reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 4.6.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Nad Grušovým rozhovorem v Hospodářských novinách – Víkend dne 27. května 2011

Rozhovor Jiřího Gruši, rozhovor neuvěřitelně sebevědomý, ne-li arogantní, jsem četl ve Varšavě při setkání prezidentů střední a východní Evropy s americkým prezidentem Obamou a tuto repliku píšu na cestě do Říma na oslavy 150. výročí sjednocení Itálie. Ve stejných dvou týdnech jsem byl ještě na státní návštěvě Belgie a německého Hamburku.

Neuvádím to proto, abych popisoval své prezidentské aktivity, ale abych si udělal výchozí bod pro polemiku s panem Grušou. On se totiž na jedné straně stylizuje do role velkého mezinárodního světáka, který o sobě sice říká „já jsem svým způsobem Čech jako poleno“, ale ve skutečnosti pro nás má jen nadávky:

- prezident Beneš je „zahradním trpaslíkem evropských dějin“;
- premiér Nečas „je možná trpaslík, ale ještě žádnou zahrádku nedostal“.

Gruša se za trpaslíka, ale ani za „našince“ nepovažuje, protože „když Čech umí dva nebo tři jazyky a komunikuje mezinárodně, tak to přece nemůže být našinec“. Tím myslí sebe. Říká to suverénně, ale u nás již 30 let nežije. Když po roce 1989 přijel do Čech, měl prý pocit, že to ta naše země zvládne, „ale rychle mě ten pocit přešel“. Asi proto tolik toužil stát se naším velvyslancem v Německu a potom v Rakousku. Setkával jsem se s ním v obou těchto zemích opakovaně, ale vždycky jsem měl pocit, že reprezentuje spíše zájmy té druhé strany, než té naší, což navíc v průběhu času zřetelně narůstalo.

Musím se smutně usmát nad jeho domýšlivostí, že „na tom, že je Klaus tam, kde je, mám svou vinu“! Opírá to o sdělení, že „kdysi v šedesátých letech jsem v časopise Tvář zveřejnil jeho první recenzi“, což by bylo samo o sobě slabým argumentem, ale navíc je to omyl. V Tváři jsem publikoval, kdy už s ní Gruša neměl nic společného, kdy měl už dávno své Sešity pro mladou literaturu. Ale to je nedůležitá chyba, které se člověk s odstupem více než čtyř desetiletí může snadno dopustit. Úplně absurdní je však věta následující: „Nechci říkat, že jsem Klause stvořil, ale jako studenti jsme se docela dobře znali“. Nevím, jak na to Jiří Gruša přišel, ale jako studenti jsme se nikdy nepotkali. Viděl jsem ho prvně, když mu bylo více než 30 let.

Někdo namítne, že bychom si tyto věci měli vyjasnit sami dva někde u piva, ale já jsem o něm rozhovor v novinách neudělal. S tím, kdo koho stvořil, je to však poněkud složitější. Grušu, významného literáta, jsem určitě nijak ovlivnit nemohl. Ale v jistou chvíli jsem se pokusil z Gruši udělat i politika. Dali jsme ho na kandidátku ODS do Senátu, ale ve volbách prohrál, protože to – k mému velkému zklamání – vůbec neodpracoval. Myslel asi, že to půjde samo, ale tak to v životě není. Udělal jsem ho ještě členem své vlády, ministrem školství, ale i v této roli naprosto selhal, protože nebyl zvyklý systematicky pracovat. Někteří lidé vám nikdy neodpustí, že jste jim pomohli – a oni to nezvládli. V tom Jiří Gruša není jediný.

To jsou však spíše osobní poznámky. Chtěl bych se proto dotknout alespoň dvou konkrétních věcných témat. Jiří Gruša nás – zde v Čechách – považuje za nacionalisty a nacionalismus je podle něho „choroba, kterou bychom se měli zabývat medicínsky“. Naštěstí by „neřekl, že Klaus nacionalismus tvoří nebo provozuje“, což bych asi měl ocenit, ale podle Jiřího Gruši jsem „jen přišel na to, že se z této tématiky dá těžit“, jsem tedy prý „jen uživatelem“ nacionalismu. To musím rezolutně odmítnout.

Obhajoba entity českého státu, úsilí o jeho budování, snaha o Evropu států, nikoli Evropu regionů, brzdění rozpouštění se českého státu v nadnárodní či nadstátní, ale i bezstátní Evropské unii (která je nejen superstátem, ale současně i nestátem), vážnost a pokora k našim dějinám, pocit nezbytnosti to všechno, co se za staletí nahromadilo uchovat a předat dál, a přesně to je můj program, nemá s nacionalismem nic společného.

Gruša mne také přeceňuje, když o mě říká, že „za náladu české společnosti nemůže, jen ji geniálně vystihuje. Je to prorok průměrnosti“. Chtěl bych ho ubezpečit, že ambice geniálně vystihovat náladu české společnosti či dokonce být jejím prorokem opravdu nemám. Snažím se usilovat „jen“ o to, abychom z jedné nesvobody nepřešli moc rychle do nesvobody jiné, abychom z jedné nedemokracie (říkalo se jí lidová demokracie) nepřešli téměř plynule do jiné nedemokracie, které se říká postdemokracie nebo také právní (nebo spíše soudcokratický) stát. Je příznačné, že tomu obvykle lépe rozumějí ti, které Gruša (a lidé jeho světa) pejorativně označují za průměrné, než naši mezinárodně uznávaní kosmopolité, kteří myslí „politicky korektně“.

A tím se dostávám ke svému druhému bodu. Jiří Gruša prý bývá překvapen, když „někdo v Česku začne žvanit třeba o tom, že politická korektnost je pitomost“. Mluví přitom o mně. Nevím, kdo kdy použil v této souvislosti slovo pitomost, ale já bych to určitě neudělal, protože si myslím, že je blud politické korektnosti jednou z nejzhoubnějších a nejničivějších věcí současnosti. Určitě není pouhou pitomostí. Na toto téma bych si troufl psát dlouho, i když Jiří Gruša myslí, že nevím, co to ta politická korektnost je.

Nahrává mi tím, že podává svou definici. Podle Gruši politická korektnost, světácky sklouzne do angličtiny a říká „political correctness“, znamená, „že se občas korigujete. Nic dalšího“. A to už mi rozum opravdu zůstává stát.

Je v podstatě smutné, kam až je možné dojít. Snad jsem to ale pochopil. Jiří Gruša si z politické korektnosti, česky řečeno z obyčejného pokrytectví, udělal životní program.

Václav Klaus, Hospodářské noviny, 3. června 2011

 

více o politické korektnosti:

Dělá problém Klausovi i Topolánkovi. Marxistická politická korektnost. Cikán, nebo Rom?

Postmodernismus a politická korektnost

CO JE TO POLITICKÁ KOREKTNOST?

Dan Landa pro EUportal.cz: V Česku již není svoboda slova

reklama
1988 čtenářů | 29 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Sněhurka&sedm trpaslíků, 4.6.2011 0:36:05)
Odpovědět
Narcis!
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Karell, 4.6.2011 0:54:51)
Odpovědět
ano, souhlas. Gruša je narcis.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Dan, 6.6.2011 16:18:56)
Odpovědět
utoků na toho teplého žida bude přibývat, to je jasné, konec jeho politické kariery bude žalostný..
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(smějící se bestie, 4.6.2011 1:13:27)
Odpovědět
Zdravím současného presidenta moji země na dálku ,
nepatřím mezi tu ekipu, která čas od času mašíruje na Hrad,znám spoustu těch-kteří tak činí a to více jak 15 let !
Byl jsem několikráte a to v silném střetu i asi s největší licencovanou štěknou brojící proti teamu D.O.S.T a přitom jsem ji v životě neviděl !
Poznal jsem osobně několik kádrů ODS, kteří se ze dne na den z niemandů stali téměř polobohy a skončili dosti neslavně !
Bedlivě studji a hlavně pozorují dlouhodobou kalvarii současného presidenta při střetu s těmi, které nazvu Kosmopolity !
Chybují všichni, kdo předřazují odkaz českého národního socialismu včetně neštastníka a lotra v jedné osobě jménem Beneš našemu současnému presidentu. Jeho plédování je spíše v linii národně demokratické ,ale bohužel její krajní interpretace v letech tzv.první republiky by pr odnešní dobu byla nepoužitelná a současné konotace přímo náběhem na soustavně nastavované vidle kosmopolitčíky !
To že v táboře současného presidenta se dosti dlouho producírovaly typu , které lze zařadit k proto či neo-fašismu je skutečností a vůbec ničemu to nepomohlo !!!
Osobně považuji všechny tyto fackovačky, tahanice či jiné formy méně či více kultivovaného diskursu za množinu střetů, které pouze pilují subtilnosti při hledání optima v praktickém životě politickém !
Spíše s vwlkým neklidem a dokonce zoufalstvím sleduji, jak ustrnula či spíše neběží diskuse, jak ven z ekonomicko-sociálních problémů a vše se odehrává v kategoriích fiskálních, nikoliv v diagnostice špatného či spíše nevhodného stavu ekonomiky a jak tuto posílit instrumenty, které zaručí ekonomický růst, který nebude jenom odvislý od vývozu do SRN a spotřeby tuzemské !
Mám hlavně na mysli, jak strukturovat NH ve smyslu výrob s velkou přidanou hodnotou,vzniku malých firem do cca 30-50 zaměstnanců a zvažovat poměr mezi službami a industrií !!!
Jsem názoru, že účetním čarováním typu -daně a odvody , tu ubrat a tam přidat pouze slouží jako vedlejší, nikoliv hlavní ekonomický stimul pro probuzení ekonomiky v ČR !!!!
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Zorro, 4.6.2011 7:00:25)
Odpovědět
Doufejme, že Češi Grušu, Havla a další smějící se bestie jednou neohodnotí jako vlastizradu, třeba první defenestrací či podáním chlebíčků Karla Lažnovského!
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Dan, 4.6.2011 11:36:08)
Odpovědět
Dlouhé a nudné, vaše myšlenka se dala vyjádřit srozumitlněji ve 2-3 větách.

Jenom pro vaši nedochápavost, ono to není jenom o těch subdodávkách pro němce, ale i o investicích němců u nás a o konzumaci českých produktů v německu.
Např. takový artikl jako je české pivo je z 38% konzumována němci, z 15% rakušany, z 10% slováky, 7% rusy a dalších 25 zemí pak dohromady po celém světě 30% našeho exportu piva.

Obdobně je to se vším, Německo nás živí, dává nám práci, kupuje naše věci, poskytuje nám technologie atd.

čili, není zde žádná jin. alternativa která by ho mohla ekonomikcy nahradit, pokud by byla, trh ji dávno našel a využil, ale prostě není.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(smějící se bestie, 4.6.2011 11:53:57)
Odpovědět
Nudu jse mzažil s perestrojkovými svazáky a ptom tržními komsomolci !
Je vidět, že se "zdokonalili" a budou ještě dlouho tak mírně v hegeliánském duchu omílat svá tvrzení typu- že trh...bla,bla,bla.....
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Dan, 4.6.2011 15:33:22)
Odpovědět
Ano, svazáci to byla Bobošíková, Klaus, Železný, Tlustý a další, já jsem nebyl nikdy ani pionýr, svazák mě minul jak časově tak ideově.

ALe k věci, pochopil jste to, nebo vaše dlouhé a tuhé myšlení nespolklo zase nic ?
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(smějící se bestie, 4.6.2011 18:13:28)
Odpovědět
Kdyby jste jenom "nečetl", ale porozuměl moji odpovědi, tak se tak hloupě nebudete ptát !!!
Je to srozumitelnější ...., obávám se že IKOLIV !!!
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Dan, 4.6.2011 19:35:01)
Odpovědět
Takže nic, tušil sem to ...




Je mi Vás líto, ale víc už pro vás udělat nemůžu :-)
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(smějící se bestie, 4.6.2011 19:43:27)
Odpovědět
Znáte to lidové podobenství, kdy se dva přetahují o provaz za účelem kdo bude držet delší konec ???
Po delší tahanici tomu bystřejšímu docvakne, že ten provaz má podobu lejna a jediným validním zjištěním je fakt, že neskutečně smrdí ruce !
Zkuste tentokráte udělat něco pro sebe a ruce si "umýt " !!!! Přeji hezký den !!!!
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Dan, 4.6.2011 20:08:51)
Odpovědět
Vidíte to, já vám vysvětluju coby profesor ekonomie alespoň elemntární základy naše vzájemného vztahu s německem a vy skončíte u h.oven, ne že by mě to překvapilo jak jste se z toho pokusil vykroutit, ale přeci jenom zakončit to ho.vnama.. ?


Hmm.. trochu slabý konec :-)
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Šofér 51, 4.6.2011 6:42:47)
Odpovědět
TEN NÁŠ PREZIDENT JE čím dál chytřejší!!! Že nebyl tak chytrý jako ministr financí a pak premiér (místo vymýšlení,porozlédnout se po světě a zavést normy a zákony prověřené,fungující v civilizovaném světě).Ale to bychom už mohli být prosperující země - a ne nynější ABSURDISTÁN(banánová republika).Ono stačilo,držet se trochu Masaryka a Bati(ne o nich jen mluvit,ale skutek utek),aby tady vládl zdravý selský ROZUM.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(frantisek zajicek, 4.6.2011 8:09:22)
Odpovědět
Ale Vaclave,ty,takovy velikan,mas zapotrebi komentovat vyroky nejakeho bezvyznamneho Grusi?Cim te nas.ra.la tato,dle tvych slov,systematicky nepracujici nula?Tim,ze o tobe prohlasil,ze jsi uzivatelem nacionalismu a ze z tohoto tema tezis?Nebo tim,ze rekl,ze jsi prorok prumernosti?No to zasel uz prilis...O takovem geniovi tveho razeni se musi pet jenom samochvala.Vzdyt ty rozumis uplne vsemu,pocasi nevyjimaje.Vis,Vaclave,lid teto zeme resi problemy zcela jineho razu,80% procent domacnosti balancuje nad propasti zvana exekuce a ty resis to,ze ti nekdo slapl na kuri oko...FZ
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Otakar, 4.6.2011 8:11:44)
Odpovědět
Gruša je v prvé řadě sebestředný až na půdu namyšlený idiot a hlavně to je proněmecký kolaborant.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Otakar, 4.6.2011 8:11:44)
Odpovědět
Gruša je v prvé řadě sebestředný až na půdu namyšlený idiot a hlavně to je proněmecký kolaborant.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Otakar, 4.6.2011 8:11:44)
Odpovědět
Gruša je v prvé řadě sebestředný až na půdu namyšlený idiot a hlavně to je proněmecký kolaborant.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Dan, 4.6.2011 11:44:39)
Odpovědět
V kontextu Petříkových oblíbených pvvm, že např. 38% čechů jenom podporuje Euro měnu nebo že EK důvěřuje necelá třetina čechů a EP pouhých 46% mě dolova dojaly data o národní důvěře..

české vládě věří a podporuje ji 10% lidí :-)

český parlament máí důvěru 25% lidí v česku

a konečně poslední důvěra v prezidenta klesá už rok v tahu, je nyní 46%.


Co to znamená ?

Každý ať si odpoví sám :))
Bárta a Klaus
(kotelník, 4.6.2011 14:53:14)
Odpovědět
Víte proč má Vít Bárta Václava Klause v hrsti? protože má důkazy o jeho homosexuálních aférách, např. s hercem Třískou
Re: Bárta a Klaus
(Zappa, 4.6.2011 15:00:16)
Odpovědět
Ó, kotelníku, Ty´s to rozčís!!
Re: Bárta a Klaus
(Dan, 4.6.2011 15:30:17)
Odpovědět
Je to hodně pravděpodobné, protože Klaus je Homosexuál.
Re: Bárta a Klaus
(frantisek zajicek, 4.6.2011 17:01:01)
Odpovědět
Me to napadlo take,Barta nebude jediny,kdo na Klause neco ma...osobne bych si jeste tipnul Putina,FZ
Re: Bárta a Klaus
(Dan, 4.6.2011 19:36:42)
Odpovědět
No každopádně ta Klausova homosexualita praskne až bude mimo funkci a jeho pasáci ho nebudou už potřebovat, bude to krásný konec kariery toho pomýlence :-)
Re: Bárta a Klaus
(Kalous, 4.6.2011 21:29:49)
Odpovědět
Dane - sice nevěřím že je V. Klaus homosexuál l - ale jinak homosexualita je i plus pro karieru (evropský exkomisař Mandelsson, starosta Berlína, presidentka Islandu, italský možná protikandidát Berlusconiho za levici = homosexuální komunista a praktikující křesťan, několik našich (ex)ministrů, jeden čas vedení Českých drah - prý se dle odborářského bosse Duška tam muselo dávat pozor aby se někdo neohnul pro tužku ...
Re: Bárta a Klaus
(Stilet, 4.6.2011 21:06:34)
Odpovědět
Nemyslíš že v takovém případě by mu všichni pokrokoví intelektuálové fandili? Vždyť buzící v současné době jsou v kurzu. Každý nesouhlas s Klausem by považovali ze projev nenávistné fašistické homofobie. A děje se to? Možná že je, možná není, kdyby byl buk tak by mu to jen bylo považovano za klad. Třebas je bisexuál, což je také úchylka. Třebas ten slavný vizír odhalí svou anonymitu a bude vzhledem ke své vysoké inteligenci a proslavenosti zvolen příštím presidentem on.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(winston wolfe, 5.6.2011 23:22:01)
Odpovědět
Gruša je jen dalším salónním intelektuálem, celoživotním žvanilem. Jeho názory jsou jako u většiny lidí jeho typu destruktivní, ale jeho vliv mizivý.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(C.Q.Lafayette, 7.6.2011 10:47:31)
Odpovědět
K tomu poslednímu - naštěstí :-)
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Václav, 6.6.2011 14:28:45)
Odpovědět
Přispěji k článku autora, encyklopedisty, jenom tímto výrokem, že "politická nekorektnost je pitomost"! Možná, že vše podle P. Hájka, tj. politická korektnost či nekorektnost, jsou pouhými mystifikacemi.
Re: Klaus: Blud politické korektnosti není pouhou pitomostí
(Michal Koropecký, 23.6.2011 14:35:56)
Odpovědět
já bych pojal termín politická korektnost z hlediska potřeby/povinnosti politika přijmout za jeden ze svých cílů/ambicí snahu přispět k morální kultivaci společnosti.
Zde bych si pomohl výtahem článku "Life Next to Korach": We are all influenced by society. One who lives in a place with a low moral standard will eventually start believing that this is what morality is all about. When all the people on the block act one way, a newcomer is likely to follow suit. a dále:“You will either affect your environment, or the environment will affect you. There is no middle ground.” We must try to raise our community to a higher plane; to teach, inspire, be a role model, be proud of who we are and what we stand for. nebo: How much more so in the world of right and wrong, where all too often objectivity is lost in the wind. That is how millions of Germans came to believe that exterminating Jews was their calling. Everyone else says so; they must be right. a dalo by se pokračovat až k:In summary: If I live next to a Korach, I must either move away, or turn him into a Moses. There is no third option.