reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách

Autor: Roman Joch | Publikováno: 29.4.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Pro začátek si lze položit dvě otázky: Proč se Američané u Číňanů zadlužují? A proč Číňané Američanům půjčují?

 

Staré, leč pravdivé klišé říká: „Dlužíte-li bance milion, máte problém; dlužíte-li bance sto milionů, problém má banka.“

Má nyní problém Amerika, nebo Čína?

Těžko říct. Nejzajímavější na současném americkém zadlužení vůči Číně je právě to, že v tomto momentu je skutečně obtížné jednoznačně říci, kdo má větší problém.

Summity o globálních změnách klimatu v Kodani a v Cancúnu vyjevily pozoruhodný fenomén: USA a Čína mluvily jedním hlasem, jako jeden (ekonomický?, ekonomicko-politický?, ekonomicko-mezinárodní?) blok. Noviny pak psaly o „Amerčíně“ nebo „Čínamerice“. Pozice obou byla stejná, a to znamenalo, že názor kohokoli dalšího, ať už země, unie či kontinentu, byl nezajímavý. Bylo rozhodnuto.

Jak hodnotit vznik obřího dvojbloku, propojování a fúzování obou ekonomik? Povede ke zmírnění potenciálního nepřátelství mezi USA a Čínou, jakož i snížení pravděpodobnosti vzájemného konfliktu, který – stejně jako soupeření obou zemí – někteří političtí analytici považují za možnou hlavní geopolitická událost 21. století? Anebo zadluženost USA v Číně pravděpodobnost jejich konfliktu (ekonomického, politického, případně vojenského) naopak zvyšuje?

Nejistý čínský vývoj

Pokud jde o příčiny amerického dluhu vůči Číně, pro začátek si lze položit dvě otázky: Proč se Američané u Číňanů zadlužují? A proč Číňané Američanům půjčují?

Skutečně, je-li Amerika takto fiskálně neodpovědná, proč jí Asijci peníze půjčují a neinvestují je raději do oblastí fiskálně odpovědnějších, například v Asii? Odpovědí je, že přes všechnu americkou fiskální iracionalitu, mají důvěru v americkou ekonomiku. A vědí také, že v USA panuje vláda zákona a o své investice nepřijdou; žádnou takovou důvěru v politickou stabilitu, respekt k vlastnickým právům a ochranu nabytého majetku v Asii stále ještě nemají. Navíc mají samotní Číňané větší důvěru ve vládu zákona v USA než ve vlastní zemi – pochopitelně.

To je ostatně největší zádrhel na cestě Číny k ekonomické a politické supervelmoci: politicky nejistá budoucnost. Indie, na rozdíl od Číny, zaznamenala mírový, nekrvavý přechod moci od jedné strany k druhé – a to opakovaně po demokratických volbách. Politicky se tedy zdá být dlouhodobě stabilnější než Čína, která je řízena jen nehybně „stabilní“ vládou jedné strany. Ale jak dlouho ještě? A co přijde pak, jaký bude přechod moci od této dnes vládnoucí komunistické strany v Číně k alternativě, která ji zákonitě dříve nebo později nahradí? Mírový? Krvavý? To si nikdo netroufá odhadnout.

Summa summarum: Navzdory veškerému zdání úspěchu může být čínská cesta k prosperitě a moci velice nejistá a zvratná. A to ještě ani nezmiňujeme teritoriálně nerovnoměrný rozvoj Číny, při němž pobřežní provincie prosperují, ale vnitrozemské zaostávají. To z dlouhodobého hlediska neslibuje Číně příliš idylickou budoucnost, a dokonce to ani nemusí svědčit její územní integritě.

Směšné řešení

Proč si však Američané půjčují? Proč žijí na dluh? Proč my všichni na Západě žijeme na dluh? Protože jsme tomuto nešvaru přivykli. Ztratili jsme ctnost odpovědnosti, soběstačnosti, nezávislosti, fiskální střízlivosti.

A jako v případě ztráty každé ctnosti, může to mít potenciálně katastrofické následky.

Chápu, že za určitých okolností je možné, nebo dokonce i správné žít na dluh.
Nastane-li krize (povodně, meteorit, nepokoje v zahraničí, válka), dojde-li k náhlému propadu příjmů rozpočtu či mimořádným, předem nepředvídaným, leč nutným výdajům, pak se to dočasně po právu řeší zadlužením – s tím, že přiměřeným tempem a v dohledné době, až krize či mimořádná událost pomine, se dluh samozřejmě splatí.

Co však nechápu, je dluh jako způsob života. Respektive chápu, ale nesouhlasím. Jedno pacifisticko-sentimentální klišé říká, že čím více druhé poznáte a pochopíte, tím více je chápete a respektujete. V skutečnosti je někdy opak pravdou: čím více je poznáte a pochopíte, tím více je sice, pravda, chápete, ale přesto – či právě proto – s nimi o to ostřeji nesouhlasíte!

Na podzim 2008 postihla svět finanční krize a nastaly výpadky příjmů státních rozpočtů. „Řešení“ ze strany současného amerického prezidenta? Dluh zmnohonásobit! Americký dluh už není v miliardách dolarů, nýbrž v jejich bilionech (anglickou terminologií v trilionech dolarů). Prezident mluví o gigantických státních výdajích jako o „investicích“. Investice jsou ale tím, co časem přinese výnosy, zisky. Co přinesly Obamovy „investice“? Astronomický dluh, leč ekonomické oživení žádné.

Letos si už i prezident Obama všiml, že současná míra zadlužení je problém. („Houstone, máme problém!“) A řešení? Zmrazení výdajů na současné úrovni po dobu příštích pěti let.

Cože?

Dělá si srandu?

Je-li tady mamutí dluh v důsledku mamutích výdajů, řešením není zmražení výdajů na stávající mamutí úrovni, nýbrž škrty ve výdajích, snižování výdajů!

Jsem-li zadlužen, řešením není neutrácet více, než utrácím teď, což mně k onomu dluhu přivedlo v první řadě, nýbrž řešením je utrácet méně! Utrácet méně, než jsem utrácel doposud; utrácet jen tolik, kolik mám, a nemám-li, pak neutrácet.

Někdo by to určitě hned nazval konzervativním postojem, aby to politicky onálepkoval. Já to však považuji za prosté zvládnutí elementární matematické logiky z druhé třídy základní školy: „Když má maminka v ledničce šest vajíček, z maximálně jakého počtu vajíček může uvařit večeři?“ – „Ne, Baracku, sto dvacet sedm není to správné číslo, zkus to znovu…“

Nezbytné škrty

Ale proč chodit tak daleko, klidně můžeme zůstat doma. Ekonomika České republiky až do podzimu 2008 deset let rostla, prosperovala a produkovala bohatství. To znamená, že rok co rok bylo v zemi více bohatství, než rok předtím. Kdyby tehdy výdaje státu byly po celou tu dobu konstantní – tj. na úrovni z roku 1998 –, po deseti letech bychom zde měli vysoký přebytek státního rozpočtu. Samozřejmě, výdaje státu rostly – a kdyby rostly stejnou měrou jako tvorba bohatství, měli bychom rozpočet vyrovnaný.

Deset let prosperity - a výsledkem byl dluh!

Jak je to možné? Měli jsme přece deset tlustých let!

Pak na podzim 2008 udeřila krize, a je jasné, že v jejím důsledku nastal i propad příjmů rozpočtu, a tudíž dluh se ještě zvětšil. Tento nárůst dluhu je srozumitelný, pochopitelný, obhajitelný. Co je však neobhajitelné, je ten dluh, který byl předtím. Nebyl dán tím, že by příjmy rozpočtu byly nízké, nýbrž tím, že výdaje byly nehospodárně vysoké.

Nastalo to, co nastat muselo: škrtání. A lidé protestují. Zajímavé, že neprotestovali předtím. Že nikdo neprotestoval proti tomu, že v letech 1998–2008, v době prosperity a narůstající tvorby bohatství, jsme měli deficitní státní rozpočty.

Je jasné, že nekontrolovaný dluh je cestou do pekel, proto jeho zvládnutí (už splácení úroků ze stávajícího dluhu má ochromující účinek) je nezbytností. Jak ale dluh zredukovat? V principu jsou dvě možnosti: zvýšit daně, anebo snížit výdaje. Zvýšit daně by znamenalo poškodit ekonomiku v její produktivitě a okamžitě předat výhodu těm zemím, které mají nižší daně, a které by tudíž pro producenty byly lákavějším prostředím ke tvorbě bohatství. Tedy zvýšení daní by zničilo konkurenceschopnost naší ekonomiky ve srovnání s ostatními zeměmi. Tudy cesta nevede.

Mimochodem, ti, kdo říkají, že u nás jsou nízké přímé daně (daň z příjmu) ve srovnání s Evropou, zapomínají, že naopak my na rozdíl od mnohých ostatních zemí máme velice vysoké povinné sociální a zdravotní „pojištění“ – které vzhledem k tomu, že je povinné, není žádným pojištěním (jež z definice je dobrovolné), nýbrž další daní. Celková daňová kvóta u nás tudíž není výrazně nižší než v ostatních evropských zemích (natož zemích světa) – proto zvyšování daní cestou není.

Druhou možností je snížení výdajů. Ano, jakkoli je to bolestné. Dluh nevznikl proto, že byly nízké daně nebo nízké příjmy, nýbrž proto, že byly neúměrně vysoké výdaje. Škrtání výdajů je jedinou pro nás schůdnou cestou vedoucí ke snížení dluhu.

Za určitých okolností může být cestou ke snížení dluhu i – paradoxně – snížení daní. Pokud jsou daně extrémně vysoké, pak jejich snížení působí jako impuls pro ekonomiku, která oživne, získá dynamiku a začne produkovat mnohem více bohatství. V této situaci stát i při nižších daňových sazbách má vzhledem k vyšší tvorbě bohatství vyšší příjmy, tedy deficit se díky rostoucí ekonomice zaplatí sám, nikoli zvyšováním daní, ale právě v důsledku jejich snížení. Tento efekt Lafferovy křivky zapůsobil mnohokrát a v mnoha zemích, není však zřejmě aplikovatelný na naši dnešní situaci. U nás cesta k fiskálnímu zdraví musí jít především cestou snižování výdajů.

Na závěr…

… příhoda, kterou mi vyprávěl jeden známý (Z), který se zúčastnil předvolebního mítinku kdesi v Čechách, kde se dal do rozhovoru s domorodcem (D).

D: „Já chci od vlády více peněz!“
Z: „To chce každý…“
D: „To mě nezajímá, chci, abych od státu dostal víc peněz já!“
Z: „Kde na to má vláda vzít?“
D: „Od toho ji máme, ať to zařídí.“
Z: „Ale jak, Chcete, aby byly vyšší daně?“
D: „Nechci, chci víc peněz.“
Z: „Chcete tedy větší zadlužení?“
D: „Třeba. Hlavně když budu mít víc peněz!“
Z: „Máte děti?“
D: „Ano, mám.“
Z: „Když se ale stát ještě více zadluží, budou to muset splácet i vaše děti!“
D: „To mě nezajímá, ať se postarají o sebe, já jsem se o sebe taky musel postarat sám. 
Z: „Takže vy jste ochoten zničit budoucnost svých dětí jen proto, abyste teď měl více peněz?“
D: „Jaká pak budoucnost, stejně už nebudu na světě, já chci víc peněz teď! A běžte někam do pr*ele!“

Příhoda „ze života“ líčí patologii domorodců umocněnou na druhou - to už není jen čirý, racionální egoismus, to je egoistický nihilismus. Laskavý čtenář promine, ale nemohu si pomoci, nutkavě se mi vtírá otázka: Kdo je větším padouchem, Ten, kdo zaujímá takovéto postoje a pak na jejich základě ve volbách volí, anebo ten, kdo si dovolí nastínit myšlenku, že nemusí být tak docela nutně správné, aby lidé s touto mentalitou vůbec volili?

Publikováno v revue Prostor č. 89, březen 2011.

reklama
2073 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(vizír, 29.4.2011 0:20:33)
Odpovědět
Co začal Bakalův socialista Sobotka rozhazováním to dokončil neoliberál Topolánek nepromyšleným(nebo promyšleným?) snížením daní které podlomily příjmy a tak nasměrovaly naší zemi k ještě větším schodkům a dluhům.
A co navrhuje neoliberál Joch? Další snížení daní, tj.ještě větší státní dluh.

Co je základní premisou neoliberalismu? že dluhy nevadí a že dluhy se nemusí platit
.. tuto ideologi nevymyslel a na Západě skrze granty na universitách a korporátní media nezpropagoval Paroubek ale banky.
Komu že se se hodí státní zadlužování? Bankám. Kdo že to podporuje státní zadlužování ať už socialistickým rozhazováním nebo nesmyslně nízkými neoliberálními daněmi? Banky.
Komu že se to hodí nízké korporátní daně a skrze ně zároveň i co největší státní dluh?... a komu že to slouží a čí zájmy obhajuje pan Joch z OI ?
Pane Joch, za vlastizradu byl vždy jen jeden trest.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Kalous, 29.4.2011 7:57:24)
Odpovědět
Docela logické, dluhy se bankám hodí a když jich mají moc, stát jich kus smaže ... a systém běží dál. Dluh je "žádoucí stav"
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(vizír, 29.4.2011 11:55:33)
Odpovědět
Co nejvíc zadlužit stát, dluhy řešit dalšími novými dluhy a když už to jinak nejde tak vytisknout navíc dost papírků(tj.skrze inflační daň vyvlastnit všechny lidi) aby se jimi ty dluhy mohly alespoň trochu zmenšit a dluhové otroctví mohlo nerušeně pokračovat dál(aby nedej bože nedošlo k bankrotu a celá ta nekonečná dluhová vykrádačka neskončila)
... to vše nevymyslel Paroubek ale jistí Rothschildové.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Stallker, 29.4.2011 8:54:47)
Odpovědět
Vizíre, myslím, že jste pana Jocha naprosto nepochopil...
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(felix.julec, 29.4.2011 15:26:23)
Odpovědět
VIZÍRE souhlas s vaším komentářem.Dluhy se nemají dělat.Když už ale jsou,tak by je měli umořovat především ti,kteří je udělali, nebo se na nich zúčastnili.Připouštím,že jsem se nevědomky do státních dluhů mohl taky namočit a tak je taky budu muset svým dílem splácet.Nesouhlasím však s tím,abych musel splácet poměrně víc než ti,kteří se na nich napakovali a kterým teď chce ministr financí odlehčovat.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Mach, 29.4.2011 19:26:40)
Odpovědět
Sobotka nic nezačal. Začal cca o deset let dřív Dlouhý. Tehdy se rozhodlo, že většinu akcií OKD získá Koláček. Za Sobotky ¨bylo již rozhodnuto a stát vlastnil v OKD minoritu.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(mozek, 3.5.2011 9:18:23)
Odpovědět
pane Jochu, když jsem výs sylšel včera v TV ČT 24 - Hydepark, tak pro vás nemám jiné označení než pravicový politruk.Jse takovým Fojtíkem dnešních dnů.to nevídíte kam se řítí Amerika? Jak můžete demagogicky argumentovat že na zbrojení dává USA 4,6% HDP oproti 6,5% z 80.tých let.A jste jist, že válka nejde náhodou z jiné rozpočtové kapitoly.? To by byl totiž ekonomický a účetní zázrak - vést 3 války a snížit celkové výdaje na zbrojení.Včera jste mě vyloženě znechutil.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(mozek, 29.4.2011 0:36:36)
Odpovědět
Pane Jochu, to jsou tedy nesmysly.Amerikočína je vynález židomedií, kteří nám vymývají mozky o nezbytnosti globalizace.Globalizace a udržování dolaru ( fiktivní měny) jsou spojité nádoby a de facto úhelným kamenem americké zahraniční politiky bez ohledu na to zda vyhrají Demokraté nebo Republikáni.Vždy půjde o to dělat vše pro to, aby byl dolar dominantní měnou.Jak to ale udělat, když celému světu dochází, že tato podvodná měna přenáší americké dluhy na celý svět, No najdou se užiteční idioti, kteří budou hlásat propojení světa pod americkým vedením a vytvoření " svobodného světa" s názvem PAX AMERICANA.Podmínkou přežití tohoto systému je rozhození výroby z USA do celého světa a koordinování obchodu skrze dolar.V okamžiku kdy se ropné země OPEC přejdou na jinou měnu než dolar, celý PAX AMERICANA se sesype i s letadélky a bombičkami ovbládanými joystickme kdesi z USA.Země BRICS reprezentují tradiční pohled na hospodářství a svoji hospodářskou politiku nastavují tak, aby byla pro každou svou zemi výhodná vzhledem ke geografickým, kulturním a jiným možnostem.Podstatnou skutečností je, že BRICS nepoužívá navzájem k zůčtování dolar.Problémem Ameriky je především Amerika.Sama provedla svoje demografické zničení imigračním zákonem v roce 1965, kdy se rozhodlo, že místo tvůrčích lidí z Evropy se začne " ředit" o imigranty z třetího světa.Tím se tavící kotel zastavil a Amerika začíná hloupnout, přesně tak před čím varuje Thillo Sarrazin v Německu.Návrat průmyslu do USA nebude jednoduchý a je spíše otázka zda k němu dojde po občanské válce a vypálení FEDu nebo dříve.USA tedy jedou na politické špici trendu, který naráží na své technické hranice ale stále se najde dost hujerů, které věří " v neodvratnost globalizace" pod americkým vedením.Globalizace slouží k vysátí peněz ze zbytku světa do USA, k vývozu americké inflace do USA a udržování dolaru jakožto nástroje politického vlivu.Že je tato politika zhoubná pro celý svět pochopitelně židomedia nikde nenapíší.Díky oslabování dolaru se zvyšují ceny komodit a mimo jiné i pottraviny, což dává do pohybu revoluční pohyb v islámském světě.Zde nejde o demokratizaci, jak píší židomedia, ale o islámskou revoluci a budoucí vypráskání USA z regionů.Aby se mohla globalizace uskutečnit musí se systematicky prolomovat suverenita států, protože jedině oslabené vlády se nemohou bránit rafinovanému vysávání peněz.Uvidíte sám za chvíli.Židé spustí intervenci na dolaru, z těch dolarů, které si vytiskli, tedy dolar bude posilovat proti euru a to čirou náhodou v okamžiku kdy se objeví další defaulty v eurozoně.Umělým posílením dolaru se vysají peníze z eurozony, neboť půjčky jsou denominovány v dolarech.A o tom to je.Cílem není vyřešit problém eurozony, ale budovat globalizaci, pomalu vstřikovat další dávky jedu v podobě dluhu splácených dalších dluhem.Neboli USA se svoji politikou začínají být stejnou hrozbou jako sověti za studené války. Z tohoto důvodu je vaše neocons agitka naprosto trapná.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(mozek, 29.4.2011 0:43:45)
Odpovědět
pane Joch ještě něco.PIMCO největší dluhopisový fond na světě vyprodal všechny americké státní dluhopisy a žádné jiné už nenakupuje.Čína potichu a pomalu prodává americké státní dluhoopisy a za bezcenné dolary nakupuje aktiva v podobě továren, podniků, dolů atd. ve světě.V Americe přestává platit teorie vlády zákona, protože Obama ohýbá Ústavu jako hajzlapapír.Předpokladem globalizace je zničení okcidentálního právního systému se všemi výdobytky.Tea Party ukáže jestli nasměruje cestu návratu k ústavnosti nebo zda pojede v trajektorii směrem k totalitnímu korporativnímu státu.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(C.Q.Lafayette, 29.4.2011 0:54:14)
Odpovědět
souhlas, všeobecné volební právo je cesta do pekel...
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(pavjan, 29.4.2011 12:08:17)
Odpovědět
... a také důvodem, proč každá demokracie končí bankrotem.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Stilet, 29.4.2011 14:21:21)
Odpovědět
Tá zadluženost absolutně všech státu snad jedině kromě Číny se mě vůbec nelíbí. Jaksi to smrdí. Před I. svět. válkou také byly zadlužené takřka všechny státy a tak se dluhy vyřešily válkou. Tak jen aby tá nynější zadluženost rovněž nevedla k válce. Válka dluhy smaže. Mám dojem že se na to už připravuijí občané všech tak zadlužených státu. Neustále rostoucí ceny potravin a všeho zboží nevěstí nic dobrého. Může nastat čas, kdy zase muži rádí obléknou uniformy a půjdou ochotně zabíjet a nechat se zabíjet. Moc se mě to nelíbí.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(felix.julec, 29.4.2011 15:02:16)
Odpovědět
K N A D P I S U : TEĎ JSEM SI ODDECHL.UŽ JSEM MYSLEL,ŽE NA MORAVĚ MÁME TAKY DLUH.NAŠTĚSTÍ JE JEN V ČECHÁCH A AMERICE,JAK JSEM SE DOČETL V NADPISU ČLÁNKU.PAK SE DIVÍTE,ŽE MORAVÁCI PODOBNĚ JAKO PŘED ČASEM SLOVÁCI BYLI "OTRAVOVÁNI" ČESKÝM JEDEM."ČESKÁ KORUNA"/prohlašoval Klaus ještě za Československé republiky/.POŘÁD UVAŽUJI,JESTLI JE TO POLOVZDĚLANOSTÍ PISÁLKŮ,NEBO ZÁMĚREM.Nedivte se,že už po přečtení nadpisu článku se člověk z Moravy na.sere.Vy debilové,kteří trvale tento stát/nevím z jakého důvodu/nazýváte "Čechy" pak začnete mluvit o Moravském separatizmu.Není to separatizmus,ale jen pochopitelné znechucení z přehlíživosti poměrně velké části obyvatel tohoto státu./Tak na to nahlížím já a podtrhuji,že nejsem žádný"moravista"jak pejorativně pisálci píšou o lidech žijících na Moravě a stejného smýšlení jaké mám já./ Asi je to tradiční přehlíživostí "pupku světa".Ovšem pokud se tak vyjadřuje nevzdělaný člověk,který není schopen pochopit jednodušší věci,tak se nedivím,pokud to čtu v novinách/ a dost často jedno v jaké spojitosti/a od poradce vládní strany,tak je to na pováženou. T O L I K K N A D P I S U.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Jiří Zahrádka, 29.4.2011 15:32:39)
Odpovědět
Já se také snažím vyhýbat užívání slova "český," když myslím i Moravu a Slezsko.

Nicméně, oficiální název této země je "Česká republika," a zahrnuje i Moravu a Slezsko. Jestli je to nepřesné či zavádějící, to nevím. Možná ano. Pak ale vyvolejte debatu o změně názvu tohoto státu. Protože je zcela legitimní, že pro běžnou komunikaci se holt vychází z oficiálního názvu státu.

Mám pocit, že s tím Moravané a Slezané až tak velký problém nemají. Asi vnímají "Česko" jako obecné označení pro západní Čechy ("Bohemians"), Moravany i Slezany.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(felix.julec, 29.4.2011 17:34:10)
Odpovědět
PANE ZAHRÁDKO pozor tady přece nejde o použití slova český ,ale "v Americe i v Čechách"/myšleno v USA,nebo v Česku nebo České republice/a to mně vadí.Nedávno byla v TV zase řeč o nějaké události "v Čechách"-...v Praze,Brně,Ostravě,Plzni.Toto mně vždy vytáčí.Jsem na to silně citlivý.Považuji to za přehlížení.Nechce se mi věřit,že by pisatelé měli snížené rozlišovací schopnosti/při jejich vzdělání/.I když podle jakýchsi průzkumů se u nás úroveň školství snižuje.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Helča, 29.4.2011 17:39:18)
Odpovědět
Pane, nesouhlasím s Vaším názorem na Česko, Moravu a Slezsko. Můžete mi říci jakou řečí hovoříte, jak ve škole mluví a čtou Vaše děti nebo děti z Vašeho regionu. Ano, bývala u nás kdysi Velkomoravská říše, která ale už dávno zanikla. Nikdo Vám nebere, že jste z Moravy. Ono totiž v Praze žije hafo Moraváků, ale aspoň každý třetí je z Moravy, Jsou to prima lidé, ale proč tedy nezůstali doma? Možná, že mluvíte nějakým zvláštním nářečím, ale oficielně používáte češtinu, že? Tak proč osočujete Čechy a Česko.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(felix.julec, 29.4.2011 20:00:40)
Odpovědět
Vážená nepochopila jste nebo nechcete pochopit v čem je problém.Rakušáci mluví německy,ale nejsou Němci,v části Švýcarska se mluví německy a není to Německo,v Lichtenštejnsku se mluvi Německy,v Luxembursku taky a není to Německo.Takže jazyk není jediným znakem státu,nebo národa.Tady jde o sebestřednost nafoukaných a jakousi rozpínavost Čechů.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Kalous, 29.4.2011 21:08:29)
Odpovědět
Omlouvám se za téměř totožný příspěvek Felixi, před jeho psaním jsem si nepřečetl Tvůj. Asi nám to "zapálilo" úplně stejně.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Kalous, 29.4.2011 21:05:31)
Odpovědět
No to je hloupé Helčo - Rakušané také mluví německy a nejsou Němci. Švýcaři nemluví švýcarsky, ale německy, italsky a francouzsky. Národ nedefinuje jen jazyk. Slováci také neměli žádnou slovenštinu, vytvořili si ji především ze středoslovenského nářečí (za pomoci Čechů a Moravanů). Čeština je možná původem "moravština" - prostě to, že se na Moravě mluví "česky" vůbec neznamená že jsou Moravané Češi. Ostatně i rakouský císař to chápal, ldyž mluvil ke svým národům - Čechům, Moravanům a Slezanům.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Mach, 29.4.2011 19:41:36)
Odpovědět
Lidé ztratili důvěru v Obamu, Kongres a vůbec celý politický proces. Vidí, že tento systém je zkažený a nadále neodpovídá vůli lidí, což je důvod, proč upadají do letargie. Je to pochopitelné. Gallupův ústav zjistil to samé. Zde je úryvek z jeho nedávného průzkumu:

„Optimismus Američanů, co se týče budoucího směru hospodářství USA, v březnu klesl podruhé v řadě, a podíl Američanů, kteří říkají, že hospodářství se „zlepšuje“, spadl na 33 % - z lednových 41 %... Optimismus ohledně budoucnosti amerického hospodářství poklesl v průběhu prvního čtvrtletí napříč politickými stranami... Gallupův index důvěry v ekonomiku, který zahrnuje optimistické hospodářské ukazatele, v březnu také poklesl...“ ("U.S. Economic Optimism Plummets in March", Gallup)


všechna ta propadanda o „zlatých časech“ měla nulový účinek. Veřejnost jí nepodlehla. Lidé vědí, že jsme v krizi. A jak by to mohli nevědět? Topí se ve svých hypotékách, nemohou dostat půjčky, jejich děti ani jejich strejda Arnie nemohou najít práci, a ten chlápek v Oválné pracovně pro ně přitom ani nehne prstem. Není žádným překvapením, že tolik lidí jednoduše zlomilo hůl nad kapitalismem. Jen se podívejte na tenhle průzkum pro Globescan, je to opravdu „silná káva“:
„Podle dnes zveřejněného průzkumu veřejného mínění Globescanu podpora americké veřejnosti pro volnotržní ekonomiku v minulém roce prudce poklesla, a teď je nižší než v Číně. Když v roce 2002 Globescan začal zjišťovat názory lidí, čtyři z pěti Američanů (80 %) říkali, že volný trh je nejlepší ekonomický systém pro budoucnost- byla to nejvyšší úroveň podpory mezi všemi sledovanými zeměmi. Podpora začala upadat v následujících letech, pak se lehce oživila po finanční krizi let 2007/2008, ale v roce 2009 se zřítila, když propadla o 15 procentních bodů za rok, takže teď méně než tři z pěti Američanů považují kapitalismus za ten nejlepší systém pro budoucnost.“..

A nechtějte se mnou žertovat o tom, že by běžný americký zaměstnanecký „flákač“ trávil své večery tím, že by jednou rukou listoval v Komunistickém manifestu a druhou si na kytaře vybrnkával Internacionálu. To je nesmysl. Američané jsou praktičtí lidé. Vědí, že jim obě politické strany utahují šrouby, a to je ten důvod, proč je jejich podpora kapitalismu za Obamy stále rychleji nahlodávána. A to tak, že spadla o „15 bodů ročně“ od roku 2009...

A věci jdou přitom pořád k horšímu, když Kongres začal ořezávat rozpočet tak, že vyškrtal programy a služby pro veřejnost. To ještě více přitopilo pod kotel a přesvědčilo lidi, že tento systém potřebuje rekonstrukci. Rozhodující faktory: Podmínky se budou soustavně zhoršovat, aktivita bude slábnout a hospodářství vstoupí do dlouhého období stagflace.

To všechno však neznamená, že by měl trpět Wall Street. V žádném případě. Bubliny na trhu se budou stále více nafukovat štědrými injekcemi peněžních stimulů FEDu, tak jak tomu bylo po celé poslední tři roky. Podle zprávy Bloombergu z počátku tohoto týdne neplánuje Bernanke ukončit QE2 (další etapu pumpování peněz bankám – pozn. překl.) na konci června, jak bylo naplánováno, ale bude i nadále pokračovat v recyklaci výnosů z hypotéčních zástavních listů do nákupu dluhopisů, aby zajistil, že akcie největších společností na burze (Blue Chips) budou i nadále poskytovat rekordní zisky, zatímco 42 milionů zaměstnanců je odkázáno k živoření na potravinových poukázkách a další miliony čekají, až budou vykopnuti ze svých domů. Tak takhle nějak vypadá spravedlnost, nebo ne?

Pokud jste získali dojem, že politiku diktují velké banky, máte pravdu. Přemýšlejte třeba o téhle věci: Americká vláda drží dvě sady účetních knih. Tou první je záznam o všech veřejných příjmech a dluzích. Tou druhou sadou je mimorozpočtová účetní kniha vedená FEDem.

Podíváme-li se do budoucnosti, můžeme očekávat totéž ve stále větším rozsahu. Burzy budou pokračovat v zotavování, v bilanci FEDu bude přibývat červeného inkoustu a dolar bude pokračovat ve své trýznivé cestě do zapomnění.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(cook, 30.4.2011 11:42:02)
Odpovědět
Dobrý článek zadlužování je katastrofické.Otázkou ale je jak z toho ven.Razantní škrty ve výdajích státu a omezení v sociálních výdajích využít k investicím do průmyslu a infrastruktůry a znovu nastartování průmyslové výroby a ne se jen upínání do sektoru služeb.ten hodnoty nevytváří a je jenom dovětek průmslu a ne naopak jak je tomu ve většině vyspělého světa nyní.Otázkou je jestli si to politici dovolí uskutečnit a necouvnou před nevolí svých voličů kteří si už příliž zvykli na konfort docela snadného živata zadlužování a spotřeby.Pak již politiků zbývá jediná snadnější cesta-inflace.Jelikož tím vlády běžné dluhy rozpustí inflací.Dluhová zátěž se přesune na investory do dluhopisů emitovaných veřejným sektorem.rotože třeba již 6 % inflace snižuje hodnotu veřejného dluhu za pouhých 11 let na polovinu.A jelikož velké množství státních dluhopisů drží ponzijní,životní a jiné různé fondy,dostává třeba Kalouskův plán na povinné spoření docela jiný rozměr.Jak jinak by měl stát tak snadno garantovaný příjem z poměrně levných(bylo by to povine)dluhopisů.Obecně se zatím mělo že prioritním cílem je dosažení inflace 2% nižšší byla považována za škodlivou a 2= měla pomáhat hospodářskému růstu.Zvýšením krátkodobých úrokových měrse s určitým zpožděním inflace snižuje a naopak.Aby to fungovalo musí peněžní zásoba růst tempem 7 až 9 % ročně.Pokud peněžní zásoba roste méně potom měnová politika nemůže dlouhodobě fungovat.Aby tohoto bylo dosaženo je nutné ,,aby banky stejným tempem zvyšovaly poskytnuté úvěry a aby se stát stejným tempem zadlužoval.Aby tak velký oběm úvěrů mohl být poskytnut,tak se poskytování úvěrů ve vyspělých zemích muselo vymknout celé řadě obezřetnostních zásad.Bankovní regulace musela slevit.A to v důsledku dlouhodobého tlaku politiků na banky pro takzvaný:dlouhodobě udržitelný růst.A samozřejmě že banky za takové jednání potřebovaly záruky státu a nové finanční produkty jenž by jim takové jednání umožńovalo.A tak vznikl dnešní začarovaný kruh.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(mozek, 30.4.2011 17:54:31)
Odpovědět
o tom, jestli se do Ameriky vrátí průmysl rozhoduje 'Rockefeller,FED a Trilaterální komise.to je něco jako kdysi u nás VUML,ÚV KSČ a Státní plánovací komise v jednom.Oni už jsou tak myšlenkově vykolejení, že jim vyhovuje jak to je.Vysávat celý svět, nevyrábět a vozit zboží sem a tam a podle potřeby dotisknout další prachy.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Josef C., 30.4.2011 19:41:14)
Odpovědět
Situace v USA se zacina vylepsovat. 87 reprezentantu v kongresu dosazenych z Tea Party jiz staci blokovat dalsi zadluzovani. Jeste jedny volby a vse se otoci k lepsimu. Republikani ziskaji prezidentske kreslo a v senatu z 23 levicovych senatoru staci porazit ctyri a to zajisti vetsinu v senatu a potom se teprve muze zacit s opravdovymi reformamy!
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Felix, 2.5.2011 9:42:31)
Odpovědět
Článek už zmizel z přední strany, ale ať je tu pro budoucnost zaznamenán můj názor, bohužel mám čas až dnes jej připojit:
Při veškeré úctě k autorovi typický TeaPartiovský článek (i v komentářích jsou Tea Parties zmíněny), který neřeší zhola nic. Řeší vlastně jen jakési následky, chytá kočku za ocas. Řečené je k ničemu, stejně jako Tea Party jsou k ničemu. Problém je jinde: Amerika i Čína mají zcela shodný názor na potraty, kdosi řekl, že Čína je zkušebním prostorem Ameriky. Je směšný názor autorův, že rodiče mají myslet na peníze svých dětí. Protože rodiče mají myslet na samu existenci svých dětí. Ale jak v podmínkách demokracie a svobody přestat s potraty, zakázat se? To autor prostě neví, v intencích v nich uvažuje, to ani vědět nemůže. Zbývá mu jen sen: Jednou to bude. Někdy škodí víc bodrý snílek, než zlostný realista. Pryč s Tea Party, která vyvolává falešné sny! Amerika vznikla na jakýchsi daňových Tea Parties, dnešní stav je jejich důsledkem. Netřeba nových Tea Parties, nových snů.
Re: Dluh, kam se podíváš… V Americe i v Čechách
(Xveron, 21.6.2011 12:04:56)
Odpovědět
Ono je sice hezké brát ohled na děti ale pracovat dvanáct hodin denně za deset tisíc při dnešních výdajích je ostuda.Ještě když jsou ceny potravin a energií téměř stejne jak v Německu.Průměrná mzda 24000 Kč asi jo když si poslanci odsouhlasí 230000 Kč měsíčně nebo když páni ředitelé berou přes 300000 Kč.Ostuda,hanba. Masaryk s Benešem se v hrobě točí jak vrtule jestli-že tohle vidí!!!!!!Ono se pak ani nejde divit že je tu dluh v řádech stovek miliard kolikrát jsme si už utahovali opasky????Teď by si je měli utáhnout páni politici a ne jen oni viz.páni ředitelé.40000 Kč to je maximalní výplata kterou by měli dostávat a i to je moc.Za to co předvádí!!!!!K čemu potřebuje vilu v Portugalsku za desítky miliónů nebo auto za pět miliónů když to samé zvládne auto za 400000 tisíc Kč.No prostě jde vidět jak jim záleží na lidech.