reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Král Lev

Autor: John J. Miller | Publikováno: 21.7.2006 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Když Lucinka Pevensiová vyprávěla, že prošla starou skříní a objevila nový svět zvaný Narnie, její starší sourozenci jí nevěřili. Ale Lucinka trvala na svém. Proto se starší bratr se sestrou začínají obávat, že jejich sestřička začíná bláznit. Svěřují se tedy profesoru Kirkovi, v jehož venkovském domě děti bydlí během válečného bombardování Londýna. "Jsou jen tři možnosti", odpoví jim starý profesor. "Buď vaše sestra lže, nebo je blázen a ztratila rozum, anebo mluví pravdu. Sami říkáte, že Lucie nelže a je očividné, že není ani šílená. Pro tuto chvíli tedy, pokud se neobjeví důkazy o opaku, musíme předpokládat, že mluví pravdu."

Nedlouho poté se všichni sourozenci ocitají v Narnii a Lucčina slova jsou potvrzena jako pravdivá. Nespočet čtenářů již četlo tento příběh - sedmidílné letopisy Narnie vyšly již v 85 milionech výtisků - a miliony dalších tak učiní poté, co loňského prosince vstoupila do kin filmová verze prvního dílu Letopisů.

Kdyby Narnie nebyla již teď jedním z nejslavnějších titulů literatury pro děti ve 20. století, jistě by se jím díky filmovému zpracování stala - a její příznivci by ji právem mohli řadit někam mezi "Pána prstenů" a "Umučením Krista". Jde totiž nejen o dobrodružný příběh v bájném světě, ale současně i o vyjádření křesťanského pohledu na svět. Proto se "Lev, čarodějnice a skříň" může stát nejen kasovním úspěchem, ale snad i sehrát důležitou roli v současné kulturní válce.

To vše je způsobeno tím, že Letopisy Narnie nejsou jen bezduchou zábavou pro děti. Mnozí říkají, že příběhy jsou křesťanskou alegorií - to jest literárním zpracováním biblických událostí. Lewis tento výklad odmítal, sám mluvil o svých příbězích jako o jakémsi "domýšlení": "Předpokládejme, že by existoval svět jako Narnie a Syn Boží, který přišel na svět jako člověk, by se v Narnii stal lvem, a pak přemýšlejme, co a jak by se mohlo dít." A tak Aslan přišel do Narnie jako mluvící lev, trpěl a byl zabit pro hříchy dítěte a pak vstal z mrtvých. Většina dospělých chápe, o co tady jde, zatímco mnohé z dětí, které příběh poslouchají před spaním, tu stopu nezachytí.

Clive Staples Lewis se narodil v roce 1898 nedaleko Belfastu; zemřel v 64 letech, v tentýž den, kdy byl zastřelen JFK. Nikdo z jeho současníků se s ním nemohl měřit pokud jde o důvtip, inteligenci či vliv. Většinu dospělého života strávil jako profesor v Oxfordu a v Cambridgi a věnoval se dějinám anglické literatury. Dnes je Lewis znám coby popularizátor křesťanské víry, který se také věnoval jazykovědě a literární kritice. On sám ovšem sebe viděl jako akademika, který se pouze po straně věnuje tu a tam spisování o náboženských otázkách.

Je nepochybné, že právě k tomu byl neobyčejně povolaným člověkem. Zčásti právě proto, že mládí prožil jako zarytý ateista. A stejně jako nejpronikavějšími antikomunisty se stávají právě bývalí marxisté, i Lewise jeho životní etapa bez náboženství vystrojila odzbrojující schopností pronikat na kost při vysvětlování a obhajobě křesťanského života a učení.

Jeho konverze nebyla dílem okamžiku, nějakého náhlého osvícení, nýbrž připomínala spíše - slovy jeho bratra Warrena - "dlouhé pozvolné probírání se z hluboce zakořeněného duchovního spánku". Bylo to, více než cokoliv jiného, dlouho a dobře zvažované rozhodnutí. Lewisův přítel J.R.R. Tolkien, kolega v Oxfordu a katolík, hrál také svou úlohu v Lewisově obrácení.

Na Lewise zapůsobily také spisy Gilberta K. Chestertona, zejména Chestertonovo poznání, že když se Ježíš sám prohlásil za Božího Syna, přicházely v úvahu pouze tři možnosti: že je blázen či snílek, nebo vědomý lhář - a nebo, ten, za koho se prohlašoval: vtělený Syn Boží.

Během 2. světové války připravil Lewis serii rozhlasových pořadů pro BBC. Texty byly později upraveny a vydány v knize Mere Christianity (Obyčejné křesťanství, česky pod názvem" K jádru křesťanství, Návrat domů, Praha 1993), která dodnes patří k jeho nejpopulárnějším. V jednom z těchto krátkých esejů Lewis píše o tom, že mnozí skeptici jsou ochotní nazvat Ježíše "učitelem morálky", ale nejsou ochotní přiznat mu božství. Lewis namítá:

"Někdo, kdo by byl pouhým člověkem a říkal to, co Ježíš, by nemohl být velkým mravním učitelem. Byl by to buď šílenec - srovnatelný s někým, kdo tvrdí, že je sázené vejce, nebo ďábel z pekel. Musíte si vybrat. Buď ten muž byl a je Synem Božím; anebo šílencem či něčím ještě horším. Můžete ho umlčet jako blázna, můžete ho poplivat a zabít jako démona,anebo mu můžete padnout k nohám a nazývat ho Pánem a Bohem. Ale neohánějme se žádnými blahosklonnými nesmysly o tom, že byl velký mravní učitel. Tuto možnost nám nenechal otevřenou. Neměl to v úmyslu."

Protestantský spisovatel Josh McDowell označil tuto trojí volbu - Ježíš jako lhář, blázen či Bůh - jako "trilema". V letopisech Narnie profesor Kirke staví před Pevensiovy děti k rozřešení jejich vlastní trilema, týkající se Lucčiny cesty skříní: buď blázní, lže nebo mluví pravdu.

Realita dává za pravdu Lucince, děti se ocitají v Narnii společně a ti starší se za svou nedůvěru Lucce omlouvají. Nastává však otázka, kudy jít dál. Znenadání se objevuje červenka a nabízí se jako průvodce. Mají jít za ní? Co když je zavede do léčky? "To je šeredná myšlenka", odpovídá nejstarší Petr. "A pak - ve všech pohádkách, co znám, je červenka hodnej pták. Určitě nebude na špatné straně."

Jonathan Rogers k tomu ve své knize Svět podle Narnie poznamenává: "Tohle je jedno z témat, které prolínají Narnií: děti vědí, jak jednat, protože četly a znají ty správné příběhy."

Nicméně Lewis si byl vědom, že takové příběhy jsou stále více nedostatkovým zbožím. (Dalším tématem Narnie by tak mohla být nedostatečnost a nekompetence britského školství.) "V dnešních pohádkách je jen málo toho, co se nám doopravdy líbí", řekl jednou Lewis Tolkienovi. "Bojím se, že si budeme muset nějaké napsat sami".

Ve svých Letopisech byl Lewis veden záměrem uchránit dětské čtenáře osudu, který potkal jeho samého: pádu do pasti nevěry a cynismu. Byl přesvědčen, že silné vědomí nátlaku zmařilo a znehodnotilo náboženskou výchovu, které se mu jako dítěti dostalo.

"Proč člověku připadá tak těžké cítit to, co mu kdosi říká, že by měl cítit a prožívat ohledně Boha či Kristova utrpení?", ptal se jednou. "Myslím, že hlavní důvod spočívá právě v tom, že nám kdosi říká, že bychom měli. Pocit povinnosti ničí schopnost skutečně se vcítit." Pak pokračoval: "Ale domyslíme-li všechny tyto věci tím, že je přeneseme do imaginárního světa a zbavíme všeho toho pozlátka a asociací z nedělní školy, mohou se člověku možná poprvé v životě zjevit v plné intenzitě a kráse."

Může-li být válka pokračováním politiky jinými prostředky, pak Letopisy Narnie jsou svým způsobem pokračováním nedělní školy jinými prostředky.

A tak každá z knih narnijské serie obsahuje nějaké útržky křesťanského názoru na svět: Lev, čarodějnice a skříň je pro nás konfrontací s výzvou k víře a přináší koncept zástupné smrti a vzkříšení; Princ Kaspian popisuje dobu Pádu a obnovení; Cesta jitřního poutníka přináší scénu vodního křtu; Stříbrná židle připomíná sestoupení do pekel; Kůň a jeho chlapec se zabývá problémem nevěřících lidí; Čarodějův synovec nabízí příběh o stvoření a odhaluje kořeny zla; Poslední bitva pak mluví o konci věků. Většina dětí čtoucích tyto příběhy samozřejmě tyto analogie zcela míjí. A je to tak podle Lewise zcela v pořádku, nejde o katechismus, nýbrž o fantazii. "Usiluji o svého druhu prvotní křest dětské představivosti", prohlásil jednou. Takže když profesor Kirke vysvětluje, proč Lucčina zpráva o Narnii musí být pravdivá, Lewis nedoufá, že všechny děti hned pomyslí na Chestertona a jeho apologetiku. Doufá však, že se mu podaří vytvořit v jejich myšlení podmínky pro to, aby mohly svou vlastní víru rozumově odůvodnit, až k tomu jednou dozrají.

Jedním ze zázraků tohoto filmového zpracování může být to, že jeho tvůrci se nesnažili změnit Narnii k nepoznání. V minulosti se takové pokusy vyskytly. Během 90. let např. vlastnil práva na zfilmování Narnie Paramount a byly zahájeny práce na scénáři k 1. dílu. To, že děj byl přenesen z válečného Londýna do moderního Los Angeles a bombardování bylo nahrazeno zemětřesením, patřilo k těm nejmenším změnám: děti nepronikly do Narnie starou skříní, nýbrž plaveckým bazénem a Bílá čarodějnice nehostila Edmunda tureckým medem, ale hamburgery a hot dogy. A jaká hrůza, Hollywoood dokonce zamýšlel, že Aslan nebude vůbec zabit! To by znamenalo úplnou svatokrádež, něco jako přepsat Umučení Krista tak, že Ježíš nezemřel. "Některé z těch nápadů mně přímo šokovaly", říká Douglas Gresham, Lewisův nevlastní syn a správce jeho pozůstalosti. Nakonec se scénář netočil, protože takový film naštěstí nikdo nechtěl doopravdy točit. V roce 2001 práva Paramountu k Narnii vypršela a zakoupila je společnost Walden Media. Jedním z jejích cílů je vyhledávat úspěšné dětské knihy a převádět je na plátno. A nutno říci, že tento pokus se zdařil, film je věrný knize téměř ve všech směrech.

Lewis není velikánem, protože je populární; je oblíbený proto, že je velikánem. A jeho význam v budoucnu spíše ještě poroste. Jak pravil profesor Kirke, když se mu děti svěřovaly s úvahami o světě za skříní "Nic není pravděpodobnější".

National Review, December 5, 2005, vybral, zkrátil a přeložil David Flory

www.konzervativniklub.cz

reklama
1621 čtenářů | 8 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Král Lev
(Kral pes, 21.7.2006 11:32:11)
Odpovědět
I myslet je třeba bez playbacku

Milá Aneto, hned na úvod - odpusť, že Ti tykáme. Byla jsi nám předhozena jako „Aneta“, Tvůj obraz se valil z televize, z rozhlasu, z novin, nebylo před Tebou ve veřejném prostoru úniku. Byla jsi servírována jako křestní jméno, a tedy jako „tykací bytost“.

Proč Ti píšeme? Slyšeli jsme, že jsi 1. května vystupovala na antikomunistickém koncertě na pražské Letné. Vzpomněli jsme si na dopis, který před více než třiceti lety napsal tehdejší disident Václav Havel tehdejšímu generálnímu tajemníku ÚV KSČ Gustávu Husákovi - a také my jsme cítili potřebu napsat někomu z „našich“ mocných. Ale komu psát? Někomu z maškar a manažerů české státní politiky, některému z těch, kdo dodávají svou nahraditelnou lidskou tvář odosobněnému politickému systému a sytí tím své ego? Někomu z neprůhledných struktur nadnárodních firem, komusi z akcionářů, správních rad, generálních ředitelů, komusi, jehož jméno ani adresu neznáme? Zdá se nám, že osobní odpovědnost se v politické i ekonomické sféře moci tak zneprůhlednila, že se fakticky setřela - nikdo ji necítí a jen figurkám, jako byl před rokem Stanislav Gross, je připomínána. Avšak v kulturní sféře moci tato odpovědnost jakoby pořád existuje - televize a noviny sugerují, že za své činy Ty i ostatní stars ručíte celou svou osobností.

Aby bylo jasno: nechceme se srovnávat s dopisovým činem Václava Havla. Ani v nejmenším nemáme takovou domýšlivost či drzost. Víme, že nám za napsání nehrozí represe. Víme i to, že svůj dopis určitě nenapíšeme tak výstižně. Nicméně chceme se jím trochu inspirovat. I po skončení nesvobodného, nespravedlivého a represivního režimu totiž něco zůstalo stejné - a to něco je mocenská asymetrie.

Aneto, máš moc. Tvé vystoupení na jednom koncertě a nevystoupení na koncertě jiném je aktem moci. Co řekneš, to pro mnoho lidí platí - a to je moc. My nemáme moc, máme jen své obavy. A právě o ty se s Tebou chceme podělit.

Příklad s časopisem

Proč nám vadí Tvé vystoupení na antikomunistickém koncertě? Přejeme si návrat minulého režimu, dobu, kdy byli lidé pro nesouhlas trestáni, kdy neexistovala svoboda slova i četné jiné svobody, kdy panovala jedna ideologie? Nic z toho si nepřejeme, a právě proto se ptáme, odkud vycházejí tendence něco z násilné vlády jedné strany a ideologie vrátit. Víš, může Ti to připadat paradoxní a podivné, ale my dnes nevidíme tyto sklony u těch, kteří se označují za „komunisty“, nýbrž u jejich odpůrců. Právě přístup a snažení některých antikomunistů v nás vyvolávají obavy z nové totality.

Možná si teď klepeš na čelo, Aneto. My ostatně nechceme Tvůj souhlas, chceme Ti předložit naše důvody k zamyšlení. Antikomunisté dnes chtějí zakazovat, rozpouštět, vylučovat. Tvrdí, že s nositeli určitého názoru „se nemluví“, že je třeba je „zrušit“, případně věšet. Jako kdyby stoupenci „komunismu“ byli hmyz a bylo třeba od nich společnost deratizovat - takové asociace má vyvolávat pojem „dekomunizace“.

Vyloučit, zakázat a potlačit odlišné názory však chtěli právě stoupenci totalitních režimů. Vždy se zaštiťovali tím, že jde jen o ty špatné, zločinné a škodlivé názory, kterým nelze umožnit svobodu. Snažili se ospravedlnit své jednání vyvoláváním pocitu ohrožení. Leckdy přitom šlo o reálnější hrozby, než jakými je dnešní strašení návratem před listopad 1989. Stalinisté v letech 1945-48 strašili opakováním Mnichova a nacistických hrůz, aby mohli páchat ty svoje. Sami nacisté se dostali k moci mimo jiné jako hráz před „rudým nebezpečím“. Aniž bychom to chtěli srovnávat - antikomunisté dnes straší tím, jak svobodu omezoval minulý režim, aby prosazovali své vlastní omezení svobody.

Jenže svoboda je nedělitelná a její omezení zákazem komunistických názorů nebo KSČM by bylo ohrožením a ochuzením nás všech. Ve svém dopise Husákovi to Havel vystihl, když psal o zakazování časopisů a varoval, že potlačení byť jen jediného časopisu je „likvidací určitého sebeuvědomovacího orgánu společnosti“ a „jakýmsi těžko přesně popsatelným zásahem do spletité sítě koloběhu, výměny a proměny živin, udržující při životě ten vrstevnatý organismus, kterým moderní společnost je... Atak jako dlouhodobý nedostatek určitého vitaminu -z kvantitativního hlediska představujícího v celku lidské stravy zanedbatelnou položku - může přesto způsobit ochoření člověka, tak může nakonec způsobit společenskému organismu - v dlouhodobém výhledu - i ztráta jediného časopisu nepoměrně větší škodu, než by se zprvu zdálo.“ Myslíš, Aneto, že zákaz jedné politické strany, či dokonce jedné myšlenky bude mít jiné dopady?

Rodiče a děti

S minulorežimním prosazováním cílů skrze zákazy se druží i minulorežimní politický styl. V Lidových novinách napsal 4. května Jan Rejžek o akci, na níž jsi vystoupila: „Nejvíc mě pobavilo snad osmileté děvčátko, které v jednom stanu do předvolebního komiksu pečlivě zapisovalo do bubliny nad hlavu Miroslava Grebeníčka: ,Jsem potomek bolševických vrahů a volte mě.‘“ Nad těmito větami, Aneto, zamrazí hned ze dvou důvodů. Zaprvé zde čelný antikomunista vychvaluje politizaci dětí. Myslíš snad, že osmileté dítě má rozum z padesátých let, že rozumí pojmu bolševismus a ví o Grebeníčkovi tolik, aby doporučovalo lidem, zda jej mají, nebo nemají volit? A zadruhé zde nalezneme posuzování lidí podle jejich rodičů. A my si mysleli, milá Aneto, že poučení z minulého režimu a jeho represálií pro „třídní původ“ tkví právě v tom, že nikdo nemůže za to, zda se narodil jako syn kulaka, kapitalisty, či „bolševických vrahů“. Vybíráme si své rodiče, aby nás za ně někdo činil zodpovědnými?

Tak jako byl v minulém režimu ideologizován výklad dějin, i antikomunisté je zploštili k nepoznání. V jejich pohledu se z toho, čemu říkají komunismus, stalo jakési nadhistorické zlo, soubor myšlenek, které jsou automaticky zločinné. Komunismus je pokládán za synonymum slova nacismus a k častým výstupům antikomunistů patří srovnávání či zaměňování těchto dvou pojmů, eventuálně hořekování nad strašnou nespravedlností, že neonacisty společnost netoleruje, zatímco komunismus ano. Každý pochybovačný hlas je umlčen poukazem k milionům obětí Lenina, Trockého a zejména Stalina či k totalitním režimům jejich následovníků.

Když už, tak křesťanství

I pokud přistoupíme na ztotožnění komunismu s ideologií, která ve dvacátém století vycházela z Leninovy interpretace Marxe, a s režimy, které se touto ideologií zaštiťovaly, budou zde patrné rozdíly. Nacismus chce rasově „čistý“ svět - takového cíle nelze dosáhnout jinak než vyvražděním rasově „méněcenných“. Komunismus chce beztřídní společnost, což je cíl dosažitelný pouhým odejmutím privilegií. Je pravda, že Leninův a Stalinův komunismus vypadal jinak - proto byl ostatně mnohými stoupenci původních komunistických ideálů kritizován.

Nacismus rozpoutal válku a byl vojensky poražen. Takzvaný komunismus předal ve velké části zemí, jež ovládal, moc bez krve. Už předtím se tento režim změnil tak, že jej z hlediska intenzity násilí na společnosti nelze s nacismem srovnávat.

Víš, Aneto, my jsme na 1. máje taky nezůstali doma a viděli jsme docela zblízka neonacistické vlajkonoše hlásící se k teroru. To z nich šel strach, nikoli z nostalgiků pod rudou vlajkou. Nikdo z těch umělců na Letné nám na naši protiakci zazpívat nepřišel. Ani Ty...

Ale zpět k tématu. Nacismus hodlá zlikvidovat celé lidské skupiny jen na základě barvy pleti, sexuální orientace či třeba mentálního postižení. Lidé hlásící se ke komunismu se v minulosti dopouštěli obludných aktů institucionalizovaného teroru, který ve svém rozsahu může být srovnáván i s tím nacistickým. Komunismus jako myšlenka však neobsahuje genocidu ani teror.

Když už chtějí antikomunisté dnešní pozici komunismu s něčím srovnávat, mohli by vzít zavděk jinou bývalou totalitou: křesťanstvím. Také ono se dopouštělo mnoha otřesných zločinů a má za sebou miliony mrtvých, také ono drželo ideologický monopol a používalo mnoha rozličných kulturních nástrojů k sebevštěpování do každého jednotlivce. I křesťanství bylo nakonec vytlačeno od moci - dílem pokojně, dílem násilně - a nyní nějak koexistuje se společností.

Příspěvek k vývoji myšlení

Přes krvavý otisk v lidských dějinách a většinovost svých totalitářských a ideologických podob zanechaly křesťanství a komunismus i pozitivní otisk na dějinách myšlení. Křesťanství svým pojetím duše umožnilo zdůraznit hodnotu každého člověka a potažmo i jeho svobodu a odpovědnost. Svým přikázáním lásky vůči všem bližním předjímalo mezilidskou solidaritu a odtažitostí vůči pozemské moci novověký kritický přístup k autoritám.

A komunismus? Tak jako křesťanství neposuzujeme především podle křižáků či Hernanda Cortéze, nýbrž podle Bible, tak je třeba vrátit se ke zdrojům: komunismus, jak byl v devatenáctém století vypracován jednak Marxem a Engelsem a jednak v částečné opozici vůči jejich koncepci anarchokomunisty Cafierim a Kropotkinem, neznamenal totalitní stát - byl v důsledku negací každého státu. Mělo jít o svobodný rozvoj každého lidského jedince a o jeho vymanění se ze společenských rolí, v nichž je manipulován, podřizován nadosobním silám a odcizován svému lidství. O rozvoj, který překoná omezení politická, ekonomická i kulturní a bude se týkat každého člověka. Můžeme stokrát pokládat tento cíl za nerealistický, a přece mu neupřeme inspirativnost, již měl. Nebyl tento komunistický ideál jednou z motivací pro rozličná hnutí šedesátých let, která výrazně přispěla k tomu, že žijeme ve svobodnějším, uvolněnějším a bezpředsudečnějším světě?

Autentické komunistické myšlenky inspirovaly také značnou část odporu proti režimu, který se nazýval a dodnes je nazýván komunistickým. I proto se bojíme kriminalizace tohoto pojmu - připadne nám to jako nejkrutější výsměch mnoha stoupencům jeho autentické podoby pronásledovaným právě v „reálném socialismu“. Zakážeme také Bibli? Vždyť Starý zákon obsahuje velice nehumánní popisy i výzvy.

Máš moc. A moc má Tebe

Víš, Aneto, můžeme stokrát rozumět postojům lidí, kterým minulý režim zkazil významnou část jejich života. Ale bylo by špatným projevem naší úcty k nim přebírat nekriticky všechny jejich názory. My žijeme svůj vlastní život - nikdo jej neprožije za nás, nikdo nám nevymyslí, jak to máme udělat. Za své činy máme odpovědnost. I za to, zda budeme podporovat svobodu, nebo její oklešťování a rušení. Zda budeme usilovat o otevřenou společnost, nebo o společnost, kde se s některými lidmi „nemluví“. I za to, zda budeme za hrozbu pokládat především KSČM, nebo rasistické vrahy.

Narodili jsme se do světa, který je vším jiným než rajskou zahradou. Značná část lidí hluboce strádá, je ničeno přírodní prostředí. Lidé se zabíjejí ve válkách a štvou proti sobě netolerantními ideologiemi. Takový svět jsme zdědili - a rádi bychom žili ve světě alespoň o něco lepším. Jenže narážíme na svou bezmoc, na to, že jakákoli angažovanost má svá omezení - a také na to, že se na světě nenajde žádná nespravedlnost, žádný zločin, žádné jednání, které je z dlouhodobého hlediska (sebe)vraždou celého lidského druhu, aby z něj neměl někdo zisk. Víš, skoro se nám v takovém světě zdají některé myšlenky komunismu podnětné - přinejmenším jako protilátka vůči dnešní vládě moci, peněz a obrazů distribuovaných globálními médii.

Víš, milá Aneto, psali jsme Ti v úvodu, že máš moc, a trváme na tom. Nebyla to ale celá pravda. Zároveň je to tak, že moc má Tebe. Stala ses jedním z obrazů moci. Je hezké, že se snažíš zpívat bez playbacku, ale to nestačí. Je třeba rovněž reflektovat svět bez playbacku, který Ti jistě ochotně poskytnou různí antikomunističtí bojovníci nebo kdokoli jiný, kdo z Tebe bude chtít udělat ozdobu svého příběhu a svého usilování. Tento playback se jmenuje ideologie: a v jistém smyslu je docela jedno, zda je „komunistická“, nebo „antikomunistická“.

Re: Král Lev
(Maro Skřipský, 21.7.2006 12:23:02)
Odpovědět
a proč sem motáte tu anarchistickou agitku ? Má něco společného s článkem ? Jděte si s tím otravovat jinam, třeba na web KSM, ti Vás za to ještě i pochválí
Best site
(paealiniks, 17.1.2008 7:41:42)
Odpovědět
generic viagraBuy viagra onlineBuy Viagraphentermine 37 5mgCheapest cialisGeneric CialisBuy Cialis Onlinebig sausage pizza
Your site has very much liked me.
(paealiniks, 24.1.2008 12:51:58)
Odpovědět
xmas ringtonesbuy viagra onlinebuy Viagraphentermine 37 5mgcheapest cialismy chemical romance mp3buy levitra onlineviagra genericacialis genericoshut up ringtonebuy cialis onlinefree mp3 downloads
Your site has very much liked me.
(Bober, 28.1.2008 20:59:59)
Odpovědět
Buy viagra onlineBuy levitrabuy cialis onlineakon mp350 cent mp3linkin park mp3rihanna mp3eminem mp3u2 mp3metallica mp3enya mp3timbaland mp3
Your site has very much liked me.
(Bober, 7.2.2008 10:14:07)
Odpovědět
buy viagra onlineBuy levitrabuy cialis onlinebuy cialischeap cialisgeneric cialisgeneric viagracheap viagrabuy viagradownload free ringtonesbuy valium
Your site has very much liked me.
(Bober, 24.2.2008 8:42:10)
Odpovědět
buy viagra onlinebuy cialis onlinebuy cialisbuy propeciaZithromaxbuy viagradownload free ringtonesbuy valiumbuy tramadolgeneric viagrawedding invitation wordingbuy xanax online
Your site has very much liked me.
(Magumba, 4.3.2008 10:15:10)
Odpovědět
buy viagra onlinebuy cialis onlinegeneric viagrabuy propeciageneric cialisbuy viagrabuy valiumbuy tramadoldownload free ringtonesbuy xanax onlinefree mp3 downloads