reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 29.3.2011 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

 
 

 

Od EU přes EMU k EFU: poznámky k bruselskému summitu

Jsou lidé, kteří – v rozporu s historickou tradicí našeho kontinentu – od samotného počátku integračních procesů chtěli politické sjednocení Evropy, a právě proběhlé půlstoletí různých mezifází nepovažovali za nic jiného než za schůdnou metodu, jak se k politické integraci dostat. Výroky Jeana Monneta – v Bruselu dnes a denně téměř blahořečeného – z počátku 50. let jsou dobře známé.

Dobře si také pamatujeme výrok italského předsedy Evropské komise Romana Prodiho (zapáleného cyklisty), že evropská integrace je jako jízda na kole: když přestanete šlapat, z kola spadnete. Tito lidé, když se jim před několika lety podařilo protlačit Lisabonskou smlouvu (vlastně Evropskou ústavu), věděli, že v této chvíli šli hodně rychle a hodně daleko vpřed a že bude muset nastat určitá pauza, aby to lidé strávili.  Mluvili – a říkali to i mně osobně, když se mne snažili přesvědčit, abych podepsal Lisabonskou smlouvu – o minimálně desetileté pauze. Zapomněli, že může přijít pomoc zvenčí a ona skutečně přišla.

Touto pomocí byla ekonomická a finanční krize let 2008-2009 a následná krize eura v roce 2010 (trvající dosud). To jim dalo úžasnou výmluvu, že je třeba zase začít „šlapat“ a integraci Evropy dále prohlubovat. Vůbec se nezamýšleli nad tím, jestli hlavním důvodem dluhové krize a s ní spojené destabilizace Evropy nebylo právě ono předcházející „šlapání“, zejména naprosto předčasné vytvoření společné evropské měny v nehomogenním ekonomickém prostoru. Krizi viděli jako šanci učinit to, co se jim před několika lety nepodařilo – další unifikaci Evropy směrem k fiskální (dnes v tisku čteme i slova jako finanční nebo přerozdělovací) unii. Bruselská schůzka v pátek 25. března 2011 nebyla o ničem jiném. Byla o dalším radikálním snížení suverenity členských zemí EU.

Běžní lidé vývoj evropské integrace, míru jejího „prohlubování“, vesměs podceňují. Při svých vystoupeních doma i v cizině často na tabuli uvádím velmi výmluvný vývoj evropských „zkratek“ a jsem vždy překvapen, jak si to posluchači pečlivě zapisují – jediný závěr je, že si to sami vůbec neuvědomují. Všechno začalo jako EHS (Evropské hospodářské společenství), čímž se chtělo říci, že jde o uskupení hospodářské a že jde o společenství zemí. Jednotliví lidé zůstávali i nadále občany svých zemí, ale země tehdy o ztrátě své suverenity neuvažovaly. Na počátku 70. let vypadlo písmeno H a zůstalo jen ES, protože stále více začalo jít i o věci jiné než hospodářské.

Radikální změnou byla Maastrichtská smlouva v prosinci 1991, kdy místo S nastoupilo U – tím vznikla EU, Evropská unie. Členské státy začaly svým významem ustupovat do pozadí, celek začal být více než jeho jednotlivé části, zprvu nesměle, ale pak více a více otevřeně začal být občan jednotlivých členských zemí interpretován jako základní konstitutivní prvek této nové entity, která nabývala další a další supranacionální rysy. Ten občan si to většinou vůbec nepřál, resp. o tom ani nevěděl, ale přály si to za něj evropské politické, mediální a intelektuální elity, které chtěly potlačit státy a za příliš vzdálené a příliš roztroušené (a proto neorganizovatelné) občany chtěly mluvit a rozhodovat samy. Že to s demokracií nemá nic společného, nikomu nevadilo.

Součástí Maastrichtské smlouvy byl i plán na další posun a na další zkratku: v roce 1999 byla jako slibný mezikrok realizována Evropská měnová unie (EMU). O tom, nakolik byl skutečně slibný a přínosný, vědí občané v evropských zadlužených zemích, ale i v zemích, které za ně ty dluhy splácejí, dnes už dost. Už řadu let jsem na tabuli kreslil tuto sekvenci zkratek:

EHS › ES › EU › EMU

a říkal jsem, že dříve či později bude následovat další vývoj:

EMU › EFU › EPU,

kde EFU je nyní v Bruselu dohodnutá fiskální (či přerozdělovací) unie a kde EPU je konečné stádium – Evropská politická unie.

Postoj předsedy vlády Nečase (kéž by to bylo postojem celé vlády), že zatím do EFU nevstupujeme, je určitě správný a měli bychom ho v tom podpořit. A hlavně bychom si už konečně měli říci, jakou formu evropské integrace bychom chtěli, aby měl každý budoucí český vyjednávač jasnou pozici. Měli bychom se odvážit říci, že nechceme ani EMU.

Přerozdělovací unie (EFU) je mimo jiné nákladná. Nechápu, že to lidé v Evropě neberou na vědomí. Uvedu jedno číslo – zemí s problémy je např. i Španělsko. Když mělo před několika týdny schválit rozpočtové škrty 15 miliard euro (rozdělené na tři roky), byly z toho po celé zemi stávky. Teď má dát do evropského záchranného fondu 83 miliard a nikoho to nezajímá. Jsme my lidé opravdu tak krátkozrací?

 

Václav Klaus, Právo, 28. března 2011

reklama
1690 čtenářů | 41 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Josef, 29.3.2011 1:11:37)
Odpovědět
Prezident ma pravdu, lide jsou kratkozraci a s kratkou pameti!
Ale toto je mimo misu:
Objevil jsem mapu, ktera me presvedcila, ze v Libyi se vlastne valci o ROPU!

http://web.stratfor.com/images/middleeast/art/Libya_Energy_800.jpg
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(felix.julec, 29.3.2011 10:42:04)
Odpovědět
JOSEFE vy jste ale hlavička otevřená.To by jednoho ani nenapadlo.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Kalous, 29.3.2011 13:24:33)
Odpovědět
A Felixi Josefovi na pokračování dojde že ti demokratičtí povstalci jsou většinou placení žoldáci (podobně je má i Kaddáfí, tam ti najatí černoši za zlato vadí - zde jsou to hrdinové bojující za svobodu a naftu pro sebe, Katar a Total či British petroleum nebo Sheell) nebo přímo příslušníci Al Kaidy. Východ Libye je smeniště Al Kaidy a islámských extremistů - je to jak v Afganistánu za Sovětů či v Kosovu za Srbska - západní tisk účelově zločince vyzbrojí, vycvičí, dá jim prachy, udělá z nich hrdiny - a pak vzniknou problémy. Kosovští mafiáni zásobují EU drogami a na černo zmrazenými orgány ze zabitých Srbů, Irácká vláda neumí vládnout, Afganská vláda, policie i armáda je placená Západem (stejně tak v Kosovu). A´t jdou ti slavní demokratičtí politici západu do pr.dele, že jim ty lži veřejnost baští.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Kalous, 29.3.2011 13:26:07)
Odpovědět
oprava - místo západní tisk patří západní země
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Josef, 29.3.2011 18:06:54)
Odpovědět
Na vysvetlenou!
Valka pro oil se v USA nesmi rikat a prodava se verejnosti jako prevence od zmasakrovani obcanu Libye Kadafim!
US verejnost jiz nechce valcit, protoze doma se pro nedostatekl financi propousteji ucitele po stovkach, nehlede na zvyseni dani ve vice jak triceti steech.
Jedna Tomahawk raketa stoji kolem milionu dolaru a kolik jich jiz vystrelili? Let stihackou stoji 10 000 $ hodina a obletet Libyi se musi jeste tankovat za letu! Navic jeste snizili rozpocet Pentagonu o 300 miliard!
Proto se prezident jiz nekolikrat vyjadril, ze noha americkeho vojaka na uzemi Libye nevstoupi a rychle celou akci prevedli na NATO a je to oficialne akce podporit evropske spojence!
Aby Obama vratil Nobelovku se ozyva i z rad jeho byvalych zfanatizovanych zastancu, kteri si mysleli, ze zvolenim Obami bude na svete mir az na veky!
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Kalous, 29.3.2011 23:57:24)
Odpovědět
Bodejť - i ty válečné akce proti Libyi stojí USA denně 2 mld dolarů. A ten nositel Nobelovy ceny za mír už vede třetí válku a zřejmě se chystá na čtvrtou nebo pátou. To je ale bo.rdel, paní M"ullerová, to mají za to že nám zabili Ferdinanda.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Josef, 30.3.2011 16:47:56)
Odpovědět
Zrovna vcera ukazovali cisla, a kdo to bude platit ve spojitosti s Ligou Arabskych Statu, kteri se vali v peenezich za olej.
Ameriku stoji Libye 55 milionu denne a EU 4,8 milionu denne. A proc ? Pomoc pobvstalcum? je to neschopnost zapadnich politiku jednat s Arabama!
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(sandokan, 30.3.2011 10:50:22)
Odpovědět
šak oni nám ten internet brzy ZATRHNOU! Eu si přece rozvracet nedají..
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Josef, 29.3.2011 1:22:57)
Odpovědět
UK Telegraph:
EU se chysta zakazat autombily ve mestech Evropy:

EU to ban cars from cities by 2050
Cars will be banned from London and all other cities across Europe under a draconian EU masterplan to cut CO2 emissions by 60 per cent over the next 40 years.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(ko, 29.3.2011 4:18:26)
Odpovědět
EU se musí integrovat ve všech částech i kdyby nechtěla. Zajistit vysokou životní úroveň občanů nejvyspělejších států světa není lehké.Brání se tak diktátu Moskvy v oblasti plynu,arabských zemí v oblasti ropy,USA v oblasti finanční. Dostat se mezi tyto státy není lehké i když je autor u moci více než 20 let a jím jmenovaní kamarádi (velvyslanci,generálové,bankéři,soudci,vládní činitelé,profesoři) ovládají moc a hospodářství
této země také téměř 20 let. Jeho rozbory od ehs k emu nebo obráceně jsou pro kočku,nemohou upoutat. Je rozhodné jestli se tohoto procesu zúčastníme nebo ne,jestli budeme stranou paktu pro euro nebo ne. Hlupáci zůstávají v koutě.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(madar, 29.3.2011 7:05:10)
Odpovědět
Chybí argumentace. Napsat, že rozbory jsou pro kočku, je nesmysl. Naopak, integrace za současných podmínek přinese inflaci naprosto propastnou a snížení životní úrovně.Evropská unie ve stávající podobě je nepružný samožerný moloch, spotřebovávající sám sebe. Jak dlouho ještě půjde dluhy odsunovat do budoucnosti? Jak dlouho ještě bude moci Řecko, Španělsko, ale zejména Itálie žít na úkor ostatních států? Pocit, že malé Slovensko bude muset splácet část italských nebo řeckých dluhů je ochromující. A díky LS a monetární unii k tomu ani nebude moci odmítnout. Oni ho k tomu demokraticky přinutí ....Opravdu jsme chtěli do TAKOVÉHLE unie?
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 29.3.2011 10:55:01)
Odpovědět
"Hlupáci zůstávají v koutě"... :-)) Vidím ty Československé týdeníky. 50. léta. Pracovní kolektivy, které nezůstávaly v koutě, ale velmi aktivně směřovaly - kupředu levá, kupředu levá. A ano, celá naše země nezůstala v koutě, nezůstala na principech demokratického kapitalismu z doby první republiky, kráčela - a došla - skutečně dále, do další fáze vývoje lidstva. Komunismus skutečně byl "další fází," fází, která skutečně následovala po fázi kapitalismu. V tom jsme opravdu předhonily západní Evropu i USA.

Otázkou, kterou já jako konzervativec na této věci vidím, je, jestli nebylo bývalo lepší opravdu zůstat v koutě a "dopředu" - do komunismu - se nedostat.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Dan, 30.3.2011 9:43:45)
Odpovědět
Jiří jenom malá připomínka k tvému dalšímu omylu, to sice vývoj inflace v Německu..
sleduješ to ? :-)

březen 2011

Německo 2,1%

korunová čr 2,4%

librová Británie 2,9%

čína 4,9%

FT píší o pokračující nadvládě Německé ekonomiky a strachu Britů z následujících akvizicí.
Němci se zbavují některých svých severoamerických dcer a chystají sed nakupovat v Británii, Irku a španělsku.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 30.3.2011 10:29:52)
Odpovědět
OMYL???!!! Dolož můj výrok, s kterým je toto v rozporu.

Dále k tvým číslům: nevím, odkud máš informace o vývoji inflace za březen, když březen ještě neskončil. No, vot ťéchnika… Mým zdrojem je Eurostat, ten publikoval poslední údaje o inflaci k únoru. Meziroční míra inflace v únoru byla 1,9 % ČR (mimochodem, zajímavé je, že ČSU publikoval údaj 1,8 % za stejné období) a v SRN to bylo 2,2 %!

O nadvládě SRN není potřeba se bavit, v kvalitě produkce SRN není sporu.

Opakuji, že žádám o doložení mého výroku, z kterého by vyplývalo, že Tebou prezentovaná data ukazují na můj "omyl."
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Dan, 30.3.2011 15:34:02)
Odpovědět
tys psal, že Německo zastaví v prudkém růstu velká inflace, nevzpomínáš si, já ti to hledat nebudu :-)

Faktem ale je, že Němci mají poloviční inflaci než Britové, kteří se potácejí a jen za pomoci obrovských dluhů drží Libru nad vodou stejně jako chabý ekonomický růst.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 30.3.2011 17:18:47)
Odpovědět
Tak to pozor! Já psal o tom, že se odhaduje, že napřesrok poroste v SRN inflace!

Jo, Britové mají inflaci vysokou, to nelze popřít. Okomentovat to nemohu, protože neznám okolnosti. Ale je faktem, že ta britská inflace je vysoká, což zvláště s ohledem na poměrně nízké tempo růstu HDP je dost mizérie. Jestli Britové prováděli podobná opatření proti krizi, jako Bernanke s Husajnem Obamou v USA, tak se ovšem nelze divit. Osobně si myslím, že je jen otázka času, kdy se inflace zvedne i v USA. Ale toto asi není předmětem sporu, takže o tom se nebavme. Můj výrok jste si pamatoval špatně, na základě toho jste dedukoval můj omyl. Mylně :-). Omluvu nečekám, znám vás.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 30.3.2011 17:18:48)
Odpovědět
Tak to pozor! Já psal o tom, že se odhaduje, že napřesrok poroste v SRN inflace!

Jo, Britové mají inflaci vysokou, to nelze popřít. Okomentovat to nemohu, protože neznám okolnosti. Ale je faktem, že ta britská inflace je vysoká, což zvláště s ohledem na poměrně nízké tempo růstu HDP je dost mizérie. Jestli Britové prováděli podobná opatření proti krizi, jako Bernanke s Husajnem Obamou v USA, tak se ovšem nelze divit. Osobně si myslím, že je jen otázka času, kdy se inflace zvedne i v USA. Ale toto asi není předmětem sporu, takže o tom se nebavme. Můj výrok jste si pamatoval špatně, na základě toho jste dedukoval můj omyl. Mylně :-). Omluvu nečekám, znám vás.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 30.3.2011 17:47:43)
Odpovědět
Omlouvám se, v oné diskusi, jak jsem nyní zjistil, jsem nenapsal, že to bude napřesrok, časově jsem to nijak nevymezil. Diskuse je zde:

http://www.euportal.cz/Articles/7260-s-osudem-jednotne-meny-svazali-mnozi-evropsti-politikove-i-osud-eu.aspx#comment

Nejsem si jist, jestli jsem to nepsal v jiné diskusi (o tom očekávání inflace v SRN v příštím roce), každopádně myslím, že má slova se jako OMYL opravdu neprojevila.

Relevantní části svých komentářů k této věci z výše uvedené diskuse cituji zde:

"...Ale já vám dokonce možný vliv eura i sám za sebe přiznám. Národní měna by totiž při rychlém růstu exportu posílila, tím by brzdila růst peněžní zásoby, čímž by včas mírnila inflaci. S eurem se toto neděje, jeho krize, která euro oslabuje, navzdory německému růstu, samozřejmě podporuje německý export - uměle nízkou cenou německé měny, eura. A právě proto se již nyní počítá s německou inflací ns úrovni dvojnásobku cíle Evropské centrální banky. Je to podobné, jako čínská politika uměle levného jüanu. Jenže Číňané na to potřebují vládní zásah, Němcům na to stačí Řecko, Portugalsko, Irsko..."

"...Naproti tomu, vlastní měna umožňuje mít úrokové sazby lépe odpovídající situaci dané ekonomiky. Ne jako SRN s eurem, které mělo někdy cca v roce 2002 příliš vysoké sazby na stav ekonomiky SRN, proto se nelze divit, že SRN sklouzla do záporného růstu. Ani jako euro pro SRN nyní, kdy navzdory německým exportům euro nesílí a zadělává tím na inflaci v Německu. Koruna inflační tendence brzdí právě posilováním. Podobně, v době krize to byly národní měny, které oslabily silněji než euro a pomohly právě v krizi našim ekonomikám..."

"...Němci nyní samozřejmě těží z levného eura díky Řecku a spol. A díky tomu se čeká vysoká inflace. Přehřátí ekonomiky není výhra, to je NEžádoucí stav, Dane, a neflexibilní měna k tomu přímo přispívá..."
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(joska, 29.3.2011 8:59:36)
Odpovědět
EU je nablýskaná RVHP směřující ke stejnému konci, k naší smůle si to opět budeme muset vychutnat, nevrátíme li se k EHS.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Dan, 29.3.2011 9:18:05)
Odpovědět
česká suverenita je nepochopení a ignorace globalizace a mylný Klausův názor, že ji lze ignorovat :-)

1/ čr je zcela vojensky závislá na západu, sama se neubrání

2/ čr je investičně závislá na západu nemá vlastní technologie ani finance pro dostatečný ekonomický vývoj

3/ čr je obchodně závislá na západu, žije a roste z exportu do EU, zejména Německa

4/ 40% ekonomických aktiv země vlastní západ, polovina země už nám nepatří vůbec

5/ čr není schopná bez pomoci západu hájist svoje politické zájmy, je příliš malá a není rovnoceným partnerem v jednáních se zeměmi jako je Rusko, čína, USA a další.

čr už dávno není suveréní zemí, nikdy jí zcela nebyla a v současném světě ani být nemůže.


Nepochopení globalizace je jeden ze ztěžejních omylů Václava OMYLA Klause.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 29.3.2011 11:09:52)
Odpovědět
1) Nezpochybňujeme – proto jsme v NATO. Byť, zcela teoreticky, Švýcaři, velikostí srovnatelní, jsou i mimo NATO. Proč je Hitler nenapadl? Tuším Pavel Kohout měl na to dobrý článek. Švýcaři byli vyzváni k obraně své vlasti. Vzhledem ke švýcarskému pojetí domobrany by tak v podstatě každý Švýcar bránil svou zemi se zbraní v ruce. Sámo, náckové by je rozdrtili. Ale zadarmo by to neměli. A tak se Němci racionálně rozhodli Švýcary nechat být a zbytečně nekrvácet.

2) Nezpochybňujeme – proto jsme pro investorsky přitažlivou ekonomiku a otevřený trh (např. v rámci EHP nebo cestou bilaterálních smluv, jako Švýcaři). V dnešní, ano, globalizační době, jsou ostatně globálně přesouvané investice normou pro celý svět – vč. malých států, jako Singapur, Jižní Korea apod.

3) Nezpochyňujeme – viz předešlá odpověď. Na druhou stranu, obrovský potenciál mají rusáci, Ukrajina, později snad Bělorusko, nemluvě o Číně…

4) Nezpochybňujeme. To není nic proti ničemu.

5) To samé platí třeba o tom Singapuru. To samé platilo o Rakousku či Švédsku do r. 1995, kdy myslím vstoupili do EU. Přiznávám, pamatuji tu dobu před tímto datem. A Rakušané ani Švédové nijak netrpěli :-). Ale osobně ani jejich míru dřívější „neintegrace“ pro ČR nechci. Proto jsem rád, že jsme v NATO.

Fakticky je absolutní suverenita vlastností, kterou má pouze Bůh. Každá jiná osoba či entita je ve své svobodě – výkonu suverenity – nějak závislá na řetězcích příčin a následků, samozřejmě. Jenže obnovení formální suverenity znamená zvášení míry svobody v rozhodování ČR (byť ne na úroveň absolutní). O tom jsou debaty.

VK globalizaci ve smyslu ekonomické otevřenosti, myslím, podporoval.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Dan, 29.3.2011 18:35:38)
Odpovědět
1/ švýcarsko - světová pokladnice 62% všech světových úspor, se stalo i nacistickou pokladnicí, švýcaři dodnes mají nacistické zlato, a kooperovali s nacisty i po válce, pomáhali jim utéct a schovat se.
Je směšný nesmysl, že se Hitler zalekl nějaké švýcarské domobrany, kdyby chtěl obsadil by švajc přez víkend, jako další země této velikosti, ale on nechtěl.
švajc se nachází uvnitř EU, je obklopen vojenskými velmocemi francií a německem a drží většinu úspor lidí z těchto velmocí.
Jeho srovnávání s chudou a bezvýznamnou čr je nanejvíš demagogické.

2/ Singapore je vstupní branou západních produktů na asijský trh a naopak, sjednávají se tam obří kontrakty, je to obchodní centrum západu, zejména zemí EU v Asii-také velmi vyjímečná země.

3/ švédsko, zeměkterá se už mnoho let drží na vrcholu světa v technologijích, patentech na hlavu, obrovské životní úrovni, označovaná mnoha žebříky za jednu z 5 nejbohatších a nejvyspělejších zemí světa.
Pro zajímavost, loni rostlo švédsko jediné v EU rychleji nežli Němci, 4%.

Typickou vlastnostní mnoha euroskeptiků vč. OMYLa je falešná a přehnaná, nacionální hrdost, ničím nepodložená představa, že čr může fungovat jako země EFTA např. což jsou všechno nesmírně bohaté a vyjímečné země, vyjímky.

Norsko -ropa+plyn
švajc-světová banka
Island-euroamerická investiční spojka, která doplatila na svoji malost a proamerickou orientaci, žádá o vstup do EU
Lichensteinsko -městský daňový ráj, kterýpožádal o možnost přijetí eura

čr je země chudá, rozvojová, bezvýznamná na mezinárodním i evropském poli, která nemá nic, čím by svět mohla držet v respektu.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 30.3.2011 10:58:11)
Odpovědět
1) Psal jsem, že by je náckové rozdrtili. Ale pročpak to nechtěli udělat? Vše má své důvody, Dane. Úspory – už jsme to tu dávno rozebírali: podíl bankovnictví a pojišťovnictví na švýcarském HDP činil v letech 1990 – 2000 cca 4 % – 9 %. Když před pár lety EU vyjednávala nový balík smluv se Švýcary, v jedné fázi ministři EU řekli, že Švýcarům již ustoupili dost, a dále již nepůjdou. Jenže o něco později se slavilo uzavření dohod, které obsahovaly i požadavek Švýcarů. Zdůvodnění tuším na EurActiv? Žádné švýcarské světové úspory, ale poloha Švýcarska, přes které vedou důležité obchodní cesty pro evropský obchod. A srovnejte to s polohou ČR s ohledem na nové země EU na Východě a na perspektivní, nesaturované trhy na ještě “větším” :-) Východě… Ne, Dane. Srovnání se Swiss v patřičném kontextu není demagogií, ale faktologií.

2) Singapur byl jeden z příkladů, ale i tak můžeme pokračovat o debatě o Singapuru. Naše představa samostatné ČR také není o ekonomickém izolacionismu. Pročpak asi zrovna Singapur je obchodně tak zajímavým místem? Vy jen konstatujete daný stav věcí (o kterém v podstatě není sporu), ale neptáte se po příčinách. A o ty tady jde.

3) No ano, Švédsko bylo úspěšné, ač bylo do r. 1995 mimo EU. Takže úspěšnost jistě není podmíněna členstvím, že, Dane ;-)?

Nacionální hrdost – ne, Dane, tou opravdu netrpím, naopak. Nicméně výjimečné státy jsou v EFTA nyní, dříve tomu tak nebylo a bylo by jen výhodou současných států EFTA, kdyby byly posíleny novými trhy.

ČR má ekonomicky výhodnou geografickou polohu, blízkost SRN, relativně schopnou pracovní sílu. Není to o výjimečnosti, je to o příležitosti pro investory nebo prodejce. 10 m trh je malý, ale jeho význam není nulový. To je o trhu a jeho účincích i pro malé ekonomiky – ostatně, viz výše.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Dan, 30.3.2011 15:28:46)
Odpovědět
:-)
ano ty biliony úspor ve švajcu nejsou stěžejní pro jejich HDP, nýbrž pro tu jejich nedotknutelnost a vyjímečnost, mají super kredit, ten se nedá nastavit jenom pravidly, nýbrž si ho musíš zasloužit.

švajc co do struktury HDP představuje nesmírně průmyslově výrobně silnou zemi s TOP technologiemi v mnoha oblastech, je jeden z mála s tím švédskem např., který se vyrovná americe technologicky.

švýcarsko má nejvyšší mzdy v Evropě před Lucemburskem, 3. nejvyšší nasvětě my jsme pro názornost 33.
OECD vyhodnotila švýcarsko jako zemi s nejnižší pravděpodobností bankrotu nasvětě, němci byli druzí, česká republika 29.

Ano, vydírání EU polohou už před lety naznačil Mach, podle jeho fatálně demagogické a naivní teorie by česko mohlo vybírat nejrůznější tranzitní dla, poplatky a daně a přitom bezcelně vyvážet do EU atd.

Je to k smíchu, jak je ten Kluk naivní :-))
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 30.3.2011 17:33:30)
Odpovědět
No prosim, jak se najednou shodneme v chvále na Švýcary. Znám i doby, kdy tomu bylo z vaší strany jinak, Dane… :-)
Jistě, Švýcaři si zaslouží svůj kredit, ale před cca 100 lety to myslím byla poměrně nezajímavá, chudá země.
V atraktivitě pro investory určitě není minusem, když nemáme vysoké mzdy, Dane :-)…
Nevím, který výrok Macha máte na mysli, ale tipuji, že je to zase poněkud… nepřesné. Dovedu si představit, že Mach argumentoval, že v případě, že by EU nechtěla volný obchod s ČR a vyvolávala by nějaké obchodní blokády, mohla by ČR reagovat adekvátně – tedy vysokými poplatky za tranzit apod. Ten kluk naivní není, v minulosti pracoval na ekonomickém programu i pro ODS, pokud se nemýlím, a osobně jsem se setkal s chválou jeho osoby, myšlenou asi právě v souvislosti s ekonomickým programem SSO.

Jen tak mimochodem, čím víc tlačí EU na omezování bankovního tajemství tradičních bankovních zemí (vč. Švýcarska), tím větší prostor dává zemím, které by případně chtěla ekonomicky vydírat. Takové státy mohou začít v takovém případě garantovat absolutní bankovní tajemství (příp. relativně vyšší, než v EU), a kapitál si cestu snadno najde.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Hardy, 30.3.2011 20:50:29)
Odpovědět
Asi Hitler kdyby napadl Švýcarsko, velmi pravděpodobně by jej poměrně rychle porazil, ale se značnými problémami. švýcarsko je velmi hornaté a švýcarská armáda i domobrana je výtečná. Švýcaři jsou velmi hrdi na svou nezávislost a rozhodně by je Hitler bez boje nedostal. A to včetně švýcarské německé menšiny, která nebyla ani tou dobou pronacistická, kromě drobného procenta sympatizantů.
Ale hlavně by Hitler sáhl na peníze prakticky celého světa. on si nepřátele během 2. ww postupně udělal prakticky ze všech, ale útokem na Švýcarsko by to notně urychlil, což tušil.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Franko, 29.3.2011 10:18:53)
Odpovědět
To Dan: Řečeno stručně, přesně, přímo taxativně. Stoprocentní souhlas. Nedá se říci, že by se s některými názory VK nedalo dokonce i souhlasit, nebo o tom polemizovat, někdy to člověka přímo štve, že se situace takto vyvíjí, ale chtě nechtě si musíme uvědomit, a je to tvrdá realita, že nezbývá než se promyšleně prizpůsobit v rámci myšlenek jak je nastínil Dan. Říkám promyšleně, protože holedbat se tím, že budeme někam vstupovat a zase vystupovat podle toho jak se nám hodí, na to jsme v tomhle kolotoči příliš malí páni.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jura Lamač, 29.3.2011 10:33:54)
Odpovědět
Stálé zpochybňování EU pres.Klausem přináší v naší zemi ovoce,které je ve své struktuře nahnilé a přináší jen nacionalistický pohled na pořádky,které musely uvnitř EU nastat.Nebo si p.Klaus myslí,že jeho převodový systém EMU-EFU-EPU,to je ta 2.sekvence zkratek,by ustrnula na zkratce EMU?/Evropská měnová unie/.Vezměme to z druhé strany,možná té srandovní-p.Klaus by byl členem evropské komise,která tyto,bezesporu,motory evropské spolupráce "roztáčí"a společně s EU-parlamentem ,chce tyto aspekty zavádět do praxe-tak by zřejmě postupoval stejně a nebyl by překážkou,jakou je dnes.Je opravdu směšné v dnešní době se vracet do dob EHS,protiváhou bylo tehdy RVHP.Má se Evropa rozvíjet,nebo ustrnout?A jak již bylo uvedeno,kdyby p.Klaus mohl do toho mluvit z pozice objektivního znalce evropského rozvoje,tak jeho zatím konečný vzorec EPU/Evropská politická unie/by,dle mého názoru,byl i jeho směrem.Ono to poznání z jeho strany přichází sice z opoziční strany,ale ve svém verdiktu je v jádru pravdivé.I když z povzdálí to vypadá ,že je velmi kritické a varovné.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 29.3.2011 11:18:43)
Odpovědět
Ustrnutí... Jaké máte na mysli? Ustrnutí vývoje forem politického (mocenského) uspořádání Evropy? Protože já bych byl proti ustrnutí např. ekonomickému a vědeckému, ale nějak nechápu, proč by mě mělo trápit, kdyby evropská integrace zůstala v podobě EHS. Růst byl tehdy velmi dobrý, což se mimochodem o době po Maastrichtu, myslím, tak úplně říci nedá.

Slova, jejich konotace, ovlivňují naši mysl. Stačí vhodně volit slova, a v lidech vytvoříte žádoucí pocit - negativní nebo pozitivní - v asociaci s danou věcí. "Ustrnutí" má konotaci negativní. Ale co si budeme povídat - kdyby náš mentální a fyzický vývoj "ustrnul" na věku 25 let, bylo by to alespoň na první pohled docela fajn. Kdyby výstavba okolo mého rodinného domu "ustrnula," a já bych kolem sebe neměl baráky rozeřvaných rusáků, bylo by to také fajn ustrnutí (p. s.: nemám rodinný domek, byl to příklad. Euroskeptici jsou sice úplatní amorální tuneláři, samozřejmě, ale já zapoměl číslo svého švýcarského konta :-) ).
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(nobody, 29.3.2011 11:19:35)
Odpovědět
Nejlepší Vašík Klausů je v podání Oldřicha Kaisera. Další komentáře netřeba.
Přidal bych k tomu veš v kožichu a nějakou frašku o čistých a špinavých penězích a celá Mitropa může jít do....
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(ho, 29.3.2011 12:02:09)
Odpovědět
Prezident by měl být jmenován parlamentem pouze na dva roky (nebo na jeden rok,tak jak je to ve Švýcarsku) a po každé z jiného kraje. !!!!
nenadělal by tolik škod ,tak jak při byzantském
desetiletém vládnutí a prosazování svých kamarádíčků.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jura Lamač, 29.3.2011 12:43:44)
Odpovědět
RE:p.Zahrádka....ustrnutíje negatívní v souvislosti s rozvojem Evropy,číli souvisí s danou věcí.Ale jedno je mi jasné-ekonomický rozvoj a v souběhu i vědecký-uznáváte.To se nedá ani popřít.Ale ruka v ruce s ekonomikou kráčí politika.A nebo opačně-koncenrovaná ekonomika je politika.A tady už se mnou souhlasit nemusíte.


[Content]
Nebyl zjištěn žádný projektor.

[Ponechat změny] [Původní]

[Footer]
Původní nastavení zobrazení bude obnoveno za 6 s.aké pravdivě-koncentrovaná ekonomika je vlastně ekonomika.A tady už se mnou souhlasit nemusíte.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 29.3.2011 13:29:06)
Odpovědět
Nesouhlasím. Vláda (tedy skupina vykonavatelů politiky) má podle mě sloužit jako servisní organizace svých občanů. Není to soukromá hračka ambiciózních budovatelů. Budovat ať si jdou na písek, za své.

Ekonomika a věda se vyvíjely, myslím, dobře i při zachování suverenity států, resp. aspoň větší svobody států v rámci starého systému.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(joska, 29.3.2011 17:48:34)
Odpovědět
EU v současné podobě je vláda přeplacených úředníků z Bruselu přerozdělujících peníze členských států ( při každém přerozdělování se značná část peněz promrhá), často na nesmyslné projekty,zvyšování byrokracie a regulace všeho možného i nemožného. Ztráta suverenity všech kromě osy Londýn-Paříž-Berlin (na jejich národní zájmy si nedají sáhnout), nás bude ještě mrzet, ale bude pozdě pokud se vzdáme posledních zbytků nezávislosti na Bruselu. Společný hospodářský prostor ano, sociální inženýrství a regulace z Bruselu ne!
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(pentracel, 29.3.2011 20:06:31)
Odpovědět
Prezident je naopak vlastizradce, diky nemu jsme periferni zeme a nikdo si nas nevazi.Uz je my s toho izolacionizmu na bliti.Naopak bych byl proto, aby jsme byli unijni protektoray prestaly si vladnout protoze to proste neumime.U nas nejvetsi mira korupce a klientelismu v evrope i tom rumunsku je situace lepsi a zivotni uroven je stejna jak v rumunsku nebo v bulharsku jen se o tom nesmy mluvit a za vsechno vdecime tomu vasemu furerovy z hradu.Z radosti prijmu vsechny evropsky normy jsou stokrat lepsi nez ty nase.Vsem euroskeptikum bych doporucoval se podovat dal nez je cheb a uvidite ze vsechno na zapad od chebu stokrat lepsi nez ten nas chliv.Sakra ja chci uz patrit konencne do evropy ne ten studnpdni vydlackej vychod kde kvuly nasemu her prezidentovy jsme.Chtel se mit jako v italii spanelsku nebo ve franci.kde si budu kazdej den kaficko kzdej den chodit na veceri kazdej rok jezdit na dovolenou v karibiku a kazdy tri roky si kupvat novy auto, jak je to bezne v techto zemy.Me nezajima nejaka blba suvernita.Me zajima moje zivotni uroven mira kupce a tyto veci jsou diky nasemu soucasnemu prezidentovy v zalostnem stavu.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Václav, 29.3.2011 21:01:00)
Odpovědět
Pan president zopakoval jen zkratky skutečného vývoje Evropské unie od EHS › ES › EU › EMU › EFU › EPU,který je vlastně oficiálním programem EU. Budiž mu prominuto, že uvedl jen ty zkratky, jejíchž obsahem jsou především kategorie finanční a v nejširším smyslu ekonomické. Na základě mezinárodního vývoje musí v době globalizace (viz například současná mezinárodní situace) dojít v EU navíc ke sjednocení a centralizaci zahraniční politiky (i obchodní) a vojenské obrany a síly. EU se do budoucna nebude moci skrývat za NATO (USA), protože Spojené státy severoamerické mají své problémy a nebudou vždy tahat za evropské státy kaštany z ohně. Je možné vystoupit z EU a nikdo nám v tom z evropských států nemůže zabránit, protože jsme suverénním národním státem. Podle autora článku máme z hlediska nacionálního blíže ke Slovanům, kteří jsou od Slovenska na východ. Jen se divím, proč žádají o větší integraci do EU (Polsko, Slovinsko, Slovensko, Bulharsko) a o vstup do EU státy jako jsou Chorvatsko, Černá hora, Srbsko, Makedonie a Ukrajina. Zřejmě se tyto státy slovanských národů podle VK strašně mýlí.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Dan, 29.3.2011 22:07:11)
Odpovědět
Toto je naprostá pravda, NATo tzn. schovat se za USA už nebude do budoucna možné a bude muset vzniknout jednotná obraná struktura EU.

I při dnešní válce v Libyi vidíte, že USA dávají od evropských problémů ruce pryč, pomůžou to ano, ale nebudou to za nás řešit, ani politicky ani vojensky, max pomůžou.

EU nemá alternativu, je třeba na ní pracovat vylepšit ji a samozřejmě směřovat k federaci.
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Kalous, 30.3.2011 0:02:36)
Odpovědět
Federace evropských států znamená zánik státu jako takového - a toho bohdá nikdy nebude. Dopadne to jako s ČeskoSlovenskou Federativní socialistickou republikou
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Dan, 30.3.2011 9:26:59)
Odpovědět
ať se klidně jednotlivé země spravedlivě oddělí, Morava od čech např. a všichni pak zařadí do federace EU, je to nejlepší cesta, každý stát federace bude mít svůj vlastní rozpočet ze svých vybraných daní !
Tak jako USA či Kanada, největší zvrácenost je existence zemí jako je čr nebo Belgie, čili slepenců cizích národů, kde vždy jeden dotuje ty ostatní a centrum - Praha parazituje tak brutálním způsobem, že má mnohonásobně vyšší životní uroven než zbytek země, toto nemá budoucnost.

A k té Belgii, jak je tam rekordní bezvládí-se jenom ukazuje že těch místních vlád už není vůbec třeba, u nás se to už taky ukázala, nepotřebujeme vládu v Praze, ale zemské řízení v Brně a svoje peníze, ne přerozdělování v Praze.

čížci jděte do Hajzlu is Klausem !
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(pentracel, 30.3.2011 1:45:15)
Odpovědět
tady zajimave cteni pro pany euroskeptikyhttp://www.rozhlas.cz/cro6/komentare/_zprava/jan-vavra-cesta-ceske-republiky-od-eura-k-bezvyznamnosti--871451
Re: Klaus: Běžní lidé vývoj evropské integrace a míru jejího prohlubování vesměs podceňují
(Jiří Zahrádka, 30.3.2011 11:08:36)
Odpovědět
:-)). Nelze komentovat každou, typicky čecháčskou (připodělanou) kravinu, která se vyskytne na webu. Tak snad jen, že za symbolickou považuji větu z komentáře: "...Proti první námitce stojí skutečnost, že jde o pakt eurozóny, ke kterému jsme byli přizváni, za což bychom měli spíše poděkovat..." Děkovat za to, že se připojíme k programu na řešení problémů těch jiných, těch, kteří jsou vždy nejchytřejší, ale kteří najednou potřebují zase přehodnocovat, měnit, zlepšovat (protože teď už to konečně opravdu bude fungovat :-)...)?

Jaký to pro ČR má význam? Jak se žvanění o dluhové brzdě FAKTICKY liší od Maastrichtských kritérií, která fakticky platila jen do doby, než je začalo porušovat Německo a Francie?

Ne, pane. Nemám rád český národ, a pan komentátor je typickým představitelem češství - připodělanost, přikrčené děkování za každou přesdržku, kterou dostaneme.