reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Nástup thatcherismu v Británii

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 27.6.2006 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Ve Velké Británii se, podobně jako jinde v Evropě, vzedmula po druhé světové válce silná levicová vlna. Socialisté tvrdili, že když můžou státní zásahy fungovat ve válečné ekonomice, mohou ji stimulovat i v době míru. Poté, co Winston Churchill prohrál v roce 1945 volby a nastoupila nová labouristická vláda Clementa Atleeho, začalo rozsáhlé znárodňování, jemuž padla za oběť tzv. strategická odvětví, jako např. uhelné doly, civilní letectví, doprava, hutní průmysl atd. Dále pak enormně vzrostla moc odborů, které měly úzké napojení na labouristy. Cílem všech těchto opatření bylo budování státu blahobytu, který se měl i za cenu státních intervencí do ekonomiky, vysokých státních výdajů a zvyšování inflace pokoušet o politiku plné zaměstnanosti.

Po prohře labouristů ve volbách v roce 1951 se stal premiérem opět Winston Churchill. Avšak Churchill, ani další konzervativní premiéři po něm (A. Eden, H. MacMillan, A. Douglas-Home) nenastartovali téměř žádné výraznější ekonomické reformy, protože se s labouristy shodovali kvůli nebezpečí ztráty popularity u voličů na politice plné zaměstnanosti a při pokusech o privatizaci znárodněných podniků navíc dosti naráželi na tuhý odpor odborů. Až do nástupu Margaret Thatcherové do Downing street čísla 10 praktikovaly tedy vlády labouristů i konzervativců tzv. politiku konsensu, která zachovávala základní pilíře státu blahobytu.

Po období vlády labouristy Harolda Wilsona (1964-1970) se chopil vládní odpovědnosti nový konzervativní kabinet Edwarda Heathe, který si dal za úkol šetřit ve veřejných výdajích. V této vládě působila jako ministryně školství i Margaret Thatcherová. Již tehdy vzbudila nevoli médií v tzv. mléčné aféře, když si dovolila tu „nehumánní“ věc, že odstranila ze systému veřejných služeb bezplatné mléčné svačiny pro děti od sedmi do jedenácti let. Heathova vláda i přes upřímné počáteční snahy o reformy opět ztroskotala na rudých útesech odborů, když ustoupila požadavkům horníků na zvýšení mezd.

Volby v roce 1974 posléze vyhráli labouristé. Mezitím se v Konzervativní straně začalo formovat proreformní křídlo kolem think-tanku Centre for Policy Studies, jehož předsedkyní se stala s podporou Keithe Josepha Margaret Thatcherová. Kvůli odchodu do opozičních lavic se navíc konala volba nového lídra, v níž byla Thatcherová v jistém smyslu překvapivě zvolena do čela strany.

Ve Spojeném království v této době probíhala silná ekonomická krize, která byla navíc posílena ropnými šoky zapříčiněnými skokovým nárůstem cen ropy. Inflace se začala vymykat kontrole a tak dokonce i labouristická Callaghanova vláda přistoupila k rozsáhlým škrtům ve výdajích. Vyvrcholením hospodářských a sociálních problémů se stala tzv. „Zima nespokojenosti“ na přelomu roku 1978/1979, kdy byla Británie doslova ochromena vlnou stávek v řadě odvětví. Ulice byly přeplněné odpadky, hrobníci odmítali pohřbívat zesnulé. „Stávkokazové“ byli fyzicky napadáni rudými odboráři a když se novináři zeptali jednoho odboráře, proč zaměstnanci nemocnice odmítají přijímat pacienty, tak odvětil, že pokud tito lidé zemřou, bude to důsledkem prudkého ochladnutí vztahu veřejnosti ke stávkujícím. V legendárním seriálu Jistě, pane ministře je zosobněn tento radikál v postavě odborářského předáka Billyho Frasera.

Jako výsměch všem poddaným Jejího Veličenstva pak vyznělo prohlášení ministerského předsedy Callaghana, který odpočatý a opálený po návratu ze summitu na tropickém Guadeloupu prohlásil, že se o žádnou krizi nejedná. Thatcherová potom lídra labouristů ostře napadla za to, že v Británii již nevládne vláda odpovědná demokraticky zvolenému parlamentu, ale odbory jako nevládní organizace bez jakékoli legitimity, kterou by jí dali voliči. Kvůli všeobecné nespokojenosti veřejnosti odbory paradoxně položily labouristickou vládu.

Za této situace byly tedy volby logicky na pořadu dne. Thatcherová vyrukovala do volebního klání s postojem výrazného snížení role odborů a státu v ekonomice. Konzervativci získali v květnových volbách v Dolní sněmovně 339 poslanců z 650. Thatcherovou čekal nelehký úkol vrátit Británii prosperitu, navíc o to těžší, že neměla bezvýhradnou podporu celé Konzervativní strany. V partaji se totiž začala formovat dvě křídla: zastánci liberalizačních reforem získali přezdívku „suší“ a heathovská opozice klonící se spíše k politice konsensu byla pojmenována jako „mokří“. Nicméně Thatcherová zaskočila všechny své oponenty tím, s jako vervou se pustila do svého díla. Jejími prioritami byla stabilizace ekonomiky, kontrola inflace, snížení daní, vláda práva a pořádku namísto rebelie odborů, privatizace a v neposlední řadě obnovení tradiční protestantské etiky kapitalismu a pracovitosti. Začínala nová éra thatcherismu a konzervativní revoluce.

Lukáš Petřík

Šéfredaktor EUportal.cz

vyšlo v 51 pro č. 6/2006

reklama
1505 čtenářů | 30 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Obdivovatelka pana Petříka, 27.6.2006 9:23:13)
Odpovědět
Moc dobrý článek pane Petříku, jste na euportálu opravdová jednička, pánové Skřipský, Přihrádka, Klaus a další jim podobní Vám nesahají ani po kotníky. A z těch falešných LP si nic nedělejte, je to banda pubertálních výrostků, kteří ani nevědí, kdo je v současnosti ministrem školství v sousedním Německu, nebo ministrem obrany v sousedním Rakousku. Čest Vaší památce!
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 27.6.2006 9:56:05)
Odpovědět
Děkuji. Slova chvály vždy potěší. Vím, že mám mnoho obdivovatelů a jsem si vědom svých kvalit.
Lukáš Petřík
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 27.6.2006 11:12:05)
Odpovědět
Teď jsem si už po několikáté pročítal tent článek a musím říci, že se mi opravdu povedl. Myslím, že jsem pašák.
Lukáš Petřík
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Monika, 27.6.2006 12:05:28)
Odpovědět
Moc hezký článek!
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 27.6.2006 12:59:05)
Odpovědět
A co říkáte na ten druhý odstavec? Ten se mi, myslím, povedl nejvíce. Je to taková moje perla mezi drahokamy, když bych skromně ohodnotit svůj výtvor.
Lukáš Petřík
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Monika, 27.6.2006 13:00:37)
Odpovědět
Mě se hodně líbil ten třetí o Heroldovi Wilsonovi.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 27.6.2006 13:01:27)
Odpovědět
Souhlasím, ten se mi také povedl a čtu si ho často dokola.
Lukáš
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Jeroným, 27.6.2006 18:17:06)
Odpovědět
Moniko,
mNě se hodně líbil ten třetí... Naučte se česky.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Monika, 27.6.2006 18:28:07)
Odpovědět
Naučte se česky vy, Jeronýme. Správně je mě i mně, stačí se podívat do aktuální kodifikace. Školní poučky mně jako tobě a mě jako tě jsou dávno překonány.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(MRKEV, 27.6.2006 17:36:33)
Odpovědět
Rozhodně nesouhlasím.
Je to drahokam mezi perlami a ne tak, jak zcela mylně tvrdíte Vy.
Jinak nejlepší je patnáctý. Třetí je rozhodně docela dobrý ale spíš asi tak jako sedmnáctý. Ale oba nedosahují kvality třeba takového dvacátéhodeváteho.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(otto k., 27.6.2006 12:56:23)
Odpovědět
Souhlas, dobrý článek
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(ricci, 27.6.2006 15:04:28)
Odpovědět
Me nejvice pobavili ty prispevky takove odlehceni uprostred dne
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 27.6.2006 16:21:02)
Odpovědět
Ricci, ale uznej, že mé příspěvky do diskuze jsou nejlepší.
Lukáš Petřík
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Dan, 27.6.2006 16:40:39)
Odpovědět
To je tak dobře napsaný článek, že začínám obdivovat Margaret a stávám se euroskeptikem!
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(ricci, 27.6.2006 17:37:44)
Odpovědět
to vis ze jo
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Bohouš, 27.6.2006 20:11:42)
Odpovědět
Pan Petřík patří mezi mé nejoblíbenější spisovatele vedle Boženy Němcové a pana Taua.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 27.6.2006 20:17:07)
Odpovědět
Já plně souhlasím. Ještě k tomu mám rád Dalibora Gondíka, ale jinak to do pindíku odpovídá i mým preferencím.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 27.6.2006 20:17:41)
Odpovědět
Na co já nemyslím, tam mělo být do puntíku.
k článku
(Jeroným, 27.6.2006 18:25:25)
Odpovědět
Tak nevím, jestli po té debatě, která se tu naprosto zbytečně a nesmyslně rozproudila, mám něco psát. Ale já ten článek četli už ráno, kdy byla diskuse prázdná a už tehdy jsem chtěl napsat, že mi připadá jako by ten článek NEBYL DOKONČENÝ. Najednou uprostřed (v okamžiku, kdy se ona stala premiérkou) to končí... Proud poměrně přesných a detailních informací se utne.
A bohužel článek obsahuje jen ty historické informace s velmi silným přídechem kladné zaujatosti vůči paní Thatcherové ale žádnou analýzu... Má tudíž nulovou přesvědčovací hodnotu. Takže ty komentáře pod ním jsou asi zákonité...
A to říkám jako člověk, který má paní Thatcherovou rád a s názory pana Petříka souhlasí.
Trochu víc práce jste si s tím pane Petříku měl dát!!!
Re: k článku
(ricci, 27.6.2006 19:41:50)
Odpovědět
Vsak Lukas Petrik jeronyme jste nerekl posledni slovo
Tak si pište lepší články na SVÉM lepším portálu a nechoďte kritizovat na můj portál.
Váš Lukáš Petřík
tak to by mě teda zajímalo, jestli tohle psal skutečný nebo falešný petřík :-)
Re: k článku
(ricci, 28.6.2006 2:14:28)
Odpovědět
bla: falesny petrik by nemel na to napsat ani basnicku
Re: k článku
(Jiří Zahrádka, 27.6.2006 20:06:45)
Odpovědět
Zde bych se chtěl zastat Lukáše, protože tento článek se povedl a to, co vy nazýváte jako "useklé" dodává článku tu správnou šťávu, jestli mi rozumíte.
Lukáši, napsal jsi to moc hezky! ;-)
Re: k článku
(Jiří Zahrádka, 28.6.2006 12:40:44)
Odpovědět
Přestože jsem předešlý příspěvek nepsal já (jen jsem čekal, kdy dojde ve falšování podpisů řada i na mě), tak si myslím, že článek dobrý opravdu je. Nemyslím, že by text byl špatný jen proto, že opakuje historická fakta.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Vladimír Kováč, 27.6.2006 20:49:28)
Odpovědět
Pane Petříku. Obracím se na Vás jako na šéfredaktora tohoto zpravodajského portálu. Myslím, že by bylo vhodné vedle rubrik Blízký východ, Citáty, Deutsch, Ekonomika, English, Humor, Islám, Kulturní válka, Politika, Reakce, Rozhovory, ShortNews, Studie, Svět a Zamyšlení zařadit rubriku Sport. Já se totiž hodně o sport zajímám. Nejvíce se zajímám o Fotbal, Flórbal, Hokej, In-line hokej, Rychlobruslení, Squash, Tenis, Tenis stolní, Rugby, Fotbal americký, Fotbal australský, Lacros, Šachy, Volejbal, Házená, Nohejbal, Basketbal, Basketbal - ženy, Vodní pólo, Skok vysoký, Plavání na 100 m - motýlek, Plavání na 200 m - volný způsob, Sjezd, Obří slalom, Skoky na lyžích, Lety na lyžích, Akrobatické lyžování na boulích, Akrobatické lyžování - skoky na rampě, Akrobatické lyžování - skoky na rampě - ženy, Dostihy, Parkur, Chrtí dostihy, Plavání na 100 m - volný způsob, Curling, Bowling, Na honěnou, Běh na 400 m, Maraton, Judo, Běh na 100 m - ženy, Badminton, Cyklistika, Plážový volejbal (někdy též Beach volejbal), Karate, Šerm, Potápění, Parašutismus, Horolezectví, Formule 1, Rally, Kanoistika, Motokros, Běh na 800 m a Kuželky. Vyjmenované sporty mě zajímají v uvedeném pořadí.
Nicméně vidíte, že je toho spousta, o čem by se dalo psát a při tom by to mělo hlavu a patu...
Pro Vladimira /sportovce kazdym coulem/
(ricci, 28.6.2006 2:13:40)
Odpovědět
Vladimire pokud budes delat redaktora teto sekce zadarmo ve svem volnem case neni problem . tak kdy zacnes ? Jiri Zahradko vid, ze dobrovolnosti se meze nekladou ja preferuji gymnastiku a dostihy.
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(Paklic z pevnosti Boyard, 29.6.2006 11:09:04)
Odpovědět
Pane Petriku,
ja vas zadam o uvolneni pristavaci plochy pro me letadlo.
Dekuji
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(ricci, 29.6.2006 22:54:14)
Odpovědět
Vim, jsem natvrdly, ale nepochopil jsem to s tim letadlem, muzete to rozvest?
Re: Nástup thatcherismu v Británii
(LP, 29.6.2006 11:28:54)
Odpovědět
Tak jsem si už snad potisícáté přečetl opět tento článek a musím říci, že je to opravdový skvost.
Lukáši, tento článek se ti opravdu povedl, jsi pašák.
Lukáš Petřík, šéfredaktor euPortálu