reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 19.5.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

 

Vystoupení prezidenta republiky na Terezínské tryzně

 

Vážení přítomní,

dovolte mi, abych Vás na tomto pietním místě – jako již několikrát – i letos pozdravil a abych spolu s Vámi připomněl utrpení, kterému byli zde v Terezíně vystaveni v době nacistické okupace naši židovští spoluobčané. Tímto strašným táborem jich prošlo více než 150 000. 35 000 z nich nalezlo smrt přímo zde a pro desetitisíce dalších se Terezín stal přestupní stanicí na cestě do vyhlazovacích táborů, odkud se mnozí z nich nevrátili.

Stojíme na místě poznamenaném zlem, zlem nikoli abstraktním a neosobním, ale zlem, které působili lidé lidem, konkrétní lidé konkrétním lidem. Stále se ptáme, jak to všechno vůbec bylo možné a co se to v oněch tragických letech s lidmi stalo. Zůstává i otázka, co dělat, aby se něco takového již nikdy nemohlo opakovat.

Tehdy byla válka, v níž umíraly milióny lidí. Válka plná krutosti, vraždění a nezměrného utrpení. Válka, která zničila velkou část Evropy. Avšak to, co si připomínáme na tomto místě, svou obludností tragédie válek přesahovalo. Jako vedlejší produkt světové války zde byl – jako součást oficiální politiky nacistického státu – uskutečňován projekt vyvraždění miliónů židů, projekt, který byl uskutečňován chladně, promyšleně a plánovitě. Kladu záměrně důraz na slovo projekt.

Právě v něm spočívá ona mimořádnost a – doufejme – neopakovatelnost nacistického „konečného řešení“ tzv. židovské otázky. Nešlo o krátkodobé výstřelky davové bestiality a krutosti, jaké se v minulosti projevovaly v pogromech, nešlo o excesy sadistických fanatiků vraždících v nenávistném afektu. Zrůdnost tohoto projektu spočívala v tom, že se poprvé v dějinách masové průmyslové vraždění celé jedné populace stalo programem státu, který jej uskutečňoval s plným využitím státní byrokracie a úředních postupů, podobně jako organizoval válečnou výrobu či zásobování obyvatelstva. Šlo o integrální součást státní politiky, plánované a řízené vedením nacistického Německa.

Milióny nevinných obětí, jejich týrání sadistickými zločinci v koncentračních a vyhlazovacích táborech, otrocká práce, zrůdné pokusy na lidech, to vše způsobila ideologie, která si podřídila moc moderního státu. Jen kvůli tomu se zlo, které je – jak se tak zřetelně ukázalo – imanentně skryto v lidské povaze, mohlo tak brutálně projevit, a jen kvůli tomu mohlo dlouhou dobu zůstávat skryto za šedí úředních spisů a výkazů, pomocí nichž byla realizace tohoto „projektu“ chladně připravována a dokumentována.

Někomu se může zdát, že hovořit dnes, 66 let po skončení druhé světové války, o hrůzách, které se v jejím průběhu i bezprostředně po ní udály, v celé jejich příčinné souvislosti a složitosti, už je zbytečné. Já mezi ty, kterým se to zdá zbytečné, nepatřím. Jsem zneklidněn z toho, že – s odstupem pouhých dvou či tří generací – začíná být zamlžován kontext a že se začíná hovořit o jednotlivostech vytržených ze souvislostí. Stále více je kladen důraz na to, že i z české strany docházelo po válce k násilí, zločinům a vraždění nevinných, že se i mezi Čechy vyskytli sadisté a zločinci, kteří týrali vězně, Romy či Němce. Ano, nepochybně tomu tak v řadě případů bylo. A mlčet o tom nelze. Tyto individuální zločiny je třeba pojmenovat, odsoudit a také připomínat. Musíme o nich vědět a chceme-li porozumět sami sobě, musíme být schopni porozumět i bolesti jejich obětí.

Musíme však zásadně rozlišovat. Nesmíme připustit, aby individuální, nikoli státem organizované a chladně projektované zločiny, které se za války a v poválečném období také staly, v myslích generací, které toto období nezažily, vymazaly porozumění příčinám a následkům tehdejších dějů. Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat. Nelze připustit pokusy o symetrizaci viny agresorů a jejich obětí, nelze zapomínat na to, kdo rasovou a národnostní nenávist rozpoutal, kdo z ní učinil oficiální státní politiku a kdo ji s nevídanou brutalitou fanaticky prováděl až do samotného konce.

Je naší povinností chránit historickou pravdu. Je naší povinností chránit demokracii a humanistické ideály, na nichž naše civilizace stojí. Jen tak můžeme zajistit, aby tragédie, kterou si zde každoročně připomínáme, byla už jen strašnou, smutnou a velmi poučnou historií.

 

Václav Klaus, Terezínská tryzna, Národní hřbitov v Terezíně, 15. května 2011

Publikováno v deníku Právo dne 16. května 2011.

reklama
1665 čtenářů | 18 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(frantisek zajicek, 19.5.2011 6:40:46)
Odpovědět
Vis,Vaclave,preci by jenom bylo lepsi,kdybys nechal globalni otepleni na klimatology,bylo by lepsi,kdybys historii nechal na historiky...O co ti jde,ukojit si sve ego?Bezte uz do pr.de.le s timto narcisem,bezte uz do pr.de.le s celou tou generaci jedinych opravdovych,vyjimecnych a nenahraditelnych odborniku,co kriceli "Nejsme jako oni",bezte uz do pr.de.le s kazdym,co je ve vlade 20 a vice let,FZ
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Fido, 19.5.2011 8:59:04)
Odpovědět
Trochu sis spletl diskuzi, tohle neni o Havlovi...
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(kris, 19.5.2011 6:59:01)
Odpovědět
Hezky řečeno. Je potěšující, že alespoň jeden politik je schopen deklarovat skutečnou podstatu věci. Současně je smutné, že je právě jen jeden.
Díky, pane Klaus.
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(suk, 19.5.2011 7:40:25)
Odpovědět
Připojuji se a také děkuji panu presidentovi za věcný,korektně historický a vlastenecký projev. Jsem rád, že náš nejvyšší státní činitel vidí a říká věci tak, jak se staly a tak jak vypadají, bez ohledu na reakce některých našich "přátel" v Evropské unii!!!!
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(C.Q.Lafayette, 19.5.2011 14:42:44)
Odpovědět
Palec nahoru!
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(felix.julec, 19.5.2011 8:53:04)
Odpovědět
Od státníka se ani jiný projev nedal očekávat.To je jen pořád o historii.Že je ale presidentem státu,ve kterém je permanentní bordel,na kterém má také svoji velkou zásluhu,to ho asi netrápí.Tím by se měl permanentně zabývat a udělat něco pro změnu.O tuto smutnou vládu se přičinil pověřením jednoho neumětela ze své ODS,aniž by dle obyčeje pověřil sestavením vlády vítěznou stranu ve volbách.Asi to byl záměr.Tušil,že se Nečas bude motat ve sr.ačkách/předvídavost se mu nedá upřít-instaloval tuto vládu s tím,že nechce žádné revoluce-/ a on se pak zjeví jako bájný princ -baJÁJÁ-,pohladí si své ego a bude zas oslavován jako ten,který je nejmoudřejší,který stojí na vrcholu moci a bude tím,který bude určovat běh státu.
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(felix.julec, 19.5.2011 8:57:32)
Odpovědět
O HOLOKAUSTU UŽ JSME TOHO ZA 61 LET SLYŠELI TOLIK,ŽE SE UŽ ZAJÍDÁ.
Pokud někdo popírá holocaust nebo zpochybňuje množství mrtvých, tak s ním mají polemizovat, věcně argumentovat, vynadat mu nebo se mu i vysmát a prohlásit za blbce, pokud by ho chytili jak ničí jejich památník obětí, holí seřezat - ale neměli by si pro to vytvářet zvláštní zákon. To už JE fašizmus. Něco z kategorie "schvalování atentátu", "nesouhlas s mezinárodní pomocí" apod..
Re: ...
(C.Q.Lafayette, 19.5.2011 14:43:37)
Odpovědět
I ideozločin je zločin...
To je běžné že co se týká II.Svět. války, tak se počty oběti všech státu a národu nesmírně nastavují. Muka a utrpení je základní ideou dvacáteho století. Pokud v Europě nedojde k dalšímu klání, tak trpitelé budou kvílet ještě tisíc let na tou někdejší válkou. Kvílí se nad válkou a obětmi proto, že ti kdo tak pořád štkají a kvílí mají za to prachy. Je to jejích živobytí.
Příčiny, důvody a viny za ty dvě velké války se popíší až za pár století kdy to už bude zajímat jen několik historiku. Jinak nikoho.
Jistě že k tomu Holocaustu došlo, ale také je jisté, že uváděné počty jsou přemrštěné.
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Varadero, 19.5.2011 14:43:41)
Odpovědět
Soudruh prezident Klaus chce zřejmě říci, že nacisté systematicky likvidovali Židy, a že česká agrese vůči menšině českých Němců byla jenom záležitostí několika osob. Chyba lávky! Německý národně-socialistický stát organizoval likvidaci Židů, ale český národně-socialistický stát organizoval násilné vyhnání českých Němců. Nešlo o pár českých jedinců, šlo o státem organizované násilí!!!
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Frank, 19.5.2011 17:46:54)
Odpovědět
Srovnáváš organizované vyhlazování desetimilionů Slovanů ,vyhlazování Židů a přípravu vyhlazení Čechů na jedný straně a organizovaný odsun těchto vyhlazovačů nacistických občanů 3.říše (nejen) z našeho území? Tak to je jasný co si zač
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Stilet, 19.5.2011 15:08:27)
Odpovědět
Vzhledem k tomu, jak Lojza Jirásek s jinými vlastenckými psáčí zasvinil Českou historíí svými "vlasteneckými" tlachy, tak jsem přesvědčen, že ten úmysl zlikvidovat čechy nacisty je také jen vymysl některých individuí z Benešovské kloaky a mělo to být zdůvodnění vyhnání těch SN. Pokud někdo by tvrdil, že to jsou objevy historiku, tak vězte, že historici tak jako vlastenečtí psáčí jsou prostituti. Ani pro nacisty nebyly češi slovany ale jen špatnými germány. Považovali čechy za více aričtitější, jak třebas Bavory i jiné.
Že ti SN byli proti tomu shnilému státu? Nebyli to jen oni. A ten tehdejší stát byl daleko horší a zkorumpovanější jak je ten dnešní. A pokud vím, tak dnešní ten stát, své nemravné vlády rovněž nechválite. Jen jiní nesměli a nejen Němci. Ten stát byl státem Masaryka, Beneše a pěti "vůdcu" tak zv. státotvorných stran a všechno co dělali, tak jen pro svůj prospěch a také nikoho jiného mezi sebe nepustili. Dnešní ČR je pořád daleko stát slušnšjší nežli byla tá Masarykova Republika. Nechvalte tu I. Republiku když hanite tu dnešní.
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Brabec, 19.5.2011 15:14:55)
Odpovědět
V.Klaus je skvělý president !
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Pamětník, 19.5.2011 17:39:48)
Odpovědět
Pamatuji mnoho, pamatuji i řvoucí davy na Jesenicku, jejich zdvižené pravice a fanatický řev Heim ins Reich, pamatuji i to, že se sudetští Němci zřekli čs občanství. Vřele všem doporučuji knihu Hahn-Hahnová: Sudetoněmecká vzpomínání a zapomínání. Pak si snad uvědomí, že revanš není mrtvý a neomezoval se jen na dobu po 1.sv. válce. A znovu se přimlouvám za zrušení diskuse. Děkuji.
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Stilet, 19.5.2011 19:33:12)
Odpovědět
Takových presidentu jakým je Klaus je ve světě dvanáct do tuctu. Nejvíce v Africe i Asií. Vašnosto.
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(frantisek zajicek, 19.5.2011 20:18:51)
Odpovědět
naprosty souhlas,FZ
Re: Klaus: Genocidu židů a nacistické plány na likvidaci českého národa nelze relativizovat
(Alberto Kvěch, 19.5.2011 19:49:48)
Odpovědět
Jako vždy bez osobního názoru jen trapně blafete.Bla,bla,bla.