reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Augusto Pinochet - Nikoli beze cti

Autor: Roman Joch | Publikováno: 11.9.2006 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Jak lze být zároveň přesvědčen o posvátnosti lidských práv, o odpovědnosti Pinochetova režimu za smrt nevinných lidí, a přitom mít příznivé mínění o Pinochetovi? Tak, že si uvědomíme priority, pokud jde o svobodu a lidská práva.

Augusto Pinochet

Běžné argumenty proti Pinochetovu souzení ve Španělsku jsou tyto: Za prvé, Británie uznala jeho diplomatickou imunitu, a tedy neměla právo ho později zatknout. Za druhé, jurisdikce španělského soudu nad senátorem Chile je nulová. Za třetí, Pinochet měl absolutní moc, a přesto se jí dobrovolně vzdal. Soud nad ním odradí všechny stávající diktátory od abdikace: budou se naopak držet moci jako klíšťata, ke škodě svých zemí a jejich obyvatel. Za čtvrté, od samého počátku bylo jasné, že západní levici nejde o spravedlnost, nýbrž o mstu: nikdy nepožadovala soud nad Fidelem Castrem, který nechal zabít mnohem větší počet lidí a Kubu deptá dodnes. To vše je pravda, přesto však: míníme-li lidská práva vážně, jak můžeme protestovat proti odsouzení člověka, který má na rukou krev nevinných obětí?

Augusto Pinochet

Žádný americký prezident neporušil tolik ústavních svobod, jako Abraham Lincoln za občanské války. Na Severu vládl represivní diktaturou (příslušníci opozice byli bez soudu vězněni, redakce opozičních novin byly ničeny a poslanecké sněmovny rozehnány), proti Jihu vedl válku totální (namířenou i proti civilistům). Winston Churchill nařídil v únoru 1945 kremaci Drážďan: během tří dnů kobercového bombardování bylo zabito sto tisíc civilistů.

Augusto Pinochet

Byly činy, které spáchali Lincoln, Churchill a Pinochet, takové povahy, že by zasluhovaly trest? Jistě. Měli však být oni potrestáni? Nikoli. V té nejdůležitější otázce své doby ohledně svobody a lidských práv stáli totiž na správné straně: Z hlediska svobody a lidských práv nebyla v době americké občanské války nejdůležitější otázka, zda jsou nějaké noviny dočasně cenzurovány, zda je někdo dočasně zavřen bez soudu, dokonce ani zda mají jižní státy právo na samostatnost; nýbrž otázka, zda země založená na ideji „všichni lidé jsou obdařeni nezcizitelným právem na život, svobodu a hledání vlastního štěstí“ bude rozdrobena proto, aby se na nezávislém Jihu pevně zakonzervovalo otroctví. V této otázce stál Lincoln na správné straně: zachoval USA, i přes její dočasné omezení obyvatelé svobodu nenávratně neztratili, a současně otroctví bylo zrušeno.

Augusto Pinochet

V 30.-40. letech největším problémem z hlediska svobody a lidských práv byla existence nacismu, nikoli rozbombardování Drážďan. Drážďany – to byla deviace západních demokracií; nacismus – to bylo systematické vraždění etnických menšin.

Augusto Pinochet

Ve druhé polovině 20. století byl z hlediska svobody a lidských práv největším problémem komunismus: permanentní expanze tohoto systému, jenž cílevědomě destruoval veškerou svobodu, právo a spravedlnost. Otázka stála tak, zda komunismus ovládne celý svět a svoboda bude vymazána z povrchu zemského, anebo zda bude jeho expanze zastavena a zvrácena. Demokraticky zvolený prezident Allende (demokraticky byl zvolen i Hitler) v létě 1973 vládl neústavně a v Chile se schylovalo ke komunismu. Generál Pinochet uskutečnil převrat, nastolil autoritativní režim, který později plně demokratizoval, a tak zachránil zemi před komunistickým totalitarismem. Po převratu však byly popraveny tři tisíce lidí. Má být nyní Pinochet – zachránce země před komunismem – za to souzen? Měl být Churchill - zachránce Evropy před nacismem – v Norimberku spolu s nacistickými pohlaváry za Drážďany pověšen? Měl být odsouzen Lincoln – zachránce Spojených států a emancipátor otroků – za to, že raději rozpoutal krvavou občanskou válku, než aby nechal Jih v klidu jít? A máme jít do vězení my, kteří jsme obhajovali válku proti Jugoslávii, protože jsme přesvědčeni, že z hlediska lidských práv je mnohem menším problémem rozbombardovat mosty v Srbsku, přičemž naneštěstí zahynou všichni v autobusech, jež po mostech právě projíždějí, než přihlížet Miloševičovým režimem organizované genocidě etnické menšiny?

Augusto Pinochet

Ano, Churchill i Pinochet spáchali zločiny, když bránili řád z hlediska lidských práv více či méně nedokonalý (demokratický či autoritativní režim) proti řádu zlému (nacistický či komunistický totalitarismus). V reálném světě nemáme na výběr mezi alternativami černou a bílou, nýbrž pouze mezi černou a šedou. A když každý nutně nedokonalý člověk není s to porazit alternativu černou, aniž by sám zůstal bílý jako lilie, to ještě neznamená, že se do boje proti ní nemá ani pouštět. To by právě vedlo k jejímu triumfu. Naopak, i při plném vědomí, že potřebný úkol nebudeme schopni provést dokonale a čistě, máme povinnost přesto jej provést, pokud je zbývající alternativa mnohonásobně horší. Pak ale nedává smysl trestat ty, kteří zabránili oné černé alternativě, a přitom se sami ušpinili. Ano, nejsou bez poskvrny; ale nejsou ani beze cti.

www.prave-spektrum.sk

reklama
2464 čtenářů | 32 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Dwain, 11.9.2006 12:49:38)
Odpovědět
K otazce chovanu Lincolna za valky severu proti jihu snad kazdy pochopi, ze ve VALECNEM jsou tyto veci proste nutnym zlem. Zduraznuji VE VALECNEM STAVU. Srovnani Pinocheta s Churchillem a Lincolnem je ubohost. Vidim markantni rozdil v tom, kdyz je zeme ve valce a je ohrozena samotna jeji existence a v tom, kdyz si nejaky general prisvoji prevratem moc (a pak to zduvodni nejakym bojem za vyssi princip). To by sneslo srovnani spis s prevraty v Africe.
Ovsem jestlize autor obhajuje popravy a vrazdy nevinnych obeti ve jmenu "svobody" a "demokrecie"... pak zasnu a nevim co k tomu dodat. Za takovou "svobodu" ... pekne dekuji...
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Dwain, 11.9.2006 12:54:34)
Odpovědět
A jeste dodatek: Autor zjevne nechape co stoji za slovy jako "svoboda a demokracie". Ja se vzdy domnival, ze je to spise o principu, ne o tom ktera varianta prinese mene obeti....
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Karel, 11.9.2006 13:19:26)
Odpovědět
USA byly v občanské válce, v Chile se k ní schylovalo. Pinochet tomu zabránil a zachránil zemi před komunismem, jaký je na Kubě. Allende spáchal sebevraždu samopalem od Castra.
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(patton.wz.cz, 11.9.2006 13:26:41)
Odpovědět
hmm..hmm..žádná škoda, žebrácký socialismus nikomu nic dobrého nepřinesl
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Josef, 11.9.2006 15:46:06)
Odpovědět
Kdyby ten gen. Pinochet udelal komunisticky puc a nechal povrazdit ctyrikrat vice lidi, tak by byl v socialisticke Evrope hrdinou. Nad komunistickyma vrazdama nikdo ani nemrkne. Jen co lidi povrazdil Castro!
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(GLOWi, 12.9.2006 8:38:02)
Odpovědět
To mate tak. Kdyby Spojenci zautocili na Nacisticke Nemecko predtim, nez mohlou zahajit 2SV, tak by jsme se dneska mozna dohadovali o tom, jaci to byli imperialisticti agresori a kolik nemcu zbytecne zahynulo a ze z Nemecka zadne realne nebezpeci nehrozilo. Tak to je s tim, kdyz nekdo nebezpeci predejde. Jestli se zachoval spravne nebo ne je otazka, kterou nelze s naprostou jistotou odpovedet. Nicmene je jasne, ze pro Chile jako zemi to bylo velmi prospesne.
skoda, ze takoveho Pinocheta nemela Ceskoslovenska republika v roce 1948...
Re: hoho...
(g.s.patton, 11.9.2006 16:34:47)
Odpovědět
doma by měl každý svůj osobní teleport??? :-)
No schvalne, kolik bylo v Ceskoslovensku v letech 1948-1989 popraveno lidi z politickych duvodu. Nemam na mysli MUKLy, kteri o sobe prohlasovali, ze jsou politicti, i kdyz to byli jen obycejni zlodeji nebio vrazi a nemam na mysli ani ty co zemreli pri pokusu o utek za hranice, protoze ti o riziku vedeli a dobrovolne ho podstupovali...... no? Par desitek, mozna stovek ... ano i to je mnoho za jiny politicky nazor, ale kde je to do Pinochetovych 3000 popravenych (a to autor Pinochetovi hooodne ubral) a dalsich tisicovkach "zmizelych"? Kez by ti co tu obhajuji Pinocheta mohli zit pod jeho krasnym svobodnym demokratickym rezimem ... skoda ze uz neni, ze?
Trapnější argument jsem neslyšel, ani nečetl. Pokud ti připadá normální co si řekl, tedy že ti zavraždění na hranicích vlastně nestojí za řeč, nebo že političtí vězni byli kriminálnící, tak mluvíš stejně jako nácek, pro kterého jsou oběti nacistů "škůdci árijské rasy". Ty "chytráku".
Re: hoho...
(Ejakulátor, 13.9.2006 18:07:14)
Odpovědět
musíš ho pochopit, hořkost, že nežijeme v socialismu mu zateměje úsudek
Takze za a) naprosto zcestne oznaceni "zavrazdeni na hranicich" - pokud vim bylo podle tehdejsich zakonu prekroceni hranic takovymto zpusobem trestne a nebylo zadnym tajemstvim, ze to mnohdy mohlo skoncit smrti. To kazdy vedel, a jen naprosty silenec nebo idiot to presto zkusil...takze jejich vlastni volba, zadna litost. Byly i jine, byt komplikovanejsi zpusoby.
Za b) priste doporucuji precist poradne nez zacnes reagovat. Vubec jsem vsechny politicke vezne neoznacil za zlodeje a vrahy, jen jsem rekl, ze ne vsichni, co se za politicke prohlasovali jimi skutecne byli. (Hypoteticky pripad bratri Masinu - kdyby se je podarilo chytit - byli by politicti? Nekdo by mozna rekl ze ano, nekdo ze ne, ze to byli jen sprosti lupici a vrazi)
Re: hoho...
(Ejakulátor, 14.9.2006 9:43:20)
Odpovědět
ty seš komunista co Dibley??? ovšem ve své neznalosti asi nevíš, že člen zajatý ve Východním německu byl zde popraven na stroji, že mu byla postupně odtržena hlava
Nauč se sakra rozlišovat mezi legalitou a legitimitou moci. I o samotné legalitě bolševického režimu lze pochybovat, neboť se k moci nedostal příliš legální cestou. Už vůbec ho však nelze považovat za legitimní. Legitimním není režim, jehož činy a politika neodpovídají mandátu lidí (těm se určitě nemohly líbit koncentráky typu Jáchymova apod.), zákony vydané takovým režimem (institucionálně myšleny právní normy zavedené pro "politckou objednávku" daného režimu, nikoli normy typu ilegality vraždy, či loupeže) platí pouze pro něj, když ale padne, zpětně se prohrešky vůči oněm "politickým normám" (v drtivé většině neslučitelných s lidskými hodnotami, či třeba základní listinou práv a svobod) za zločiny nepovažují a argumentačně, logicky, ani lidsky nejdou obhájit. Z toho důvodu není z dnešního pohledu překročení hranic zločinem, protože lidé mají obecně právo cestovat a pokud toto právo bloševismus potlačoval a lidi na hranicích střílel je to zločinem a lidé, co se o přechod pokusili (ať se jim povedl, byli zadrženi, či zavražděni) jsou hrdiny.

Podlé tvé logiky, jakou si ve svých příspěvcích předvedl, se pravděpodobně nemají co divit například židé z křišťálové noci, političtí vězni, odbojáři, či povražděná Varšava (koneckonců vlastně třeba celá židovská populace), neboť konali proti nacistickým zákonům...
S tvym vysvetlenim legitimity moci kracis po velmi tenkem lede. Paklize by se za nelegitimni mely oznacit vsechny systemy nebo vlady, ktere nejednaji v souladu s mandatem sverenym mu obcany, pak by se jen velmi malo soucasnych vlad dalo povazovat za legitimni. Lide v Ceskoslovensku by patrne nesouhlasili s koncentracnimi tabory, kdyby o nich vedeli (ovsem mozna i ano po vydatne PR a medialni kampani na jejich podporu). Ale souhlasi snad nekde na Zemi vsichni obcane s tim, co jejich vlady delaji nebo se vsemi zakony ktere schvali? Asi ne (vcetne treba USA) - a jsou proto tyto vlady snad nelegitimni?
A jestli jsou zakony schvalovany na politickou objednavku? Temer VZDY! Od zakonu tykajicich se socialni oblasti, az po dejme tomu Patriotic Act ze? Vsechno je otazkou pohledu ... co je pro jednoho vrazda, je pro druheho likvidace nebezpecneho elementu ohrozujiciho bezpecnost statu (schvalne neuvadim misto a cas, protoze se to deje i dnes i v tech "nejvetsich demokraciich" - ucel sveti prostredky ze?
A tvuj posledni primer byl dost chaoticky mix. Zide nebyli zabijeni pro to co udelali nebo neudelali, ale pro to cim byli - podstatny rozdil. Zabijeni odbojaru je krute, ale zcela logicke, to snad vysvetlovagt nemusim....

Pozn. pro Eejakulatora: Ne nejsem komunista, ale ani me neszira prilisna nenavist nebo naopak prilisny obdiv ani k jedne ze stran..
Při vší úctě...
Pokud to má být vtip, tak hodně špatný, pokud váš skutečný názor pak...
Tady nejde jen o to, kolik lidí bylo poraveno, ale také o to, kolik lidí umořili komunisté v koncentrácích, kolik lidí zemřelo na ozáření v uranových dolech, kolik bylo odvlečeno nezákoně do sovětského svazu, kolik bylo umláceno při výsleších (tuhle skupinu reprezentuje třeba farář Toufar - nedyl to "mukl" komunisté ho nepopravili, ale přesto ho zabili) jestli tohle bylo jen několik stovek tak je to hodně podsazený údaj.

Zjevně by jste dal přednost krásné nové Chile velikého obdivovatele eugeniky presidenta Allenda - já patrně ne.

A na konec: představte si fiktivní scénář - leden 1933 - německý president Paul von Hindenburg povolává armádu, obkličuje Reichstag a nechává popravit několik desítek čelných členů NSDAP a Komunistů + několik tisícovek jejichž nejfanatičtějších přívrženců. A zavádí svou osobní diktaturu. A teď dvě otázky - Zachoval by se tento prezidnet demokraticky? Asi ne. Udělal by lépe než když se ve skutečnosti zachoval podle procedur demokratického státu? Odpověď je na vás...

Ještě jednou s úctou
Fouré
Samozrejme nelze nesouhlasit. Ale Pinochet se taky nezastavil jen na onech zde publikovanych popravach. V jeho pripade bylo asi daleko vice "kolateralnich" zmizeni, umrti a umoreni.... Ja se nesnazim srovnavat za jakeho rezimu by zemrelo vice lidi. Jenom mi na clanku vadi, jak se snazi Pinocheta stavet do svetla osvoboditele, demokrata, a snad ochrance svobody... to je smesne.
Re: hoho...
(Ejakulátor, 14.9.2006 9:47:36)
Odpovědět
ano, ten článek je celkem hloupý, ale ve světle jihoamerických "socialistických revolucionářů" kteří měli na rukou celken dost krve a udělali ze svých zemí chudobince, zdá se že hrdinou socialismu nemůže být nikdo úspěšný, protože nikdo takový není, řekněme že Pinochet byl aspoň úspěšný v tom že neudělal ze své země chudobinec
Vážený pane,
v dějinách každého státu a každé země dochází k okamžikům, kdy si nelze vybrat mezi dobrem a zlem, ale jen mezi větším či menším utrpením. V těchto okamžicích je nutno se ptát, jaká cesta přinese lidem menší zlo. Ve Vámi uváděném roce 1948 zde nebyla horší varianta, než komunistická diktatura, která krom mrtvých přinesla i morální zmrzačení značné části národa.

Pinochet byl tím menším zlem (zde se mnou mohou mnozí nesouhlasit, nicméně se domnívám že tomu tak bylo už vzhledem k tomu, že si president Allende do značné míry zahrával s marxismem, což je horší než zahráfání s Ďáblem), proto jsem uváděl onen imaginární příklad z roku 1933.

Pinochet rozhodně nebyl obráncem demokracie, i když sám její nástup v Chile usnandnil. I když jeho režim nebyl bezchybný a svobodomilovný, zachránil Chile před zlem mnohem horším. Nebyl andělem, ale ani ďáblem, za kterého se jej snaží vydávat mnozí, z těch, kteří jsou v našich i světových médiích vidět.

S úctou
Fouré
Re: Exkurz do Americké občanské války
(patton.wz.cz, 11.9.2006 13:24:42)
Odpovědět
Hmm..hmm..autor se ve své zápalu obhajoby Pinocheta dopouští mystifikace až demagogie, z Abrahama Lincolna udělal největšího zločince dějin USA, tvrdí, že rozpoutal občanskou válku v USA, znalosti o Americké občanské válce se rovnají znalostím nezaměstnaného, francouzského antiamerikanisty, severoafického původu, muslimského náboženství či fanouška filmu Jih proti Severu, ale já se domnívám, že občanskou válku rozpoutal pokus o secesi jižních států, tj. bezprecedentní jednostrané vystoupení z Unie a napadení Fort Sumter, což byla zpoura, navíc otázka otroctví, tak hojně zmiňovaná byla vlastně druhotná, primární byl spor o pravomoce federální vlády a její zasahování do záležitostí jednotlivých států, sám velký Abe, říkal, že pokud si má vybrat zachování Unie nebo zrušení otroctví, tak volí zachování Unie, čímž nechci nějak snižovat jeho protiotrokářský postoj, Abraham Lincoln byl proti otroctví, to je neoddiskutovatelné.Někdy se uvádí vina Lincolna na rozpoutání války jeho svoláním 75 000 dobrovolníků (přihlásilo se více než 500 000 můžů), ale tento fakt se hodně přeceňuje, hlavně s ohledem, že došlo již k secesi a napadení Fort Sumter. USA procházeli léta před občanskou válkou vleklou krizí, také mimo jiné u nás málo známou občanskou válkou v Kansasu mezi abolicionisty a otrokáři zvanou "Krvavý Kansas", spor mezi o otroctví rozděloval USA dávno předtím, jednota byla zachována tvz: "Missourským kompromisem". Jih, jakožto polofeudální společnost byl ve vleklém sporu s pionýrským západem a již kapitalistickým severem, USA byly doslova zemí doslova se dvěma společenskými systemy a bylo jasné, že tento "kočkopes" dlouho nevydrží. Jih velice popudil pokus Johna Browna o přepadení arzenálu americké armády v Harpers Ferry, viděli za ním spiknutí severu. Naneštěstí většina schopných důstojníků pocházela z jižních států a jak řekl velký Robert Lee na nabýtku Lincolna vést armádu a potlačit zpouru:"Pokud Virginia zůstane v Unii, zůstanu i já, pokud ne, budu následovat jejího příkladu."
A další schopní válečníci se přidali k jihu: Thomas "Stonewall" Jackson, J.E.B. Steuar, Longstreet, aj. jestliže ovšem armáda se přiklonila v Jihu, tak situace v námořnictvu byla zcela opačná, námořníci většinou pocházeli z bašty abolicionismu v Nové Anglii, to dovolilo později realizovat velmi účinnou blokádu Jihu a tak významě narušovat jeho hospodářství, které bylo převážně založeno na exportu bavlny. Situace na začátku války nebyla pro Sever moc dobrá, nezkušená unionistická armáda šla od porážky k porážce a to hlavně na "Virginské frontě" která byla trochu neprávem považována za hlavní, protože kampaň která Jihu zlomila vaz byla ta "Středozápadní", jak sem už řekl, viginská fronta byla ta na niž hleděla většina Ameriky, porážky u Fredericksburgu, Bull Runu I. a II. , Chancellorsville, hlavním pilířem byla dobrá armáda vedená Robertem Lee (potlačil přepadení Harpers Ferry) a Thomasem "Stonewallem" Jacksonem, (tragicky zahynul v ddůsledku zranění z "přátelské palby"). Určitého pokroku dosáhla Unie obsazením tehdy největšího města a přístavu "Konfederace"(tak se nazýval spolek secesionistických států)New Orleans unionistickým námořnictvem dnes mnoha američany nazývaného "stoka" ameriky a to ještě před Katrínou. Situace se pro Unii zplepšovala na severozápadní frontě, vyvrcholením byla vítězná kampaň "boje o Mississipi" a bitvě o řiční pevnost Vicksburg, kde vychází hvězda Ullysese S. Granta , bitva je rovněž zajímavá brilantní obojživelnou operaci unionistického námořnictva, do Overlord největší. Po úspěchu u Vicksburgu je Grant povýšen do nové hodnosti generálporučíka. První co udělá po převzetí virginské fronty, že spálí tzv. "Plány na dobytí Richmondu" (Richmond - hlaní město Spojených států konfederovaných "CSA"), kterých se dobu velení tzv: "Potomacké armády" hlavní unionistické bojové skupiny, čítajícího asi půl milionu mužů(zde si nejsu jist, píši z hlavy)

Situaci pře příchodem Granta charakterizuje jedno: "zmatek" potomacké armádě veleli neschopní či nerozhodní důstojníci, mnohdy pro ně platilo obojí, jeden takový McClleane měl sice zásluhy na odtržení "západní virginie" ale to bylo asi všechno, co se ho Lincoln užádal, aby už něco s obrovskou potomackou armádou udělal(byvá uváděn, jako jeden zmála důstojníků vyslaných jako pozorovatelé do Krymské války) situace je také v prvních letech války ve Washingtonu poznamenána korupcí a neschopností, karta se obrací, když je s notnou dávkou štěstí a Leeovou osudnou chybou zastavena konfederační invaze(cílem invaze bylo dobytí Washingtonu a vymožení mírů, cílem Konfederace nebylo jako v případě Unie zničení Konfederace a připojení seceonistů zpátky k Unii, ale "obranná" kampaň založená na obraně Konfedrace, odražení Unionistů a vymožení mítru a uznání Konfederace Unií, z tohoto pohledu byla šance Konfederaci na vítězství, hlavních prvotní fázy vysoká) na Sever v bitvě o Gettysburg, kde byl Lee poražen vlastní chybou, když nařídil pochod na rovině pod plnou palbou unionistických dělostřelců.

Po "plánech na dobytí Richmondu" se někdy nazývá v USA nesmyslná, nerealizovatelná věc.

S příchodem Granta se mění i taktika boje unionistických armád, pro Granta není hlavní úkol dobytí území Konfederace ale zničení nepřátelských armádních zborů a rovněž v té době dostává velení Středozápadní fronty Grantův přítel William T. Sherman (na jeho počest byl vyráběn slavný americký tank druhé světové války, pilíř spojeneckých armád, na konci již nahrazován jiným skvělým tankem pershing, pojmenovaných po jiném neméně známem důstojníku, velitelem amerického expedičního zboru ve Francii za WWI.) Sherman započne tažení vrcholící vypálením Atlanty a slavným "Pochodem k moři", vypálením Atlanty Sherman ničí významný hospodářské centrum Konfederace, je to další tvrdý úder pro hospodářství Konfederace, již tvrdě zkoušeným blokádou a debaklu na burze v Londýně. Sherman se po vypálení Atlanty rozhoduje pro tzv. "Pochod k moři", kde nebude udržovat žádné zásobovací trasy s týlem a bude trén obstarávat z místních zdrojů. Mnohými je tento pochod nazýván "totální válkou" ovšem tohle tažení se nijak moc neliší od tažení armád na evropských bojištích, či anglického impéria po světě. Jih také často zapomíná na jeho záškodnické tažení proti únii, buď jak buď, pochod k moři a rozvrácení jeho hospodářství , doslova rozdělení ve dví uspíšilo pád Konfederace

během této doby začíná Grant kontroverzní tažení proti armádám konfederace, kdy mění taktiku a usilovně nutí Leea k bitvám za cenu obrovských vlastních ztrát ale pomalu ničí konfedarační armádu, virginská fronta se mění v kilometry zákopů a fortyfikací, (je to předzvěst zákopové války v WW1) nakonec padne Richmond a prezident konfederace Davis prchá, za této bezvýchodné situace, kdy Konfederace může bojovat i vítězit ale v žádném případě vyhrát se Lee vzdává Grantovi u Appomatox Courthouse, brzy po něm kapitulují i ostatní konfederační velitelé.

Vítězství Unie znamená posílení pravomoci federální vlády a podrobení odbojného jihu, etablování USA jako průmyslové mocnosti světa a zrušení otroctví jako nedůstojné a zahambující instituce.

K Leeovi se unie zachová velmi slušně a do konce života učí na vojenské akademii v Lextingtonu či West Point, nejsem si jist.
Dnes bývá považován jedním z největších důstojníků USA

Grant se stane prezidentem USA, jehož vláda byla pošpiněna korupčními skandály, jeho záliba v alkohoku byla známá a stala se mu nakonec osudnou, dnes je ovšem velmi ceněnjeho reformy, přes všechny skandály byl mezi lidem populární a mohl kandidovat ve 3. období nestalo se tomu, je vyobrazen na 50dolarovce

Sherman později přijal post velitele USA army.

Ve válce se začali oběvovat moderní zbraně, ale taktika byla pořád věcí minulosti, památná je třeba bitva obrněnců CSS Merimack a USS Monitor, či potopení unionistické lodi ponorkou atd.

Situace v zahraničí během občanské války byla takové, že ze začátku byla Konfederace podporována hlavně ve VB a Francii, kde byli džentlmeni z jiho populární a yankeeové ne, dokonce konfederace stavěla plavidla v loděnicích Francie a VB, časem se ovšem začala situace měnit, když bylo jasné, že konfederace nedosáhne rychle vítězství, hlavně VB, která byla znervózněna přítomností Francouzů v Mexiku a Francouzi v Qubeku, kde USa hráli hráz proti francouzské rozpínavosti, proto došlo rychle k normalizaci vztahů Unie s VB

Shrneme si příčiny:
1) spor o pravomoci federální vlády
2) otroctví
3) nekompatibilní společenské a ekonomické řády

tedy otroctví není hlavním ani jediným důvodem občanské války
což bývá někdy zcela opomíjeno, z různých důvodů!!!!!!
Otroctví bylo zrušeno už během války na všech územích bývalé unie

za rozpoutání občanské války jednozančně nesou vinu seceonistické státy a jejich vojenský pokus o odtržení!!!!!!!!!!!

Šanci na vítězství měla konfederace na počátku války, kdy mohla donutit Unii ji uznat, ale čas byl na straně Unie, byl to vyspělejší a bohatší kapiatalismus na severu, co bylo hrobařem Konfederace, Sever byl lidnatější, mohl postavit větší armádu, stavy doplňoval imigranty, byl samostatný ve výrobě pušek , děl a zbraní vůbec a také nakonec bojoval proti otroctví a měl tedy morální výhodu

vím, že se to netýká Pinocheta, ale nesnáším kecy, pokud ste vydrželi do konce máte teď celkem dobrý přehled o "Válce Sever proti Jihu"

Čest a sílu VÁŠ Nimrod či G.S.Patton
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(richard, 11.9.2006 16:54:10)
Odpovědět
Španělský (resp. evropské) soud/y si zosobňuje právo soudit a trestat občany cizích států za údajné činy proti občanům cizích států, to se týká nejen Pinocheta, ale i např. britských a belgických představ, že tamním soudům podléhají Izraelci - na jedné straně nemohu nevzpomenout na marxismus mých školních let, který pro jednání uvedeného typu používal termín neokolonialismus, na druhé straně nemohu si nevšimnout, proč evropské soudy nikdy nepředvolávaly pučisty Castra, Che Guevaru, Chavéze, členy M 19, FARC, Farabundo Marti, Cinchonero, Sendero Luminosos, OOP, Hisbulláh, Hamás...ba dokonce ani evropské IRA a ETA:)))))))) A ani si nemohu uvědomit na základě čeho nesmí USA trestat zajaté alkajdisty.
To je ten relativismus: když Evropa chce, po celém světě platí její zákony:)))))))))když nechce, neplatí ani v Evropě.
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Bořivoj Horský, 12.9.2006 13:36:58)
Odpovědět
Lidská práva, svoboda, demokracie.....to všechno Pinochet bránil? a asi bránil tak dobře, že se mu za celou jeho vládu stačily poschovávat tak dokonale, že by je nikdo v Chile nenašel....tohle je opravdu ubohost non plus ultra, ale co čekat od OI...? Víte, není to tak dávno, co CIA přiznala, že stála za Pinochetovým pučem(ač ještě v pol.90.let to rozhodně popírala-i ústy velvyslanectví USa v ČR jako reakci na Bendovo pozvání Pinocheta). Více než o nějakou svobodu hrál hlavní roli zájem kapitálu(viz role americké United Fruit v Chile a zájmy nejbohatších velkostatkářů)-to potom jakákoliv svoboda musí stranou(a je jedno jak je propagandisticky proklamovaná), ale tohle už přesně popsal před 150 lety K.Marx v 18.Brumairu Ludvíka Bonaparta...:), zkrátka historie, konkrétní historie probíhá jinak než se píše, mluví a zpívá...ale to Marx věděl taky..
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Arnold J. Rimmer, 12.9.2006 14:49:55)
Odpovědět
na druhou stranu, kdyby se označil za komunistu, pozabíjel 4xvíce lidí a udělal ze své země chudobinec dnes, by byl oslavován jako Castro nebo jiný z těch "komunistických tajtrdlíků"
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Dwain, 13.9.2006 9:10:21)
Odpovědět
Pravda. USA je zodpovedna za tolik politickych prevratu a nastoleni brutalnich diktatur nejen v Latinske americe, ale i v Africe a na dalnem vychode, ze je s podivem, ze si rika demokraticky stat. Kazdy tady rika kolik komunisti pozabijeli nevinnych lidi (Kdyz do toho nebudemem zapocitavat Stalinismus v Rusku, tak se komunisti muzou jit zahrabat s tim svym mizivym skore oproti tomu, co ma na svedomi USA ve jmenu sireni "cvobody a demokracie" - rozumej kapitalismu.
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Ejakulátor, 13.9.2006 9:47:26)
Odpovědět
checht na to si přišel jak???
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Fouré, 13.9.2006 13:02:14)
Odpovědět
Vážený pane,
A Čína? KLDR? Kambodža? A i bez nich - Rusko za občanské Války a SSSR podoporovaní diktátoři ve třetím světě. A i bez nich -Kubánská invaze do Afriky, Sovětská invaze do Maďarska v roce 56. No myslím si, že každý si může zvážit na čí straně je víc utrpaní a mrtvých.
S úctou
Fouré
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Ejakulátor, 14.9.2006 10:15:26)
Odpovědět
Ano Mao to je ten asi největší vrah ve 20. stol, který nespravedlivě o své prvenství přichází
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Maro Skřipský, 13.9.2006 12:31:46)
Odpovědět
Marx věděl všechno, mému otci to říkali ve škole v občanské nauce... No, ale teď vážně. Fakt je ten, že Pinochet se zachoval tak, jak se zachovat musel a díky Bohu za něj.
Nebudu říkat něco, co už bylo jednou skvěle napsáno a tak pouze uvedu pár citátů z knihy baronky Thatcherové : "stále jsem přesvědčena, že generál Pinochetsvými činy proměnil Chile ve svobodnou a prosperující zemi, jak ji známe dnes....Levice nemůže Pinochetovi odpustit, že nepochybně zachránil Chile a pomohl zachránit jižní Ameriku...ze země chaotického kolektivismu se Chile proměnilo ve vzorové hospodářství Latinské Ameriky...abych vyvážila všechny ty řeči o Pinochetově "diktátorství", upozornila jsem, že to byl on, kdo uzákonil návrat k demokracii, kdo vypsal referendum o tom, zda má zůstat u moci - či nikoliv, a kdo, když jen těsně prohrál, respektoval výsledek a předal moc zvolenému nástupci." ( Thatcherová, M. : Umění vládnout. Strategie pro svět v pohybu, str. 241)
Já vím, pane Horský, Marx to není a jistě by s tím nesouhlasil... :-)
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Kníže TV, 11.12.2006 19:30:59)
Odpovědět
To panu Jochovi nepište. On je totiž hluchoslepý asociální ignorant, který svět interpretuje pouze skrze svou zapšklou pravičáckou žluč.
Poslapal lidska prava
(Catabex, 30.10.2006 21:49:08)
Odpovědět
Pinochet nestydate poslapal lidska prava a nechal nevinne lidi mucit. Proc to autor zamlci???
Re: Poslapal lidska prava
(Kníže TV, 11.12.2006 19:33:49)
Odpovědět
Protože je eufemisticky řečeno blb.
Re: Augusto Pinochet - Nikoli beze cti
(Pavel, 17.12.2008 9:40:44)
Odpovědět
Kterej kreten to napsal.