reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?

Autor: Marek Skřipský | Publikováno: 14.8.2006 | Rubrika: Blízký východ
Ilustrace

Operace Izraelské armády proti teroristickému hnutí Hizballáh pokračují s neztenčenou silou již několikátý týden a přesto se ukončení konfliktu na jihu Libanonu nezdá být na dosah. To, co začalo jako operace na záchranu unesených izraelských vojáků se proměnilo ve válku. Ve válku, jejíž koncepci si Izrael bude muset ujasnit, přičemž se obávám, že ta aktuálně zvolená patří k nejhorším možným alternativám.

Když bojové operace v jižním Libanonu nabraly na intenzitě a Izrael je doprovodil bombardováním Bejrútu, které odnesla i zdejší početná – a Hizballáhem šikanovaná – křesťanská komunita, otevřely se před Izraelem de facto dvě hlavní možnosti, jak tuto válku vést. Jaké to jsou ?

Izrael má jistě právo na existenci i na obranu a tak je jasné, že musí zabránit ostřelování svého území raketami Hizballáhu typu Kásam, pro něž většina médií Bůhví proč používá nepřesný pojem „Kaťuša“. Stejně tak má Izrael právo eliminovat nenadálé útoky islamistických banditů na své strážní stanoviště, takzvané checkpointy. Z tohoto pohledu tedy jasně vyplývá, že Izrael měl zvolit jasný a konkrétní vojenský cíl : Obsazení jiholibanonského území do takové hloubky, aby byl Izrael mimo dolet nekvalitních Kásamů, zlomení moci Hizballáhu v oblasti a následným jednáním, v nichž by měli Izraelci výhodu rychlého vojenského úspěchu, zařídit demilitarizaci obsazeného pásma, kterou by společně kontrolovaly izraelské i libanonské síly. Izrael by tak dosáhl své vlastní bezpečnosti a zároveň ujistil svět o tom, že tuto válku skutečně vedl proti Hizballáhu a nikoliv proti státu Libanon. Izraelská armáda, skvěle vyzbrojená i vycvičená, by jistě byla schopna takovouto akci provést. Válka podle tohoto návrhu by navíc byla poměrně krátká a vyžádala by si daleko menší počet civilních obětí znepokojujících západní i muslimský svět.

Izraelští velitelé, vždy považovaní za mistry plánování bojových operací si však z nepochopitelných důvodů – možná na rozkaz vrcholných politiků své země - vybrali tu horší variantu. Jakou ?

Jedná se o pojetí, k němuž se kloní také významný tuzemský konzervativní publicista Roman Joch (http://www.euportal.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=860 ) a velká část mých konzervativně založených přátel. Přesto si myslím, že se mýlí. V podstatě jde o jakési idealistické uchopení konfliktu, kdy posláním Izraele není krátká operace směřující k zajištění bezpečnosti země, ale jakési tažení proti zlu, jehož cílem je absolutní zničení Hizballáhu. To je ovšem problém… V tomto případě totiž nepůjde o jasně stanovený vojensko taktický cíl, ale o delší ( a možná dokonce dost dlouhou ) válku bez konkrétních plánovaných cílů, kromě vágního „absolutního zničení Hizballáhu“. Jak ale chcete Hizballáh absolutně zničit ? Toto hnutí není jen parta „fidainů“ s kalašnikovy čínské licence, jedná se o široce rozvětvené a dobře zakořeněné hnutí s vlastní zdravotnickou sítí, infrastrukturou, školstvím i financemi, které se ke všemu opírá o značnou materiální podporu z muslimského světa i podporu veřejnosti. K dovršení všeho nejde o pravidelnou armádu se snadno odhalitelnými základnami. Hizballáh není dost silný na to, aby si udržel moc na jihu Libanonu proti promyšlenému úderu Izraele, je však dost silný na to, aby vydržel.

V podstatě jedinou teoretickou možností jak Hizballáh absolutně zničit je taktika opotřebení. Teorie této taktiky vychází z předpokladu, že silnější útočník vede válku do vyčerpání protivníka. Ten je poté „opotřebován“ neustálými vojenskými neúspěchy, rostoucí ekonomickou zátěží i ztrátami až sám zmizí jako devitalizovaný nádor. Praxe však hovoří proti této taktice.

Americký generál Palmer, zkušený veterán z Koreje i Vietnamu nás před ní varuje : „Vyčerpání není strategií. Je v podstatě nezvratným důkazem absence jakékoliv strategie. Velitel, který se uchyluje k takovému vyčerpávání sil a prostředků přiznává svou neschopnost vymyslet jinou alternativu…Taktika opotřebení je žádná taktika.“

K tomu jen dodávám, že ve většině konfliktů, kde byla opotřebovávací taktika použita, nevedla k dosažení vytčeného cíle. Vzpomeňme si na Američany v šedesátých a sedmdesátých letech s jejich snahou po „absolutním zničení Vietcongu“ (místo racionálního úderu na sever ) nebo na Američany dnes, kdy se v Iráku snaží o „absolutní zničení teroristů“. Nehrozí Izraeli vinou špatné taktiky takový malý Vietnam ? Nehrozí mu bezkoncepční válka, v níž sice bude dosahovat série vojenských úspěchů, které ale nepovedou k cíli, protože Hizballáh se zkrátka opotřebovat nenechá, stejně jako kdysi Vietcong ? Ten také stíhala porážka za porážkou a přesto po dlouhých devíti letech docílil odchodu Američanů. Izraelští politici se evidentně rozhodli jít cestou opotřebování Hizballáhu. Tomu nasvědčují i články v dnešních novinách, které nás informují o izraelském úmyslu rozšířit oblast bojů. Opotřebovávací válka začala a pro izraelskou armádu může znamenat noční můru. Za prvé je nesporným faktem, že případné vítězství ve válce tohoto typu je minimálně střednědobou otázkou. Další důležitou skutečnost představuje to, že rychlost opotřebení je přímo úměrná odhodlání protivníka. Hizballáhu zřejmě chybí kvalitní výzbroj i výstroj a nejspíš trpí rovněž nedostatkem schopných velitelů, nicméně odhodlání mají teroristé na rozdávání. Pochybuje snad o tom někdo ?

Finanční toky lze sice Hizballáhu omezit, avšak nikdy nevyschnou. Podpora „hizballážníků“ v muslimském světě roste, přičemž v případě eskalace konfliktu se ještě zvýší. Ani o lidské zdroje nebude mít Hizballáh nouzi. Islámští bojovníci z celého světa jistě rádi položí život za Alláha v boji s „izraelskými satany“. Dislokovat část logistického zázemí mimo Libanon asi taktéž nepředstavuje pro Hizballáh problém. Absolutní zničení Hizballáhu je tedy chimérou, která vede Izrael do bezkoncepční opotřebovávací války. Války, v níž vám nezajistí konečné vítězství ani vojenské úspěchy, které Izrael jistě bude mít.

V případě delšího trvání konfliktu se Izrael zkrátka nevyhne ani válce s Libanonem jako takovým. Z vojenského hlediska to zas tolik neznamená, neboť libanonské vojsko se skutečně hodí leda tak na přehlídky, nicméně zahraničně politický aspekt bych nepodceňoval. Trvající válka přispěje ke všeobecné radikalizaci muslimů a to i v těch islámských zemích, jejichž vlády nejsou vůči Západu nepřátelské. Prozápadní muslimští vládci se dostanou pod tlak a to může skončit jakkoliv.

Ani Spojené státy si nemohou dovolit podporovat izraelské tažení donekonečna a tak Izraeli hrozí i to, že ve své opotřebovávací válce zůstane úplně sám. O tom, že poroste počet civilních obětí, mezi nimiž bude nemálo libanonských křesťanů, se nemusím rozepisovat. V dřívějších dobách izraelská armáda prováděla rychlé a úspěšné akce zaměřené na konkrétní, přesně stanovený cíl a tím bylo zajištění bezpečnosti Izraele. Finální válka proti teroristům a jejich vůdcům ležela na bedrech Mossadu. Jeho taktika „najdi a znič“ byla velmi úspěšná. Mossad zlikvidoval mnoho teroristických špiček a teroristé se začali bát, protože si už nemohli být nikde jistí, ani ve svých domovech. Zůstalo jim ono „permanentní ohlížení se přes rameno“ které pomalu nahlodává každé odhodlání. Kombinace vojensky promyšlených precizních operací spolu s kvalitní prací tajné služby zajišťovaly Izraeli úspěchy a respekt. Opotřebovávací válka nezajistí ani jedno. Kdo ví, proč se k ní Izrael uchyluje. Pat Buchanan svůj nejnovější článek na The American cause ukončil touto větou : „Naši izraelští přátelé si z nás dělají asi blázny.“ Přeji si, aby neměl pravdu…

Marek Skřipský

Člen VV o.s. Mladá pravice

reklama
2036 čtenářů | 7 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?
(g.s.patton, 14.8.2006 9:59:55)
Odpovědět
vietnamizace probíhá i v mediální dimenzi
Re: Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?
(Maro Skřipský, 14.8.2006 10:11:32)
Odpovědět
Georgie, mohl bys to rozvést ? Možná mi to dneska nezapaluje, takže ten příměr s mediální dimenzí jsem nepochopil...Díky
Re: Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?
(g.s.patton, 14.8.2006 10:32:47)
Odpovědět
vietnamizace??? prostě média berou jako bernou minci vietnamskou propagandu
Re: Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?
(Maro Skřipský, 14.8.2006 11:51:56)
Odpovědět
jo, takhle ! No, to bude asi taky pravda, frantíci si tak můžou konečně ventilovat svůj - od roku 1956 - tradiční antisemitismus a mindrák z toho, že jejich kecy nebere nikdo vážně. Já mám třeba De Gaulla docela rád, ale to jeho přeorientování se na arabáše byl hodně velký krok vedle. I když zase tehdy nevěděl to co víme my.
Mě by docela zajímalo, jak se k tomu konfliktu staví francouzská konzervativní pravice a její média. Teď ale nemám na mysli Chiracovo neoliberální křídlo v RPR, ale spíš takovou tu starou pravici, včetně toho chlapa co se trhl od Le Pena ( Maigret se myslím jmenuje ) nebo těch co sedí Eu parlamentu v euroskeptické frakci Nezávislost a demokracie
Francouzsky ale neumím, tak se to nedočtu :-(
Re: Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?
(Josef, 14.8.2006 17:09:52)
Odpovědět
S autorem tak uplne nesouhlasim!
Nejprve je nutno si uvedomit rozlozeni sil. Hisbollah je armada Iranu vyzbrojena Iranem a financovana v hodnote 100 milionu $ rocne z Iranu a Syrie. Na sve strane ma novinare, OSN, Rusko, Cinu, Francii a EU satelity minus Britanie a Polsko. Prvni kolo valky Izrael kompletne vyhral, proto tito odpurci Izraele krici a zadaji primeri. Kdyby Izrael prohraval, nikdo by o primeri nemluvil! Prave, ze Izrael rozbombardoval vsechny pristupove cesty, mosty a komunikacni centraly Hisballahu plus namorni blokadou , zamezil dalsi prisun zbrani a vojenskeho materialu. To ze vsichni krici, ze Izrael pouziva neprimerene sily je znamka, ze prave vietnamizaci valky se snazi Izrael zkratit. Ztraty libanonskych krestanu jsou minimalni, pred bombardovanim Bejrutu schazuje Izrael letaky s upozornenim, kde budou bomby padat. Vsechny zabery pro TV jsou peclive inscenovane Hisballahem na to si nekteri novinari stezuji!
Re: Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?
(richard, 14.8.2006 14:16:43)
Odpovědět
Mily autore, prehledl jsi, ze podomacku odpalovane rakety Kassam, eventualne Katuse a neusporadany houfec kluku z kalasnikovy je jen medialni bluf a vymysl, doporucuji nejprve podivat se na mapu, zmerit si dostrel a podivat se na stranky o vojenske technice, nez zacnes mluvit o Kassamech, take by to chtelo seznamit se z Hisbullahem, Libanonem, vycvikem jednotek specnaz , to je ten, ktery teroriste pouzivaji, vis, atd. atd. V tom clanku se snazis zaujmout postoj, ale vychazis z chybnych faktu. Realita je takova, ze Hisbullah je perfektne vyzbrojena soukroma armada financovana, vyzbrojovana a rizena z Teheranu a Damasku, jejich vyzbroj, pocetnost samohybnych raketometu, raketovych strel, maskovanych bunkru i spoolupracujici revolucni gardisty z Iranu jim libanonska i izraelska army muze jen zavidet, jen modernich taktickych delostreleckych raket a PTRS ma Hisbullah vic jak cely Blizky Vychod dohromady. Jinak souhlas s tvrzenim o nesmyslnosti ohlodavacich taktik typu toho, co jiz nasadil Olmert. Pouze jeste podotykam, ze ve valce hraje roli media, tady Izrael prohraje vzdy a uloha OSN a EU vzdy se zastavajicich teroristu.
Re: Hrozí Izraeli „vietnamizace“ blízkovýchodního konfliktu ?
(Maro Skřipský, 14.8.2006 15:18:32)
Odpovědět
Milý Richarde. O podpoře Hizballáhu ze strany Íránu a Sýrie nepochybuji, dokonce o ni nepřímo píšu.Asi jsi nečetl pozorně, neboť také uvádím, že hizballáh NENÍ jen spolkem s kalašnikovy vyrobenými v čínské licenci. A těch jsem na záběrech v TV viděl více než těch ruských ( při detailních záběrech to jde poznat ) Pokud jde o výzbroj, mám dojem, že médiím, přeceňujícím Hizballáh, podléháš spíše Ty.
Troufám si říci, že vojenskou techniku znám jakž takž slušně, protože se o zbraně tak trochu zajímám. Tedy...
1) Rakety - V drtivé většině Hizballáh používá skutečně Kásamy. Co vím, tak pouze párkrát odpálil Scudy, což je přece jen jiná kategorie, i když i v tomto případě se jedná o technologicky zastaralé střely. Souhlasím s tím, že Kásamů mají mohamedáni hodně, protože k jejich výrobě stačí pouze kutilský fortel Přemka Podlahy.
2) Výcvik Specnaz - No...tady bych se divil. Kdyby ti parchanti skutečně prošli výcvikem ruského Specnazu, pak by bylo v Izraeli daleko více úspěšných atentátů než nyní ( velká většina je zmařena izraelskými silami, ještě než k nim dojde ) a islamistické guerilly by si počínaly o dost obratněji.Člověk sice nemůže stoprocentně věřit médiím, ale velmi často vidím záběry z nichž vyplývá, že řada islamistů má maximálně základní výcvik se zbraní. Uvedu jen několik postřehů, kterých jsem si často všiml při televizním sledování muslimských válečníků na různých stanicích - špatně zapřená pažba, držení útočné pušky nebo samopalu za zásobník ( zbraň pak lítá nahoru dolů, střely jdou pánubohu do oken ), absence krytí, nedostatečné využívání palebné síly ( dobře ozbrojené družstvo vůbec nepoužívá palebnou přehradu - postavit dva kulomety vedle sebe a boční palbu jistit starým garandem a nějakou pistolí je kravina - pak tam poletovali, aby se mohli střídat a nakonec zdrhli)
Nevylučuji, že budou mít nějaké dobře vycvičné jednotky, ale těch moc nebude. Pamatuji si, jak mi o "schopnostech" syrské PVO vyprávěl člověk, který za komoušů dělal v Damašku instruktora ohledně střel země vzduch. Zajímavé...
Já Hizballáh nepodceňuji, ale rozhodně to není hnutí zakalené výcvikem Specnazu a disponující obrovským množstvím moderních raket se sofistikovanými naváděcími systémy.