reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu

Autor: Petr Mach | Publikováno: 26.7.2011 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Vláda předložila Senátu ke schválení Rozhodnutí Evropské Rady z 25.3.2011, kterým se mění Smlouva o fungování EU. Ani ne rok po složitém dojednání tzv. Lisabonské smlouvy se mají pravidla fungování EU opět měnit, konkrétně v souvislosti s dluhovou krizí v eurozóně.

(Senát jednal o změně smlouvy 20.7.2011, jednání odročil a bude o změně jednat znovu pravděpodobně 4.8.2011.)

Změna smlouvy má Evropské unii umožnit zřídit mechanismus pro dotování a úvěrování států eurozóny neschopných hradit samostatně své závazky (tzv. ESM, Evropský mechanismus stability). Účast v tomto mechanismu má být povinná pro všechny budoucí členy eurozóny včetně ČR. Dosud Evropská unie pravomoc iniciovat takovýto mechanismus nemá a členské státy eurozóny se proto loni rozhodly vytvořit záchranný fond (EFSF) dobrovolně, mimo rámec EU (založily jej jako s.r.o. se sídlem v Lucembursku, přičemž podílníky jsou jednotlivé členské státy eurozóny.)

Přesun pravomocí

České republiky se předkládaná změna dotýká v tom ohledu, že jsme státem, který má ze Smlouvy o přistoupení k EU povinnost přijmout euro. Vstupem do eurozóny se pak – bude-li nyní předkládaná změna smlouvy schválena – staneme automaticky účastníky záchranného mechanismu s povinností přispět formou přímého kapitálového vkladu a formou záruk částkou v celkové hodnotě 250 miliard korun.

Jak se uvádí v Závěrech Evropské rady z 25.3.2011, „Stát, který se stane členem eurozóny se v důsledku stane členem Evropského mechanismu se všemi právy a povinnostmi.“ (pozn. pod čarou č. 4 na str. 24 Přílohy II Závěrů Rady). „ESM bude mít celkový upsaný kapitál 700 miliard eur.  Z této částky 80 miliard eur bude splaceno členskými státy eurozóny počínaje červencem 2013 v pěti ročních splátkách. Kromě toho bude ESM disponovat kapitálem splatným na požádání a zárukami ze strany členských států eurozóny v celkové výši 620 miliard eurSplacení upsaného kapitálu [ESM] se bude u členských států, které se stanou členy eurozóny počínaje červencem 2013 řídit stejnými podmínkami jako u původních podílů.“ (str. 24 Přílohy II Závěrů Rady)

V čem se premiér mýlil

Na tomto místě je potřeba konstatovat, že premiér Petr Nečas, který 25. března 2011 v Bruselu jednak podpořil Rozhodnutí Rady o změně Smlouvy (jež však vstoupí vlastnost jen bude-li schválena členskými státy v souladu s jejich ústavními postupy) a jednak souhlasil s podobou budoucího záchranného mechanismu, jednal na základě mylných informací.

Petr Nečas se domníval (jak píše ve svém sdělení), že bez souhlasu České republiky se nemůžeme stát členy eurozóny, a tedy se nemůžeme stát členy chystaného mechanismu: „Je nezbytný aktivní projev vůle daného státu euro přijmout“, píše premiér Nečas na obhajobu toho, proč podpořil v Evropské radě změnu Smlouvy. Premiér Nečas jednal na základě jasně mylné informace. Jak plyne ze znění Smlouvy o EU, Česká republika nemá na rozdíl od Velké Británie a Dánska výjimku. O našem členství v eurozóně bude rozhodovat podle článku 140, odst. 2 Smlouvy o fungování EU Evropská rada kvalifikovanou většinou na návrh Komise, tedy i bez našeho souhlasu či žádosti.

Je proto nyní na Senátu, aby jakožto suverénní komora Parlamentu ČR, nedal ke změně smlouvy souhlas a předešel tak závažným rozpočtovým dopadům na Českou republiku. 

Přesun pravomocí

Ze Smlouvy o přistoupení České republiky k EU již nyní plyne, že je Česká republika vázána přijmout euro a že se členstvím v eurozóně je spjata řada práv a povinností (např. splatit kapitál Evropské centrální banky, převést na ECB devizové rezervy, podílet se na hospodářském výsledku ECB apod.). Povinnost účastnit se záchranného fondu eurozóny má však být novou povinností. Z hlediska České republiky je tedy změna Smlouvy o fungování EU, která má umožnit zřízení mechanismu sanování států eurozóny, jehož se mají budoucí členové eurozóny účastnit automaticky, přesunem pravomocí na nadnárodní organizaci.

Právě z toho důvodu se vláda pro jistotu rozhodla žádat parlament o souhlas dle procedury popsané v Článku 10a Ústavy (tedy kvalifikovanou, třípětinovou většinou).

Rozpor v jednání premiéra Nečase

Dochází zde k rozporu mezi jednáním premiéra jakožto člena Evropské rady a jakožto předsedy vlády, která předkládá Parlamentu změnu Smlouvy ke schválení.

Jako člen Evropské rady totiž premiér jednal tak, že změna smlouvy neznamená přesun pravomocí na EU. Jakožto předseda vlády předkládá parlamentu souhlas podle článku 10a ústavy, jako by šlo o přesun pravomocí.

Evropská Rada totiž využila ke schválení změny smlouvy tzv. zjednodušenou proceduru podle čl. 48, odst. 6 Smlouvy o EU, která je vyhrazena jen pro takové změny Smlouvy, které nejsou předáním pravomocí. V případě změn měnících pravomoci EU totiž Smlouva o EU vyžaduje řádný postup, tedy svolání konventu, a sjednání nové mezinárodní smlouvy (jež by v případě ČR byla schvalována podle Článku 10a Ústavy).

Vláda se žádostí o schválení změny ústavní většinou chce jistit pro případ, že se ukáže, že o předání pravomocí vskutku jde.  Jak uvedl ve svém odůvodnění premiér Petr Nečas: „I v případě, že by instituce EU chtěly porušit podmínky procedury podle článku 48 odst. 6 Smlouvy o EU a přenést zjednodušenou změnou Smluv na Unii další kompetence, neznamenalo by to automaticky z hlediska národního ústavního práva problém, pakliže na národní úrovni v ČR by byla taková změna schválena v souladu s ústavními procedurami.

Tedy samotný fakt, že vláda žádá Parlament o projevení souhlasu třípětinovou většinou, tj. analogicky jako by šlo o smlouvu podle článku 10a Ústavy, svědčí o tom, že o přesun pravomocí jde. 

Vláda sama ve svém Programovém prohlášení tvrdí: „V případě zásadních institucionálních změn EU vyžadujících úpravu primárního práva bude přesun dalších pravomocí z České republiky na EU potvrzován referendem.“ Vláda jedná zmatečně. V Bruselu se chová tak, jako by nešlo o přesun pravomocí. Doma se chová jako by o přesun pravomocí šlo (předkládá Parlamentu souhlas se změnou Smlouvy podle článku 10a Ústavy, jako by šlo o mezinárodní smlouvu), pak ale porušuje vlastní slib o referendu.

Důsledky

Evropská rada 25.3.2011 rozhodla, že bude-li změna Smlouvy schválena, bude zřízen ESM s kapitálem 700 miliard eur, z nichž 80 miliard eur má být splaceno v hotovosti a 620 miliard eur má být splaceno formou záruk. Členské státy se mají na splacení kapitálu podílet podle klíče pro upisování kapitálu Evropské centrální banky (ECB). Protože podíl České republiky na kapitálu ECB je v současnosti stanoven na 1,4472 procenta, byla by Česká republika vázána uhradit kapitál ESM ve výši 10 miliard eur (250 miliard korun), z toho 1 miliardu eur bezprostředně a 9 miliard eur formou záruk splatných na požádání.

Na tomto místě je třeba upozornit, že to nebude vláda Petra Nečase, jež změnu smlouvy schválila a prosazuje v Parlamentu, ale budou to příští vlády, které budou muset plnit záruky z mechanismu vyplývající. Bude to tedy nějaká příští vláda, která bude vyzvána k proplacení záruk v objemu čtvrt bilionu korun.

Řešení: Výjimka z eura

Není v zájmu České republiky bránit stávajícím členům eurozóny ve zřízení záchranného mechanismu. Není ale akceptovatelné, aby Česká republika přislíbila svým souhlasem se změnou smlouvy příspěvky na záchranu eurozóny v objemu 10 miliard eur.

Řešením je sjednání výjimky pro Českou republiku ze zavedení eura, podobné jako mají Velká Británie a Dánsko. Protože vynětí České republiky z povinnosti zavést euro nepředstavuje rozšíření pravomocí EU (naopak znamená omezení pravomocí EU v měnové oblasti vůči členskému státu), lze takovou výjimku zavést zjednodušenou proceduru změny Smlouvy, tedy podle čl. 48, odst. 6 Smlouvy o EU.

Parlament tedy může vyzvat premiéra, aby na některém z příštích zasedání Evropské rady prosadil změnu smlouvy ve smyslu stanovení trvalé výjimky na zavedení eura v ČR. Jakmile by taková změna vstoupila v platnost, může Česká republika podpořit změnu smlouvy, která má umožnit zřízení záchranného mechanismu eurozóny, pakliže členové eurozóny takovou změnu Smlouvy o fungování EU potřebují.

Petr Mach je ekonom, bývalý poradce prezidenta Klause a předseda Strany svobodných občanů

/titulek EUportal/

 

Čtěte také:

reklama
9437 čtenářů | 40 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Brabec, 26.7.2011 4:54:03)
Odpovědět
Nechce se mi ani věřit. Machu, proč se nespojíte s jinou stranou , abyste se dostal do parlamentu ? Takhle jsou to slabé výkřiky
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(C.Q.Lafayette, 29.7.2011 12:51:08)
Odpovědět
Ale s kterou?? Kromě Svobodných nemá nikdo názory ani podobné... natož stejné... :-((
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Jurek, 30.7.2011 11:45:59)
Odpovědět
Mach chce jenom "šířit myšlenky", nemá zájem nic řešit. A ani by to neuměl, je to v civilu naprostý mimoň.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(dan, 26.7.2011 5:37:12)
Odpovědět
máme splacenej státní dluh tak proč neco darovat
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Ekonom, 28.7.2011 18:46:34)
Odpovědět
Jaja, sie haben recht!
Zvýšíme si státní dluh, aby jsme mohli zase rozdávat - tu do Brusele, tu africkým hladovějícím dětem, tu na Japonsko, tu na povodně, tu cíkrví za vyrovnání restitucí, tu sem, tu tam a dluh se nám pěkně navýší. A kdo za to může? Fantozzi!!! A kdo za to bude potrestán? Všichni obyvatelé ČR, pracující i nepracující. Jen plaťte, když jste si zvolili takovou vládu dluhomilu.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(fiskus, 26.7.2011 7:28:51)
Odpovědět
Pan Mach svými vždy dlouhými příspěvky zásobuje tento portál.Je to samoúčelné.Kdyby to myslel vážně,tak už dávno vytvořil polit.stranu,která je schopna něco změnit,nebo upravit.Zatím se vždy prezentuje tím,že je předsedou strany SSO která podle všeho má tak asi 5 a půl členů.Takže jen teoretizování.Toť výsledek jeho duševních výronů.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(holomek, 27.7.2011 9:02:23)
Odpovědět
To je kritiků, všechno víme, diskutujeme... , Proč Mach ? , když jste tak chytří, tak proč nezaložíte takovou stranu Vy!
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(C.Q.Lafayette, 29.7.2011 12:52:07)
Odpovědět
Mlask! Ta sedla! Dobrá virtuální facka!
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(History, 2.8.2011 10:13:13)
Odpovědět
C.Q.Lafayette, vy jste členem SSO?

Fackou to začíná a vraždami to končí...
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Evropan Jirka, 26.7.2011 8:41:40)
Odpovědět
Že má strana zatím malou podporu je vina vaše a jiných internetových líných tlachalů, kteří čekají, že Petr Mach nebo někdo jiný udělá jejich práci za ně. Vaše svoboda je vaše věc, ne Petra Macha.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Levi, 26.7.2011 10:38:56)
Odpovědět
Mě se Machovi postoje líbí, chtěl jsem i SSO podpořit, jenomže když jsem viděl jeho chování v TV ihned jsem pochopil že ten člověk postrádá charisma, není to vůdce, za takto tuctovým politikem nikdy národ nepůjde.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(pavjan, 26.7.2011 11:32:48)
Odpovědět
Mach možná nemá charisma, ale má pravdu. Ovšem, pokud si volič žádá charisma, jistě si vybere.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(martinx, 26.7.2011 14:00:02)
Odpovědět
Takže vy volíte strany podle charizmatu jejich představitelů? Hmm...
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Petr S, 29.7.2011 6:57:48)
Odpovědět
No bohuzel tak to funguje. Takovy Sobotka a Necas taky nemaji zadne charisma, ale tezi ze setrvacnosti. Ted je idealni prilezitost nalezt vudci charismatickou osobnost na nasi scene, ale jak se zda neni na obzoru. Podle mne by byl idealni clovek nekdo jako Klaus pro SSO ve vedeni. Mach je pro vetsinu lidi prilis akademicky a bez praktickych zivotnich zkusenosti.....to i ja v 35 letech mam aspon rodinu, nadhled a charisma vetsi nez ma Mach....ale zase se mi nechce do politiky....
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(TD, 2.8.2011 10:14:53)
Odpovědět
Petr S, proč se vám nechce do politiky?
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Pete S, 2.8.2011 12:03:31)
Odpovědět
Do politiky se mi nechce, protoze mam rad obycejny zivot a svoji rodinu. Nechci se ucastnit toho cirkusu kolem toho. A volim posledni volby vzdy Svobodne - tim mam ciste svedomi, ze volim stranu kvuli idejim a ne lidem. Ale sam se toho ucastnit nechci.....
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Holomek, 27.7.2011 9:15:14)
Odpovědět
..A propo kde vzít peníze na kamapaň , bez které to nejde? Jo veverky ty si prahchy sehnaly, takže hned na začátku by se muselo hrát nečistě, nebo je tu nějaký mecenáš jako je Bakala? No a Bakala přece nebude podporovat stranu, která jde proti jeho zájmům. No a všichni ti globalisté, internacionální europenisté, bruselisté udělají všechno, jen aby taková strana neměla šanci. Jen se podívejte na to tažen ímedii pro ti Klausovi. A tažení pravdoláskáčů, kteří lezou Bruselu do pr dele, a jsou pdporování kde kým včetně medii, o kterých televize říká, že je to český tisk_? Bohužel, kromě Rudého práva nám žádné noviny nepatří. Kdo má media má moc, strana, která nezastává jejich politiku si ani nevrzne! Diví se někdo, že se společnost radikalizuje, vždyď normální přístup k pluraritnímu názoru není možný. Napětí se jen stupňuje a bude zle, jsem na sudu trhaviny, Ti zodpovědní si heldají pro sebe místo na nějakém bezpečném ostrově.Budeme to ma, kdo dostane černého Petra. Amen
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(fiskus, 26.7.2011 13:47:35)
Odpovědět
Mým přesvědčením je,že je Mach žvanil-teoretik a skutek utek.Není to člověk práce.Poněvadž mu někdo drží fangli,tak má každou chvíli vystoupení v TV.Prakticky založenému člověku namá co nabídnout.Proto sklízí takové výsledky.Není ale sám.Takových zbytečných předsedů je víc.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Brabec, 26.7.2011 17:29:08)
Odpovědět
Se SSO se chtěl spojit Železný (před volbami EU) - holt nebyl dost voňavý pro SSO. Opravdu to chce do čela člověka s razancí a tahem na branku. To Mach není - SSO by měla něco dělat a lídra si vygenerovat. Takto to nejde - i když budete mít 1000x pravdu.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Jeeves, 26.7.2011 19:48:00)
Odpovědět
Se Železným by to zazdil docela. Tedy u normálních lidí... :-)
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(zrzavej venca, 27.7.2011 12:29:00)
Odpovědět
SSO má problém s mediálně známými tvářemi.Chce to přetáhnout některé ze skutečně pravicových zastupitelů ODS do svých řad a média si strany začnou všímat.Strana,která není v médiích,pro průměrného voliče neexistuje.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(C.Q.Lafayette, 29.7.2011 12:54:32)
Odpovědět
To souhlasím, pár senátorů ODS by se našlo, jeden či dva europoslanci možná taky... ze Sněmovny nevím, asi těžko... snad Dundáčková... no mohlo by se na tom pracovat...
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(C.Q.Lafayette, 29.7.2011 12:55:13)
Odpovědět
Dundáčková už není poslankyně, to samozřejmě vím...
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Holomek, 27.7.2011 9:21:18)
Odpovědět
Ttakových jako je fiskus, nejvíce potřebujeme, ten nás dostane z bryndy, to jsou ti spasitele. Příště přijděte s něčím co muůže konkurovat machovu článku nebo si nechte své kdy byly a běžte si kázat někde jinde.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(fiskus, 28.7.2011 13:10:38)
Odpovědět
RE:Holomek----Já si ale nehraji na šéfa strany nebo,nebo scestných filosofických myšlenek.Na co "nemám svaly" do toho se nemontuji.Dělám jen to čemu rozumím,nebo umím.Že je Mach jako předseda strany neschopný to prokazuje už několik let.
Nějak se to kapitalistům hroutí pod rukama!
(PEPA OREL, 26.7.2011 11:08:32)
Odpovědět
Velitel zmutované vládní trojkoaly soudruh Zločas všemi svými dvaceti mobilními telefony svolává ministry na urychlené vládní jednání, jelikož zjistil, že několik kapitalistických států eurozony je těsně před komatem.

"Všichni si vezměte spacáky, několik zubních kartáčků, deset kiklo zubní pasty, jídlo na dva měsíce, na pyžama se vyserte, protože stejně nebudete spát a sejdeme se všichni na Vlachovce, musíme rychle jednat, protože Evropa je v prdeli," stěká do telefonů povely Zločas.

"Dobře veliteli, ale co když to ani za 2 měsíce nevyřešíme, já jak více jak 2 měsíce nemám sex, tak se mně zvětšuje hlava," zakňoural do telefonu Halouzek.

"Na hlavu se vyser a když to bude nutné, mám tady několik neviditelných rukou trhu a některou z nich si vyhoníš ptáka, nebo jednou týdně si můžeš praštit ptákem o futra," utnul jeho protesty Zločas a praštil sluchátkem.

"Mámo, ještě dobře, že jsem poprosil soudruha Klauna, ať ti z Austrálie přiveze Robertka, nebo ukradne umělé péro, dva měsíce budeš muset abstinovat, nějak se to sere v Evropě, velitel něco v telefonu naznačoval, že asi pojedeme na Šumavu proti evropským socanům stavět barikády," informuje svoji ženu Dráb a na pyžamo si navlíká hubertus a dodává, "možná, kdybych sebou vzal do kufru pár dlažebních kostek, tak bych za iniciativu mohl být povýšený na místopředsedu vlády!"

"Ale táto, dyť by sis s tak těžkým kufrem uhnal souchotiny a potom už bych abstinovala do konce života," zabědovala soudružka Drábová a při představě vyhřezlých plotýnek svého ministerského manžela téměř omdlela.

Když se konečně po deseti hodinách sejdou všichni ministři ve sklepě na Vlachovce, Zločas je ihned informuje, "už jsem to probral se všemi významnými soudruhy z s.r.o., že socani dělají v celé Evropě nehorázný bordel a jsou původci ekonomického kolapsu Řecka, Itálie, Španělska, akorát premíér z Islandu mně poslal otevřený dopis, že jestli se budeme srát do jejich ekonomiky se svými debilními reformami, tak nám vyhlásí válku, že oni už všechny zloděje a tuneláře pozavírali a najednou jim ekonomika šlape, co si to ten Islanďan dovoluje, to přesahuje všechny meze a kde je baron z Orlíka......
Pokračování článku na http://joseforel.blogspot.com
Re: Nějak se to kapitalistům hroutí pod rukama!
(ThujaGarden, 2.8.2011 22:17:53)
Odpovědět
Di už do haj-z-lu...,vorle.
Re: Nějak se to kapitalistům hroutí pod rukama!
(Demokrat, 4.8.2011 10:29:13)
Odpovědět
PEPA OREL, díky za humor.
Je skvělé, že umíte psát o vážných věcech humorně.
Není snadné udržovat si v dobách politického marasmu nadhled a vnitřní vyrovnanost.
Nenechte se znechutit nebo odradit, protože jedinci s diktátorskými sklony smysl pro humor, bohužel, postrádají.
Kterýkoli diktátor je v podstatě jako člověk především velice k politování.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(JURA, 26.7.2011 12:55:36)
Odpovědět
Nevěřte tomu,vše by skončilo ve stranických kasičkách a jestli s tím dělají ještě tajnosti tak to půjde do vybraných politických korýtek .
Konec bezplatného houbaření v České republice se blíží
(Do Little, 27.7.2011 19:14:19)
Odpovědět
... a to hodně rychle. Datum schválení nového zákona o zpoplatnění sběru hub a bylin v českých lesích se přiblížil a zatím se zdá, že schválení bez problému projde poslaneckou sněmovnou.
Schválení tohohle zákona halí šedý zákal politického půtkaření současných dní. Většina novinářů se dnes zabývá aférami okolo Věcí Veřejných, zvyšováním daní a krachující Sazky. Média si ale vůbec nevšimla, že se blíží den D pro houby, borůvky, jahody a jiné lesní byliny. Tím dnem je 25.07.2011, kdy přijde na přetřes projednávání a očekávané schválení zákona o zákazu využívání státních lesů k bezplatnému odběru bylin, plodů rostlin a hub.
Sběr bude podléhat Dani z příjmu, který se podle posledních vyjádření posune na 19%. Sběr bylin, plodů rostlin a hub bude omezen jen na 2 kilogramy čisté váhy za jeden sběr.
Pokud sběr nenahlásíte u příslušného úřadu a neodvedete ze svého sběru daň z příjmů, hrozí vám pokuta 10 000 Kč, posléze správní řízení a při dalších přestupcích i maximální výše trestu, který počítá i s odnětím svobody na 1 rok nepodmíněně.
Tvůrci zákona sice deklarují, že neočekávají až tak tvrdé tresty, ale již pouhé začlenění trestního sazebníku do nového zákona svědčí o opaku.
Nejvíce zarážející na návrhu zákona je nutná administrativa spojená s jeho dodržováním. Po sběru ze státního lesa je nutné do 24 hodin navštívit příslušný obecní úřad, kde bude pro tyto účely zřízeno pracovní místo obecního vážiče, který dle sebraného množství bylin, plodů rostlin a hub provede výpočet daně k okamžitému zaplacení. Bude brát v potaz schválené ceny bylin, plodin a hub pro dané období.
V souvislosti se zákonem tedy vychází i aktuální ceník pro rok 2012 za jednotlivé byliny, plody rostlin a houby. Ocenění hřibu pravého je např. navrhováno na 260 Kč za 1 kg, kilo jahod lesních za 185 kč, borůvka 280 Kč, kilo klasického českého podborováku (hřib hnědý) je oceněno na 220 Kč.
Pokud tedy půjdete na borůvky a naleznete při tom i nějakou houbu, tak při sebrání 1,5 kg borůvek a 0,5 kg hub zaplatíte na dani 101 Kč.
(cena houby: 0,5 kg-110 Kč, 1,5 kg borůvek 420 Kč – Celkem 530 Kč, daň 19% - 101 Kč)
Úsměvný je i fakt, že v tabulkách se počítá i s oceněním muchomůrky bílé, muchomůrky tygrované, poněvadž i zde se jedná o houby, i když smrtelně jedovaté houby. Kilo muchomůrky zelené dle navrhovaného ceníku pořídíte za 140 Kč.
Vážení budou provádět vyškolení pracovníci, kteří případně upozorní houbaře, že se v jejich košíku nalézá smrtelně jedovatá houba. Stejně se bude postupovat i u vraního oka – smrtelně jedovaté bylině podobné borůvce.
Ministerstvo zemědělství tak poukazuje na prospěšný efekt těchto vážičů, kteří mohou zabránit i úmrtí v důsledku požitých jedů.
Nutná funkce obecního vážiče je sice zarážející, mnohem více ale překvapuje, že návrh zákona vůbec nepočítá s tím, že většina Čechů sbírá houby a byliny o víkendu, kdy mají samozřejmě úředníci volno. Korunu všemu dává i vyjádření Ministra zemědělství, který na tento argument odpovídá, že víkendový provoz vážících oddělení bude zajištěn ve všech sídlech kraje. Jak budou o sobotách a nedělích ze svých chalup dojíždět do krajských sídel sběratelé hub či lesních plodů návrh zákona neřeší. Jen namátkou: Obec Unerázka (známá svými hustými lesy v okolí, bohatými na pravé české hřiby) ležící v jižním cípu pardubického kraje (okres Svitavy) je vzdálena od sídla kraje plných 98 km! Při průměrné spotřebě automobilu 6l na 100 km si k výše vypočtené dani připočtěte ještě dalších 408 Kč za benzín!
V souvislosti s blížícím se datem schvalování zákona jsme požádali o rozhovor vědeckého tajemníka České mykologické společnosti pana RNDr. Jana Borovičku, Ph.D., který naší redakci zodpověděl několik otázek níže. Jan Borovička má to štěstí, že povolen zůstal sběr hub určených pro výzkum. Nemusí tak platit daně a díky svému průkazu může i dál sbírat houby beztrestně. Zda mu někdo dokáže, že tu či onu holubinku nesebral pro vědecké účely, ale k sobě domů do smaženice, bude těžké. Doporučuji tedy chodit na houby s panem Borovičkou. Jenže pan Borovička je pouze jeden a houbařů jsou tisíce. Nedokážeme si představit zástup lidí, který bude sběr hub pana Borovičky a jeho kolegů doprovázet...


Jste tajemníkem České mykologické společnosti. Co by schválení chystaného zákona o zdanění bylin, plodů rostlin a hub přineslo?
Na něco takového už dlouho čekáme. Především, když houby nebudou zadarmo, ubude v lese houbařů, a to hlavně těch, co na to nebudou mít. Přitom právě „chudina“ toho v lese posbírá nejvíc a napáchá největší škody, bohatí sbírají obvykle pouze symbolicky. Také mě vždycky rozčílí, když lidé z lesa odnášejí hřiby, aby doma zjistili, že jsou červivé a vyhodí je. To ale houbám nikterak neprospívá – takhle si aspoň každý rozmyslí, co si z lesa odnese!
Byli jste již osloveni vládou, či jinou institucí pro informaci, jak školit zmíněné vážiče bylin, plodů rostlin a hub?
Pro začátek se počítá s aktivní účastí některých našich členů. Ale je nepochybné, že již během července bude ustanoven Ochranný svaz houbařský (OSH), který po vzoru podobných organizací, jako jsou např. DILIA nebo OSA, bude dohlížet na řádné placení nalezených hub a jiných plodin. Část toho, co se vybere, připadne majitelům lesů, pakliže budou ovšem členy Svazu. Budeme pochopitelně zohledňovat i bonitu lesních porostů, takže se nemůže stát, aby majitel obyčejné kulturní smrčiny inkasoval více, než třeba majitel březového háje s produkcí stovek křemenáčů za sezónu.
Lidí tím asi příliš nadšeni nebudou...
A proč myslíte? Nikomu nepřipadá divné, že chytat ryby se může pouze s povolenkou, stejné je to s lovem zvěře. Proč by houby nebo borůvky měly být výjimkou? Je to byznys, ve kterém se točí miliony korun ročně, a to zcela mimo kontrolu státních orgánů. Anebo byliny – víte, kolik peněz investovaly farmaceutické koncerny do vývoje svých produktů? Když dostanete recept na heřmánkovou tinkturu, zaplatíte v lékárně třicet korun poplatek a ještě cenu stanovenou výrobcem. Tomu se mnozí chytráci snažili vyhnout a sbírali si heřmánek přímo v lese – připravovaný zákon dopadne přesně na takovéhle vykutálené darebáky!
A jak je to s těmi jedovatými houbami?
To si vymyslela Evropská unie. Bylo by totiž nespravedlivé takovým způsobem diskriminovat jedovaté druhy, proč za jeden druh platit a za druhý ne? No a mimo jiné si od toho slibujeme pokles travičství, které se v některých oblastech začalo rozmáhat.
Jak jste na tom vy? Sbíráte nyní více pro radost, nebo pro výzkumy?
Víte, už jsem se setkal s výčitkami, že jako vědec mohu na rozdíl od ostatních sbírat houby zadarmo a maskovat to výzkumem. Je to taková ta typická česká závist! Ale na druhou stranu, i kdyby to tak bylo, je to prostě zaměstnanecká výhoda. Rodiny zaměstnanců MHD, policie, pracovníků pivovarů a jiní – ti všichni mají výhody, o kterých se mi ani nezdá. Já si jako vědec o taková zvýhodnění ani neškrtnu, tak proč ten humbuk kvůli několika klouzkům? Mimochodem, skutečně jsem ochoten vzít na houby lidi s sebou – zejména mám zájem o sympatické štíhlé brunetky ve věku 20-27 let, mohou se mi ozvat třeba na email a určitě se nějak dohodneme.
Co byste popřál sběračům hub do budoucna?
Nechce se mi to více rozvádět, prostě: bez peněz do lesa nelez!
Z ministerstva zemědělství nikdo z oslovených s rozhovorem nesouhlasil. Zjevně se úředníci snaží informaci o schvalování zákona ututlat před širokou veřejností, neboť kontroverznost tohoto zákona je zjevná. Ministerstvo mlží, mlčí a nevyjadřuje se. Přitom je v souvislosti s novým zákonem již tolik otázek:
Bude možné platit daň u vážiče kreditní kartou?
Bude určen maximální počet sběrů za den, nebo lze sbírat neomezeně a zaplacení daně rozdělit do několika „sběrů“?
Mohou sbírat a poté platit daně i děti?
Lze některé skupiny obyvatelstva od platby daně osvobodit?
Započítává se mezi plody rostlin i bukvice či žalud?
Bude možné počkat s vážením až k prvnímu pracovnímu dni?
Posečkejme událostí dnů příštích. Malou nadějí pro záchranu bezplatného sběru hub a lesních plodin je skupina na sociální síti Facebook s názvem: „Za bezplatný sběr hub a bylin v českých lesích“, která má již 2580 členů. Snad členů těchto skupiny brzy přibude a donutí tak vládu přehodnotit svůj záměr.
Re: Konec bezplatného houbaření v České republice se blíží
(Nechci slevu zadarmo..., 2.8.2011 11:02:00)
Odpovědět
Tak to už brzy naše "milé" politiky napadne, abychom PLATILI ZA VZDUCH, který dýcháme.
Re: Konec bezplatného houbaření v České republice se blíží
(Vláda zlodějů, 2.8.2011 11:05:40)
Odpovědět
Zase jedna otřesná akce vlády "rozpočtové odpovědnosti".

Ze všeho jenom chtějí ždímat peníze, aby pořád "vyvolení" měli z čeho tunelovat!
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Kadar, 27.7.2011 19:40:44)
Odpovědět
Mach je magor a nestojí za komentář.Může vytírat pr-del Klausovy.Na víc nemá.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(REL, 28.7.2011 11:29:55)
Odpovědět
a ty nemáš ani na to, abys to správně napsal, debile. Aspoň si dokonči tu základku, nebo si kařdý vytře p.rdel s tebou :-)
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(C.Q.Lafayette, 29.7.2011 12:56:08)
Odpovědět
Tak to bylo moc pěkné virtuální proplesknutí... Bylo to potřeba! Palec nahoru!
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Jaroslav Vrána Kronus, 28.7.2011 19:42:51)
Odpovědět
Všichni na této stránce se považujte za udané. Krá krá krá
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Antivrána, 28.7.2011 21:39:20)
Odpovědět
To víme i bez tebe, krákorale že jsou nekorektní servry sledovány.
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Life, 2.8.2011 10:20:53)
Odpovědět
Jaroslav Vrána Kronus, o co vám osobně v životě skutečně jde ???
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Drak, 29.7.2011 17:33:52)
Odpovědět
Zajímavé hoši, co tu píšete, je to, že všichni víte, co by Mach měl, nebo neměl, ale nějak nevnímáte, nebo je vám jedno, CO napsal. Připadáte si normální, nebo vás to, co napsal nechává chladnými?
Re: Nečasova vláda chce potají darovat 250 miliard korun Bruselu
(Akce, 2.8.2011 10:23:25)
Odpovědět
Drak, co je podle vás příčinou, že strana SSO není v parlamentu?