reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa

Autor: Radomír Malý | Publikováno: 6.7.2011 | Rubrika: Studie
Ilustrace

Kdy už konečně přestane být Jan Hus kontroverzní postavou českých dějin, která rozděluje náš národ? Přesněji: která je příčinou – byť nechtěnou – myšlenkového klišé „dobrý katolík nemůže být dobrým Čechem“. Tato otázka je aktuální už od dob národního obrození.

Kardinál Josef Beran se k Husově osobě vyjádřil ve svém památném vystoupení na Druhém vatikánském koncilu 20. 9. 1965: „Tak se zdá, že i v mé vlasti katolická církev stále trpí pro to, co bylo v minulosti jejím jménem vykonáno proti svobodě svědomí, jako bylo v 15. století upálení kněze Jana Husa...“ .

Hus byl v Kostnici upálen podle tehdejších zákonů jako kacíř. Ve druhé polovině 20. století se čím dál hlasitěji ozývá volání po jeho rehabilitaci. Odrazem toho je i Beranův projev na koncilu. Benediktin Paul de Vooght z Belgie byl prvním, kdo v šedesátých letech požadoval ve svých studiích jednoznačnou rehabilitaci Jana Husa.

V osmdesátých letech se ozval polský filosof Stefan Swiezawski článkem v Tygodniku Powszechnym „Jan Hus – heretik nebo předchůdce Druhého vatikánského koncilu?“. Artikul vyvolal diskusi v našem katolickém disentu, jíž se účastnil i níže podepsaný. Reakce byly různé: od upřímného obdivu k nekompromisnímu požadavku Swiezawského rehabilitovat Husa morálně, právně i teologicky až po radikální odmítnutí. K Husově problematice se vyjádřil i papež Jan Pavel II. při své návštěvě Prahy r. 1990, kdy vyzval k poctivému a nezaujatému studiu Husova díla a odkazu. Takže otázka zní: Může být Hus rehabilitován?

Abychom ji byli schopni zodpovědět, musíme si nejdříve vyjasnit tři následující okruhy problémů:

1. Byl Jan Hus katolicky pravověrný, nebo učil bludy? V případě, že bludy nehlásal, čili nebyl podle tehdejší terminologie „heretikem“, přísluší mu plná rehabilitace a církevní autorita má morální povinnost zachovat se podobně jako v případě sv. Jany z Arku nebo Girolama Savonaroly. Jeho odsouzení kostnickým koncilem pak bylo justiční vraždou.

2. Jestli ovšem Jan Hus opravdu hlásal bludy, měla církev právo ho soudit? Měl toto právo tehdejší středověký stát? Byl trest smrti pro heretiky oprávněný ,či nikoliv? Dospějeme-li k poznání, že ano, potom není o čem diskutovat a rozsudek smrti nad Janem Husem je třeba chápat v duchu tehdejší doby, kdy jiné cesty, jak se bránit proti rozkladnému vlivu herezí, nebylo.

3. Zjistíme-li ale, že středověký trest smrti byl pro heretiky nespravedlivý, musíme se ptát následovně: Co získáme Husovou rehabilitací a čemu takový akt bude sloužit?

Pokusme se rozebrat všechny tři kardinální otázky.

Může katolík všechny Husovy teze podepsat?

Nejpovolanější a dosud nepřekonaný znalec Husa a jeho díla Jan Sedlák píše v Husově biografii(1) toto: „Hledíme-li na Husovo učení zrakem teologické systematiky, shledáváme je zcela pravověrným v nauce o Bohu, o Kristu, jeho vtělení i o Panně Marii a vykupitelském díle, o ospravedlnění člověka Boží milostí, o mši sv. a o eschatologii. Také učení o svátostech je celkem katolické, pouze v nauce o svátosti oltářní přál Hus remanenčnímu Wiklefovu bludu, o svátosti pokání učil nesprávně, že kněz odpuštění hříchů jenom ohlašuje, o dobrých skutcích tvrdil s Wiklefem, že ve stavu těžkého hříchu jsou hříšné a postulátem predestinace nebo mravního života v přisluhovateli svátostí činil jejich udělení pochybným. Bludná však je Husova nauka o církvi a její správě. Husův blud však není v tom, že mluví o církvi predestinovaných, nýbrž že svatou církev prohlašuje výlučně za souhrn předurčených a že na tomto základě chce budovat i církevní zřízení. Tím je ovšem viditelná bojující církev i její autorita popřena.“

Tyto názory Hus vyložil ve svém spise „De ecclesia“ , odkud preláti v Kostnici vyňali celkem 30 vět, jejichž odvolání od Husa požadovali. Sedlák tyto Husovy teze, které tvrdí, že kněz ve stavu smrtelného hříchu neplatně uděluje svátosti nebo že papež nemá svou autoritu od Krista, rozebírá s velikou precizností a nezaujatostí(2), takže mu za tuto knihu r. 1915 udělila cenu i Evangelická akademie.

Je škoda, že současní katoličtí obhájci Husa na toto dílo zapomínají, pokud je ovšem vůbec znají. Je také signifikantní, že nikdo tyto Husovy teze nepopírá, pouze se hlásá, že je nutno vidět kontext doby, kdy ještě eklesiologie nebyla náležitě propracovaná atd.

Ponechme stranou otázku, jak dalece byla nebo nebyla propracovaná eklesiologie. Bez ohledu na to mne jako katolíka 20. století bytostně zajímá: Mohu souhlasit s Husem, že platnost udělené svátosti záleží na tom, jestli její vysluhovatel je nebo není ve stavu smrtelného hříchu? Mohu souhlasit s Husem, že dobrý skutek vykonaný ve stavu těžkého hříchu je hříšný? Mohu s ním souhlasit, že církev je pouze společenstvím lidí předurčených ke spáse, a proto autorita papeže a biskupů nic neznamená (nebo velmi málo)? Chci-li být katolíkem věrným svému přesvědčení a nauce církve, potom musím říci jasně a jednoznačně: Nemohu. V těchto bodech své nauky Hus katolický není a na tom nic nemění stav propracovanosti či nepropracovanosti tehdejší eklesiologie. Jak katolík 15. století, tak ani katolík 20. století nemůže tyto věty Husovy nauky přijmout, jestliže chce zůstat katolíkem.

Samozřejmě tím není řečeno, že tam, kde Hus zůstal pravověrným, nemohla jeho nauka obohatit teologické myšlení. Církevní dějiny znají Origena nebo Johna Scota Eriugenu, kteří v některých bodech své nauky hlásali povážlivé omyly, nicméně tam,kde zůstali na půdě pravověrnosti, obohatili teologické myšlení. Proč by totéž nemohlo platit o Husovi? Vydá-li se teologické bádání tímto směrem, může prokázat církvi velikou službu, ovšem za předpokladu, že nebude zastírat a bagatelizovat to, co se u Husa s katolickou vírou sloučit nedá.

Husovo upálení a zvěrstva moderních totalit

Nedá se popřít, že Hus skutečně bludy učil a odmítl je odvolat. Podle středověkého zákonodárství byl kacířem, heretikem, a pro takové platil trest smrti upálením. Hus zemřel za své přesvědčení, kterého se odmítl vzdát.

Tyto praktiky byly skutečně barbarské a katolická církev naprosto správně zaujala po Druhém vatikánském koncilu vůči nim postoj pokání. Ale zůstává zde nezodpovězená otázka: Byla praxe upalování heretiků výrazem zloby a nenávisti, nebo výrazem nevědomosti či pověry?

Jak to, že i nejlepší a nejušlechtilejší duchové té doby považovali za samozřejmé, že kacíř si nezaslouží nic jiného než smrt? Velký papež Řehoř IX., nadšený protektor velkolepého díla sv. Františka z Assisi, legalizoval pro heretiky trest smrti upálením v církevním státě, francouzský král a církví kanonizovaný světec Ludvík IX., jenž nabízel sám sebe do mohamedánského otroctví, aby mohl vykoupit druhé, ustanovil tento trest pro kacíře ve Francii, u nás císař Karel IV., po sv. Václavu nejšlechetnější panovník, zahrnul tento trest do svého zákoníku „Majestas Carolina“ . Ano, i samotný Hus považoval za přirozené a správné, že kacíř má být potrestán smrtí, dožadoval se toho na králi Václavu IV. pro své teologické odpůrce(3).

Nabízí se zde analogie s jiným smutným středověkým jevem, s tzv. ordály neboli Božími soudy. Církev je nejprve akceptovala, teprve později, až dospělo křesťanské vědomí k poznatku, že jde o pověru přežívající z pohanských dob, je zakazovala a pod jejím vlivem také evropské státy (u nás císař Karel IV. spolu s arcibiskupem Arnoštem z Pardubic)(4).

Nedá se říci, že i inkvizice a upalování kacířů byly projevem nedokonalého poznání a byly odstraněny v novověku, kdy církev získala lepší a vyšší poznání? Nedá se tímto praxe trestání heretiků smrtí omluvit a ospravedlnit?

S plným vědomím se odvažuji tvrdit, že nedá. Analogie s ordály pokulhává totiž v tom, že církev měla původně jiné, lepší a evangeliu bližší poznání, že kacíř nesmí být trestán smrtí. To katolická církev neúnavně hlásala již od 4. století, kdy byl v Trevíru r. 384 popraven první heretik Priscilian. Sv. Ambrož, sv. Martin Tourský, sv. Jan Zlatoústý a další církevní učitelé a hodnostáři formulují nauku o tom, že kacíř popraven být nesmí. V následujících staletích, když světská moc potrestala bludaře na hrdle, se církevní autorita vždy ozvala. Ještě ve 12. století vystupuje proti popravám heretiků církevní učitel sv. Bernard z Clairvaux, koncem téhož století papež Lucius III. a císař Friedrich Barbarossa uzavřeli společnou dohodu o trestání kacířů konfiskací majetku, vyhnanstvím a vězením – o trestu smrti není ani zmínka.

Teprve r. 1223 císař Friedrich II. jako první ustanovil pro bludaře trest smrti na hranici, což církev bez protestu akceptuje. Jde o ústup od lepšího poznání k horšímu, o zřeknutí se evangelia ve prospěch praktik tohoto světa, o přizpůsobení se tomuto světu, a to je vždycky hříšné. Ano, jedná se o konkrétní lidský hřích slevy z Kristových principů nenásilí, hřích výprodeje evangelních hodnot.

Na koho ale konkrétně ukázat prstem? Kdo se tohoto hříchu dopustil? Císař Friedrich II.? Papež Řehoř IX.? Byli poskvrněni tímto hříchem biskupové kostnického koncilu a císař Zikmund?

Ať chceme nebo ne, nezbývá nám než soud ponechat Bohu. Vtírá se však otázka, proč katolický svět v názoru na trestání heretiků tolik ustoupil? Odpověď najdeme u mohutného heretického hnutí albigenských, které bylo teroristickou sektou, jež by se dostala do konfliktu se zákonem i v nejdemokratičtějším státě současného světa. Albigenští uplatňovali systematickou genocidu vůči katolickému duchovenstvu, neušetřili ani papežského legáta Petra z Castelnovy, který k nim přijel, aby vyjednával, nikoli aby trestal. Jiné kacířské sekty nebyly v tomto o mnoho lepší (výjimku tvoří valdenští). Tyto skutečnosti snadno vedly k myšlenkové simplifikaci „kacíř rovná se vrah“. Jí podlehli i nejlepší lidé 13. a 14. století. Bludaři nebyli o nic méně nesnášenliví než katolíci, dokladem jsou mimo jiné i naši husité.

Tato fakta nepochybně umenšují hřích tehdejší církve vůči svobodě svědomí jednotlivců. Rozhodně ho však neanulují, proto je nutno, aby ho církev vyznala, což učinila na Druhém vatikánském koncilu i později v celé řadě dalších dokumentů. Kardinál Beran speciálně vyznal tento hřích církve vůči Janu Husovi. Tehdejší katolický svět přejal praktiky těch, které odsuzoval – a v tom je jeho tragédie a zároveň vina. Jestliže oni zabíjeli katolíky nebo vlastní odpadlíky jen pro jejich přesvědčení, katolíci začali dělat totéž vůči nim. To se pod zorným úhlem evangelia hájit nedá.

Ve hře je však ještě další důležitá otázka. Katolický středověk prý postupoval vlastně úplně stejně jako v novověku totalitní režimy komunismu a nacismu, které také vraždily lidi jen pro jejich přesvědčení. Čili: je možno zde klást rovnítko? Nikoliv.

Vyznání viny není žádným masochismem ani hrbatou pokorou. Tou by se stalo, kdyby katolíci v přemíře své „kajícnosti“ přirovnávali středověké upalování heretiků k praktikám novověkých satanských systémů. Principiální rozdíl spočívá totiž v tom, že ve středověku tehdejšímu katolickému světu o něco ušlechtilého, krásného a hlavně pravdivého šlo, zatímco osvícenské diktatuře jakobínů, komunistům a nacistům šlo o něco zcela opačného.

Katolické křesťanství vykonalo ve středověku grandiózní civilizační dílo: z divokých kmenů, poplatných krevní mstě, polygamii, otrokářství, vraždění nemluvňat i nenarozených dětí vychovalo civilizované a spořádané národy, vštípilo jim principy monogamního manželství, lásky k dětem, charity, obětavosti vůči trpícím, nemocným atd.

To všechno bylo bludem ohroženo, především tehdy, kdy zastánci herezí sáhli k vražednému teroru. V sázce bylo mnoho, zvláště pak když za tím vším obrovským civilizačním úsilím stála krev mučedníků, hlasatelů evangelia mezi evropskými národy, ať už se jednalo o sv. Bonifáce, sv. Vojtěcha nebo sv. Stanislava. Trest smrti pro heretiky byl nepřiměřenou obranou těchto ušlechtilých hodnot.

V zájmu pravdy je třeba říci, že právo a spravedlnost byly na straně středověké církve a státu, nikoli na straně rozkladných, rozvratných a teroristických kacířských hnutí, obrana ale byla naprosto nepřiměřená a neodpovídala ideálu evangelia.

Analogické srovnání zde nabízejí dvě epizody z novověkých dějin. V USA po napadení Pearl Harbouru japonským letectvem v prosinci r. 1941 vtrhl rozvášněný dav v Los Angeles a San Francisku do čtvrtí obývaných japonskými přistěhovalci, kteří zde žili už několik generací, a tudíž nemohli mít sebemenší vinu na agresi Japonského císařství. Zmasakroval všechno včetně žen a dětí za blahosklonného přihlížení policie. Bylo to kruté, neobhajitelné a spravedlnost žádá toto jednoznačně odsoudit. Kdo by však chtěl touto událostí zpochybnit, že morální právo bylo ve druhé světové válce na straně Američanů a nikoli Japonců?

Totéž se týká i odsunu našich Němců po válce. Krutosti spáchané českými ozbrojenci na bezbranném německém obyvatelstvu zasluhují jednoznačné odsouzení, neobhajitelný je i samotný odsun. Nicméně může toto být důvodem ke zpochybnění faktu, že právo a spravedlnost byly za druhé světové války na straně českého národa a nikoli na straně německých okupantů? Nejinak je tomu i s inkvizicí a upalováním kacířů ve středověku. Je nutno to odsoudit, je třeba, aby se k tomu katolická církev postavila v duchu pokání, ale zároveň to nemůže vést ke zpochybnění faktu, že právo a spravedlnost byly na její straně, na straně pravdy, a nikoliv na straně omylu.

Zcela jinak dopadne v této souvislosti objektivní zhodnocení novověkých totalit. Poukazy na počty obětí, které u zhruba půl tisíciletí trvajícího pronásledování bludařů představují asi šestimístnou cifru, zatímco počty obětí bolševiků a nacistů během pár desetiletí jdou do desítek milionů, jsou sice pravdivé, ale málo přesvědčivé. Mnohem lapidárněji vynikne rozdíl srovnáním motivace a filosofie obou jevů.

Středověká inkvizice ve spolupráci se státní mocí bránila civilizační status quo, který nebyl prosazen násilím a terorem, ale obětavou prací misionářů, biskupů a svatých panovníků á la náš sv. Václav, kteří za to nejednou podstoupili mučednickou smrt. Pozvolna, po generacích se ztěžka a s mnoha překážkami tento řád prosazoval a upevňoval. Byl to řád postavený na zjevené pravdě a morálce evangelia, která přinesla nesporný civilizační a mravní pokrok.

Naproti tomu osvícenci za Velké francouzské revoluce, bolševici v Říjnové revoluci v Rusku nebo hitlerovci v Německu se dostali k moci krvavým násilím a svou ideologii prosazovali bezohlednou agresí masových poprav celých skupin obyvatelstva, které se ani nemusely provinit nesouhlasem s jejich učením, stačilo jen, že náležely k jiné rase nebo třídě. Hromadná likvidace milionů Židů v plynových komorách nacistických koncentráků nebo milionů ukrajinských rolníků při hladomoru vyvolaném Stalinem byly něčím, co by takového Torquemadu, nejkrutějšího ze všech inkvizitorů, dokázalo úplně morálně zdrtit, neboť něco podobného bylo nad jeho chápání.

A to nejdůležitější: Při sebevětší krutosti inkvizičních procesů zde nechyběla láska, neboť vždycky byl odsouzený přesvědčován, aby se před smrtí smířil s Bohem a tak mohl být spasen, zachráněn na věky. Za spásu odsouzených kacířů se církev nepřestávala modlit, tuto spásu jim přála. Nechtěla likvidaci člověka, konkrétně likvidaci na věky, to znamená život v pekle mimo dosah Boží lásky. Moderní ateistické totality, neuznávající existenci nebe ani pekla, však likvidovaly člověka skutečně jen proto, aby ho zlikvidovaly jednou provždy, na věky. To byla nenávist, pravá příčina všech hrůz moderních tyranií. Proto je jejich srovnání se středověkým trestáním heretiků na hrdle neadekvátní.

Katolická církev, chce-li být pokorná, musí být především pravdivá. Pravda v této souvislosti vypadá tak, že upálení Husovo nelze obhajovat, naopak je třeba ho v duchu kajícnosti odsoudit tak jako všechny další případy tohoto typu. Zároveň ale je třeba konstatovat, že tyto praktiky jsou absolutně nesrovnatelné s terorem novověkých ateistických režimů. Tam jde zcela o jinou rovinu a zcela jiný přístup – zvrácený, nenávistný a pohrdající důstojností člověka od samotného začátku.

Proč právě Jan Hus?

Husova osobnost ztratila poněkud na významu s příchodem protestantské reformace. I když se Luther Husa dovolával, stal se nejvýznamnější duchovní osobností protestantismu spolu s Kalvínem právě on. Husova velikost ustoupila do pozadí, aby uvolnila místo velikosti Luthera a Kalvína.

Ke „znovuobjevení“ Husa došlo až v osvícenství. Josefinský církevní historik v Rakousku Caspar Royko na sklonku 18. století prezentuje ve svých Církevních dějinách Jana Husa jako předního bojovníka proti středověkému barbarství a tmářství, jako mučedníka svobody svědomí, rozumu a myšlení. Můžeme cum grano salis říci, že Royko je faktickým fabulátorem druhého Jana Husa, který nikdy neexistoval.

Nekatolíci předhazují katolické církvi, že její kronikář v 16. století Václav Hájek z Libočan zkonstruoval dva Jany Nepomucké: jednoho umučeného pro zpovědní tajemství, druhého pro obhajobu práv církve. Tento omyl opravil v 18. století, jak známo, piarista Gelasius Dobner(5). Osvícenec Royko insinuoval Husovi novověké, osvícenské ideály, kterým tento středověký kazatel a teolog nemohl vůbec rozumět. Hus se stal v Roykově podání předchůdcem osvícenských idejí a jejich mučedníkem. Tento falešný a naprosto nehistorický obraz Jana Husa inspiroval obrozeneckou českou literaturu a petrifikoval v českém národě představu betlémského kazatele, bojovníka za svobodu svědomí proti církevnímu tmářství.

Zdeněk Nejedlý a komunisté „přibarvili“ tuto Husovu karikaturu ještě sociálním reformátorstvím a hlásáním myšlenek blízkých komunismu. To je ovšem rukavice hozená všem stoupencům rehabilitace Jana Husa. Kterého Husa chcete rehabilitovat? Toho skutečného, středověkého nebo jeho pokřivenou osvícenskou, případně komunistickou karikaturu?

Historický Jan Hus je pouze jeden: středověký teolog, univerzitní mistr a kazatel, odvážný kritik tehdejších zlořádů církve z pozic své hluboké, typicky středověké víry, kontaminované ovšem Wikleffovými bludy, které ho ovlivnily. Nechal se vmanévrovat do konfliktu krále a arcibiskupa té doby, což byl opět typicky středověký jev. Byl teologem, nikoliv filosofem nebo státoprávním myslitelem, zabýval se výhradně problematikou církve, jeho některé názory byly a jsou i dnes pro katolickou církev nepřijatelné, mylné.

To ostatní z jeho díla si vyžaduje hlubší teologický rozbor a zkoumání. Jeho upálení na hranici je třeba odsoudit tak jako stejný osud všech tehdy potrestaných kacířů. To je pravá podoba Jana Husa, která si zaslouží, aby takto byla české veřejnosti představena s tím, že katolická církev nemůže rehabilitovat jeho teze, odsouzené kostnickým koncilem, neboť odporují zjevené pravdě. Může (a musí) ale učinit to, co učinil kardinál Beran na Druhém vatikánském koncilu: odsoudit jeho popravu za přesvědčení.

Nápadné ale je, proč si osvícenci v 18. a 19. století dali na piedestal prvního bojovníka proti údajnému středověkému tmářství právě Husa. V jeho době bylo přece mnoho osob upálených za kacířství. Proč si nevybrali Girolama Savonarolu nebo velmistra templářů Jacquesa Molaye? Tito dva mužové byli přece stejnými oběťmi svého přesvědčení tak jako Hus. Proč osvícenská a vůbec veškerá proticírkevní propaganda nejevila o ně zájem a soustředila ho výlučně na Husa (francouzské a německé publikace 19. a 20. století vyzdvihují právě českého Jana Husa)? Přitom u Molaye i u Savonaroly by našla velikou ostrou kritiku tehdejší církve i samotného papeže. Rozdíl je ale v jednom. Molay ostře napadal papeže Klementa V., jemuž vytýkal zbabělou kapitulaci před francouzským králem Filipem IV. Sličným ve věci templářského řádu(6). Savonarola nazýval nemravného papeže Alexandra VI. „antikristem“ a spílal mu z kazatelny mnohem ostřeji než Hus.

Přitom ale Molayovi ani Savonarolovi vůbec nenapadlo zpochybňovat papežskou autoritu, potažmo autoritu církve jako takové. Hus tak činil. Z tohoto důvodu musel být ze stovek obětí inkvizice a středověkého násilí proti svobodě svědomí vyzvednut právě on – a v tom tkví nebezpečí jeho rehabilitace, na níž mnoha lidem v katolické církvi a hlavně mimo ni tolik záleží.

Rehabilitovat Husa znamená totiž rehabilitovat odmítnutí papežské a vůbec církevní autority. Rehabilitace Husa ze strany církve by logicky znamenala, že církev uznává odboj proti zjevené pravdě jako dobrou a pozitivní věc, což by se ovšem rovnalo vlastní sebevraždě. V pozadí jsou opět cítit snahy srovnat katolickou pravdu na stejnou úroveň s jinými, mylnými nebo zcela nekřesťanskými naukami, o nichž jsme se v poslední době mnohokrát přesvědčili. Husova rehabilitace do tohoto scénáře plně zapadá.

 

Distance 3/1998

Poznámky:

  1. Jan Sedlák: M. Jan Hus, Praha 1915, str. 374.
  2. Tamtéž, str. 282-7.
  3. František Palacký: Dějiny českého národa, Praha 1939, str. 117.
  4. Ordály spočívaly v tom, že obviněný z trestného činu musel např. vložit ruku do ohně. Když se mu nic nestalo, věřilo se, že Bůh tímto zázrakem potvrdil jeho nevinu, jinak byl vinen.
  5. Srov. Jaroslav Polc: Sv. Jan Nepomucký, Řím 1972.
  6. Templáři byli nespravedlivě obviněni z kacířství a v letech 1310-14 v počtu cca 1500 osob upáleni.

K tématu:

Omluva Církve za Jana Husa – moc, nebo málo?

Jan Hus historický aneb jak zbavit české politiky úřadu

Hus, husitství a kališnictví

Katolicismus a české vlastenectví

Katolická církev a „špatní papežové“

 

reklama
3377 čtenářů | 72 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(suk, 6.7.2011 5:37:02)
Odpovědět
Mistr Jan Hus bude v srdcích většiny českého národa navždy zapsán jako mučedník, ochránce spravedlnosti a světec! Jeho odsouzení k smrti a upálení bude navždy bráno jako nespravedlivý akt vůči Husovi i vůči těm, ke kterým se obracel a kteří mu naslouchali a stáli za ním! Všechny snahy obracet dějiny v neprospěch českého národa jsou marnou snahou, dokud bude český národ existovat!!!
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Len, 6.7.2011 6:57:04)
Odpovědět
Četl jste vůbec článek kompletně/do konce?
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Peter, 6.7.2011 6:27:48)
Odpovědět
Husiti boli teroristickým hnutím, ktoré vraždilo katolíkov. Vpadli na Slovensko a zabíjali tu katolíkov, vypaľovali ich domy a celkovo priniesli na územie dnešného Slovenska len skazu.

Ich účinkovanie sa ničím nelíšilo od pôsobenia Turkov alebo Tatárov.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Dan, 6.7.2011 10:07:14)
Odpovědět
to stejné dělali na Moravě, v Polsku a Německu, existují seznamy jimi vypálených kostelů a znesvědcených hřbitovů, bylo to čecháčkovská verbež, tady na Moravě Husa neslavíme, slavíme příchod věrozvěstů a čížci slaví zase ty svoje mordýře..

Inu každý národ má svoje hrdiny..
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 12:09:28)
Odpovědět
A víte vůbec že ti věrozvěsti nebyli katolíci ale ortodoxní pravoslavní křesťané z byzantské říše která byla centrem civilizace plná knihoven (zatímco katolíci knihy pálili o sto šest) a byla Římem nenáviděna tak že se Řím spojil s Turky a Židy aby jí zničil ??
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(uuu, 6.7.2011 13:02:17)
Odpovědět
ale ano, pravoslavni se od katoliku odtrhli az v 11.stoleti, a ted se bavime o 9. stoleti
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(uuu, 6.7.2011 13:05:03)
Odpovědět
a na papeze se obraceli ako na nejvyssi autoritu.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 15:49:41)
Odpovědět
to jsou nesmysly,žádný papež neexistuje,
tzv.papež je jen římský biskup nic víc, řecká církev kašlala na nějakého papeže už od začátku protože je to talmudický služebník synagogy satanovy a od rozdělení římské říše byl tehle talmudický "papež" jen čistě formální figurkou ,řekové si vyznávali křesťanství a na papežský talmudismus kašlali, a teprve když papež začal pořádat křížové výpravy do byzantské říše(ve spolupráci s Turky) tak ho otevřeně poslali do pr.dele kam patří
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(yyy, 6.7.2011 18:32:23)
Odpovědět
Mily vizire. O pomoc proti mohamedanum /a tedy
Turkum,resp. Seldzukum/ pozadal Evropu,/zejmena
papeze Urbana/ byzantsky cisar, protoze ikonijsky sultanat v te dobe uz sahal az na vzdalenost cca 100 km od Konstantinopole. A tyto vypravy oddalily konecny pad Konstantinopole do rukou Turku o 4 stoleti.
Jinak/pokud se nepletu/ byla vzajemna exkomunikace ortodoxnich a katoliku
odvolana za J.P.II a carihradskeho patriarchy
tedy ve 20. stoleti.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 22:34:04)
Odpovědět
křesťanskou byzantskou říši zničila 4.křížová výprava namířená proti křesťanům, Turci pak už jen zabrali území , vyvraždili řeky a vypálili caříhradskou knihovnu z čehož měl papež radost , protože se konečně podařilo zničit netalmudické "heretiky"
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Kalous, 6.7.2011 21:31:28)
Odpovědět
Vizíre ty jsi korunovaný ortodoxní talmudický v*ůl.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Hardy, 6.7.2011 22:45:24)
Odpovědět
V čem byl Hus tak špatný, kritizoval poměry v stávající katolické církvi, prodej odpustků, rozmařilost části duchovních a jejich odtržení od života lidí. Měl pravdu,Zikmund který mu vyjednal "glejt" do Kostnice /záruku beztrestnosti/, tu nedodržel a Husa po příjezdu do Kostnice uvěznili a při slyšení před koncilem na něj vysocí duchovní bučeli a pískali. Byl to opravdu "nestranný" a objektivní soud. Husa nevyslechli, on odmítl odvolat a pak jej navzdory "glejtu" Zikmunda nechali upálit. A tím si vytvořili českého mučedníka a rozzuřili čechy, kde vzniklo husitské hnutí za vedení hlavně Jana Žižky, které dělalo velké starosti katolíkům ještě spoustu dalších let. Vždyť byly proti husitům vyslány dvě nebo tři křížové výpravy a jedna se snad rozutekla jen když slyšeli tu pověstnou Kdož sú boží bojovníci. Jinak samotné působení husitů je věc druhá, a asi kritika je na místě.
Bohužel, bohužel si katalické duchovenstvo nedalo říci, a husitské varování nebralo vážně, až se poměrně záhy poté dočkali M. Luthera a vzniku protestantů. a výčitky vůči katolickému kléru byly od lutheránu obdobné jako od husitů.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(SamOpal, 7.7.2011 7:10:02)
Odpovědět
Hardy,takto nás to učili komunisté ve škole.
Skutečnost byla poněkud však jiná.
Hus i když měl i v něčem pravdu, rozbíjel týl smrtelně ohroženého státu bojujícího o svoji existenci s dobyvatelskými Turky.
Zikmund prostřednictvím Kostnického sněmu udělal s Husem jen to ,co by dnes v podobné situaci udělala každá vláda,jakékoliv země i režimu. Samozřejmě ne tak humpolácky. Třeba by dnešní "Jan Hus" zašel do lesa ,kde by sám sebe podříznul.Nebo ,třeba,když by odjížděl od svého milence,měl by automobilovou nehodu ,nebo by se na letišti napích na otrávený deštník,atd.....
Jinak prosím si všiměme co díky Husovi a jeho stoupenců se stalo s Českými zeměmi - nejlidnatější a téměř nejvýznamnější stát Evropy za vlády katolíka KarlaIV . versus vláda jeho syna - Husova ochránce a následující chaos zapříčiněný jeho stoupenci.
Kronikář říká že v této dříve nejlidnatější zemi jsi mohl týdny chodit a nepotkal jsi živého člověka ,či stojící stavení!
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Hardy, 7.7.2011 8:09:06)
Odpovědět
Milý Same, asi máš pravdu, a co následovalo byl docela průšvih. Vlivem husitských válek pokleslo obyvatelstvo českých zemí až asi o třetinu, skoro jako za 30leté války.
Ale málo platný, slovo se má držet, glejt neglejt, tím se Zikmund u čechů zcela odepsal, pouze moraváci si ho zvolili myslím za krále, ale Zikmund nato pak brzo umřel, v čechách ho za krále neuznali a navíc díky jeho "proradnosti" vzniklo husitské hnutí, pravděpodobně. Kdyby Husa neupálili, třeba by k ničemu nedošlo.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(SamOpal, 7.7.2011 11:33:26)
Odpovědět
Samozřejmě,že by došlo.Ten proces revoluce byl dávno nastartovaný a běžel. .Vždyť k prvním nepokojům docházelo již za Husova života.
Jinak dějiny jsou plné (bohužel)nedodržení slova. A to napříč celým ,jak by se dnes řeklo společenským spektrem.
Mohl bych uvést příkladů ,že by snad k tomu nestačila ani kapacita tohoto webbu(přeháním).
Ale zkusme si zafabulovat.
II.WW .Anglie sama a ve smrtelném ohrožení nacistickými hordami.V týlu problém s vyvolávanými nepokoji.
Myslíš,že by Churchill se nějak ohlížel s dodržením slova jejich původci?
To si dost dobře ani nedokáži představit.
Pravděpodobně by tento problém vyřešil. Ale poněkud elegantněji,než král Zikmund.
A věřím tomu,že by tuto svoji chybu později i sám Zikmund nezopakoval.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Aleš, 8.7.2011 20:03:42)
Odpovědět
Vaše debata o Zikmundovi Lucemburském je bezpředmětná. Zikmundův glejt nechránil a nemohl chránit Husa před procesem a případným rozsudkem koncilu, šlo vlastně jen o takovým cestovní pas na bezpečnou cestu tam a případně zpět, což Hus moc dobře věděl.
Zikmund nemohl zasahovat do Husova procesu, protože to byl proces kanonický, mimo světskou pravomoc, kdyby se o to přesto násilím pokusil, patrně by rozbil celý koncil, což si nemohl dovolit. Koncil totiž řešil i podstatnější věci než Husův spor, především vleklé papežské schisma, v čemž byl úspěšný.
Tak a teď mi drahý Samopale zase napište, že to mám z Jiráska a Nejedlého...
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(SamOpal, 9.7.2011 8:15:14)
Odpovědět
Pravda.
Nebudeli pršet - nezmoknem.
Samozřejmě ,že to byl proces kanonický.
Tím ale nechcete tvrdit,že Zikmund na něm neuplatňoval ve svém zájmu svoje různé "páky" a zákulisní praktiky?
Žene?
Jinak ,jak říkám,jáká debata s vámi Aleši.Vždyť nedokážete (nebo nechcete) ani SPRÁVNĚ OPSAT NICK svého oponenta!
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(uuu, 7.7.2011 12:10:42)
Odpovědět
nezmysly- papez je rimsky biskup a vsichni, i vychodni biskupove do 11. stoleti uznavali prvenstvi rimskeho biskupa v cirkv- to i dnes pravoslavni uci, ze do 11. stoleti uznavali prvenstvi rimskeho biskupa. tedy nekecej. proto se i svati Cyril i Mmetod obraceli na papeze jako na nejvyssi autoritu cirkve.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(xxx, 6.7.2011 18:24:15)
Odpovědět
V te dobe!!! jeste nebyla !!! cirkev rozstepena na ortodoxni a katoliky. A mimochodem, pravovernost verozvestu osvedcila autorita nejpovolanejsi - papez .
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 22:40:18)
Odpovědět
nemáte pravdu ,
ortodoxní východní křesťanství existovalo už Konstantina který byzantincům zaručil náboženskou svobodu milánským ediktem v r.313 a státním náboženstvím byzanstké říše se ortodoxní kř. stalo r. 380

(ve skutečnosti se římská říše rozdělila právě proto že řekové odmítali saulizované talmudické římské "křesťanství" a vyznávali ono původní nesaulizované Ježíšovo učení, jelikož moc dobře věděli že saul byl talmudický podvodný rabbi jemuž se povedlo kř. převrátit v jeho opak už jen tím že k němu přiřadil Toru jakožto knihu nenávisti plnou vražd a genocid)
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Kalous, 6.7.2011 14:49:59)
Odpovědět
Mluv za sebe Dane. Nevím proč bych nemohl na Moravě slavitz jak příchod Cyrila a Metoděje, tak vzpomínku na Jana Husa.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(yyy, 6.7.2011 18:37:37)
Odpovědět
Nikdo Vam na Morave v tom branit nebude.
Ale v Cechach Vas budou presvedcovat, ze misie
CaM byla vadna, rozdelila Evropu a temer zpusobila vychodni/pravoslavny/ priklon Cechu:
tedy v ocich "pry zapadaku" smrtelny hrich.
To, ze pravovernost CaM byla osvedcena papezem je pro ne nepodstatne: ten hrich je pro ne
v tom, ze prerusili priklon k Reznu a Pasovu.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Kalous, 6.7.2011 21:34:39)
Odpovědět
Však jo - to se líbí hlavně Danovi, příklon k Východu prostřednictvím věrozvěstů Cyrila a Metoda a odkolon od Němců (od pasovského biskupa)
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Dan, 8.7.2011 16:40:27)
Odpovědět
Nevím jestli tušíš že se bavíme o 9. století, kdy neeexistovala žádná východní církev, byla jenom jedna křesťanská v evropě a k odluce východních církví došlo ve století 11.-13.
ale jinak dobrý Kalousi :-) zase vedle..


Já slavím zejména tu velkou Moravu a ti dva křesťané nám přinesli víru, to je důležité, Ježíše a jeho myšlenky do pohanského státu, víš.. a otom to je.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Aleš, 8.7.2011 19:57:34)
Odpovědět
A jste si tak jistý, že přišli do pohanského státu?
Kníže Rostislav v dopise Byzantskému císaři psal, že lidé v jeho zemi už jsou křesťané a žádal, aby mu pro ně poslal biskupa.
Na území velkomoravského státu také již před Konstantinem a Metodějem působili misionáři z diecézí Passau a Regensburg. Ve skutečnosti nikdo pořádně neví, jak to tehdy bylo, zdá se ale, že Rostislavova žádost byla motivována především politicky.
Co mi ale přijde nejúsměvnější, jak dnes katolíci vehementně odlavují Konstantina a Metoděje, jejichž dílo s takovou důsledností kdysi zničili. Ale takové už jsou dějiny.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Dan, 10.7.2011 12:02:01)
Odpovědět
Určitě zde už křesťané byli, ale mezi vyšími vrstvami a v menšiné míře, ale byli.

Jasně po rozdělkení církví jsme logicky připadli k západní větvi, takže to co církve odlišuje se změnilo, ale tady se opravdu slaví fakt že přineli Ježíše a systém církve zde začaly organizovaně budovat.

Nevidím natom co píšeš nic nelogického, spíše tvoje nepochopení věci.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Kalous, 6.7.2011 14:54:57)
Odpovědět
Pořád lepší husité a jejich slovenští bratříci, než slovenští fašističtí Tisovci. Byli by jste rádi, kdyby jste vůbec něco takového v historii měli - kromě maďarských grofů a 1 Jánošíka. I Svatopluka chcete ukrást Moravanům.
KAŽDÁ DOBA
(Šofér 51, 6.7.2011 7:10:40)
Odpovědět
se Husovi vyjadřovala jak se jí to hodilo(jak potřebovala). Ale je jisté, že katolické církvi se nehodí do krámu ani dnes.Proto přeložila(což si už téměř nikdo nepamatuje) oslavy(nic proti nim nemám) Cyrila a Metoděje na 5.6. ,aby oslavy Jana Husa utlumila(nikdy se k tomu ovšem nepřizná). Moc a peníze jsou Jí přednější(VŽDY BYLY).
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(OP, 6.7.2011 8:48:39)
Odpovědět
"Nejpovolanější a dosud nepřekonaný znalec Husa a jeho díla Jan Sedlák píše v Husově biografii..."

A co monografie Novotneho, Bartose, Spinky, de Vooghta, Kadlece, Molnara, Wernera a zejmena dve posledni prace Jiriho Kejre hlavne o Husovu procesu, ktere vsechny Sedlakovo dilo prekonaly? Clanek je vyrazem konzervativnich katolickych pozic z pocatku dvacateho stoleti, oprenych o nespravne informace -- vizitkou autora a jeho myslenkoveho zazemi.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Vladimíra, 6.7.2011 10:38:55)
Odpovědět
At je pravda jakakoliv církev si upálením J.Husa inkvizičními procesy upalováním,čarodejnic,a posléze kradením jejich majetku velice uškodila.V česku určitě možná,že je v naši zemi tak málo věřících právě pro tyto činy.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(xxx, 6.7.2011 18:41:22)
Odpovědět
To je, Vladimiro, vymluva a blabol. Stejne veci se dely i v jinych zemich a ani zdaleka nejsou tak ateisticke, jako Cechy! Nebot tam sli ke korenum viry a neklouzou po povrchu, jako v Cechach.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Eurobabylon, 6.7.2011 11:22:33)
Odpovědět
Pekny clanok.Este by ma zaujimal nazor z podobneho sudka, totiz starí Izraeliti a vrazdenie pohanskych kmenov po odchode z Egypta.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(SamOpal, 6.7.2011 12:48:21)
Odpovědět
Jelikož jsme na "nekorektním" webbu ,
tady je skutečný nekorektní článek .O Janu Husovi :

http://cz.altermedia.info/z-domova/jan-hus-kniz-a-vlastenec_3442.html#more-3442
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(G.B.Shaw, 6.7.2011 12:59:23)
Odpovědět
Co jsou "novověké satanské systémy"?
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Aleš, 6.7.2011 13:18:03)
Odpovědět
Je mi velmi líto, že ještě dnes vznikají takovéto texty. Odvolávat se na Sedlákovu práci z roku 1915 a opakovat její závěry, které byly z velké části dalším bádáním vyvráceny zavání účelovostí.
Nic proti Janu Sedlákovi, na poli Husovského bádání odvedl kus práce, ale po něm následovali mnozí další, kteří jeho názory korigovali - Bartoš, Novotný, Molnár, Kaminsky, Seibt, Spinka, Kybal, Flajšhans, Čornej, Šmahel, Herold, Heymann..., vzniklo mnoho edic husových spisů a bádání značně posunula i odborná komise iniciovaná Vatikánem na začátku 90. let. Pokud tohle všechno pan Malý neví, neměl by se do tohoto tématu raději pouštět.

Sedlákovo pojetí do jisté míry kopíruje německé historiky, přepokládá, že Hus byl vlastně jen opisovačem Wyclifa, podrobnější bádání však ukázalo, že tomu tak není a většinu vyhrocených Wyclifových názorů Hus nezastával.

Není pravda, že by Hus hlásal neplatnost svátostí udělených hříšným knězem, toto Wyclifovo stanovisko změkčil, dle Husa takový kněz pouze nevysluhuje svátosti "hodně". Jsou tedy platné, pouze se knězi připočítává k jeho vlastní tíži, že svátosti v hříchu vysluhuje. Na tomto stanovisku nebylo nic neortodoxního.

Stejně tak není pravda, že by hříšný člověk nemohl konat dobré skutky.

Pojetí církve je u Husa asi nejtěžší oříšek. Na chápání církve jako společenství předurčených ke spáse nebylo nic nekatolického, je to názor hlásaný už svatým Augustinem. Otázka je, jak jej Hus aplikoval na pozemskou církev, v tom byl problém. Podle Husa je pozemská církev smíšená (corpus permixtum) a mohou v ní být jak lidé předurčení ke spáse, tak předzvědění k zatracení, toto předurčení však nidko nezná. Proto všechny preláty - papeže, kardinály, biskupy (ale také světské pány), mají lidé poslouchat ve všem, co neodpouje Božímu zákonu. Zde byla slabina Husova učení a zde se střetl s právním pojetím církve, což ho stálo život.

Není tedy pravda, co píše pan Malý, že by u Husa autorita papeže a biskupů nic neznamenala!

Na Husovi dobře vidíme, jak je ohýbání historie nebezpečné, nakonec se nám vždy nějak vymstí. Je správné, že jej odsuzujeme u komunistů, stejně tak nebezpečné je ale i v podání militantních katolíků

Říká se historia magistra vitae, tak jí nechme ať nás učí a nepoučujme my ji!
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(L.Pe, 6.7.2011 13:52:51)
Odpovědět
"Není pravda, že by Hus hlásal neplatnost svátostí udělených hříšným knězem, toto Wyclifovo stanovisko změkčil, dle Husa takový kněz pouze nevysluhuje svátosti "hodně". Jsou tedy platné, pouze se knězi připočítává k jeho vlastní tíži, že svátosti v hříchu vysluhuje. Na tomto stanovisku nebylo nic neortodoxního."

Nezlobte se. To je neortodoxní. Dejme tomu, že kněz těžce zhreší v sobotu večer a v neděli má ráno sloužit mši, případně před ní zpovídat, ale řekne: ´sorry, milí věřící, ještě jsem se nestačil vyzpovídat, tak mše ani zpovědi dnes nebudou´.

Samozřejmě, že těžký hřích mu přitěžuje an sich (a i po zpovědi mu zůstanou časné tresty), ale to, že pak vykoná svátosti, mu nepřitěžuje. To je povinnost kněze. Naopak by mu přitížilo, kdyby svátosti nevykonal.

On svátosti nevykonává jako Franta Vopíchálek, který v sobotu večer ve chvíli slabosti ohnul svou kuchařku, nebo se díval na internetu na porno, ale jako kněz a prostředník a knězem zůstává i ve stavu hříchu stejně jako prezident republiky zůstává prezidentem ve stavu těžkého hříchu a jeho úkony jsou platné.

Učení o predestinaci je protestantské, heretické, popírající svobodnou vůli člověka.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Aleš, 6.7.2011 14:09:22)
Odpovědět
Vy jste to nepochopil. Samozřejmě, že svátosti udělené tím knězem jsou platné a hřích jej nezbavuje jeho povinností. Pokud je ale kněz ve stavu hříchu, nezastává svůj úřad "hodně", není ho hoden. Prostě na kněze klade Hus vyšší morální nároky. Byl si ale vědom nebezepečnosti Wyclifova pojetí, kdy by hříchy kněze trpěli věřící tím, že by nedostávali platné svátosti.

Učení o predestinaci je mnohem starší než protestantismus, podku tedy nechcete tvrdit, že např. církevní otec sv. Augustin byl protestant. Svobodná vůle tímto učením není popřena, alespoň u Husa, který svou argumentaci z Augustina přejal. Pouze Bůh, který stojí nad časem ví, kdo je predestinován, člověk se v čase, který je mu vyměřen rozhoduje svobodně. Toto pojetí predestinace je zcela katolické a jeho popírání by bylo popíráním Boží všemohoucnosti a vševědoucnosti.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Lukáš Petřík, 6.7.2011 18:24:19)
Odpovědět
Jenom krátce. Samozřejmě, že Bůh ví, jak kdokoli z nás dopadne. Ale nepředurčuje nás k tomu. K tomu se "předurčujeme" vlastními činy.

Nechci komentovat sv. Augustina. Jen je nutné vědět, že učení svatých a církevních otců není vždy ve všech bodech závazné a pravdivé.

Např. sv. Tomáš Akvinský se mýlil v tom, kdy lidský "zárodek" získává duši. Tvrdil, že ne od početí, ale později, což je v rozporu s učením Církve.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Aleš, 6.7.2011 21:14:11)
Odpovědět
Vždyť jsem to tak napsal! Bůh stojí nad časem, tudíž ví, jak to s každým dopadne, konec každého je mu znám a z jeho pohledu je daný, existuje a lze tedy mluvit o predestinaci. To však neznamená, že nám ten konec Bůh přiděluje. Svoboda rozhodování není predestinačním učením dotčena, v čase který je mu přidělen se každý z nás rozhoduje svobodně.

Docela mě překvapuje, že o Husovi víte jako vystudovaný historik tak málo.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 15:54:42)
Odpovědět
tenhle malý tvrdí že odsud sudeťáků byl nespravedlivý? proč? byli to kolonisti , vrazi , nacisti a občané 3.říše kteří otevřeně nenáviděli náš stát a dělali vše proto aby ho zničili

.. ale formálně to byli katolíci proto pro ně tenhle malý brečí, jak by se dnes papežencům zde hodili při ničení našeho národa
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Jeeves, 6.7.2011 16:32:17)
Odpovědět
Sám jsem "nevěřící pes" a diskuze výše mi přijde jako ztráta času, ale Váš rozhorlený názor mne docela zaujal. Jak "papeženci" ničili náš národ? V tom mám nějakou mezeru.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(SamOpal, 6.7.2011 17:30:47)
Odpovědět
Páni Jeevesi ,to je ale slovník.
"Nevěřící pes"!))))):
Po světě běhám několik desetiletí,i do kostela občas zajdu,ale "nevěřící pes" to jsem opravdu ,ale opravdu , mimo v mládí čítávané romány s Karou benem Nemsí ,nikde neslyšel.
Ale
máš pravdu.Kdyby "papeženci" chtěli náš národ zničit,tak jej dávno zničili a my zde v český kotlině i na Moravě dávno šprechtíme Německy.Tak jako se to povedlo protestantům se Slovanskými obyvateli v okolí Berlína i jinde.
Proto lze se právem domnívat ,kdyby Bílou horu vyhrál protestant Beďanek Falcký na 100% by jsme dnes byli Němci jak polena!Tak jako oni výše jmenovaní bývalí Slované.
No,čert ví ,já ne ,třeba by nám bylo dnes líp.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 17:34:34)
Odpovědět
jestli jste si nevšiml tak papeženci vyhladili českou ( a moravskou) šlechtu, rozpoutali 30 letou válku, rekatolizaci a potlačovali náš národ během RU a ještě uzavřeli konkordát s 3.říší
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(SamOpal, 6.7.2011 19:38:36)
Odpovědět
Vizíre,mrzí mě ,že jsi touto svojí neznalostí a ignoranstvím totálně znehodnotil svoje ostatní kvalitní a fundované příspěvky věnované jiným tématům.
Je to opravdu škoda.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 22:52:21)
Odpovědět
já se rozhodně nebudu klanět nějakému plesnivému dědkovi z hitlerjugend , katolicismus vlastně ani není křesťanství, nýbrž uctívání tory a kabalistických pověr o zmrtvýchvstání .. katolicismus je talmudismus a kabalismus, je to synagoga satanova
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Kalous, 6.7.2011 23:22:57)
Odpovědět
Vizíre,ty už jsi se zbláznil do čista.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 7.7.2011 0:46:27)
Odpovědět
No trochu mě vytočil ten Malý co tady šíří ideje že bychom se měli sudeťákům za něco omlouvat.
Je pravda že s kat.církví je to trochu složitější.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Zappa, 7.7.2011 8:52:32)
Odpovědět
Vždyť je krásně, sluníčko začlo svítit, cena benzínu trocha poklesla před dovolenými, véčkaři se udrželi ve vládě za cenu dvou křesel...,

...)) vizír slintá další moudra a jeho dva pobratimové se tetelí blahem..))

...)) škoda, také bych se tetelil, ale jsem jinde, jiný a jinak...))

...)) vše je jak má být...))
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(SamOpal, 7.7.2011 11:37:40)
Odpovědět
Ach jo.
Pojďme dneska radějc na pivo!
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Hardy, 6.7.2011 22:54:53)
Odpovědět
Same, ty jsi chvíle šprýmař. Co jsou ty fundované příspěvky? Ty o židech?
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Jeeves, 6.7.2011 21:45:02)
Odpovědět
Ale no tak... Vizíre, Vy rád přeháníte, žejo? Katolická církev jistě šlapala na paty těm, co neměli tu "správnou" víru, ale rozhodně v tom nefigurovala národnost. To ste si přidal z "pilnosti". :-)
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(///, 6.7.2011 18:47:34)
Odpovědět
Vidite, jsem "papezenec" a v nazoru na SPRAVNOST
odsunu se s Vami shoduji. Neshoduji se ale s VK, nebot jeho kroky po "zhasnuti" a "trhu bez privlastku" a "utek pred pravniky" vedly
k tomu, ze ac mohou Sudetendeutsche nabyvat nemovitostiaz od letoska, ve skutecnosti uz vlastni vic nemovitosti v CR nez pred odsunem.
Tak čí vlastně jsem?
(PEPA OREL, 6.7.2011 17:13:44)
Odpovědět
Ten kdo pochází s moravských regionů, jako já z Valašska, tak ví, že k místnímu folkloru patří hody. Nevím, jak tado tradice přesně vznikla, ale nenechte se mýlit, že by se jednalo o bohapusté přežírání, jedná se spíše o způsob vesnických veselic s nezbytnou taneční zábavou, při které se půl vesnice pořádně ožere a potom na návsi všichni sborově vykřikují, ČÍ JSOU HODY, NAŠE !

Sice v ten den dochází v moravských vesnicích k holocaustu na domácím zvířectvu, jako jsou husy, kačeny a sem tam padne za vlast i nějaká prase, občas některý opilec praští pantokem do hlavy nikoliv zvíře, ale toho, kdo to zvíře drží, ale to prostě patří k věci a mistní lidé na tuto tradici nenechají dopustit.

Tento úvod, nebo chcete li upoutávku jsem použil záměrně, jelikož se nikdy nestalo, nebo já osobně si nepamatuju a to jsem opravdu už dost starý, že by se jednotlivé vesnice přely o to, či ty hody vlastně jsou. Prostě když v některé dědině hody probíhají a lidé nadšeně vykřikují ČÍ JSOU HODY, NAŠE, tak v okolních vesnicích se nikdo nerozčiluje, že v té vesnici, kde vykřikuji, že hody jsou jejich jsou bohapustí zloději a tuneláři a nevyhrožuje vendetou, že hody nejsou té či oné vesnice, ale zrovna pouze jejich a všichni si to navzájem upřímně přejí a kvůli sporu o hody ještě nevzniko žádné povstání, revoluce a nebo dokonce válka.

A proto mě nesmírně pobavilo, když se velké strany a různé spolky začaly při příležitosti státního svátku vzájemně napadat o vlastnictví Jana Husa. A tak se o vlastnictví Husa hádají komunisti, lidovci, převlečení komunisté z ODS a TOP09 a do vzájemé rvačky se pak přidávají zahrádkáři, filatelisté, svaz dobrovolných hasičů a svaz českých matek. Jenom většině národa je to naprosto jedno a státní svátek ......
Celý článek najdete na blogu http://joseforel.blogspot.com
Re: Tak čí vlastně jsem?
(Robat, 7.7.2011 10:44:33)
Odpovědět
PEPA OREL,
tak čí vlastně jste ???
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Vladimír Petr, 6.7.2011 19:03:09)
Odpovědět
Podobné články mě vždycky hnou žlučí.Je to pořád stejná písnička.Katolíci se snaží ze sebe dělat ty jediné spravedlivé a přitom jsou to ti nejpodlejší služebníci satanovi.Zneužili to nejsvětější co jsme od nebeského Otce dostali a postavili se na místo Boha.Přitom zfalšovali Boží slovo a napsali si vlastní katechizmus.Lidem zakazovali číst bible a za vlastnictví bible lidi upalovali, protože lidé mohli z bible zjistit,že lžou!Proto také upálili Husa a všechny ,kteří zjistili, jejich přetvářku a pokrytectví.Jejich vinou je Boží slovo mezi lidem v pohoršení . Lidé vycítili,že jejich "náboženství" je jen trapná a zlá komedie. A právě pro ten falešný obraz ,který Katolíci předvádějí nepřichází lidé k té skutečné pravdě. A to je strašný a smrtelný hřích katolíků! Neštěstím je, že mnoho upřímných katolíků už neví, že ta jejich církev lže a podvádí a budou za ty její lži do krve bojovat.A český lid se nechal obalamutit a tak vylil vaničku i dítě.(boží)
Lidi - čtěte bibli a hledejte pravdu !!!
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Len, 6.7.2011 21:00:38)
Odpovědět
Vám se asi o katolících zdá už i v nočních můrách, že ano?
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(vizír, 6.7.2011 22:45:29)
Odpovědět
je to pravda, katolíci jsou součástí talmudické synagogy satanovy,
pálili knihy všude kde mohli aby zničili veškerou vědomost lidstva protože by mohla v rukou lidí ohrožovat jejich moc a pálili by i ten nový zákon kdyby mohli , ale protože nemohli tak alespoň lidem zakazovali ho číst a četli ho jen v kostelech a v latině aby mu lidé nerozuměli
katolíci se hlavně starají o pozemské statky, o majetek
(Jan Hus měl a stále má pravdu, 7.7.2011 10:38:38)
Odpovědět
Ano, katolická církev NEVEDE lidi k tomu, aby si pořídili Bibli nebo alespoň Nový zákon Bible. Představitelé katolické církve NEMAJÍ ZÁJEM o to, aby lidé sami Bibli četli a znali její obsah, protože s lidmi, kteří nemají informace, se dá snáze MANIPULOVAT ! !
Jan Hus katolickou církev právem kritizoval
(Bible, 7.7.2011 10:42:41)
Odpovědět
Ano, Boží Desatero a Nový zákon Bible obsahují to, co ode všech lidí na světě Bůh očekává a požaduje.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Felix, 6.7.2011 21:22:10)
Odpovědět
Tak jsem si článek taky přečetl, znovu, protože jsem jej četl už v té Distanci, ale je tady spousta komentářů.
Jednak bych neřekl, že odsun sudeťáků byl neospravedlnitelný. Sám autor píše o tom pogromu na klidných Japoncích v USA. A tady to bylo podstatně horší. Sudeťáci byli Masarykem a Benešem poněkud dušeni, ale pak překonali všechny meze podílem na hitlerovských krutostech. Etnický plošný odsun nebyl protiprávní, ale mimoprávní. Stejně jako činnost Němců - i Sudeťáků - za války. To bylo mimoprávní, žádné psané právo nic takového neobsahovalo. Šlo to ne podle psaného, ale podle přirozenéo zákona. A kdo by si oprávněně dovolil stavět se proti přirozenému zákonu. Pasovat na to literu nešlo, nejde a nikdy nepůjde. Prostě jsou pryč, je klid. Hodnotit to literou nelze.
Ale píšu kvůli něčemu jinému. Zda lze Husa rehabilitovat. Článek vyšel v roce 1998. A dneska jsme o 13 let dál. V tom roce 1998 snad šlo argumantovat tak, jak to dělá autor. Myslím si ale, že dnes už to nejde. Tedy jde, ale ekumenické mlžení, ekumenická rozplizlost dosáhla dnes nových met. A myslím si, že dnes Husa rehabilitovat lze. Pojem heretik, bludař už neexistuje. Existuje jen pojem bratr, s nímž sdílíme mnohé. On má názor takový, my takový. Kdo si dnes vůbec dovolí posuzovat názor takového bratra. Vždyť už ani termín odloučený bratr se neužívá. Představte si, že by byl pan Hus pozván do Assisi na modlitební shromáždění. Jistě by se tam modlil v prvních řadách. Kdejaký buddhistický vyznavač či šaman, by byl snad až za ním, co my víme? (Třeba by byl pan šaman vroucnější.) Jsem přesvědčen, že bratr Hus nejenže by mohl být rehabilitován, ale že pokud se neučiní, a nic nenasvědčuje tomo, že by hierarchové horních řad něco takového chtěli učnit, přítrž maligněbenignímu (as you like it) bujení ekumenickému, rehabilitován s jistotou bude. On bratr kardinál Beran na 2. vat. to jasnozřivě předpověděl, stejně jako předpověděl a podporoval předání moci před únorem jeho komunistickým kamarádům z nacistických koncentráků. Komunismu se postavil až prohlédl. Možná, kdyby viděl dnešní ekumenický roztok, taky by tak na 2. vat. nemluvil. Kd ví? Takže operovat s Husovými sentencemi je v éře relativismu a ekumenismu zpozdilé. Jdeme vpřed, stále vpřed. Přes spáleniště (sentencí), přes krvavé řeky (plné dřívějších kategorických tvrzení).
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Jan Daniel, 7.7.2011 23:26:39)
Odpovědět
Přečetl jsem článek a komentáře a musím říci, že starosti katolíků bych opravdu chtěl mít. Prezentovaná analýza jeho učení, jakkoliv pravděpodobně zastaralá a překonaná, mě utvrdila v jednom: nevím zda Hus byl správný katolík, ale jsem přesvědčen, že byl lepší křesťan než ti, které kritizoval a ti, kteří ho upálili. Jeho odsouzení nemá žádnou oporu v Božím zákoně, ale jen a jen ve vymyšleninkách jedné organizace, která se samozvaně prohlásila za jedinné pravé prostředníky mezi Ač to zní paradoxně, katolíci by měli být vděčni náboženské reformaci (i včetně toho Viklefa), neboť jim nastavila potřebné zrcadlo a oživila u nich pud sebezáchovy. Reformace, jakkoliv byla provázena krvavou katarzí, představovala nikoliv rozvrat, ale potřebnou konkurenci bez níž by katolická církev shnila v hříchu a lži a s ní i celý Západ.
Připojuji se k výzvě nade mnou: křesťané, čtěte si pravidelně v Bibli, nejlépe každý den a nenechte se oblbovat.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(c, 8.7.2011 13:38:10)
Odpovědět
Proč mám dojem, že Jan Hus, Cyril a Metoděj jsou černým svědomím katolíků? Proč chtějí stále rehabilitovat, vyvěšovat fangle a falešně se opíjet na Velehradě Cyrilometodějským kultem?

To nemáte vlastních svatých dost?
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Dan, 8.7.2011 17:57:18)
Odpovědět
C a M v 9. století patřili do jedniné křestanské církve, odluky východních církví se nedožili, tay přišly o 2 století později..


C a M jsou nejdůležitějšími sv. Velké Moravy, proto je na Moravě slavíme.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(c, 11.7.2011 11:04:30)
Odpovědět
O to se ani nepřu.
1. Co udělala ŘKC s jejich odkazem a učením, jak jej rozvíjela?

2.Jak se chovala k jejich žákům?

3.Je C a M katolický církevní svátek, že toho dne dělají takový humbuk?

4.Co to je katolická tradice odkazu C a M.?

Katolíci si z odkazu C. a M. dělají superstárový byznys, jinak pro ně nic důležitého neznamená.
Monstr akce na Velehradě a exhibování svazáckých zvedačů komunistických preferencí je pro mě důkazem.
Re: Omyly a nebezpečí „rehabilitace“ Jana Husa
(Felix, 8.7.2011 15:18:18)
Odpovědět
Už jsem psal jinde, čemu by se neměl euportál nijak zvlášť věnovat. Ale je taky patrné, čemu by se měl věnovat více než dosud: Srozumitelně a hezky přibližovat, k čemu tu je církev, jaká je podstata katolictví. Tedy neprotěžovat senzace a hraniční případy - Jan Hus hraničním případem je - ale vysvětlovat lidem, kteří se tu pravidelně objvují a kteří nemají o katolické církvi ani to nejzákladnější ponětí, to, co je běžné, co je normální (kde to mají tito chudáci se dozvědět?). Vůbec nejde o nějaké přesvědčování, ale je potřeb si přečíst i názory těch, kteří se rasantně vyjadřují a přitom neví oč jde - a bude jasné, oč má jít. Myslím si, že každý takový ostrý výkřik, který se tu objeví, je výzvou pro pokojné a hezké poučení o církvi, varováním, že - třeba někdo jiný - něco v informování zanedbal.
Pro všechny Husisty a husology...
(Sýček, 9.7.2011 22:55:59)
Odpovědět
Objasněte mi, kdy se z Husa, politického prospěcháře (dekret kutnohorský), stává "bojovník za svobodu svědomí"?
Re: Pro všechny Husisty a husology...
(Nermut Jan, 10.7.2011 15:16:35)
Odpovědět
Jde ve všech komentářích jen o jedno.

Hus se mnohdy mýlil. To je lidské.
Hus nikdy vědomě nelhal a nekradl. A říkal, že zloděje a lháře nemá člověk poslouchat.

Proč to katolíkům vadí?
Protože lžou a kradou v jednom kuse!!!

A Hus raději zemřel, než by zradil a v tom je jeho velikost.
Re: Pro všechny Husisty a husology...
(Sýček, 10.7.2011 16:40:46)
Odpovědět
Vaše idealizované podání Husa je lidsky pochopitelné, ale historicky neobhajitelné. Neodpověděl jste mi. Místo toho jste napsal apoteózu Vámi uctívané osoby. Za politickou podporu krále Václava IV a (i na svou dobu) zcela podvodné či (dnešními slovy) nepřátelské převzetí Pražské University (a její několika set leté pokažení) získal post rektora. Odpovězte si tedy alespoň sám: Pokud Hus vyznával ono slavné "...Pravdy Boží každému přej...", proč k prosazení vlastní "pravdy" potřeboval změnu hlasovacího poměru na Universitě? Proč požadoval po králi, aby své (Husovy) protivníky na hranici upálil? A kdy se stala ona změna, kdy se z prospěcháře stal bojovník za svobodu svědomí? Mám za to, že nikdy. Na (na světské moci) svobodném Kostnickém koncilu se dostal do stavu, kdy neměl na výběr.
Re: Pro všechny Husisty a husology...
(Borba, 10.7.2011 19:40:58)
Odpovědět
Sýček, doložte vaše slova o Janu Husovi průkazně a ověřitelně.
Re: Pro všechny Husisty a husology...
(Sýček, 10.7.2011 22:44:38)
Odpovědět
Prokazatelně? To jsou známé skutečnosti, Václav IV potřeboval podporu alespoň jedné university k jednání o krizi v církvi. Žádná universita mu však podporu nedala, jen jedna kolej University Pražské, jejímž představitelem byl Hus. Proto Dekret Kutnohorský a proto se Hus stal rektorem. Vyšel vstříc králi. Je to nějak pro Vás nedoložitelné? To se dočtete i v prohusovských publikacích. Bylo to hanebné i na dnešní dobu. A třeba Palacký píše: "... a Hus připomenuv, kterak nedávno předtím v Praze dva lidé k smrti odsouzeni a spáleni byli, protože byli zfalšovali šafrán, ptal se celého shromáždění, zdali ti, kteří falšovali učení, nebyli trestu hodnější, nežli kteří falšovali šafrán?"
Re: Pro všechny Husisty a husology...
(Otto, 10.7.2011 21:27:40)
Odpovědět
Dle mého názoru je katolická církev pevný pilíř tohoto náboženství, a její duchovní jsou si vědomi, že různé výklady slova božího by přivodily chaos a zánik křesťanství. Byly by zde samé úchylky a sekty k tomu by to směřovalo.
Hus nebyl zatvrzelý heretik
(Jan Horálek, 30.8.2011 1:03:17)
Odpovědět
Dovolím si citovat z Husova listu z Kostnice, který psal v posledním měsíci svého života: "Prosím vás a napomínám, aby Pána Boha poslúchali, jeho slovo velebili a rádi slyšeli a plnili. Prosím vás, aby pravdu Boží, kterúž sem z Božieho zákona psal a z řěčí svatých kázal a psal, aby sě té drželi. Prosím také, ač by kto ote mne slyšal na kázání neb súkromie co proti pravdě Boží, aneb ač bych kde psal - jenž, ufám Bohu, nenie - aby toho nedržal." (Přátelům v Čechách, 10.6.1415)