reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama

Autor: Petr Mach | Publikováno: 10.11.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

To nejmenší, co by měla ČR udělat: vyvázat se z povinnosti přijmout euro

Míra integrace v rámci Evropské unie je vždy dána smlouvami. Různé země a různá území EU mají smluvně sjednánu různou míru integrace. Třeba na Gibraltar se nevztahuje ani společná zemědělská politika, ani společná daňová politika. Tak to stanovila Smlouva o přistoupení Velké Británie k Evropským společenstvím. Gibraltar má vlastní měnu a nepatří do Schengenské oblasti zrušených hraničních kontrol. Je v podstatě zapojen jen do společného bezcelního obchodu v rámci Evropy.

Ani Irsko a Velká Británie nepatří do Schengenu. Tyto země mají naopak mezi sebou (a s ostrovem Man a ostrovy Jersey a Guernsey) sjednánu svoji „Common Travel Area“.

Dvě členské země EU mají také výjimku z eura: Dánsko a Velká Británie nemají euro a nemusejí ho zavést.

Polsko a Velká Británie mají výjimku z Charty základních práv EU, takže Evropský soudní dvůr nemůže vynášet rozsudky týkající se výkladu těchto sociálních práv. Stejnou výjimku bude mít i Česká republika, pokud ji česká vláda vnese při jednání do Smlouvy o přistoupení s Chorvatskem a pokud bude smlouva ratifikována.

Čtěte také:

Evropské národy potřebují svobodu a nezávislost. Konec EU se blíží

Analýza: Vystoupení z EU by přineslo České republice prosperitu

Neototalitní EU je tragikomická, ale Evropa umírá a za pár let už tu nebude. Evropská komise jako soubor kreténů a parazitů

Každá země má tedy takovou míru integrace, jakou si vyjednala ve smlouvách.

Nejmenší míru integrace má evidentně Velká Británie, která není ani v Schengenu, ani v eurozóně a ani se na ni nevztahuje Charta evropských práv. Přesto i v Británii roste počet lidí, kteří by chtěli ještě menší míru integrace. Hlasování britské sněmovny o tom, jestli se má vypsat referendum o vystoupení z EU, i rostoucí podpora Strany za nezávislost Velké Británie (UKIP) svědčí o tom, že i stávající míra integrace je pro mnoho Britů přílišná.

Eurozóna je více než euro

Kromě toho je zde devět členských zemí, včetně České republiky, které zatím nemají euro, ačkoli se jich týká povinnost ze Smlouvy ho zavést. Smlouva neříká, kdy se má v ČR euro zavést, říká jen, že o tom rozhodne Rada EU, buď na návrh Evropské komise, nebo na žádost členského státu.

Členství v eurozóně s sebou nese nejen samotný fakt, že se v obchodech platí společnou měnou. Znamená to mnohem více.

Znamená to převod devizových rezerv na Evropskou centrální banku, svěření veškeré měnové politiky ECB. Nově to také znamená zapojení se do fiskálních transferů na pomoc krachujícím státům eurozóny a podléhání takzvané společné hospodářské vládě EU. Považuji za šťastné, že Česká republika zatím není členem eurozóny. O zrušení naší dočasné výjimky ovšem může podle článku 140 Smlouvy o fungování EU rozhodnout Rada ministrů EU kdykoliv. Teoreticky bychom předem měli plnit maastrichtská kritéria, ale v minulosti rozhodla Rada o zavedení eura mnohokrát, aniž by země maastrichtská kritéria plnily. Řecko, jak známo, neplnilo žádné kritérium, podmínku nízkého dluhu dalece neplnila Itálie, Belgie, Německo či Francie.
Evropská unie je nyní v problémech v souvislosti s eurozónou. Přemýšlí, jak bude muset měnit základní smlouvy. Například proto, aby eurozóna mohla mít od roku 2013 záchranný fond, ale i k tomu, aby Řecko mohlo znovu zavést národní měnu.

Tato potřeba změny smluv ze strany Francie a Německa je ideální příležitostí pro Českou republiku sjednat trvalou výjimku ze zavedení eura, takovou, jakou má Velká Británie a Dánsko. Kdyby česká vláda chtěla, mohla by jednoduše v Bruselu říct: Ano, schválíme vám v parlamentu změnu smlouvy, abyste si mohli vytvořit záchranný fond. Ale musíte souhlasit s vyvázáním České republiky z povinnosti zavést euro.

Výjimka z Listiny práv EU

Blízko realizaci je i vyvázání České republiky z jurisdikce Listiny základních práv EU přidané k Lisabonské smlouvě. Byla to akceptovaná podmínka prezidenta Klause při podpisu smlouvy. Tento závazek stvrdila Evropská rada, tak nic nebrání tomu, aby se přidal k některé následující smlouvě, kterou budou ratifikovat všechny členské státy. Ačkoli se hovoří především o ochraně České republiky před možným rozsudkem Evropského soudního dvora ve prospěch stěžovatelů na diskriminaci podle občanství při restitucích majetku, dosah této výjimky bude mnohem hlubší.

Například Velká Británie sjednala tuto výjimku nikoli kvůli restitucím, ale kvůli tomu, aby EU nevykládala svými rozsudky extenzivně některá sociální práva občanů EU obsažená v Chartě. Tak jako konečný výklad „práva na práci“, „práva na vzdělání“, „práva na azyl“ či „práva na bezplatné služby zaměstnanosti“ je v Británii v pravomoci britských soudů, u nás tento výklad bude v konečné instanci v pravomoci našeho Ústavního soudu a Evropský soudní dvůr se nebude moci zabývat případným odvoláním.

Nejpozitivnější na evropské integraci je volný obchod a bezvízový styk. Na tuto pozitivní integraci ale Evropskou unii nepotřebujeme. Bezcelní obchod mezi 27 státy EU, Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem zajišťuje separátní smlouva zvaná Evropský hospodářský prostor.

Na volné cestování a obchodování nepotřebujeme ani společnou měnu, ani dotace a platby do rozpočtu EU, ani směrnice o biopalivech a solárních elektrárnách. Kdyby Česká republika vystoupila z EU a ponechala si jen volný obchod, zůstalo by jí jen to dobré z evropské integrace. Jsem ale realista. Myslím, že dříve, než se povede v České republice prosadit vystoupení z Evropské unie, rozpadne se EU sama.

Petr Mach je předseda Strany svobodných občanů

***
 

Vyšlo v týdeníku Euro

reklama
1949 čtenářů | 18 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(felix.julec, 10.11.2011 8:09:42)
Odpovědět
Jeden z mála článků od Macha se kterým se dá souhlasit.EU asi předběhla v jakési euforii(chtěnou)dobu vzniku a tím i svoji struktůru.Možná všechno mělo jít pozvolněji.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Dan, 10.11.2011 9:47:31)
Odpovědět
Tento Machův článek je další z jeho sci fi serie, rozpad EU není nastole dokonce ani eurozony, krize národních ekonomik a jejich dluhů, nikoliv eura se blíží i k nám a napadá korunu, koruna klesá rychleji nežli samotné euro :))

Mach se zase projevil jako trotl podléhající novinářským kachnám a klausofílii :-)
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Petr 2, 10.11.2011 10:09:38)
Odpovědět
Milý Dane.
Tvoje jmenovkyně Dana má alespoň tu výhodu,že chrání ženy před nežádoucím početím.
Teď se,ale ptám,jakou výhodu přinášíš pro společnost Ty ???
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Felix, 10.11.2011 11:06:52)
Odpovědět
Zahlédl jsem náhodou tento příspěvek a musím konstatovat, že zatímco ona Dana je protilidská, je pan Dan jen protihradní, čili i když s ním nesouhlasím, stojí o mnoho řádů výš, než ono perversní a hnusné cosi.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Drake, 10.11.2011 11:08:12)
Odpovědět
Jo tak ona se neblíží krize eura? A čím platí Řecko, Portugalsko, Italie, Španělsko? Myslíte že krach těchto ekonomik nebude mít na Euro dopad?
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Dan, 10.11.2011 22:47:43)
Odpovědět
Určitě ne, je to krize některých národních ekonomik, jejich vliv přinese pokles eura a zhroucení menších volativních měn mnoha zemí.

Nepředpokládám zhroucení koruny české, ale její zásadní pokles i proti euru, který už nastal ale vyvrcholí na jaře, koruna ztratí proti euru i dolaru a česká ekonomika v lepším případě bude někde kolem 0,4%+, ale hrozí i recese.
Podobně jako v první vlně poškodí slabá a volativní koruna naši zemi, lidem doporučuji jednoznačně vyvést úspory pryč z tohoto klausova politického projektu, nejlépe do dolaru, šv. franku norské koruny, nebo singapur d, provozní firemní kapitál doporučuji převést do eur, koruna dopadně hodně špatně.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Go away, 10.11.2011 12:42:35)
Odpovědět
Machu,Machu-pokračujte ve svých výlevech-Klaus vás sleduje z Hradu a má z vás velkou radost.Čím více se Česká ekonomika potápí,tím lépe pro euskeptiky.Je to na co svést.A až naše re-publika půjde do kytek/vůbec ji to nepřeji/,tak je opět možné všechno svést na EU.výmluva je u nás nejvyšším kalibrem.
you go away too :D
(dedalebeda, 10.11.2011 13:13:37)
Odpovědět
Lol, moc koukas na bednu...
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Felix, 10.11.2011 14:18:09)
Odpovědět
POZOR, prosím
Sensační text
http://www.klaus.cz/clanky/2963
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Felix, 10.11.2011 16:47:00)
Odpovědět
Dovolím si ocitovat:
"Re: Tahanice kolem Řecka nám v přímém přenosu obnažují celou bídu Evropské unie
(Felix, 7.11.2011 16:57:09) Odpovědět
Ostatně, Řecko je zachráněno, dospělo do finálního stadia. V jeho čele bude stát Lucas Papademos, což už není Řek, ale Evropan."
Tak už se tak stalo, předpověď splněna. Euročlověk, který likvidoval drachmu, ji znovu zavádět nebude, jde konečně o euročlověka, dosazeného Bruselí. (Kdosi reagoval, že novým názvem Řecka bude Europrdelos - bruselská provincie; pane Streite, pozor, ne německá - Německo čeká v dlouhodobém horizontu stejný osud.)
No a v Itálii se to udělá zrovna tak s euročlověkem Mario Montim.
Hlásí se ještě někdo s nějakými problémy okolo eura?
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Felix, 10.11.2011 16:54:07)
Odpovědět
Ještě je to potřeba uvést do širších souvislostí - bude vybombardován Írán. A zbude jen Sýrie, která se sama položí. A svět bude konečně náš.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Dan, 11.11.2011 8:38:58)
Odpovědět
K Iránu jenom tolik, že nedržet nad ním ochranu čína /bere od něj 30% veškeré spotřeby ropy/ a rusko /staví sním jaderný program a dodává mu zbrojní systémy/ už dávno by byl bombaerdován.

Moc se otom nepíše ale NATO má kolem Iránu dlouhodobě rozmístěno velké množství lod a ponorek a ty už dávno jsou zaměřeny, tedy jejich rakety na iránské cíle.
Francie má novou leteckou základnu v Saudské arábii, angličané tam mají 2 a USA dokonce 6.

Američané také postupně shromáždili armádu v Kuvajtu, mají tam už 50 000 mužů a stovku letadel.

Suma sumárum, Irán je dávno obklíčen vojsky NATO a při útoku na Libyji byly tyto některé síly použity, odkloněním od tohoto obklíčení, dočsně.
Pak zde máme Izrael..

šance Iránu jsou nulové, po likvidaci jeho 2 rafinérijí bude do měsíce uplně bez pohoných hmot..

Taková je realita.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Felix, 11.11.2011 8:49:26)
Odpovědět
Ano. Toto je realita atlantických prasat:
http://www.youtube.com/watch?v=KRfa0IWAPvg
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Dan, 11.11.2011 12:54:41)
Odpovědět
Ano i tohle je pohled na věc, otázkou je kde by dnes byl západ kdyby se choval pacifisticky, kde by dnes byl Izrael kdyby se choval pacifisticky a co by dělali muslimové majíce vojenský potenciál západu, že ? :-)

je třeba více realismu a méně idelismu, na tom se opravdu v životě stavět Felixy nedá.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Felix, 11.11.2011 13:09:17)
Odpovědět
Přesně tak, je třeba realismu. Já sice nevím, kde by byl Západ a Izrael, kdyby ... sem si může každý dosadit co chce, ale realisticky vím, kde je teď: v záchodové smrduté žumpě - jak realisticky ukazuje právě to video. Jsou sice lidi, kteří se dotyku s výkaly okolo sebe brání, snad třeba zrovan Vy, ale smrad a výkaly doléhají stále silněji. Co bylo před 20 lety nemožné, je dnes už běžné. Ano, to je Západ , to je Izrael. Zcela realisticky, s řevem, nástroji a výkaly, barevně.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Dan, 11.11.2011 14:00:43)
Odpovědět
Víte v celém světě platí zákon silnějšího, ať se nám to líbí nebo ne, naše civilizace jakkoliv je nyní v nedobré situaci, za což si může sama, by nikdy neexistovala nebýt silných armád a desítek a stovek válek jež vedla se svými sousedy.

Psacifista je jenom naivní snílek, který nechce vidět realitu.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(Felix, 11.11.2011 14:22:38)
Odpovědět
Vždyť se podívejte na to video, to je přece realita. A nechte to dojít až do konce, ten je nejrealističtější. Ty armády jsou potřeba právě kvůli tomu, aby to video bylo reálné.
Re: Dříve, než se ČR podaří vystoupit z EU, tak se unie rozpadne sama
(kap, 10.11.2011 22:43:47)
Odpovědět
Doufám, že nám v čele státu vydrží prezident V.Klaus co nejdéle a že (přes veškeré své předchozí chyby - např.privatizace) udrží ČR, alespoň to co máme nyní, mimo tem humus zvaný EU. A že nebude opakovat svůj (pro mne nepochopitelný) souhlas s "modernizovanou" Lisabonskou smouvou !
P.S. pane Machu, to co se stalo po podpisu oné "moderny" Vám u prezidenta Klause nevadí ??