reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 25.5.2011 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

24.5.2011 15:17 - EXKLUZIVNĚ V souvislosti s tažením Evropské unie proti jaderným elektrárnám, jehož impulsem byly tragické události v Japonsku, se rýsuje možný konflikt mezi Českou republikou a Evropskou unií. Hrozí totiž, že by EU mohla zavřít elektrárnu Dukovany a ohrozit dostavbu Temelína. Minulou středu, 18. května, o tomto problému jednala vláda. Česko by se mohlo bránit zablokováním novelizace Lisabonské smlouvy. ParlamentníListy.cz mají informaci potvrzenou od dvou zdrojů, které byly přítomny zasedání vlády.

Předseda vlády Petr Nečas minulou středu vládu informoval o záměru Evropské rady, tedy hlav exekutiv členských států EU ohledně požadavku provedení zátěžových testů jaderných elektráren. Nečas zde řekl, že existuje hrozba, že by tento test mohl být zaměřen hlavně proti reaktoru typu VVER 440 (vodo-vodní energetický reaktor). To by se prý týkalo českých Dukovan, ale i slovenských Mochovců.

Hrozba uzavření Dukovan a nedostavení Temelína

Nečas podle zdrojů ParlamentníchListů.cz z vlády řekl, že návrhy testů jsou naprosto nesmyslné a zahrnují v sobě absurdní kritéria, například dimenzování na pád dvou letadel na elektrárnu zároveň. Výsledky takových testů by dokonce mohly vést k uzavření Dukovan a slovenských Mochovců.

Premiér se obává i toho, že uzavření Dukovan by ohrozilo dostavbu Temelína, protože zavření této elektrárny by znamenalo značný finanční výpadek. „Jako krajní variantu diplomatické obrany Nečas vidí, že by českému parlamentu doporučil neschválit novelizaci Lisabonské smlouvy, která má umožnit plánované záchranné mechanismy států eurozóny a ke kterému parlament vyslovil již předběžný souhlas. Podle procedury musí ale projít novelizace, aby mohla začít platit, oběma komorami ústavní většinou a ratifikaci završuje svým podpisem prezident," řekl ParlamentnímListům.cz zdroj.

Protijaderné tažení německé CDU

V podobném duchu se nesla i premiérova prohlášení na Evropském jaderném energetickém fóru, které proběhlo o den později, 19. května v Praze. Zde premiér v souladu s tím, co již před tím řekl na vládě, uvedl, že by kritéria zátěžových testů podle jeho názoru neměla zahrnovat hrozbu terorismu.

„Je zásadní, aby definování pravidel i vyhodnocování zátěžových testů zůstalo na odborné úrovni a chci zdůraznit na vysoce odborné úrovni. Nesmíme si dovolit zpolitizování tohoto problému. Domnívám se zejména, že aspekt terorismu nemůže být součástí těchto testů a jejich vyhodnocení," řekl podle ČTK Nečas. 

Ten tak narážel na to, že jaderná energie se stala velkým politickým tématem v sousedním Německu. Zdejší CDU kvůli tomu prohrává jedny volby za druhými. Nečas v této souvislosti na zasedání vlády prý také řekl, že za protijaderným tažením je právě tlak eurokomisaře pro energetiku Günthera Oettingera, který je členem německé vládní CDU.

Proti antijaderné hysterii řada států EU

Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová na fóru řekla, že se členské země již na podobě zátěžových testů z velké části dohodly již v předchozích dnech. "Na technické úrovni panuje shoda," řekla. Spory jsou však kolem bodu, zda testy mají obsahovat také kritérium ochrany před teroristickým útokem. České republika je podle ní proti, stejně jako drtivá většina dalších zemí, například Francie, naopak Evropská komise kritérium teroristického útoku v testech prosazuje.

Podle premiéra by kritéria zátěžových testů měla být dohodnuta do poloviny roku. Testy pak posoudí Evropská komise a Evropská rada, které schválí jejich konečnou podobu v průběhu června. Testy by měly začít v druhé polovině roku. Komise podá o výsledcích zátěžových testů v prosinci první zprávu Evropské radě, dodal Nečas.

Němec Oettinger pro nejpřísnější kritéria

Německý eurokomisař Oettinger v minulých dnech prohlásil, že je pro co nejpřísnější kritéria zátěžových testů. Měla by podle něj mimo jiné zahrnovat teroristické riziko, hrozbu kybernetického útoku nebo případný pád letadla na elektrárnu. Některé země, včetně ČR, k tomu mají ale výhrady. 
„Nedovedu si představit, že by kritéria zahrnovala hrozbu terorismu," řekl na fóru Nečas.

EU začala uvažovat o zátěžových testech v době, kdy zemětřesení a následná vlna tsunami těžce poškodily japonskou elektrárnu Fukušima.

Premiér na fóru uvedl, že Česko zátěžové testy podporuje a zároveň zopakoval, že stát stále počítá s dostavbou nových bloků jaderné elektrárny Temelín. Zdůraznil zde, že každá země EU má právo zvolit si vlastní energetický mix a ČR chce pokračovat ve využívání jaderné energie.


Čtěte také:
Kdyby Temelín stál tam, co Fukušima, nic by se nestalo, tvrdí Kocourek
Chalupa ke kritice Rakušanů: Není důvod k panice. Tsunami tady nehrozí 
Okamura: Japonské memento pro nás 
Dva vojenské speciály přivezly lidi evakuované z Japonska 
Klaus oponuje kritikům jádra: Jsou to populisti 

Autor: Lukáš Petřík

www.parlamentnilisty.cz

reklama
1989 čtenářů | 23 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(felix.julec, 25.5.2011 7:22:26)
Odpovědět
K tématu.Je třeba položit si otázku jaké jiné zdroje a tím možnosti máme.Vodní toky k využití-žádné,plyn-žádný,vítr tady fouká nárazově,slunce svítí minimálně,zůstává uhlí/zeleným mozkům vadí znečišťování ovzduší/,další alternativa už není.Jaké tedy východisko?Jaderná energie!Nutno,ale za takových technických zabezpečení na úrovni 21.století.Ať se to nelíbí lobbystům v Bruselu,nebo Německu.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Dan, 25.5.2011 8:57:36)
Odpovědět
1/ My jsme tak velcí vývozci, že nepotřebujeme ani žádné jin. zdroje než máme a dokonce ani ty Dukovany, když je zítra zavřem, nepozná to nikdo znás.

Dukovany jsou velmi nebezpečné, neodolají ani povodni ani pádu letadla, a měly by se okamžitě zavřít.

2/ Co se týká naší další energetické koncepce, preferuju osobně malé samostatné zdroje energie, jakéhokoliv formátu, větrníky, solárky, spalovací plynovky, vodní turbíčka, cokoliv co dencentralizuje naší socialistickou centrální energetickou soustavu a závislost lidí na státu.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Petros, 25.5.2011 9:25:51)
Odpovědět
Hm. Jak byste si tu povodeň v Dukovanech představoval?
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Kalous, 25.5.2011 11:14:18)
Odpovědět
Ještě Dan jako rusofob zapomněl navrhnout zavřít ruský plynovod. A doma někde na Třebíčsku si už buduje hráz proti 10 m tsunami a kryt proti teroristickým Boingům a Airbasům naloženými trhavinami. Ty malé zdroje to je tak nesmysl a la Rakousko.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Jarda Z, 25.5.2011 14:56:19)
Odpovědět
Od Dana se nic jiného čekat ani nedá. Vždycky mě ta jeho naivita a prostota pobaví, ale co se týče vlezdobruselisty Nečase, tak ten má to, za co poslední dobou bojoval, tedy vliv EU. Když si jen vzpomenu, jak ten bruselský diktát protlačoval sněmovnou..... On je ale dost posraný na to, aby prosazoval něco protibruselského byť jen v našem parlamentu
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Kontrabas, 25.5.2011 14:57:12)
Odpovědět
Ano v Dukovanech teče Dobřínský potok, trochu zaprší a je tu potopa jak z čaů Noeho.

Kratochvíl je nevzdělaný hlupák. Jeho slova "Dukovany neodolají a měly by se zavřít..." mluví za vše. On tam byl? On je detailně seznámen se všemi parametry, on studoval bezpečnostní systém Dukovan? Jistě ne, je to typický český žvanil, který má ve své malosti s flaškou piva v ruce jasno. Takže si naběhl jako xkrát a potvrdil, že jeho mentální schopnosti jsou velmi, ale velmi nedostatečné. Nehledě na to, že přáním zavřít jadernou energii v ČR sám hraje v žoldu Kremlu.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Dan, 25.5.2011 15:33:38)
Odpovědět
Dukovany se nacházejí blízko velké vodní nádrže Dalešice, povodně zde hrozí naprosto reálně.

V Dukovanech jsem byl asi 12x osobně, znám velmi dobře i celé okolí, nedaleko je vojenské letiště Náměšť na dOslavou a vzlétají nad nimi i letadla z Brněnských Tuřan.

Rusko jako náš hl. dodavatel jaderných technologijí, od paliva počínaje, přez realiozaci většiny reakctorů až po likvidaci paliva končeje si velmi přeje jádro, vůbec ¨si nepřeje takou energii, na které Kreml nepotřebujeme :-)
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Kalous, 25.5.2011 18:06:09)
Odpovědět
Ještě že ti Rusové nás mají - jinak by se jim hospodářství zhroutilo. Proto každý měsíc dávají panu presidentu milion za to že zde pro ně lobbuje. Jen ten tvůj kníže všechno kazí - povolil vyzbrojení gruzínské armády z našich zdrojů ( dle různých zdrojů 40-80 tanků, desítky houfnic včetně mobilní Dany, raketomety, pěchotní zbraně a střelivo) - jistě darem protože Grizie je zadlužená až po uši skoro jak Řecko
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Dan, 25.5.2011 15:37:09)
Odpovědět
Malá zdroje nejsou vůbec nemsls, ale to je budoucnost, malé plynovky domů prodávají dnes firmy jako Honda, Mitsubishi, Panasonic, VW, či švédský Edgbergson.

Já samozřejmě jsem plně nezávislý na státu, mám svoji energii vodu čističku všechno a těším se na elektromobily, které už konečně dorazily i do česka a jejich rozmach tu aktuálně začne během 2 let, dobíjecí stanice už se montují jako na běžícím páse :-)
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Josef C., 25.5.2011 16:31:33)
Odpovědět
Bezna nuklearni elektrarna zabere uzemi zhruba 320 hektaru. Nahradit vykon nukl. elektrarny fotovoltovkama je nutno pokryt uzemi o rozloze 100 000 hektaru! Je pravda, ze na Sahare je prostoru dost, ale kolik bude stat privest elektrinu do EU je take velka financni otazka! Jeste ze skoly si pamatuji, ze existuje take neco jako ztraty v elektrickem prenosu draty vzhledem k materialu a tlousce dratu, coz se castecne ofsetuje vysokou voltazi!
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Kalous, 25.5.2011 17:09:35)
Odpovědět
Pravda. Ale co v noci - elektřina musí jít do sítě rovnoměrně. Asi ji povedeme z fotovoltaických panelů z druhé strany Zeměkoule. Nejlépe se ekologická fotovoltaická elektřina vyrábí tak, že se do panelu zavede klasická 14x levnější klasická elektřina a prohlásí se za fotovoltaickou.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Stallker, 26.5.2011 15:07:51)
Odpovědět
Lidi, tentokrát s Danem souhlasím. Malé lokální zdroje energie, to je budoucnost. Já bych do toho investoval. Nevíte, jestli se někde dá pořídit taková malá jaderná elektrárnička? Stačí menší, na zahrádku...
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Dan, 26.5.2011 16:41:32)
Odpovědět
Jádro je mrtvé, je to hudba minulosti.
Po Německu a Itálii dnes ohlásilo odchod od jádra švýcarsko a v Japonsku zavřely min. týden ze strachu další jad. el.

Budoucnost mají lokální ekektrárny, rodiné, blokové-uliční, obecní či městské.

Jádro je dneska už pravěk, je snadno nahraditelné, což nám ukáží v následujících letech němci.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Petr S, 25.5.2011 15:58:00)
Odpovědět
Ad 1.) To je absolutni nesmysl - proc zavirat funkcni elektrarnu ? Kde tam hrozi povoden v dukovanech ?

Ad 2.) To je sice velmi dobra myslenka - sam jsem pro decentralizaci. Jenze to ma hacky - je to velmi drahe a nakladne a u zdroju jako solarni apod. je to i problem s regulaci. Pokud by byly lokalni zdroje energie, tak by se musely odstrihnout od cele site.Staci si vzpomenout jak zamavaly stabilitou prenosove site solarni elektrarny. neni to technicky jednoduche. Podle mne idealni reseni jsou male jaderne reaktory na urovni mest - to uz dokonce nejaka japonska firma ma ve vyvoji. Maji zivotnost tusim 15 let vcetne paliva. Ale to zas narazi na neinformovanou verejnost jako treba Dan apod., ktera nema sajn o technickych aspektech problemu a skoci na jakykoliv politicky argument proti jaderne energetice.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Petr S, 25.5.2011 16:00:21)
Odpovědět
http://www.ekobydleni.eu/energie/male-jaderne-reaktory-bliz-realite-toshiba-jedna-s-terrapower

Tady je odkaz na ty male jaderne zdroje- angazuje se v tom i Bill Gates. V tom je podle mne budoucnost lokalnich zdroju energie. Otazka bude jen financni narocnost oproti centralizovanym zdrojum.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Kalous, 25.5.2011 18:53:04)
Odpovědět
Nejlepší asi bude mít doma dynamo a ručně točit klikou.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(puk, 26.5.2011 5:59:56)
Odpovědět
Dan, že nejdeš raději bydlet do pralesa. Tam žádnou energii nepotřebuješ a budeš úplně nezávislý na státu. A stát zase bude mít pokoj od tebe!!!
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(modřín, 25.5.2011 21:02:08)
Odpovědět
Mimo jiné energetické uhlí dobývané v Severních Čechách při spalování produkuje radioaktivitu ve větší míře než lze naměřit v okolí našich jaderných elektráren. Čili odklon od jádra je krok špatným směrem.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Stilet, 25.5.2011 16:47:59)
Odpovědět
Mohlo by vás, tedy ty odpůrce nukleárních elektráren zajímat, kolik ty elektrárny už stály lidských oběti a kolik ročne příjde o život lidí třebas u dopravních nehod. Nebo jen na pracovní úrazy ve světě širém? Byla by to pro vás zajimává statistika. Rubání uhlí stoji ročně možná více lidských životu, nežli zásluhou těch atomových elektráren za celiou dobu jejích provozu. Nebo drogy a ty nikoho jaksi neděsí.
Kdo z vás je starší, tak si můžete vzpomenout jaký děs šířil tisk a rozhlas v padesátých létech stronciem v ovzduší. Už by mělo na rakovinu zemřít alespoň pět miliard lidí na následky záření toho stroncia. Už desetiletí si nikdo na stroncium v ovzduší nevzpomene ani to že má poločas rozpadu několik stoleti. (Nepamatují počet těch staletí.) Už jsem ve svém životě zažil více děsivích panik a proroctví.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Kalous, 25.5.2011 18:51:24)
Odpovědět
Přesně Stilete, jen horníků dobývajících uhlí pro tepelné elektrárny zahyne ročně "stokrát více" než při obsluh při jaderných havariích a přesto se těží dál. A další lidé kolem uhelné elektrárny dostanou třeba rakovinu plic z čoudu, to těm antijaderným mudrcům nevadí.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Lojza z paseky, 25.5.2011 17:27:00)
Odpovědět
Nemá valného smyslu vykládat atomovým hlavám nesmyslnost výstavby dalších elektráren v ČR. Obzvláště ne zde, poněvadž Klaus má atomové elektrárny a vůbec ČEZ rád.

Zastánci stále vyšší výroby elektřiny jsou natolik zblbnutí, že jim selhávají základní sebezáchovné pudy. Ti rozumní, kteří vědí, že navýšení výroby pro ně znamená zdražování, ničení krajiny a ovzduší atd. jsou jedním šmahem levičáci, pravdoláskaři etc.
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Kalous, 25.5.2011 18:37:40)
Odpovědět
Ta nová výstavba neznamená zrovna navýšení - ale postupnou náhradu za odstavené staré bloky. Jen zelený de. bil nemyslí v energetice několik desetiletí dopředu. A páteř energetiky musí tvořit jaderné a tepelné elektrárny - ostatní je jen doplněk. Když nebude foukat a svítit slunce, tak budeme třít ebonitové tyče?
Re: Kvůli EU hrozí uzavření Dukovan a nedostavení Temelína. Česko ale může zablokovat změny v Lisabonu
(Dan, 26.5.2011 16:44:36)
Odpovědět
Ve 25 z 27 evropských zemí tvoří páeř energetiky spalovací eletrárny a jejich podíl proti jádru dokonce stále roste už 10 roků, jádro je páteří energetiky jenom ve Francii a švédsku tuším.

I v samotném německu je to 25% a je snadno nahraditelné, podle ECG do 2 let, kvůli bezpečnosti se to však natáhne na 7 roků, bude to postupné a konečné.