reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace

Autor: Dan Drápal | Publikováno: 30.6.2006 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Před časem přišel do kin film Šifra mistra Leonarda, natočený podle stejnojmenného a veleúspěšného románu. Bude to jistě kasovní trhák. V novinách už se objevily články, komentující, jak tento film komentuje církev. Upřímně řečeno, nedalo se celkem čekat, že by komentáře k církevním komentářům byly nějak přejné. Celá tato hra přece proběhla už tolikrát… Šifra mistra Leonarda není první a patrně ani poslední film, který nějakým způsobem zesměšňuje či jinak znemožňuje křesťany i to, čemu křesťané věří. Dá se očekávat, že i v těch relativně nejpřejnějších komentářích se dočteme, že reakce církve byla přehnaná či nepatřičná…

Jako křesťanovi je mi samozřejmě smutno. Ne že bych se nějak cítil zasažen samotným Danem Brownem. Bylo předem jasné, že v knize i ve filmu půjde o pravdu až na posledním místě. Je mi ovšem líto západní civilizace, která pod sebou tak důkladně podřezává všechny větve.

V některých komentářích se objevovala srovnání s reakcí muslimů na karikatury proroka Mohameda. Co se týče hlasitého vyjádření nesouhlasu, byli muslimové jinší pašáci než nějací katolíci či protestanti.

Popravdě řečeno mne ale nejvíc zajímá, co na to Bůh. Jde přece konec konců o něj. Je to jeho Syn, Ježíš Kristus, kdo je pomlouván a zesměšňován. Kdyby muslimové nebojovali za svého boha sami, zřejmě by se nic nestalo. Stane se něco, když budou lidé zesměšňovat Hospodina? Nebo mají křesťané nějak zasáhnout sami?

Ježíš Kristus řekl, že ho Otec neposlal svět soudit, ale svět spasit. Kdyby chtěl Bůh rouhače potrestat, neměl by žádný velký problém. Božím problémem nebylo, jak rouhače potrestat, ale jak hříšníky zachránit. A právě proto zemřel Ježíš Kristus.

Ježíš křesťanům řekl: „Jako Otec poslal mne, tak já posílám vás.“ Tedy ani my nejsme posláni, abychom soudili rouhače.

Znamená to, že je dovoleno se rouhat? Že lidem jako je Dan Brown může být jedno, zda svým počínáním uráží něčí náboženské cítění?

Evidentně je možné se rouhat. Ruhač se nepropadne na místě do země. Naopak, ještě se stane slavným a hodně vydělá.

Je rouhání bez následků? Jsou urážky Boha bez následků?

Někde nedaleko středu Bible je malá knížka, nazvaná Pláč Jeremiášův. Prorok Jeremjáš ji sepsal, když plakal nad zničeným Jeruzalémem. A Jeruzalém byl zničen, protože v něm po několik generací byli uctíváni falešní bohové.

V oné kratičké knížce, skoro v jejím středu, jsou tato slova: „Ponech jim zavilé srdce, to bude tvá kletba na ně.“

C. S. Lewis kdysi napsal: Na posledním soudu budou lidé rozděleni do dvou kategorií. Jednu budou tvořit ti, kteří řekli Bohu: „Buď vůle tvá“, druhou ti, kterým řekne Bůh: „Buď vůle tvá“.

C. S. Lewis rovněž napsal, že Kristus musel zázraky hodně zmenšit, aby si jich lidé všimli. Na svatbě v Káni Galilejské proměnil vodu ve víno, a udělal tak v malém a rychleji to, co dělá Bůh ve velkém na všech vinicích tohoto světa dnes a denně. Když nasytil zástupy, v krátkém okamžiku rozmnožil chléb, a tak zopakoval zázrak, který se ve velkém děje každoročně na polích. Bůh se zpravidla musí zmenšit, aby nám začal připadat zajímavý.

S Božími soudy je to podobně. Jak říká české přísloví, „Boží mlýny melou pomalu.“ Ostatně už v biblické knize Kazatel můžeme číst: „Přestože hříšník páchá zlo stokrát a lhůta se mu prodlužuje, já vím, že dobře bude těm, kdo se bojí Boha, těm, kdo se bojí jeho tváře.“

Vy jste si nevšimli, že Boží soudy už dávno probíhají? Nevšimli jste si, že od té doby, co lidé začali uctívat falešnou modlu sexu, ztrácejí plodnost? Jeden filozof v minulém století prohlásil: „Po smrti Boha na sebe smrt člověka nenechá dlouho čekat.“ Nietzsche prohlásil Boha za mrtvého. Dnes je mrtev Nietzsche, zatímco křesťanství se šíří jako lavina Jižní a Střední Amerikou, Čínou, Indií či velkou částí Afriky. Tam to nevypadá, že by Bůh byl mrtev.

Evropu však tato lavina míjí. A evropské národy vymírají.

Dva nejateističtější národy na světě, Estonci a Češi, patří k národům s nejnižší porodností. Ač se nedá říci, že vztah mezi růstem ateizmu a poklesem porodnosti je lineární, nemá to k tomu daleko. Vás to překvapuje? Mne nikoli. Výše uvedený výrok můžeme trochu obměnit: „Jakmile zemře v národu víra, nenechá na sebe vymírání daného národa dlouho čekat.“

Jak říkají cimrmanologové: Můžete se přít, můžete s tím nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co proti tomu můžete udělat. Jenže v tomto případě je to pravda. Statisticky potvrzená.

Dobře, odmítli jste pravého Boha. Zesměšňovali jste ty, kteří v něho věří. Budete tedy ctít boha falešného.

Francie se stane muslimskou zemí do roku 2050. Rouhání ustane. Bude ale méně veselo, než bylo za křesťanů.

Rád bych byl falešným prorokem, ale obávám se, že nejsem. Božím trestem je, že nám ponechá zavilé srdce. Milujeme lež (ještě za ni Danu Brownovi zaplatíme) a volíme smrt.

vyšlo v MF Dnes

reklama
2077 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Daniel Makay, 30.6.2006 10:04:39)
Odpovědět
Dík, není co dodat.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Jan Daniel, 30.6.2006 10:20:58)
Odpovědět
Moc nechápu, proč má tolik křesťanů potřebu zabývat se kdejakou béčkovou beletrií. Kdyby Brownovi a jeho slátanině nedělali reklamu někteří oficiální církevní představitelé, jeho dílko by pravděpodobně dopadlo neslavně. Je to totiž typický produkt showbusinessu: kdyby nemělo zajištěnu bezplatnou reklamu pomocí mediálního humbuku, jeho komerční výsledek by byl ztrátou (zdůrazňuji bezplatnou reklamu, protože kdyby si podobnou publicitu musel tento projekt financovat, výnosy z něj by to nikdy nezaplatily). Brown s tím kalkuluje. Ví, že se nestane významným historikem ani klasikem literatury, protože mu k tomu chybí potřebná kvalita. Nicméně může uspět po komerční stránce a vydělat ranec peněz. Nejjednodušší cesta je šokovat tzv.kontroverzním tématem, podpíchnout křesťany a pak už to jede samospádem. Média o tom mluví, protože to zapadá do jejich konceptu entertainment news, lůza to konzumuje protože se o tom v médiích mluví (což znamená, že to je „in“), natočí se film, vytvoří se počítačová hra, prodají se suvenýry... Mimochodem všimněte si, že současně prudce stoupají prodeje knihy Svatá krev a svatý grál, která byla literární předlohou Brownova literárního díla. Ač její autoři Browna obviňují, že jim myšlenku ukradl, po komerční stránce mu vděčí za zisky, kterých by nikdy nedosáhli. Obě díla tak nejsou konkurenty, nýbrž realizují vzájemné synergické efekty. To je business. Za deset let po tomto cirkuse neštěkne pes, ale to už rentiérovi Danu Brownovi může být jedno.
A teď křesťané, ruku na srdce. Jak něco takového může ohrozit křesťanství? Pár blbců to vezme vážně, většina to vezme jako oddechovou detektivku, estéti a intelektuálové se možná otřepou odporem. Ani jediného věřícího to od víry nemůže odradit. A stojí něco takového za to, aby vás to urazilo? Na místě je spíše shovívavý úsměv, nebo chcete-li být opravdu oškliví pak pohrdlivý úsměšek.

Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Dan, 30.6.2006 11:04:59)
Odpovědět
Filmoví kritici označili film za slabý, já jsem na něj byl proto, aby mě nějaký demagog neopil rohlíkem.
Film je mizerný, z hlediska obsahu místy už směšně hloupý a naivní.


trochu mě mrzí účast špičkových herců v této sračce, zejména rena.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(outsourcing, 11.7.2006 21:20:03)
Odpovědět
taky jsem měl Rena rád, ale jednou jsem viděl ukázky z nějaké kosmické akciovky kde měl hrát a tím pro mne skončil.
taky se divím, že HANKS to měl zapotřebí, divím se....
celý Brown je jeden brak, nic víc.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Jiří Zahrádka, 30.6.2006 11:25:10)
Odpovědět
Já do značné míry souhlasím, katolická církev asi trochu zbytečně hysterčila, nějaká doporučení věřícím - na to by se asi měli vykašlat. Na druhou stranu je problém, že román, který asi je čtivě napsaný, považuje spousta lidí za historicky přesný. A asi bych se ohradil, kdybych byl členem hnutí Opus Dei - to je samozřejmě vyloženě svinstvo, vybrat si reálné organizace či historické postavy a jen je bezohledně použít pro svůj byznis.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(MRKEV, 30.6.2006 18:12:59)
Odpovědět
Celé "pobouření cirkve atd..." je umělý výtvor mediální levice. Důvodem je buď prosazování vlastních bludů nebo komerční reklama.
Komentáře různých církví k tomuto veledílu jsou na internetu a každý si je může přečíst. Jsou velmi věcné na rozdíl od těch médií.
Re: Ale notak pánové
(Milan, 30.6.2006 13:17:13)
Odpovědět
Knihu jsem necetl a film jsem nevidel. Ale abych se Vas pokusil rorveselit a utisit vase paranoidni sklony - Pojdme si vsichni zazpivat ... Always look on the Bright side of life A ted vsichni: Some things in life are bad
They can really make you mad
Other things just make you swear and curse.
When you're chewing on life's gristle
Don't grumble, give a whistle
And this'll help things turn out for the best...

And...always look on the bright side of life...
Always look on the light side of life...

If life seems jolly rotten
There's something you've forgotten
And that's to laugh and smile and dance and sing.
When you're feeling in the dumps
Don't be silly chumps
Just purse your lips and whistle - that's the thing.

And...always look on the bright side of life...
Always look on the light side of life...

For life is quite absurd
And death's the final word
You must always face the curtain with a bow.
Forget about your sin - give the audience a grin
Enjoy it - it's your last chance anyhow.

So always look on the bright side of death
Just before you draw your terminal breath

Life's a piece of shit
When you look at it
Life's a laugh and death's a joke, it's true.
You'll see it's all a show
Keep 'em laughing as you go
Just remember that the last laugh is on you.

And always look on the bright side of life...
Always look on the right side of life...
(Come on guys, cheer up!)
Always look on the bright side of life...
Always look on the bright side of life...
(Worse things happen at sea, you know.)
Always look on the bright side of life...
(I mean - what have you got to lose?)
(You know, you come from nothing - you're going back to nothing.
What have you lost? Nothing!)
Always look on the right side of life...


A nezapomeňte že Cris zemřel za Vaše hříchy.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(ricci, 30.6.2006 16:16:49)
Odpovědět
Nekteri tady nechapou proc krestane reaguji k tomuto filmu a podobne. Tedy, dan Drapal zde mluvil o Bozich soudech a ty prijdou na bezbozne tedy rouhani je jenom casti celkove bezboznosti a odpadlictvi evropy. mam na videokazete vyucovani svetove uznavaneho vykladace a icitele bible Dereka Princeho. Jeho vyucovani falesna a prava cirkev falesny a pravy kristus jsou znamena. Toto vyucovani prezentoval v dobe kdy neexistovala evropska unie a muslimove nebyl problem v nasem regionu. v tomto vyucovani prorocky predestrel budoucnost a musim rici ze se jeho vyucovani naplnuje . Protoze verim ze je v souladu s Bibli a Bible nam jasne rika o posledni dobe. Jednym se znaku posledni doby je rouhani. Proto prispevek Dana Drapala k tomuto filmu. Nikdo nemuze obvinit krestani s hysterie nebo paranoi. Myslim ze reakce byli velmi umirnene a kultivovane. Ale chapu ze by mnozi ateiste vydeli krestany radeji vydesene a zavrene v kostelich. Richard Kovac
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Martin B., 30.6.2006 16:39:45)
Odpovědět
To vyučování by mě zajímalo. Bylo by ho možné nějak získat? Sám jsem četl několik proroctví od Davida Wilkersona ze 70. let a je to velmi zajímavé, jak se jednotlivé body naplnily a další na to čekají. Martin B. jojopopovic@seznam.cz
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(ricci, 30.6.2006 17:01:18)
Odpovědět
Martine v Pribrami bylo Derek Prince ministris snad by tam mohli mit videokazety. To vyucovani jsem videl na vlastni oci na konferenci v Karlsruhe. To co tam Derek Prince vyucuje je desive pravdive a pomalu se naplnuje. Bible je uzasny zdroj informaci pro minulost, pritomnost a take budoucnost.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Falešný LP, 2.7.2006 18:15:17)
Odpovědět
Tolik gramatických chyb v tak krátkém textu jsem neviděl ani u syna, který chodí do čtvrté třídy. A to se ricci nestydí pod to ještě podepsat. Je vidět, že na euportálu hnízdí samí chytří lidé.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(euroskeptik, 3.7.2006 17:31:35)
Odpovědět
Tak mas holt chytreho synka.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Jan Daniel, 3.7.2006 17:39:59)
Odpovědět
Není nad to, když se člověk vyjádří k meritu věci a necintá okolo.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(A.S. Pergill, 2.7.2006 22:49:42)
Odpovědět
Křesťané holt mávají křídly a kejhají jako potrefená husa.
Přestože ten film je (i knižní předloha) především literární příběh, ten motiv s potlačováním ženského principu a prosazováním nerovnoprávnosti žen zcela odpovídá realitě.
A pokud by měl Ježíš skutečně rodinu (podle některých církví potlačených evangelií tomu tak bylo), pak by církev reagovala asi stejně, jak ukazuje kniha/film = snažila by se ji zlikvidovat jako nepříjemného konkurenta. (Předpokládám, že by se pokusili zlikvidovat i Krista, pokud by se na Zemi znovu ukázal - tedy, pokud vůbec existuje a není to jen "kasovní trhák" samotné církve - pak by ovšem měla důvod předpokládat, že "svatá krev" atd. je podvod - ale asi by to nemohla říkat veřejně.)
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(ricci, 3.7.2006 17:35:54)
Odpovědět
Ale nekejhaji. ja vim, ze ty bys byl nejradeji kdyby krestane nekam zalezli, ale toho se asi nedockas. Nevim, proc by v demokratickem state nemohl clovek potazmo skupina lidi vyjadrit nazor, nesouhlas s filmem, clankem nebo treba s tebou. Nakonen i ty muzes svobodne plkat na tomto euportalu. Mej se Ricci
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(ricci, 3.7.2006 17:37:01)
Odpovědět
Sorry nakonec. Aby mne zase falesny petrik netepal za preklepy.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Jan Daniel, 3.7.2006 17:38:17)
Odpovědět
"Kdyby byly v řiti ryby, nebylo by třeba rybníků," říkával můj děda na podobné blábolení. Opět jste pobavil aspergille, stavte se zase někdy.
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(Jesus Quintana, 30.6.2006 17:31:27)
Odpovědět
Derek Prince hmmm jak jen byla ta slova o falešných prorocích? Víte to někdo?
Re: Šifra mistra Leonarda a křesťanská civilizace
(ricci, 1.7.2006 0:49:26)
Odpovědět
Tech citaci je v Bibli cela rada zalezi co myslis.