reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU

Autor: Ivo Strejček | Publikováno: 21.2.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

EU v roce 2010: rok potvrzených pravd

Do roku 2010 vstoupila EU s tolik (ne)chtěnou Lisabonskou smlouvou. Ta měla, slovy svých fanatických obhájců, vyřešit letité unijní neduhy.

Za pár měsíců své existence potvrdila, že se tak nestalo. Potvrdila krizi evropské integrace, která narazila na limity administrativního řízení. Je chtěným dítětem zastánců komunitární (ne mezivládní) politiky evropských institucí, což ignoruje obsahové podmínky demokracie. Je výsledkem takových politických postupů, které jsou voliči po léta nuceni brát na vědomí, ne se na jejich utváření demokratickými postupy podílet.

Volební úspěchy pravice v Evropě

Jedna z politických pravd říká, že v dobách dobrých vítězí levicové strany, v dobách krizových naopak pravice. Rok 2010 v Evropě tuto pravdu potvrdil. Vítězné tažení konzervativních stran ve volbách v roce 2010 začali v květnu Cameronovi konzervativci ve Velké Británii. V dalších volbách, které se konaly v jakékoliv evropské zemi v roce 2010, zvítězili nebo sestavili vládu konzervativci.

Vládnout v nelevicové koalici se podařilo dokonce i tam, kde pravice těsně prohrála a kde se očekávaly vlády levicových formací (Česká republika, Slovensko).

Tyto změny jsou pro další vývoj uvnitř EU velmi významné. Doufejme, že středopravé vlády prosadí nezbytné reformy svých zdravotních, sociálních, penzijních a daňových systémů a otevřou cestu k ozdravení svých ekonomik. Konzervativní lídři jistě přispějí ke změně atmosféry a obsahu projednávané agendy na jednáních Evropské rady.

Již nyní je zřejmé, že funguje těsné spojenectví Cameron - Nečas a posilou začíná být statečná Iveta Radičová.

2010: euro v krizi

Jednotná měna euro je po celou dobu své existence politickým projektem.

Vznikla v prostoru ekonomicky, sociálně a kulturně natolik roztříštěném, že nemohla dlouhodobě vyhovět rozdílným zájmům svých uživatelů. V dobách, kdy se ekonomikám dařilo relativně dobře, se euro pod žádný ekonomický tlak nedostalo. Až hospodářská krize ukázala slabiny této měny.

Drahý evropský sociální model, jehož obsah i rozsah si zjevně různé členské státy vykládají různě, v kombinaci s dlouhodobě nízkou jednotnou úrokovou politikou Evropské centrální banky, přivedly některé členy eurozóny za pokraj státních bankrotů.

Cesta k fiskální a politické unii

S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU.

Tomu také odpovídají kroky, které eurozóna, Evropská komise a Evropská rada přijaly. Kromě masivních půjček krachujícím státům (což se logicky nelíbí daňovým poplatníkům těch zemí, které půjčují), přijala Evropská rada na svém zasedání 16.-17.prosince 2010 rozhodnutí o "malé změně" Smlouvy. "Malé" proto, že většina hlav členských států nechce riskovat ratifikační referenda v obavách o to, aby voliči takové hlasování nepojali jako možnost vyjádřit svůj celostní názor na současnou EU.

Ona "malá" změna článku 136 vytváří možnost založit tzv. Evropský stabilizační mechanismus pro eurozónu. Ten nahradí současné pilíře – Evropský finanční a stabilizační fond (záruky členských zemí eurozóny v objemu 440 miliard eur) a Evropský finanční a stabilizační mechanismus (výpůjčky Evropské komise na trzích ve výši 60 miliard eur).

Přístup k těmto prostředkům nebude "automatický" a bude "podléhat selektivnímu výběru" - to je nejdůležitější.

Nad rozpočty členských států tedy vznikne nadřízený kontrolní orgán (Evropská komise?), který bude základní parametry návrhů národních rozpočtů určovat. Cesta k vytvoření fiskální unie je otevřena.

Jak ovšem z česko-slovenské historie my sami víme, monetární a fiskální unie nepřežije bez unie politické (naše měnová unie přežila rozpad té politické jen pár týdnů).

Obávám se, že směr "evropský superstát" byl potvrzen.

Evropské daně

Rozvrat veřejných rozpočtů členských států a jejich neochota posílat do bruselské pokladny stále víc v kombinaci s "ambiciózními" cíli EK (v čele s bojem s klimatickou změnou) přiměla Brusel hledat další finance a s úlevou konstatovat, že "zdroje jsou".

Do poloviny roku 2011 představí návrh na zavedení několika forem evropských daní.

Doufejme, že návrhy EK budou představiteli států na Evropské radě odmítnuty. Pokud ne, stane se EK finančně nezávislá na národních příspěvcích, což vyústí v její politickou nezávislost. Věřím, že Petr Nečas bude mít sílu v těsné koordinaci s podobně smýšlejícími státníky takové návrhy vetovat.

Rok 2010 v EU tak byl rokem potvrzených pravd. Tedy těch pravd, které ODS po léta o současném směru evropské integrace říká.

 

Psáno pro Listy ODS

reklama
1457 čtenářů | 90 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Huckleberry, 21.2.2011 9:39:09)
Odpovědět
Celé mi to připadá, abych použil aktuální situaci s doktory, jako pacient na operačním stole, který je připojen na všechny možné přístroje pro udržení života. Jednotlivé orgány postupně kolabují, ale mozek se brání odumřít. Teď už jenom záleží na těch mašinkách, zda nápor vydrží, nebo se odporoučejí. A tak čím víc se bude tlačit na udržení, tím víc se v závěrečném účtování ztratí. Ale to si "mozek" nechce připustit.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(pavjan, 21.2.2011 11:16:01)
Odpovědět
Tvůrci evropského superstátu pracují jako bobr. Na nic se neohlížejí a skládají větvičku k větvičce a za pár let je dílo hotové. Kalkulují s tím, že maličkost oponenti skousnou snáz než velký zásah - tam by mohli narazit. Proto zvolili taktiku stokrát nic umořilo osla. Bobr s větvičkou je neškodný, ale najednou je tu hráz a rozvodněná řeka.Stejně tak když přijde jedno z mnoha omezení z EU, tak jenom zanadáváme a jde se dál. Ale sečtěte všechno od začátku a je to takovej menší kriminál.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 21.2.2011 12:24:15)
Odpovědět
jenom k článečku, na pokraji bankrotu se ocitli v 1. řadě Maďarsko s fooorintem a Island se svou korunou, až po nich předlužené řecko a tím to zatím hasne, v Irsku spalskla nemovitodstní bublina a podobně jako na Islandu a v krizi zmítané librové Británii se i zde odrazila americká krize :-)

S eurem tyto stavy nemají tedy nic společného :-)


Právě naopak, narozdíl od Británie Němci a Francouzi se mnohem lépe a snadněji dostali z krize a zejména Němci začínají významě expandovat a upevňují svoji eurovou hegemonii, nejenom v Evropě.

1/Min. týden spokli nejmocnější burzu světa, 60% ovládají DB a NYSE Euronext.

2/Tento týden oznámila Deutsche Bank a její dcery začátek expanze do střední a východní Evropy s plánovanými akvizicemi v Polsku, Rusku a Kazachstánu.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 19:35:40)
Odpovědět
Maďarsko a Island - a v jaképak měně se tyto ekonomiky zadlužily, Dane, co? Ve své vlastní, nebo je problém prívě v tom, že se úvěry braly v eurech (a v případě Maďarska také ve švýcarských francích), tzn. za nižší úrok, než nabízela domácí měna? Není to náhodou třeba tak, že úrok, za který byl k mání úvěr v domácí měně, by od úvěrů odradil a zadluženost by takovým tempem nerostla? Není to náhodou tak, že právě tyto zkušenosti spíše potvrzují relevanci adekvátní měnové politiky, odpovídající makroekonomickým výsledkům dané lokální ekonomiky?

Německo se svými úsporami je prostý fakt, svědčící o německé píli, německých schopnostech, smyslu pro povinnost a pořádek. Tak tomu v Německu bylo i desetiletí před eurem.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 21.2.2011 19:48:54)
Odpovědět
Německo má 60 letý rekord v exportu a 40 letý rekord v růstu ekonomiky.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 21.2.2011 19:51:38)
Odpovědět
pardon 65 letý, čili největší export ve 2010 za celou dobu své existence a údajně prožívá 2. hospodářský zázrak, já se takovýchto velikážských pojmů zdržím a přidržím se čísel.

Nikdy v celé své historii nemělo tento výkon, paradoxně v době kdy se Britové a další potácejí..
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 19:57:29)
Odpovědět
Myslím, že oba jsme četli stejný článek na téma německého růstu - už jsme o tom debatovali. Ty důvody tam jsou rozebrané, euro tam zmíněno není, pokud vím.

Ale já vám dokonce možný vliv eura i sám za sebe přiznám. Národní měna by totiž při rychlém růstu exportu posílila, tím by brzdila růst peněžní zásoby, čímž by včas mírnila inflaci. S eurem se toto neděje, jeho krize, která euro oslabuje, navzdory německému růstu, samozřejmě podporuje německý export - uměle nízkou cenou německé měny, eura. A právě proto se již nyní počítá s německou inflací ns úrovni dvojnásobku cíle Evropské centrální banky. Je to podobné, jako čínská politika uměle levného jüanu. Jenže Číňané na to potřebují vládní zásah, Němcům na to stačí Řecko, Portugalsko, Irsko...
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 10:37:43)
Odpovědět
Islandský premiér Geir Haarde k islandské krizi:
"udlali jsme 3 zásadní chyby
přílišná orientace na USA a podcenění důležitosti našeho členství v EU a eurozoně společně se spoléháním se na finanční sektor "

"Země naší velikosti si nemůže dovolit se chovat jako velké země"
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 10:50:16)
Odpovědět
Ale to já vím, že oni to TEĎ tak říkají. Mimochodem, konkrétně Island měl myslím dlouhodobě takovou “rozlítanou” měnovou politiku, u této malé a příliš jednostranné ekonomiky bych si také nebyl tak zcela jist výhodností vlastní měnové politiky.

Ale hleďme na fakta, nikoli na slova zbabělých politiků. Byly malérem půjčky v euru, nebo ne? Byla důvodem nižší úroková sazba za euro než za islandskou korunu, nebo ne? Odpovídala tato nižší eurosazba podmínkám islandské ekonoiky, nebo ne?
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 12:50:07)
Odpovědět
Oni zvažovali že budou s Norskem sdílet korunu, kdyby to udělali, potopili by s těmi dluhy co jim nasekali američané i Norsko, tedy jejich měnu.

V žádném případě by nepotopili euro, stejně jako se to nepovedlo i přez šorošův nátlak řecku.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 13:08:28)
Odpovědět
To jistě ne. Ovšem tady nejde o potopení eura, ale o co nejlepší výkon islandské ekonomiky. A úrokové sazby eura, za které si Islanďané půjčovali, byli zcela zjevně katastroficky nízké. Teď se vypořádávají s následky...
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 13:21:31)
Odpovědět
vypořádavají se s následky kovbojského kapitalismu, jejich obří zisky se proměnili v obří ztráty, klasická amerika a se vším všudy
:-)

Mimochodem, vždy když jsem se bavil s americkými kolegy tak jsem cítil že Evropě vůbec nerozumí, amerika je prostě jin.
Pro j. Zahrádku
(Dan, 21.2.2011 12:28:30)
Odpovědět
Jirko, MF čr oznámilo dnes, že předpokládaná inflace v korunovém čsku dosáhne pravděpodobně až 3,5% v letošním roce, což znamená, že ta nehomogení eurozona natom bude pravděpodobně aspoň dle predikcí líp, jak je možné že my s tou korunou to tak nezvládáme ??

četls o 740 000 českých alkoholiků, a jejich nárůstu v době krize o 200 000 ??
2. nasvětě v alkoholismu po Moldávii před Ruskem.

Jak je to podle tebe možné, vždyť nás měla chránit před krizí koruna ?!? :-)
Re: Pro j. Zahrádku
(cook, 21.2.2011 18:45:15)
Odpovědět
Na Slovensku rekordní nezaměstnanost 12,98%.V Německu zaznamenáno zvyšování cen.Index cen německých výrobců v lednu vyskočil o1,2%(předpoklad 0,6%)a meziročně zrychlil z 5,3 na 5,7%.Největší vliv nárůst PPI měl nárust cen energií.Výrobní ceny energií vzrostly o 2,3% a meziročně o 9,3%.Náklady na ropné produkty se zvýšily o 3,8% a meziročně o 16,2%.Z toho u LPG o 45,8%,LTO 30,7%,motorová nafta o 15,7% a benzin o 9,2%.Výrobní ceny elektřiny oproti prosinci vyskočily o 3,1% a meziroční růst zrychlil z 3,3% na 5,9%.Ceny meziproduktů zdražily o 1,2% a meziročně o rekordních 7,6%,když nejvíce přispívaly výrobní ceny kovů a to 20,5%.Výrazný meziroční růst opět zaznamenala kukuřičná moučka a to 52,3% a krmiva pro hospodářská zvířata 37,6%.VÝROBNÍ ceny potravin zdražily o 0,3% a meziročně o 5,3 %.Při složení německé zaměstnanosti kdy je počez zaměstnaných osob v Německu 41,04 milionů.Největší meziroční nárust zaměstnanost o 388 tisíc zaznamenano ve službách kde je zaměstnáno více jak 30 miliónů lidí.V průmyslu je zaměstnáno 7 miliónů lidí aa ve stavebnictví přes 2 milióny lidí.Počet zaměstnanců dosáhl hodnot 36,61 milionů a počet OSVČ zaznamenal pokles o 0,2 % na 4,43 miliónů.Při složení skladby zaměstnanosti hrazí nárust cen a to především energií rizikem růstu inflace a to by při 3/4 zaměstnanosti ve službách představovalo vážný problém pro Německou ekonomiku.Konec citece .Ale opravdu -hlavně že je Euro fajn
Re: Pro j. Zahrádku
(Dan, 21.2.2011 19:06:46)
Odpovědět
Ono jaksi při průměrné mzdě 82 000 se to poněkud lépe stráví nežli 24 000, že ?


Jinak, tak jako v té inflaci uplně v pohodě předstihneme němce i v indexu růstu spotřebitelských cen a to
1/ změnou sazby DPH, kde mnohé věci a služby podraží o 15% ! a samozřejmě že posilující koruna nám neustále zdažuje vše v selekci naše vs zahraniční zboží.

Jinak opět připomenu zcela klíčové ukazatele pokrizového vývoje a to
1/ nezaměstnanost v česku 9,8% a stále roste
v německu 6,6% a klesá

růst HDP 2010 česko 2,2%
německo 3,6%

Většina z vás is neuvědomuje, že zatímco němci či slováci mají po reformách a jsou opět v konjunktuře korunové těžkou krizí zmítqané česko teprve na vyvrcholenéí krize čeká.

Přijde, masivní zadržování, pokles příjmů a další propouštění, předpoklady jsou 52 000 stavebnictví a 75 000 státní sektor do konce letošního roku.

Jinak dle OECD Nejlépe krizi přežilo Německo, a představuje suveréně nejlépe hospodařící zemi eurozony, 2. nejlépe hospodařící zemí po švédsku dle indexu SCAN - poměr dluhy/ekonomikcý výkon.

Dle indexu SCAN jsme dopadli hůře nežli Slovinsko a Slovensko, náš růst sklaml odahdy.
Re: Pro j. Zahrádku
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 19:27:29)
Odpovědět
1) Aha, takže víte, že je to zvednutím DPH, a že tedy nejde o srovnatelný údaj s růstem inflace v důsledku rostoucího exportu/HDP při neposílení měny? Jinak, posilující Kč nám jako spotřebitelům samozřejmě zlevňuje dovoz, např. ropu, která ovlivňuje také další ceny.

Ano, Slováci mají po reformách. A právě reformy jim zvedly růst, ještě před eurem.

Švédsko – a to víte, že Švédové neplatí eurem, že?
Re: Pro j. Zahrádku
(cook, 21.2.2011 19:55:30)
Odpovědět
On Dane je tyky důležité ce si mužeš koupit za těch 82 ooo v německu a co za těch 24 000 u nás v česku.A s tím pesimistickým výhledem vývoje u nás taky přeháníš.MEDIAFAX 29.12.2010-Česká republika patřila ve 3 čtvrtletí 2010 mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky Evropské unie.Zatímco průměrný růst HDP v EU dosáhl 2,2%,česká ekonomika si polepšila o 2,8%.A to především růst průmyslu o 10,2%,zlepšení podnikatelské důvěry ,které se projevilo rychlým růstem nových domácích i zahraničních zakázek a dobře sevyvíjela i produktivita práce.Zpracovatelský průmysl se na celkových průmyslových tržbách podílel bezmála 91 %.Tradičně dominantnímu automobilovému průmyslu patřila asi pětina tržeb,výrazně si polepšila produkce elektroniky,především počitačů.Nastalo oživování domácí poptavky a to nejenom konečné spotřeby a obnovování zásob,ale rostou i investice.
Takže na tom nejsme vůbec tak špatně jak popisuješ.Co by za to spousta zemí Eurozóny dalo byt na tom ,dle tebe,"tak špatně " jako se máme myní u nás.
Re: Pro j. Zahrádku
(Dan, 21.2.2011 20:11:54)
Odpovědět
Já přeháním ???

MMF říká, klesne tu růst na 1,75% a stoupne nezaměstnanost na 11%, klidně se můžou mýlit, může to být lepčí, navzdory koruně díky německému konzumu !
Re: Pro j. Zahrádku
(Dan, 21.2.2011 19:15:13)
Odpovědět
ted jsem mrknul na Bloomberg, MMF vydal predikci vývoje HDP pro čr na letošek, pokles růstu na 1,75%+, pro Slovensko růst 3,4%, Estonsku +7%
Dále předpovídá růst nezaměstnanosti v čr na 11%, pro slovensko naopak pokles na 11%

Myslím, že ten vývoj je uplně jasný :-)
Počkejme si na realitu, kam až srazí těžká krize naši zemi, rozhodně nejsme za ní ani náhodou.
Re: Pro j. Zahrádku
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 19:51:43)
Odpovědět
Čím to jenom je, že třeba Slovinci - postkomunistický stát s eurem - mají očekávaný růst HDP ještě nižší, než my? A že třeba Turecko, které není ani plným členem EU, bez eura, má očekávaný růst HDP vyšší, než Slováci?

Není to náhodou tak, že momentální odhady růstu až tak nesouvisí s eurem? A že domácí měna, ovšem ta nefixovaná na euro, jako v Pobaltí, mírnila nárazy krize, a to zcela logicky?
Re: Pro j. Zahrádku
(Dan, 21.2.2011 20:04:38)
Odpovědět
Pozor !

Slovinsko sice zaznamenalo v 2009 -8% propad, ale už loni rostlo 2,4%, čili nepatrně rychleji nežli my, ale letos má predikce od MMF +4,4%, my však +1,75%

Naše další zaostávání je tedy dosti pravděpodobné a zcela mimo předpovědi V.K.
Re: Pro j. Zahrádku
(Dan, 21.2.2011 20:09:20)
Odpovědět
Myslím že těch 1,8% budeme mít jenom kvůli silnému německému exportu i spotřebě, pokud se němci rozhodou zase šetřit, někdo je něčím vystraší, klidně klesneme dle mého názoru na 1% růst, navíc sami s korunou nemáme.
Re: Pro j. Zahrádku
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 20:17:32)
Odpovědět
Počkejte, já tady mám tabulku MMF, u Slovinska tam mají 2,4 %, ovšem jako odhad pro rok 2011. Za rok 2010 růst 0,8 %. Dívám se ještě na zprávu Eurostatu z 15. 2., zrovna Slovinsko tam ještě nemá údaj za IV. Q. 2010, ale předchouzí kvartály má meziročně -0,2 %; 1,4 %; 1,3 %... Pro srovnání ČR: 1,0 %; 2,3 %, 2,8 %, 2,9 %.
Re: Pro j. Zahrádku
(Dan, 22.2.2011 10:09:56)
Odpovědět
Tak to ještě prověřím, nějak dneska nestíhám, každopádně např. já mám na blumbergu růst argentiny 2010 +3,6% a čt24 ekonomické zpravodajství 9% :-)

Používám gragy z blubergu a i tam je někdy chyba, ale je to velmi spolehlivý zdroj, mimochodem je tam dnes ráno vyjádření K. Richttera ze světové banky ke středoevropskému regionu..
Slovensko označuje za tygra, stejně tak i polsko a zároveň ekonomického hráče č. 1, o čr hovoří jako zemi v úpadku, která ztrácí svoje pozice, klesá si významně konkurenceschopnost, je drahá, není schopná provést zásadní reformy, sužuje ji obří korupce a nízký růst HDP, zato jí roste nezaměstnanost a vytváří se velmi málo nových pracovních míst.

Dále klesá od ledna sentiment podnikatelů v česku.

Odjíždím, pak se nato mrknu.
Pro Dana
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 19:23:24)
Odpovědět
Dane, možná jste se na podrobnosti nedíval, ale je také možné, že je znáte, a naschvál jste je zatajil. Opravdu nevíte, že Kalouskův odhad růstu cen se týkal vlivu zvýšení DPH (tedy úředního, jednorázového zásahu)? Úředním opatřením samozřejmě ceny zvednete, to nemá závislost na měně. To jsou snad natolik jasné věci, že jim rozumí i laik.
Samozřejmě, ovšem kde v takto nevýkoné zemi/souvisí s korunou, slabým růstem, vysokými cenami tuzemských produktů a ztrátou konkurenceschopnosti v tomto kontextu/ chcete vzít peníze např. na důchody, že ?


To zvyšování daní jehož nejsem příznivcem, zabrání dalšímu obřímu zadlužování, protože pro letošní rok chybí na důchodovém účtu už ne 30, ale 42 miliard korun.
Po celkovém masivním zeštíhlení bude možné daně zase snížit, ovšem bude to hodně bolestvé, a naše koruna nám v tom rozhodně nepomáhá.
Re: Pro Dana
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 19:37:28)
Odpovědět
Ne, to jsou jiné otázky. Nerozšiřujme diskusní téma. Inflace u nás je zvednutá úředním rozhodnutím, nikoli korunou.
to zjednodušuješ, úřední rozhodnutí, je důsledkem neschopnosti vypořádat se s dluhovou pastí vlastním výkonem ekonomiky, jako to udělali např. ti němci, švédové a další..

máme prostě měnu, co nás ničí, brzdí růst, export, zdražuje vše naše a snižuje naši konkurenceschopnost-odrazuje investory, to vše dohromady vede k insolvenci státu a deficitům.

Hodnota měny a její růst neodpovídá síle a dynamice ekonomiky země tečka.
Re: Pro Dana
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 20:02:34)
Odpovědět
Ale ne! Míra našeho zadlužení je jednou z nejnižších v EU, o tom už jsme se také bavili. To není o neschopnosti vypořádat se s dluhovou pastí :-). ČR byla myslím premiantem v přílivu zahr. investic, úrokové sazby občas máme dokonce nižší, než euro... Při penzijní reformě se prostě někde musí sehnat peníze, které odejdou ze systému průběžného financování. A CZ vláda se rozhodla, že ty peníze získá zvýšením DPH. I kdybychom měli euro, někde bychom ty prachy dostat museli :-).
ano a tempo jedno z nejvyšších :-)
až do loňska tedy..
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Grospin, 21.2.2011 16:41:53)
Odpovědět
Balzámovat č.korunu na věčné časy a nikdy jinak!To je současný jev naší pravicové vlády.Ale nějak mi to mozkové závity neberou-naše koruna mohutně silná a zboží se zdražuje-především potraviny.Tak k čemu je mi vlastně ta silná koruna?Na to Bártovo hubnutí?Říká se,že ještě v turistice/té zahraniční/je jakž-takž k použití jako dobré platidlo.Jenže,to je slabý odvar.Takže milá,česká koruno--jseš mi na h...o!
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 21.2.2011 20:06:35)
Odpovědět
Zboží se rostoucí korunou zdražuje, to ano, ale v eurech, dolarech apod., nikoli v Kč! Ta Vám u importovaného zboží (např. potravin) cenu naopak snižuje. ČR není myslím příliš velkým vývozcem potravin, takže zdražení českých potravin pro eurovou ekonomiku naši zemi asi opravdu nepoloží ;-).
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 22.2.2011 13:15:13)
Odpovědět
:-)

nemaťme obyčejné lidi, ať je debata pro ně srozumitelná..

1/posílující koruna znamená zlevňující zboží z eurozony i asie, logicky tedy jeho zvýhodňění před tuzemským.

2/ při exportu, zdražuje naše zboží, neboť korunu nakupují dráže v cizině a za ni např. naše pivo

důkaz /30% pokles exportu českých piv loni/
a zároveň 12% propad v tuzemsku, přičemž konzum piva klesl je¨nom nepatrně, češi jej nahradili levnějším pivem.
obdobná situce byla u limonád a likérů např.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 22.2.2011 14:17:52)
Odpovědět
Přesně tak, Dane. A jelikož Grospin mluvil o zdražování potravin, bylo jistě na místě upřesnit, že zdražování potravin v ČR (pro CZ spotřebitele) sílící Kč jistě nenapomáhá. Zdražuje naše potraviny v euru, dolaru apod., jak jsem uvedl. A export českých potravin opravdu není zrovna stěžejní kapitolou našeho exportu, že ;-)?
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 22.2.2011 18:11:38)
Odpovědět
Jiří ! :-)

Slevnování dovozového zboží logicky znamená zdražování toho našeho vedle něj, vy se tu smažíte v ideologickém fanatismu, namísto abste uznal, že koruna v čsku je politickým projektem nikoliv ekonomikcým a poškozuje nás, reálně.

1/ drahostí
2/ poplatky za směnu
3/ kurzovými výkyvy

co tu řešíte ?? :-)
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 22.2.2011 18:29:30)
Odpovědět
Ale Dane… Ono se už jasně ukazuje, a celkem občas i říká, že euro bylo politickým projektem, tak to chcete použít na Kč, která je tradiční měnou, vzniklou při vzniku republiky. Ale k drahosti: snažíte se zřejmě poukázat na to, že zlevnění dovozového zboží v Kč znamená RELATIVNĚ vyšší cenu toho domácího. Ovšem, z kontextu pana Grospina (s ohledem na jeho příspěvek níže) je zcela zřejmé, že on myslel absolutní růst cen – prostě vyšší inflaci u potravin. Jistě se shodneme, že sílící Kč není podnětem pro růst inflace…

1) drahota zlevňuje dovozy, dovolené, ale samozřejmě snižuje konkurenceschopnost na zahr. trzích. Jenže při přijetí eura bychom se růstu asi těžko vyhnuli – buď by Kč byla fixována na tvrdém kurzu, nebo na nízkém kurzu, ale pak by zřejmě nastala inflace.

2) tuším v analýze NBS k přijetí eura se zmínil v čase klesající náklad na směnu… To je opravdu marginální problém z pohledu ekonomiky

3) přeložme si to – cenovými výkyvy. Ano, byl tu systém, který pružnost cen zrušil a nastolil jejich jednotnost. Jmenovalo se to socialismus. Podobně je to s fixací ceny měny – viz ta Argentina.

Naproti tomu, vlastní měna umožňuje mít úrokové sazby lépe odpovídající situaci dané ekonomiky. Ne jako SRN s eurem, které mělo někdy cca v roce 2002 příliš vysoké sazby na stav ekonomiky SRN, proto se nelze divit, že SRN sklouzla do záporného růstu. Ani jako euro pro SRN nyní, kdy navzdory německým exportům euro nesílí a zadělává tím na inflaci v Německu. Koruna inflační tendence brzdí právě posilováním. Podobně, v době krize to byly národní měny, které oslabily silněji než euro a pomohly právě v krizi našim ekonomikám.

Škoda, že teď nemám po ruce ten graf Petra Macha, porovnání ek. růstu v zemích bez eura a s eurem. Dlouhodobě (relativně, nakolik lze u eura mluvit o dlouhodobosti) to ve prospěch eura moc nesvědčilo :-)…
Takže se také ptám: co tu řešíte?
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 9:33:37)
Odpovědět
:-)

bratr na kurzových výkyvech přicházel o celý zisk firmy, která vyrábí drahé díly pro elektrárny se ziskem několik procent, nyní je v pohodě, konečně má zisky, nechci se chlubit, ale díky mé radě firmu odsunout pryč od koruny.

momentálně novináři zjistili, že zahraniční auta klesají s cenou a naše ne :-)
to je objev, ale ono je to tak s veškerým naším zbožím, OECD varovala před poklesem čské konkurenceschopnosti, výsledky exportu loni pro tuzemské výrobce byli s vyjímkou škody auto děsivé.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 10:21:26)
Odpovědět
Gratuluji bratrovi, nicméně mě zajímají čísla za CZ ekonomiku, nikoli čísla firmy vašeho bratra. Při růstu kurzu Kč jsou holt kurzové ztráty, při poklesu zase kurzové zisky. Poradil bych panu bratrovi, aby plánoval na úrovni tvrdé Kč (na které bude pravděpodobně stejně fixován kurz při přechodu na euro), a žádné ztráty mít nebude. Naopak, při oslabení bude mít zisky.

Klesající ceny – ono jde o to, z jakých úrovní ceny klesají, a na jakých úrovních u nás ceny jsou, že… Nicméně cenová politika u aut je složitější, samozřejmě je tam vliv DPH…
Tu zprávu OECD jsem nečetl, rád bych si ji přečetl, zvláště důvody poklesu konurenceschopnosti. Tak nějak mám pocit, že tam euro moc vypíchnuté nebude ;-). Že naše konkurenceschopnost klesá je dáno růstem platů, proto se investoři od nás dívají i na Ukrajinu. Samozřejmě, že růst Kč znamená pokles konkurenceschopnosti, jenže jak píši asi po milionté, při přechodu na euro by Kč stejně byla fixována na tvrdé úrovni, nebo ne, a pak by rostly náklady i v euru. Konkurenceschopnost bychom tedy ve smyslu nákladů ztráceli tak jako tak.

K výsledkům exportu si dovoluji ocitovat přímo ze zprávy ČSÚ, dovolím si též upozornit na zmínku o meziročně VYŠŠÍM přebytku se státy EU, konkrétně mimo jiné s Německem a Slovenskem… :-):

Zahraniční obchod se státy EU skončil v roce 2010 přebytkem 593,5 mld. Kč, který byl meziročně o 109,3 mld. Kč vyšší. Se státy mimo EU se schodek prohloubil o 134,3 mld. Kč na 468,9 mld. Kč. Aktivum se zvýšilo v obchodě s Německem o 26,2 mld. Kč, Slovenskem o 18,8 mld. Kč, Spojeným královstvím o 11,1 mld. Kč, Francií o 10,4 mld. Kč a Itálií o 10,3 mld. Kč. Schodek se naopak prohloubil v obchodě s Čínou o 84,2 mld. Kč, Koreou o 11,8 mld. Kč, Ázerbájdžánem o 9,7 mld. Kč a Ruskem o 9,4 mld. Kč.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 10:49:57)
Odpovědět
je vidět že nejste podnikatel, bratr ty smlouvy podepisuje nejméně rok a půl přd dodáním celku, ta výroba trvá 10-13 měsíců a montáž další 3 měsíce 75% všech dílů nakupujeme v eurozoně Ně, Be, Fr ..
Můžete mi říct, jak při nutnosti dodržení smluvních cen chcete stanovovat kurzy rok a půl dopředu ??
A to si předstzavte že němci, kteří jsou jeho největší konkurenti se v pohodě dostávají tendrech na naše ceny !

Nic méně, my jsme ten problém už vyřešili.

1/ pozemek za euro
2/ nižší daně z příjmu
3/ nižší mzdy lidem na slovensku
4/ díky eurozoně nižší bankovní poplatky
5/ eliminace ztrát z kurzových výkyvů a transakcí

čistý zisk firmy po 1. roce na slovensku 12,7 milionu korun.

Vy jste pouze teoretik, stejně jako ten Klaus
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 11:00:33)
Odpovědět
Já vám neberu výhodnost rozhodnutí vašeho bratra. Ale o tom je celá ekonomika – celkový výsledek je závislý na nespočtu individuálních rozhodnutí – a mě zajímá onen celkový výsledek, tedy makroekonomické údaje. Uvádíte pět důvodů ziskovosti vaší firmy. A mezi nimi nižší mzdy a nižší daně. Jakou mají tyto faktory váhu v celkovém výsledku, co? A jakou naproti tomu nižší bankovní poplatky a eliminace ztrát z kurzových výkyvů?

Jestliže znáte dlouhodobý vývoj kurzu Kč, vč. obecného konsensu o jejím růstu, pak holt kalkulujte s odpovídajícím, tvrdším kurzem. Ano, je to pak těžší nabídnout reálnou cenu, dostatečně nízkou. Je pohodlnější mít podhodnocenou Kč. Ale o tu přidete stejně, ať tu bude Kč, nebo euro.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 13:45:45)
Odpovědět
tam se nekupují velmi drahé věci v eurozoně, za miliony některé kousky i 20-25 milionu korun na jedinou zakázku, představte si, že 2 miliony dělají jenom úspory na těch poplatcích v bankách, tedy všech.
Slovensko má díky regulacím eurozony velmi levné banky !

Navíc celkově je tam nižší míra byrokracie než u nás, ikdyž nesrovnatelně horší pořád než v německu i anglii !!
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 15:05:16)
Odpovědět
Nojo, EU myslím má regulované ceny za přeshraniční bankovní kontakt v rámci eurozóny. Jistě, to ale můžeme zavést tady i s korunou. Prostě uzákonit, kolik banky mohou požadovat maximálně. Osobně jsem z něčeho takového zděšen - to už je pro mě komunismus. Státní cenový úřad...
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 16:06:57)
Odpovědět
mě zase děsí zisky českých bank v době kdy český průmysl padal...
díky Klausem zavedeném ssystému to veškerá rizika podnikání nesou podnikatelé a banky prakticky nic, vše je u nich příšerně předražené a 3x jištěné, podnikají bez rizika
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 16:26:05)
Odpovědět
Myslím, že to není vina Klause. Já bych odstranil tu zestátňovací regulaci bank (příliš vysoký zákl. kapitál, odsouhlasování vedení státní institucí...), prostě bych liberalizoval trh finančních služeb. Jenže to bychom nemohli být v EU...
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 24.2.2011 14:27:31)
Odpovědět
Za co je podle vás Klaus tedy zodpovědný, shodneme se že se tu mnohé nepovedlo, mnohé ukradlo a mnohé nezvládlo, kdo podle vás nese hl. zodpovědnost za polistopadový ekonomikcý vývoj této země ??
Fakt by mě to zajímalo..
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 24.2.2011 16:42:36)
Odpovědět
Mě z ekonomického pohledu žádný Klausův velký kiks nenapadá. Fakt je, že z 90. let si už moc nepamatuji, obecně lze debatovat o tom, zda právní rámec ekonomických procesů nebyl podceněn. Nicméně, nejsem si jist, jestli vina nebyla spíše na soudcích. Jestliže jsem šéfem privatizačního fondu, jeho jménem převedu akcie s tržní hodnotou 1000 Kč na s. r. o. mé manželky za cenu 50 Kč, tak opravdu nepotřebuji zvláštní zákonné ustanovení, které podrobně popisuje takový proces. Lze na to podle mého názoru aplikovat již tehdy existující ustanovení trestního zákoníku. Jestliže jsou soudci úplatní nebo zbabělí, že tak zjevnou prasárnu nechají bez trestu, protože se nepodařilo prokázat zlý úmysl, tak to pardon, ale to je podle mě zodpovědnost těch soudců. A mám dojem, že tak to v realitě často bylo.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jarda Z, 21.2.2011 19:06:16)
Odpovědět
Naše slavná ODS žádné pravdy o EU neříká. Jenom na všechno z EU kývá. Pokud by tato strana splnila své sliby z voleb 2006, nebyla by schválena LS. Navíc jejím celkem vysoce postaveným členem je A. Vondra.
Ten je docela nedotknutelný. Vzpomeňme si na výroky Toplolánka: když ne Brusel, tak moskva. ODS tak žádnou pravdu o EU ani říci nemohla.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Grospin, 21.2.2011 21:26:37)
Odpovědět
RE:P.Zahrádka...-P.Zahrádko,to přeci nemyslíte vážně.Když bylo Euro za 3O-32 Kč,byly naše domácí potraviny mnohem lacinější.Nyní kolem 24 Kč za Euro a potraviny v ceně u nás rapidně vzrostly.A to se ještě chystá sjednoceníDPH,tedy o plus 10%.Jinak řečeno,rozkradená republika je na huntě.A nevymlouvejte to eurovou politikou,neboť ta slouží,mimo jiné,velmi dobře vekslákům.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 22.2.2011 13:09:46)
Odpovědět
Jiří Z. operuje naší realtivně nízkou dlužbou vůči HDP, ale toto je falešný Argument, Argentinu trh zabil už dluhem 58,5% HDP, Japonsko s 201,8% teprve poprvé snížili rating.

Porovnává se tento ukazatel vůči schopnosti růstu, tedy splácení a to je u nás velmi špatná.

Ano, náš stát je na huntě, toto je pravda a až bude dokončena nutná úspora v gavrment sektoru, budeme ještě moc rádi, že vůbec nějaký růst zde zbyde, stejně tak zde bude velmi draho, to máte naprostou pravdu.

Chronologicky jsme jednoznačně pozadu i za Slovenskem, kde většinu našich problémů vyřešili už dávno před cca 5 lety.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 22.2.2011 14:24:07)
Odpovědět
Tak dobře, obraťmě pozornost k jinému tématu, zadlužení... Naše míra zadlužení nedosáhla ani 40 %, což je myslím obecně považováno za jakousi hranici. V eurozóně mají onu kritickou hranici stanovenu na 60 %, SRN má přes 70 % atd.

Dobře, že připomínáte Argentinu. Ta má totiž co říci k původnímu tématu. Její měna byla totiž fixována na US dolar. Bylo to tedy, jakoby Argentina neměla svou měnu, ale dolar. No, a jak to skončilo, to už všichni víme :-).
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 22.2.2011 18:20:39)
Odpovědět
Tak celková míra zahraničního dluhu čr činila dle GPI - bloomberg charts s odkazem na mf čr

46% HDP, konkrétně 1,685 miliardy korun..

k 30.12. 2010


a velmi podstatný faktem je že 3. rokem posobě jsme neuhradili plné úroky za tyto dluhy, nýbrž pouze 44% těchto úroků, nejsme tedy schopni splácet ani úrok natož ty dluhy.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 10:32:28)
Odpovědět
To je první zveřejnění dluhu přes 40 %, tipoval bych, že to může být slabě přes 40 % (ke konci loňského roku), ale 46 % se mi zdá mírně nadsazeno. Ale nevím, o to se nepřu. Každopádně, v kontextu EU a eurozóny to je stále ještě velmi dobré.

Splátky úroků - je zjevné, že nejde o reálnou neschopnost tyto úroky splatit. Podrobnosti (důvody nesplácení - nejde o průběh plateb předem domluvený?) ovšem neznám, proto nekomentuji.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 10:43:14)
Odpovědět
Dluhopisy mají datum splatnosti, nesplácejí se kešem, ale dalšími bondy rozdíl nesplaceného úroku se promítá v navýšení tohoto úroku na nové emisi.
Jednu takovouto emisi jsme pro čr dělal před 2 lety přímo já a můj tým :-)
Už tehdy při tzv. rolloutu jsem viděl že česko nezvládá úroky, ale pořád jsou natom jin. hůře máme kam padat to máte recht !
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 10:53:21)
Odpovědět
Ovšem splácení starých dluhů novými je - bohužel - celkem běžné, že?

Samozřejmě, že potenciál na splácení úroků máme (nízká zadluženost, růst HDP, míra přerozdělování). Pro debatu o euru vs. Kč nemohu hodnotit vnitřní politiku země, danou politickými rozhodnutími.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 11:16:54)
Odpovědět
Jdnoduchý dotaz, proč se teda ty uroky nesplatili pokud máme potenciál, ale sunou se dál ?? :-)
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 12:05:55)
Odpovědět
Fakt nevím. Obecně, protože peníze, vybrané od daňových poplatníků, se použily k jiným účelům. Daně se nezvedly, reforma státní správy se neprovedla.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 12:47:50)
Odpovědět
Výborně, souhlasím, tedy se velmi špatně hospodaří.

A konečně, jaký bude dle vás efekt reforem které právě provádí vláda i kraje, tedy zeštihlování výdajů, zvyšování daní a poplatků ?
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 13:13:41)
Odpovědět
Ale o tom vůbec není sporu, že se mizerně hospodaří. O tom snad tato diskuse není.

Upřímně, o reformách nevím skoro nic, kašlu na to, už mě nějak ani politika a ekonomika neba. Takže na to nemám názor. Kromě takového základního názoru :-), že je všechno stejně nedostatečné, protože já bych změnil ústavu, zavedl přímo voleného prezidenta s reálnými pravomocemi moci výkonné (tzn. žádný premiér by nebyl, exekutivu by vedl prezident), jednokomorový parlament s většinovou volbou poslanců a jak jsem to počítal, tak bych nechal cca 6 ministerstev. Tečka. Cokoli nad to beru jako nadbytečné a nestoudné. A jelikož společnost nedocenila mou genialitu v tomto návrhu, kašlu i já na společnost :-))).
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 13:17:17)
Odpovědět
Ano, ale podle mě je součástí toho mizerného vládnutí i nezavedení eura, protože i korunovou strategijí poškozují naši zemi.

čím více se budeme podobat německu, tím natom budeme líp, čím víc se vzdálíme kolabující británii a usa-tiskařům dolarů, tím natom budeme líp.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 15:02:13)
Odpovědět
Ale ta šílená politika FEDu už je ECB taky následovaná - vždyť se podívejte na nákupy st. dluhopisů ECB... A co si myslíte, že bude ECB dělat, když Amíci potápějí dolar - samozřejmě, že budou euro cíleně oslabovat taky. Teď se svět dostal do naprosto šíleného závodění o to, kdo nejvíc potopí svou měnu...

Jinak, nemyslím, že by ekonomika fungovala tak jednoduše, že když SRN má teď růst a Britové ne, tak zavedeme euro a bude dobře :-). Britové roky rostly a jejich libra jim může akorát pomoci. Samozřejmě, teď, když je euro slabé, tak by se to Britům taky hodilo. Jenže nelze počítat s tím, že bude vždycky po ruce nějaké Řecko, které bude euro potápět navzdory německým exportům.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 15:55:30)
Odpovědět
Jenom naprosté minimum bondů a to Portugalských bylo skoupeno ECB, poptávka po Italských bylo 10 násobná, po španělských 2 násobná, europoukazky pro Irsko měli tak obrovskou poptávku, že jim th vygeneroval miniaturní úrok, řecko udalo svoje dluhopisy též, číně a indii, ikdyž těžko.

Nic podobného není v případě dolarových bondů, ty skupuje po obrovských seriích přeg goldmeny stát sám :-)


Co se týká uměle vytvářené likvidity, kkterá sráží kurz dolaru, ECB přitiskla snad pokud jsem dobře četl dvacetinu toho co FED, a to loni poprvé v historii !

Je to samo špatně, zvrácené, ale nesrovnatelné.
Mnohem čistší jsou bondy a poukázky.

Mě by zajímalo jak jste přišel nato, že je euro levné ???
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 16:30:36)
Odpovědět
Když trh vidí, že problematické bondy skoupí ECB, to se to pak nakupuje, že...

BTW, nevím, jestli ECB operovala jen u portugalských. Mám pocit, že zdaleka ne, že se o angažovanosti ECB mluvilo častěji.

ECB mimochodem, pokud se nemýlím, ani nemá oprávnění takovéto operace provádět. Je to asi hezká ukázka toho, jak v EU fungují pravidla, jak v EU vládne zákon...

Rozsah je samozřejmě asi nižší v EU. Teď. Ale rubikon už byl překročen. Nikdo už nemůže vědět, kdy a v jakém rozsahu to ECB udělá znovu.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 17:41:07)
Odpovědět
Ano, taky se mi to nelíbí, ale pořád zůstává faktem, že EU mám mnohem zdravější a čistší ekonomiku než USA a Japonsko.

žádná 4. supravelmoc neexistuje.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 24.2.2011 9:53:55)
Odpovědět
Já rozumím vašemu pohledu a fakt je, že s tím, jak jsem vyrost z podpory globalizace se i můj pohled více přiblížil tomu vašemu (ve smyslu, že je lepší ponechat výrobu na Západě a neodvézt všechno k čongrům a hrát si tady na ekonomiku služeb). Jenže z hlediska ekonomického výkonu bylo samozřejmě z pohledu jednotlivých subjektů výhodné a racionální převést výrobu tam, kde jsou nižší náklady. Evropa v tomto byla zatuhlejší, jako ostatně ve všem. USA vsadily na výzkum, který mají v porovnání s EU skvělý, high-tech, jenomže software se ve světě kopíruje, takže díky krádežím nehmotných aktiv (práva na software a produkci zábavního průmyslu) USA nemají příjmy z toho, co ve skutečnosti exportují nadmíru úspěšně. Navíc, když něco vyzkoumají, začne se to stejně vyrábět mimo USA. To jsou nevýhody, které jim ničí obchodní bilanci (v podstatě uměle), dolar, potažmo celou ekonomiku. Na druhou stranu: je ekonomicky správný spíše systém, který staví na tradiční výrobě, nebo systém, který je založen na inovacích a nových vynálezech? Bez USA bychom možná dodnes neměli spoustu věcí (vč. léků), které jsou dnes běžné.

Druhá věc je zadluženost. Míra fiskálního dluhu USA nebyla v porovnání s EU špatná - naopak, byla lepší (a to bylo myslím číslo za "general government," nikoli pouze za federální vládu). Přitom vyšší míra svobody ekonomiky vedla k vyšší flexibilitě.

Teď je to samozřejmě složitější - reakce FEDu na krizi byla "politická" - rychle nastolit jakože pohodu, ať to stojí, co to stojí. Sám teď nevěřím dolarovým aktivům, ale je otázkou, jestli by všechno vypadalo tak špatně, kdyby FED nezačal pumpovat likviditu do ekonomiky. Ano, krize by byla asi delší a hlubší, ale aspoň by to vyhnilo. Takhle dáváme infuzi mrtvolám.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 24.2.2011 13:49:14)
Odpovědět
ano s tímto souhlasím, až naty dluhy, i ty oficiální má USA a měla i před krizí vyšší než průměr EU.

Navíc ten dostisk dolaru, tu prokazatelně existuje už od dob založení FEDU, jenom se akceleruje, takže v té ekonomice chybí přirozená likvidita už minimálně 20 let ve velké míře.

A co se týká těch technologijí, drtivá většina z nich je na ho.vno a ničím nás neobohacuje, nepřináší pokrok, jsou to módní s.račky, pokud budeme porovnávat skutečně užitečné vynálezy které někam posunuli lidstvo, je to minimálně vyrovnaný souboj mezi Evropou a USA.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 24.2.2011 17:06:11)
Odpovědět
„General government gross financial liabilities“ v roce 2008 za eurozónu: 76 %, za USA: 71,1 %. Zdroj: OECD. Pozn. k porovnatelnosti: „Gross debt data are not always comparable across countries due to different definitions or treatment of debt components. Notably, they include the funded portion of government employee pension liabilities for some OECD countries, including Australia and the United States. The debt position of these countries is thus overstated relative to countries that have large unfunded liabilities for such pensions which according to ESA95/SNA93 are not counted in the debt figures…“ Za EU údaj není zveřejněn, fakt je, že Eurostat zveřejňuje údaje za EU27 a poslední dostupný údaj za USA je za rok 2004, v tom měly USA dluh 63,4 %, EU27 62,2 % (EU16 jako eurozóna měla 69,5 %). Takže za tuto nepřesnost se omlouvám, USA vypadaly lépe v porovnání s eurozónou, ne s EU.

Dotisk dolaru – ono je to při růstu ekonomiky normální, problém je, když se poněkud obrátí příčina a následek, a tisknou dolar bez růstu ekonomiky. Nechci se teď pouštět do otázky tištěných peněz obecně, to je na jiné téma.

Vynálezy – myslím, že ne. Silicon Valley, MIT, farmaceutický průmysl – to jsou posuny lidstva. Genom, obecně genetika… Bez ohledu na to, zda s tím dobře zacházíme nebo ne, jsou to podle mě fantastické věci ohledně míry poznání.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 24.2.2011 20:30:37)
Odpovědět
podívej já ale mluvím o věcech co posunuli lidstvo ku předu, málokdo ví, že většina z nich vznikla na starém kontynentu.

auto, pačka, pneumatiky, penicilin, knihtisk, rakety, počítač - von neumann, ani ten telefon není belův vynález, ale vynález jednoho italského inženýra, vznášedla.. atd.

ano i amíci toho mají hodně, 80% z jejich objevů jsou nám ale k ničemu, nebo si myslíš že facebook a iphone nás někam posunuli ??

co se týká těch léčiv, většina patentů je držena švýcary /a letos jim končí práva výhrady/, víš kdo vymyslel motorovou pilu ? Vrtačku ? Parní stroj ? Turbínu elektrárenského typu? první mechanickou i hydropřevodovku ? To jsou my vynálezy, turbo, vankelův motor, dieselův motor, kulomet, tank, radary,.. atd.

nedávno psali, že Hitler měl k dispozici barevné 3d vysílání... už v roce 1940..

Já myslím, že evropa se obecně hoodně podceňuje, má být naco hrdá, konkrétně naše maličkaté čsko Vychtrleho kontaktní čočky a nanovákna nově např.

Pokud si o nějaké věci myslíš že ji vynalezli amíci, wikipedia tě většinou vyléčí..

Já myslím, že je to minimálně vyrovnané, amíci produkují více věcí co jsou k ničemu, těch podstatných co nás obohacují však ne..
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 25.2.2011 14:56:07)
Odpovědět
Ne, myslím, že těch patentů v současné době je dost a dost. První výrobce mobilů byla myslím US Motorola. Internet, ne jen konkrétně Facebook, Google, zdravotní výzkum, genetika, Hi-technologie, které se používají i v Evropě...
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 22.2.2011 14:21:27)
Odpovědět
Pane Grospine, růst cen potravin asi příliš nesouvisí s posilováním kurzu Kč. Sílící koruna znamená levnější euro a dolar, tzn. vše, co se nakupuje za tyto měny, je levnější (v důsledku sílící Kč). Že jsou spotřebitelské ceny potravin vyšší, to nepopírám. Ovšem bavíme se o vlivu Kč.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 22.2.2011 18:22:32)
Odpovědět
Jak si vysvětlujete citelné poklesy exportu ale i tuzemské spotřeby českých potravin, které avizují zemědělci i výrobci ? :-)
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 10:35:53)
Odpovědět
Nijak. Nevím. Zahraniční řetězce jsou myslím tradičním předmětem kritiky českých zemědělců, že dovážejí zahr. potraviny. Mimochodem, hodně se myslím mluví o dovozu z Polska. A sladké tajemství je, že Poláci euro také nemají ;-).

Jinou věcí jsou evropské dotace zemědělcům, které asi stále ještě nejsou srovnané s těmi západními. Možná pamatujete, že při vstupu Brusel našim zemědělcům dal nižší dotace, než těm ze starých členských zemí...
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 10:39:58)
Odpovědět
Poláci mají svůj velký vniřní trh, nejsou tolik závislí na eurozoně jako my, že Jiří ?

:)

Mimochodem, celá jedna polovina těch potravin není z Polska nýbrž Německa a sranda je že německé potraviny už se začali prosazovat i v levném polsku..
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 11:04:19)
Odpovědět
Vaše námitka s Polskem by měla smysl, kdybych poukazoval na polský růst. Ale já poukazoval na konkurenceschopnost jejich potravin ve srovnání s českými. Capito?

Ano, Němci mají kvalitní potraviny, nemluvě o eurodotacích. Kvalita se prosazuje. Jak to souvisí s eurem, kromě toho, že nyní, díky Řeckem a spol. oslabenému euru jsou ceny v porovnání s minulostí relativně nižší? Myslíte, že krizí oslabené euro se má brát jako ukazatel pro rozhodování? Počítáte tedy s permanentní krizí eura? ;-)
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 13:13:58)
Odpovědět
euro nemá žádnou krizi, naopak je stále nadhodnocené, drahé jeho reálná hodnota vůči dolaru je dle mého názoru někde kolem 1,2

jenomže bohužel trh cloume is ním, zdaleka ne tolik co s korunou, která je jeden týden 23,7 a druhý 24,5, děs ta měna, já ji říkám zabiják české ekonomiky :-)

mimochodem, přesto že americká ekonomika roste rychleji nežli česká, koruna posiluje i proti dolaru :))
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 15:10:16)
Odpovědět
No, konkrétně posilování proti dolaru mi zas iracionální tolik nepřipadá. FED dolar cíleně potápí, "kvantitativní uvolňování," růst měnové báze...

Ono je to velmi jednoduché. Jestliže Kč dosáhne síly, kterou CZ ekonomika nezvládne, tak Kč oslabí. Je jasné, že si mnozí přejí mít stále podhodnocenou Kč, to si přáli i byznismeni s eurem v eurozóně, když bylo euro silné. A vůbec nejlepší by bylo mít všechny ceny fixní - to by se plánovalo nejlépe. Ale oba víme, kam takový systém vede.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 15:48:27)
Odpovědět
před 7 lety jsme tu vedli urputné boje o zdravost americké ekonomiky, ted už je věc jasná, není to moc in, nic méně, k tomu dolaru.

Pokud porovnáme GDP, podíl na světovém GDP mají USA zhruba 14,5%, EU 15%, čína je dnes někde kolem 9% pro zajímavost.
Je jasné že total GDP i růst, mají amíci vyšší, ovšem málokdo už řekne beee, za jakou cenu ?
Podobně jako Japonci za cenu obřího zadlužování, využívají světové poptávce po dolaru, jednak ho sami tisknou a tím vytváří uměle likviditu a jednak si uměle snižují uroky na bondech, protože vyvolávají na trhu prostřednictvím GS umělou poptávku po nich.

Je však spočítáno, že skutečný dluh USA vč. skrytého dělá 400% HDP, za tuto cenu se jim daří dál růst, u Japonska je to téměř 202%/nemají světovou měnu/ a u EU je to kolem 84%.

Pokud spočítáme index skutečného výkonu ekonomiky, dostaneme se na 120% GDP USA u EU, z toho já vycházím co se toho kurzu týká, je to laboratorní, akademické, ale je to podložené fakty.
U japonska, které dnes má zhruba Německé GDP, ale za cenu 2,8x vyššího dluhu státu, 2x vyššího dluhu domácností a 3x vyššího dluhu firem, je jasné zaostávání.

Pokud Klaus tvrdí že EU zaostává a to i díky euru, já tvrdím že se opět zmýlil a ze všech 3 superekonomik je natom nejlépe co do dluhů, jejich schopností je splácet, struktury HDP a i skutečného růstu.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 16:58:44)
Odpovědět
Ano, za to jsem vám vysekl poklonu, stalo se v podstatě to, co jste tehdy psal. Já si ovšem stále myslím, že se věci měly ponechat trhu, tak, jak jsem reagoval dříve, když jste psal ty katastrofické scénáře k USA – psal jsem tuším ve smyslu, že až bude inflace vyšší, může FED zvýšit sazby, že investoři do US dluhu jsou sami zodpovědni za riziko každé své investice apod. Kde všechny ty prachy skončily, nevím. Ale je fakt, že základem – jak se asi shodneme – je prasknutí realitní bubliny. To znamená, že vlastníci nemovitostí, potažmo hypotéční banky, přišli o značnou část svých aktiv. Jenže někdo ty domy prodal a dostal za ně plnou cenu. Kde skončily takto inkasované peníze je mi záhadou. Samotný dluh USA se v oficiálních mezinárodních tabulkách tak katastrofický nejeví.

Nevím, co je „skrytý dluh,“ jaké všechny závazky do něho počítáte. Jestliže chcete srovnávat s EU, pak to chce ale používat srovnatelné údaje. Oficiální dluh USA je samozřejmě násobně nižší, než oněch 400 %. Samozřejmě je otázkou, co všechno bude vláda USA ochotna platit z federálního rozpočtu. Ale je mi také otázkou, jaké závazky by bylo vhodné zahrnout do zadlužení EU (budeme-li vycházet z toho pohledu na účetnictví, v rámci kterého by se měly ohodnotit i budoucí závazky, tedy „skrytý dluh.“)

Úvěr je produkt na trhu, a dokud to není deformováno mimotržními zásahy, je pro výkon ve formě HDP podružné, jestli je ekonomika více či méně zaúvěrovaná. Znovu opakuji, že HDP je suma přidaných hodnot. Jestliže existuje nabídka úvěru se zajištěním v podobě majetku dlužníka, je to normální obchodní vztah.

Klaus myslím vidí průměrný růst HDP v EU v čase – no a tam to pro euro asi moc nehraje. Konec konců, už jsem tady zmiňoval SRN a záporný růst z důvodu vyšších sazeb eura. Nevím, jestli Klaus dává nižší růst EU do souvislosti s eurem. Každopádně však, jedním ze slibů europropagátorů byl myslím i rychlejší růst. No a to nevypadá jako naplněné očekávání, že?
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 17:48:51)
Odpovědět
Tak si srovnejte němce s brity a nás se slováky a jste doma :-)
Nemá pravdu ani tady, on doslova řekl, euro přežije za cenu dalšího zaostávání EUROZONY A eu, ve skutečnosti zaostává nejvíce v regionu česko s korunou, když nato světová banka veřejně upozornila, Klaus prohlásil že by se měla zrušit :-))

nedávno kritizoval evropské státníky za "kamarádšovst" s Kadáfím, 20% ropy Francie a 40% Itálie jde z Líbie.

Jak tato kritika zní od Putinova přítele ??
:-))

Srandovní chlapík, nelze už ho v ničem brát vážně.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 24.2.2011 10:19:46)
Odpovědět
Ale ne… To je u vás typické – vy vždycky (a to už je fakt dlouhodobě pozorovatelné) snad čekáte na okamžik, kdy se dlouhodobý stav obrátí ve váš prospěch, a pak se snažíte to využít jako dlouhodobou pravdu. Britové rostli, když se Němci plácali s vysokou nezaměstnaností a nízkým (či záporným) růstem. Slováci začali růst po reformách, když euro ještě neměli. Němci nyní samozřejmě těží z levného eura díky Řecku a spol. A díky tomu se čeká vysoká inflace. Přehřátí ekonomiky není výhra, to je NEžádoucí stav, Dane, a neflexibilní měna k tomu přímo přispívá.

Klaus asi neřekl to o Světové bance jako reakci na zprávu o našem nízkém růstu. Mimochodem, tu zprávu Světové banky bych si rád přečetl. Stále ten náš nízký růst dáváte do souvislosti s Kč, což už jsem se vám tady snažil ukázat, že je to poněkud mimo, když se podíváte na porovnatelné ekonomiky s eurem a bez eura.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 17:52:59)
Odpovědět
ještě k té usa, vydělali natom samo majitelé těch nemovitostí /tam zůstali ty prachy/, většina z nich totiž díky rychle rostoucím cenám, přeuvěrovala nemovitost na více budov za stejný úvěr, popř. ty prachy použili jinak co přebývali, kdž bublina splaskla prostě přestali splácet a černý petr zůstal bankám a fondům.
Nebo li banky vyplatili lidem několikanásobně víc než za kolik koupili pak ty nemovitosti :-)

Něco podobného tiká v číně.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 24.2.2011 10:21:30)
Odpovědět
No právě. Kde jsou ty prachy těch, kdo nemovitosti prodali za plnou cenu v době boomu? Jak to, že byla najednou taková krize likvidity? Kde ty prachy skončily? Měli je majitelé nemovitostí doma v kredenci?
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 24.2.2011 13:44:16)
Odpovědět
nee :-)
američan ze své podstaty nekumuluje hotovost, okamžitě investuje, nejčastěji do akcijí a derivátů..
oni se už odmalička učí, že peníze dělají peníze a když leží tak zahálejí..

čili nakoupili se jednak další nemovitosti - jejich cena pak padla, nebo cené papíry - jejich cena pak padla..

prostě ty islandské a další prachy zmizeli ve splasklé bublině americké hypo krize.

Jiří ty té americe taky vůbec negoumeš, tam, žádný prachy nejsou, jenom čísla na komplech co se mění :-)
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 24.2.2011 17:20:16)
Odpovědět
Uf, Dane, USA jsou myslím celkem známé tím, že tam došlo právě ke splasknutí oněch “odvozených peněz” a FED se to zřejmě snaží nahradit tzv. M0 – “monetary base.” Samozřejmě, že má poznámka o penězích pod polštářem byla trochu nadsázka, to je snad jasné…

Známé je i to, že každý Amík je zvyklý investovat. Jenže otázka pořád zůstává: kam se poděly ty peníze, inkasované ve chvíli boomu, ať nemovitostí nebo akcií. Vždy byla jedna strana, která v dobrou chvíli inkasovala. Byly všechny peníze těchto šťastných pouze ve formě šeků (apod.) vůči bankám, které krachly a byly v platební neschopnosti? Přímo nebo nepřímo asi ano...
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 24.2.2011 20:19:29)
Odpovědět
jednak v nehotovostní podobě, jednak prostě už jich v momentě splasknutí bubliny něbylo..


př.

dům za milion korun banka ti v usa na něj půjčila milion, tys ho koupil a za 2-3 roky ten tvůj dům měl hodnotu 3 miliony, tak sis na něj půjčil další dva /evropan by ho doplatil a měl by 2 míče/ a ty dva miliony investovals do dalšího domku nebo do papírů..

práásk, splaskla bublina a ceny domů prudce padají... /evropané by spláceli dál, aby je nezavřeli nebo po nich doživotně nešli vymahači a exekutoři/ američané okamžitě přestávqají splácet, protože to nemá hodnotu toho přeůvěrovaného dluhu..

cena domů padá na hranici pod 1. investicí, řekněme na 700 000, ale banku ten dům stál 3 mega.. má tedy dům a ztrátu 2,3 milionu

amík má ty prachy dávno v trapu, koupil akcie a další bubůliny..

??

chápeš..
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 25.2.2011 10:07:06)
Odpovědět
Amíci přestávají splácet kvůli ztrátě hodnoty ale až teď, na základě toho nového zákona, který v neprospěch bank krátí závazky dlužníka na základě poklesu hodnoty domu - dřív tomu tak nebylo, pokud vím. Ale to je podružné. Důležitá je ta poslední věta - právě, ty prachy Amík někam dal. Kam? Jak to, že se jakože ztratila likvidita, když někde na trhu je subjekt, který inkasoval?
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Evropan Jirka, 22.2.2011 19:27:05)
Odpovědět
Mimochodem, neuniklo Vám dnešní oznámení míry nezaměstnanosti na Slovensku? 12%. Vyvolalo to docela zděšení.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 9:28:34)
Odpovědět
Slovensko mělo před vstupem do EU 15%, my 9,5%, dnes má Slovensko 11,8 a my 9,8.


protože krize je ještě před námi, budeme hodnit na konci roku, podle MMF se to má vyrovnat, podle světové banky čr v regionu jednoznačně zaostává, nechme se překvapit.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Jiří Zahrádka, 23.2.2011 10:46:05)
Odpovědět
No jo, před vstupem do EU, a také před reformami Dzurindovy vlády, které motivovaly k hledání práce a posílily nabídkovou stranu, co? ;-)
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Dan, 23.2.2011 10:53:16)
Odpovědět
Jistě to máte pravdu, až budeme v pozici slovenska, po reformách, tedy ve stádiu kdy další desítky tisíc lidí skončí na pracáku protože jsou uměle zaměstnaní ve státní správě a stavebnictví, budeme bilancovat ty nezaměstnanosti.

Přesto je zde jedna velká šance, Německo coby odběratel českých výrobků, ale nesmíme být drazí.
Re: S osudem jednotné měny svázali mnozí evropští politikové i osud EU
(Miloš, 24.2.2011 13:30:12)
Odpovědět
Tajné heslo EU: "Fiat EURO, pereat mundi!" (Ať zvítězí euro, i kdyby měl zhynout celý svět)