reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním

Autor: Petr Mach | Publikováno: 28.4.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Autor Michal Černík publikoval v Literárních novinách článek „ Konec českých iluzí“. Podstatou článku je vyjádření zklamání z vývoje v České republice po roce 1989, zklamání z vývoje prakticky ve všech oblastech veřejného a komerčního života – od rozdělení daňové zátěže přes zemědělství a kultury po členství v EU a vlastnickou strukturu české ekonomiky. Za základ problému označuje pan Černík „kapitalismus“, aniž by jmenoval jím preferovanou alternativu. Jeho závěrečná slova, že kapitalismus není poslední fází dějin, však připomínají marxistickou dialektiku.

Také jsem zklamán

Souhlasím s autorovou kritikou Fukujamovy teze, že pádem komunismu nastal konec dějin a že už nás nečeká žádný zajímavý vývoj, že už budeme žít jen v harmonické kombinaci demokracie a kapitalismu. Nesouhlasím na druhé straně ale ani s marxistickou tezí, že kapitalismus je nějakou střední fází vývoje dějin, které končí nějakým „vyšším“ společenským řádem. Spíš si myslím, že dějiny budou i nadále dějinami potlačování svobody a opětovného boje o svobodu.

Také jsem zklamaný z vývoje po pádu komunismu. Jsem zklamán ale poněkud opačně.

Jsem zklamán z vysokých daní, z přílišného množství veřejných zakázek a dotací, z přílišného množství zákonů, z ubývání svobody, z růstu veřejného dluhu.

S autorem se ovšem shoduji ve zklamání z toho, jak si velké podniky dokážou vylobbovat u politiků všemožné výhody (investiční pobídky, daňové prázdniny, omezení práv malých akcionářů). Souhlasím s jeho kritikou nadnárodních organizací – Mezinárodního měnového fondu a Světové banky, které se staly podivnými nástroji zahraniční politiky Spojených států. Stejně jako pan Černík kritizuji tzv. reformy a privatizace ordinované těmito agenturami suverénním státům.

Dodal bych k tomu (a předpokládám, že pan Černík bude souhlasit), že u nás se nyní tato neokonzervativní (či neoliberální) politika projevuje tlakem na vyvedení části sociálního pojištění do soukromých penzijních fondů nebo myšlenkami na „privatizaci“ dálnic, věznic či nemocnic formou tzv. „PPP“, partnerství soukromého a veřejného sektoru, které není ničím jiným, než přisátím soukromých finančních skupin na státní prs, z něhož vysávají peníze z kapes spotřebitelů a daňových poplatníků.

Cítím na druhé straně v příkrém protikladu s panem Černíkem jako problém, že je neustále omezována svoboda jednotlivce. Tím, jak nám neustále zvyšují daně (nejnověji DPH), se snižuje naše schopnost zařídit si život podle svého, ať již v oblasti bydlení, kultury či podnikání.

Čtenář asi vidí, že zastánce takřka neomezované ekonomické svobody (ve smyslu „laissez faire“), člověk, který by sám sebe označil za klasického liberála (a rozhodně ne za „neoliberála“ či „neokonzervativce“) se možná z padesáti procent shoduje s klasickým socialistou (omlouvám se panu Černíkovi, pokud on sám se k tomuto označení nehlásí).

Osobně považuji neoliberální a neokonzervativní doktríny za karikatury a diskreditace kapitalismu, pravice, klasického liberalismu a ideálů volného trhu. Je mi odporné, když si podnikatel zajišťuje trvalý a jistý tok peněz na základě nějaké výhody, na základě zákona, jako je tomu u soukromých penzijních fondů či u stavitelů silnic formou „PPP“, nebo u provozovatelů zvýhodněných solárních elektráren a výrobců zvýhodňovaných biopaliv. Podnikatel by měl tvrdě usilovat o každou korunu kvalitou svých služeb ve spravedlivé konkurenci s ostatními. Výhody ze zákona, které dělají tyto podnikatele stále bohatšími na úkor spotřebitelů a daňových poplatníků, jsou v příkrém rozporu s ideály klasického liberalismu.

Nesouhlas s centrálním plánováním

Kde ale zásadně nesouhlasím s panem Černíkem? Nesouhlasím s jeho vizí, že bychom se měli vrátit k nějaké formě centrálního plánování, že by měl stát vytvářet dalekosáhlé koncepce vývoje hospodářství a společnosti. Jsem přesvědčen, že politici, úředníci či „národní ekonomické rady“ expertů, kteří by takové koncepce psali a přijímali, nejsou chytřejší než miliony obyčejných lidí. Kdybychom svěřili těmto „elitám“ pravomoc vytvářet koncepce, riskovali bychom, že tyto koncepce budou v rozporu se zájmy obyčejných lidí. Protože co v podstatě takovéto koncepce znamenají? Znamenají, že někdo za nás rozhodne, co se má vyrábět a co se má kupovat.

Myslím, že nebyla náhoda, že tyto koncepce selhaly v socialismu. Koncepční orientace komunistické vlády na těžký průmysl vedla k devastaci životního prostředí, koncepce bytové velkovýstavby vedla ke zničení měst paneláky, koncepční podpora kultury vedla k rozmachu socialistické pseudokultury. Někdo si myslí, že myšlenka byla správná, jen konkrétní lidé to dělali špatně. Myslím, že sama myšlenka byla špatná, že kdykoliv vládě svěříme pravomoc vytvářet centrální plány, dopadne to podobně.

Koneckonců, Evropská unie představuje renesanci takového plánování a koncepcí (její koncepční plány mají jména jako „Lisabonská strategie“ či „Evropa 2020“). Její aktuální plány, aby 40 % lidí mělo vysokoškolské vzdělání, jsou v rozporu s přirozeným rozdělením schopností ve společnosti a vedou k poklesu náročnosti vysokoškolského studia a k plýtvání zdroji (plýtvání jak časem studentů tak penězi daňových poplatníků).

Dále nesouhlasím s panem Černíkem, že jsme nesprávně zavrhli jiné formy vlastnictví než klasické soukromé. Ačkoliv nejčastější právní forma podnikání je akciová společnost nebo společnost s ručením omezeným, není zakázáno zakládat družstva nebo vytvářet zaměstnanecké vlastnictví. Jsem přesvědčen, že družstev a zaměstnanci vlastněných firem je mnohem méně než s.r.o. proto, že jsou tyto formy méně efektivní. Družstvo, kde má každý podílník stejný hlas bez ohledu výši vkladu, prostě není atraktivní pro lidi, kteří chtějí do podniku vložit větší vklad než ostatní. Proto družstva vznikají nanejvýš v oblasti bydlení, kde každý družstevník vkládá přibližně stejný majetek. Stejně tak se neosvědčují firmy vlastněné zaměstnanci, a to proto, že v takových firmách existuje konflikt zájmů – zaměstnanci složitě lavírují mezi krátkodobým zájmem na zachování zaměstnání a dlouhodobým zájmem na prosperitě firmy. Soukromé vlastnictví formou osobního vlastnictví, s.r.o. nebo a.s. považuji za nejlepší, ale určitě bych nikoho neomezoval v tom, aby zakládal jinou formu podniku.

Jsem stejně jako pan Černík kritikem členství České republiky v EU, ale nevadí mi ekonomická otevřenost, bezcelní zahraniční obchod a možnost cizinců kupovat nemovitosti. Vadí mi pokřivení trhu (když cizí zemědělci disponují výhodou vyšších dotací a snadněji se jim kupuje naše půda a prodává zboží), vadí mi kvóty a umělé zavírání našeho cukrovarnictví jen proto, že si to usmyslí úředníci a politici v Evropské komisi.

Moje vize společnosti

Podle mě lepší společnost nevybudujeme tím, že lidem budeme brát větší daně a budeme rozdělovat větší dotace, ať již na kulturu či na zemědělství.

Mám vizi společnosti, kde jsou mnohem nižší daně a kde stát nechává lidem mnohem větší svobodu. Výměnou za to zruší i všemožné dotace. Představte si, že nebudete platit žádnou daň z příjmu a nebudete ani dostávat žádné dotace ke stavebnímu nebo penzijnímu spoření nebudete živit zbytečné úřady od ministerstva průmyslu po ministerstvo kultury. Když budete chtít rekonstruovat penzion nebo vydat knížku povídek, spočítáte si náklady a odhadnete tržby, nebudete žádat o žádné dotace. Prostě to uděláte. 

Jsem přesvědčen, že kultura i zemědělství může vzkvétat stejně jako drobné podnikání všeho druhu bez dotací, když se vyvarujeme vysokého zdanění a všelijakých úředních překážek, s nimiž se dnes všichni potýkají, ať již chtějí hrát divadlo nebo provozovat hospodu.

Závěr

Jaká bude naše česká společnost v budoucnosti? Realita bude vždy výsledkem střetávání různých, i protichůdných vizí. Nedělám si iluze, že by má vize mohla někdy „jednou provždy“ zvítězit. Jsem ale odhodlán bojovat vždy proti všelijakému omezování svobody a nespravedlivým výhodám pro jedny na úkor druhých. Zdá se, že v některých oblastech se dokonce mohou shodnout lidé z protichůdných politicko-filosofických táborů.

Petr Mach je ekonom a předseda Strany svobodných občanů. Vyšlo v týdeníku Literární noviny.

Kde vyšlo: literarky.cz

reklama
2405 čtenářů | 27 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Kalous, 28.4.2011 3:25:54)
Odpovědět
.. kapitalismus není poslední fází dějin.. připomíná to marxistickou dialektiku. Mach toho moc neví .. i nyní blahoslavení se blížící zesnulý papež Jan Pavel II. (velký antikomunista a pronásledovatel levicově aktivních kněží, levicové biskupy v J. Americe zbavoval funkcí) konstatoval, že ... kapitalismus není budoucností lidstva. A že nějaké "plánování" ve výrobě či ve společnosti je nutné - to ví každý ekonom kromě těch Klausových.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Jeeves, 28.4.2011 5:58:48)
Odpovědět
Kalousi, vzpamatujte se. Kapitalismus s centrálním plánováním? :-) Naprosto neuskutečnitelný, a vlastně i nepředstavitelný (pro ty chytřejší) paskvil. Jistě máte na mysli hezký socialismus. Ale ten nám již svoje schopnosti dostatečně ukázal...
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(frantisek zajicek, 28.4.2011 7:56:29)
Odpovědět
Kalous o centralnim planovani nic nepise.Ale priklanim se k nazoru,ze nejake planovani musi byt vzdycky.Tady jde spis o to,aby trh fungoval pruzne,to znamena planovani v prijatelnem horizontu.Planovat napr.na 5 let je holy nesmysl.On uz planoval i tak schopny podnikatel,jakym byl Tomas Bata...I v soukromem zivote preci planujeme,jak nalozit se svymi financemi.FZ
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(C.Q.Lafayette, 30.4.2011 22:18:23)
Odpovědět
Říkáte přesně to, co píše PM: centrální plánování bylo správné, jen to dělali špatní lidé.... A to je právě ten blud. Takže ne, nemáte pravdu.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(mag, 28.4.2011 8:43:04)
Odpovědět
Jeewsi, kapitalismus oficiálně nemá centrální plánování, ale zcela jistě nejmocnější korporace a jednotlivci plánují, aby v daném státě nebo celosvětově získali co největší profit. V chaosu, který potom vytvářejí jednotlivé skupiny v boji proti sobě nebo uplatňováním neproveditelných doktrin vzniká např. v USA socialismus jako kouzlo nechtěného - viz Obamovo prohlášení o tom, že je největším výrobcem automobilů a bankéřem a pojišťovákem na světě. Na omezenou dobu, samozřejmě, ale princip, že někdo něco podělá a daňový poplatník to několikrát zaplatí, mi jako ryzí kapitalismus nepřipadá. No a když domácí daňový subjekt nestačí platit, tak naložíme hrdlořezy na letadlové lodi a upalujeme do nějaké části světa, kde je co k ukradení nebo ovládnutí. Možná, že řadový Čech má blíže svým zařazením k osvícenému muslimovi než k bohatému Amíkovi.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(nobody, 28.4.2011 6:45:42)
Odpovědět
Machu, Machu, tou svojí poslední větou jsi mně vzal vítr z plachet. Já si totiž myslím totéž.
Když se však do všeho začnou plést lidé, co prosazují své úzké zájmy, je konec hned a vše se stává utopií a jsme zase na začátku.
Něco jako Hlava XXII.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(frantisek zajicek, 28.4.2011 10:23:59)
Odpovědět
Machu,ty ktery mas napsano na cele Vaclav Klaus(dle slov Andreje Babise)me zacinas udivovat.Zklamal te polistopadovy vyvoj...tady primo potvrzujes,ze te zklamal V.Klaus...Nebo to byl nekdo jiny,kdo odrovnal stredni podnikatele,cilene znicil zemedelstvi,svou privatizaci(kterou tento chapal pouze jako zmenu vlastnickych vztahu)nechal rozkrast vsechno,co melo byt i nepatrnou cenu,zavedl danove prazdniny pro velke podnikatele...atd,atd?Nebo me chces,pseudoekonome Machu,tvrdit,ze za vsechno muze EU,do ktere jsme vstoupili r.2004,kdyz uz jsme nedisponovali zadnym hospodarstvim?Nebo zacinas menit svou retoriku,kdyz vidis,ze hvezda(peticipa)tveho duchovniho vudce jde za 2 roky neodvratne do kopru?FZ
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Ivaanna, 28.4.2011 11:38:28)
Odpovědět
Ne, že bych byla fanynkou pana prezidenta, ale nemyslíte, že by musel být superman, aby to všechno sám stihnul? Samozřejmě, přispěl svým dílem, ale nezapomínejme na pana Dybu, Kočárníka, Dlouhého, Ježka, na všechny ty Čermáky a Macky a další a další...
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(frantisek zajicek, 28.4.2011 12:14:32)
Odpovědět
To mate pravdu,ale nejvyssi a primo klicove fukce v te dobe zastaval VK.On vsechny tyto byvale kadry a podsveti primo vybidl k rozkradani absenci zakonu.Nabizelo se mu nezistne pomoci ekonomu typu O.Sika a jinych,jenomze profesorissimus k tomu opravdu,ale opravdu nikoho nepustil.Sam na tento ukol naprosto nestacil,v realne ekonomice mel odpracovano pouze 2 roky jako obycejny bankovni urednik.Byvaly ministr prumyslu Jan Vrba(prosadil,aby Skodovku koupil VW,byl daleko i v jednani pro strategickeho partnera Tatry,Mercedes,ktera necitlive V.K.zastavil-jak dopadly oba podniky je znamo)na adresu Klause prohlasil:"Byl to velky teoretik,prisel z akademickych kruhu,ale pritom nebyl ani na prazdninove brigade"!!!Jan Vrba se totiz snazil neprosperujicim podnikum najit strategicke partnery a tim je pozvednout.V.Klaus videl privatizaci pouze jako zmenu vlastnickych pomeru a vsechno chtel prodavat pres kupony-klasicky tunel.Za hlavniho strujce novodobe slechty,jejiz moc prorusta do soudu,polityky,skolstvi a marasmu,kde bezny clovek nikoho nezajima povazuji VACLAVA KLAUSE!Uz se proslycha,ze na Hrade nejsou okna,neni dulezite videt,co se deje v podhradi,nahradila je zrcadla.Tak se nejvetsi zlo nasi zeme muze denodenne ptat,kdo ze je na svete nejpeknejsi.Odpoved si dava sam,kdyby totiz to zrcadlo odpovedelo,odpoved by znela tak,jak to vsichni zname-No prece Snehurka,Vaclave,ty hnu.pe,FZ
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(nobody, 28.4.2011 13:55:52)
Odpovědět
Ještě, že jsi v tom slově udělal tečku. Teď nevíme, jak to bude za Kubiceho, ale donášelo se tady vždycky, mají na to fond.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Stallker, 28.4.2011 14:00:45)
Odpovědět
Opět, p. Mach má pravdu.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(C.Q.Lafayette, 30.4.2011 22:19:30)
Odpovědět
Přesně tak.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Pupek, 28.4.2011 15:48:42)
Odpovědět
Plánovat se musí, všichni plánujeme, a některé firmy i na 20 a více let dopředu, jinak se všechno děje na základě momentálního nápadu a to je nejhorší co může státní (i firemní, rodinnou) kasu postihnout. Otázkou zůstává rozsah a úroveň !!! plánování.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Jeeves, 28.4.2011 16:37:43)
Odpovědět
Ježišmarjá,proboha atp. Proč Vy, a mnozí další, sem taháte nějaké firemní, nebo osobní plánování?! Řeč je o centrálním plánování!!! Víte vůbec, co to znamená?
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Kalous, 28.4.2011 16:44:59)
Odpovědět
A Jeevesi - co třeba takové strategické centrální plánování např. energetiky? Ti zelení ma.goři tím že je několik let rozvraceli a blokovali, způsobili řadu problémů a značné škody v miliardách (mibnimálně v desítkách spíše ve stovkách). Nebo plánování v resortu obrany - kdyby bylo racionální a kontinuální, také by se ušetřila také nějaká desítka miliard ( (např. výroba asi 70 cvičných letounů Albatros nebo Alka či jak které nikdo u nás ani ve světě nechce). A je logické centrální (či strtegický) plán částečně provázat s plány firemními (kde je to výhodné).
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Jeeves, 28.4.2011 21:28:50)
Odpovědět
Ale jo. Určitě je pár oblastí, které by měl řídit stát, a ať si tam i plánuje. Ale neměl by se montovat do výroby čehokoliv. Ani do zemědělství. Žádné pobídky, dotace, zvýhodňování,"šrotovné". To jen vybízí ke korupci a rozkrádání. Maximálně dohlédnout na případné ničení přírodního prostředí.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Kalous, 1.5.2011 11:05:54)
Odpovědět
Víceméně souhlas - až na to zemědělství, ne je plánovat celé ale pomocí dotací a plánu udržet jeho základní funkce - udržet krajinu v civilizované podobě, nezničit obolnářství a živočišnou výrobu. Jinak to v dnešní době úplné degradace a rozvartu cen potravin díky velkovýrobcům potravin a mezinárodním obchodním řetězcům nejde.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Kudrna, 28.4.2011 16:43:01)
Odpovědět
Když to tak pročítám,p.Machu,tu diskusi i váš článek,tak to tržní hospodářství,to pravé,má trhliny.A nedá se s tím nic dělat,ten fousatý pán z 19.století/Marx/má asi částečně pravdu.Plánování,nebo i nověji kvóty,přichází jaksi zadními dvířky pozvolna samo.Není možné donekonečna plýtvat zdroji kterých stále ubývá,a které se kdysi ,při velkém přebytku ničily,aby negativně neovlivňovaly -hlavně v krizi-ekonomiku té ,či oné země.Příkladů lze uvést hodně.Neříkám plánování na všechno-od šroubečků až po letadla-ale to základní plánování v odvětvích,kde se opravdu plýtvá zdroji hlava nehlava,je toho zapotřebí.A nemusím se rouhat,neboť ona ekonomika si to sama bez nás,vás i Klause zařídí do budoucna sama.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Evropan Jirka, 28.4.2011 18:43:40)
Odpovědět
Je šílené, že někdo nechápe, že zdroji se nejvíc plýtvá právě v PLÁNOVANÉ ekonomice. Je šílené, že jsme těmi 50 lety levicově extrémistických diktatur procházeli úplně zbytečně. Většina z nás nic nepochopila.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(C.Q.Lafayette, 30.4.2011 22:21:04)
Odpovědět
Šílené a smutné. Nevěřil bych, že někdo opravdu dnes horuje pro centrální plánování...
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(cook, 29.4.2011 0:04:01)
Odpovědět
Pánové centralně řízená ekonomika znamená že někdo s hora vám kromě toho co se vyrábí taky nadiktuje co máte spotřebovávat.A to buť přímo a nebo prostřednictvím direktivního navržení cen,jenž mají spotřebitele vést k předem danému schématu spotřeby určené daným direktivním dohledem.Ono investyční plánování a vynucený diktát jsou dvě zcela rozličné věci.Každý správný podnikatel( a nebo i zotpovědný stát)plánuje svou alokaci zdrojů a investiční příležitosti,ale spotřebu neřídí.Podnikatal se jí podřizuje a podle ní uspůsobuje své invetice.A stát se jí z větší části taky podřizuje a z části dle svého zaměření se snaží spotřebu usměrňovat pobídkama veřejného sektoru.Direktivní centrální řízení je naopak určení jak výroby tak spotřeby pod jednotným vedením .Něco jako uniformita spotřebytelů a tudíž možná racionilizace výroby.což na druhou stranu v dlouhodobem horizontu spůsobí zaostání inovací , objevů a zavádění lepších a výkonějších procesů. A postupném zostání společnosti a v konfrontaci konkurenčních společností k postupnému úpadku.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Dan, 29.4.2011 9:02:23)
Odpovědět
Samozřejmě že i v té nejčistší kapitalistické teorii existují plány hospodaření krátkodobé, středně dobé a dlouhodobé tzv. strategické.

Euroskeptici si velmi často pletou pojem s průjmem, lžou a mlží, jejich demagogická ideologie velí ignorovat realitu a používat stupidní a zvrácená přirovnání.

Ano, v naší české zemi která je absolutně bez vizí, vyprázdněná duchovně i morálně se na plány příliš nehraje nikdo neví co bude zítzra, tápe se, bezkoncepčnost a impotence národních politiků je zde do očí bijící.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Kalous, 1.5.2011 11:08:44)
Odpovědět
Zde Dane plný souhlas.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Dan, 29.4.2011 9:05:52)
Odpovědět
a ještě pár údajů k Německu..

po rekordním zisku největší německé banky vykázala i rekordní zisk německá burza za 1q, dle ministerstva financí se vybere dle odhadů letos na daních největší množství peněz od roku 1970 a bude možné jednorázově snížit státní dluh až o 10% !!

Počet volných pracovních míst je největší od roku 1992 a celá třetina německých firem bude letos přibýrat lidi a expandovat.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Samuel Vitovsky, 29.4.2011 11:16:56)
Odpovědět
Výborný článek, výborný cookův dovětek. Ano - v plánování SPOTŘEBY je EU dál než RVHP. Rozumný člověk z toho musí být zklamaný.
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(C.Q.Lafayette, 30.4.2011 22:22:31)
Odpovědět
Zklamaný a znechucený... :-((
Re: Také jsem zklamán z polistopadového vývoje. Nesouhlasím se současným centrálním plánováním
(Joch, 29.4.2011 20:08:30)
Odpovědět
A co centrálně plánovaný čínský kapitalismus, který válcuje veškerý živelný kapitalismus a jede na plány?

Seznámil se někdy pan Mach s daňovým systémem severských zemí (anebo progresivní daní v USA a VB)? Proč země s vyššími daněmi a vyššími odvody lépe zvládají krizi, jsou méně zadlužené a jejich obyvatelé s lepšíma službama a jistotama jsou spokojenější?