reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 28.3.2011 | Rubrika: Politika
Ilustrace

17.3.2011 7:24 - Sčítání lidu bude celkem stát 2,5 miliardy korun a jeho propagace 25 milionů. Například ale v Čínské lidové republice se náklady na census odhadují na 700 milionů čínských jüanů, což je přibližně 1,85 miliardy korun. Redakcí oslovení ekonomové si většinou myslí, že sčítání lidu nezbytné není a je navíc drahé. Státní megaakce už si dokonce vysloužila vlastní neoficiální web, který proti ní brojí.

Rektor vysoké školy CEVRO Institut Josef Šíma je otevřeným nepřítelem sčítání lidu. „Komerční subjekty, které potřebují získat informace ohledně obyvatelstva si tuto službu na trhu koupí a zaplatí. Všechno, co je potřeba pro fungování podnikání jde zajistit pomocí podnikání, tedy nakoupení těchto služeb na trhu," řekl ParlamentnímListům.cz Šíma.

Hrozba centrálního plánování

„Tahleta mamutí akce představuje vyhazování peněz. Krom toho existuje logická a nebezpečná vazba mezi shromažďováním dat o obyvatelích a sčítání obyvatelstva a snahou centrálně plánovat. Bez těchto statistik by takovéto pokušení ze strany státu plánovat lidem život bylo menší a to by bylo ku prospěchu věci," dodal rektor.

Děkan národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické Miroslav Ševčík není takto silně proti sčítání. Podle něho by mělo pomoci při rozhodování o některých strategických věcech jako je například penzijní reforma. „S tím, že demografické křivky se dají sledovat i jinak. Existuje tu katastr nemovitostí pro přehled o budovách, takže nad tím sčítáním vyvstávají určité otazníky, zvláště pak, když to má stát asi 2,5 miliardy korun. Takže si dovedu představit, že bychom se bez sčítání lidu obešli," řekl ParlamentnímListům.cz Ševčík.

Nechci sečíst

Na druhou stranu vznikají podle něho z těchto dat zajímavé statistiky s daty z výzkumu se dá dále pracovat. „Není ale nezbytně nutné, aby se získávali tímto způsobem. Nestavím se apriori proti sčítání, ale mám o tom své pochybnosti," dodal Ševčík.

Ekonom Petr Mach považuje sčítání za plýtvání prostředky daňových poplatníků a za invazi státu do soukromí lidí. „Stát se ptá lidí i na informace, které už koneckonců zná, takže stát vyhodil 2,5 miliardy v době, kdy by se naopak mělo šetřit," řekl Mach s tím, že data jsou v matrikách či registru nemovitostí. Jeho Strana svobodných občanů proti sčítání dokonce spustila stránky nechcisecist.cz na nichž svůj odpor ke státní akci vyjádřilo již 7462 lidí. Podle Macha případně stačí zaplatit mnohem levnější průzkum výběrovým šetřením na vzorku populace.

Demografie vs. ekonomie

Ekonom z Národohospodářské fakulty VŠE Lukáš Kovanda, který je současně i demografem, je ve svém pohledu rozpolcen. „Z hlediska liberálního ekonoma si myslím, že to nemá opodstatnění a že to zásah do soukromí určitě je. Na druhou stranu ze svých zkušeností z demografie se domnívám, že pro řadu aspektů této discipliny je to podstatné a bez toho by nemohla existovat. A nemyslím si, že by demografie neměla smysl," sdělil Kovanda.

Podle Kovandy je pro demografii důležité, že data jsou k jednomu určitému okamžiku a z toho se dobře počítá srovnávání a čísla jsou velmi přesná a znamenají zpřesnění dat, která shromažďuje ČSÚ v období mezi jednotlivými sčítáními. „Je to určitě zpřesnění. Pak je samozřejmě otázka, zda zpřesnění je tak významné, že za tyto náklady vydané na sčítání lidu stojí.

Náklady převyšují výnosy

Ekonom NERV Miroslav Zámečník uvedl, že na problematiku nemá silný názor, ale s tím, že ho dělají i ostatní státy, takže to jistý smysl patrně má. „Podle mě náklady převyšují výnosy a ptám se, zda to není nadbytečná věc. Jinak k tomu nemám silný názor," uvedl pro ParlamentníListy.cz analytik Centra pro ekonomiku a politiku Marek Loužek, který se zabývá i demografií.

Lidé by měli vyplnit sčítací formulář 26. března a mezi tímto dnem a 14. dubnem je odevzdat  - ať už je budou odesílat přes internet, poštou v obálce nebo osobně předávat sčítacímu komisaři.

Autor: Lukáš Petřík

www.parlamentnilisty.cz

Parlamentní listy

 

reklama
1651 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(antonín, 28.3.2011 1:24:24)
Odpovědět
nechápu, proč z toho řada lidí dělá kovbojku. Přece stát potřebuje informace, aby mohl o jistých věcech objektivně rozhodnout. Třeba se doví, kolik domů a bytů u nás je a kolik lidí bydlí v jednom bytě. Podle toho se třeba ukáže, že bytů je dostatek, a není třeba plošně podporovat stavební spoření, protože ho nejvíce využívali nejbohatší rodiny k nejvýhodnějšímu spoření. Místo toho že by bylo vhodné více podpořit ty, kteří si opravdu chtějí pořídit, nebo postavit byt. Doví se, jestli budou stačit mateřské školy a školy a spoustu dalších informací. Bát se o ztrátu osobních údajů v době, kdy naše osobní údaje má kdoví odkud každá zásilková služba je směšné. Jen se pomnívám, že to bylo možno pořídit levněji.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(poslucha, 28.3.2011 12:23:24)
Odpovědět
Na takových "hodných" lidech se už několikrát dojelo, o nic nejde ...
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Chytrakzhospody, 28.3.2011 15:36:56)
Odpovědět
Milý Toníčku, na takových hlupácích jako jsi ty si dělaj současní politici kariéru. Všechny potřebné údaje, které po tobě stát chce, má již k dispozici. Další údaje, jako je vyznání, jsou nepotřebné a lze je zjistit velmi přesně průzkumem. Jiné jsou totálně debilní, jako je místo bydliště matky v době tvého narození (a i to by se možná v matrice našlo, v mé hlavě již ne!). Pokud chtěj po tobě rodné číslo, datum narození a pohlaví, tak to je vážně na odstřel tvůrce protože rodné číslo=datum narození+ pohlaví+ pořadové číslo. Že by kontrola, zda lid prostý nepodvádí. Stát jen shromažďuje údaje, které vlastně nepotřebuje, deset let to bez nich vydržel.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(alfa27, 28.3.2011 21:32:25)
Odpovědět
O osobní údaje se nebojím, je mi líto zbytečně vyhozených peněz. Takže údaje o obyvateléch jsou v centrální evidenci obyvatel, jedním kliknutím zjistí úředník osobní stav ,povolání,počet dětí,trvalé bydliště. Údaje o domech a bytech jsou v katastru nemovitostí. Jedním kliknutím zjistí úředník, kolik máme domů, kolik bytů, kdo je vlastní a dokonce zda jsou zastaveny bance. Počet cizinců,přihlášených zjistí jedním kliknutím z evidence cizinecké policie, ti nepřihlášení se sčítání stejně núčastní. Znáte ještě nějaký důvod proč vyhodit 2,5 miliardy?
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(*), 31.3.2011 12:23:56)
Odpovědět
Oni mají celkem na háku, kolik procent lidí to odevzdá. Důležité jsou ty peníze, které za organizaci celého toho cirkusu dostanou. Po odečetní nákladů (všechno za ně udělala Česká pošta a.s.) chlapcům zůstal ještě pěkný kousek dortu, ne?

Na údajích ze sčítání nezáleží. Za prvé je už dávno mají, takže výsledné nesrovnalosti můžou sloužit maximálně tak k vědomé buzeraci a vydírání ovčana. Za druhé, výsledky by mohly být použity k nastavení hospodářství pouze za předpokladu, že je hospodářství funkční a že se tím někdo bude řídit. Což nebude, že? Jelikož s.sociální inženýři sami nejlépe dobře ví, co je pro nás nejlepší, a pokud nevědí, zeptají se v Bruselu (nebo ve Washingtonu, nebo v Berlíně, nebo v Bilderbergu,...) :)
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Alberto Kvěch, 28.3.2011 7:30:20)
Odpovědět
Antoníne. Tady Vaše rozumné slovo neplatí.Jste na portálu euroskeptiků,portálu podivných lidí propagujících euroskeptika Klause, kteří propagují vždy a jen vždy hovadiny.Proto od Petříka,Matějky, Streita nic rozumného neočekávejte.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(pavel laskavec, 28.3.2011 8:39:53)
Odpovědět
Omyl, pane. Ta věta měla znít jinak. Na jejím konci mělo být "ČEMU BYCH JÁ NEBO VY byl schopen rozumět". Jste tupý.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Alberto Kvěch, 28.3.2011 9:23:45)
Odpovědět
A co ještě moudrého nám napíšete pane.Zatím nic moc.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Chytrakzhospody, 28.3.2011 15:39:37)
Odpovědět
Kvěchu běž už konečně do Brusele, tam na tebe čekaj s otevřenou náručí
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Alberto Kvěch, 28.3.2011 21:28:04)
Odpovědět
Ty chytráku z hospody, také si něco pamatuj, když chceš diskutovat.Už několikrát jsem psal, že v Brusele(jak říkáš)jsem, ale s úřady EU nemám nic společného.Vrať se do hospody a tam si cintej své báchorky u pivka.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(C.Q.Lafayette, 29.3.2011 23:38:28)
Odpovědět
Kašpárku, zacinkej rolničkama... :-)))
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Dan, 29.3.2011 23:52:08)
Odpovědět
jedinej kašpar seš tu ty, v životě ještě nepředvedls žádný názor, máš debilní nick a umíš jenom urážet.

seš zamindrákovaná euroskeptická nula :-)
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Alberto Kvěch, 28.3.2011 11:46:36)
Odpovědět
V uplynulém týdnu jsem zaznamenal značný pokles zájmu diskutujících o články Petříka a obecně o články na EUPORTÁLU.Konečně lidem dochází jaké bludy tady euroskeptici propagují.Opravdu jen pár diskutujících a to ještě s podezřením, že někteří euroskeptici tady vystupují pod více jmény.Jen tak dál.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Stallker, 28.3.2011 12:31:10)
Odpovědět
Nenechte se mýlit pane Kvěchu, já jsem zase naopak zaznamenal zvýšený počet webů, kde se eurorealistické myšlenky začaly objevovat mnohem častěji, než dřív. A samozřejmě, velmi souhlasné diskuze k nim. Lidi začínají procitat z oblbování....
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Frigo, 28.3.2011 17:50:10)
Odpovědět
Ano, ale weby nedělají politiku, tu dělají volby, všichni víme jak v nich dopadli euroskeptici a preference aktuální jenom potvrzují nezájem lidí o euroskeptické strany :-)
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(felix.julec, 28.3.2011 18:44:34)
Odpovědět
Pochopitelně euroskeptikům český smrádek vyhovuje.Proto nemohou souhlasit s tím,aby jim někdo koukal do karet.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Alberto Kvěch, 28.3.2011 21:20:28)
Odpovědět
Přesně tak pane.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(alfa27, 28.3.2011 21:40:49)
Odpovědět
Sčítání nemá co dělat s českým smrádkem, právě naopak. V jiných zemích EU sčítají tak, že si vytáhnou údaje z registrů, což je řádově levnější. Tady se český smrádek projevuje tak, že se za 2,5 mld udělá nesmyslná akce, na tom se namastí pár spřátelených firem, které obdrží veřejné zakázky a stát přitom nemá prachy,aby opravil silnice po zimě.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Alberto Kvěch, 28.3.2011 22:02:41)
Odpovědět
Ano,ta suma je zarážející.Dtto informační systém na dálnici - předražené jako prase a minimální prospěšnost.Veřejné peníze nikoho netíží a když dochází, okradou se všichni, aby se pytlík naplnil.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(Alberto Kvěch, 28.3.2011 21:23:18)
Odpovědět
To si jen namlouváte a namlouvejte, ale nebalamuťte občany vy sabotéři euroskeptici.
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(madar, 30.3.2011 7:59:42)
Odpovědět
A je to zbytečné a neprůkazné. Máme tu ubytovnu plnou poněkud nepřizpůsobivých, trochu tmavších občanů. Komisařka tam byla a neotevřeli. a to může být ještě ráda. NIKDY nebudou nic vyplňovat, ani oni, ani jejich 50 příbuzných ze Slovenska, kteří tam zrovna přijeli na NÁVŠTĚVU. Velmi realisticky si představuji, jak po nich bude stát vyžadovat a vymáhat pokutu za nevyplnění sčítacích archů.....Až stát vymůže peníze od nich, pak zaplatím i já. Chci rovnost před zákonem!
Re: Nechci být sečten! píší lidé státu. Ekonomové kývají, je to drahé a zbytečné
(madar, 30.3.2011 8:01:42)
Odpovědět
Možná by tam mohl zajít je sečíst Alberto Kvěch nebo jiný podobný křikloun. Ono je to ale tak, že tyhle salonní komunisté jenom pokřikují, s prací je to zpravidla horší....a se zastánci také ....