reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Je euro babylonská věž evropské integrace?

Autor: Tomáš Břicháček | Publikováno: 1.6.2011 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Je tomu rok od schválení záchranné půjčky 110 miliard eur pro Řecko a od rozhodnutí o vytvoření gigantického stabilizačního balíku jištěného 750 miliardami eur pocházejících od členských států (Evropský nástroj finanční stability), Evropské komise (Evropský mechanismus finanční stabilizace) a Mezinárodního měnového fondu. Uplynulých dvanáct měsíců bylo naditých dalšími převratnými událostmi, mezi nimiž figuruje změna zakládacích smluv EU legalizující sanování členských států s rozpočtovými problémy (nyní v procesu definitivního schvalování v jednotlivých členských státech), kontroverzní německo-francouzský návrh tzv. Paktu pro konkurenceschopnost a následné přijetí jeho naředěné verze v podobě tzv. Paktu pro euro plus, zhoršení rozpočtové situace Irska a Portugalska a s tím související schválení záchranných půjček i pro tyto země nebo konečně masivní nákup dluhopisů problémových států Evropskou centrální bankou.

Po roce je situace kolem eura nadále velmi dramatická a nervozita zcela zaslouženě vzrůstá. Řecko je stále na nejlepší cestě k bankrotu, na záda už mu dýchá zmíněná další dvojice zemí, nejlépe na tom není ani Španělsko, Belgie nebo Itálie. Dosavadní tahouni a financiéři v čele s Německem přitom přestávají být ochotni platit slabé články řetězu a tlačí směrem k centralizované hospodářské politice odpovídající jejich vlastnímu modelu. Těsnost svěrací kazajky eura pro nesourodé ekonomiky a bezvýchodnost vzájemné závislosti, do níž jednotná měna své uživatele uvrhla, se ukazuje více než kdy dříve.

Problémem číslo jedna je nyní Řecko, které je na tom s financemi ze všech kolabujících států zdaleka nejhůře. Navzdory loňskému závratně vysokému úvěru se blíží slušnou rychlostí ke zkáze. Podmínky týkající se ozdravných opatření, které byly součástí finanční pomoci, naprosto nezvládá plnit. Jak je zřejmé, pro další finanční injekci už nebude snadné najít mezi členskými státy podporu.

Mezi zeměmi eurozóny se už zcela otevřeně začíná mluvit o restrukturalizaci řeckého dluhu, což je eufemismus pro řízený bankrot. Těmto úvahám se zarputile brání Evropská centrální banka. Prezident ECB Trichet při posledním zasedání ministrů financí eurozóny uraženě opustil jednání, když bylo toto téma otevřeno. Nejsou to jen důvody měnové stability a strach z řetězové reakce, které ECB brání přistoupit na možnost krachu člena eurozóny. Jde i o to, že se sama nákupem řeckých, irských a portugalských dluhopisů stala mohutným věřitelem těchto států (v případě Řecka jde snad až o 50 miliard eur), a mohla by tak utrpět obrovské ztráty.

Řecký problém nemá řešení ideální, ale jen více a méně špatná. Nejhorší variantou je pokračování záchranných půjček, které s největší pravděpodobností nakonec krach pouze oddálí a zvýší podíl ztráty veřejného sektoru oproti soukromému. Toto řešení naráží na ekonomickou a politickou realitu; dlouhodobé úvěrování jde nad možnosti rozpočtů i těch nejbohatších států EU či ECB. Není ani politicky únosné, protože odpor veřejnosti v jednotlivých státech vzrůstá, jak ukazuje i nedávný velký úspěch strany Pravých Finů ve finských parlamentních volbách. Méně špatným řešením se zdá být řízený bankrot, který sice bude znamenat, že věřitelé včetně ECB a členských států se budou muset definitivně rozloučit s částí svých pohledávek, na druhou stranu se vyhnou trvalému nalévání peněz do černé díry.

Bez ohledu na rozuzlení „řeckého problému" je zřejmé, že bohaté státy v čele s Německem, které se nejvíce podílejí na současné sanaci v dluzích tonoucích zemí, se budou maximálně snažit zabránit opakování nynějšího scénáře do budoucna. Budou všemožně usilovat o vnucení svých představ o hospodářské politice všem ostatním. Příznačné bylo v tomto smyslu nedávné vystoupení kancléřky Merkelové na stranickém setkání CDU. Merkelová kritizovala údajně příliš dlouhou placenou dovolenou v Řecku, Portugalsku či Španělsku. Řekla doslova: „Není možné, abychom měli společnou měnu a zároveň v jejím rámci někdo dostával hodně dovolené a jiný málo." Dále pranýřovala údajně příliš nízký věk pro odchod do důchodu v těchto státech. V odkazu na německý model uvedla, že bude prosazovat, aby se „všichni namáhali přibližně stejně".

Výroky Merkelové vzbudily v dotčených státech pobouření. Je ale rozhodně dobře, že zazněly. Po návrhu Paktu pro konkurenceschopnost jde o další ukázku toho, jak si někteří - a to ti, kteří mají v EU největší váhu - představují fungování hospodářské a měnové unie. Předpokládají v zájmu fungování společné měny „glajchšaltizaci" hospodářských a sociálních modelů napříč členskými státy včetně daní, penzijního systému či pracovního práva a vytvoření jakési „evropské hospodářské vlády". To vše dohromady by znamenalo odstranění prostoru pro rozvíjení jakékoli skutečné politiky na národní úrovni, a tedy vytvoření skutečného evropského státu. To je jistě něco, s čím počítal Jacques Delors a další architekti eura naladění na stejnou notu, ale určitě ne to, co politici slibovali lidem, když se euro zavádělo.

V tomto smyslu je pozoruhodné sledovat, jak jednotná měna tlačí zúčastněné státy k hlubší integraci, resp. centralizaci, oproti zbytku Evropské unie. Eurozóna jako by se do určité míry oddělovala od ostatních členských států. Čím dál častěji dochází k jednáním ministrů financí dotčených států a „mimořádná" setkání na nejvyšší úrovni přestávají být mimořádnými. Přijatý Pakt pro euro plus je sice jen umírněnou verzí původně navrhovaných opatření, stejně však představuje bezprecedentní zásah do autonomie zúčastněných států v rámci vytváření společensko-ekonomických podmínek na svém území. Z kontextu, v jakém se nyní o eurozóně často hovoří, by se mohlo zdát, že namísto malého „e" by jí slušelo spíše velké „E". Měna jako by si sama vytvářela svůj státní útvar - Eurozónu. (Nejen v tomto technickém názvu, ale i v dalších ohledech tu vidím paralely s někdejším umělým útvarem Cislajtánie, ve kterém se část obyvatel habsburského mocnářství probudila jednoho rána, ani nevěděla jak.)

Dobré fungování jednotné měny si zřejmě skutečně do značné míry žádá to, co prosazují zastánci glajchšaltizace. Na druhou stranu není o nic méně jasné, že takový model je politicky neprůchodný a nežádoucí, protože znamená popření národních států a vytvoření evropského superstátu. Takové řešení, jak ukázala i diskuse o Paktu pro konkurenceschopnost, nadále není pro zúčastněné státy přijatelné. Nakonec proto vždy dojde k polovičatým kompromisům a euro je patrně jednou provždy odsouzeno k fungování v prostředí, které je pro jeho potřeby nedokonalé, a tedy i k omezené stabilitě.

Za nejčistší a politicky nejméně bolestnou možnost posílení této stability bych považoval zúžení eurozóny. Státům, kterým nevyhovuje tempo rozhodujícího proudu, by mělo být umožněno měnovou unii opustit a obnovit vlastní měnu. To by pravděpodobně bylo také nejvýhodnější řešení pro jejich ekonomiky. Vlastní měnová politika, která například pružně využívá devalvace či nastavení úrokové míry podle vnitrostátních potřeb, by mohla oživit dotčené skomírající ekonomiky a státní finance lépe než všechny záchranné půjčky. Řada komentátorů si všimla toho, že státy jako Lotyšsko, Maďarsko nebo Island, které byly velmi postiženy nedávnou světovou hospodářskou krizí (a jejich rozpočtová situace byla velmi kritická), se díky vlastní měně dostaly ze sevření dluhů mnohem lépe než podobně postižené státy používající euro. Uvedená varianta by byla samozřejmě výhodná i pro eurozónu samotnou, protože by se stala mnohem vnitřně sourodější.

Pochopitelně, že jakékoli úvahy o zúžení členské základny jsou zatím tabu. Nedávné zprávy o možném vyčlenění Řecka byly ze strany politiků zuřivě dementovány. Tato varianta je trýznivá pro všechny dogmatiky „stále užší Unie" věřící pouze v jednosměrný pohyb dějin k evropskému superstátu. S tímto psychickým blokem by se však měli být evropští politici schopni vypořádat, pokud chtějí jednotnou měnu zachovat. Pouhé bezmyšlenkovité utahování svěrací kazajky může vést naopak k pádu měnové unie jako takové - nebo v dlouhodobé perspektivě k dezintegraci samotné Evropské unie. Na euro by se pak mohlo vzpomínat jako na babylonskou věž evropské integrace, jako na nebetyčně nepokorný konstruktivistický projekt pyšných elit v čele s Jacquem Delorsem, které chtěly posunout integraci od regionálního hospodářského integračního seskupení směrem k plnokrevnému státu a vystavět si tak svůj pomník v dějinách; přitom však ignorovaly hospodářskou a politickou realitu Evropy a takto do té doby poměrně úspěšnou integraci evropským národům nechtěně odcizily a přivedly ke zkáze.

Již dnes se projevují odstředivé tendence. Hovoří se o tom, že euro Evropany spíše rozděluje, než spojuje. S odhalováním nákladů jeho popularita klesá. S trpkostí ho vnímají občané bohatých států, kteří mají dotovat své krachující sousedy. S nevolí je přijímáno rovněž v krachujících státech, kde jsou velmi nepopulární nadiktované podmínky spojené s finanční pomocí. I ve státech, které zatím zůstávají mimo eurozónu, podpora pro vstup citelně klesá z obav před sanováním špatných hospodářů i z obav z centralizace; to je i případ České republiky.

Stručně řečeno, jako cestu k záchraně eura vidím opuštění představ o nutnosti zachovat eurozónu ve stávající územní šíři. Tyto představy jsou totiž nutně spojeny jednak s dalším sanováním, jednak s marasmem centralismu, přičemž ani jedno není ekonomicky a politicky dlouhodobě únosné.

 

Revue Politika 5/2011

reklama
1524 čtenářů | 18 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Fiter, 1.6.2011 7:50:04)
Odpovědět
Pokud by nebylo euro tak by nebyly tyto problémy.V Bruselu ale vědí,že pokud by padlo euro tak by padli i oni a to nemohou připustit.Kdepak by se mohli tak pakovat?Pokud jde o to Řecko tak si myslím,že to byla vrcholná chytristika.Podvodem přijalo euro.Věděli,že euro nemůže devalvovat a tak si na cizí účet pěkně dávali do chobotu a dávají dodnes.Daňový poplatníci ev.zemí jim to cálují a nejen jim.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(felix.julec, 1.6.2011 8:35:16)
Odpovědět
Průměrní Řekové z toho asi mají prd.Napakovali se ti,kteří byli u rozhodování jestli Euro,nebo Drachma.Problém s financemi ale mají cálovat všichni Řekové bez rozdílu a to se jim pochopitelně zajídá.Jak problém skončí je ve hvězdách,ale dá se tušit.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(mozek, 1.6.2011 8:56:56)
Odpovědět
za řecké problémy poděkujte Goldman Sachs.To oni falšovali několik let státní rozpočty, zařídil příznivý rating řeckých dluhopisů a doporučil k nákupu německým a francouzským bankám a penzijním fondům.Skutečným cílem světového žida je nechat vykrvácet Německo.Proto se tak zvaně zachraňuje euro díky trotlům v EU.Čím déle budou němci odkládat radikální řez, tím to pro ně bude dražší a s horšími následky.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 1.6.2011 9:34:22)
Odpovědět
Jenom trochu jasna do toho guláše v článku..

1/ euro přežilo poměrně dobře dobu, kdy byla v úpadku celá eurozona včele s německem, dávno jsme za touto krizí, za krizí importovanou z USA do Německa a celé EU.

2/ současný stav už nelze nazývat krizí ani EU ani eurozony, ale zemí PIGS, tedy ekonomicky nevýkoných a zadlužených zemí, tato nemůže v žádném případě ohrozit euro

3/ kdyby se řecko vyhodilo z eurozony, euro by prudce začalo růst, pokud se nechá zkrachovat stejně to nebude mít zásadní vliv na tuto dnes již globální měnu, řecko je malé a ekonomicky bezvýznamné,

4/ řecko je zatím dotováno proto, aby se diverzifikovali zejména pohledávky německých bank, ty jsou dnes v ohrožení, dotacemi se tak odkládá řízená restrukturalizace, náraz bude zmírněn, přesunem dluhu na číňany-odkup dluhopisů, privatizací v řecku, buduje se ručitelský program, tzn. co banky zabaví v případě bankrotu /zatím není žádné ručení/

5/ eurozona roste 2,5%, její klíčový hráč Německo je tygrem součsného západu-je v nejlepší kondici ve své novodobé historii

Euro se drží rekorne silné a i pád řecka či portugalska nepředstavuje pro euroměnu žádný zásadní zásah.

Pokud by bankrotovalo španělsko, došlo by zřejmě k jistému krátkodobému oslabení eura, nikoliv k jeho zhroucení, to se nestalo ani před loni, kdy trhy viděly první velkou krizi v Evropě a reagovaly logicky poplašeně.

žádný pád euro se nerýssuje, spíše budé mít německo problém s jeho růstem a to i mimo jin. proto že celosvětově se stává dolaru oblíbenější.

USA mají dnes větší dluhy nežli eurozona, a japonsko má 3x větší dluh nežli eurozona.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Kalous, 1.6.2011 12:03:43)
Odpovědět
Souhlas s Danem, euro je stabilnější měna než dolar - uvažuje se diverzifikace jedné světové měny na 3 - dolar, euro, j"uan - ale ani Číňanům se to moc zatím nehodí (nechtějí ještě více znehodnotit dolar kvůli svým velkým dolarovým pohledávkám v USA a ve světě, radši nakupují zlato)
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 1.6.2011 12:41:31)
Odpovědět
Samozřejmě, euro je třeba vnímat dnes již jako měnu globálního světa a na jejím úpadku nemá zájem žádná světová velmoc, naopak bude rozšíření a význam eura v následujích letech růst a to sice proto, že BRIC silně diverzifikují svoje rezervy, z dolaru na zlato a euro.

Mimochodem, země platící eurem včele s německem silně navyšují zlaté rezervy, samotné Německo bude mít letos již 4000 tun zlata, celá eurozona pak přez 10 000 tun zlata.

I toto samozřejmě zpevňuje důvěru v euro.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Kalous, 1.6.2011 14:58:16)
Odpovědět
Bodejť by Německu nerostly zlaté zásoby, když jsme tam za Zemana a guvernéra ČNB Tošovského prodali také 31 tun zlatého pokladu ( se ztrátou proti dnešním cenám zlata se celkem prodělalo 30 mld Kč). Nakonec po tom co se prodalo, dalo Slovensku - tak z původních myslí že 230 tun zlata jich je ve zlatých rezervách jen 14 tun. Výborní hospodáři, ekonomický genius Zeman.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 4.6.2011 11:54:38)
Odpovědět
Tebou tolik obdivovaná čína má 1500 tun Německo 4000 tun zlata, vnímáš ten nepoměr ??

:-)
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 1.6.2011 13:06:31)
Odpovědět
juan jako světová měna je holý nesmyly, jeho uvolnění by znamenalo okamžité posilování a zlomilo by to číně vaz, čína si může dovolit uvolnit juan tehdy, až bude mít dostatek vlastních konkurenceschopných produktů s vysokou přidanou hodnotou, značky, které jsou ochotni lidé zaplatit.

Protože čína je založena na investicích ze západu a laciné výrobě pro západ, není juan coby světová měna vůbec na pořadu dne a kdo ví jestli kdy bude.

Bohatí číňané stále více objevují západní výrobky, zejména německé a tudíž z čínské konjunktury bohatně nejvíce německo, podíl západních firem na čínském trhu stoupá, zatímco podíl čínského zboží na západě prudce klesá, tento pokles čína nahrazuje umělou vnitrozemskou poptávkou na dluh, důsledek je obří inflace pokles růstu ekonomiky a rostoucí bublina na nemovitostech stavěných pro nikoho a nafukování obřích provinčních dluhů vůči státu.
Dners už nido nevěří v budoucnost číny, protože nedokázala ani ve 20 letech obří konjunktury postavitr západu konkurenceschopné firmy, tak jak se to v minulosti povedlo Taiwanu, Jižní Koreji či Japonsku.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Kalous, 1.6.2011 14:41:51)
Odpovědět
V něčem nesouhlas - např. s velkým poklesem zájmu o čínské zboží ve světě - je tak levné že i občas přes nižší kvalitu jde na odbyt, i s tou kvalitou je to složitější - když má Západ v číně fabriky a montovny, tak ty výrobky budou asi srovnatelné kvality s mateřskou zemí. Čína zase po staletích úpadku za Čínskou zdí a po řádění Maa zase tolik času neměla - ale za tu dobu se již v celkové produkci předčila Japonsko a začíná dohánět USA. Zcela jasně jako mocnost již dávno nahradila Rusko.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 1.6.2011 15:41:06)
Odpovědět
Pozor, já nezpochybňuju kvantitativní ukazatele, nýbrž ty kvalitativní a tam je třeba suše konstatovat, že k žádným zásadním změnám k lepšímu prostě a jednoduše nedošlo.
1,34 miliardy lidí vyprodukuje zhruba tolik co 128 milionu Japonců, jestli tohle znamená dohnalo Japonsko, pak můžeš být spokojen, ve skutečnosti ale prostou metodikou HDP/hlava se nestalo nic převratného.

Dokonce i to Rusko, které uvádíš má svůj vývoj v energetice, zbraních ale čína ne.

Obdivovat kvantitu je sice možné, ale nikterak podstatné, za 10 let bude Indie lidnatější a připraví čínu o celou řadu těcvhto pochybných prvenství, ani jedna z těchto zemí však nenahradí západ a nebudeme moci ani nikdy konkurovat.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Zay, 1.6.2011 17:20:15)
Odpovědět
Jakoukoliv dotaci a umělou pomoc bez garancí považuji za škodlivou. Řecku neměl nikdo poslat ani cent, jsou to vyhozené peníze a bohaté státy je tam mohou posílat do nekonečna. Řecko jim za to ještě klidně vynadá a z Němců udělá z vděčnosti za záchranné balíčky novodobé okupanty. Řekové ještě nevyčerpali celou "darovanou" sumu a už nyní mají problémy s plněním podmínek půjčky.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 1.6.2011 19:08:56)
Odpovědět
Bohužel k tomu předlužení došlo proto, že řecko lhalo a pomáhaly mu s tím některé americké banky a jejich vliv na agentury ratingu, díky těmto podvodům natáhlo do krize celou řadu ebropských bank, ty musely ve stejné době odepsat velké množství pohledávek v USA a tudíš to načasování by pro ně mohlo být fatální, proto se to takto uměle odsouvá, nejsou to vyhozené peníze, protože to odsouvání dává čas pro celou řadu opatření ..

1/ evropské banky letos splatí půjčky a ozdraví se - státům za krizi z USA

2/ se začne v řecku privatizovat, šetřit a postupně restrukturalizovat, zmírní se tím ztráty bank, jež by stejně ve finále postihly nás všechny.

Vew skutečnosti tiše už celá restrukturalizace tímo začala aniž by se vyděsily trhy a investoři, vliv na euro, banky a německo bude minimalizován, velkou část dluhů si koupily číňané a arabové.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Zay, 2.6.2011 7:37:40)
Odpovědět
Dane, děkuji za vysvětlení, snad to bude vše skutečně k dobrému.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 2.6.2011 10:07:08)
Odpovědět
Není zaco :-)

Jinak novináři často píší o dalších půjčkých řecku, ve skutečnosti, je to pořád ta 1. byla rozdělena na 3 roky a ty půjčky každá na 6 měsíců, tedy 6 půjček.
Podímka byla silná opatření ve smyslu úspor a privatizace, řecko je plní tak napůl takže Němci a další pomoc zatím stoply.

Není tedy pravdou báchorky o chystaných dalších půjčkách řecku a dokonce účasti vychudlého česka, kde není ani na důchody..


řekové v půlce té půjčky tedy v nějakých 60 miliardách eur mají už mít prodaný majetek za dalších 70-80 miliard eur a tyto peníze použít na jednorázové splátky, pokud k tomu nedojde, padnou.
Bankrot řecka závisí jenom na řecké snaze a ukázněnosti, pokud nepřijde ,je po řecku, 50/50% je pravděpodobnost.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Kalous, 1.6.2011 11:57:43)
Odpovědět
To je pravda, přes některé horentní platy státních úředníků či některé vysoké důchody a divné renty je v Řecku dvojnásobek lidí ohrožených chudobou než u nás (u nás nejméně v EU - 9%, v Řecku 20% chudáků). A zase to obs.erou nejvíce ti chudáci nebo chudší střední třída, proto jsou tam téměř každý den stávky.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Jarda Z, 1.6.2011 15:34:42)
Odpovědět
Jak je patrné z posledního vývoje událostí, Řecko (anejen Řecko) se nesmí nechat padnout a proto se do něj budou lít stále nové a nové peníze. Za tuto situaci nemohou sociální systémy uvedených států. Před zavedením Eura takové problémy neměly a nikdy by se do nich nedostaly. V Řecku byl problém již od ztrátové olypiády a Eurem se to ještě dorazilo. Je zde zcela jiný problém, a sice ten, že celá EU a Euro byly dlouhodobě dopředu plánovány globalisticko-teroristickými uskupeními jako 1. krok k vytvoření jednotné světové vlády. Proto byly řízeně odstraněny i komunistické režimy ve vých. Evropě. Nyní se to tvůrcům hroutí pod rukama a oni děůají vše pro záchranu svých plánů. Proto je nepřípustný jakýkoliv bankrot (restrukuralizace) a proto se vše musí za každou cenu držet - ať to stojí, co to stojí. Vždyť do celého projektu bylo již tolik investováno a to najen v penězích. Vývoj tak spěje tím nejhorším možným směrem a nic dodrého nás po nadcházejícím a stále oddalovaném pádu Eura a EU nečeká. Je jen otázkou, jak moc to bude krvavé. Čím později k tomu dojde, tím to bude horší. Ti vládnoucí teroristi, až jim dojde že je konec, se nebudou štítit ničeho a jakýkoliv prostředek k udržení moci jim bude dobrý a pokud budou muset odejít, tak zajistí, aby to pocítilo na vlastní kůži co nejvíce nevinných obětí.
Re: Je euro babylonská věž evropské integrace?
(Dan, 2.6.2011 10:12:16)
Odpovědět
Jenom pro tvoji informaci řecko od války už bylo v technickém bankrotu nejméně 3x, vždy situaci odnesly věřitelů, zdevalvbovala se drachma apeníze byly fuč !

V době zavedení eura byl řecký dluh 100%, což znamená asi 2,5 násobek dnešního českého a už tehdy byl prožrán rozpočet řecka na jeden rok dopředu.
Jediným důvodem nefunkčnosti řecké ekonomiky je právě extremě štědrý sociální systém.

Takže lžeš.