reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé

Autor: Jan Zahradil | Publikováno: 10.5.2011 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Německý Der Spiegel oznámil s odvoláním na utajované zdroje, že Řecko prověřovalo možnost opuštění společné měny. Mělo se tak stát na tajné schůzce s Evropskou komisí a některými státy eurozóny. Všichni údajní účastníci to - samozřejmě, jak jinak - popřeli, kurs eura se nicméně trochu otřásl.

Není divu, to je skutečně revoluční zpráva. A nezáleží na tom, zda je pravdivá nebo zda je to jen mediální senzace. Její hlavní dopad totiž leží v psychologické, nikoliv faktické rovině. Samozřejmě že Řecko ani dnes ani zítra nikam neodejde. Ale doposud se evropská integrace odehrávala jen jedním směrem, podle hesla "ever closer union", odvozeného z 50. let staré schumannovsko-monnetovské doktríny. Zkrátka stále dál, výš, hlouběji. A ted´jeden z členských států spekuluje - nebo o něm někdo spekuluje - že by mohl sestoupit na "nižší" úroveň integrace, tedy vydat se směrem "zpět" ? To je opravdu zlomová, dříve nepředstavitelná symbolika.

Zpozornět by měli všichni, kdo stále ještě bičují eurointegračního koně na jeho nekonečné cestě kupředu. Na zmíněné schůzce - jejíž samotné uskutečnění popřeno nebylo - se totiž setkaly jen ty země eurozóny, které jsou zároveň členy G20. EU se tedy dělí nejen na členy a nečleny eurozóny, ale i uvnitř samotné eurozóny jsou "rovní" a "rovnější". Tzv. vícerychlostní EU, která je už dnes realitou, nabývá ještě více na významu. Sílící tlak na fiskální a daňovou unifikaci, v níž chtějí evropské instituce a některé členské země najít odpověd´ na finanční krizi, vyprovokuje i sílící tendence v opačném směru - tedy jistou odstředivost a diverzifikaci postojů jiných členských zemí.

Co na to Česká republika, je připravena na pohyb v tomto stále dynamičtějším prostředí ? Není. Podle připravované koncepce české zahraniční politiky bohužel úředníci MZV tento vývoj i nadále ignorují, stále žijí v zajetí představ o pofidérní jednotě za každou cenu a nutnosti silné "politické" EU.

Co je toho příčinou ? Jedna odpověd´se nabízí. Srovnejme německou a českou strukturu zahraničního obchodu : 64 % německého exportu jde do zemí EU, ale 36 % na mimoevropské trhy. U České republiky směřuje neuvěřitelných 86 % do EU a to zejména do Německa, a jen 14 % mimo EU.

Před 20 lety jsme samozřejmě nad reorientací zahraničního obchodu směrem k EU jásali. Dnes je tak silné ekonomické propojení s jednou jedinou zemí EU nezdravé. Je nezdravé ekonomicky, protože se stáváme závislými na cyklech německé ekonomiky, která je sice nejsilnější v EU, ale má také svá období vzestupu a útlumu. A je nezdravé i politicky, protože u podstatné části politické sféry implikuje jakousi "poznanou nutnost" následovat Německo i v jeho politických koncepcích. Toho jsme ostatně byli svědky mnohokrát za posledních 15 let.

Není žádným tajemstvím, že Německo si prostřednictvím svých vysoce efektivních, státem financovaných politických nadací (KAS, FES, FNS) politicky "nakoupilo" během 90. let celé středo- a východoevropské politické elity zleva doprava. Takže doposud téměř všechno, co u nás kdo řekl o evropské integraci, bývalo zpravidla derivátem německého eurofederalismu (s čestnými výjimkami V. Klause, ODS a pár analytiků).

Jenže nemylme se. I pozice Německa se mění. Zatím "jen" ve společenské a intelektuální atmosféře, ale to se dříve nebo později přelije i do politiky. Lidé jako kancléřka Angela Merkelová či ministr financí Wolfgang Schauble, ideologičtí spolupracovníci či "děti" Helmuta Kohla, jsou poslední svého druhu. Po nich budeme mít co dělat už jen s pragmatičtější, méně "proevropskou" generací, která např. nebude ochotna dále sanovat nová "Řecka" ( to, že zpráva o možném odchodu Řecka z eurozóny se objevila jako první v německém médiu, nemusí být náhoda).

To je o důvod víc, abychom přehodnotili mnohé setrvačnosti v našem vztahu k EU. Můžeme začít třeba právě u zahraničního obchodu, u naší aktivity na mimoevropských trzích. Ty totiž porostou bez ohledu na dění v EU. A nejde zdaleka jen o velké hráče Indii nebo Čínu. Příklad za všechny : málokdo ví, že třeba v Kongu (DRC) je právě na spadnutí kontrakt pro jednu českou firmu za desítky milionů USD na modernizaci jedné vodní elektrárny (paradoxem je, že ČR tam oficiálně uzavřela svoji ambasádu k 31. lednu t.r.).

Ano, trhy třetích zemí jsou obtížné, často tam nefunguje administrativa, bují korupce. Ale je třeba se o ně pokoušet. Nebo dřív či později definitivně skončíme sice v pohodlné, avšak zcela nesamostatné pozici "subdodavatele německých exportů do Číny", jak s nadsázkou, avšak trefně napsal jeden český deník. A pak budou zbytečné i jakékoliv úvahy o samostatné pozici naší země uvnitř EU. Pokud si to snad někdo přeje, at´to řekne na rovinu.

reklama
1373 čtenářů | 18 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(ideolog, 10.5.2011 0:52:17)
Odpovědět
Zahradile a co chceš jako dělat? Amerika jde ke dnu, Anglie taktéž.Německo pro náš průmysl nastavuje laťku a jednou se z dodavatelů součástí stanou výrobci.Víme.Jestli jsi někdy podnikal, nebo řídil firmu nejprve potřebuješ stabilizovat firmu, najít odbyt a pak můžeš přemýšlet o dalším rozvoji a co dál.Takže zatim říkám zaplaťpánbůh za ten export do Německa.Jinak české země byly součástí Svaté Říše římské,to implikuje i právní příbuznost a kulturnost a i přirozenou geografickou spolupráci.Mimochodem co jsi udělal proti likvidaci našeho zemědělství? Kulturní stát je v některých komoditách potravinově soběstačný, což bude aktuální až se židákům z FEDu zcela vymkne situace z rukou a propukne hyperinflace.Pak budou všichni čumět jak se zdraží potraviny.Když se zasévá, sklízí, pěstuje a chová, tak se také může přirozeně rozvíjet zpracovatelský průmysl.A to není zanedbatelná položka.Radši beru politika typu Frnanz Josef Strauss než americko-židovského neocons, který ví o konzervatismu kulové a spíše naši kulturu rozkládá.Naše geografické postavení je naopak pro spolupráci s Německem výhodné.Až se Německo sblíží s Ruskem, pak se dostanou do střední Evropy po Dunaji suroviny o 14dní dříve než severní cestou přes Hamburk.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(konzerva, 10.5.2011 1:05:27)
Odpovědět
lidi jako Zahradil jsou ostudou české pravice a současně hrobaři ODS.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Otto, 10.5.2011 4:58:37)
Odpovědět
Naprosto souhlasím, k Německu máme nejblíže a ví to i němci, ne náhodou jsme byli požádáni při vzniku Německa, abysme byli jeho součástí. Investovat do afrických zemí, to snad není myšleno ani žertem, ještě dnes máme v těchto zemích pohledávky. Co není pro ČR zdravé jsou politici vašeho ražení.
Re: Africká unie - náš vzor!
(Miloš, 10.5.2011 8:05:49)
Odpovědět
"...často tam nefunguje administrativa, bují korupce" - no zrovna jako u nás, takže se tam můžeme cítit jako doma. Ani nějaké té drobné "ztráty" při státní návštěvě si tam nikdo nevšimne...
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Dan, 10.5.2011 8:22:33)
Odpovědět
Je těžké si to přiznat, ale právě naše letitá spolupráce s blízkým Německem nám zajistila dlouhodobě vyšší úroveň nežli je tomu u ostatních zemí východní Evropy, Německo znamená, peníze, trhy, technologie, pořádek a mělo by být naším vzorem v mnoha ohledech.

Pravda je že česko samovolně postupně coby národní ekonomika zaniká a zanikne, ale nemůžou zato Němci, nýbrž češi sami.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Jiří Zahrádka, 10.5.2011 9:59:43)
Odpovědět
S tím ale Zahradil nepolemizuje. Je prostým faktem, že závislost na jednom státu je z principu vyšší riziko. A naše závislost na Německu je obrovská. Víte, že souhlasím s tím, že Němci jsou dobří, mají smysl pro pořádek, a že to jsou věci, které naopak Čechům (a Moravanům a Slezanům asi taky) pořádně chybí. Ale jako je špatné mít všechny úspory v jednom akciovém titulu, tak je špatné mít ekonomiku orientovánu tak masivné na jeden exportní stát.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Blazej, 10.5.2011 11:14:48)
Odpovědět
No a kam se tedy orientovat jeste mimo Nemecko? Kam? Masivne na Nemecko orientovani jsme, ale kdyz uz se tak deje, je porad lepsi, kdyz je to orientace na stabilni stat. A to je nemecky pripad. Je tu moznost orientace na trhy v Rusku a dale na vychode, popr. v jizni Americe, ktere jsme po r. 89 tak hloupe opustili. Jenze tam uz o nas nemaji a pravdepodobne nebudou mit zajem.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Jiří Zahrádka, 10.5.2011 13:10:05)
Odpovědět
No to je právě otázkou. Každopádně, ono by neškodilo mít tu závislost i v rámci EU trochu rozloženou, ne všechno do SRN. A samozřejmě, asijské trhy jsou ty rostoucí. To by mělo být dlouhodobým cílem, zkusit štěstí tam. Plus samozřejmě různé projekty ve třetím světě, financované mezinárodními institucemi.

Samozřejmě, že to, že jsme přilepení na SRN, je naše výhoda a zdroj naší prosperity. Ten text nechápu jako výzvu k tomu, abychom do SRN vyváželi méně :-), ale abychom se dívali také po jiných možnostech.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Stilet, 10.5.2011 14:53:25)
Odpovědět
Ctný pane Zahrádko, to by ovšem vyžadovalo aby také jiní měli zájem o české výrobky atd. alespoň poloviční jak jsou zájemy Německa.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Dan, 10.5.2011 18:05:24)
Odpovědět
Diverzifikace na další soventní trhy jistě není špatná, ovšem je třeba si uvědomit a to soudruh Zahradil evidentně nepochopil, že tu orientaci neurčuju žádný vůdce v plánu, nýbrž si ji jako nejvýhodnější zvolily stovky a tisíce firem individuálně :-)

Pokud by existovaly výhodnější příležitosti, firmy se jich chopí i přez komické rady páně Zahradila, ale bohužel..

Takové exportní schopnosti jqaké mají německé značky prostě a jednoduše české značky nemají, stejně jako většina dalších značek nasvětě.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Marie, 10.5.2011 10:19:22)
Odpovědět
Pan Zahradil,jako euroskepticista velmi dobře zajištěný platem Evropského parlamentu.Mě připomíné některé komunisty,kteří po 89 roce vážně tvrdili,že vstoupili do KSČ,aby ji pomáhali rozkládat zevnitř.Taky budoucí disident.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Lojza z paseky, 10.5.2011 20:02:50)
Odpovědět
Máte to u mne za 1*
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(felix.julec, 10.5.2011 10:28:35)
Odpovědět
CHCE TO UŽ JEDNOU PRO VŽDY si v těch svých hlavách rozmyslet a uvědomit si na které straně chceme být.Jestli se cítíme být Evropany a být součástí západní kulturní civilizace a nebo pořád jakousi pochybnou"slovanskou střední Evropou".Pak ale musíme s Evropou sdílet i to špatné,které čas od času život přinese.Myslím,že volba těsnější spolupráce s Německem není špatná volba.Nesmíme si to však představovat tak,že budeme Němcům radit a oni budou s radostí přijímat knížecí rady z Prahy a řídit se jimi.Rakousko je na Německo napojeno a funguje mu to./Pravda je tam jiná historická a jazyková sounáležitost./
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Václav, 10.5.2011 14:03:13)
Odpovědět
Pan Zahradil je zavilý demagog! Vždy je jeho přání (idelogie) otcem myšlenky a jeho mystifikace nezná mezí. Nechápu jak bychom vlastními silami dokázali hospodářské propojení s Německem a EU odstranit, když vesměs podniky na území ČR, zaměřené na export do zahraničí, jsou v rukou zahraničních společností, a to zejména společností německých. Tyto společnosti zajišťují v ČR pracovní místa.Vždyť v liberálně tržním hospodářství je na prvním místě svoboda obchodu s poptávkou a nabídkou. Nebo on jako čelný představitel ODS by navrhoval zásah státu do těchto ekonomických propojení? Vždyť musí vědět, že hlavně našim přičiněním, tj.přičiněním politických elit, jsme se stali hospodářsky (nikoliv politicky-jsme suverénním státem) spolkovou zemí Německa.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Jeeves, 10.5.2011 16:28:41)
Odpovědět
Všichni nespokojenci s dominancí Německa (i jiných zahraničních firem) na našem písečku, opomíjejí ten velice důležitý fakt, že každou firmu, fabriku, obchod, cokoli, si lze koupit. Tak pokud p. Zahradilovi, (i jiným), vadí propojení s Německem, může si ty německé firmy koupit a tak cizáky korektně vyhnat. :-) Jistě by se potom stalo naše hospodářství tygrem v té globální džungli.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(Václav, 11.5.2011 12:05:45)
Odpovědět
Po přečtení zatím uveřejněných připomínek k článku p. Zahradila je patrno, že český národ žije ve skutečné realitě a že to není ani mediální fikce,ani virtuální realita, mystifikace či další bláboly podle J.Zahradila,P.Hájka,Bobošíkové a spol.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(MrDalík, 10.5.2011 19:36:08)
Odpovědět
..ale bohužel nutné, neboť kupříkladu váš přínos pro tuto republiku je nulový, nebo ještě výstižněji záporný.
Re: Silné ekonomické propojení s Německem není pro Česko zdravé
(mag, 11.5.2011 17:25:19)
Odpovědět
Už vidím Pepu Vonáska z Horní dolní a Škodu MB, jak směle bok po boku útočí na americké a asijské trhy.