reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Jakou bych chtěl Evropu?

Autor: František Matějka | Publikováno: 4.5.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

 

Strach z možného neznáma se objevuje v očích těch, co nedohlédnou dál než k současné podobě EU. Ale nic není neměnné. Nabízím Vám dnes možné řešení, abyste měli alternativní pohled na uspořádání Evropy - když to současné tolik kritizuji.

Evropa.PNGPředně musím konstatovat, že na spojení kohokoli s kýmkoli za účelem dosažení společných cílů nevidím nic špatného. Naopak. V mnoha případech se jedná o velmi efektivní způsob, jak vyřešit řadu problémů a získat silnější pozici. Jenže základem takového spojení musí být podle mě přesvědčení o jeho správnosti od spodu nahoru a nikoli z vrchu dolů cestou nařízené povinnosti. A to je přesně to, co je základem mé kritiky dosavadního směřování Evropské unie. Ano, jsem pro Evropu a úspěch států, národů a zejména pak lidí v ní, avšak nejsem přesvědčen o tom, že jej zajistí současná podoba unijního řízení. Zcela jsem se ztotožnil s vizí, kterou považuji za jasnou, přímou, skutečně demokratickou a hájící svobodu rozhodování a odpovědnost za něj, kterou Vám nyní představím.

1) Zrušme dohodou 27 členských států Smlouvu ustavující EHS, Evropské společenství uhlí a oceli a Euratom, Smlouvu o Evropské unii a všechny následné dohody – a místo nich založme Evropské společenství (ES). ES by fungovalo na základě spojení národních parlamentních demokracií, nikoli jejich nahrazením.

2) Základní dohoda mezi členskými státy by zahrnovala pravidla svobody cestování, volný obchod mezi členskými státy, otázku přeshraničního životního prostředí, uchování svobodného trhu zboží, služeb, pracovních sil a kapitálu. ES by bylo jednotným trhem a celní unií. Žádná jiná politika by nebyla společná. Každá jiná, nad rámec výše uvedených, by byla uzavírána svobodně jednotlivými státy mezi sebou podle jejich potřeb. Považuji za chybné se domnívat, že to, co je dobré a přínosné například pro Dány, je dobré a přínosné třeba pro Řeky - nebo že by Estonci měli žít podle stejných pravidel jako například Kypřané. 

3) Evropský parlament by v takovém případě nebyl potřeba. Bylo by možné jej nahradit Evropským shromážděním, jehož členové by byli složeni výhradně z již zvolených zástupců národních parlamentů jednotlivých členských států. Žádné další náklady jako nyní, prostě jen jedna z nových povinností vlastních poslanců. Toto shromáždění by také namísto Evropské komise převzalo roli iniciátora návrhů případných dohod mezi členskými státy.

4) Evropská komise by neměla mít takovou roli, jakou má dnes. Měla by být výhradně společným administrativním orgánem pro plnění toho, na čem se shodne Evropské shromáždění. To je totiž pravá role nikoli volených, ale jmenovaných úředníků - plnit rozhodnutí občany volených zástupců.

5) Případné nejasnosti pramenící z nejednoznačnosti výkladu dohod by byly řešeny přednostně ku prospěchu jednotlivých občanů oproti prospěchu států, ale také přednostně ku prospěchu národních vlád oproti prospěchu institucí Evropského společenství.


A teď mi řekněte, zarputilí zastánci současné podoby Evropské unie, co je na takových základech špatného. Pravidla jsou jasná, jednoduchá, přímá a bez přílepků. Přes získanou svobodu v rozhodování členských států, zahrnující přímou a nepřenesenou odpovědnost národních politiků vůči svým občanům, by nedošlo při tomto konceptu evropské spolupráce k devalvaci takových hodnot, jakými jsou svobodné cestování, možnost práce v jiných státech nebo užitek z volného obchodu na společném trhu. Copak opravdu potřebujeme něco víc k tomu, abychom si žili v Evropě v pohodě, bez zbytečných nařízení pod sankcemi a drahé a nepružné byrokracie? Těch pět bodů nahoře se nijak, při jejich naplnění, nedotýká našeho exportu, obchodu, služeb, ale ani uplatnění našich lidí v Evropě, když budou chtít. Ani toho cestování bez hranic uvnitř ne.

V historii lidstva bývaly doby, kdy se upalovalo za názor, že Země není středem sluneční soustavy. Bývaly doby, kdy velcí myslitelé, vynálezci a v té době uznávané autority prohlašovali, že vše už bylo objeveno a nic nového objevit už nelze. Bývaly doby, kdy u nás popravovali za jiný politický názor. Ale například také ještě nedávno si nikdo z vrcholných politiků v Evropě nedokázal představit soužití mezi národy jinak, než na základě řízeného multikulturalismu. Paradoxně sama Evropská unie má pak svých současných zakládacích dokumentech nikoli možnost a připuštění existence jiných možností jako přirozenou součást vývoje, ale naopak výhradně prohlubování stávajícího směru, vedení a řízení. Proto říkám, že není ze současného stavu reformovatelná. Jakoby nic jiného nepřicházelo v úvahu, jakoby by mi v uších znělo opět ono pověstné „a nikdy jinak...“. Jenže tohle heslo neznamená nic jiného, než stagnaci a překážku zdravému a přirozenému rozvoji.

Výše uvedených pět bodů je tím, co je podle mě vhodné a žádoucí pro lidi v Evropě. Vše ostatní navíc je jen hřištěm pro politiky, které lidi v Evropě platí zlatem. Jak jsem napsal v úvodu, ztotožnil jsem se s myšlenkou někoho jiného. Ano, ne vždy jsem za každou cenu „proti“, zejména když v něčem vidím, že to má hlavu a patu a nepostrádá zdravý rozum. Plné znění „Evropské dohody“ jako alternativy k současnému stavu EU Vám nabízím zde. Takovou Evropu bych si přál já. Evropu svobodných národních států, táhnoucích za jeden provaz v mnoha oblastech nikoli proto, že to někdo nařídil, ale proto, že tak chtějí žít lidé v nich. Mimochodem, vidíte na té mapě nahoře, jak je nádherně mnohobarevná? Koneckonců vždy, když se v historii někdo snažil protlačit v Evropě jen jednu barvu, dopadlo to špatně. A bylo úplně jedno, jestli šlo o černou, červenou nebo modrou...

To nejhorší, co by mohlo lidi na starém kontinentu potkat, je nepřipuštění si možnosti, že to jde i jinak. Jednu z možných alternativ jsem Vám dnes nastínil. Hezký večer k Vám domů.
 

reklama
1411 čtenářů | 39 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(orel, 4.5.2011 1:09:49)
Odpovědět
A mně se zase líbí mapa velikého Římského impéria, jak je krásně jednobarevná.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Fat Old Sun, 4.5.2011 2:43:08)
Odpovědět
Tak to se ti jistě líbí i barva Sovětského svazu ... ty vlezdobruselisto
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(orel, 5.5.2011 13:16:30)
Odpovědět
Evropská unie škodí, římské impérium spíš prospívalo, a toho vlezdobruselistu byste měl odvolat.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Dan, 4.5.2011 8:36:33)
Odpovědět
Matějak je maličko pomatený člověk...

současnou existenční krizi národního státu tu nedávno myslně prezentoval jako krizi rekordně silného eura či dokonce EU, která má jediná v celé Evropě vyrovnaný rozpočet /i na celém západě/ která jediná před zadlužováním důrazně varovala a snažila se národním politikům v tom zabránit a hl. je to zace ta nadnárodní EU která jim drží rating a dodává levnou likviditu..

Národní vlády jsou díky EU zatím drženy nad vodou, co se ale stane až začnou bankrotovat a jejich aktiva převezmou věřitelé z MMF, SB a EU.. popř. čína ???
Vlády v národních zemích se stanou loutkami nadnárodních institucí tak jako tak ale bez práva si elementárně vládnout, země budou v dražby rozprodány..
Madarsko, Irsko, Portugalsko, Island.. který další národní stát se ocitne před krachem ??

Kdo je ochoten si přiznat pane Matějko, že národní země v 21. stlotetí globalizační války nemají šanci přežít a také nepřežijí.. ??

Jedinou šancí pro Evropu je silná federace po vzoru USA, Kanady či Austrálie, jinak zbude Německo a několik zkrachovalých provincijí vč. česka.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 4.5.2011 18:12:42)
Odpovědět
EU jako instituce tuším ani nemůže mít jiný, než vyrovnaný rozpočet. Opět se ale neubráním dojmu, že srovnáním EU se dopouštíte demagogie, resp. asi spíše omylu z nevědomosti. EU se strašně dobře radí, protože ona v podstatě jen bere prachy čl. státům a rozdává dotace, platí své úředníky – ale jinak? Už jsem tu psal v souvislosti s vojenskými otázkami, jak EU pro své akce může použít zdroje členských států. EU si prostě nemusí kupovat tanky, ona může použít tanky čl. států… Jo, to se to pak varuje před zadlužením… Já před ním varuji také. Jsem proto skvělý? Aspoň jako EU, prosím, Dane, prosím :-)!

Mimochodem, ani to přerozdělování dotací nezvládá aspoň tak, aby měla čistě průhledné účetnictví. Auditorský dvůr EU stále odmítá schvalovat rozpočet.
Dodávání likvidity ze strany ECB je tedy opravdu „záchrana…“ Sám víte, že se stejně kooperuje s oněmi glogalizačními institucemi, nemluvě o tom, že nákupy státních dluhopisů Evr. centrální bankou jsou záchranou nezodpovědných na účet všech. Je mimochodem zajímavé, že se před krachem ocitají státy, spjaté s eurem – buď jsou členy eurozóny, nebo si nabraly úvěry v eurech místo domácí měny (Maďarsko, Island).

Federace po vzoru USA od člověka, který tak kritizuje US ekonomiku (a bohužel, nutno říci, že až na někeré demagogie ohl. srovnávání dluhu, celkem oprávněně), zní zajímavě. Je zjevné, že US federace rozhodně nezabránila ekonomickým problémům. Naopak, v jednotlivých státech USA se v poslední době vyrojily tendence oslabit federální vládu (náhrada USD zlegalizováním komodit jako směnného prostředku). Jinými slovy, i ve federálních USA, které mají k federálnímu uspořádání některé relativně lepší předpoklady, než státy EU, se objevují tendence k větší izolaci od vlivu federálních institucí. Byť netvrdím, že by šlo o tendence převažující.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Miloš, 4.5.2011 19:04:44)
Odpovědět
český státní dluh je 42%, 1,432 bilionu, dluh domácností je 1,63 bilionu, nárůst za 1q 2011 revidovaný ze 60 na 68 miliard.

Nespacený úrok 220 miliard.


Robine předpokládá spomalování růstu HDP až na 1,2-1,5%, neschopnost splácet úroky a dluhovou past na hranici 2 bilinu korun, tu dle něj můžeme dosáhnout 2014.

Také jsem to četl..
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Miloš, 4.5.2011 19:15:34)
Odpovědět
pardon, ty domácnosti mají být 1,063 miliardy !

jinak náš dluh je sice 7. nejnižším ale nutno podotknout, že narozdíl např. od švédského podobného dluhu je ten náš z velké většiny 32% provozní, kdežto např. ten švédský investiční, oni ho splácí a my ne, nám raketově roste a jejich stabilizovaný.

Dále je třeba upozornit, že po příkladu Maďarska, které zkrachovalo ěkde kolem 70% dluhu, a argentina dokonce kolem 65%, lze v případě čr, coby země chudé s nízkým výkonem ekonomiky a malým HND předpokládat hranici výrazných problémů už někde kolem 60% dluhu.

Robinsova teorie tedy není zcestná, předpokládá zabrždění růstu ekonomiky reformami a krach do 3 let.

Pokud Kalousek a spol. nezaberou a nezmění taktiku, v což nevěřím, ten bankrot čr je reálný, já říkám v horizontu 5 roků.

Podle Robinse bude počet domácností neschopných vyžít s měsíčním příjmem v čr za 2 roky už 60%.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 4.5.2011 19:57:46)
Odpovědět
Nezlobte se, ale podle mě je opravdu poněkud zavádějící, když ČR srovnáte se Švédskem, které se svým vyrovnaným rozpočtem je snad druhé nejlepší v EU (po Estonsku s mírným přebytkem).

Maďarsko myslím nebylo bohatší, než ČR. Ta naopak začíná být považována spíše za standardní stát, řekl bych. Dále: Maďarsko je významně zaúvěrované v euru, resp. CHF. Pokles forintu pak logicky přinesl problémy. Situace ČR je v této věci jiná.

Samozřejmě, že to tady stojí za houby. Reformy se pořádně nedělají, deficity se řeší mizerně. O tom není sporu. Ale fakt bych si chtěl přečíst ten text, protože krach státu, který mimochodem ani nepatří mezi státy s největším deficitem v EU (kromě toho, že ani celkový dluh nemáme příliš velký), mi přijde jako opravdu nadsazená hypotéza. A jelikož informace z mezinárodních institucí tak chmurné rozhodně nejsou, tak si dovolím mít o Robinsově hypotéze velmi zásadní pochybnosti.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(cook, 4.5.2011 19:30:35)
Odpovědět
Podle údajů Eurostatu zadlužení domácností v poměru k HDP bylo nejvyšší v Dánsku 131 % a následovalo Nizozémí 115 %.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 4.5.2011 19:45:30)
Odpovědět
Dobře, tak vyjasněme si nejdříve ten dluh. Eurostat uvádí HDP za rok 2010 ve výši 3 669 759 mil. Kč, dluh 1 413 544 mil. Kč (což se moc neliší od Vašeho údaje), tedy zhruba 38,52 %. I kdybych vzal Vámi uvedený, nepatrně vyšší dluh, je to v poměru k HDP cca 39 %. Rozhodně ne 42 %. Tipuji, že jde tedy o rozdíl v hodnotě HDP. Jak jsem uvedl, já vycházím z oficiálních údajů Eurostatu.

Neschopnosti splácet úroky jsme podle Dana již dosáhli před cca 3 lety, ne? Tak nevím, komu věřit. Jestli Robinsovi, nebo Danovi… :-)

Eurostat předpokládá akceleraci růstu, Robins podle Vás jeho snížení. Můžete dát link na ten článek, mně by to zajímalo.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Miloš, 5.5.2011 9:17:08)
Odpovědět
žádný nárůst růstu nebude, USA, Japonsko, Německo i čína, všichni velcí hráči budou mít výrazný pokles letos i příští rok, globální ekonomika se potýká s vysokou inflací a vysokým růstem cen potravin, ten je velkým problémem zejména v Asii.

Eurostat je statistická ročenka ne ekonomický institut..

USA už revidovaly predikci růstu na letošek na 1,8%, Japonsko dosud neukončena krize, bude významný pokles.
čína už je na 5,2% inflace, má velké problémy s nesplácením provinčních dluhůa realitní bublinu na prasknutí.

Německo, tam byl zvýšen předpoklad růstu na 2,4-2,6%, snad jako v jediné zemi, ale německý růst už dneska nemá tak velký vliv na český, němci český trh opouštějí.

viz. př. dnešní vyjádření Continental:

v 1q vytvořil 1600 pracovních míst v čr, 230 ma Slovensku, 1000 v číně, čr 0

Všichni ignorovali vyjádření německých investorů, že bez přijetí termínu eura opustí čr a už se tak děje, Němci tu přestali invstovat i odebírat nové produkty, to se odrzuje v našem slabém růstu.

Jinak podívejte se na růst Slovenska, tudle jste se mu tady posmíval, ale Slováci budou mít novou továrnu na pneu, novou továrnu na malé škodovky, i barumky budou ze slovenska.

Jedna věc je státní dluh, a ta druhá příšerně předlužené domácnosti, ty ten stát potopí taky, 1063 bilionu, šílené číslo a ten obrovský nárst !


A co říkáte na 60% pokles výběru daní z příjmu u firemního sektoru ?? Za 2 roky..

V tom má Dan taktéž pravdu..

Jestli se tu sejdem za 2-3 roky, země už bude žádat o půjčky mezinárodní instituce a do 5 let skape, klidně bych se i vsadil..
Naše čnb lže uplně stejně jako dřív ta řecká či portugalská ... i v tom s Danem souhlasím..

česko se potápí a ti kdo si to nechtějí přiznat se budou divit dvojnásob !
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Miloš, 5.5.2011 9:21:44)
Odpovědět
pardon zase tam mám chyby..

1600 pracovních míst vytvořili v Německu, u nás samo žádné..


nemáme euro, jsme drazí, tady už se žádné významné investice umísťovat nebudou...
i proto klesá německá nezaměstnanost rychleji nežli česká, raději rozšiřují firmy doma než by je cpali sem a když tak do Polska či na Slovensko..

česko už je za zenitem..
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Dan, 5.5.2011 9:55:08)
Odpovědět
Merito té mojí reakce je následovné..

malé národní země zaniknou sami a přirozeně, ekonomicky a tím i politicky je ovládnou ty větší, v našem případě to bude nejspíš časem Německo, které sinás veme místo nesplacených půjček, tak jako dnes požírá řeky, jejich přístavy, letiště, státní firmy i letoviska..

Matějka se opět hluboce zmýlil, malým národním zemím zvoní umíráček a to nyní v ekonomomické rovině.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 5.5.2011 12:04:00)
Odpovědět
Ale my jsme relativně drazí bez ohledu na euro. Samozřejmě, že ČR potřebuje reformovat. Slováci reformy provedli a nese to ovoce. My toho pořádně nejsme schopni. Jenže to není o euru.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 5.5.2011 12:02:02)
Odpovědět
Prosím, mohu dostat nějaký link na ten článek, který jste četl Vy i Dan? Aspoň se k této mé prosbě nějak vyjádřete, prosím.

S mizerným růstem do budoucna celkem souhlasím, obecně říkám, že čekám druhé dno nebo L vývoj. Mimochodem, je to logické, při snaze hrát si na růst díky pumpování peněz do ekonomiky je inflace logickým důsledkem.

Eurostat je statistický úřad (nikoli statistická ročenka), ale jím uváděné odhady budoucího růstu samozřejmě nejsou vycucané z prstu.

Podobně jako dříve u Dana, používáte konkrétní příklady jednotlivých firem. Opět musím uvést, že to je zavádějící, jestliže neuvedete celková čísla. A ta si lze přečíst například v pravidelné ročence World Investment Report, publikovaném UNCTADem. V té za rok 2010 lze například číst údaje o přílivu přímých zahraničních investic (FDI inflows) za roky 2007, 2008, 2009. Pro ČR je to v mil. USD za uvedené roky: 10 444; 6 451; 2 725. Pro srovnání Slovensko: 3 581; 3 411; - 50 (ano, za rok 2009 je to záporná hodnota).

Pokud jde o ta slova německých investorů o euru, tak ono je to hodně o hoších z VW. Nicméně, obecně naopak prudce vzrostl nesouhlas německých investorů s přijetím eura v ČR (viz graf v dolní části článku, záložka „Zavedení eura v ČR“: http://byznys.ihned.cz/c1-51480180-nemci-prestavaji-verit-cesku-tretina-firem-uz-by-tu-dnes-neinvestovala )

Slovensko: pozor, já mám Slováky docela rád. Ale když je tady Vy a Dan používáte ke srovnání, tak holt srovnávám také :-).

Zadlužení domácností: to bychom ovšem zavedením eura také nevyřešili. CZK a EUR mají v podstatě shodně nízké sazby.

Zajímá mě, v čem ČNB lže „stejně jako ta řecká nebo portugalská.“ Prosím o zpřesnění tohoto výroku.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Miloš, 5.5.2011 16:52:23)
Odpovědět
Já slováky rád nemám, jenom kostatuji fakt, že s eurem je prokazatelně jejich růst dlouhodobě vyší než náš s korunou, snadno lze prokázat :-)

Jinak dnes mě čnb překvapila, opět totiž snížila výhled letošního růstu čr na 1,5%, což přesně předpověděl ten Robins, on také tvrdí že tento slabý růst bude v čr i nadále pokračovat, ruku v ruce s reformami a šetřením a dlouhodobě způsobí zvýšení urokových sazeb našich dluhopisů..

Když jste takovej chytrák tak si to najděte..
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 5.5.2011 17:13:24)
Odpovědět
Ale Slovákům ty růsty nastaly po reformách, na které my jsme se dosud nezmohli, pane Miloši. Vrcholného růstu dosáhli v roce 2007 (10,5 %), v roce 2008 růst klesl na 5,8 %, v roce 2009 (rok přijetí eura) byl pokles -4,8 %. Samozřejmě nehodlám tvrdit, že ten pokles byl kvůli euru, protože je zjevné, že příčinou byla finanční krize. Stejně tak ovšem nehodlám tvrdit, že euro "prokazatelně" přispělo ke slovenskému růstu, když sama NBS připustila snížení konkurenceschopnosti a nejvyšších růstů Slováci dosáhli již před eurem (ale po reformách).

ČNB Vás překvapit nemusela, v důsledku inflačních tlaků se na další vývoj dívají pesimističtěji snad skoro každý. Konec konců, eurozóna má růst o 1,3 %.

Nevím, proč mi nemůžete dát nějaký jasnější odkaz na ten článek. Já ho hledal a nenašel. Kdybych ho znal, můžeme se snad bavit konkrétněji. Co by Vám na tom vadilo?
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Dan, 4.5.2011 8:43:20)
Odpovědět
Steve Robins OECD odhaduje bankrot české republiky za 3 roky.

Ve svém reportu poukazuje na děsivý vývoj v zemi, kde se za 2 roky snížil výběr daní z příjmu firem o 60% oproti roku 2008, kde nikdo neví kde vzít na důchody, z čeho financovat zdravotnictví.
Robins píše, "přez všechna opatření vlády i nadále roste státní dluh, ten 2011 dosáhne pravděpodobně čistého přírůstku +188 miliard, zvýší sei důchodový schodek a dramaticky roste dluh domácností i měst.
Téměř 40% populace nevychází s měsíční mzdou.
Země se propadá v konkurenceschopnosti díky drahéměně a náročné legislativě o ni ztrácejí zájem investoři ze západu.
čr nekopíruje německý růst, protože němci nechtějí v čr dále investovat ani od ní odebírat dodávky...
atd.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 4.5.2011 18:38:31)
Odpovědět
Dane, že jsou vždycky vaše příspěvky tak jiné oproti těm, které se dají číst v médiích nebo třeba přímo v materiálech mezinárodních ekonomických institucí…

1) Prosím o link nebo jinou specifikaci textu, na který se odvoláváte. Na OECD jsem nic takového nenašel.

2) Bankrot ČR za dva roky je velmi zajímavý názor, vzhledem k tomu, že stále patříme mezi ty méně zadlužené členy EU. Mimochodem, před časem jste tady citoval nějaký svůj zdroj, snad z Bloomberga, taky asi nějaký ekšpert, psal jste o dluhu ČR snad okolo 45 %. Mně se to zdálo moc, tipoval jsem méně, ovšem i já jsem to měl nadsazené. Skutečnost za rok 2010 podle Eurostatu je 38,5 %.

3) Index globální konkurenceschopnosti od Světového ekonomického fóra skutečně uvádí, že ČR byla 31. v žebříčku za rok 2009 – 2010 a až 36. v žebříčku 2010 – 2011. Ale pro srovnání, vámi oblíbené euroSlovensko bylo na 47. místě pro 2009 – 2010, nyní se však propadlo na 60. místo… :-)

4) “Drahá měna” – kurzový vývoj Kč je tuším podle vyjádření člena bankovní rady ČNB v rámci trendového kanálu, který byl očekáván. Že se posilování Kč nelíbí exportérům je logické, nicméně jde o přirozený vývoj. Exportéři si zvykli na měkkou Kč, nechce se jim to měnit. Ale s tím nic nenadělají. CZ ekonomika má na poměry EU nízkou zadluženost, očekává se akcelerace růstu, takže jak jsem již opakovaně psal, i kdyby se přijalo euro, muselo by se přijmout za fixing rel. tvrdé Kč, a kdyby ne, projevilo by se to pravděpodobně nadprůměrným cenovým růstem (při fixaci eura na slabé úrovni Kč).
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Stallker, 4.5.2011 9:17:07)
Odpovědět
Souhlasím s p. Matějkou a Dan je naprosto mimo mísu.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Kurt, 5.5.2011 20:01:09)
Odpovědět
Souhlasím také s p. Matějkou. Má velký přehled a na rozdíl od mnohých, má i zdravý rozum...
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(cook, 4.5.2011 10:31:52)
Odpovědět
Dobrý článek mám podobný náhled na věc.A komentář Dana je tradiční.Článek o voze a Dan tradičně o koze.Dan uvádí citace ,tak je mu možno taky pár uvést:Gerald Steel-jeden z největších světových expertů na ekonomii a politickou filozofii-eurozóna se zhroutí,inflace je nezbytná.
Roland Vaubel-brusel ohrožuje demokracii i svobodu.
Harry Markowitz:roku 1990 získal Nobelovu cenu za ekonomii-euro nemůže fungovat.Když se zrodilo euro,upřimě řečeno,nevěděl jsem,jak funguje.Jak by mohlo fungovat.A nyní tomu rozumím:nemůže fungovat.
Robert Higgs:přední světový ekonomický historik a člen Independent Institute-přeregulovanost v Evropské unii je tak enormní,že se toto soustátí stává jedním velkým žertem.
Milton Friedman: před pár lety vydal předpověď že euro do 15 let zkolabuje.
Martin Feldstein:jeden z deseti nejvlivnějších ekonomů na světě-Češi,nedejte se svázat eurem.
Co se týče zadlužování:K 31,12,2007ve 27 zemí EU dluh centrálních vlád celkem činil 6 248 mld.eur.Největší dluh z původních zemí EU měla Itálie(1 488 mld.eur),následovala Francie(1076 mld.eur) a pak Německo(976 mld.eur).U všech těchto zemí dluh v uplynulých 12 letech rostl.
Vývoj dluhu na obyvatele jednotlivých zemí k stejnému datu -EU(495 mil.obyvatel) činil 12 622 mld.eur.Nejvíce na obyvatele měla Itálie(25 171 euro),Belgie(24 898 euro),Řecko (21 544euro),Rakousko (18 222 euro).
Z nových zemí to byl Kypr(18 949 euro)následovala Malta( 8253 euro),Maďarsko (6 309 euro) a Slovinsko( 3 964 euro).
Vývoj dluhu na HDP ve 27 zemích EU činil (12 304 mld.eur) což je 50,7%.Nejvíce Řecko(105%),Itálie(97%),Belgie (80%) a dále Portugalsko(65%).
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Dan, 4.5.2011 15:59:25)
Odpovědět
Euro funguje perfektně, posiluje vůči dolaru i jenu a libře, má rekorní kurz a poměr eurodolarůvých bundových transakcí je 4:1 ve prospěch eura, převedeno do normální řeči zájem o eurodluhopisy je 4x vyšší nežli o dolarové.

Prakticky všechny světově ekonomicky významné země se zbavují dolaru a dolarových papírů a mění je za eurové, včele s čínou a brazílií.

Je dosti pravděpodobné že euro přežije i současný dolar, ten nenachází dno a jeho reaktivace v nějaké podobě se očekává, dojde tím k znehodnocení původního dolaru i jeho derivátů, to ví i čína aproto mění dolary za eura.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(cook, 4.5.2011 18:00:37)
Odpovědět
Můžete jmenovat jednu jedinou zemi,jejíž devyzové rezervy v euru převíšily ty dolarové?
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Dan, 4.5.2011 18:56:53)
Odpovědět
jsou to prakticky všechny země v Evropě s vyjímkou Ruska a Británie, tuším 35 zemí.

Dále pak, KLDR, Irán, Libye, Venezuela, Kuba a 3 Africké země.

Země BRIC na své poslední schůzce mimo jin. uvedli přesun k euru jako svoji prioritu a Brazílie s čínou to již aktivně činí.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(cook, 4.5.2011 19:31:38)
Odpovědět
Upřesněná otázka měla znít mimo evropu.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 4.5.2011 18:47:45)
Odpovědět
Zajímavé, že když posiluje Kč, je to špatně, když posiluje euro, je to dobře... Ona EU ekonomika, a konkrétně SRN ekonomika, je taky hodně exportní, Dane. To přeci víte. Takže posilování eura je stejně "špatně," jako posilování Kč pro ČR.

Vzhledem k tomu, že USA dělají všechno proto, aby dolar potopili, je spíše s podivem, že se dolarová aktiva stále ještě kupují. Osobně tomu moc nerozumím. To ovšem není o kvalitách eura pro čl. státy eurozóny (pro státy, které mají euro jako svou měnu). Psali jsme o tom již před pár lety v jednom článku: význam eura jako rezervní měny pro státy mimo eurozónu je o něčem jiném, než výhodnost eura pro jednotlivé státy eurozóny.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(cook, 4.5.2011 19:38:41)
Odpovědět
Jo dane a proto Německo v roku 2005 poprvé ve své historii emitovalo dolarové státní dluhopisy.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Hael, 4.5.2011 12:13:32)
Odpovědět
Souhlas s p.Matějkou. Taková Evropa by se mi moc líbila. Byla by mnohem efektivnější a demokratičtější než federace o které mluví Dan.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Dan, 4.5.2011 16:05:28)
Odpovědět
Matějkova vize je v 21. století naprosto utopická, ignoruje fakt bankrotů jednolivých národních malých zemí, jako je Island či maďarsko, málo se otom mluví ale nyní stojí před bakrotem Bělorusko.

Jedinou cestou je federace, kde na finanční parametry bude dohlížet federální supervisor a dojde tím k zamezení národních podvodů typu řecka.

V příštích 5 letech zkrachují i další malé země vč. české republiky, stejně jako se to tajilo u řecka a portugalska, tají katastrofální stav ekonomiky i naše čnb a mf, zamezují panice na trzích a tím se snaží udržet nižší uroky atd.

Připomínám že naše korunové česko neplatí už 3. rokem ani úroky ze státního dluhu a refinancuje je tzv. dluhopisovým rolloutem.
Jdeme řeckou cestou a zkrachujeme tak jak píše expert OECD, jsme nesmírně slabý a naši národní politici nás už zničili.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 4.5.2011 18:55:46)
Odpovědět
Ale víte, Dane, oni ti naši šíbři v ČNB a MF jsou prostě pašáci. Tu katastrofu, směřující k bankrotu, totiž utajili i před Eurostatem (viz výše, můj komentář o státním dluhu), utajili ji před Světovým ekonomickým fórem (stále se v žebříčku konkurenceschopnosti držíme poměrně nahoře a Slováci s eurem se propadli i relativně proti nám(!) - jsou dál za námi, než byli v minulém žebříčku konkurenceschopnosti, a asi oblafli i tu OECD, protože jsem osobně žádný materiál OECD o bankrotu ČR do 3 let neviděl (proto prosím o link nebo specifikaci toho dokumentu).
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Josef C., 5.5.2011 20:14:52)
Odpovědět
Co se tyce dolaru, muze dojit k obratu, protoze v pristim rozpoctu reprezentanti Tea Party a hodne republikanu v kongresu zadaji snizeni dluhu na pristi rok o jeden bilion, a maji plan snizit zadluzenost o 6 bilionu v obdobi pristich deseti let!

Republicans will not vote to raise the debt limit without trillions of dollars in spending cuts.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 6.5.2011 9:38:39)
Odpovědět
No, ono je to takove dvojsecne. Uprimne receno, on slaby dolar je podle me docela v zajmu Ameriky. A kdyz Kongres bude setrit (coz vitam, to je samozrejme dobre), tak je ale otazkou, jestli FED na to nebude tim spis reagovat pumpovanim dalsich dolaru do ekonomiky, aby zajistil aspon nejaky rust, kdyz statni vydaje poklesnou.
Obavam se, ze USA si musi nejakym zpusobem projit ocistnym procesem, asi hlubsim, nez byla soucasna krize. To pumpovani dolaru ve chvili, kdy byl penezni trh naopak zatuhly (a trzni urok tedy asi spis silne narostl), to podle me nebylo z dlouhodobeho hlediska dobre reseni, i kdyz to zachranilo spoustu pracovnich mist a vyvedlo to USA a svet z krize pomerne rychle. Ale otazkou je, na jak dlouho.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Josef C., 6.5.2011 12:00:10)
Odpovědět
Prave ze slaby dolar zdrazil benzin a drahy benzin zastavi celou ekonomii. To pumpovani penez slo bankam, aby nezaviraly, protoze stale vice majitelu prichazi o praci a tim padem i o dum. Banky se snazi zbavit prazdnych domu i nebidkami ke koupi hluboko pod cenu. Nezamestnanost zase stoupla a rust za druhe ctvrtleti bude kolem 1,8%. Tym usateho torpeda absolutne nevi co s ekonomii.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 6.5.2011 12:22:25)
Odpovědět
:-)))! "Tym usateho torpeda" je super kryci nazev ;-))!

Jojo, je to ted nejaky cely pomotany. Ale ja si fakt myslim, ze strasne skody nadelala globalizace. I kdyz jsem ji driv vnimal pozitivne. Ted je tezko radit. Jak porad rikam: Amerika by potrebovala noveho Reagana. Ten proste umel vyhmatnout podstatu problemu a jit tvrde proti tomu. Ale ja porad zadneho noveho Reagana nevidim...
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(cook, 6.5.2011 12:15:03)
Odpovědět
Podle mne se to pokusí Usa řešit zvýšenou inflací.A tím se pokusí rozpustit velkou část svých dluhů.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Jiří Zahrádka, 6.5.2011 12:18:14)
Odpovědět
Souhlas. Uz to tak konec koncu delaji. To pumpovani penez by se melo nekde projevit (v inflaci), i jestli budou nějak omezovat možnosti tvorby takových těch "derivovaných" peněz.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(cook, 6.5.2011 13:49:36)
Odpovědět
S tím omezením derivátů to tak divoké nevidím.Bankám by se omezil manévrovací prostor pro "tvorbu peněz".Deriváte jím přece jenom umožňují přenášet více rizika na investory.
Re: Jakou bych chtěl Evropu?
(Josef C., 6.5.2011 19:43:33)
Odpovědět
Mozna pan Matejka neco tusi, protoze Recko chce vystoupit z Eurozony a vratit se ke svemu menovemu systemu. Velike dluhy Nemecku a ECB by nebylo stejne schopno uhradit!

The debt crisis in Greece has taken on a dramatic new twist. Sources with information about the government's actions have informed SPIEGEL ONLINE that Athens is considering withdrawing from the euro zone. The common currency area's finance ministers and representatives of the European Commission are holding a secret crisis meeting in Luxembourg on Friday night.

http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,761201,00.html