reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 3.11.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Vystoupení prezidenta republiky na Velitelském shromáždění 2011

Děkuji za pozvání na toto každoroční důležité setkání, které se už stalo dobrou tradicí a které by mělo být vážnou diskusí – tedy nejen jednosměrným předáváním informací – špiček naší armády s politiky.

Ministr obrany Vondra řekl minulý týden při vojenské přísaze na Hradčanském náměstí – silněji než to naši ministři obrany říkávali v minulosti, neboť většina z nich se s armádou v podstatě bohužel vůbec neidentifikovala – že „armádu potřebujeme“. Řada z Vás tomu byla přítomna. To je výrok velmi netriviální, který v naší zemi nebýval a o to více není nyní zcela jednoznačně přijímán. Zejména na počátku 90. let postoje vlivné části naší politické scény s tímto názorem nebyly v souladu.

Tato věta pana ministra, se kterou souhlasím, však musí mít dovětek. Občanům a zákonodárcům musíme dobře vysvětlit, proč armádu potřebujeme.

Zdá se mi nedostatečné pokoušet se postavit obhajobu potřeby naší armády primárně na základě jejího účinkování v zahraničních misích. Tyto mise – při proměnlivosti politiky a mezinárodní situace – dostatečným argumentem nejsou, a nemohou se stát výlučným zdrojem legitimity armády v očích veřejnosti. Nemyslím, že můžeme být armádou chemické ochrany a polních nemocnic. Není možné změnit armádu ani na pomocný záchranářský sbor například při povodních. Tyto věci sice úlohou armády také jsou, ale pouze TAKÉ.

Hlavní rolí armády je – podle ústavy – bránit celistvost našeho státu. A zde to také všechno začíná i končí. Není to o armádě, ale o státu. Nechceme-li rezignovat na svůj stát, nechceme-li rezignovat na jeden ze základních atributů státu, pak armádu potřebujeme. Tato otázka bohužel dnes nemá samozřejmou odpověď.

Páni generálové a důstojníci, potřebu armády pomůžete obhájit, jen když budete spolu s některými z nás obhajovat existenci našeho státu – ve světě před globalizačními a v Evropě před unifikačními tendencemi. Jedině jako důsledek vážné politické debaty napříč celým politickým spektrem na toto téma je možné vysvětlit, zda armádu potřebujeme a jen za tohoto předpokladu je možné vést vážnou debatu – při dnešních obrovských tlacích na státní rozpočet v důsledku dalšího oslabování ekonomiky – o tom, aby byl na armádu vydělován potřebný objem finančních prostředků.

K tomu, aby byla armáda jen formálním ornamentem na obrazu našeho, o řadu tradičních atributů oslabovaného státu, je příliš drahá. Je-li něčím jiným, a já jsem přesvědčen, že je, resp. by být měla, pak je třeba uvažovat úplně jinak. Pak je třeba odmítnout defétismus, který se v naší zemi, ale i v naší armádě šíří.

Pak je třeba říci, že armáda musí nejen udržovat, ale i zesílit svou morální, profesionální a bojovou připravenost. Pak je třeba říci, že armáda není dopravní stavbou, kterou je v dobách hospodářských obtíží možné zakonzervovat na pozdější dobu. Armáda je živý organismus, který má smysl, jen pokud je na vysoké technologické a profesionální úrovni doby. Stejně tak se armáda nemůže obejít bez elementární profesionální i sociální jistoty vojáků.

Čtěte také:

Klaus: Nemůžeme dopustit, aby se armáda začala dělit na hrdiny z Afghánistánu a na běžné vojáky u nás doma

Klaus: Armáda má sloužit především k obraně vlasti, ne pouze pro zahraniční mise

Občan a obrana jeho státu

Spor o postavení národa, vlasti, rodné země

Nelze zastírat, že v uplynulém období prestiž armády v očích veřejnosti utrpěla. Zapříčinily to postupně se vynořující skandály či nevyjasněné problémy v oblasti vyzbrojování z minulých let (Tatra, pandury, gripeny, CASY a řada dalších), příklady nehospodárného nakládání s majetkem, nerozhodné a neodvážné vyklizování výcvikových prostorů, nekoncepční rušení útvarů a základen, ale i leckdy neplánované odchody vojáků pod tlakem finančních úspor, atd.

Jako vrchní velitel ozbrojených sil budu v politických diskusích stát rozhodně na pozicích početně možná nevelké, ale silné a bojeschopné, technologicky moderně vybavené armády. Armády, v níž se neplýtvá prostředky daňových poplatníků, jejíž vojáci, stejně jako celá společnost, si umějí bez reptání a výhružek odchodem utáhnout opasky, když není dobrá hospodářská situace, ale kteří současně žijí a pracují s jasnou perspektivou.

Věřím, že toto všechno bude tématem Vašeho dnešního jednání, do kterého Vám přeji mnoho zdaru.

Václav Klaus, Ministerstvo obrany ČR, Velký sál, Praha, 2. listopadu 2011

Klíčová slova: EU národní stát Klaus NATO armáda
reklama
1086 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(kap, 3.11.2011 2:57:59)
Odpovědět
Bohužel má náš slovutný pan prezitent poněkud zamžený pohled na armádu ČR. Současná parta žoldáků by nebyla schopna ubránit ani svá kasárna, natož celou republiku. A nejen její šéf č.2 - ministr s modrou knížkou, ale bohužel i vrchní velitel V.Klaus již mnohá léta nedělají pro obranu země nic. Jen umožňují obrovskou korupci ve prospěch firem působících mimo republiku. Není od věci poznámka, že rozhodujícím vlastníkem zmíněných firem (je smutné, že i kopřivnické TATRY) jsou amíci.
P.S. V.Klaus je druhý, první byl Havel.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Kalous, 3.11.2011 6:45:51)
Odpovědět
Ano - armáda je potřebná. Ona se může třeba hodit i k potlačení sociálních bouří nebo chránit ohrožené romské nepřízpusobivé spoluobčany, kdyby nestačila policie. Také s použitím výsadkových letadel CASSA může provést svržení diktátora ve Rwanda Burundi.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Petr 2, 3.11.2011 7:36:17)
Odpovědět
A na cestu si vezmou rakouské panďoury a kalouskovo padáky.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Kalous, 3.11.2011 13:43:00)
Odpovědět
Jé Petře, vy jste mne inspiroval - chybí nám ještě flotila ponorek! Vždyť nám kdysi OSN přidělila někde v Tichém oceánu 75 tisíc km2 mořského dna a platíme za to pár milionů ročně nájem. Byl to výborný kauf, bude tam nafta i zlato, můžeme tam postavit i obrovské podmořské město až to zde předáme Romům. Chtělo by to území chránit ponorkovou flotilou! Jen by to chtělo, aby ty ponorky ozvučnil Saša a ProMopro, pak jsme světové jedničky.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Petr 2, 4.11.2011 13:12:31)
Odpovědět
Naše budoucí ,ojeté ponorky nebudou potřebovat ozvučení,protože při každém nádechu si osády ponorek vymění veškerou komunikaci MEGAFONAMA
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Dan, 3.11.2011 8:54:32)
Odpovědět
Naše armáda nemá žádný smysl už dávno a proto jsme v NATO, nedokázala by ubránit nikdy a za žádných okolností naši zemi.

Jenom pro info čtenářů SRN má k dispozici dneska 85 eurofighterů, 257 letounů tornádo a dalších 133 bombaredérů zásobovacích letounů a tankerů.

Všichni víme kolik my máme gripenů a leoutnů Casa :-)


I kdyby jsme ztrojnásbyli naši armádu, na což nemáme finance, je pořád k smíchu.

Zrušme ji tedy zcela a udělejme smlouvu s partnery s NATO at tu mají základny a letiště, svoje zájmy, jedině tak nás budou chránit.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(ER, 3.11.2011 9:26:54)
Odpovědět
Jste velice naivní, když si myslíte, že ČR a naše zájmy by NATO chránilo.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Kalous, 3.11.2011 13:47:46)
Odpovědět
Ono by to NATO chránilo naše státní zájmy ještě mnohem více než to dělá EU. Třeba by sem přesunuli cikány vyhnané z Kosova nebo živořící v Rumunsku, Maďarsku a u přátel na Slovensku. Naši pravdoláskové by je přijali s otevřenou náručí.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Dan, 3.11.2011 14:15:14)
Odpovědět
Pokud tu NATO bude mít svoje základny rep. jejich členské= země, třeba němci, britové francouzi či američané, nejslépe vícero národnsotí, útok na naši zemi nikdy nebude proveden.

Naše česká národní armáda je jenom parta hnupů + několik elitních jednotek k tomu, naše armáda je ještě mnohem komičtější nežli náše ekonomička.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Kalous, 3.11.2011 14:42:35)
Odpovědět
Bodejť, když zde budou základny NATO - tak na nás nikdo kromě teroristů nezaútočí. Srbové to napochopili a proto jim NATO dalo pořádnou nakládačku pro výstrahu, rozflákali jim zem tak že se posunuli o desítky let zpátky. Kaddáfí byl také osel - měl to udělat jak šejk Bahrajnu, dát do Libye americkou námořní základnu a mohl postřílet klidně vzbouřence do jednoho a nikoho by nezajímali. Proto navrhuji umístit do Náměště n. Oslavou letku bombardérů US AIR FORCE, ať tam máte trochu muziky z leteckých motorů k dobrému pivu.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Niky, 4.11.2011 9:57:16)
Odpovědět
L Klausová presidentkou a V Klaus premiérem a hned nás bude NATO bombardovat. Myslím komunisticko-fašistické NATO!
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Stilet, 3.11.2011 15:26:46)
Odpovědět
ČSR vůbec nikdy nepotřebovala a nepotřebuje armádu. Mělo a má armádu jen proto, že ji mají i jiné státy. Ti nešťastní zaklaďácí se na té vojně jen učili šurovat chodby, zdravit a čistit zbraně a samozřejmě pochodovat. Jen né se učit zacházet se zbraněmi a cvičtit se k boji. Za té první republiky mělo ČSR alespoň policií. Dnes má jen kašpary v uniformách policie. Také jen proto, že policií mají jiné státy. Tu armádu kterou dnes ČR má, má sice už nějaké bojové zkušenosti, ale bránít by mohla tak asi jednu vesnici. A to je sakra málo. Rovněž si myslím, že by ani NATO nestálo zato bránít takový stát.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Stilet, 3.11.2011 16:05:46)
Odpovědět
Dane, hlásáš prasarnu. Hlásáš že za ČR mají bojovat a krvácet jiní. Nevím proč by to měli dělat. Jistě že takovou armádu jakou mělo Čsl. už od roku 1918 vůbec nepotřebuje. Ale také potom není třeba existence takového státu.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Dan, 5.11.2011 17:57:02)
Odpovědět
Ano, udělají to na základě smluv, dobrovolně za peníze a zcel v souladu s NATo ..

Tak jako to dělají po celém světě, je to ochrana za peníze, zdrama to nechceme..

prostě naše Klausomafijí a korupcí ožebračená země na svoji funkční armádu už nemá a nic jin. jí nezbývá..
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Agent, 3.11.2011 9:38:34)
Odpovědět
Dane,neříkejte nám,kolik a čeho má také zmenšená armáda v NSR.Spíše se snažte zjistit,jakou vojenskou silou disponuje třeba Rakousko,Švýcarsko,nebo třeba Belgie.Potom se také zmińte o Polsku,Maďarsku,Slovensku,aby byl přehled.Za informaci předem děkuji.Apropó-armádu ,jakkoliv malou,lze neuváženě zlikvidovat poměrně snadno,udržet a mít ji bojeschopnou je již horší.Dane,je to fór,nic nezjišťujte,aby jste neměl problémy.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Kalous, 3.11.2011 18:58:09)
Odpovědět
Agente buďte bez obav - Dan se jen zeptá svého přítele V. Klause, ten prý vše ví od KGB.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Dan, 5.11.2011 17:54:47)
Odpovědět
základní informace si zjistíš na

army-technology.com
naval-technology.com

přesné potom ve statistikách CIA, i ty jsou na netu..


:-)
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(DAP, 3.11.2011 9:59:16)
Odpovědět
Armádu (pro obranu státu, což je jejím prvotním posláním) už dávno nepotřebujeme - leda na obrovské rozkrádání rozpočtu v obřích a nesmyslných armádních zakázkách, což spoustě lidí také silně vyhovuje.
OŽEROU SE VŠICHNI VOJÁCI A SKONČÍ SNAD ZAHRANIČNÍ MISE!
(Jj. - kpt. v.v., 3.11.2011 10:15:52)
Odpovědět
A tak jsem se dočetl zprávu, jak mezi našimi vojáky na americké základně v afghánském Lógaru začíná upadat morálka. A že 2 elitní vojáci se před několika dny opili a dokonce při tom snad dělali i výtržnosti. Z tohoto důvodu tak musí předčasně domů. Dokonce US vojenská policie prý tvrdila, že „jeden z nich se vzpouzel a byl drzý“. Aféra tedy ohrožuje i jejich profesionální vojenskou kariéru, navíc v zahraničních misích vojáci nesmějí vůbec pít alkohol. Podobně někdy před 2 lety v Kosově pár vojáků zase kouřilo marihuanu, nebo se opili a poprali se s finskými kolegy. Pak už jen cestovali domů a skončili v armádě. Takže trestat armáda umí, jen jestli někdy hledali také důvody podobných situací. Například stresy z bezvýchodných situací, z odloučení od rodiny, ponorkové případy vzájemných krizí a nezvládnutí nebezpečných a těžkých situací psychicky. Ono to sloužení v cizím žoldu asi taky není ten nejpříjemnější a nejbezpečnější způsob práce a obživy.
Pokud by se opili všichni vojáci, skončily by i zahraniční zbytečné mise?
Takže rebelsky – pokud si ukončení nejrůznějších zahraničních misí kdoví kde ve světě neumí „vydupat“ naše opozice v našem parlamentu, tak by se mohli manifestačně a kolektivně opít všichni kluci jednotlivých jednotek, a pokud pak bude velení armády konat stejně, skončily by mise a kluci by byli doma. On ten „nevoják“ Vondra by to jistě kamarádům v NATO a Bílém domě uměl vysvětlit. Jsme přece národ Švejka (samozřejmě i válečných hrdinů – ale to se hájily zájmy země z donucení cizích agresorů) a tak ať už s námi zase někde jinde ve světě už raději ani nepočítají. Nakonec by se asi ušetřilo ve státním rozpočtu, nemusely by se pak následně konat vojenské pohřby a rodiny by nemusely zůstávat bez synů, manželů a děti bez otců. Jenom, co pak s tím Vondrou, už si tak navykl na ty maskáče a drahé vojenské hračky …?
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Richard, 3.11.2011 10:21:01)
Odpovědět
Souhlasím s panem prezidentem jako poslední dobou vždy.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Srnec, 3.11.2011 10:39:44)
Odpovědět
Kpt.v.v.je naštvaný?Kde zůstali patrioti?Nakonec-dělejte co umíte,čs.lidu to už začíná být jedno!!
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Miroslav Dostálek, 3.11.2011 11:42:31)
Odpovědět
Ještě bych k titulku přidal větu : a pokud chceme rozumět špičkové technice , kterou si pomáháme k udržení životního standartu , nemajíce u Břeclavi kuvajtská ropná pole . Pracoval jsem celý život v automobilním a leteckém průmyslu a vím proto o čem hovořím .
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Vojta, 3.11.2011 10:49:28)
Odpovědět
Myslí si více lidí také co já?Není cílená rozkrádačka v armádě záměr poškodit prestiž a potom ji takto zlikvidovat,respektive znemožnit?Vážení,když to nejde po dobrém,tak to půjde po zlém!Bůh s námi.
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Felix, 3.11.2011 14:03:08)
Odpovědět
Toto téma je významné, ale trošku jinak, než zde uvdeno. Jde opět o vztah centralizace a decentralizace. Víme, že soudruzi komunisté v době před r. 89 dělali všechno naopak, než se dělat mělo. Vysloužili si tak pověst pitomců. jak je tomu dnes? Armáda ČR se rozpadá, pan president vtipně poukázal na jakési nemocnice v Afghánistánu a ještě na jednu blbost. Přitom armáda státu je PRVNÍm z toho, co by mělo být centrálně řízeno. Pozorujeme, že tak tomu není. Zato je prohlubováno centrální řízení všeho možného, co by mělo být v kompetenci nižších úrovní státu, stát reguluje téměř všechno. K tomu, aby si obce samy vybírali daně je cesta tak dlouhá, jak je dlouhá k samému zničení ČR. Tedy: v otázce centralizace a decentralizace dělá tato vláda OPĚT vše naopak, přesně tak, jak to dělali komunisti. A zdá se, že dnes je situace horší než tehdy. Hlupáčci si sice mohou koupit pomeranče a herní konsole, mohou cestovat skoro kam chtělí, ale za komunistů byl přece jakýs takýs odpor, i v řadách KSČ k předávání pravomoci ještě výš, na RVHP. Dnes jsou někteří vidinou této ještě větší centralizace než kdysi přímo fascinováni. Proto je situace horší než za komunismu. Ozval se zde soufalý nářek - tak tu armádu zrušme rovnou. Tak postupovat nelze, je třeba naopak, aby si každý ujasnil ono klíčové dilemma mezi centralizací a decentralizací, aby si tuto věc dobře osvojilo co nejvíc lidí, a kdo může něco udělat nebo aspoň napsat, nechť jde do toho. Plané stesky nic nezmohou.
Konkrétně třeba: není třeba zrovna poukazovat např. na to, že tzv. český ministr zahraničí kde spí, ale spíš ukázat, že v této naprosto klíčové a základní otázce centralizace a decentralizace jsou jeho postoje horší, než komunistické. A ty snad byly zločinné, ne? Nebo se oprávněně věnuje pozornost černým bandám na svereu Čech. Jak často zní vlání po zásahu státu. A jak skoro není slyšet hlas, který by vyzýval k zásadnímu posílení role tamních obcí a měst a naopak k tomu, aby se centrum do těchto věcí radši vůbec nepletlo. Pozorujme toto: pokud by centrum skutečně do řádění černých tlup nezasahovalo, kdo se ozve první? Uhodli jste: brusel. Tedy centrum ještě vyšší. není to příznačné pro to, že otázka centralizace a decentralizace je klíčovou otázkou dneška? Ne ten Vondra. Kolik se napsalo článků o kase promopra. Ale je to u Vondry to hlaví? Není. Hlavní je u něo to, že pan Vondra, americký špión a nohsled zásadně českou armádu likviduje jen na ty nemocice a tzv. útvary rychlého nenasazení. Je horší, než komunisti, když se vzhlíží k centru vyššímu, než je státní? Jednoznačně je. Protože komunisti českou armádu budovali. Sice blbě, protže to byli blbci a jinak neuměli, ale budovali. Pan Vondra ji cílevědomně likvidje. To už máte třetí příklad dvojice centralizace a decentralizace. A šlo by pokračovat dál. Např. co takhle Kalousek? Není on větším mistrem v centrálním přerozdělování než byli komunisté. Jeznoznačně je horší, žádný komunista ministr financí nebyl tak důmyslný v posilování centra, jak tento, který přerozdělování, centrální přerozdělování, povýšil na vědu. Takže si to zopakujme: která je ta zásadní otázka, která rozhodje o zítřku našeho českého státu?
Re: Klaus: Armáda má smysl pouze, pokud chceme mít suverénní stát
(Felix, 3.11.2011 16:33:05)
Odpovědět
Zrovna teď koukám, jak centralizuje echt pravicový Heger - nepřipomíná to bruselské regulace?
http://www.novinky.cz/domaci/249424-predepisovani-leku-na-objednavku-farmaceutickych-firem-ma-skoncit.html?ref=stalo-se
A lid jásá, jak je to všechno pěkně regulováno. krátce a dobře, předpisy i na vyměšování. Detailní.