reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

České inspirace pro evropskou politiku

Autor: Ivo Strejček | Publikováno: 15.6.2006 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Ano, dnešní Evropská unie je charakterizována strnulostí, nepružností, staromódním a podezíravým nazíráním na svět, který ji obklopuje, všemocnou byrokracií a existencí (od praktického každodenního života odtržených) politických elit. V tom se s panem Lukášem Jelínkem shoduji (Evropské inspirace pro českou politiku, LtN, 9.5. 2006).

Hospodářský růst zemí eurozóny se bídně potácí kolem nuly, zato míra nezaměstnanosti dosahuje děsivých hodnot 30.let minulého století. Zemím EU chybí odvážní političtí vůdci, kteří by měli odvahu lidi vést. Je tu však přehršel těch, kteří jsou, tak proměnlivým, veřejným míněním vlečeni.

Sociálně tržní hospodářství zplodilo neefektivní, drahý, nevýkonný ale velmi pohodlný evropský sociální model. Jeho sociální "jistoty" rozdělily práci na "důstojnou" a "podřadnou". Nenávratně tak podryly přirozenou motivaci lidí starat se o sebe a své rodiny. Evropský sociální model přinesl masivní expanzi státu do soukromí individuálních životů. Živit tento stát už stojí daňové poplatníky příliš mnoho. Mnohé firmy to pochopily a přesouvají své produkce za hranice EU.

Evropský integrační proces 50.let minulého století zmizel. Tehdejší koncept odstraňování bariér, které bránily volnému pohybu lidí, zboží, kapitálu ale také svobodnému přelévání myšlenek a nápadů, ten liberálně orientovaný koncept přirozeně podporující všestrannou konkurenci dnes v prostředí současné EU neexistuje.

Vše se harmonizuje a standardizuje. Na tom by nebylo nic zlého, pokud slaďování probíhá tam, kde to umožní svobodnější podnikání a vytvoří větší konkurenční trh.

To ale nejsou parametry dnešního procesu, který by probíhal v evropských institucích. Harmonizace a standardizace se staly nástroji ke stírání konkurenčních rozdílů. A protože jsou veškeré harmonizační směrnice produkovány nevolenými (a tedy voliči nekontrolovatelnými) byrokratickými strukturami, vzniklo prostředí plné korupce a přítelíčkování. Velké firmy, které si umějí vyšlapat cestičky k ředitelům odborů Evropské komise nebo Rady, si prostřednictvím harmonizací pojišťují vlastní monopolní postavení.

Tento popis stavu je ovšem v mnohém pro Českou republiku inspirativní. Měli bychom přestat snít o mýtickém evropském sociálním modelu a měli bychom na domácí politické scéně udělat vše, abychom se jeho destrukční pasti vyhnuli. Měli bychom si podržet nejvyšší množství našich konkurenčních výhod, nepřistoupit na daňové harmonizace a sociální koheze. A měli bychom to trpělivě, slušně ale odvážně v EU obhajovat. Já si, na rozdíl od pana Jelínka, nemyslím, že by vhodným receptem na dramatické zaostávání Evropské unie za světem, měla být euroústava či nějaký její hybrid. Byla odmítnuta, nesnažme se ji křísit, je mrtvá.

Nepovedu v tomto textu polemiku o jejím textu, považuji to již za téma pro historiky. Podstatnější je, jak interpretovat její odmítnutí ve Francii a Nizozemí. Tato polemika nám může pomoci v hledání vhodné léčby.

Za důležité považuji, že (obrazně řečeno) Francie není Španělsko a Nizozemí není Irsko. Obě země, kde voliči výrazně návrh euroústavy odmítli, byly zakládajícími členy a motory evropské integrace. Výsledky referend v těchto zemích není možné bagatelizovat větou, že "oni ještě nepochopili význam evropské myšlenky". Jejich občané vyslali signál: vy, politikové, neřešíte naše každodenní problémy. Překrýváte je zástupnými tématy. Trápí nás nezaměstnanost, nezvládli jste imigraci a najednou po nás chcete, abychom odpověděli na otázku, kterou jsme vám nepoložili. Obáváme se dalšího rozšiřování, protože vy, politikové, jste neudělali nic, abychom v konkurenci obstáli. Jejich občané v žádném případě nevyslali signál, že si přejí text euroústavy přepsat do srozumitelnější podoby.

Domnívám se, že tak se dá interpretovat francouzské a nizozemské ne. Rakouské předsednictví ovšem téma euroústavy opět vneslo na pořad jednání. Není to dobře. Oživovat euroústavu může paradoxně vést ke zničení půdorysu, na kterém evropská integrace kdysi vyrostla. Povede k posilování démona nacionalismu, stavění plotů a budování překážek.

Funkce a pozice v Evropském parlamentu se volí formálně. Volba předsedy jakéhokoliv výboru neprobíhá na základě soutěže, tajně a za plentou do urny. Funkce jsou draftovány. Politická uskupení získávají nárok na obsazení křesel podle toho, jakého volebního výsledku dosáhly. Nárok a soutěž jsou pro demokracii dvě fundamentálně odlišné kategorie. Evropský parlament trpí nedostatkem demokracie a jí vlastních postupů.

Pokud chcete na plénu Evropského parlamentu vystoupit, musíte s týdenním předstihem o slovo požádat. Vůbec neplatí, že vám řečnický čas bude přidělen na základě žádosti. O vašem vystoupení rozhodne někdo jiný.

Zvláštní nedemokratickou libůstkou Evropského parlamentu je odhadování výsledků hlasování. Předsedající plénu, které čítá zpravidla kolem 600 přítomných dle své vůle rozhodne, zda se mu les rukou hlasujících pro zdál větší než počet těch, kteří hlasovali proti.

Posilovat roli Evropského parlamentu v podmínkách, které jsou hrou na demokracii, není rozumné. Návrh euroústavy by tak nedemokratičnost vzdáleného rozhodování posílil. Ještě více by umožnil evropské byrokratické elitě vládnout pomocí směrnic bez jakékoliv voličské kontroly. Posílil by princip nadřazenosti rozhodování.

Vyfutrovat Evropský parlament většími pravomocemi znamená oslabit pravomoci parlamentů národních. Odmítám připustit, že tento princip je v zájmu České republiky. Politická rozhodnutí musí být praktikována na nejnižších možných úrovních. Jedině tak je zachován základní fundament demokracie: kontrolovatelnost rozhodnutí i těch, kteří rozhodnutí činí.

Vím, že existují zastánci teorie (a pan Jelínek mezi ně určitě patří), že naše politická scéna je natolik pokleslá, že potřebuje moudřejší, nezávislejší, mimo politickou diskusi ležící a šarmantnější evropská rozhodnutí. Znám tyto názory, setkávám (a utkávám) se s nimi na půdě Evropského parlamentu často.Jsou založeny na naivní a romantické představě, že existuje nepolitická politika, která sleduje pouze vznešené, univerzální a všeobjímající zájmy. Vychází z názoru, že základní stavební jednotkou Evropské unie je občan a tvrdí, že stát jako suverénní obhájce zájmů svých občanů je překonán.

Jsme povinni naší historii odmítnout tuto utopickou tezi. My přece známe důsledky nadnárodního propojování bez demokratické kontroly. Je naší povinností zdůrazňovat, že základním garantem praktické (ne salónní) demokracie je národní stát. Rozhodování, které je svěřeno nad rámec národního státu, musí být učiněno dobrovolně na základě mezivládních dohod. Jistě pracnějších a složitějších, než byrokratická rozhodnutí úředníků, v jejichž rukou dnes politikové na úrovni rozhodování v Evropské unii jsou.

Silou mých praktických zkušeností s rozhodováním na půdě Evropského parlamentu musím odmítnout tvrzení, že "federalistický koncept přinese zjednodušení dnešních struktur a kompetencí". To je přesně ta věta, které jsme v Orwellově románu "1984" kdysi tolik rozuměli. Žili jsme v systému zjednodušených struktur a rozhodovacích postupů, znali jsme jejich nositele i jejich výsledky. Nechtěli jsme žít v jednoduchém světě, kde někdo jiný činil rozhodnutí za nás. Chtěli jsme plnokrevnou demokracii. Toužili jsme po vyjádření názoru volbou. Škoda, že někteří zapomínáme tak rychle.

Kdysi jsem si do svého diáře napsal poznámku Karla Havlíčka Borovského: cestujme proto, abychom viděli, co doma děláme dobře. Je to sebevědomá věta. Vzbuďme v sobě víc havlíčkovského sebevědomí. My přece máme co Evropské unii nabídnout: přinejmenším vlastní drastickou a komplikovanou historickou zkušenost.

www.eu.ods.cz

reklama
4520 čtenářů | 17 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: České inspirace pro evropskou politiku
(ricci, 15.6.2006 16:04:38)
Odpovědět
Pan Strejcek to napsal dobre jenomze kdyz uz nas evropsti byrokrati lapli budou nas nutit do svych harmonizacnich predstav a neverim, ze by cesti politici meli odvahu plesknout bruselske soudruhy po ruce se slovy nechas na pokoji nase ceske vyhody. Spise se bude zvanit a zvanit a Brusel pomalicku bude utahovat sroubecky obas si nekdo zanadava ale to bude vse. Falesna hruza s jakesi evropske izolace zatemnila vsem evropskym zemim mozek a pristoupi na vse co bruselsti kuchari upecou.
Re: České inspirace pro evropskou politiku
(Ekonom, 16.6.2006 11:10:53)
Odpovědět
..hmm.. ovšem hned v úvodu tak trochu lže.

toto tvrdí.. "Hospodářský růst zemí eurozóny se bídně potácí kolem nuly, zato míra nezaměstnanosti dosahuje děsivých hodnot 30.let minulého století."

realita je však růst eurozony nikoliv kolem nuly, ale 1,9% a nezaměstnanost je 7,3%. oba ukazatele jsou nejlepší za poslední 4 roky a nahony vzdáleny od 30. let


(Josef Zemánek 11.6.2006) Poprvé po pěti letech dorazila z útrob Eurostatu série dat, potvrzující mírné ekonomické oživení téměř v celé Evropské unii (včetně Německa, Francie a Itálie). Hospodářský růst "evropské pětadvacítky" se vrátil zpět nad dvě procenta, míra nezaměstnanosti klesla na 8 procent, domácnosti vykázaly nadmíru "vysokou" spotřebitelskou aktivitu a špatně si nevedli v průběhu letošních jarních měsíců ani průmysloví výrobci.

Max Gainer The Economist
Klesající nezaměstnanost a oživený ekonomický růst eurozony, začínají konečně rozhýbávat celou ekonomiku EU...

Re: České inspirace pro evropskou politiku
(Dan, 15.6.2006 23:12:44)
Odpovědět
V zásadě s ním souhlasím i já, proto je třeba, přesunout moc z Prahy do krajů a zrušit parlament v Praze.

Nechci aby se o mém rodném kraji a regionu, obci atd. rozhodovalo v Praze !
Problémy regionů na co nejnižší regionální úrovni, problémy Evropské v Bruselu a štrasburku, Prahu co by symbol centralizmu, úplně odstavit od moci.
Re: České inspirace pro evropskou politiku
(ricci, 16.6.2006 2:09:25)
Odpovědět
Dane ale to je jako v ty pisnicce co zpiva Pilarova takze ti zanotuji Praha neni Brusel. Proc tady meles o Praze ? Praha samozrejme je taky stat ve state ale Praha je nase, ale Brusel muj neni.
Re: České inspirace pro evropskou politiku
(O.Šlechta, 16.6.2006 8:55:21)
Odpovědět
Naprostý souhlas, nevidím důvod proč rušit hlavní města, zavádět správu mítní, nad ní jakousi "evropskou" a úplně vynechat státní úroveň. John O´Sullivan mluví o tom, že demokracie a národní stát jsou neoddělitelná simaská dvojčata. Samozřejmě to můžeme brát tak, aby nám "nějaká Praha" nerozhodovala o kraji a aby "záležitosti evropské" byly řešeny v Bruselu (nejlépe nekompetentními sbory zastupujících úředníků bez mandátu jako doposud), ale vzdáváme se tím demokratického uspořádání, protože takový útvar demokraticky prostě fungovat nemůže.
Re: České inspirace pro evropskou politiku
(Dan, 16.6.2006 10:32:22)
Odpovědět
čí že je Praha ??
Pochopil jste, že zde jsou mimo čechů i moravané a slezané, že jsou to lidé s úplně jin. zvyky a tradicemi a navíc, i plno mých známých z českých regionů jsou na pragocentrizmus pěkně nasraní.
Dnes má průměrný pražan životní úroveň fina, zatímco olomoučan slováka.

Nevidím žádný racionální důvod, proč udržovat desítky parlamentů, statisícebyrokratů po celé evropě, když je může nahradit jeden parlament..zdůrazňuji, pro evropské, nikoliv regionální otázky !!!
Každý rgion, již dnes má svoje zemské úřdníky, je třeb je více a efektyvněji využít, nikoliv nafukovat tuto správu.
Doufám, že se dožiju dne, kdy Praha bude jen a pouze krajem, regionem bez privilegií, na něž doplácí zbytek našeho státu.
Re: České inspirace pro evropskou politiku
(ricci, 16.6.2006 14:19:06)
Odpovědět
I kdyz jsem Olomoucak Praha je i moje, ale to ty nepochopis. Tobe je blizsi Brusel coz zase nepochopim ja. S decentralizaci ceskych uradu je to v poradku, ale to si musime vyresit samy. A to nic nemeni na tom ze jsem konzervativec jakz takz jeste patriot i kdyz nekdy kdyz ctu nazory lidi na netu tak premyslim o co svuj patriotismus oprit.
co slovo, to perla, danecku. ja jsem z frydku-mistku, povazuji se za moravana, nicmene na Prahu nesahej, je to nase hlavni mesto a nepreji si, aby tento vyznam ztratila. a nenazranci z bruselu at se jdou bodnout...
ty si dělej co chceš, nezajímáš mě... já ale financovat pražský darmožráče nechci...
Mam prazaky rad, stejne jako zidy, cernochy a romy. Takze Prahu nech byt a to ti rikam jako hanak a Olomoucak.Je to moje hlavni mesto. To je to vlastenectvi ktere ty Dane nechapes. Presto souhlasim s tim, ze by mela byt jasna decentra;lizace. Presto mohu milovat Prahu a jeji pamatky a mam tam take skvele pratele.
Re: hm...
(Jiří Zahrádka, 19.6.2006 16:12:00)
Odpovědět
Dan nechce financovat "Praze" treba pastelky do skolek, ale Bruselu tanky (rozvoj spolecne bezpecnostni politiky, ktera by bez zdroju narodnich vlad musela byt placena primo z Bruselu), francouzske farmare, dotace, kontrolory, ochranu spolecnych hranic, diplomatickou sluzbu... :-))

Ricci, fakt nema cenu se s Danem bavit, protoze jemu bud nejde o opravdove problemy ucelove a vedome, nebo mu nektere proste veci nedochazeji. Ja myslim, ze plati spise a) i b). Ale debatovat s nim je proste ztrata casu...
mluvím o poslancích, senátorech a další úřednické bandě v Praze..
ne o běžných pražanech..
Ale také o velmi nespravedlivém přerozdělování financí, které neodpovídá počtu obyvatelstva a o němž mám správy např. od méhokamaráda, policisty..
Praha např. spoliká 60% všech výdajů na policii, na jejím území je však jenom 30% policejního aparátu.
Opotřebené počítače jdou z fin úřadu z Prahy do brna a z Brna do Vyškova...
to je nádhera, co ??
Ptám se proč má platit vyškovák stejné daně jako pražák ????
Co to je za bordel ???
A bruselsky darmozrace ti financovat zrejme nevadi, co ?
Nějaké úředníky mít musíme, jde o to, aby jich bylo co nejméně.

Proto opakuji, raději jedno evropské centrum + místní samosprávy, nežli 25 center + místní samosprávy.

Ušetří natom hl. občan, daňový poplatník.

čím míň úředníků, tím větší svoboda !!!

A ještě tě upozorňuju, že tlachy o bruselské byrokracii mně vždycky rozesmívají, protože nejnabobtnalejší je ta národní.

Brusel má tolik úředníků, jako např. město Paříž...
Co nato říkáš ???
Re: pro dana
(Jiří Zahrádka, 20.6.2006 12:45:55)
Odpovědět
Starý argument eurofilů...

Správní struktura má pyramidovou podobu. Jako v podniku. Na nejnižší úrovni je spousta mistrů, střední management je už méně početný, a tak to jde až k jedinému generálnímu řediteli. Vrcholek struktury je nejužší, nejméně početný.

Srovnávat federální (tedy unijní) úroveň s radnicemi je samozřejmě účelová propaganda. Pařížská radnice musí zaměstnávat všechny ty pokutovače neodklizených psích hovínek či jiné spousty zaměstnanců v terénu.

Kromě toho, národní byrokracie, se všemi "evropskými odbory" na ministerstvech sice vykazuje takto vytvořené byrokratické fleky jako své, ale příliš se nezmiňuje, kolik takových míst je vytvořeno na národní úrovni jen v důsledku požadavků na plnění a kontrolu bruselských výplodů.

Takže tento argument, starý a známý, je prostě srovnáním nesrovnatelného. Ale jak vidno, skočí na to i dluhopisoví dealeři s dvěma vysokými školami a zbrojním pasem :-))!
Dane a jestli pak vis ze Praha je take ekonomicky nejvykonnejsi region z cele CR takze i kdyz hodne spolyka take hodne vyprodukuje velky podil na tom samozrejme delaji sluzby turismus a podobne. takze to tvoje obvinovani prazanu neni uplne koser
jeste by mne zajimalo, ktere ze to ty evropske otazky jsou...