reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje

Autor: odjinud | Publikováno: 31.12.2011 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

Vystoupení prezidenta republiky v diskusním pořadu TV Prima – Partie 18. 12. 2011

Jan Punčochář: Poslední týdny jsou poměrně nabity politickými událostmi, ono to téměř vypadá, jakoby obecně politikové neměli příliš času svátečně rozjímat, přemýšlet.

Václav Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje. Ti s těmi, oni s oněmi. To vede k tomu, že všichni překotně vydávají nejrůznější signály. Myslím, že leckdy nedobré. A jestli nám ty Vánoce pomohou k tomu, abychom se všichni trošku zklidnili a zastavili, budu moc rád. Bylo by to dobré poselství, kdyby se jej podařilo tady odsud vyslat.

Vy jste teď mluvil o naší zemi. Byl to záměr, anebo to, co se děje na evropské úrovni, téměř nevnímáte?

To, co se děje na evropské úrovni, vnímám velmi. Pořád si ale myslím, že tou základní entitou a základní jednotkou, vůči které se vymezujeme, ve které žijeme a která tvoří základní obrysy našeho myšlení a uvažování, je Česká republika. Nemám nic proti Finsku, Portugalsku nebo Kypru, abych si zvolil tři nejvzdálenější země od nás, nemohu však říci, že bych to, co se v nich dnes děje, intenzivně prožíval. Evropa je nám nicméně strašně blízko. Je to naše nejbližší okolí a to, co se v ní děje, určitě dobré není. Táhne to dolů i nás.

Nedostal jste vlastně už dopředu několik věcí, které by se daly hodnotit jako vánoční dárky? Krize eurozóny, faktický rozpad Kjótského protokolu?

Krize eurozóny není dárek, ale antidárek. Nedívám se na eurozónu odkudsi z Marsu, z Venuše, nebo z nějakého dalekého ostrůvku v tichomoří. My jsme tady, žijeme tady, žijí tady naše rodiny, naši nejbližší, naši přátelé. Evropa se v mnoha ohledech bortí a je to pro nás strašlivou nevýhodou. Musím se přiznat, že mi – podobně, jak jste se teď zeptal vy – řada lidí říká: No, to musíš být spokojený, že na tvá slova došlo. Ale já se tvářím odtažitě, tento pohled mě spíše mrzí a nemám z toho žádnou radost.

Čili je vám líto, že na to došlo?

Mně je líto, že k tomu došlo, jestli to můžu takhle s nadsázkou říci. Byl jsem jako ekonom po dvě desetiletí přesvědčen, že projekt, který se nazval eurem, musí skončit tak, jak nyní končí. K tomu prostě nevyhnutelně muselo dojít. Je škoda, že nikdo neposlouchal a že si někdo pořád myslí, že je to možné nějak překonat. Není.

Na druhou stranu ono v tomto smyslu na vaše slova tak úplně nedošlo. I dnes se - minimálně v České republice - diskuse o krizi eurozóny smrskla na to, jestli má Česká národní banka poskytnout půjčku 90 miliard korun Mezinárodnímu měnovému fondu. O tom, co jste teď naznačil, to znamená o příčinách nebo minimálně z vašeho pohledu nevyhnutelnosti té krize, se nemluví?

To máte velikou pravdu. Myslím, že se velmi nepřesně hodnotí onen bruselský summit před deseti nebo devíti dny. Interpretace toho, co se tam udělalo nebo neudělalo, jsou nejen u nás velmi nejasné. A to jak v médiích, tak mezi politiky. K žádnému řešení aktuální akutní dluhové krize v dnešní eurozóně tam v žádném případě nedošlo. Vznikl zárodek schématu budoucí Evropské fiskální unie, tedy sjednocení financí v celé Evropě, což já si nepřeji. Nicméně připusťme, že to někdy bude zavedeno, někdy to začne nějak působit a bude to zabraňovat tomu, aby v roce 2015 vzniklo nějaké nové Řecko. Budiž. Ale co udělat s dnešním Řeckem, s dnešním Portugalskem a s dalšími zeměmi? To se v Bruselu vůbec neřešilo. Myslím, že to lidem splývá, lidé jsou z toho zmateni, lidem to takto jednoduše nikdo nevysvětluje.

A v čem vidíte ten problém Řecka a Portugalska? V tom, že objektivně nejsou schopny splácet své závazky, anebo v tom, že jim v tuhle chvíli nikdo nevěří, že by byli schopni splácet své závazky, a proto jim nepůjčí, protože ony to mohou být dva problémy. Jednak, jestli někdo objektivně umí splácet a na druhé straně, jestli jim někdo půjčí na běžný provoz a na to, aby splácel?

Oboje. Včera večer jsem četl studii jednoho velmi kvalitního australského ekonoma o dnešní evropské krizi. Ten Australan nemá nezbytnost vymezovat se ve prospěch své země nebo proti jiné zemi. Dívá se na to z dálky, což může být poučné. Připomíná jednu úžasnou věc, která je sice banální, ale já jsem tato čísla nikdy po ruce neměl. Od 60. let do dne vzniku eura, za čtyři desetiletí, devalvoval francouzský frank proti německé marce o 63 procent, italská lira o 84 procent, španělské peseto o 82 procent a nebudu říkat další. Hodnoty těchto měn permanentně klesaly až do noci, kdy bylo zavedeno euro. Pak někdo očekával zázrak, že tento čtyři desetiletí probíhající proces mávnutím kouzelného proutku skončí a už vůbec nebude důvod, aby ostatní země vůči Německu nebo některým dalším silným zemím slábly. Najednou už tu nebyly ty měny, které mohly postupně mírně a klidně devalvovat. Vše se zafixovalo a bubliny se vynořily někde jinde. A to je dnešní řecká krize.

Čili pokud bychom to ekonomicky shrnuli, tím, že nemohly oslabovat měny, vládám zůstal jediný nástroj na vyrovnávání ekonomiky, to znamená rozpočet. A to je zárodek toho, proč tak výrazně narostly jejich dluhy?

Takto bychom to mohli do jisté míry říci. Deficitní rozpočet, tedy zadluženost země, se zemím evropského jihu řešila snadno, protože oni za to platili nizoučké úrokové sazby. To půjčování bylo vůči nim velmi laskavé a ony si myslely, že to jde. Najednou však ty úrokové sazby poskočily úplně někam jinam a teď to nejde splácet.

A nesvědčí ta historie o určité, omlouvám se za to slovo, hlouposti finančních trhů, pokud nebyly schopny prokouknout, že dluhopis, který je sice v eurech, ale splácí ho nějaká konkrétní vláda s nějakým konkrétním chováním, není tak čistý jako jiný rozpočet v eurech od jiné vlády?

Já bych slovo hloupost nepoužíval, dokonce bych možná řekl, že ony ty banky tak hloupé nebyly. Byla to od nich spíše vychytralost. Věděly, že eurozóna nedopustí, aby zkrachovaly i země i jednotlivé banky, a že se nakonec obrátí na nás na všechny, na daňové poplatníky, abychom tyto dluhy zaplatili. Od těch bank to možná nebyla úplná hloupost, ale vychytralost.

Na Českou republiku se už také obrátili, zprostředkovaně, prostřednictvím 90miliardové půjčky, o které jsme mluvili. Když bychom měli v kostce shrnout váš postoj, jaký je?

Myslím, že tudy cesta nevede. Byl bych ochoten o tom uvažovat, kdybychom jinak nastavili racionální vztahy a pořádky. Kdyby se „černá díra“ ucpala, kdyby bylo jasné, že peníze jen stále někam neodtékají. Tedy říci si: Složme se na to, ale udělejme jednorázovou věc za předpokladu, že do lodi už dále neteče, neboť všechny díry jsou ucpané. Jenže pokud do té lodi dále a dále teče, pak je skoro zanedbatelné přidávat tam nějakou částku peněz. Celkově se uvažuje o 200 miliardách euro (nikoliv Kč) za celou Evropu. Jako ekonom musím říci, že 200 miliard euro (podivně přes měnový fond, který pro to vůbec není zkonstruován) je daleko méně, než jsou splatné dluhy dvou velkých zemí. Žádného Řecka či Portugalska, ale Itálie a Španělska, a to jen za první čtvrtletí roku 2012. Čili za první čtvrtletí příštího roku budou muset tyto dvě země splatit téměř dvojnásobek toho, co se teď eventuálně vybere jako jistá pomoc. Ty částky jsou v jednom smyslu šíleně velké, ale zároveň i malé.

Na druhou stranu cesta přes Mezinárodní měnový fond může mít určitou logiku, protože Mezinárodní měnový fond se jakožto věřitel chová s prominutím drsněji než evropské země. Poskytnutí úvěru tam bývá obvykle vázáno na dost přísné a tvrdé podmínky. To by mohlo Evropské unii pomoci, tedy těm konkrétním zadluženým zemím?

Říkáte hezké slovo drsněji. Bylo by dobře, kdyby drsněji mělo být ve smyslu přísněji. Myslím, že měnový fond udělal v 90. letech spoustu hrozivých chyb a moc mu nedůvěřuji. Když se jeho šéfkou stala prodloužená ruka pana prezidenta Sarkozyho - paní Lagardeová - nevěřím mu už prakticky vůbec. Mezinárodní měnový fond a Světová banka po 2. světové válce celá desetiletí pomáhaly chudým zemím světa. Teď najednou od roku 2008 nebo 2009 za veškeré své peníze pomáhají ekonomicky vyspělé Evropě, ještě na to nemají, a tak si musejí dále vypůjčit. To je úplný paradox. Já být představiteli těch rozvojových zemí, kterých je na světě drtivá většina, říkal bych, pozor, my jsme tady a není sebemenší důvod, abychom teď najednou všechny peníze převekslovali do Evropy.

Když se vrátíme do České republiky. O té české části půjčky bude nakonec rozhodovat Česká národní banka - její Bankovní rada. Nebo myslíte, že se Bankovní rada vzdá své nezávislosti a dá na doporučení vlády?

To nevím, netipoval bych to. Ale neznamená to, že se to musí udělat z devizových rezerv. Pan ministr Kalousek, který to tak zásadně propaguje, si dokonce v úterý večer dovolil takový falešný příměr, že buď pomůžeme, anebo se posadíme na letadlovou loď Ruské federace. Myslím, že on si velmi rád půjde těchto 90 miliard vypůjčit na světové finanční trhy a zaplatí to z daňových příjmů. Nemusí to tedy jít přes centrální banku, pan Kalousek si může půjčit, když mu o to tak jde.

Pokud by se vás někdo z členů Bankovní rady - koneckonců jsou to všechno lidé, které jste do ní nominoval vy - ptal na váš názor. Doporučíte jim zásadový postoj, rozhodně nepouštět devizové rezervy do zahraničí a nechat na vládě, která se v tomto smyslu zavázala nebo ještě zaváže, aby si ten problém řešila "ze svého"?

Mé názory jsou známé. Nemám sebemenší důvod obvolávat členy Bankovní rady a něco takového jim říkat. Bankovní rada je sbor sedmi rozumných lidí a žádných mladíčků. Ekonomikou se zabývají dlouho a budou tuto věc určitě zvažovat seriózně. Ještě je zde ale jedna věc, která, myslím, mnoha lidem utíká. My zatím máme centrální banku, zatímco 17 zemí eurozóny už ji nemá. Ty už mají ve Frankfurtu Evropskou centrální banku. Francie, Německo, Holandsko, Belgie, Finsko, Rakousko, Itálie a tak dále, tedy nemají své devizové rezervy v Paříži, Berlíně, Římě či Lisabonu u svých centrálních bank, oni už dávno všechny své rezervy dali do Evropské centrální banky. Ono je docela snadnější, když budu Finem nebo Belgičanem nebo Rakušanem, abych si stáhnul své rezervy z Evropské centrální banky z Frankfurtu, protože ty peníze už stejně svým způsobem v užším slova smyslu té zemi vlastně nepatří. To je další věc, na kterou se u nás trošku zapomíná.

Vy jste v souvislosti s evropskou krizí citoval ministra financí Miroslava Kalouska, ale on to není postoj vlády, naopak vláda ukázala speciálně u tohoto tématu poměrně velkou roztříštěnost, pokud bychom to shrnuli, tak TOP 09, tedy ministr financí, říkají spíše ano, tedy půjčme peníze na pomoc zadluženým zemím eurozóny, Občanská demokratická strana se tváří velmi rezervovaně a Věci veřejné říkají, v žádném případě, na to teď prostě Česká republika nemá.

Česká republika si před několika dny schválila deficit státního rozpočtu na rok 2012 ve výši 105 miliard korun. Těch 105 miliard korun si musí půjčit. Ona je nemá. Pan ministr Kalousek správně řekl, že ekonomika se vyvíjí daleko hůře, než očekával, když sestavovali státní rozpočet, a proto to číslo není realistické. Vláda tedy bude muset přijít zanedlouho do parlamentu a požádat o zvýšení toho parlamentem povoleného deficitu státního rozpočtu. Dávat v této situaci někam do světa částky, které jsou s naším deficitem téměř srovnatelné, je samozřejmě věc nesmírně sporná. Zejména, když účel té pomoci je tak nehmatatelný a tak mlhavý, protože neexistuje žádný projekt, co se s těmi penězi konkrétního udělá. To je půjčka „an sich“, jen tak.

Nicméně tak, jak to tlumočí politici TOP 09 a sociální demokracie, to zní o něco přímočařeji. Není to míněno jako půjčka na konkrétní věc, ale je to míněno jako naše vyjádření zájmu o stabilitu eurozóny, Evropské unie. Našeho zájmu být takzvaně u tvrdého jádra, to nejsou věci, které by Česká republika měla zvažovat?

V našem zájmu určitě je, aby byla v Evropě a tudíž i v eurozóně maximální ekonomická a politická stabilita. Každá nestabilita na nás bude dopadat negativně. Ale na druhé straně v lidské společnosti a v lidských životech přeci platí systém příčiny a následků a Česká republika tuto krizi opravdu nezpůsobila, způsobil jí někdo jiný. Myslím si, že následky by měl primárně nést ten, kdo ji způsobil. My jsme se velmi obezřetně k eurozóně nepřipojili. Ne, jak se zjednodušeně říká, kvůli nějakému euroskepticismu některých z nás, ale protože jsme na to ještě nebyli připraveni (Řecko na to samozřejmě bylo připraveno ještě méně, než my). My jsme se do toho necpali a udělali jsme velmi dobře. A jestli je o tom sociální demokracie tak přesvědčena, tak ať přesvědčí svoje voliče, když se pere o každý milion na sociální, zdravotní, školské, penzijní a já nevím jaké další výdaje. V parlamentu je rvačka o každý milion, o desítky či stovky milionů, ale tady mluvíme o 90 miliardách. Možná se to někomu zdá tak velká suma, že už je skoro nezajímavá, protože si ji nikdo nedovedeme ani ve své nejbujnější fantazii představit. Zatímco 200 milionů chybějících na konkrétní platy učitelů základních škol a dalších lidí, ty si člověk trošku představit umí.

Vy jste říkal, že Česká republika není tím, kdo současnou dluhovou krizi v Evropské unii zavinil, pokud bychom to tedy převrátili, kdo ji podle vás zavinil? Předpokládám, že pouze Řekové se svojí ambicí vstoupit do eurozóny to asi nebyli?

Řekové určitě ne, byli tam lákáni, byli tam sváděni, byl vytvořen model téměř starých komunistických hesel - kdo nejde s námi, jde proti nám, kdo nejde do toho úžasného, bezvadného projektu, bude vytrestán svou neúčastí. To byla filozofie 90. let. Někteří jsme říkali, že to je omyl, že ekonomicky pro to nejsou důvody, že je to politický nápad několika tehdejších klíčových evropských politiků a že se nám to vymstí. Řecko bylo do eurozóny velmi zváno a s potleskem vítáno. Zrovna tak neviním Řeky za to, že si půjčovali. Vždy k tomu dodávám, že on jim také někdo půjčoval, takže na Řecko bych to nesváděl. Napsal jsem o tom dokonce knížku - Evropská integrace bez iluzí, která vyšla asi před 14 dny. V ní se všechny tyto věci snažím docela jednoduchým způsobem vysvětlit.

Zatím jsme mluvili o tom, co mohlo způsobit z vašeho pohledu krizi eurozóny a Evropské unie. Myslím, že i pro naše diváky bude daleko zajímavější a důležitější říci, co nás naopak čeká. Bude příští rok pokračovat série záchranných summitů, u kterých budeme s napětím sledovat, s jakou další myšlenkou přijdou – a to zhruba do pondělka, kdy se otevře obchodování na burzách, které ohodnotí to úsilí asi trochu jinak, než jak to bude vypadat v závěrečných prohlášeních? Co od toho příštího roku očekáváte?

Hned v úvodu své zmiňované knížky výslovně říkám, že se chci dívat na vývoj šířeji a neobávám se, že její obsah přestane být aktuální s dalším bruselským summitem. Myslím, že jde o věci daleko obecnější, daleko zásadnější, které jedno setkání od osmi večer do půl páté ráno prostě nemůže vyřešit. Co nás čeká? Prožili jsme nešťastný záporný, minusový, čtyřprocentní výkyv, největší od vzniku České republiky. V podstatě nezaviněně, v podstatě nám byl importován, byl nám sem dovezen. Mysleli jsme, že po tom zakolísání, když se ekonomika v roce 2010 trošku sebrala, bude pokračovat další podobný vývoj v letech 2011 a 2012. Najednou máme pocit, že dochází k druhému zastavení. Vývoj našeho HPD za třetí čtvrtletí jasně říká, že máme nulový růst a že se ekonomika zastavila. Mimochodem, kdo si v pátek všiml zprávy Francouzského statistického úřadu, že Francie vstoupila do recese? Očekávám ekonomicky velmi chabý rok, ale spekulovat o číslech se teď skoro neodvažuji.

Jak byste se v tom případě choval jako „obyčejný“ člověk? Partie má řadu diváků, kteří se teď dívají a chtějí od prezidenta-ekonoma nějaké doporučení: Mají víc šetřit a méně utrácet?

Lidé se chovají přiměřeně racionálně. Hlavně bych doporučoval, abychom nepodlehli žádné panice, žádnému stádnímu chování. Ať se lidé chovají pořád normálně, ať přiměřeně vydělávají, ať přiměřeně spotřebovávají, přiměřeně spoří, ať nedělají žádný zvrat, žádnou revoluci ve svém chování a nenechají se vylekat tou či onou zprávou. To bych moc doporučoval.

Na druhou stranu i bez lekání. Myslím, že všichni čteme a vidíme, co nás od příštího roku čeká bez ohledu na to, jak se bude vyvíjet ekonomika. Například zvyšování dolní sazby DPH bude znamenat růst řady životních nákladů. Na to přece lidé nějak reagovat musí.

Na tohle určitě reagovat musí. Všichni dobře vědí, že jsem se na některé reformní změny nedíval s velkým souhlasem. Nicméně tuto vládu obecně podporuji, myslím si, že jádro reformních změn, které zavádí, míří správným směrem a jsem o tom přesvědčen. O spoustě jednotlivostí bych ovšem s vládou diskutoval, a také jsem to dal několikrát veřejně najevo. Nechci ale vést žádný zásadní souboj s touto vládou.

Nicméně předpokládám, že minimálně ekonomický pohled na to máte - například na poměr mezi tím, jak moc vláda šetří a tím, kde hledá další zdroje k vyrovnání schodku.

To se opět vracíme se k tomu základnímu. V žádném případě nebylo žádným velevítězstvím, když se vláda odvážila snížit schodek rozpočtu na 105 miliard. Vláda v jistém smyslu odráží širší postoje naší společnosti. Lidé přijali tu beznadějnou a bezvýchodnou evropskou myšlenku, že mají jakýsi automatický nárok na to mít se pořád lépe. Že to je něco, co vzniká samovolně, bez ohledu na přínos každého jednotlivce k tomu, co se vytvoří, aby se to potom mohlo rozdělovat a spotřebovávat. To je filozofie, postoj k životu, názor na svět, který daleko přesahuje chování sedmnácti ministrů Vlády České republiky. To je zakotveno velmi hluboko v celé naší společnosti, a pokud se toto nezmění, tak se ani těch dluhů nezbavíme. Nejde o to, jestli ten či onen ministr financí bude moudřejší, anebo radikálnější a odvážnější, jde o daleko hlubší změnu způsobu našeho uvažování. Nejen, že nevidím, že by k ní docházelo, ale mám strach, že se to uhnízdilo v celé Evropě. A my jsme jenom součástí tohoto celoevropského procesu, který je diametrálně odlišný od přístupu k životu na jiných světadílech. Když se dnes mluví nebo mluvilo o nějaké globální krizi, já vždycky říkám: To je hloupost, to není žádná globální krize, to je maximálně krize euroamerická, ale žádná Asie, Afrika, Jižní Amerika o žádné krizi neví a netuší.

Když se vrátím k našemu státnímu rozpočtu, ten předpoklad tedy je, že by vláda mohla být z vašeho pohledu razantnější v hledání úspor na výdajové stránce, nicméně že ta ambice, kterou předvedla, odráží nějaké širší názory veřejnosti, určitý postoj směrem k nárokům. Není v jistém smyslu krátkozraké přenášet tu odpovědnost z politiků na veřejnost? Neměli by být politici ti, kdo řeknou: Máme ten a ten cíl, pojďte do toho s námi?

Samozřejmě, že to politici musí lidem vysvětlit, že politici musí lidi přesvědčit a jedině tak se s tím dá něco udělat. Já se v tomto smyslu nevymlouvám nebo neomlouvám a nesvádím to na lidi, ale jenom tím říkám, že i oni žijí v kultuře jistého automatického nároku na všechno, který tady strašně silně existuje. To se pak všechno dělá těžko. V takovém světě žijí Řekové, a proto nechtějí připustit, že se musí všechny jejich příjmy, platy, starobní důchody a všechno možné snížit. Ne, že nebude valorizace důchodů o 5 procent, ale o 2 procenta, ale že bude pokles o 20 %. To je svět, který prostě nechce ta zadlužená (zejména jižní) Evropa přijmout. A toto si musíme uvědomit i my.

A není právě chyba v argumentaci? Vláda Petra Nečase vlastně tvrdí: musíme stabilizovat rozpočet v zásadě za každou cenu. Pro běžného člověka, pro voliče není až tak zajímavé, jestli je stabilizovaný rozpočet, ale nějaký další cíl. Strašení Řeckem nebo bankrotem přeci není věc, pro kterou by se člověk dokázal nadchnout. Jestli dovolíte odbočku: Na začátku 90. let tady bylo několik srozumitelných hesel typu - doženeme Rakousko, vrátíme se do Evropy a podobně, což byly věci, které byly srozumitelné - jakékoliv rozpočtové a transformační kroky byly vlastně tady pod tím jednotícím heslem a na mě to působí tak, jako by v současné době něco takového jednotícího chybělo.

To máte stoprocentní pravdu. Že se nepodařilo v dané chvíli dát v celé té druhé a teď už v začínající třetí dekádě našeho polistopadového vývoje stejné poselství lidem a sjednotit je kolem nějakého pozitivního programu, to je evidentní realita. Ale zase realita, která, řekl bych, přesahuje jednu konkrétní vládu. Velmi bych si přál, aby se zrodila vláda, která si toto uvědomí, dá si to do vínku a zkusí s tím něco udělat.

Nevyklízí tím současné parlamentní strany prostor nějaké straně, která si najde jednoznačný jasný argument, který bude srozumitelný a který nebude muset být zrovna po vůli těm, kteří v současné době vládnou?

Nemám nic proti zrodu nových politických seskupení, ale zatím nevidím, že by se rodila. Zatím ani nevidím zřetelné a přesvědčivé osobnosti v jejich čele a ani nevidím, že by tato seskupení přišla s natolik nosnými myšlenkami, že by kolem sebe sjednotila dostatečný počet voličů. Možná, že cesta je formou dílčích pohybů, transformací uvnitř existujících stran, možná je cestou zrod nějakých jiných seskupení.

Takže třeba nedávná akce podnikatele Babiše z vašeho pohledu nepatří mezi ty, které by měly základ nějakého nového politického směru?

Toto nechci vůbec komentovat. Prostě těch seskupení, která se tady snaží oslovit voliče a z nichž některá mně jsou sympatická a některá nikoliv, je tady celá řada, ale zatím v nich tu sílu nevidím.

Nemůže to být i tím, že jsou voliči trochu otráveni nejrůznějšími novými stranami, které vznikaly, které vzbudily určitou naději, která vzápětí opadla?

Jsem konzervativní člověk, a proto bych samozřejmě to řešení hledal spíše v rámci těch existujících standardně definovaných politických stran. To je nepochybně moje životní krédo. Nicméně někdy možná potřebuje přijít nějaká štika do rybníku, která prožene ty trošku zlenivělé kapříky.

Naznačujete tím, že tou štikou byste mohl být i vy? Příští rok je vaším posledním prezidentským a už jste naznačoval, že určitě nebudete chtít opouštět veřejný život.

To v žádném případě nenaznačuji. A dokonce do momentu, než jste to teď vyslovil, mě to ani nenapadlo. A když jsem mluvil o té štice, já už jsem taková trošku zbaculatělá štika.

Pokud jde o ten příští rok. Co vy sám chystáte pro poslední rok svého prezidentství?

Prezident má jisté kompetence, v rámci nichž se může pohybovat. Není administrativou, vládou země, kde je převážná většina každodenního rozhodování. Nicméně chci být viditelný, aktivní, slyšitelný, fungující a nemám sebemenší pocit, že bych uklízel svůj pracovní stůl. 2. ledna se začíná obědem s premiérem, 3. ledna obědem s předsedy obou komor parlamentu a nastává normální fungování. Ten rok bude těžký. A jestli mě teď něco trápí, tak je to třeba novoroční projev, který musí být přiměřeně optimistický a dávat naději a zároveň nesmí být naivně optimistický, aby upozorňoval na nebezpečí, která nás nyní čekají. To je věc, nad kterou se v těchto dnech vážně zamýšlím.

Vy jste o tom mluvil nedávno na snídani s podnikateli. Tam jste si vymínil možnost být kritičtější a analytičtější. Je to tedy tak, že v tuhle chvíli nevidíte moc prostoru pro to, kudy nalévat energii a kde hledat optimismus?

Tak zase nepropadejme panice a nemalujme si žádné katastrofické scénáře, to vůbec není na místě. Už jsem zmínil několikrát, že jsme si navykli mít permanentní a jakýsi automatický nárůst všeho, tedy i životní úrovně. Kdyby mezi příštím a letošním rokem životní úroveň nevzrostla, tak to přeci pro tuto zemi - když teď před Vánoci vidíme ty nacpané obchodní domy - není žádná tragédie. Neboli nepropadejme v tomto smyslu panice, není pro to žádný důvod.

Je tedy to základní sdělení: nebojte se, v nejhorším případě bude stejně?

Nebojme se, neprožívejme žádnou paniku a vězme, že je to vždycky na každém z nás, že to není něco, co by padalo odkudsi zvnějšku a co bychom vůbec nemohli ovlivňovat. Snažme se každý, jak můžeme.

Ono se o tom příštím roce hodně mluví jako o roku nejrůznějších hrozeb nebo ohrožení. Pokud bychom to převrátili, v každé hrozbě, v každé takové situaci bývá i nějaká příležitost. Kde byste viděl tu příležitost Vy?

Jedna rovina je zase ta ekonomická. Pro každou firmu přeci platí odvěké pravidlo, že krize je vždy zároveň i příležitostí vědět, že tudy cesta nevede a příležitostí zkusit něco jiného. To se týká jak institucí či firem, tak každého z nás izolovaně. Každý z nás musí sám sebe inovovat, jakkoliv toto slovo nemám rád. Každý z nás si musí říci: aha, tudy moje cesta nevede, musím to zkusit někudy jinudy.

A další možností je samozřejmě diverzifikace, což už je ale záležitost, která by mohla být i pro politickou reprezentaci. Sám jste říkal, že ta krize, která v současné době je, je možná euroamerická, ale určitě ne celosvětová.

Opravdu nemůžeme ekonomicky bezvýhradně záviset na západní Evropě. Jsme jedna ze zemí, která je nejvíce uvnitř Evropy a nejvíce na Evropě sama závisí. Po pádu komunismu, kdy jsme byli totálně pootočeni na Východ a přirozená otočka na Západ byla logická, správná, nevyhnutelná a určitě nám pomohla, to byl náš přirozený pohled. Nicméně čas plyne a od pádu komunismu už je to více než 22 let. I země jako Čína, Indie, Brazílie, Rusko a jiné země tohoto typu byly v momentu pádu komunismu strašně slaboučké, zatímco dnes se z nich vynořili ekonomičtí giganti, kteří táhnou světovou ekonomiku daleko více než tradiční světová centra, jako jsou Spojené státy nebo západní Evropa. Ve studii, kterou jsem včera četl a kterou jsem v úvodu zmínil, byl jeden pozoruhodný závěr. Autor se zamýšlí nad tím, co všechno to bude znamenat pro Austrálii. Dochází k tomu, že ekonomický vývoj Austrálie - na rozdíl od minulosti - už dávno nezávisí na vývoji v Evropě, ale na vývoji v Asii. To, že v tomto smyslu Evropa svým významem ustupuje, musíme prostě brát na vědomí.

A pro relativně malou zemi, Českou republiku, to znamená co? Má se orientovat na tento typ trhu? Má se naopak více přimknout k tomu evropskému prostoru a doufat, že v rámci Evropské unie získá nějaké výhody i směrem k Rusku, Číně?

Myslím, že Česká republika, respektive firmy České republiky, mají daleko větší komparativní výhody v nových centrech světové dynamiky, které se nacházejí mimo Evropu. Když vezmete Itálii, tak její průměrný ekonomický růst za posledních 10 let bude o nějakou desetinku procenta nad nulou. To není ani jedno procento. Měli bychom tam umisťovat stále větší a větší množství našich výrobků? To nedává vůbec žádný smysl. V zemi, která roste 10 procent ročně, se snadněji uplatní spousta výrobků než v zemi, která celou dekádu stagnuje. A jestli Čína roste o 10 procent, Indie o 8 a podobným způsobem rostou všechny ty další země, jako Turecko, Rusko, Jižní Amerika, nebo lecjaké, přece jenom se klubající země Afriky...?

Pojďme ještě k jednomu tématu, které vyplynulo z tohoto týdne a které se ne vás přímo, ale vašeho úřadu bezprostředně dotýká. A to je přímá volba prezidenta. Myslím, že se poprvé stalo, že prošla alespoň dolní parlamentní komorou. Vy jste se zatím k přímé volbě přímo nevyjadřoval, snad jenom v souvislosti s centrální bankou a s diskusemi o tom, jestli má mít přímo volený prezident pravomoc sám jmenovat členy bankovní rady. Jaký je váš postoj k přímé volbě prezidenta?

Přímou volbu prezidenta považuji za fatální chybu, fatální omyl a populismus politiků, kteří když nemohou občanům naší země přinést řadu jiných pozitivních věcí, tak je aspoň chtějí uspokojit tím, že jim řeknou: Vy si budete volit svého prezidenta. Mlčel jsem o tom od svého vstupu do prezidentského úřadu - což je osm a tři čtvrtě roku - prostě proto, že se mě to nepřímo týkalo. Mlčel jsem a říkal jsem, že k tomu žádné silné výroky dávat nebudu. Teď, když to snad poslanci schválili, mám pocit, že to mé mlčení již není nezbytné nebo nevyhnutelné. Jestli se někomu zdálo, že nepřímá prezidentská volba - to znamená volba parlamentem - byla komplikovaná se spoustou sporů, podezření atd., tak si myslím, že to byla selanka proti tomu, čeho budeme svědky ve volbě přímé. Přímá volba prezidenta bude nová velká česká superstar, kde racionální úvahy půjdou stranou. Toho se strašlivě obávám a děsí mě to.

V čem tedy vidíte hlavní rizika? V tom, že prezidentští kandidáti budou slibovat něco, co nebudou moci naplnit, nebo že si voliči zvolí problematickou, i když populární osobnost?

Toto všechno dohromady. Přímá volba prezidenta má eventuálně nějaký smysl v prezidentském systému typu USA, kde prezident je klíčovým hráčem na politické scéně. Myšlenka nechat občany země zvolit prezidenta přímou volbou - tedy mu zvýšit statut, ale nezvýšit mu pravomoci (někoho dokonce napadá, že by některé pravomoci přímo voleného prezidenta měly být ještě omezeny), hrozí velkým nebezpečím. Takový prezident bude muset hrát svou kartu a vlády se to vůbec netýká, zatímco dnešní prezident přeci jenom musí nesmírně usilovat o to, aby se nerozhádaly jednou Věci veřejné s dalšími dvěma stranami, aby se nerozhádala TOP 09 s dalšími dvěma stranami a tak dále. A když je nejhůř, má snahu se do toho vmísit a nějakým způsobem udržet jistou politickou stabilitu. Přímo volený prezident, myslím, nebude mít žádnou vazbu, ten může být politicky zcela opačný než je ta daná vláda.

Pane prezidente, mluvíme spolu o čtvrté adventní neděli. Předpokládám, že už víte, jak budete trávit Štědrý den?

Doufám, že mě neschvátí nějaké nastuzení nebo chřipka, co se na mě v poslední době derou. Strašně rád bych jako vždycky mezi Vánoci pár dní prožil s rodinou v Krkonoších.

Máte už nakoupené dárky? Nebo jak vlastně prezidenti nakupují dárky?

Dárků mám lajdácky málo. Musím se přiznat, že o to se u nás daleko více stará manželka.

Taková byla poslední nedělní Partie v letošním roce. Pane prezidente, děkuji. Na shledanou.

Děkuji pěkně. A přeji klidné a hezké Vánoce.

 

Jan Punčochář, Nedělní Partie, TV Prima, 18. prosince 2011

 

www.klaus.cz

 

Klíčová slova: euro EU Klaus
reklama
2292 čtenářů | 100 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 31.12.2011 0:18:42)
Odpovědět
JAKÝ PÁN, TAKOVÝ KRÁM
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Brabec, 31.12.2011 1:12:44)
Odpovědět
Pán - krám, asi chcete být za filozofa, ale je to hloupost. Jistě si odpovíte sám, za co jste !
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 31.12.2011 1:20:16)
Odpovědět
To je ověřené.
Nechci být za filozofa.
Ale jak je vidět, tak vám hodně souvislostí nedochází nebo jste podobně amorální jako různí zdejší vrcholoví politici nebo obojí.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 13:51:25)
Odpovědět
Ti vrcholový politici jsou přesně stejní jako vy. Vůbec nejsou horší jak vy samotní. Ten socialismus netvořil jen ÚV-KSČ, ale všichni občané státu a to samé i nyní. Český "kapitalismus" tvoří jen čeští lidé a kapitalismus nemůže zato, že čeští lidí jsou chamtivci. Krédo českých lidí se nezměnilo od dob budování socialismu. To ktédo znělo: Co se dá urvat urvy - co se dá zkurvit zkurvy.
Ale fakt je těžké po tolika letech lží a křiváctví nalézt čestné a slešné lidi do politiky. A proč vaší tatíci a mamky, dědové a babky ve volbách v tom neslavném 46 roce dali moc do ruk komunistum a socdemákum?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 31.12.2011 15:59:01)
Odpovědět
Stilet, vzhledem k tomu, že mně osobně neznáte a nic o mém životě nevíte, tak vaše "ohodnocení" mojí osoby je velká drzost.
Je zřejmé, že buď nejste schopen pochopit nebo nechcete pochopit, že styl politiky ve státě velkou měrou určují právě ti vrcholní politici. Různé amorálnosti politiků v ČR úzce souvisejí s tím, že si zdejší politici nadělili nehoráznou, téměř bezmeznou imunitu, díky které se snadněji uchylují k různým nekalostem.
Před volbami, když kandidátům do politiky jde o hlasy voličů, tak na otázku ohledně výrazného snížení imunity politiků, reagují slovy kladně. Ale když jsou zvoleni, tak se jim to snížení imunity zatím ne a ne podařit!

Vzhledem k tomu, že už nějakou desítku let žijete v USA, tak máte dojem, že všemu v ČR zrovna vy nejlíp rozumíte?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 16:47:44)
Odpovědět
Vašnosto "stručně" jak jste přišel na to, že napadám vás osobně? Račte si přečíst znova to co jsem napsal.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 31.12.2011 16:56:24)
Odpovědět
Stilet, toho "vašnostu" si laskavě odpusťte.
Tak nakonec to, co jste sám napsal, jste ani tak vlastně ani nemyslel....., že ??
O co vám osobně skutečně jde ??
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 17:10:51)
Odpovědět
Co to zase brepcete? Já jsem jen napsal že se mé povidání vůbec netýkalo vás jako osoby ale jen toho co jste napsal. Byl to totíž blud. Tak proč to vztahuete na sebe? Nejste nějak moc přecitlivělý?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 2.1.2012 13:34:37)
Odpovědět
Stilet, bohužel, s vámi skutečně seriózní diskuse není možná, protože vy seriózní být nechcete nebo nedokážete.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 31.12.2011 16:01:15)
Odpovědět
oprava

Stilet, vzhledem k tomu, že mě osobně neznáte a nic o mém životě nevíte, tak vaše "ohodnocení" mojí osoby je velká drzost.
Je zřejmé, že buď nejste schopen pochopit nebo nechcete pochopit, že styl politiky ve státě velkou měrou určují právě ti vrcholní politici. Různé amorálnosti politiků v ČR úzce souvisejí s tím, že si zdejší politici nadělili nehoráznou, téměř bezmeznou imunitu, díky které se snadněji uchylují k různým nekalostem.
Před volbami, když kandidátům do politiky jde o hlasy voličů, tak na otázku ohledně výrazného snížení imunity politiků, reagují slovy kladně. Ale když jsou zvoleni, tak se jim to snížení imunity zatím ne a ne podařit!

Vzhledem k tomu, že už nějakou desítku let žijete v USA, tak máte dojem, že všemu v ČR zrovna vy nejlíp rozumíte?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Ústava ČR, 31.12.2011 16:14:00)
Odpovědět
Stilet, najděte si stránky, kde je zapsána Ústava ČR a soustřeďte se na následující dva články:
Článek 27/4 a Článek 65/3.

Obsah Článku 65/3:
"TRESTNÍ STÍHÁNÍ PRO TRESTNÉ ČINY SPÁCHANÉ PO DOBU VÝKONU FUNKCE PREZIDENTA REPUBLIKY JE NAVŽDY VYLOUČENO."

Co říkáte této nehoráznosti ?!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 16:25:52)
Odpovědět
No dobrá - ale v čem jste vy Američané lepší než Češi (Moravané, Slezané)? V něčem ano, v něčem ještě horší. Lidé jsou všude "průměrné špatnosti", podle toho co si mohou dovolit. Žádná zářná morálka nikde není, i ta Skandinávie si už tu svoji vyjímečnost podělala. I někteří vaši představitelé jsou dobytci a přesto je volíte.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Tonda Koniášů, 31.12.2011 16:46:18)
Odpovědět
Kalósu, už jsi to otevřel?
A poznal ses? :-))))))))
To máš dárek k Novýmu roku,
za ten cukr.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 17:34:40)
Odpovědět
Díky, ještě to zkusím. Ale nepovedlo se to i pseudoKalousovi, psal o tom heslu. PF 2012
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Tonda Koniášů, 31.12.2011 18:23:30)
Odpovědět
Vždyt je to snadné.
Pravým myšákem klikneš na ku.rar
a ve vyskočeném okně vybereš volbu - uložit cíl jako..., zadáš cestu kam a máš to doma.
pak to vybalit a už se s tím snad domluvíš
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Tonda Koniášů, 31.12.2011 19:19:06)
Odpovědět
Tož zatím jsi s tím asi nic ještě neudělal.
běž na tuto adresu, já tě navedu, když popíšeš, co nejde.
Pseudokalous to mohl stáhnout, ale neotevře, protože nezná heslo,
ty jej znáš.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Tonda Koniášů, 31.12.2011 19:20:51)
Odpovědět
ta adresa

http://eportal.parlamentnilisty.cz/Articles/4141-o-scitani-lidu-rytirich-jedi-a-svobode-kterou-koupite-za-3-000-.aspx
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 16:53:33)
Odpovědět
Nikde v naších zeměpisných šířkách nejsou lidé lepší, ale někde mají lepší zákony, milí Kalous které nehrají darebákum do ruky. Já se nedivím tomu, že v Čechách se vyrustá z dětiček dospělý darebáci, podvodníci atd. Chyba se stala pravděpodobně už v devatenáctém stoleti kdy "buditelé" pomoci lží a falsifikátu vytvořily nový Český národ.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Re, 31.12.2011 16:59:26)
Odpovědět
Stilet, proč se vyhýbáte vyjádření k uvedenému článku 65/3 z Ústavy ČR o prezidentské imunitě ???
Máte z něčeho obavu ?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 17:07:43)
Odpovědět
Omyl. Nevyhýbám se už proto, že jsem tu mizernou Ústavu nikdy neměl v ruce. Buďte tak laskav a citujte mě to ustanovéní těch paragrafu. O té Ústavě vím jen to, co tady někdy někdo napíše. Také vůbec ve svém krátkém povidání jsem se o té Ústavě nezminíl. Vím to že je to dosti obsáhla kniha. Mě tá Ústav vůbec nezajimá. A kdy vůbec byly ty Ústavy v ČSR brané vážně i politiky a to od vzniku té první z roku 1920?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Re, 2.1.2012 13:36:56)
Odpovědět
Obsah Článku 65/3 z Ústavy ČR:
"TRESTNÍ STÍHÁNÍ PRO TRESTNÉ ČINY SPÁCHANÉ PO DOBU VÝKONU FUNKCE PREZIDENTA REPUBLIKY JE NAVŽDY VYLOUČENO."

Stilet, co říkáte této nehoráznosti ?!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 17:48:46)
Odpovědět
Stilete, oni tak nějak vznikaly všechny národy, některé dříve, některé později. Von ten "český národ" existoval i mnohem dříve - jen přežíval hlavně v chudině. No a pak se to hodilo "českým kapitalistům" jak pomocí vlastenectví snížit vysokou konkurenceschopnost Němců a Židů. Vždy šlo v pozadí o prachy a moc. A co jste vy Američané vlastně za národ. Původně hlavně dobrodruzi, vyhnanci, zločinci a chudina z celého světa. Proto to tak vypadá. I ze zdejších vesnic na konci 19. a začátku 20. stol. odjížděli zchudlí rolníci a chudina do USA - jen mezi známými a příbuznými vidím několik případů. Vzpomínám si příběh jak byla babička malá a přijel na návštěvu strýček z Ameriky, před návratem se nacpal zabijačkou, po.sral se i s podlikačkami a zahodil je - ty byly pro vesničany tak krásné, že je vyprali a měli jako vzácnost. To už jste byli před 90. lety tak daleko před námi. Holt jste nositeli pokroku i lumpáren.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Bagoun, 31.12.2011 20:24:58)
Odpovědět
Kalousi já se z Tebe poseru. Myslím tím, jak mně to rozesmálo. Díky za příspěvek.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 21:15:59)
Odpovědět
Kalous, není žádný Americký národ a máš pravdu že do té Ameriky utíkali před trestem i šibeničnící. Ale také chudí lidé a zde získali hrdost a jaké nemáte ponětí. A nejen chudí, ale také šlechta. Ovšem na tituly si zde nikdo nepotrpí. Několik roku jsem dělal s inženýrem nežli jem se to dozvěděl a vůbec né od něho. Pro mě to byl jen Jim. I lékaře oslovují jeho jménem. President když někam jde, tak za ním nenosí zvláštní standartu a když chce věřejně hovořit, tak bez fanfár. Já jsem dorazil s rodinou do Státu jen v tom co jsme měli na sobě a s malím kufříkem ve kterém jsem měl několik časopisu a adresy redakcí. A děkují této mé zemi že tu můžu žít.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Tonda Koniášů, 1.1.2012 2:30:37)
Odpovědět
Stilete, je sice Nový rok, člověk by měl uvažovat pozitivně. Než začnu, co mám na srdci, tak všechno nej v nadcházejícím čase.
( ten úvod jsem musel takto, protože dočteš do poloviny, a nepřijdeš mě na jméno)
Kdysi dávno tomu již, jsem k USA vzhlížel jako k něčemu vzorovému, úžasnému...atd další superlativy.
Ten sen se postupně rozplýval ve Vietnamské válce, ale ještě toho dost zůstávalo.
Ale to co se děje nyní, po pádu dvojčat, nemůžu jinak, než vším americkým, Obamou počínaje opovrhovat.
Díky dosti velké informovanosti, díky několika přátelům ze států a dalším inf. zdrojům vidím, co je to vlastně za špínu.
Od dob osídlování se prakticky nic nezměnilo, jede to pořád ve stejném gardu, pouze se jednotlivé obrazy zvětšují.
Tak, jako sprotě a podle vedli válku proti původním obyvatelům Severní Ameriky, tak to nyní dále pokračuje se stejnými praktikami po celém světě. Viz vzorové a ukázkové jednání s Kaddáfim.
A pojďme od začátku - velmi se mýlíš, ale američané nejsou národ - podívej do naučného slovníku, co ten pojem znamená, a tahle horda vrahů, zlodějů koní a desperátů tento pojem nenaplňuje. A jak jsem psal, pokud se tam něco povedlo, tak negativa to velmi silně přavažují.
Mám už nějaké zkušenosti za sebou a věř, že každé zlo plodící další zlo, bude jednou potrestáno. Nevím, zda se toho dožijeme (alespoň já), ale všechno co ukradli, včetně indiánské půdy bude navráceno, tomu věř. Opět se budou prériemi prohánět stáda bizonů.
Pokud budeš mít chvíli, podívej na film "Book of Elli".
Velmi odvážný film, ale všechno napovídá, že k těm koncům se úspěšně dopracujeme.
Za další - o nějaké hrdosti mluvit ve spojení s usa? To je opravdu zavádějící. I buzeranti si do států jezdí pro svou hrdost. Otázkou je, zda mají být na co hrdí, zrovna tak jako celá společnost. I hovnivál je hrdý na svou kuličku.
Otázkou je, zda okolí tu hrdost nějak cení.
Pokud jsi dočetl až sem, děkuji za pozornost.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Ústava ČR, 31.12.2011 16:16:29)
Odpovědět
Brabec, vezměte si do ruky Ústavu ČR nebo si ji najděte na internetu a soustřeďte se na následující dva články:
Článek 27/4 a Článek 65/3.

Obsah Článku 65/3:
"TRESTNÍ STÍHÁNÍ PRO TRESTNÉ ČINY SPÁCHANÉ PO DOBU VÝKONU FUNKCE PREZIDENTA REPUBLIKY JE NAVŽDY VYLOUČENO."

Co říkáte této nehoráznosti ?!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 16:59:53)
Odpovědět
O Masarykovi se nesmělo říci jediné špatné slovo třebas to bylo slovo pravdivé. Také se ho nikdo nesměl ptát kam dával peníze ze zbírek krajanu a jak přišel k těm desítkám milionu Korun po vytvožení ČSR. Také zatím není v ČR zákon, že důkaz pravdy je vyloučen. Poslanci jako snad jediná země na světě také mají doživotní imunitu. Nejen poresident. Havel také jen velice nerad zrušil ten zákon o trestné neúctě k presidentovi. Tak alespoň v této maličkosti jste na tom lépe.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 17:53:57)
Odpovědět
Masaryk asi byl hlavní klient Legio Banky. On se ten nějaký vagon ruského zlata na sibiřské magistrále ztratil, nešlo to přesně spočítat. Za co by se rychle vyzbrojila armáda nově se tvořícího státu? Zdarmo jí zbraně nikdo určitě nedal.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Člověk, 31.12.2011 7:04:23)
Odpovědět
Nebuďte blázen a závistivec, jako KSČSSD ajejich voliči. Pak nebudete muset nadávat na vše a všechny kolem. Začněte na sobě "makat" a výsledky se též, možná, dostaví...
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 31.12.2011 16:02:00)
Odpovědět
Nesuďte mě podle sebe.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Lída, 31.12.2011 11:07:44)
Odpovědět
Pan Klaus je amorální darebák a rozpoltitel naší země.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Hill, 31.12.2011 12:08:33)
Odpovědět
už tyto stránky a tato diskuze přece jasně ukazuje ty jež rozdělují národ..

A je to opravdu Klaus a jeho smečka
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 14:00:47)
Odpovědět
Plkáš pitomost Liduško, jak je tvým zvykem. Opravdu by pro vás byl lepší znovuzrozený Gottwald, ten by zase Český národ sjednotil. Národ byl sjednocen ještě do roku 1989. Chodil volit jednotnou kandidátku NF v 99.95%.
Lumpárnu spiskali ti, kteří pomohli k moci jednomu kulisákovi a ten zajistil že se budou do politiky dostávat jen darebácí.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stručně, 31.12.2011 16:03:24)
Odpovědět
Drzý a arogantní Stilete, vzhledem k tomu, že už nějakou desítku let žijete v USA, tak máte dojem, že všemu v ČR zrovna vy nejlíp rozumíte?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 17:15:16)
Odpovědět
Stručně vy se tady objevujete prvně. Tak co chcete kázat? Domníváte se o sobě že jste slušnost a uctivost vtělená? Zřejmě jste vymyslel jiný nicka, že by jste se styděl za své dřívější psaní?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 17:26:36)
Odpovědět
Navím na kolik je Klaus darebák ale určitě v darebáctví nepřevyšuje většinu svých českých spoluobčanu. Já jsem totíž také v Čsl. žil a jezdím tam. Letos jsem tam byl také. A také se mě kde kdo snaží okrást jen jak usoudí že jsem z ciziny. A není to žádný Klaus ani to nikomu neporoučí ani nedoporučuje. I sem ke mě přijely nepozvaně na pěti týdení "návštěvu" dvě individua v přesvědčení že je budeme živit a postaráme se ještě aby přišly k hromadě dollaru a dobře věděly že tady vydělávat nesmí. A pokud je Klaus darebák, tak z českých politiku není pořád ten darebák největší. Klause vůbec neznám a nezastávám se ho, jen se podivují, jak mnozí dělají jako by byly od narození nesobečtí askéti, jao Liduška. A že není sama.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Re, 31.12.2011 16:25:09)
Odpovědět
Václav Klaus soudí druhé podle sebe.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(ann48, 31.12.2011 1:35:29)
Odpovědět
Pan prezident má pravdu, ostatně jako téměř vždy, jen jsou lidé, kteří ji nechtějí slyšet.
Re: Klaus: Naše země je - JÓ, TEN náš " ROZUMBRADA "
(SMĚJÍCÍ SE BESTIE 2, 31.12.2011 7:21:10)
Odpovědět
je poslední dobou čím dál chytřejší ! Škoda, že mu takle nemyslelo už před 22lety.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Morálka, 31.12.2011 16:06:06)
Odpovědět
ann48, co je podle vás příčinou údajné rozhádanosti a rozpolcenosti a vzájemné nedůvěry mezi lidmi?
Prezident Klaus nám sdělil svoje osobní prožitky.
Není divu, že při jeho amorálnostech on se svým okolím nevychází dobře.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 21:29:00)
Odpovědět
Nedůvěra a rozpolcenost je v lidské společnosti běžná a nejen v Čechách. Páni a dámy z Moravy nechť prominou. Těch se to netýká. Nedůvěra se projevuje i v manželství. Také jste přece o sobě neřekli manželce všechno a manželky manželovi. To by jste si také dali v příoaděb rozvodu.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(B.A., 2.1.2012 13:42:44)
Odpovědět
Zevšeobecňovat je velice scestné.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Ústava ČR, 31.12.2011 16:18:30)
Odpovědět
ann48, vezměte si do ruky Ústavu ČR nebo si ji najděte na internetu a soustřeďte se na následující dva články:
Článek 27/4 a Článek 65/3.

Obsah Článku 65/3:
"TRESTNÍ STÍHÁNÍ PRO TRESTNÉ ČINY SPÁCHANÉ PO DOBU VÝKONU FUNKCE PREZIDENTA REPUBLIKY JE NAVŽDY VYLOUČENO."

Co říkáte této nehoráznosti ?!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Smějící se bestie, 31.12.2011 3:52:43)
Odpovědět
Já to tvrdím již delší dobu, že ČR by měla míti připravenu záložní hymnu a to a / slečna závist b/ píchni ho, řízni ho, vem ho řetezem.........
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Petr 2, 31.12.2011 7:38:25)
Odpovědět
Jestli to nebude tím,že už dvaadvacet let--
NEJSOU JAKO ONI !!!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(jaguár., 31.12.2011 9:20:18)
Odpovědět
Nejen rozhádaná,ale vaším osobním příkladem i rozkradená.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Mark, 31.12.2011 9:41:51)
Odpovědět
Svatá pravda. (Aleku startuj)
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Šoumen, 31.12.2011 9:58:08)
Odpovědět
Proboha a kdo za to může, že jsme země rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřujeme. Ať se Klaus vrátí trochu do minulosti a zapřemýšlí o sobě a jeho svaté ODS, která tento stav zapřičinila, třeba volným trhem "bez přívlastků", neznáním špinavých peněz a drsnou privatizací, která dala zbohatnout lidem, kteří měli ty správné informace, byli členy, nebo příznivci ODS, a jejich kámoši v parlamentu si utvořili zákony, které jim toto umožnili. Pak nastalo rozdělování společnosti na seniory, kteří nic nepřinesou a jenom vyžírají státní rozpočet, a mladé, hezké, zdravé a kreativní jedince, kteří by byli nejraději aby ty senioři pokud možno hned zhebli. Pak nastalo zvýhodňování bohatých, kterým umožnili platit menší daně, na úkor střední třídy, která nyní chudne, i když je tahounem ekonomiky, a to se radši ani nezmiňuji o těch nejchudších, co žijí od výplaty k výplatě. Vždyť i statistiky lžou o zvyšování průměrného platu. Ten se nezvyšuje, to jen přibylo do pracovního procesu více kámošů, za horentní platy, a ti ten průměrný plat potom zvyšují. Takže pane Klausi, zamyslete se sám nad sebou a svojí ODS, a pokud nemáte máslo na hlavě, tak potom poučujte ty důvěživé blbce, co vám to dokonce i věří.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 11:50:29)
Odpovědět
Co to zase ten pan president kecá? Vždyť nedávno konstatoval, že jsme se nikdy v historii neměli tak dobře jak nyní. Asi soudí podle své rodiny .
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Frigo, 31.12.2011 11:52:13)
Odpovědět
Klause nelze vůbec brát vážně, je to žvanil zahleděný sám dosebe, národ ho nezajímá.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 21:34:30)
Odpovědět
Ale daleko hůře jste se měli a já tam také. Jinde mají nezaměstnanost daleko větší na neupí tak jako Češi. A chudobu také a žijí docela spokojeně.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(B.A., 2.1.2012 13:43:45)
Odpovědět
Jak kdo a jak kdy.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kudrna, 31.12.2011 10:26:44)
Odpovědět
To se to povídá-žádný oponent,který by toho našeho vševěda alespoň částečně posunul do reálného světa.Při oslovení občanů v 90.letech to mělo svůj efekt,který sice zazářil mezi lidmi,ale posléze uhasíná až skoro zhasl.I když bude presidentův novoroční projev sebelepší,citově naladěný pro blaho národa,je už dopředu známo,že bude jeho předposlední a nic konkrétního lidem nepřinese.A že naše země je rozhádaná,rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje?pozdě bycha honit.A kdo prosím vás,to má kormidlovat k lepšímu břehu?Odpovím-především a také p.Klaus.Ani slovo od něho není slyšet o morálce,která prostřednictvím zlodějú ničí ekonomiku této země.Je zvláštní,že tato dementní situace našeho státu tomuto skoro despotovi nic neříká.Zvedá svůj varovný prst na všechno ,co vymýšlí někdo jiný.Byl by to dobrý monarcha v některém království.Tam by se mohl realizovat.Hlavně jeho neomylnými názory ,přes které nejede vlak.Ale ta doba,ta doba ,je jaksi jiná.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 10:36:49)
Odpovědět
Naše země je ve velmi těžké krizi v tom má pravdu pružinskij i landa.

Otázka zní, kdo jí do té krize a rozhádanosti dostal ??

Byl to především Klaus, tento rusínec nemůže v žádném případě být jejím sjednotitelem, jasně, to by se mu také hodilo, všichni zamnou a go ost !
A hl. zapomeňte na všechny moje podvody, lži, omyly, krádeže per, na moje milenky, milence na moji bezvěru a od zítřka já jsem jin. a vy jste jednotní...
Ha ha ha

Vážený Pane Klausi, základem k sjednocení národa je odstranit Vás a nedopustit váš návrat do jakékoliv veřejné funkce, zároveň také vy musíte přijmout odpovědnost za škody napáchané na tomto národě.

Polovina národa nevěří prezidentovi, ale to vůbec neznamená že ta druhá polovina zbožňuje toho rusofila, to ani náhodou, podpora Pružinovi je podporou úřadu ne jenho osobě, on ten úřad zdevastoval a zdiskreditova jako nikdo před ním.

Putinovče táhni z politiky a odstěhuj se na východ kam patříš, tam tě milují, tam ti dávají ceny tam tě platí !!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 12:24:51)
Odpovědět
Ale Dane - jako ekonom musíš uznat že ohledně krize EU a zejména eura se pan Klaus nemýlí. Euro je před krachem, už se vymýšlí scénáře co dělat aby byly škody co nejmenší (V. Británie by provedla dočasné uzavření hranic, německé banky jsou připraveny znovu natisknout marky) - jestli k tomu dojde, vejde pan Klaus do světových učebnic ekonomie a ty budeš jeho teorie ještě přednášet.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 15:44:16)
Odpovědět
29.12.2011 zakončilo euro na měnových trzích kurzem 1,30 USD
koruna 20,1 Kč

největší ztráty tak jak předpovědělo 5 nejvýznamnějších investičních bank světa zaznamenaly východoevropské měny mimo eurozonu.

Zatímco koruna klesla 2x větším tempem k dolaru nežli euro, zlotý klesal 4x rychlejším tempem a forint dokoce 10x rychleji či více nežli euro :-)

Přesně se zatím naplnuje scénář pádu středo a východoevropských měn.

Maďarsko se dostává do inslovenčního pásma, nemá peníze na vyplacení lednových úvěrů, bez zásahu MMF s kterým se nedohodlo mu hrozí propad měny až o 20%.

zcela nereálně hodnotí Foster odhady Klausových bankéřů z čnd, podle nich má být koruna k euru příští rok na 23,5 a dolar na 19 Kč a má dokonce proti euro posilovat, Fostr to kontruje slovy:

Neexistuje žádný důvod proč nakupovat korunu, dokud se nezveden eurozona, nezvedne se ani čr z recese :-)
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 16:06:21)
Odpovědět
Jinak, koruna klesá dlouhodobě i proti euru a bude klesat i dále.

Klaus se naprosto zmýlil, nepřišla totiž žádná krize EU jak on předpovídal, nýbrž krize jednotlivých národních dluhů.

Zcela paradoxně tato krize začala v USA, nikoli EU a přelila se přez Island a Británii do evropy, důsledkem je ztráta 450 miliard eur nesplcených evropanům v US hypo krizi.

V důsledku této americké hypo krize bankrotuje Island - člen Machem doporučovaé EFTA, ostrůvek prosperity, jeho koruna se prudce propadá a většina úspor je vyvedena do eura a norské koruny.

Británii tato krize sanací svých bank zvýšila státní dluh z 28% na 68% za 12 měsíců !!
Německo přišlo v USA o 89 miliard dolarů, nenávratně.

Evropské země přebrali za banky část dluhů aby zachránily bankovní systém, tím navýšily svojed luhy do neúnosných rozměrů - aspoň ty jižní země+island a maďarsko.

Toto je tedy analýza hrubá dluhové národní krize z níž jednotlivé národní vlády paradoxně zachranuje EU, ECB a MMF.

Klaus se opět hluboce zmýlil jako vždy a euro není před žádným krachem, marka se nechystá, to jsou kachny.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Akce-Reakce, 31.12.2011 16:33:51)
Odpovědět
Ovšem občané Islandu se rozhodli, že se nenechají finančně zneužívat od nezodpovědných bankéřů a od nezodpovědných politiků. Vytvořili novou ústavu, díky které je stát už konečně lépe spravovaný.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 16:37:49)
Odpovědět
občané Islandu byli díky své malé a labilní koruně zcela ožebračeni, kdyby měli euro, zbyli by jim aspoň úspory, stát totiž jejich banky sanovala přdlužil se...
Díky své koruně tak přišli o všechno.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Akce-Reakce, 31.12.2011 16:43:00)
Odpovědět
Na základě různých vašich jiných vyjádření ve zdejších diskuzích mám pochybnosti, do jaké míry nebo jestli nějak lze vašemu příspěvku věřit.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 17:17:12)
Odpovědět
Mach nás chtěl nacpat do EFTA.

Island - člen EFTA už skrachoval a chce přijmout euro, samozřejmě po ozdravení ekonomiky, nyní mu ho nikdo nedá.


Lichensteinsko - člen EFTA, platící švýcarským frankem vstupuje od zítřka do šengenu
od roku 213 bude platit eurem, a bude si tisknout vlastní euro

Estonsko - přijalo euro 1,1. 2011 podporu a spokojenost s eurem stoupla od zavedení po listopad z 65% na 89%.
Na konferenci ve Vídni Estonský premier euroměnu vychvaloval donebe a poukazoval na Islandskou korunu jako symbol nebezpečnosti malé labilní měny.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Re, 2.1.2012 14:37:00)
Odpovědět
Taky ČR prospěje nová ústava.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Felix, 31.12.2011 10:47:18)
Odpovědět
Pustil jsem si to ze záznamu, je to lepší, než to číst: http://www.iprima.cz/porady/partie
Pane presidente, děkuji a přeji, s Boží pomocí, šťastný zbytek Vánoc a celý rok 2012.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kill, 31.12.2011 11:00:40)
Odpovědět
Václav Klaus mravně zdevastoval český národ, vyvíšil trh nad zákony a zcela ignoroval morálku a víru.

pane prezidente, to Vy jste zničil náš národ, vy jste zodpovědný, za vás padla pod oposmlouvou demokracie, za vás se začalo tunelovat a za vás ODS měla švýcarská konta a lájoše báče.

Pane prezidenta jste nestoudný darebák a smrdí vám při tom projevu z držky !
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 14:09:07)
Odpovědět
To je opravdu podivné. Nechápou jak mohl ten Klaus nařídit všem českým občanum amorálnost, chamtivost, prolhanost, zlodějské sklony atd? Není to tím, že to všechno už bylo a je v české povaze? To Klaus nařídíl českým "podnikatelum" i hokynářum, hospodským atd. aby se snažily být co nejdříve milionáři a zvedaly cený co nejvíce?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Frigo, 31.12.2011 15:27:50)
Odpovědět
on privatizaci vymyslel a řídil, on vytvořil děravé zákony, mnohdy to tunelování bylo i legáln a otom to je..

vládla ODS, on byl premier, ministr financí, šéf sněmovny..

za jeho kralování se prožraly privatizační peníze, utratil penzijní účet, propadla ekonomiky a inflace vyšplhala na 10%

Proto také prohrál volby, paldajeho popularita i ODS..
zničil všechno naco hrábl, zdiskreditoval českou pravici a ted i úřad prezidenta, na západ od nás by si o něj ani neopřeli kolo
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 21:23:25)
Odpovědět
To je pravda a nařídil někomu aby kradl a podváděl? Kde se v ČR vzalo tolik zloděju, podvodníku a těch tunelářu. To také za to nese vinu Klaus? Nebo ti co se toho dopuštějí? To se musí dospělí lidé nabádat k tomu aby nekradli, nepodváděli a netunelovali? Vždyť jak to vypadá nepodvádí a nekrade jen ten, kdo k tomu nemá příležitost. Za lumpárny nese zodpovědnost ten, kdo se jích dopuští a né žádný Klaus. První kdo se všechno odstartoval byl především Havel.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Amorální politici, 2.1.2012 13:49:04)
Odpovědět
Havel a Klaus - oba podobně amorální.
Havel byl prezidentem až do roku 2003.
V době, když byl Havel prezidentem, byl Klaus jednak předseda strany ODS a jednak ministrem financí, potom premiérem státu.
Klaus jako premiér skončil, když se zjistilo, že strana ODS má v zahraničí velmi podezřelá finanční konta.....
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Jan11, 31.12.2011 18:51:55)
Odpovědět
Dovolte vyjádřit názor po přečtení zdejší diskuze. Pravda, že Klaus tady tu lavinu amorálnosti zasel, ať už právní cestou neohlídanou privatizací, lépe též rozkrádačkou, tak i jako zastánce jakýchkoli peněz, i špinavých. Ale souhlasím se Stiletem, že v tom to zdaleka není. Je to v nás. Kdo je to exekutorské gestapo, které si udělalo byznys z okrádání lidí? My, Češi. Kdo jsou naši podnikatelé, kteří bohatnou před očima, ale zaměstnancům dají čtvrtinovou mzdu, než na západě? My, Češi. Kdo jsou OSVČ a další, co neodvedou státu na daních pokud možno korunu? My, Češi. Kdo jsou ti všichni zloději a zlodějíčci, okrádající spoluobčany na každém kroku? My, Češi. Nikdo nám je sem neseslal, jsou to lidé z nás. Okrádáme se navzájem.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Vestrfo, 2.1.2012 13:51:55)
Odpovědět
Zevšeobecňování je velmi scestné.
Pochopitelně, že amorálnosti lidí se rozmáhají tam, kde se politici ve vedení státu uchylují k amorálnostem.
Jak se říká: "Příležitost dělá zloděje."
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Jirsa, 31.12.2011 11:06:03)
Odpovědět
Myslím, že mu měl hned ve studiu dát někdo pořádně přez hubu.
Neznám většího pokrytce a lháře než je Klaus.
Sk.urvil naši vlast a ted popisuje stav, který sám způsobyl a tváří se jako spasitel.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 12:28:14)
Odpovědět
Teda Jirso, že vy jste dal kuponové knížky do Harvardu Koženému a Vostrému? V.K.: "Jen více takových Kožených".
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(ddd, 31.12.2011 12:29:03)
Odpovědět
Zadna televize neleze tak VK do ...... jak Prima
a jeji "redaktori".Proc asi?
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Jirka, 31.12.2011 15:36:47)
Odpovědět
Pan Klaus,který všechno ví,všechno zná,také prohlásil,že krize je jako chřipka a proto brzy přejde a také nám všem kdysi sliboval to,jak brzy doženeme Rakousko!!!!Skutečnost?Rozkradano,Rakousku se nepřibližujeme,ale v korupci jsme na úrovni Somálska!!!!!!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Bobek, 31.12.2011 15:35:40)
Odpovědět
No V.H. se nesnažil o učené vysvětlování stavu společnosti a nazval tento stav "blbou náladou". Vymýšlení a legalizace forem okrádání občanů, daně, poplatky a pokuty, příkazy, zákazy a vyhlášky na každou blbost, prolamování soukromí, arogance státu požehnávaná zákony, korupce a systém "kmotrů (nebo lotrů?")...
Ano většina lidí je znechucená ze stavu jaký v této společnosti zavádí porevoluční vládnoucí strany. Pouze část se s tím naučila žít a někteří i těžit. Chci věřit, že jednou všem strůjcům současného stavu společnosti bude předložen účet a to "napříč politickým spektrem".
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 15:49:11)
Odpovědět
VH nikdy nebyl členem moci výkoné, tím byl po většinu svého politického života VK

VH zdevastoval ekonomicky tuto zemi, tak jak správně píší lidé nademnou a VK také společnost rozbil

Odpovědnost Klause je absolutní.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Politici nesmí mít současnou nehoráznou imunitu !!!, 31.12.2011 16:22:01)
Odpovědět
Ano, je dávno ověřené, že "ryba páchne od hlavy".

Politici nesmí mít současnou nehoráznou imunitu !!!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(ThujaGarden, 31.12.2011 16:24:54)
Odpovědět
Naprosto ideálně...,když všechno svedeme na jednoho člověka. Akorát...,že se za I. republiky říkalo: "nejvíc kradou Češi, Poláci a Taliáni", mezitím Italové z žebříčku...,vypadli a nahradili je další východní slované z UK. V byrokracii a úplatkářství zaujímáme...,čelní místa, jsme v tomto na úrovni nějaké Burkina-Faso nebo Somálska. Bohužel...,mnohdy to připadá, jako když zloděj kříčí, chyťte zloděje. Nebo spíše...,se.r.e nás...,že jsme toho více nestihli. Nakrást...,no neměli jsme bohužel ty kontakty co Klaus a soudruzi z ODS...
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Ústava ČR, 31.12.2011 16:28:07)
Odpovědět
ThujaGarden, vezměte si do ruky Ústavu ČR nebo si ji najděte na internetu a soustřeďte se na následující dva články:
Článek 27/4 a Článek 65/3.

Obsah Článku 65/3:
"TRESTNÍ STÍHÁNÍ PRO TRESTNÉ ČINY SPÁCHANÉ PO DOBU VÝKONU FUNKCE PREZIDENTA REPUBLIKY JE NAVŽDY VYLOUČENO."

Co říkáte této nehoráznosti ?!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 16:35:35)
Odpovědět
Klaus je ruský agent a vlastizrádce, ale stíhat ho lze v pohodě za činy jež spáchal před funkcí prezidenta a je toho dost, budte klidní mnoho lidí na tom už dlouho pracuje :-)

Falešný sponzoring jeho ODS, švýcarské konto - exsitovalo a švýcaři jsou nyní ochotnější než dřív zveřejňovat transakce :))

Lájoš Báča atd.

Já věřím v to, že Klaus skončí v kriminále, prezident neprezident, ale je třeba na tom pracovat a dostat ho před soud !!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 17:45:57)
Odpovědět
Hele Ústavo, to jen president a jen Klaus nebo i všichni poslanci a senátoři mají takovou imunitu tou Ústavou zaručenou? Ústavo a vy ostaní, mám takový dojem, že pro vás není nikdo jiný jak Klaus. A nebyly to komouši, soudruh Jičínský a spol, kdo tu Ústavu tak sesmolil? Občané ČR při smolení té Ústavy soudruhem Jičínským a spol neměli nic jiného na starostii, jak píštět jak svatý je Vašek Havel. Komouši v 59 roce daly alespoň formálně tu Ústavu kterou chystaly k připomínkám občanum. ale tuhle Jičínského Ústavu sesmollil on sm se svými kompaňony a lidé vůbec předem nevěděli, jak ji sesmolil a co v ní bude.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Re, 2.1.2012 14:38:56)
Odpovědět
ČR potřebuje novou ústavu.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dita, 31.12.2011 16:28:52)
Odpovědět
1. republika bylo československo 6-7. zemí svět dle HND, dnes je pozice někde kolem 38.

Samozřejmě že ne jedinou ale tu největší zodpovědnost nesou elity a elita elit je premier, prezident, ministr financí, šéf parlamentu, poslanec, zakladatel ODS - pan Klaus.

Nikdo neříká že je v tom sám, ale jeho odpovědnost za dnešní stav je zcela klíčová, toto je realita.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(ThujaGarden, 31.12.2011 18:03:37)
Odpovědět
Dito...,kde ste vzala 6-7 místo ?? Byli 10 - 12 podle různých měřítek...,tehdejších výpočtů HDP. Dnes jsme myslím 34...,ale nevím přesně.
Je velký nástup azijských a jiných rozvojových ekonomik. Jenom do r. 2020 se předpokládá...,že země BRIC (brazilie,rusko,indie,čína), všechny postupně předeběhnou...,vyspělé Německo. To se propadně spolu s Anglií, Francií zhruba na naše desáté místo...,někam tam..
Začíná to být jinak...
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 18:18:55)
Odpovědět
Dito trochu nepřesné - přesněji se asi blíží údaje HNP na 1 obyvatele - pořadí ve světě 1925 - Československo 17 (jiný zdroj i 10-12). 1975 20-25. 1984 19. 1985 20.
2005 41. (blíží se Thujovu 34. - pokud bychom se zlepšovali. spíše bych řekl opak že míříme tak k 60. místu). Obecně čím dál hůře.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Rentiér, 31.12.2011 18:30:55)
Odpovědět
V příspěvku od "Dity" by měl být , z důvodu orientace v jejich číslech , uveden poměr počtu obyvatel mezi naší republikou a ostatním světem , který byl v čase první republiky 1 : 100 , ale dnes je 1 : 700 , takže vítám do politiky pana doktora Uzla , třeba zařídí aby nás bylo těch potřebných 70 miliónů , abychom odstranili ze svého chování pocit malosti .
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Stilet, 31.12.2011 21:31:26)
Odpovědět
Ano Dituško, ale to bylo zásluhou těch, které se ČSR v 45 roce zbavilo. Potom to už všechno šlo do paďous.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 16:25:00)
Odpovědět
Uvidíme co ten náš skrytý homosexuál a kremelský podurčenec, taťka tunel, vyplkne za moudra na Nový rok !


Lidé by měli mnohem více přemýšlet ne o tom co ten bezpáteční rusofil hlásá, ale otom co ten křivák dělá !

A hl. co dělal, jak to udělal a hnát ho k plné zodpovědnosti.

Krátká paměť je nebezpečná věc.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Ústava ČR, 31.12.2011 16:29:14)
Odpovědět
Dan, vezměte si do ruky Ústavu ČR nebo si ji najděte na internetu a soustřeďte se na následující dva články:
Článek 27/4 a Článek 65/3.

Obsah Článku 65/3:
"TRESTNÍ STÍHÁNÍ PRO TRESTNÉ ČINY SPÁCHANÉ PO DOBU VÝKONU FUNKCE PREZIDENTA REPUBLIKY JE NAVŽDY VYLOUČENO."

Co říkáte této nehoráznosti ?!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 16:41:49)
Odpovědět
Je to rozhodně špatně a je nutné to změnit.


Klus patří do kriminálu, je to podvodník a vlastizrádce.

a konečně, nový prezident se i přez jeho odpor bude volit lidem, národ si ho zuvolí sám, už žádné čachry komunistů a odéeskou a půlkou křesťanů.. hnus !!
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Přímost, 31.12.2011 16:51:18)
Odpovědět
Přímá volba prezidenta - hlavně jde o to, aby kandidáti byli skutečně co možná nejlepší a ne jiný typ zrádců ve "fialovém".
Další věcí je, že pokud by bylo zavedeno elektronické hlasování, lze tento způsob hlasování v podstatě nekontrolovatelně "upravit" tak, aby většinu získal někdo někým výrazným protěžovaný.
Podle nové volby prezidenta je i imunita prezidenta snížena na období jeho mandátu, ale pokud tam zůstala imunita v souvislosti s trestnými činy, je to zase nežádoucí polovičatost.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 17:20:03)
Odpovědět
To záleží jenom na nás komu dáme hlas, Klaus byl výsledkem komplotu komoušů a ods, a to už se nesmí opakovat.

Jenom připomenu výroky politiků:

Topolánek ODS - podporoval Klause, později jeho volbu označil za chybu

Cyril Svoboda KDU - taktéž označil volbu Klause za chybu
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(ThujaGarden, 31.12.2011 17:52:33)
Odpovědět
To jsou hypotetické úvahy a myšlení. Copak...,svěřili se ti oni volitelé při své tajné volbě?? Těžko...Takže asi 4-5 komoušů zřejmě volilo i Klause. Zřejmě...,ale nikdo u toho nebyl. Nebo ty jsi měl nějakou vyjimku??
Jinak je to jedno...,protože 4 komunisti "jaro nejistí"...,Klaus byl zvolen většinou sněmovny a senátu.
Takže můžeš nadávat...,na politické rozhodnutí naší zastupitelské většiny...,a né na 4 komouše. Analitiku. Chtěl bych tě mít ve firmě...,i když vím, že bych následně zkrachoval. Ale tvé odhady a prognozy jsou...,prostě božské.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 31.12.2011 18:15:45)
Odpovědět
Já bych chtěl zase vidět tu tvou firmu, jestli vydělá aspoň tolik, za rok, co já jsem vydělal v bance v Londýně za metr :))

české firmy jsou šmug a odpad, co za něco stálo je prodané zbytek je brag, sleduju bedlivě co by se tu dalo koupit, ale nevidím nic coby stálo za investici..
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Kalous, 31.12.2011 18:25:16)
Odpovědět
Dane, finanční šmelina není žádná produktivní lidstvu prospěšná činnost. V islámském světě by jsi šel jako lichvář do báně. Moc bych se tím nechlubil. Ale slouží ti ke cti, jestli jsi také neprodával americké hypoteční dluhopisy ničím nekryté - tyto bankéře bych vyhnal na doživotí kopat šutr v lomech.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Ahoj, 31.12.2011 21:11:22)
Odpovědět
Ježišmarjá, to jsou kecy. Klaus má ve všem pravdu, úplně obyčejnou pravdu. Jste hlupáci,
kteří budou hledat chyby u všech jiných, jenom
ne u sebe. Naříkejte, hlupáci, to jediné by vám
šlo. Styďte se a rozepněte si knoflík, ať vám
neprasknou kalhoty.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Dan, 1.1.2012 13:51:55)
Odpovědět
já jsem ty odměny bral jako podíl ze zisku banky..


jako podíl z čeho vydělává Klaus ?? :))

žeby jako podíl z dluhů státu, jako podíl z rovratu společnosti o kterém mluví ??

Fasuje kamaráde, celý život ten státní ouřada jenom fasuje prachy vybrakované země..

A do loňska ani napletil daně, teprve loni mu Kalousek zdanil plat.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Krištov, 1.1.2012 10:02:52)
Odpovědět
Vážený pane presidente, naše krásná země a jejich vynikající zákony které jste všechny podepsal není rozhádána, poněvadž stále věří v neviditelnou ruku trhu a že brzy předhoníme Rakousko, nebuďte smutný za velkou louží máme vynikajícího bratra strýčka Sama a jeho kompánii a na východě ruského mužíka a spol.
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(S humorem jde všechno lépe, 2.1.2012 13:57:39)
Odpovědět
Bůh si povolá Obamu, Medveděva a Klause a po jednom si je volá k sobě do pracovny.
První vyjde Obama, ostatní se na něj sesypou a ptají se, co a jak - Obama, viditelně bledý, říká:
"Chtěl po mně, abych ukončil všechny války, které vedeme, jinak stiskne takový zelený tlačítko a Amerika přestane existovat...
Vůbec nevím, co s tím mám dělat..."
Druhý vyjde Medvěděv. Podobná situace.
"Chtěl po mně odstavit komunisty od moci v celém Rusku...jinak zelené tlačítko....vůbec nevím, co s tím."
Třetí jde Klaus. Vyjde ven, potutelný úsměv.
"Chtěl po mně, aby se v Čechách přestalo krást...." a přitom sáhne do kapsy: "Tak tady je to tlačítko."
Re: Klaus: Naše země je rozhádaná, rozpolcená a vzájemně si nedůvěřuje
(Teo Pokorný, 4.1.2012 8:49:56)
Odpovědět
a divíte se tomu když dovolíte aby emigranti a disent pořádal nesmyslné orgie a vedl to vypelichanej Kocáb..kde to s ním umrzlo?Proč není vyšetřován