reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie

Autor: Petr Mach | Publikováno: 6.11.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Recenze: Hans-Adam II. Liechtenstein: „Stát ve třetím tisíciletí“

Kniha Hanse-Adama II. „Stát ve třetím tisíciletí“ (česky vydala Grada Publishing, 2011) vychází ze zkušenosti tohoto státníka s ekonomickým vzděláním, který je nejvyšším představitelem malé monarchie uprostřed Evropy. Lichtenštejnské knížectví má jednu z nejvyšších životních úrovní na světě a daří se mu po staletí hájit vlastní nezávislost – v 19. století na Rakousku, ve 20. století na Hitlerově Třetí říši a i nyní zůstává mimo Evropskou unii.

Lichtenštejnsko je země s úsporným státním aparátem a nízkými daněmi. Referendum roku 2003 potvrdilo novou ústavu, která na jedné straně posílila pravomoci hlavy státu vetovat zákony (za což si země vysloužila kritiku Rady Evropy), na druhé straně dala lidu právo referendem monarchii zrušit a obcím dala ve světě ojedinělé právo na osamostatnění. Toto právo na secesi je i ústřední myšlenkou Liechtensteinovy knihy.

Kniha se v prvních osmi kapitolách zamýšlí nad faktory utvářejícími státy během minulých tisíciletí. Podává historicko-filosofický exkurz do různých podob státu. Zmiňuje, že ačkoliv anarchismus (hnutí za bezvládí) byl původně ve starověkém Řecku mírumilovným hnutím uznávajícím soukromé vlastnictví, později se zvrhnul v socialistické utopie. Jestliže má stát smysl (v oblasti poskytování právního řádu), je třeba klást si otázku, kde bere stát legitimitu, aby se nezhroutil (když stát legitimitu ztrácí, rozpadá se). V minulosti státy často opíraly svoji legitimitu o náboženství (společná náboženská víra dokázala sjednocovat a evolučně mají lidé k víře sklony už tím, že nábožensky orientovaní lidé mívají více dětí). Průmyslová revoluce zbavila moci oligarchii spjatou s církví a oligarchie byla nucena postupovat moc demokraticky voleným sněmům. Důraz na individualismus a liberalismus vedly k nebývalému růstu životní úrovně. Dvacáté století dalo vyrůst národně-socialistickým ideologiím, které poskytly státům novou legitimitu (tyto ideologie se pro oddané obyvatele staly – i psychologicky – jakousi náhražkou náboženství). Národně socialistické státy ale historicky selhaly a selhává i jejich měkká forma – moderní sociální stát.

V kapitálách 9-13 popisuje Hans-Adam II. svoji vizi státu pro třetí tisíciletí. Stát musí být legitimizován demokraticky (být servisní organizací z vůle lidí, nikoliv omezovačem práv lidí) a měl by být díky konkurenci založen na minimálním zasahování státu do hospodářství. Pokud jde o formu demokracie, autor se vyslovuje pro přímou demokracii lichtenštejnského či švýcarského typu. Zastupitelská demokracie bývá často jen zástěrkou pro vládnoucí oligarchii, pak stát ztrácí legitimitu, i když je formálně demokraticky založený. Zásadní roli státu vidí Hans-Adam II. v poskytování právního řádu. Doprava by měla být soukromá, včetně železnic a silnic, stejně jako školství (jen připouští jeho financování skrze stát prostřednictvím poukázek). Sociální politika by měla být ponechána soukromým osobám, příp. obcím. Stát by měl být servisní organizací, kterou by si občan nejen spoluutvářel demokratickou volbou, ale i doslova vybíral – nejen „hlasováním nohama“, ale i možností uplatňovat právo na secesi na úrovni obcí.

Přílohou knihy je vzorový návrh ústavy pro rozličné státy světa – ať již pro monarchie či republiky (návrh koneckonců připouští změnu z republiky na monarchii a naopak prostřednictvím referenda). V případě republiky je prezident přímo volený a odvolatelný, v případě monarchie určuje pravidla nástupnictví rodový zákon. Monarcha či prezident disponují v návrhu právem veta při přijímání zákonů a má i právo zákony sám navrhovat parlamentu. Státu dává ústava pravomoc vybírat nepřímé daně a obcím (krajům) daně přímé. Stát má hospodařit bez dluhů, resp. s přebytkem, který by se distribuoval obcím podle počtu obyvatel. Stejně jako v platné lichtenštejnské ústavě se obcím výslovně dává právo opustit stát, což je asi nejkontroverznější část knihy. Autor je ale o přínosnosti práva na opuštění státu hluboce přesvědčen a věří, že pouhá možnost povede stát k zajišťování co nejlepšího servisu svým občanům.

I aby šel příkladem, zakotvil toto právo nejen do návrhu v knize, ale přesvědčil i velkou většinu vlastních obyvatel, aby takové právo vtělili do nové ústavy. Žádná obec se od zakotvení práva do ústavy v roce 2003 nerozhodla oddělit se od Lichtenštejnska, resp. požádat o připojení ke Švýcarsku či Rakousku. Sama tato možnost vede stát k tomu, aby byl „servisní organizací“ garantující svobodu a právo a nikdo neměl důvod chtít stát opouštět. Hans-Adam II. zmiňuje, že inspirací k formalizování práva na sebeurčení mu bylo mírové oddělení francouzsky mluvící části švýcarského kantonu Bern a vznik nového samostatného kantonu Jura v roce 1974. Hans-Adam II. věří v konkurenci, nejen na trhu mezi firmami, ale i mezi státy, kraji a obcemi.

Když autor na jaře v Praze uváděl české vydání knihy, zeptal jsem se ho na dvě otázky. Zajímalo mě, kteří ekonomové a myslitelé jej inspirovali. Měl jsem za to, že v otázce školství mu byl inspirací Milton Friedman a v otázce práva na sebeurčení Ludwig von Mises. Hans Adam II. potvrdil, že Friedman, Hayek, Mises patří mezi ekonomy, kteří jej ovlivnili, že ale základní přesvědčení o ekonomické svobodě si utvořil během vyrůstání ve své zemi, která se díky hospodářské svobodě a uhájení svrchovanosti stala během dvacátého století z chudé zemědělské země průmyslovým státem s nejvyšší životní úrovní na světě. Ve své druhé otázce jsem se jej zeptal, zda by Lichtenštejnsko podpořilo žádost České republiky o vstup do EFTA (Evropského sdružení volného obchodu), kdyby ČR vystoupila z Evropské unie. Hans Adam II. odpověděl, že jednoznačně ano a že by podpořil členství jakékoliv evropské země v EFTA.

Nemusíme souhlasit se všemi závěry a doporučeními lichtenštejnského knížete, stejně jako nám nemusí být ve všem vzorem USA či Švýcarsko. Kniha je však každopádně inspirativní, člověk málokdy potká ekonomicky vzdělaného státníka-libertariána. V mé knihovničce zaujala kniha „Stát ve třetím tisíciletí“ od Hanse-Adama II. čestné místo hned vedle „Umění vládnout“ od britské premiérky Margaret Thatcherové.

Petr Mach je předsedou Svobodných

Kde vyšlo: Laissez Faire

reklama
1376 čtenářů | 17 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Brabec, 6.11.2011 8:34:32)
Odpovědět
Machu, čti taky něco o tom, jak vybudovat silnou stranu nebo hnutí, nebo si sežeň knížečku: Jak vyhrát volby!!!
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(dexempo, 6.11.2011 8:52:49)
Odpovědět
Drahý Vrabče. Je těžké vyhrát frašku zvanou volby a lidem neříkat nic než čistou pravdu oproštěnou od populismu. Rozumu je jako šafránu a vy jste toho jasným důkazem.
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Dan, 6.11.2011 9:09:33)
Odpovědět
Mach je směšný hlupák a neúspěšný politik, ani tunelpapá už mu nevěří a chce zakládat jin. stranu, takže se tu bude boxovat hned několik maličkých klausostran, ty pak v případné koalici dosáhnout určitě aspoň 5% hlasů :))
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(frantisek zajicek, 6.11.2011 11:54:58)
Odpovědět
Dane,to trapne seskupeni pseudonacku nemuze na 5%dosahnout ani omylem.Vcera Laco Bathory poradal meeting DOSTu a pritomno bylo cca 100 zfetovanych sasku.Bobosikova mezi temito "obhajci narodnich zajmu"sbirala podpisy pro jeji petici"Nenutte nam Euro"i kdyz i tomu nejvetsimu hnupovi je jasne,ze nam Euro nikdo nenuti.Jinak tato lesbien orientovana dama,ktera propaguje osvojeni deti pary stejneho pohlavi,je ten zarny priklad konzervativni vize rodinnych tradic.A Klaus,ten bude rad,kdyz ho nechaji dozit v klidu jeho chalupy ukradene Sudetakum.Ten se dostat pred soud,tak ma minimalne dozivoti.Spis si myslim,ze urcitou sanci na pokoreni 5% hranice ma A.Babis,to je jina vaha,nez Mach,a Macha s Klausem ma rad jako trn v ri.ti,FZ
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Dan, 6.11.2011 12:13:17)
Odpovědět
Souhlasím s tebou, ikdyž se všichni čecho nácci spojí, neovlivní v této zemi nic :-))
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Bor, 6.11.2011 20:18:42)
Odpovědět
Označování lidí šmahem a bez důkazu za nacisty je jeden ze znaků soudobého fašismu. Chápete to? Není to na vás moc zašmodrchané?
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Dan, 8.11.2011 14:24:28)
Odpovědět
Nac ismus je fanatické národovectví, je typické u nás pro hradní politiky a tento servru též.

Klaus je nácek a Petřík je také nácek, mají všechny znaky nacistů.
Re: Nacismus je fanatické národovectví, je typické u nás pro hradní politiky
(Libavá, 8.11.2011 21:22:45)
Odpovědět
Co je na tom, že nechtějí rozpustit tento stát tak jako vy v Bruseli nacistického? e-hňupe
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Evropan Jirka, 6.11.2011 9:54:26)
Odpovědět
Trochu mi ten přístup připomíná dort pejska a kočičky. Vezme se kus Friedmana, kus Misese a pěkně se to zamíchá. Co vznikne snad aspoň někteří z nás ještě pamatují.
Realita je totiž taková, že tyto dva pány je třeba vidět spíš jako protipóly. Prostě se musíte rozhodnout - buď ten, nebo onen. A to je také úkol asi i pro politika budoucnosti Petra Macha. Přeju mu (a nám všem) správnou volbu.
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(felix.julec, 6.11.2011 10:01:15)
Odpovědět
Machu ono to chce taky mimo žvanění vzít za práci a s vhodnými spolupracovníky stejného smýšlení a naturelu dát se do práce.(Myslím tím sestoupit z výšin do terénu.)Jenže mezi garniturou teoretiků,mezi kterými se pohybujete asi těch skutečně pracovitých je poskrovnu.Shrnuto jste neúspěšný politik.Zahrabejte se do knížek a pište ty své výplody.Většině lidí jsou vaše názory eklhaft,ostatním egál.(A to máte ještě jakousi protekci v ČT,-nevím čí zásluhou-protože jste dost často na obrazovce)Jiní,stejně neúspěšní, takové možnosti nemají.
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Evropan Jirka, 6.11.2011 11:15:38)
Odpovědět
Na Petrovi Machovi se mi nejvíc líbí, že nenadbíhá hlupákům, že se nepodbízí čtenářům Blesku a sledovačům TV Nova, že nemanipuluje stádem. On prostě chápe, že změna může přijít jen od slušných a vzdělaných lidí, kterých holt je tolik, kolik jich je. A dělá (společně se svými spolupracovníky) co je v jeho silách, aby jich bylo více. Což chce svůj čas a nejde to uspěchat.
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Dan, 6.11.2011 11:25:00)
Odpovědět
Naprosto souhlasím, věřím že Mach opravdu dělá co může, výsledek je ovšem tragický.

Machje coby ekonom pouze akademický teoretik, coby politik extrémě neschopný člověk, ani jeho Klausohujerismus mu nepomáhá.

Mach je další Klausovým superobřím omylem, neboť tunepapá si ho vybral a spletl se v něm :-)
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(frantisek zajicek, 6.11.2011 12:12:25)
Odpovědět
Jo Jirko,castecne mate pravdu,jenomze se tak jaksi nemuzete oprostit problemu zvany Klaus.Porad jenom hlasate to,co chce tento slyset.At je to SSO,Bobo,Koruna Ceska...Vsadili jste na chromeho kone.Je jedno,jestli Klaus na EU kyda hnuj,broji proti global otepleni,nebo leze do zadku katolicke cirkvi...Lide maji totiz tuto osobu NAVZDY spjatou se zpackanou privatizaci,v dusledku naplanovaneho rozkradeni vseho,co melo byt jen malou hodnotu(a podrobnosti lezou na svetlo vic a vic).Klaus NENI ta spravna volba,muzete si o tom myslet,co chcete.FZ
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Bor, 6.11.2011 20:28:26)
Odpovědět
Setkal jste se někdy v životě s jevem, že někdo má vlastní názory podobné nebo shodné s názorem někoho jiného? Nebo je vám známější situace, že někdo názory přebírá a vlastní nemá žádné? Pokud ostatní lidi podezříváte častěji z toho druhého, pak je to asi i váš případ.
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(felix.julec, 6.11.2011 16:41:56)
Odpovědět
Jirko,on ten Mach je jistě vzdělaný,chytrý člověk,ale prakticky nepoužitelný.Pokud chce člověk něčeho dosáhnout tak za tím musí se vši vervou jít.Když zakopne a spadne na zem,tak vstát a znovu zabrat.To mu není vlastní.Je jako chlapeček na pískovišti,kterému když jiný rozkope bábovičky tak se rozpláče a jde si stěžovat mamince.Není vítězný typ.Kdyby byl chytřejší tak si sežene nějakého spolupracovníka-takový průbojný tank-.On by dodával myšlenku a tank ji prosazoval.Na to je ale asi hodně ješitný a proto by nesnesl někoho PRVNÍHO,aby on hrál až jakési DRUHÉ HOUSLE./To vidíme už v podtitulu MACH předseda SSO (dodal bych členové žádní)/.
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(bublifuk, 6.11.2011 17:25:57)
Odpovědět
Pane Machu, nesmíte všemu věřit. Lichtenštejnský předseda vlády kolaboroval s hitlerem se souhlasem lichtenštejnského vladaře.
Re: Lichtenštejnsko bylo nezávislé na Třetí říši a nyní i na Evropské unii. Libertariánská monarchie
(Felix, 6.11.2011 20:31:31)
Odpovědět
Jeden dobrý údaj o České republice:
http://www.novinky.cz/ekonomika/249655-cesko-ma-paty-nejvyssi-podil-podnikatelu-v-ramci-eu.html?ref=stalo-se
Nedat na kecy z ciziny a dále zvyšovat podíl živnostníků a malorolníků! To je skuteční pravice, která bude Petra Macha podporovat.