reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Irák – za jakou cenu?

Autor: Benjamin Kuras | Publikováno: 10.10.2006 | Rubrika: Blízký východ
Ilustrace

Sýčkování, že z Iráku by se mohl stát nový Vietnam, se pomalu stává skutečností. Otázku, jaké důvody k invazi Iráku byly a zda přetrvávají, si začínají klást i mnozí z nás, kteří ji podporovali. Zkusme se na ně podívat jeden po druhém.

Blairovo tvrzení, že Saddám měl v 45minutové pohotovosti střely dlouhé doletu, se prokázalo jako trapný výmysl, jehož jediným účelem bylo přesvědčit britský parlament, aby invazi schválil. Chemické a biologické zbraně hromadného ničení, které podle Blixovy komise OSN někde musely být, protože Sadám neprokázal, že je zničil, zůstávají nenalezené.

Svržení tyrana a hromadného vraha je vždy důvodem k oslavám - za podmínky, že co přijde po něm, bude lepší. V době, kdy do Iráku proudí tisíce dobře cvičených teroristů včetně sebevrahů, můžeme ještě tuto záruku Iráčanům dát?

K tvrzením, že Sadám podporoval islámské teroristické organizace, jsou nedostatečné důkazy, s výjimkou terorismu palestinského, kde vyplácel 25.000 dolarů rodinám vražedných sebevrahů. Utnutí tohoto finančního zdroje je možná větší příčinou prudkého poklesu sebevražedných útoků, než izraelská zeď.

Vojenskou okupací vnucená demokracie fungovala v Německu a Japonsku, ale i tam jen díky tomu, že v jejich kulturách a tradicích pro ni existovaly prameny, na nichž se dalo stavět. V islámských zemích demokratické volby končívají vítězstvím islámských fundamentalistů, s nimiž demokracie končí, než stačila začít. Ukázal to nejprve Írán, pak Alžír a nejnověji i Turecko. A islám - jak vám řekne každý immám - je s demokracií neslučitelný, protože neuznává žádné zákony, které nejsou podřízené zákonům koránu. Demokracie západního stylu v islámském prostředí je chiméra. Nejlepší, v co se dá doufat, je poměrně benevolentní autokracie jordánského typu. Misionářská touha přebudovávat cizí státy k našemu obrazu, kterou trpí víc Blair než Bush, je buď pokrytectví, nebo duševní porucha. Ale hlavně: Kolik vlastních životů jsme ochotni obětovat na to, aby někdo někde daleko měl demokracii?

Zbývá nám ten důvod poslední, který si nechceme moc hlasitě přiznávat, protože zní cynicky, sobecky, chamtivě a imperialisticky. Ropa. A já jsem se tuhle pokusil představit si život bez ropy, dopravy, elektřiny, světla, topení, telefonu, internetu, průmyslové výroby, potravin v obchodech. Uprostřed evropské zimy. Vřele vám toto mentální cvičení doporučuji, a dohrajte si je až po ty mrtvoly v ulicích a obydlích vašich měst. A pak se zeptejte, s maximální upřímností, a třeba i podle přísloví o vlastní kůži bližší než je cizí kabát, zda nejste v hloubi duše rádi, že za vás někdo riskuje život na to, aby "vaši" ropu neovládli lidé, kteří vám přejí smrt. A možná vás napadne, že to nejmenší, co bychom mohli dělat, je nepodrážet mu nohy.

No a nakonec se zkuste zeptat, jak dlouho se ještě tato civilizace bude moci bránit proti zákeřným teroristům v zádech, jimiž jsou senzace chamtiví novináři a kameramani, kteří se jen třesou na to, kdy nějakého našeho vojáka přistihnou při nějaké zbrklosti a třeba i krutosti, a kolika světovým stanicím to budou moci draze prodat.

Připomeňte si, jak málokrát se jim to za celou dobu irácké války při vší jejich bystrosti a všudypřítomnosti podařilo a jak velkou senzaci se jim z toho pokaždé podařilo vytřískat. Představte si, jak jeden televizní snímek dvou amerických vojáků v bojové situaci odstřelujících zraněného ozbrojeného teroristu na světových obrazovkách rekrutuje další milion vražedných sebevrahů. A pokuste se spočítat, jak dlouho ještě vydržíme to pomalé rdoušení v rukách vlastních médií, která už zřejmě navždy ztratila schopnost morálně rozlišovat mezi hrstkou přečinů spáchaných našimi vojáky - a tisícovými masakry, kterých se druhá strana dopouští denně na bezbranných obyvatelích Súdánu, Kašmíru, Filipín, Východního Timoru, a dokonce už i Thajska. Na těch se totiž nedá tolik vydělat.

Války o záchranu civilizace nebyly nikdy bojem dobra proti zlu, nýbrž jak říkal Churchill, bojem něčeho nedokonalého proti něčemu nekonečně horšímu.

reklama
1938 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Irák – za jakou cenu?
(Dick, 10.10.2006 9:44:53)
Odpovědět
Trošku populistický článek, autor mívává lepší! Ale ještě jeden důvod k anexi mě Iráku napadá - jde o klasický hromosvod, možná nezamýšlěný. Ty stovky fanatiků, co paradoxně vraždí denně svoje souvěrce v Bagdádu a Basře, právě nejsou v akcích v centrech velkých evropských a amerických měst. A to nezní špatně, co?
Re: Irák – za jakou cenu?
(Martin Horák, 12.10.2006 9:03:23)
Odpovědět
Ano, taky mě to napadlo.
Re: Irák – za jakou cenu?
(rhoracio, 10.10.2006 12:51:15)
Odpovědět
Bene, naprosto Vas chapu. Daniel Pipes napsal, ze nas Sadam presvedcoval o svych ZNH tak, ze mu verili nejenom jeho vlastni lide, ale my sami jsme mu uverili. Nemuzeme se divit, ze nikdo nic nenasel kdyz mohl i to co skutecne mel, tedy chemicke a biologicke vyvest treba do Syrie, jak davno tomu psali IsraelNN. Ikdyby to bylo pak skutecne jenom kvuli rope, pak souhlasim. Situace ma ale i sve pozitivni stranky nez jake nam popisuji nase byznysu zaprodana media. Muze to stale dopadnout i jinak nez koncem demokracie nastupem islamistu, ikdyby to nebyla demokracie ani teokracie chomejniovskeho typu...

Pri vsech tech Vami popsanych frustrujicich okolnostech okolnostech myslim, ze potrebujeme vic posilit nadeji. Ja ji vidim v dosud nenaplnenem proroctvi Izajase 19:19-25:

V onen den bude mít Hospodin oltář uprostřed egyptské země a posvátný sloup při jejich hranicích bude zasvěcen Hospodinu. 20 Bude to znamením a svědectvím o Hospodinu zástupů v egyptské zemi. Když budou volat k Hospodinu kvůli utiskovatelům, pošle jim zachránce, aby je obhájil a vysvobodil je. 21 Hospodin se dá poznat v Egyptě; Egypťané poznají v onen den Hospodina a budou ho uctívat obětním hodem a obětním darem, budou Hospodinu skládat a plnit sliby. 22 Hospodin udeří na Egypt, udeří i vyléčí, a oni se obrátí k Hospodinu; on přijme jejich prosby a vyléčí je.

23 V onen den povede silnice z Egypta do Asýrie, takže Asyřané budou chodit do Egypta a Egypťané do Asýrie a Egypťané budou uctívat Hospodina spolu s Asyřany.

24 V onen den vytvoří Izrael s Egyptem a Asýrií trojici; bude požehnáním uprostřed země, 25 protože Hospodin zástupů mu bude žehnat takto: ”Požehnán buď lid můj egyptský a dílo mých rukou Asýrie a mé dědictví Izrael.“

Re: Irák – za jakou cenu?
(Roman, 10.10.2006 13:44:06)
Odpovědět
Mne osobně článek velmi překvapil. Po těch několika letech co čtu články p. Kurase, jsem si už zvykl v nich najít jednoznačnou ( v mých očích snad až slepě) proamerickou podporu.
Když už ale píše o Blairovu trapném “omylu“ s útokem za 45 minut, myslím že by bylo spravedlivé připomenout i vystoupení C. Powela s jeho “důkazy“ v OSN. A když píše o misionářských touhách T.Blaira , zmínit názvy operací jako Trvalá svoboda nebo Nekonečná spravedlnost, které jsou podle mně smutnou ukázkou amerického smyslu pro realitu.
Taky bych si odvážně troufal tvrdit, že jeden významných důvodů k válce v Iráku byla potřeba G. Bushe napravit chybu jeho otce, který válku v zálivu nedotáhl do konce. ( tím myslím konce Sadáma).
Zcela jsem nepochopil tu část článku, ve které autor rozvíjí myšlenku, že kdyby Amerika “za nás“ nešla bojovat do Iráku, tak by nám nebo někomu jinému (solventnímu) hrozil nedostatek ropy.
Myslím, že Amerika strašně plýtvá silami a penězi na válečných projektech, které nemají velký smysl. Podkopávat moc islámu, který za terorismem bezpochyby stoj, lze určitě sofistikovanějším způsobem než sypat bomby do Afgánských hor.
God bless America
Re: Irák – za jakou cenu?
(Dick, 10.10.2006 14:11:50)
Odpovědět
Postřeh o napravení otcova selhání je dobrý a myslím, že je blízko pravdě. V roce 1991 měli spojenci (a bylo to početné společenství) Husajna téměř na lopatě a měli do Badgádu dojet. Jako Patton do Prahy. Bohužel, nestalo se. I Aragorn musel napravovat Isildurovo zaváhání...
Re: Irák – za jakou cenu?
(Josef, 10.10.2006 17:05:42)
Odpovědět
Jestlize pan Kuras napise, ze jde o olej, tak vubec nerozumi problemu. Evropane si stale mysli, ze kdyz budou stavet dalsi mesity a uvolnovat mistnosti pro modleni muslimum, ze je muslimove nechaji na pokoji. Nejedna se jen o obcanskou valku, ale o zacatku stretu civilizaci a v momentalnim rozkolu v euroatlanticke civilizaci to projedem na cele care!
Napadanim Tonyho je take vedle, jak ta jedle. Na priklad odpaleni rakety vezme skutecne 45 minut. Sadam jich poslal 39 az do Izraele ve snaze zatahnout zidy do valky! A co se tyce ZHN, ze je Sadam ma potvrdily i nemecke, francouzske i egyptske rozvedky. Spise je nekdo uklidil, ale to by se muselo jit se zeptat tovarisce Putina kuda oni posly. Velky provoz ruskych dopravnich letadel pred invazi nebyl asi jenom kvuli vyletum ruskych specialnich jednotek!
Re: Irák – za jakou cenu?
(sarin, 13.10.2006 22:07:31)
Odpovědět
typický bolšánský a fašizoidní názor: kdo nejde s námi jde proti nám a toho musíme zničit
Re: Irák – za jakou cenu?
(petr sleder, 10.10.2006 17:02:37)
Odpovědět
Zajímavý pohled na věc a hlavně střízlivý. Bez těch ideologických slintů okolo se to hned lépe čte.
Re: Irák – za jakou cenu?
(richard, 10.10.2006 17:24:13)
Odpovědět
Dobrý článek - jenže vina je i v nás, proč vlastně lomíme rukame, když v TV vidíme záběry z Libanonu proč raději neřekneme pevnou mušku a dobrý lov.
Re: Irák – za jakou cenu?
(Dan, 10.10.2006 17:47:19)
Odpovědět
obdobný názor jsem zde již prezentoval několikrát.

jenom se ohrazuji proti svalování většího podílu viny na Bléra a brity, Buš a USA jsou zcela klíčovým viníkem rozpoutání tohoto Vietnamu II, Británie se jen hl. spoluviníkem.

Opět připomenu, že statisíce amerických a spojeneckých jednotek svádějí denně desítky bojů proti iránským partyzánům a i podle posledních odhadů Pentagonu počet ozbrajených konfliktů narůstá, stejně jako všeobecná zločinost a bída v iráku.

Situace v Afgánistánu je sice klidnější, na jihu země však dnes denně bojuje kolem 25 000 spojeneckých vojáků, většinou Evropanů.
Re: Irák – za jakou cenu?
(Juřička, 10.10.2006 17:50:32)
Odpovědět
Souhlasím s autorem, USA zatáhly celý západní svět do SVEEE války o ropu a tím ho globálně ohrozily světovým terorismem a možným střetem civilizací.
Byla to fatální chyba !
Re: Irák – za jakou cenu?
(Josef, 10.10.2006 18:22:13)
Odpovědět
Dane!
Spravne jsi napsal teroriste z Iranu! Jeste nezapomen Syrii!
Demokraticky Iraq by byla katastrofa pro oba tyto staty. Mylne se domnivate, ze Evropu nebo U.K. zatahl nekdo do valky. Mate svoje vlady a kazdy stat rozhoduje sam o svem postoji, jestli zacne stavet mesity, nebo bude bojovat!! Priklad je Spanelsko! Ty to vzdali a jsou s islamem kamaradi. Proc rezoluci 1441 jit do Iraku Francie nebo Rusko nevetovalo v OSN ? Proti byl jen Chirac -Schroeder, ale veto nehodili. USA se ubrani islamistum sami, maji vuli i prostredky se branit. Valka bylo vyhlasena proti USA a EU se do toho vubec nemusi michat. A s tim olejem jste take na sikme plose USA ke sve spotrebe dovazi ze stredniho vychodu jen 13-16 % produkce, zbytek kupuje EU, Japonci a Cina!.
Re: Irák – za jakou cenu?
(Martin Horák, 12.10.2006 9:09:09)
Odpovědět
Pán ráčí topit pouze dřívím, chodit jen dřívím a nepoužívat umělé hmoty?
Re: Irák – za jakou cenu?
(Dwain, 13.10.2006 11:38:03)
Odpovědět
Tato obrovska zavislost na rope je umele vytvorena ... Kdyz uvazime, ze se napr. elektromobily vyvijely soucasne s automobily se spalovacim motorem a v mnohem je predcily, tak kde jsme dneska mohli byt, kdyby do tohoto procesu nezasahli prave lide jako Rockefeler, Ford, Rotschield a podobni, kteri jen aby uchranili svoje ropne investice byli schopni sabotovat vyrobu elektromobilu takovou merou, ze ho vlastne pohrbili. I dnes to vidime na prikladu GM ... jako odezvu na prisny kalifornsky zakon o emisich automobilu se vydali dvema smery: vyvinuli naprosto perfektni elektromobil, a na druhe strane se vsemozne snazili presvedcit (a uplatit) komisi ktera o danem zakone mela rozhodovat.... Podarilo se jim to druhe, a tak sesrotovali vsechny vyrobene elektromobily, aby se svet ani nedozvedel, ze je neco takoveho mozne ... na povrch to vyslo jen diky hlasitemu kriku vyvojaru a testeru, ale i tak to nebylo nic platne ... a naftarske firmy jsou zase v bezpeci ... Uz davno jsme nemuseli byt tolik zavisli na rope, ale nekterym skupinam to tak proste vyhovuje ... kde jsou vsechny ty auta na vodu, solarni pohon, vodikove clanky atd... skoupene za obrovske penize, znicene, vynelezci nezvestni atd... a to neni zadna teorie spiknuti, tak to proste je...
Re: Irák – za jakou cenu?
(Václav, 18.11.2006 8:38:07)
Odpovědět
Proč nikdo nevěří Izraeli, že Saddám "schoval" hledané zbraně do Sýrie?