za auta nebo za farmaceutické licence. Nicméně, možná jsem to tady už zmiňoval, sám to vidím jako obecnou „bublinu“ západních ekonomik. Vyměňujeme si služby, za které platíme nehorázné sumy, přestože jejich kvalita je bídná. Spousta kravaťáků, kteří prd umí, a tak dělají konzultanty na všechno možné. A hrajeme divnou hru, kdy západní kupující je zvyklý platit západnímu prodávajícímu ony konzultantské služby nehorázné prachy. A tak tady máme vysoké HDP. Jo, to je pravda.

Závěrem: záporné saldo zahr. obchodu je problém ve smyslu snižování HDP a poklesu kurzu USD. Dokud ale i při něm HDP roste, zůstává faktem, že ekonomika sílí. Jestliže přes pokles USD mají Amíci stále dost dolarů na nákup importovaných věcí, mají zjevně ekonomiku pořád dost výkonnou. Osobně bych nechal banky bankrotovat, přestože by to znamenalo pravděpodobně delší a hlubší krizi. To by byl ovšem očistný proces. Co dělá FED a Bílý dům v reakci na krizi se mi nelíbí a nejsem si jist, jestli tím problém z dlouhodobého hlediska spíš nezhoršují. Ale to nebylo předmětem naší diskuse.

Ke koruně – růstu měny se nezbavíte. Zkuste reagovat na mou poznámku o tom, že při přijetí eura bychom stejně měli Kč fixovanou na tvrdé úrovni, nebo bychom ji fixovali na slabé úrovni a výsledkem by zřejmě byl cenový (a mzdový) růst.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(cook, 10.2.2011 19:52:09)
Odpovědět
Pane Zahrádka, perfektní článek.Dobře napsaný a perfektně zdůvodněný.Jediné v čem si dovolím nesouhlasit je že-Vládní zadlužení Usa tak špatná není.Z několika miliard ročně koncem sedmdesátých let vzrostl rozpočtový deficit v průměru na 200 miliard dolarů ročně v polovině osmdesátých let.Proto přijal Kongres Usa Zákon o vyrovnaném rozpočtu z roku 1985známý jako Gramm-Rudmanův).Podle tohoto zákona se měl každoročně rozpočtový deficit snižovat tak,aby v roce 1991ošlo k vyrovnanému rozpočtu(tento cíl byl pak odkládán).To se projevovalo i na dolaru.Od roku 1979 do počátku roku 1985 vzrostl měnový kurz dolaru o 80%.Dolar ve skutečnosti dosáhl úrovně daleko převyšující úroveň dosaženou těsně před kolapsem brettonwoodského systému v roce 1971.Po roce 1985 následoval prudký pokles.V průběhu nadcházejících tří let ztratil dolar ze své hodnoty téměř vše,co získal na počátku osumdesátých let.na konci osumdesátých let poukazovali pozorovatelé na úpadek Usa.Poukazovali na symptomy tohoto úpadku:klesající míru národních úspor,přetrvávající deficit federálního rozpočtu,pomalý růst produktivity a velký vnější deficit,který změnil Usa na největší dlužnickou zemi světa.Takže to stejné co se děje nyní.Ale Usa mají zabudovaný samoozdravné pnutí -nyní zosobňované Tee party.Kdy to zvládnou jako za éry Regana.Ale pujde to v ruku v ruce s poklesem dovozů.Což mimo jiné po Číně nejvíce odnese Německo s jeho exporníma přebytkama.kterouž to část již Dan nezmínil.Že je čekán pokles spotřeby německého exportu a že spolu s německým úvěrováním EU a proexportní politiky předtavuje hlavní riziko pro Německo.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 10.2.2011 20:33:25)
Odpovědět
Souhlas, já tu zadluženost USA myslel v kontextu Danových slov, srovnávání s EU atd. Že to s USA jde příšerně z kopce, vč. toho zadlužování, to je bohužel fakt. Doufejme, že Tea Party uspěje dlouhodobě a nezmrší se, jak se bohužel asi obyčejně stává.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 10.2.2011 21:06:34)
Odpovědět
To je uplně jedno, protože se právě přizpůsobí velmi pružně cenová hladina, což se ve všech zemích stalo.
oecd odhaduje při změně kurzu o 50 haléřů směrem dolů v čr pokled zisků v letošním roce způsobený tímto zdražením českého zboží a služeb na 150 miliard !!
Celkové náklady na držení koruny oproti euru, tedy transakční náklady, ztráty kurzových výkyvů vč. iracionálního posilování vůči euru na celkových 250 miliard korun.

Zároveň magazín Deustsche Ivestor už otevřeně píše o dlouhodobém odlivu německého kapitálu z čr, tedy nikoliv už jenom neinvestování, ale odkapitalizování česka a logickému nárůstu nezaměstnanosti z toho plynoucího, predikuje česku dlouhodobě vysokou nezaměstnanost.

Ještě jednou zopakuji, že mě už je to jedno, moje investice už koprunu opustili a už rok natom slušně vyděláváme, bratr se mého rozhodnutí bál a zatím mi dává za pravdu, jenom loni jsme ušetřili 2 miliony korun ve firmě tím, že jsme ji odsunuli, mimo jin. jsou v eurozoně i mnohem nižší bankovní popatky.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 11.2.2011 12:32:37)
Odpovědět
:-)) Jé, a to je hezké, že zrovna ze SRN nám predikují „dlouhodobě“ vysokou nezaměstnanost :-)). Tak jo, až kapitál odplave, poklesne kurz Kč (z definice), a atraktivita se zvýší. Já vím, že se teď pořád straší odlivem kapitálu, problém ovšem je, že on ten kapitál odplouvá logicky do levnějších zemí – ano, ČR se již stává poměrně drahou, ale to bez ohledu na Kč. Koruna sílí logicky, díky vývoji české ekonomiky. Nyní, pravda, je otázkou, jestli to posílení není příliš velké, z důvodu obav měnových investorů z eura. Ale jak jsem již psal, ve chvíli, kdy Kč začne svou silou snižovat český export, dojde k tlakům na pokles Kč. To je to stálé vyrovnávání, o které státy s eurem přišly.

Co se stalo a nestalo „ve všech zemích“ můžeme teď vidět v Irsku, Portugalsku, Španělsku, Řecku a v neposlední řadě v Itálii. Jestliže by tvrdé euro „bylo úplně jedno,“ jak píšete, protože se prý uzpůsobí cenová hladina (ona by se tedy musela především uzpůsobit hladina nákladů, tedy mezd, a to směrem dolů, že), tak je to přesně ten argument, který mohu říci já na silnou Kč. Jaký je rozdíl mezi silnou Kč a eurem, fixovaným na kurzu silné Kč?

Transakční náklady – ty odhadovala NBS tuším na 0,2 % HDP s klesáním v čase. To je při porovnání s náklady unijní přeregulovaností i podle odhadu holandského min. financí z doby jejich předsednictví zlomek. Naproti tomu jsou tu také výnosy, a to v podobě mírnění cenového růstu (např. ropa) a rostoucí kupní síly občanů ČR. Navíc, v době krize, kdy je nejvíce potřeba nějaký stimul pro vyrovnání klesajícího trendu, se právě Kč, polsky zlotý a maďarský forint osvědčily proti slovenskému euru. V krizi tyto lokální měny spolehlivě klesají a tím podporují naše prodeje.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 11.2.2011 14:05:16)
Odpovědět
v příštích 5 letech bude hrát ropa bezvýznamnou roli v našich nákladech, hybridy a elektromobily už mají nachystané k seriovce všichni velcí hráči.

A málokdo si v emoční vlně kolem předotovaných solárů všiml, že za jediný rok naám tu výkonově přibyl další Temelín, terý se stavěl 20 roků :))

No každopádně chválím strukturu HDP naší země, varuju před obřímy náklady ty spůsobuje zvrácený kurz koruny především a směju se tomu jak si to v duchu Klausoretoriky nikdo nechce připustit, pivovary se diví že si třetina čechů loni nekoupila drahé české pivo, co jim nato říct, máte levnější dovolenou, tak voco vám de :))
Ještě k přímým zahr. investicím
(Jiří Zahrádka, 11.2.2011 12:39:30)
Odpovědět
http://hn.ihned.cz/c1-49497710-zahranicni-investice-same-dobre-zpravy
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 14:07:01)
Odpovědět
ihned, to jsou ty i noviny kde jsem min. týden četl že česká nezaměstnanost klesla na 7% ? :)))
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Jiří Zahrádka, 11.2.2011 14:45:52)
Odpovědět
To nevím, jestli jste tam čel, že nezaměstnanost v ČR je 7 %, tedy cca 2 procentní body pod eurozónou a cca 7 procentních bodů pod Slovenskem (údaje Eurostatu) ;-)). Ale nepředstavoval jsem vám iHned.cz, dal jsem vám odkaz na článek o rostoucích investicích v ČR :-).
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 14:55:57)
Odpovědět
Ano, tento blábol tam byl opravdu min týden, skutečnost je 7,8% a růst v prosinci byl +1%, v lednu pak +0,1%.
Ještě dodám že pan Ťok ze Skanski už aktualizoval předpokládaný počet na jaře propuštěných stavebníků, je to z
35 na 51 000 lidí.
žádná sezoní zaměstnanost se tedy konat nebude, dál poroste nezaměstnanost otázka je okolik :-)

zaplať pán bůch za korunu !
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 14:57:56)
Odpovědět
sorry 9,8% je skutečnost z ledna, prosincový nárůst 1%,leden pokračující růst 0,1% a jaro se očekává další růst nezaměsnanosti kolem 1,5-2% stavebnictví a státní sektor
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Jiří Zahrádka, 11.2.2011 15:45:26)
Odpovědět
Nojo, a Eurostat jako na potvoru vydal prohlášení o míře nezaměstnanosti v prosinci, která byla 10 % v eurozóně a 9,6 % v EU 27 (výrazně nižší tedy v členských státech bez eura). A to není výjimečný údaj z prosince, nýbrž dlouhodobě držený stav - eurozóna má nezaměstnanost vyšší.

Ale v ČR to určitě bude tou korunou :-)).
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 17:18:00)
Odpovědět
pozor, znovu tady to někdo nepochopil..
my nejsme stejně jakjo většina ostatních zemí mimo eurozonu miko krizi, my v ní pokračujeme, Británie ve 4q předpoklad růst +0,8%, realita další pád HDP -0,7% :-)

zatímco v eurozoně už nězaměstnanost neroste, v zemích mimo eu ano :-)

a česko očekává další a další nárůst, ten Ťok hovořil o 51 579 lidech přesně na březen :-) a to znamená, že už v dubnu tu máme 11% :-)

zaplať ban bůch za tu korunu, že nás ochránila před krizí !

P.S. V Německu je predkice březnové nezaměstnanosti 6% :-)
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 17:18:01)
Odpovědět
pozor, znovu tady to někdo nepochopil..
my nejsme stejně jakjo většina ostatních zemí mimo eurozonu miko krizi, my v ní pokračujeme, Británie ve 4q předpoklad růst +0,8%, realita další pád HDP -0,7% :-)

zatímco v eurozoně už nězaměstnanost neroste, v zemích mimo eu ano :-)

a česko očekává další a další nárůst, ten Ťok hovořil o 51 579 lidech přesně na březen :-) a to znamená, že už v dubnu tu máme 11% :-)

zaplať ban bůch za tu korunu, že nás ochránila před krizí !

P.S. V Německu je predkice březnové nezaměstnanosti 6% :-)
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 17:18:05)
Odpovědět
pozor, znovu tady to někdo nepochopil..
my nejsme stejně jakjo většina ostatních zemí mimo eurozonu miko krizi, my v ní pokračujeme, Británie ve 4q předpoklad růst +0,8%, realita další pád HDP -0,7% :-)

zatímco v eurozoně už nězaměstnanost neroste, v zemích mimo eu ano :-)

a česko očekává další a další nárůst, ten Ťok hovořil o 51 579 lidech přesně na březen :-) a to znamená, že už v dubnu tu máme 11% :-)

zaplať ban bůch za tu korunu, že nás ochránila před krizí !

P.S. V Německu je predkice březnové nezaměstnanosti 6% :-)
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 17:30:37)
Odpovědět
jenom namátkově mimo 52 000 výpovědí ve stavebnictví se chystá ..
rušení 226 poštovních poboček
5-25% snižování mezd státních zaměstnanců
-1300 výpovědí ve zdravotnictví
rušení 50% středních škol
rušení 20% státních vš, snížení příspěvků na soukromé vš
čd 1800 výpovědí, snižování mezd

atd.

to všechno znamená snížení síly vnitřního trhu, krize jede dál a ponese další a další slábnutí českého kapitálu..

jenom spec. pro vás loňský výstav českých piv -12%
export -30%

likérky česko export -30%

prodej nákladních a užitkových vozidel /indikátor krize / -18%
slovensko +2,5% růst - je z krize venku, Německo-7% růst - obnovilo konjunkturu
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 17:30:44)
Odpovědět
jenom namátkově mimo 52 000 výpovědí ve stavebnictví se chystá ..
rušení 226 poštovních poboček
5-25% snižování mezd státních zaměstnanců
-1300 výpovědí ve zdravotnictví
rušení 50% středních škol
rušení 20% státních vš, snížení příspěvků na soukromé vš
čd 1800 výpovědí, snižování mezd

atd.

to všechno znamená snížení síly vnitřního trhu, krize jede dál a ponese další a další slábnutí českého kapitálu..

jenom spec. pro vás loňský výstav českých piv -12%
export -30%

likérky česko export -30%

prodej nákladních a užitkových vozidel /indikátor krize / -18%
slovensko +2,5% růst - je z krize venku, Německo-7% růst - obnovilo konjunkturu
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 11.2.2011 17:30:54)
Odpovědět
jenom namátkově mimo 52 000 výpovědí ve stavebnictví se chystá ..
rušení 226 poštovních poboček
5-25% snižování mezd státních zaměstnanců
-1300 výpovědí ve zdravotnictví
rušení 50% středních škol
rušení 20% státních vš, snížení příspěvků na soukromé vš
čd 1800 výpovědí, snižování mezd

atd.

to všechno znamená snížení síly vnitřního trhu, krize jede dál a ponese další a další slábnutí českého kapitálu..

jenom spec. pro vás loňský výstav českých piv -12%
export -30%

likérky česko export -30%

prodej nákladních a užitkových vozidel /indikátor krize / -18%
slovensko +2,5% růst - je z krize venku, Německo-7% růst - obnovilo konjunkturu
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Jiří Zahrádka, 11.2.2011 18:17:07)
Odpovědět
Ajaj, to jsme se rozjeli...

Tak znovu, Dane: státy bez eura mají v delší době nižší nezaměstnanost než státy s eurem. To není otázka průběhu jedné fáze ekonomického cyklu. Nezaměstnanost ve státech bez eura klidně i může v budoucnu překročit tu v eurozóně, ale jistě uznáte, že pro hodnocení situace to chce dlouhodobý pohled, a to nejen na jeden ukazatel, který se vám zrovna hodí ;-).
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Dan, 12.2.2011 12:06:44)
Odpovědět
Hovořím o čr a její koruně a tvrzení že nás zachránila před krizí, o tom že vlastní měna je lepčí viz. krize.

V kontextu tohoto bludu kdy první kleklo madrsko s forintem, následované islandem s korunou - ten už prahne po euru, pak teprve přišlo řecko atd.

GB - s librou jsou natom podstatně hůře nežli Francie a německo a mnohem hůře se s vlastní měnou dostáavjí z krize a oto my v této debatě jde, že státy s vlastními měnami se mnohem hůře vypořádali s krizí, Madarsku pořád klesá ekonomika a to už 2 roky po restrukturalizaci !!

Takže závěr, tvrzení Klause o tom, jak vlastní měna stát chrání před krizí a je v ní lepším nátrojem nežli euro fatálně selhalo a nepotvrdilo se !

O tohle my jde.
Re: Ještě k přímým zahr. investicím
(Jiří Zahrádka, 14.2.2011 10:10:16)
Odpovědět
Ale ne... Co bylo příčinou krize v Maďarsku i na Islandu? Nebyly to náhodu půjčky v euru s úrokem nižším, než odpovídalo dané ekonomice, která proto u své měny měla vyšší úrok, co ;-)? U Británie víte velmi dobře (a umíte to zmínit, když se vám to hodí), že jde o jejich navázanost na US trh.

Výhodnost Kč není jen hypotézou Václava Klause. To je názor světových ekonomů, již jsem o tom psal mnohokrát.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 9.2.2011 17:04:19)
Odpovědět
Dne 17. ledna 2011 tvořil počet nezaměstnaných v čr chráněné prý před krizí korunou 9,8%, tedy 572 000, počet dlouhodobě nezaměstnaných se zvýšil na 166 000.

Ve stejné době klesl počet nezaměstnaných v německu s eurem na 6,6%.

I v nejchudších východoněmeckých zemích je nižší nezaměstnanost než v Kalifornii.

akviziční poměr německo/ británie v roce 2010 byl 4:1, nebo li němci skupují britské firmy :-)
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 9.2.2011 17:31:53)
Odpovědět
To je přesně ono - Němci provedli své vnitřní reformy a holt jsou dobří. To může těžko někdo popřít. Mají kvalitní, značkové zboží, to ovšem není výsledek eura.

Debatovat takto samozřejmě můžete, ale pak se samozřejmě těžko dobereme nějakého výsledku. Právě proto nemají debaty s vámi mnoho smyslu.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Josef, 9.2.2011 18:44:15)
Odpovědět
Zadne Euro kolapsovat nebude, protoze evropske banky dluzi FEDu! FED predseda Bernake se prave dnes zpovida v kongresu z toho, kam rozpujcil biliony dolaru! Mimo pujceni domacim bankam, pujcil do EU take velkou sumu dolaru v r. 2010!

The Federal Reserve has revealed details of the trillions of dollars it gave in emergency aid to U.S. and foreign banks during the financial crisis.

New documents show it paid out a staggering $1.5trillion (almost L1trillion) to British banks - over a third of the total money lent - in an effort to prop up the financial sector.

And foreign banks who benefited from the Fed's aid included European Central Bank, Bank of England and the Bank of Japan as well as Swiss bank UBS, which borrowed more than $165billion, Deutsche Bank ($97billion) and the Royal Bank of Scotland ($92billion).
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Josef, 9.2.2011 23:37:31)
Odpovědět
Ten datum mam spatne, melo to byt 2008-9. Co se tyce Eura nejsem expert, ale co jsem vycetl v Der Spiegel vystopeni pomalejsich zadluzenych statu by byla katastrofa pro ECB a nemeckou centralni banku, ty drzi nejvice dluhopisu a nejsou samy, dluhy castecne drzi i US banky. To znamena ze dluhy jsou tak provazane, ze vystoupeni PIGS z Eura by znamenalo vsechny dluhy prevaadet a znovu projednat a ustanovit, kolik se promine a za jakych podminek a za jak dlouho dluhy mohou byt splaceny v jejich menach, ktere by samozrejme pomalu devalvovaly!

Zachranu Eura navrhuje Angela zridit centralni koordinaci ekonomie dani, prijmu obcanu, socialnich zalezitosti, kontrola rozpoctu atd. V clanku se ale pise, ze na odpor narazi i ve sve strane!

German Chancellor Angela Merkel wants to stabilize the euro through a "pact for competitiveness" that would force EU members to coordinate their national policies on issues like tax, wages and retirement ages. The plan would transform the EU if it becomes reality, but resistance will be fierce -- including from within Merkel's own governing coalition. By SPIEGEL Staff
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 10.2.2011 12:06:31)
Odpovědět
Ted uz by to byla pro PIGS katastrofa, kdyby euro opustili, to souhlasim. Oni tam proste nikdy nemeli vstoupit. A samozrejme, katastrofa by to byla i pro nemecke banky, ktere maji nakoupene jejich dluhopisy. Ted uz je tezko volit, jak z toho ven. Jak rikam: nikdy tam nemeli vstoupit, nikdy nemely byt soucasti eurozony.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 11.2.2011 15:26:38)
Odpovědět
počet bankrotů v česku leden 2011:
malé firmy nárůst 500%
velké firmy 13%
osobní bankroty 60%

počet insolvenčních řízení 1660


Zaplať pán bůch za korunu, že nás chrání před krizí.. jenom ať za ni nemusíme platit my..
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 11.2.2011 17:03:34)
Odpovědět
viz výše :-))
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 11.2.2011 17:24:41)
Odpovědět
eurozona má také mimo vyšší nezaměstnanosti vyšší růst průmyslové výroby a exportu nežli Eu, to jste taktně zamlčel, jako předvíkendovou tečku do hrobu vašich ubohých argumentů uvedu výrok člen radyx čínské centrální banky Hi-Chua Ghuho:

" Krize ukázala že je třeba opustit dolar a investovat do eura, jediným silným státem EU je totiž Německo " :-))

Běžte se modlit k Britské vlajce, budou to potřebovat i s librou :-D
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 11.2.2011 17:24:47)
Odpovědět
eurozona má také mimo vyšší nezaměstnanosti vyšší růst průmyslové výroby a exportu nežli Eu, to jste taktně zamlčel, jako předvíkendovou tečku do hrobu vašich ubohých argumentů uvedu výrok člen radyx čínské centrální banky Hi-Chua Ghuho:

" Krize ukázala že je třeba opustit dolar a investovat do eura, jediným silným státem EU je totiž Německo " :-))

Běžte se modlit k Britské vlajce, budou to potřebovat i s librou :-D
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(cook, 11.2.2011 20:06:46)
Odpovědět
Dane,čtete to posobě?Vy si ve třech větách navzájem odporujete.,,Eurozóna má vyšší růst průmyslové výroby a exportu nežli Eu".Ale zároveň podotýkáte(mimochodem správně),,jediným silným státem Eu je Německo".Tímto okamžikem popíráte své veškeré teorie,jenž jste psal do nynějška.A potvrzujete že Německo parazituje na vývoji stavu eura.A že při pokračování nynějších rizik taky přejímá většinu negativ.Což se mu logicky nelíbí.A proto se snaží o přerozdělení těchto rizik.Přičemž mu na toto ostatní státy dávají vale.A Německo je na rozcestí kam nyní zajde.A jaké negativa nyní ponese.a to je nelehká volba.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 12.2.2011 12:00:11)
Odpovědět
Nee, nerozoruju si v ničem, já jsem tam jenom napsal výrok člena čínské centrální banky, nikoliv můj, náhled číny na evropu je že evropa je německo.

pozornějc čti

on taky dál pokračoval a řekl, budeme kupovat euroderiváty i nadále, poněvadž věříme v kladný vývoj zemí eurozony, její jádro je zdravé pouze několik malých a bezvýznamných ekonomik eurozony má větší problémy..

Tato krize není vůbec krizí eurozony ani eura jak tak mnozí komici prezentují, nýbrž krizí předlužeností, špatného hospodařerní jednotlivých národních vlád a selháním těchto vlád, nikoliv Bruselu :-)

Toto jsou fakta.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 14.2.2011 10:26:08)
Odpovědět
To jste celý vy… Napíšete jako citát, že jediným silným státem EU je Německo, pak řeknete, že Číňani to vnímají tak, že Evropa je Německo (což by znamenalo, že tím prvním citátem Číňan řekl: “Jediným silným státem EU je EU”, příp. “Jediným silým státem Německa je Německo.” A pak cookovi řeknete, aby lépe četl…)

Samozřejmě, že problémy eura vyplývají z problémů jednotlivých národních ekonomik. ALE O TOM SPOR O EURO JE OD SAMÉHO ZAČÁTKU, pro pána krále. Co jiného by to mohlo být? Celou dobu mluvíme o nehomogenitě eurozóny, tedy pro Dana: o rozdílnosti podmínek jednotlivých ekonomik, které tvoří eurozónu. Chybou Bruselu je, že euro zavedl.
Že se investuje spíš do eura než do dolaru (ono to tedy nyní tak jednoznačné není, ale nahrazování dolaru eurem do jisté míry pravda je), to je logické a vysvětloval jsem to již před časem i v nějakém článku.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Dan, 12.2.2011 13:27:53)
Odpovědět
Země eurozony vždy už před vstupem měli vyšší nezaměsnanost a Británie i vyšší ekonomický výkon nežli Německo, velmi bohatá skandinávie je mimo emu.
pokud srovnáváme srovnatelné tedy VB a německo a nás a slováky, vidíme zcela shodný vývoj, v zemích emu je dynamičtější ekonomiky, mnohem rychleji prošli krizí a jejich průmysl a export roste rychleji.

Na př. našíkorunové těžce krizí zasažené země vidíme, jak pozvolna a pomalu se ekonomika s korunou rozbíhá, a jak nám posiluje měna nejrychleji na světě, přičemž ekonomika roste poloviční raychlostí nežli východní Evropa i svět globálně.

Co to znamená ?

že naše měna zdražuje neuměrně vše co tu vzniká, těžce nás tedy poškozuje.

Proč měna takto roste, když neroste v této rychlosti ekonomika ?

Protože je malá a snadno manipulovazelmé investroy, tedy spekulanty na trzích.

Co z toho plyne ?

Mít takto malou svoji měnu je velmi nebezpečné, nikdo ji nemá pod kontolou a nikdo neví co udělá zítra :-)
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(Jiří Zahrádka, 14.2.2011 10:31:40)
Odpovědět
Taktně jsem nezamlčoval, ale reagoval jsem na vás a vaše slova o nezaměstnanosti. Británie, jak víte, byla napojena na US ekonomiku a tím trpí. Před krizí měly ovšem státy mimo eurozónu lepší i růst HDP, pokud si vzpomínám. Měli jsme tu myslím článek na toto téma, makroekonomické ukazatele byly myslím celkově lepší pro státy mimo eurozónu, Petr Mach měl i nějaký graf, na kterém bylo vidět, o jaké bohatsví navíc se lišil vývoj ekonomik mimo eurozónu.

Nemám teď čas na prezentaci dat o HDP a prům. výrobě, snad někdy příště.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(volič Praha, 10.2.2011 0:36:24)
Odpovědět
Opět dementní zasranejDan. Ty zmetku už si nech ty své debilní výlevy a chyť se zaruku s tím ochlastou Havlem a cizákem knížetem,tím super zlodějem,který s Havlem oloupili tuto republiku o miliardy korun.
Re: Tragédia eura. Jeho kolaps nebude ani zďaleka náhodou
(len, 10.2.2011 4:03:36)
Odpovědět
Pane voliči z Prahy,proč tolik hulvátství a sprostoty?Lze snad vyjádřit nesouhlasný názor kultivovaně a svého odpůrce "porazit" věcnými argumenty.Takto se zařazujete mezi hospodskou spodinu z páté cenové skupiny - chybí už jen půllitr do ruky.