reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval

Autor: Dušan Streit | Publikováno: 28.5.2011 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Trhem nemám na mysli prostor pro kšefty, ale volný obchod. Nic takového však v globální karikatuře kapitalismu neexistuje.

 

S neviditelnou rukou trhu by měl Klaus i pravdu. Jenže svět si rozebraly oligopoly, finanční oligarchie a politici s imperiálními ambicemi. Tento extrém kapitalismu, který začal narážet na své limity (vzpomeňme na finanční krizi, problémy eurozóny, dluhové pasti) má paradoxně blízko k symptomům, na něž zahynul totalitní socialismus. A ty choutky mocných se začínají nebezpečně podobat. Ono je vždy těžké od sebe odlišit extrémní pravici a extrémní levici.

Proto hovořme raději o svobodě. A v hospodářské oblasti už žádné svobody nejsou. Politici nadto usilují o to, aby nás zbavili i zbytku osobních svobod, zejména takových, kdy by mohly volby něco změnit. Jedním z nástrojů je EU.

Abych se vrátil k ekonomice. Představte si, že jste český zemědělec. Jste svobodný jen ve svém rozhodnutí živořit, protože i z vašich daní prosperuje francouzský zemědělec. Nebo si představte, že jste drobný dodavatel do supermarketu. Vaše práva jsou jen do výše, která nekryje ani vaše výrobní náklady. A pokud máte třeba malou stavební firmu a nechcete mít nic společného s politiky nebo s úplatky, už jste dávno zkrachoval. Takhle stavět dálnice a mít kolegu na ministerstvu, to je jiné kafe.

Od věci také není být přisátý na rozkrádání eurofondů. Když ne přímo v Bruseli, kde to sype jinak, aspoň někde na okrese. Je s podivem, že občas se někde vynoří i poctivý podnikatel, který měl štěstí a přes to všechno se prosadil. Výjimka potvrzuje pravidlo. Ale stejně to většinou končí tak, že jej nadnárodní konkurence raději koupí. Pokud se ho nepodaří zničit, klidně ho i přeplatí. Nemůže přece kazit systém.

Cenu pohonných hmot nám neurčuje žádný trh, jak se nám snaží namluvit, ale jakási ropná mafie, kolem níž se vedou už i války, a také politici, kteří parazitují na nehorázných spotřebních daních. Když se Merkelová zblázní, klidně je každá blbost, kterou vysloví, zneužita ke zdražení energií o deset procent. A bude hůř.

Politici se sice snaží uzurpovat co největší vliv, a to všemi prostředky, ale v zásadě svět řídí finanční mafie navenek reprezentovaná Mezinárodním měnovým fondem, Světovou bankou a ratingovými agenturami. Přes ně se politici podílejí na kořisti. Ratingové agentury jsou výkladní skříní oné drzosti. Místo aby exponenti seděli v kriminále za to, že dopustili matením veřejnosti nástup finanční krize, dnes si dovolují strašit svými verdikty celé státy. Už nerozhodují jen o výši úroků, ale o zbídačení celých zemí.

Mocných se to ovšem netýká. USA se svými astronomickými dluhy jsou zatím nedotknutelné. Německo a Francie prostřednictvím svých politiků před svými voliči sice bědují, že musí „zachraňovat“ Irsko, Řecko či Portugalsko, ale peníze z daní jen přesouvají z jedné kapsy do druhé, protože tím pomáhají věřitelům, což jsou banky v jejich zemích, ale tím jen dále prohlubují agónii předlužených zemí.

Nikdo neřekl, že věřitel, když špatně nebo riskantně investoval, by měl nést ztrátu. Minimálně snížit úroky dlužníkovi, který je na pomezí krachu. Ale ratingové agentury podporují pravý opak a celé státy ženou zvyšováním úroků do neřešitelné pasti. Tak se dnes bez válek zřizují novodobé protektoráty. V rámci EU, kde jsou všichni rovni, pokud se podřídí.

Mnoho problémů by trh vyřešil, kdyby ovšem něco takového ještě existovalo. Od všech těch pseudopravicových komsomolců mě podobná hesla, jako že trh vyléčí třeba zdravotnictví (dosaďte obor dle vlastního uvážení), mě přivádí k úžasu.

reklama
1655 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(xxx, 28.5.2011 9:06:53)
Odpovědět
Na neviditelnou ruku trhu podle VK, satrajici v kapsach Cechu by nejvic platily predpisy sarie. Ta veli ruce zlodeju useknout!
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(děd, 28.5.2011 9:43:58)
Odpovědět
Politiky bez mozku znám. Ale bez rukou ? To si neumím představit, vždyť musí občas hlasovat rukou !
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(MrDalík, 28.5.2011 11:25:31)
Odpovědět
Pane Streite, tak se mi zdá, že jste zvolil nového očního lékaře, který vám umožnil prozřít, a to mně těší. Naše situace bohužel nemá řešení. Vláda nás žene,nás normální, do náruče odborářů, potažmo levice, která dokáže deficit státu ještě zvětšit, protože "dluhy se neplatí". Naše "Pravicová vláda" nehodlá ukrotit tu byrokratickou hydru státní správy co vysává naše peněženkym ale naopak, hodlá jí v tom ještě pomáhat svými "reformami". Poraďte, jak oddělit zrno od plev, když víme, že mafie je neporazitelná.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Kalous, 28.5.2011 13:00:04)
Odpovědět
Mrdalíku, raději bež do basy a neraď. Vždyť poslední pravicové vlády dělají dluhy ještě větší než za levice. A zapomněl jsi ještě strašit Řeckem, abychom nemohli spát - místo poukázání např. na to že skoro polovina ekonomiky EU jde přes daňové ráje (a EU to nevadí) a že daňový systém vracení DPH při pohybu zboží přes hranice umožňuje na vracení fingovaných nebo nadhodnocených obchodů díky fušerským zákonům a kontrole stovky miliard Eur ztrát ve prospěch podvodníků v rámci EU.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Liberal Technocrat, 28.5.2011 14:15:03)
Odpovědět
Ukažte mi pravicového, ekonomicky liberálního, politika (možná s výjimkou Rona Paula, kterého si bohužel stále více uzurpují sociální konzervativci z tea party) a já sním svůj klobouk. Zdá se, že charakter politiky, jakožto nástroje vládnutí je inkonzistentí s koncepty volného jednání jednotlivců i komunit.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Kalous, 28.5.2011 16:38:12)
Odpovědět
To je velmi jednoduchý úkol - Václav Klaus (máme dva velikány - světového humanistu a dramatika a světového liberálního ekonoma)
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Liberal Technocrat, 28.5.2011 18:21:25)
Odpovědět
VK je možná liberální ekonom. V žádném případě není liberálně-ekonomický politik. Od bankovního socialismu, přes různé sektorové regulace a "lidověkapitalistickou" kuponovou privatizaci jeho kroky nikdy nevedly k tomu, aby byla ekonomika skutečně volná. Třebas ho omlouvají politické problémy a vpodstatě neřešitelná otázka transformace, ale nic to nemění na faktu, že liberalismus vypadá jinak.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(cook, 28.5.2011 18:54:14)
Odpovědět
Pane Kalous,nyní něco o hospodaření té vaší levice u nás.třeba slavná dálnice D 47.Jednání bylo zahájeno za vlády Zemana. v březnu 2001 vláda přiklepla dálnici společnosti Housing a Construction bez výběrového řízení.Společnost měla 80 km dálnice postupně uvést da provozu v letech 2007 až 2009.V průběhu 25 let by musel stát za ni splácet 8 mld.kč ročně.a po uhrazení celé částky by si ji převzal do vlastnictví v roce 2032,.v roce 2003 vláda smlouvu vypověděla(díky Šimonovskému).Z důkazů vyplynulo že stát měl celkem uhradit 215 mld Kč.Přitom náklady stavby neměly převýšít 33,4 mld Kč.Dále v roce 1994 byla podepsána smlouva o Ruském uznání dluhu české republice v celkové hodnotě 3,24 mld.dolarů a mělo je splatit v letech 2002 až 2020.Na konci roku 2000 dluh činil 6,6 mld dolarů.V roce 2001 Zemanova vláda prodalo pohledávku ve výši 2,5 mld dolarů(tehdy 100 mld.korun) soukromému podniku Falkon Capital a.s. a ten měl státu zato zaplatit 21 mld.kč.Ruská vláda uvolnila na úhradu dluhu vůdči České republice 52 mld.kč a Česká republika od firmy Falcon obdržela 21 mld.kč.a zbytek vyřizovala Špidlova vláda a zase přes firmu Falkon ato s výnosností 30%.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Kalous, 29.5.2011 10:22:23)
Odpovědět
Samozřejmě máte pravdu. Podobný příspěvek se dá napsat jak o levici tak o pravici. Proto to také tak zde vypadá.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(cook, 29.5.2011 18:52:39)
Odpovědět
Ano s tím souhlasím.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(vizír, 29.5.2011 19:30:38)
Odpovědět
Přesný příspěvek. Mohl by být uveden nadpisem: židovské "podnikání"
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(pupin, 29.5.2011 10:02:40)
Odpovědět
Máte naprostou pravdu a souhlasím s váma.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(felix.julec, 28.5.2011 11:57:57)
Odpovědět
V celku souhlas s článkem.Otázka zní JAK Z TOHO VEN?Až a pokud někdo najde odpověď bude blahořečen.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(děd, 28.5.2011 12:31:52)
Odpovědět
Ano, ano. Jen doufám, že to nebude zase nějaké "Klausovo dítě."
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(šestý rozměr, 28.5.2011 15:56:25)
Odpovědět
Z tohoto degradovaného systému, kde skuteční tvůrci užitných hodnot jsou stále více u dna společnosti a jsou zcela v moci vládců virtuálního globálního, nic reálně netvořícího, finančního trhu a virtuálních dotací, neexistuje evoluční cesta ke změně. Současný systém doprovází stále zjevnější úpadek politické a morální kultury, vzdělání, funkce rodiny a roste vliv zaplacených masmediálních masáží většinové populace. Stále užší a užší špička elit ovládá rostoucí většinu, žijící z podstaty minulosti a dluhů. Nová a zcela jiná kvalita může přijít jedině po velkém třesku, který bude hodně bolestivý a nepříjemný pro všechny. Bez nových hrdinů, mučedníků, vzorů a také obětí, se ale nové kvality a zásadní změny nerodí.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Kalous, 28.5.2011 16:40:52)
Odpovědět
Dalo by se to vytesat do kamene, dobré.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Liberal Technocrat, 28.5.2011 18:30:12)
Odpovědět
Na to už, obávám se, západní společnost nemá. Nemyslím, že by média měla takový vliv, jak tvrdíte. Ba naopak, lidé jsou dnes vůči mediální manipulaci odolnější než kdy dříve. Ovšem pramen této odolnosti je otrávený - naprostý nezájem a dokonalá fragmentace společnosti. Lidé nevěří médiím, nevěří totiž ničemu. Západ je spící a médii se jen bavící kolos nezměrného bohatství a nezájmu o cokoli nepatologického. Taková římská říše novověku.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(šestý rozměr, 28.5.2011 18:58:20)
Odpovědět
Sdílím vaše obavy, že na to západní stádo nemá. K těm médiím snad jen poznámku. Buď je nevnímají (snad ani nepřemýšlejí o tom, zda věřit či nevěřit) nebo se mainstreamem do této pasivní role novodobých Římanů a "šťasných konzumentů zboží a kultury z hypermarketů a ploché bedny" nechali vmanipulovat a sekundárně potom věří i věčně omílaným pravdám o všem kolem z dílny vládnoucí elity. Těch, co už "vědí", je však zatím žalostně málo, setkáváme se na těchto serverech (zatím nezávislých) v diskusích, což k nastartování změn nestačí. Takže ano, spíše to vypadá na pokračování Matrixu a jeho postupné zdokonalení na orwellovský Supermatrix.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Davidan, 28.5.2011 18:57:52)
Odpovědět
Sakra, sakra?
Jak je to dlouho, co se to tu hemžilo rádobypravicovými mudrlanty, kteří pěli na ten systé, Streitem popisovaným, samou chválu.
Jsem moc rád, že pomalounku procítáte.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Hardy, 29.5.2011 21:12:00)
Odpovědět
Procitají i ti zleva, naštěstí.
Kapitál je na straně zisku a jestli se zisk zvýší přidáním zeleného barviva do benzínu, klidně jej přidají.
Re: Neviditelná ruka trhu by mnohé vyřešila. Kdyby trh ještě existoval
(Václav, 30.5.2011 11:40:54)
Odpovědět
Autor článku v sobě nezapře, že studoval téze "marxismu a leninismu" o imperialismu a o jeho zničení sociálními revolucemi. Bojuje proti nástupci imperialismu, tj globalismu. Rozdíl mezi oběma jevy spočívá v tom, že globalismus je zcela reálný jev, a to nikoliv jen s rysy zápornými, nýbrž také nesporně s kladnými. Autor se zaměřil hlavně na ty záporné, které jsou v souladu s marxismem - leninismem a VK.