reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 10.11.2011 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Poznámky k makroekonomickým dilematům dnešní Evropy a Ameriky

Děkuji za pozvání k diskusi na toto zajímavé a v dnešní době vysoce aktuální téma. Vzpomínám si, že jsme se zde před rokem při stejné příležitosti poměrně obšírně a navíc přiměřeně kriticky věnovali tématu příbuznému – euru. Dnes bychom o stejném tématu mohli mluvit znovu, neboť situace je stejná, nebo spíše horší. V Evropě se – přes horečně probíhající summity politiků – v důležitých věcech za uplynulý rok nezměnilo vůbec nic. Krize eurozóny pokračuje, a nejsmutnější je to, že si rozhodující evropští hráči stále ještě myslí, že vznik eura byla dobrá myšlenka, kterou pouze někdo pokazil.

Je evidentní, že to dobrá myšlenka nebyla a že ztroskotat musela. V posledních týdnech opakovaně – a zcela souhlasně – cituji větu z nedávného článku bývalého britského ministra financí Nigela Lawsona, že „rozhodnutí o Evropské měnové unii bylo jednou z nejvíce nezodpovědných politických iniciativ poválečného období“ (v článku „We Need a Constitution to Protect Us from a Superstate“, The Times, 5. září, 2011).

Čtěte také:

Eurozóna je Titanic

Vysolíme stamiliardy Řekům jako Slováci, kteří se podělali, zlobí se ekonom Ševčík. EU: Chudým se bere, bohatým dává

Klaus: Můj nesouhlas s přechodem na euro plyne z obavy, abychom nedopadli jako Řecko

Držme se koruny. Merkelová a Sarkozy žádné řešení dluhové krize nenalezli

Téma fiskální a měnové politiky navržené pro dnešní rozpravu je v mnohém podobné. V loňském roce bylo zřejmé, že se mluví o Evropě. Název dnešní rozpravy nespecifikuje tu část světa, kde neúměrně ekonomickému výkonu rostou veřejné výdaje a kde je monetární expanze používána jako falešný lék proti nikoli monetárně vzniklému problému, proti finanční krizi a ekonomické stagnaci. Přesto je na první pohled evidentní, o jakou část světa jde.

Celého světa se tedy naše diskuse ani letos netýká. Týká se pouze Západu, Evropy a Spojených států amerických. Týká se té části světa, která svou nezodpovědnou politikou v závěru minulého desetiletí dopustila hlubokou finanční a ekonomickou krizi, která v návaznosti na to vyvolala dnešní dluhovou krizi eurozóny a která – jak je vidět – v těchto chvílích směřuje ke krizi další. Řada ekonomických indikátorů ekonomický propad či minimálně zpomalení v budoucnu naznačuje velmi přesvědčivě.

Příčiny těchto problémů nejsou úzce ekonomické a už vůbec ne výlučně finanční či měnové. Západní civilizace v posledních desetiletích udělala osudovou chybu: sama sebe přetvořila v ekonomicko-sociální model, který neklade na první místo ekonomickou výkonnost, od které by se mělo všechno další odvíjet, ale který na první místo klade autonomně se vyvíjející nároky jednotlivců, různých zájmových a sociálních skupin, ale i celých států. Je to radikální obrácení řazení klíčové sekvence, a v tomto smyslu je to podobné komunismu.

Rozhodující začalo být slovo nároky a jeho odtržení od slova výkon, produkce, nebo s výkonem spojené příjmy. Neadekvátní růst veřejných výdajů, ke kterému v mnoha zemích západního světa v poslední době dochází, není způsoben ničím jiným, než možností tyto dvě věci oddělit. V soukromé sféře je toto oddělení technicky možné díky existenci bankovního úvěru, a není sebemenších pochyb o tom, že bylo lehkomyslné poskytování bankovních úvěrů (a všech na ně navázaných finančních instrumentů) jednou z klíčových příčin vzniku nedávné hluboké finanční krize. Ve sféře veřejné je toto oddělení možné díky existenci států a jejich specifické rozpočtové politiky, kdy u státu chybí – nikoli dlouhodobě, ale v kratším časovém období – „tvrdé rozpočtové omezení“. Vznik dluhové krize států je dán možností krátkodobě nevyrovnávat státní rozpočet. Nic více a nic méně v tom skryto není.

Růst veřejných výdajů, rychlejší než růst příjmů institucí tyto výdaje realizujících, je – jak dobře víme – ekonomicky možný do té doby, dokud je někdo dluh státu, vyjádřený ve státních dluhopisech, ochoten kupovat. To platilo celá staletí, a proto se také celá staletí opakovaly a opakují bankroty států. Co je nového právě v dnešní době? Jako nové vidím čtyři věci:

- míra nárokovosti a pocit možnosti nevázat nároky na to, zda na tyto nároky máme, dosáhla v dnešní západní společnosti mimořádného rozměru, historicky – mimo období válek či jiných mimořádných situací – neznámého. Nemá to jen bezprostřední ekonomicko-sociální příčiny, je to odraz celkového posunu základního paradigmatu uvažování západní společnosti. To by však bylo téma na samostatnou rozpravu;

- západní společnost se po několika desetiletích opět navíc vrátila k bezmezné víře v keynesiánskou doktrínu, která deficity státních rozpočtů obhajuje a ospravedlňuje a která navíc věří v jejich produktivní účinek. Kdybych teď byl na filozofické fakultě některé z našich univerzit, pokoušel bych se nesmyslnost této doktríny studentům vysvětlit. Doufám, že to na pražské Vysoké škole ekonomické, tím spíše na této fakultě, není třeba;

- specifickým fenoménem posledního desetiletí v Evropě byl zrod Evropské měnové unie, která do sebe posbírala ekonomicky velmi různorodé země, země s odlišným fiskálním chováním, země s odlišným sklonem k inflaci, se sklonem k odlišnému vývoji exportních a importních toků, s velmi se lišícím sklonem k úsporám a investicím a která tyto země zbavila klíčové ekonomické veličiny, kterou je nejvýznamnější ze všech cen – měnový kurs. Tyto země jednotným měnovým kursem ztratily potřebné signály o sobě samých. A nejen to. I vnější svět na ně začal nahlížet – což bylo jeho tragickým omylem – jako na země stejné a výsledkem bylo, že se mohly – neúnosně dlouhou dobu – v podstatě beztrestně zadlužovat. A řada z nich se také neúnosně dlouhou dobu zadlužovala. Proto dnešní dluhová krize;

- monetární expanze není, ač si to extrémní keynesiánci typu Paula Krugmana a Josepha Stiglitze snad skutečně myslí (ač ani tomu já nevěřím, protože tak hloupí nejsou), ani cestou z ekonomické recese, ale už vůbec není cestou z dluhové krize evropských států a USA. Monetární expanze může ovlivnit jen monetární veličiny, může vyvolat inflaci a ta může smazat dluhy. Monetární expanze nemůže smazat dluhy bez vyvolání inflace.

Abych se vrátil k názvu naší rozpravy, zcela nesmyslně rychlý růst veřejných výdajů posledního desetiletí není v Evropě odstranitelný „polepšeným“ chováním evropských ministrů financí či evropských vlád. Jedná se o důsledek fundamentálního systémového defektu, který je produktem omylu Evropy, a to jak co se týče modelu evropského integračního procesu, tak co se týče modelu evropského ekonomicko-sociálního uspořádání. Odstranění tohoto systémového efektu není v moci rozhodnutí toho či onoho evropského summitu. Jde o věci daleko hlubší. Tento problém nemá jednorázové řešení. Vyžaduje řešení systémového typu a to se nedá docílit sebelepší dohodou Angely Merkelové s Nicolasem Sarkozym, kteří navíc od samotného počátku jdou zcela špatným směrem.

Už teď je cena chybného systémového uspořádání Evropy obrovská. Varovné je to, že tato cena bude – nedojde-li k transformaci, blízké svým rozsahem a hloubkou naší transformaci po pádu komunismu – nikoli lineárně, ale exponenciálně narůstat. Buď bude v Evropě taková transformace rychle provedena, nebo se Evropa stane periferií dynamicky se pohybujícího zbytku světa.

Václav Klaus, veřejná vědecká rozprava na téma „Kdo může za růst veřejných výdajů v posledních desetiletích a je monetární expanze vhodným lékem?“ na Národohospodářské fakultě VŠE, Praha, 9. listopadu 2011

Klíčová slova: EU národní stát Klaus fašismus ekonomika
reklama
1538 čtenářů | 23 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Brabec, 10.11.2011 4:06:06)
Odpovědět
Zlata slova ! Publikujte to ve všech novinách
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Jirka, 10.11.2011 8:06:01)
Odpovědět
Blázníte? Nezapomeňte, že většina novinářů Václava Klause bytostně nesnáší z několika důvodů:
1) převyšuje je vzěláním a rozhledem
2) má vyšší IQ
3) jeho nepopulární názory se časem většinou potvrdí

Takže si buďte zcela jist, že v žádných tištěných médiích se výše uvedený text neobjeví.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(C.Q.Lafayette, 10.11.2011 17:31:26)
Odpovědět
Tak to je naprosto přesná poznámka. Palec nahoru!
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Standa 1, 23.11.2011 17:57:29)
Odpovědět
To nejhorší co mohlo svět potkat byl socializmus, neregulovaný kapitalizmus a u Česka k tomu přistupuje klausizmus
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Niky, 10.11.2011 10:50:47)
Odpovědět
Dnes V Klaus v Porýní-Vestfálsku. Jeho přednášky v Dusseldorfu a Dortmundu jsou již dlouho beznadějně vyprodány!
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Standa 1, 23.11.2011 18:00:04)
Odpovědět
Garantuji, že kdyby zde přednášel Goebels nebo Pepík Stalin, tak že bude ještě víc vyprodáno!
Čím horší kreatura, tím raději si ji lidé poslechnou!
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(felix.julec, 10.11.2011 8:35:04)
Odpovědět
Že se Ševčík nedrží vždy stejné zásady.Viz CHUDÝM SE BERE A BOHATÝM PŘIDÁVÁ.Pokud se jedná o Řecko a EU je mu vše jasné.Pokud se jedná o ČR má problém a starost o rozhazování "SOCIALISTICKÝ PŘÍSTUP LEVICE".Ševčíku jak to tedy je?Na svůj účet může sice každý tvrdit co chce.Měl by to být vždy stejný způsob myšlení.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(kliklak, 11.11.2011 8:56:41)
Odpovědět
Milí eurfohujeři, přece ZDROJE JSOU..
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Felix, 10.11.2011 14:27:25)
Odpovědět
Tento sensační text je na http://www.klaus.cz/clanky/2963
Sensační je proto, že není dotažen do konce - podstatné je slovo "hlubší". Doufám a přál bych si, aby pan president měl invenci téma postupně dotahovat. Za blublinové situace by to sice vypadalo jako hudba z Marsu a lidi by kroutili hlavami, protože však prů.ery rapidně (pan president se odvážil dokonce užít slova "exponenciálně") narůstají, poměry mu to postupné dotahování krásně umožní. Hodně zdaru, pane presidente, držíme Vám palce.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Prokešová, 10.11.2011 17:55:09)
Odpovědět
Moje babička mně říkala, bližší je košile než kabát. Byla moudrá,i když neměla školy.Náš pan prezident by se měl vyjádřit jasně a hlavně s návrhem na řešení stavu naší země po kuponové privatizaci, kdy jsme se ze státu který byl historicky průmyslovou zemí,staly montovnou a odpadištěm Evropy,zemí,ze které mizí orná půda a o morálce nemluvě.Nevím, co by na to řekli naši předkové.Takovou devastaci nedokázali ani bolševici.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(frantisek zajicek, 10.11.2011 19:41:03)
Odpovědět
Marie,kam Klaus slapl,tam 100 let trava neroste...FZ
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Felix, 11.11.2011 10:05:44)
Odpovědět
Má-li pan president skutečně pokročit k těm hlubším příčinám, bude muset promyslet především toto:
http://www.youtube.com/watch?v=KRfa0IWAPvg
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Evropan Jirka, 10.11.2011 18:05:50)
Odpovědět
Těm, kteří vládnou angličtinou bych si dovolil doporučit Klausovo vystoupení v Australian Press Club letos v červenci (k nalezení na You Tube)
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(frantisek zajicek, 10.11.2011 19:36:12)
Odpovědět
Anglictinu ovladam plynne jak slovem,tak pismem,ale musim se omluvit,ze nemam zajem o blabol marxistickeho prognostika,ktery se nikdy nemyli,coz dokazal svymi nadcasovymi vyroky typu:Za 15 let dozeneme Rakousko,Jenom vice Kozenych...Take jsem si jeste nestacil vsimnout,ze Euro zkrachovalo...Na tuto personu s otylym globusen,s prominutim,se.ru,FZ
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Niky, 10.11.2011 19:49:35)
Odpovědět
Přiblbla jako je zajíček, jsou už jenom k smíchu!!!
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Dan, 11.11.2011 8:45:35)
Odpovědět
On vás brzo přejde humor, kd o z vás si stačil všimnout, že na jednu jednotku poklesu u erua klesá koruna 2,5 jednotkami ??
30 halířů za týden ztráta proti euru !!

Koruně hrozí i úplný kolaps, euru nikoliv.

V následujícím roce budeme svědky mnoha dalších Klausoomylů, nezhroutí se euro eurozona ani EU, ale velmi silně dopadne krize na zemi s vlastními malými labilními měnami.

A já vás otom bude denně v přímém přenosu informovat.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Eurotajtrlík, 11.11.2011 9:17:15)
Odpovědět
Dane, co nás strašíte, či neplatilo nebo už neplatí, že ZDROJE JSOU? Proč ˇ%sidla mlčí o těch zdrojích,pro něho zdroje v poidobě horntních deu platu jsou. Z čeho asi jsou ty platy euposlanců a euposlanc a placeny. Vždy´d pro nás eurootrky nestačí palt , abychom zaplatili bydlení a uživili děti, kolik rtodin se dostává do takové situace, že má problémy zapaltit byt , obědy dětem ve škole a nesmyslné adaptační pobyty, které s učením nemají nic splolečného, jen tahají pedníze z kapes rodičů! Kolik rodičů si nemůže dovolit za\platzi vybavení a pobyt na lyžařský výcvik, nevím jestli lyžování je nezbytnost pro vzdělání člověka. Rozspusťme tu bandu euro vyžírdek co živíme ze svých daní, k čemu nám jsou jen vymýšlejí bykárny, žárovky,zákazy, atd a nutí nás živit armádu jejich nohsledu,lidskoprávních zmocněců. I ten otrok dostal najíst a střechu nad hlavou. Dnes člověk který celý den pracuje má problémy existeční . A dráb s důtkami křičí daně, daně , více dani, poplatky konsesiářské,za to že jsem si koupil televizi, kolikrát už jsem ji přeplatil,dań z dědictví, majetku, z úspor,POVINÉ POJIŠTĚNÍ, jak může být POVINNÉ, všechno jsou to MOJE peníze, hodnoty, stát je zloděj, kdo mu dává právo brát si z měho. Rozežeme tu bandu daromjedů, to zbyde peněz do státního rozpočtu na školství, zdravotnictví sociální oblast! Přdebujela státní, evropská administrativa, to je příčina krize.Je třeba říct DOST!
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Eurotajtrlík, 11.11.2011 9:19:31)
Odpovědět
Oprava, správně Proč mlčí ŠPIDLA....
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(cook, 11.11.2011 11:27:17)
Odpovědět
Ministři financí členských zemí EU neplatící eurem se v úterý sešli na neformální schůzce,kde řešili,jak přistupovat k dluhové krizi eurozóny.
-Evropa se dostává na sucho s důvěryhodností,uvedl švédský ministr financií Anders Borg,který řekl,že řešením dluhové krize musí být nižší dluh.V podstatě se dá konstatovat pouze jediné a to že eurozóna čelí poměrně rozsáhlé hrozbě finanční krize a že řešení je v nedohlednu.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(cook, 11.11.2011 11:43:51)
Odpovědět
Dane a co další zprávy.Například podle ekonomů je nyní až 60 % šance,že se eurozóna bude muset znovu potýkat s recesí.Ještě v řínu byla taková šance 40 %.I průzkumy podnikatelských nálad ukazují že k ekonomickému propadu již dochází.Dokonce i prezident Evropské centralní banky(ECB)Mario Draghi na posledním zasedání bankovní rady prohlásil:"že by na konci roku mohla nastoupit recese."Už tu máme úvěrovou krizi a máme tu velkou nejistotu kolem investic a nákupů dražšího zboží.Podle konsenzu ekonomika eurozóny v tomto čtvrtletí propadne o 0,1 %.Počet ekonomů,kteří se domnívají,že se hospodářství eurozóny ve čtvrtém kvartálu poklesne,vzrostl.Nyní si to myslí 21 analytiků z 34 oslovených.V řínu to bylo jen 12 ze 41.
Dále ekonomové již po čtvrté za sebou snížili každoměsíční odhad vývoje hospodářství eurozóny v roce 2012 a pokaždé úprava růstu sleduje klesající směr.Nyní podle posledních prognóz je růst eurozóny na příští rok odhadován jen na 0,5 %.Proto se očekává od Evropské centralní banky další pokles úrokové sazby(nynější je 1,25%) na počátku příštího roku.A sazba na úrovni 1 % by pak mohla vydržet minimálně do poloviny roku 2013.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Dan, 11.11.2011 13:05:04)
Odpovědět
řeknu Vám svůj názor na věc a věřte nebo ne, něco o ekonomii narozdíl od tajtrlíků typu Macha či Klause vím.

1/ v nejlepším případě bude příští rok růst EU/eurozony na nule !

2/ Japonsko a Austrálie jsou už nyní v ekonomické recesi, vč. Hong Kongu !! jejich ekonomiky padají!

3/ Ta krize není krizí eura ani eurozony, protože podstatně hůře nežli eurozon aje natom Japonsko a také samotné USA, jejichž dluh už překročil 92%

4/ Krize postihne velmi silně nejenom celý západ, ale celý svět

5/ mnohem hůře nežli euro si povedou malé a ničím nepodložené národní volativní měny typu naší koruny forintu či zlotého, zle počítat s jejich degradací o desítky procent

6/ Krize nepostihne celou EU stejně podstatně lépe natom bude německo nežli zbytek zemí, je totiž nesmírně bohaté, je schopno sanovat svými rezervali celý svůj státní dluh, toto nikdo jin. v EU nedokáže a trhy toví.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(cook, 11.11.2011 14:00:48)
Odpovědět
Dane o ekonomii něco taky vím.Ale taky znám zásadní pravidlo že jaždý řetěz je jen tak silný jak jeho nejslabčí článek.a to je ten problém eura a potažmo celé nynější eurozóny.Problém eurozóny bylo to že nedokázala přesvědčit trhy ,že Řecko je izolovaný případ.Trhy si ale všimly,že podobná charakteristika s Řeckem se týká taky Itálie nebo Španělska.A potíže se týkají i Francie.Nyní euro vyžaduje ,aby Itálie a další země ,jenž jsou zvyklé tradičně řešit zadluženost inflací a devalvací,uskutečnily,vnitřní devalvaci.Výsledkem bude propad mezd a růst nezaměstnanosti.A to je recept na velký politický průser.a po nynějších záchraných dotacích je míšek prázdný a naskytá se otázka kde brát?ECB začíná skupovat dluhopise problémových zemí a je otázkou času kdy začne i přitiskovat větší množství peněz tak tu máme zadělaný problém se zrychlenou inflací v eurozóně.a pak bude zajímavé sledovat Německo.Zda zvolí raději slabé a inflací hrozící euro spravované Evropskou centrální bankou anebo relativně silnou v marku řízenou Bundesbankou.Co myslíte že Německo zvolí? Z technického hlediska by to problém nebyl.Z tohoto má největší obavy Francie.A co se týče obchodní výměny tak dle rozvrstvení největších exportních trhů Německa tak ty jsou tyto:
1.Francie........91 mld.euro
2.Usa............66 mld.
3.Holandsko......63 mld.
4.Británie.......60 mld.
5.Itálie.........59 mld.
6.austrálie......57 mld
7.Čína ..........56 mld.
8.Belgie.........44 mld.
9.Švícarsko......41 mld.
10.Polsko........38 mld.
a pokud by došlo na rozdělení eura na jižní a severní bylo by to pro Německo ještě výhodnější.Protože jak je vidět kromě Francie a Itálie není jih evropy pro Německo nijak důležitý.Objem obratu obchodu s polskem představuje 2/3 obratu obchodu s Itálií a objem obchodu s Českem je prakticky srejný jako se Španělskem.
Re: Klaus: Myšlenka eura nikdy dobrá nebyla a ztroskotat musela
(Dan, 12.11.2011 9:50:06)
Odpovědět
Ten řetěz je naprosto špatné přirovnání, protože nelze srovnávat řecko s německem, německo by klidně utáhlo několik takto slabých článků jako je řecko, itálie se španělskame nejsou vůbec v tak špatné situaci jako řecko, to je jenom hra trhů, Italové mají vysokou splácecí schopnost, silný průmyslový sever veliká zásoby zalta a další rezervy atd.
čili nesouhlasím s úvodem vůbec.

Dále pak ano, německo není závislé exportně na jihu, ale na francii, beneluxu usa atd. a také nemá žádné zásadní pohledávky na jihu jako francie, čili ani zdaleka naní krizí ohroženo tak jako francie.
Jedna studie JP Mprgan Ch. říká, že v případě návratu německa k marce by tato okamžitě prudce posílila proti dolaru až na 1:2, pro silně exportně orientované německo by to byla katastrofa, euro německo velmi silně vyhovuje, těží z něj, bohatne tak jako nikdy a zbavovat se ho určitě nebude :-)
řešení dluhů strháním měny je nanejvíš nemorální, nesprávné a dnes snad již nereálné, pokud by toto udělal kdokoliv nasvětě, nedivil bych se kdyby došlo k válce, dluhy se musí splácet kamaráde, ne je odpouštět nebo strhávat, toto opravdu není tržní ekonomika a Klausovi keci o devalvaci jenom svědčí otom že to není žádný pravičák, ale liberální polobolševik.
rozdělení eur na severní a jižní euro, tzv. jádro a další hypotézy novinářů..
můj názor je že je to nesmysl, euro není problém ani pro slabší ekonomiky jejich problém je nízká produktivita práce té musí odpovídat jejich příjmy a ceny a pak není vůbec nutné nic devalvovat, prostě zafunguje trh, to je všechno.
Uvědom si jak obrovské rozdíly jsou v americké unii ve výkonu mezi zeměmi jako alabama a texas ????
Narostoi stejné je to v Kanadě Saskatchevan vs BC, to samé v Ausatrlii a měna fakt není problém, to jsou klausotlachy, tlachy chlapa co neví nic o reálné ekonomii, marxistického prognostika aprezidenta jedné bezvýáznamné východoevropské republičky :-)