reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 11.3.2011 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Nechme teď stranou základní argumentaci pro nezbytnost provedení reformy důchodového systému, kterou je finanční neudržitelnost systému dosavadního vzhledem k demografickému vývoji, který je zcela opačný, než na jakém byl tento systém založen. Zdá se, že se toto nestalo předmětem sporu. I když to však není předmětem sporu diskutující (vesměs odborné) části české veřejnosti, vůbec si nemyslím, že to přijala za své její mlčící většina. Ale toto téma teď nechci rozvíjet, zůstaňme mezi těmi diskutujícími, neboli mezi seznámenými s problémem.

Současný důchodový (či penzijní) systém lze popsat zhruba takto: jeho základem je průběžný, samozřejmě povinný systém (státem vybrané prostředky od dnešní ekonomicky aktivní generace jsou přes Českou správu sociálního zabezpečení průběžně vypláceny současným důchodcům) a vedle něho existuje dobrovolný systém penzijního připojištění se státním příspěvkem. To je navíc podporováno daňovým zvýhodněním jeho účastníků. Systém připojištění je spravován 10 penzijními fondy. Tento státem organizovaný systém je i dnes doplňován nikým neorganizovanou, přirozenou přípravou (u někoho nepřípravou) lidí na své stáří. Mají své úspory (ve finanční formě), mají svůj majetek nefinančního typu, „chrání se“ svou rodinou.

Kdyby byla realizována Nečasovo-Kalouskova reforma, průběžný systém by i nadále zůstal zachován jako základ celého systému (ale reforma v něm zavádí velmi potřebné parametrické změny jako je zvyšování důchodového věku či změna způsobu valorizace vyplácených důchodů). Zůstal by rovněž původní systém dobrovolného penzijního připojištění se státním příspěvkem, i když se mluví o snížení tohoto státního příspěvku, což tento „pilíř“ důchodového systému výrazně oslabí.

Je evidentní, že tomuto způsobu připojištění, resp. výši státního příspěvku v něm, Nečasovo-Kalouskova reforma nefandí. Jediné, co reforma přináší navíc, je zavedení dalšího dobrovolného penzijního spoření či pojištění, které má být organizováno státem na úkor průběžného penzijního systému tím, že jeho eventuální účastník bude mít možnost do něho převést 3 % svého příspěvku na sociální zabezpečení, ale jen za předpokladu, že on sám k tomu přidá další 2 % ze svého. Samozřejmě není jasné, kolik lidí tento krok udělá, a proto je těžké odhadovat, kolik peněz z průběžného systému ubude (mimochodem, kvůli tomuto „úbytku“ se navrhuje zvýšit DPH!). Tento nový systém penzijního pojištění (založený na oněch 3+2 %) bude opět založen na systému soukromých penzijních fondů, pravděpodobně do značné míry „nových“, ale asi nebude zakázáno těm, které spravují dnešní systém penzijního připojištění, aby se k tomu – po jistém právním přizpůsobení – také přidaly.

Jak toto všechno hodnotit? Podporou nového dobrovolného pilíře penzijního pojištění (oněmi 3 %) bude zcela vědomě prohlubován schodek již v dnešní době deficitního průběžného systému, který však bude i v budoucnu zajišťovat hlavní část finančního zabezpečení důchodců. Tento deficit má být pokryt zvýšením DPH. Fakticky to také znamená, že u nás objem veřejných prostředků vydávaných na financování důchodového systému po provedení této reformy vzroste (chtěl jsem napsat výrazně vzroste, ale protože nevím, kolik lidí do tohoto nového systému přejde, raději jsem slovo výrazně vynechal). Rozdíl bude i v tom, že důchody začnou být touto formou bezprostředně financovány i z daňových příjmů státu.

Nový dobrovolný subsystém penzijního pojištění tedy bude vznikat na úkor jak průběžného systému, tak existujícího penzijního připojištění. Jedny státem dosud podporované penzijní fondy budou nahrazeny jinými státem podporovanými fondy, resp. oba tyto systémy asi budou muset nějak koexistovat vedle sebe. To chápu jen velmi málo, i když vím, že budou tyto dva typy fondů právně odlišné.

Není jasné, proč vládě nestačí reformovat existující systém fungujícího penzijního připojištění, jehož klienty je už dnes 4,6 milionů občanů, kteří do penzijních fondů vložili (spolu se státním příspěvkem) nemalou sumu 220 mld. Kč a místo toho připravuje nový systém, který bude také fungovat na principu dobrovolnosti. Neznamená to, že začnou být státem preferovány jisté soukromé peněžní fondy na úkor jiných? Otázek tohoto typu je mnoho.

Znovu vyzývám k vážné debatě o těchto věcech. Skutečnou podstatou navržené reformy jsou parametrické změny průběžného systému. Zavedení nového dobrovolného pojištění, které je vlastně také připojištěním (i tato slova jsou matoucí, předpona při u slova pojištění je zcela redundantní), je věcí relativně okrajovou – o to vášnivěji diskutovanou, nikoliv občany, budoucími důchodci, ale zájemci o tyto velmi lákavé peněžní fondy – která nepochybně zvýší náklady důchodového systému jako celku, ale žádný průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést.

 

Václav Klaus, MF Dnes, 10. března 2011

reklama
1993 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(Brabec, 11.3.2011 6:18:31)
Odpovědět
Konečně slovo ! Tomu snad všichni rozumí ! Ale kdo to zarazí ? Nečas řekl, že hlasování o tom jejich paskvilu bude hlasováním o důvěře vládě! A to se poslanci pose..u, aby nepřišli o koryta.
Volám V.Tlustého - pusťte se do nich.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(nobody, 11.3.2011 7:46:18)
Odpovědět
Vysvětlit je třeba princip fungování již stávajících fondů. Výnosy jsou řádově desetiny procenta a nepřevyšují inflaci. Jaká je skutečnost ? Nejsou ve ztrátě (asi jen proto, že podle zákona nemohou být) ? Do čeho jsou tyto peníze investovány (neleží na hromadě v těchto fondech)?
Prostě peníze leží v rizikových akciích. Kdo za to ručí ? Kdo tomu má věřit, když se tady všechno rozkrade. Už teď se říká, že náklady na toto budou vyšší.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(Jirka, 11.3.2011 9:57:26)
Odpovědět
Pan prezident v sobě nezapře racionálně uvažujícího ekonoma. A když vidíme ty tanečky kolem výše DPH, nelze se zbavit pocitu, že celkové zdražení všeho souvisí pouze s látáním děr v rozpočtu. A důchody se to jen zdůvodňuje.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(Dan, 11.3.2011 10:04:32)
Odpovědět
Ano, pan prezident vystudoval centrálně plánovanou ekonomii a odpraktikoval v socialistické státní bance a marxistickém ústavu elit v Prognosťáku, je tedy "ekonom".

Asi by jste měl vědět, že Klaus utratil 5,8 bilionu korun z privatizací, zalátal s nimi právě ty díry a chlubil se vyrovnanými rozpočty.

Také sloučil důchodový fons 33 miliardami korun a utratil je v rozpočtu.


Když skončil u moci, byla 10% inflace a 1% růst HDP, rozpočet díky utracení privatizačních bilionů jakž takž vyrovnaný a nezaměstnanost díky opakovanému oddlužování státních molochů nbízká!

:-)
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(22, 11.3.2011 12:15:25)
Odpovědět
Dane a jinak nahoře vše v pořádku?
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(cook, 11.3.2011 14:00:10)
Odpovědět
Dane když již uvádíš data,je potřeba je uvádět taky celá.Václav Klaus byl předseda vlády v období červenec 1992 až do abdikace 30.listopadu 1997.Havel 17.prosince 1997 pověřil Tošovského sestavením úřednické vlády.Tak a nyní ty údaje:
HDP:
Rok 1991-754,0 mld meziroční růst/pokles (-11,6%),
1992-843,0 mld (-0,5%),1993-1020,0 mld (0,1%),1994-1183,0 mld (2,2%),1995-1166,5 mld (5,9%),1996-1683,3 mld (4,0%),1997-1811,1 mld(-0,7%) a nyní po Klausovi 1998-1996,5 mld (-0,8%),1999-2080,8 mld(1,3%),2000- 2189,2 mld (3,6%)
Inflace:
meziroční inflace roku 1991 - 52%,1992-12,7%,1993-18,2 %,1994-10,2%,1995-7,9%,1996-8,6 %,1997-10 %,
1998- 6,8 %,1999-2,5 %, 2000-4,0 %
A k těmto parametrům je nutno uvést i další neméně důležitý ukazatel- a to míru nezaměstnanosti.
míra nezaměstnanosti:
1991-4,1%,1992-2,6%,1993-3,5%,1994-3,2%,1995-2,9 %.1996-3,3%,1997-4,9%,1998-7,5%,1999-8,1%,2000-8,3%.
a do těchto údaju je nutno započíst i ásijskou finanční krizi roku 1997,která vyůstila až ve vyhlášení platební neschopnosti ruskou vládou.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(Dan, 11.3.2011 15:15:52)
Odpovědět
To si všichni pamatujeme, zbytečně se unavuješ..

předlužené banky

krachy kapmeliček

opakovaně oddlužové molochy

a v roce 1997, jako následek Klausovy ery

1% HDP růstu

10% inflace

13% preference ODS

Porážka Klause ve volbách v důsledku katastrofálního stavu hospodářství..


Za období Klausova řádění se utratilo 5 tisíc miliard korun z privatizací a tím vytvořili, tzv. vyrovnané rozpočty..

Jenom připomenu ž ei po kritice penzijní reformy Klaus opět nedokázal uvést žádnou vlastní cestu - viz. článek Reflex o jeho prázdných slovech a nulové alternativě

:-)
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(cook, 11.3.2011 15:39:38)
Odpovědět
Díky za informaci.Článek si přečtu,i když ten Bakalův časopis moc velkou vypovídající hodnotu nemá.Co se týče privatizace,tak máš pravdu tam vzniklo mnoho škod.Otázkou je zda by při čekání na vytvoření právního rámce nevznikly ještě větší.Při zhroucení tehdejších trhů RVHP bylo nutno najít nové trhy a především držet pokles zamněstnanosti na uzdě.Při tehdejším narovnávání tržních cen a měn postupnému růstu inflace(1991-52 %)byla změna nutná.Jeno prodej mladoboleslavské škody trval velmi dlouhou dobu.A to s celým hospodářstvím přece něšlo oddalovat.a upřimě dopadli jsme lépe než okolní státy a to ohodně.A začali jsme ztrácet vlastně až nyní.Pokud si vezmete tak naši cestu uznávali v mnoha ekenomických směrech(Jeffrey Sachs,Martin Feldstein).Takže je otázkou zda by zdržením nevznikly větší škody.A navíc zatím nikdo seríózně nezhodnotil studii transformace s uvedením grafů aktiv a pasiv a důsledků jednotlivých kroků.Osobně bych to uvítal,byla by to zajímavá studie.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(JK, 11.3.2011 13:30:52)
Odpovědět
Jedné věci jako skoro čerstvý důchodce nerozumím. Proč se stále mluví o průběžném financování? Od svých devatenácti do šedesátidvou jsem platil nemalé částky na povinné důchodové pojištění. V dřívějším režimu to takto nebylo definováno, no nicméně to bylo součástí oné tabulkové srážky, která byla rozškatulkovaná na jednotlivé položky. Když jsem začal podnikat, tak zpočátku se ještě jelo podle tohoto starého systému a tak jsem se s tím setkal. Znamená to tedy, že peníze, které jsme v aktivním věku platili, byly automaticky utracené a na základě toho se nám tak trochu vyčítá, že se stát o nás přece nemůže starat.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(Dan, 11.3.2011 15:17:34)
Odpovědět
Ano, Klaus tyto peníze zaředil do rozpočtu a utratil spolu s penězi z privatizací.

Celkem se jednalo o 63 miliard korun v roce 1993.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(Lojza z paseky, 11.3.2011 17:01:07)
Odpovědět
Ano, průběžný systém funguje tak, že ti kteří pracují platí (krom jiného) důchody starobní i invalidní. Když jste pracoval, peníze které Vám strhnul zaměstnavatel, či které jste jako OSVČ za sebe zaplatil v pondělí, byly po řádném osekání v úterý vyplaceny důchodcům. Nyní, když jste v důchodu je to úplně stejně, jenom naopak. (To měl být vtip).
Největší zvěrstvo je v tom, že důchodová a nemocenská daň je příjmem státního rozpočtu. Stejně tak jsou vyplácené důchody a nemocenské dávky výdajem státního rozpočtu. Tudíž v létech lepších, kdy jsou na důchodové dani přeplatky, soudruh stát je rozfofruje. Pokud přijdou léta hubená, není rezerva ze které by bylo možno brát a zvyšují se daně. (Viz zvýšení DPH kvůli důchodům).
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(sedlák, 11.3.2011 21:43:18)
Odpovědět
Přemýšlejte, vnoučci, přemýšlejte. Přišel před pár dny za mnou jeden mládenec s rozzářenou tváří a vítězoslavně, coby zástupci starší generace, mi oznámil, jak nám to jeho soukmenovci ve volbách natřeli.
Hrdě mi také sdělil, že když nepřesvědčili svého dědu a svou bábu, tak šli k volbám sami volit Schwarzenberga a Johna. Vyslechl jsem ho pozorně a na závěr mu popřál k Pyrrhovu vítězství. Pak k dobru jsem mu dal i několik svých názorů, které mohou zaujímat i ostatní mladé vítěze voleb.
Váš děda a vaše bába, stejně jako já, zásluhou vás mladých budou mít v nejbližších letech hluboko do peněženek. Po prvních náznacích je jasné, že jim nebude v plné výši valorizován důchod, že začnou více platit za potraviny vlivem zvýšení DPH a zvýší se jim poplatky u lékaře, v nemocnici, ceny za léky, dále nájmy a kdoví co ještě, aby se naplnila prázdná státní kasa. Ta kasa, kterou rozkradli tuneláři, zloději a vyvezli ji do daňových rájů, či jinak zašantročili. Umožnili jim to provést i vaši dnešní obdivovaní, včetně Miroslava Kalouska, Karla Schwarzenberga, Petra Nečase a dalších. Platit dluhy by tedy měli oni a jejich přátelé!
My, dědové a báby, jsme nic špatného neprovedli. Většina z nás začínala manželský život od píky. Postupně jsme si za vydělané peníze v socialismu, kterému se dnes nemůže přijít na jméno, pořídili většinou družstevní byt, chatu, garáž a auto, a to bez velkých půjček či dluhů. Vynaložili jsme na to všechno, přibližně 300 tisíc Kčs. Kapitalistická společnost z nás udělala škrtem pera a přehodnocením tržních cen milionáře. To, aby se mohla chlubit ve světě, co dokázala, a vám plést hlavu srovnáváním nesrovnatelného.
Dnes má byt v brněnském paneláku našeho typu hodnotu 2,5 milionu Kč, chata 600 tisíc, garáž 250 tisíc a auto po amortizaci 80 tisíc. Jsem tedy i já milionářem. Mohl jsem tedy stejně jako ostatní po 43 letech práce klidně žít a poctivě nabytý majetek vám předat, abyste měli začátky vašeho manželství usnadněné. Kromě majetku jsme, vnoučci, ještě i kulturně žili, sportovně se vyžívali a projezdili i kus světa. děti jsme si pořídili bez otálení. Vašim mnoha mámám a tátům jsme dali vysokoškolská vzdělání a mnohdy totéž sobě dálkovým studiem.
Nic jsme tedy nenakradli a nic jsme nedostali zadarmo. S penzí od příštího roku již nevystačíme. Proto zřejmě začneme, dle doporučení pana prezidenta Václava Klause, majetek rozprodávat. Tak se asi stane, že za zbytek života vše uspořené použijeme k přežití. Vy, zásluhou vítězství ve volbách, od nás již nemůžete nic očekávat. Horší je to s těmi, kteří se mohou spolehnout jen na penzi. Čeká je trudný osud, ponižování, někdy i posměchy a obsazování míst pod mosty či jinde.
Ti méně odolní si sáhnou i na svůj život.
Dopředu vám sděluji, že se budeme bránit dostupnými formami a hájit sociální vymoženosti vybojované našimi předky. Nedopustíme, aby jejich oběti byly hanobeny dnešními zbohatlíky a zloději.
Vy ovšem musíte začít šetřit hned. Nejen na byt, ale i na další zaváděná opatření. Věřím, že se brzy oženíte. Kromě holých zdí za 2,5 milionu Kč, získaných z větší části na hypotéku, budete potřebovat nábytek a další vybavení domácnosti, včetně auta. Věřím, že brzy přijdou i děti. Sníží se pro ně porodné, rodinné přídavky, prodraží se návštěvy u lékaře a v nemocnici. Budete muset začít šetřit na studia vašich dětí. Budete muset také začít šetřit na svůj důchod a na dosud neznámé položky negativního vývoje společnosti. Práci však vám nikdo negarantuje a garantovat nebude. Nikdo vám negarantuje ani dochování našetřených peněz na důchod. Garantuje se vám za to pozdější odchod do důchodu.
Takže - vyhráli jste?
Já tvrdím, že jsme prohráli všichni, s výjimkou vrchních deseti tisíc.
Podívejme se spolu ještě za hranice naší vlasti, abychom pochopili, že dluhy plodí kapitalismus a ne levice. Největší dluhy mají USA. Na hlavu připadá více než jeden milion Kč. Tam nikdy nevládla levice. Pokračují Irsko, Španělsko, Anglie, Německo, Francie a ostatní státy, které nepatřily do společenství socialistických zemí. Mezi ně proniklo pouze Maďarsko. Je to náhoda? Ne, nikoliv. Je to přirozený jev kapitalismu, kde téměř každý včetně států žije na dluh.
Na ještě jednu věc vás musím upozornit. I po všech sociálních škrtech zůstane státní kasa poloprázdná. Postará se o to vámi preferovaná vláda a parlament. Urychlí vyplacení odškodného církvím, sudeťákům, šlechtě, a to v tržních cenách nadhodnocenými úroky a v neodůvodněném rozsahu. Brzy bude chtít, abyste více platili vy. Pokud najdeme společnou řeč, vaše problémy se stanou našimi, tak jak to bývalo v minulosti. Ještě můžeme společně hodně napravit. Připravované zákony se dají ještě zastavit v Senátu a vyhlášky v městských zastupitelstvech. Rozhodnutí je na vás. Nezapomeňte však, že je již pět minut po dvanácté.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(frantisek zajicek, 11.3.2011 22:59:43)
Odpovědět
Je videt,ze za totace jsi se mel jako prasatko v zite,ty kujone.A ted bys rad stare poradky.Mne ti tvoji soukmenovci nedali ani vizum do Yugo.Nad slunce jim bylo jasne,ze tomuto rezimu,kde zitra znamena vcera,ukazu paty.Kdo by drel na soudruhy?Ten lempl,ktery delal vedle mne polovinu toho,co ja a jenom ze byl v partaji mel 2x vice?Nekterym se holt neskutecne styska.Ale nevim,duchodce sedlaku,proc tak brecis.Duchodcu se duchodova reforma netyka a sporit si muzes dobrovolne.Nebo chces valorizovat 3x rocne svuj uz tak slusny duchod?Ruku na srdce,za to tvoje celozivotni flakani by to moc moralni nebylo.Neverim,ze si zijes spatne,ze jsi honelesak,ze nemas PC ci mobil...Nemaluj tady certa na zed,pochop,ze svet se meni globalne a kolem dejin nelze pohnout zpatky i kdyby sis to jakkoli pral,s uctou FZ
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(sedlák, 12.3.2011 15:20:20)
Odpovědět
Vyvrať jednu větu z mého příspěvku. Asi jsi byl pěkný lempl na totáče a svádíš svůj podpůrněný plat na to, že jsi nebyl v partaji. Určitě jsi tam mocí mermo chtěl a oni nechtěli tebe jako lempla, viď ? A nyní jsi ještě ke všemu zblbnul neustálým vymýváním mozků. Holt, komu není z hůry dáno, v apatyce nekoupí.
Re: Klaus: Nečasovo-Kalouskova reforma průlom v lepším zajištění úrovně budoucích důchodů nemůže přinést
(Láďa1, 14.3.2011 14:56:11)
Odpovědět
Františku ty seš prostě blbec. Sice jsem o poznání mladší než pisatel, ale je mi úplně jasné, že ty seš prostě blbec. Kdybyses trochu zamyslel, zjistil bys že má pravdu. Nikdo z těch mladých si neuvědomuje co všechno si svou "volbou" zavařil. Bude platit za vše, úplně za VŠE a za něco i vícekrát.