Měl by se potrat zakázat?

Autor: Radomír Malý | Publikováno: 24.12.2012 | Rubrika: Kulturní válka
mimino

Takto jsme všichni vypadali ve dvanáctém týdnu těhotenství.

Chce někdo tvrdit, že toto není člověk?

I od mnoha věřících, ano, i od církevních hodnostářů se ozývají hlasy: Jsme proti potratům, ale není možno je zakázat, většina společnosti je schvaluje a pokud by chtěl nějaký politik jejich zákaz vnutit této většině, musel by použít násilí a to by znamenalo jednat proti svobodě svědomí druhých, což není správné, neboť je to protidemokratické.

Představme si situaci, že by katoličtí politici měli možnost (například v demokracii pomocí kuloárových jednání a lobování, v případě autoritativního režimu administrativním nařízením) prosadit zákaz potratů i proti vůli většiny obyvatelstva. Jsou morálně oprávněni takto jednat či nikoliv? To je klíčová otázka naší úvahy.

Katolická církev v minulosti měla v této věci jasno. Nejlépe a nejvýstižněji shrnuje její nauku v 17. století Francisco Suaréz ve spise „De legibus ac de Deo legislatore“. S odvoláním na Aristotela a sv. Tomáše Akvinského uvádí, že vládce má právo vnutit poddaným proti jejich vůli nějaké dobro a zakázat zlo jen v tom případě, když jeho prosazení nevyvolá zlo ještě většího rozsahu. Pokud by byla taková hrozba reálná, je lepší, když vládce zlo toleruje a podporuje všestranně Církev, aby kázáním a katechezí usilovala o změnu smýšlení poddaných.

Podle tohoto pravidla jednali ti katoličtí panovníci, kteří se řídili církevní naukou. Tak například ve 4. století v Římské říši císařové Konstantin Veliký a Theodosius Veliký nevnucovali zákonem frivolním pohanům striktní manželskou věrnost, neboť věděli velmi dobře, že nepokřtěným ctitelům Jupitera a Minervy je křesťanská morálka cizí a nesrozumitelná a tudíž její administrativní zavedení by mohlo vyvolat povstání a krveprolití. Uznali, že je lepší nejdříve všemožně podporovat evangelizaci pohanů, aby teprve s přijetím Ježíše Krista přijali také šesté a deváté přikázání jako závazné. Tuto zásadu respektovali i raně feudální panovníci 8.-11. stol. ve vztahu k polygamii našich slovanských, keltských či germánských předků. Nenařizovali jim monogamní manželství, to bylo možné a myslitelné až po jejich obrácení na víru a po křtu. Podobně postupovaly křesťanské státy na úsvitu novověku ve svých koloniích, když se setkávaly s mnohoženstvím černochů a indiánů.

Zcela jinak si ale jmenovaní císařové Konstantin a později Theodosius počínali, když se jednalo o zásadu „suscipe pater…“. Ta spočívala v tom, že otec rodiny (tzv. pater familias) měl absolutní a nezadatelné právo rozhodnout o životě a smrti čerstvě narozeného dítěte, které mu bylo položeno k nohám. Jestliže je zvedl, bylo přijato a vychováno. Když je nechal ležet, bylo zabito (v Římě tyto děti shazovali z Tarpejské skály). Již Konstantin, zejména však Theodosius ve svém kodexu, zakazoval tento zlořád a stanovil tresty jako za vraždu bez ohledu na to, jestli se jednalo o křesťany nebo pohany. Nic nedbal na to, že onen zvyk byl v Římské říši akceptován většinou občanů.

Čtěte také:

Adam B. Bartoš: Popíraný holokaust. Více než tři miliony zavražděných lidí. Chladnokrevně, průmyslově, jako na běžícím pásu

Proč je dnešní „babycaust“ horší než historický „holocaust“

Je potrat oprávněný? Dostupné vědecké poznatky o počátku lidského života

ODPOVĚĎ NA DESET PROINTERRUPČNÍCH ARGUMENTŮ

Potraty aneb porodnice nebo popraviště?

Potraty aneb Nám, nám narodí se?

Stejně si počínali i Španělé v 16. stol. po dobytí a obsazení říše Aztéků ve Střední Americe, kde se setkávali s krvavými obětmi pohanskému bohu zvanému „Opeřený had“, při nichž kněz vyřízl zaživa mladým děvčatům srdce. I když pohanským indiánům byly tyto rituály tolik drahé, riskoval španělský král a současně německý císař Karel V. raději aztécké povstání a krveprolití, než by ustoupil a toto strašlivé zlo toleroval. V této věci se těšil plné podpoře katolických misionářů.

Proč tak markantní rozdíl v postupu? Jakou to dává logiku? Zcela přirozenou a samozřejmou. Z pozemských hodnot stojí totiž na prvním místě lidský život. Ten je třeba chránit za všech okolností. Tak uvažovala katolická církev ve starověku, ve středověku, v novověku a tak uvažuje také dnes. Monogamie a manželská věrnost patří nepochybně v etickém řádu mezi jedny z nejvyšších hodnot, nad nimi je ale ještě posvátný dar života. Pokud by tedy zákonné prosazení monogamie u nekřesťanů mělo narazit na riziko smrti byť jediného člověka, je lépe toto zlo tolerovat a bojovat proti němu osvětou (nota bene v rámci christianizace), nikoliv mocenskou silou, protože život lidské bytosti je cennější a vyšší dobro. V případě zabíjení nemluvňat u Řeků a Římanů a obětovaných dětí u indiánských Aztéků šlo však prioritně o tuto základní hodnotu. Tady světská moc měla nejen právo, nýbrž i morální povinnost zasáhnout, aby ochránila tyto bezbranné tvory – a to i za cenu vzpoury, při níž by eventuelně tekla krev. Nicméně počty mrtvých v tomto případě by nebyly schopny ani v nejmenším vyvážit hekatomby budoucích nevinných obětí z řad dětí.

Není snad umělý potrat na stejné úrovni jako tato jmenovaná zvěrstva? Jedná-li se o lidské životy, nota bene životy těch nejnevinnějších a nejbezbrannějších, je nejen morálním právem, nýbrž i povinností katolického státníka, hodného toho jména a má-li k tomu dostatek možností a prostředků, prosadit legislativní zákaz interrupcí i těmi nejdrakoničtějšími opatřeními (např. policií, vojskem, stanným právem) třebas i proti vůli celého národa. Jistota, že statisíce či miliony lidských bytostí, které by jinak skončily rozsekány v popelnicích, se budou moci narodit, mnohonásobně převažuje případné ztráty na životech, vyvolané masovým odporem obyvatelstva proti zákazu potratů a nutností potlačit ho silou.

Jsou to tvrdá slova? Nepochybně ano, ale při obraně nevinného, jemuž běží o život, nelze být útlocitný vůči vraždícímu. A tím je ve větší či menší míře každý, kdo podporuje potraty a schvaluje je. Samozřejmě v konkrétním pořadí. Zákonodárci, kteří tyto zločiny odsouhlasili a gynekologové či provozovatelé klinik, kteří je provádějí, si ukrojili největší koláč zločinu, žena, která častokrát z donucení a nedostatečně informovaná (nechala se obalamutit mediální kampaní o „právu“ na „své břicho“) podstupuje „zákrok“, častokrát nese jen nepatrnou vinu.

Pokud katolíci hovoří jenom o protipotratové osvětě a pomoci ženám v tísni (o důležitosti obou faktorů nelze samozřejmě pochybovat) s tím, že potrat nelze zakázat a proto nebudeme usilovat ani o zpřísnění dosavadního ještě komunistického zákona, je to zásadní chyba. Představme si situaci, kdyby nacistická či bolševická propaganda ovládla mozky a srdce lidí natolik, že by s naprostou samozřejmostí ještě i dnes bylo možno legálně posílat „rasově méněcenné“ nebo „třídně závadné“ spoluobčany do plynových komor nebo vyhlazovacích táborů. Také bychom se spokojili jenom s „osvětou“ a neusilovali o radikální změnu legislativy jakýmikoliv prostředky se zdůvodněním, že většina občanů smýšlí jinak než my?

Samozřejmě by bylo špatným přístupem chtít jenom změnu legislativy a nesnažit se čelit masivní propotratové propagandě náležitou protikampaní alespoň v tom omezeném mediálním rozsahu, jaký máme k dispozici. Současně s tím je nutno vytvářet stále více center pomoci, která mohou nabídnout maminkám v nouzi možnost adopce dítěte, v případě materiální potřeby i náležité finanční zaopatření atd. Jenže opačným extrémem – žel velice častým v dnešní době – je totální rezignace na jakoukoliv změnu legislativy, byť jen nepatrnou. Právě toto hrozí katolíkům.

Zde se nelze odvolávat ani na demokracii, ani na lidská práva, neboť právo na život – jak napsal papež Jan Pavel II. v encyklice Evangelium Vitae - je tím nejelementárnějším právem, před nímž musí kapitulovat i údajné „právo ženy“ rozhodnout svobodně o svém těhotenství. Samozřejmě situace, kdy by většina národa přijala pozici „pro život“, by byla optimální. Jenže čekat na to může být také čekáním na Godota. Katolíci by měli být připraveni bez ohledu na smýšlení národa (tím zdaleka nemluvím pouze o národě českém, jde o takřka celosvětový problém) využít jakékoliv příležitosti, kdyby se naskytla (a ona nás může nečekaně rychle překvapit), k realizaci zákonného zákazu potratů všemi prostředky. Záchrana nevinných lidských životů bezesporu za to stojí.

 

File:Human fetus 10 weeks - therapeutic abortion.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dilation and evacuation

 

Klíčová slova: potraty  | Katolická církev  | křesťanství  | občanské svobody
6035 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
reklama

Čtěte také

euPortal.cz

Husté! Novináři dostali zle naloženo od imigrantů. Podívejte se, co se jim nelíbilo, a na kopačky do hlavy...Vystoupí z EU také Itálie? Drtivý vzestup euroskeptiků vysílá rázové vlny otřásající BruselemNeuvěřitelný případ hyenismu. Cikánka okradla vozíčkáře. Podívejte se na šokující reportáž TV NovaVůdkyně švédských „feministek“ říká, že znásilňující cizinci se nesmí deportovat. To radši snad deportujte bílé Švédy...Jak to zpívá Karel Kryl? Už opět nás vyhazují z práce? Vysokého státního úředníka, který oponoval imigraci, Chovanec vyhodil z ministerstva vnitra...

euServer.cz

Moc a bezmocnost Putina a Trumpa. Washington potvrzuje, že vůdce Trump slábn a může odejítJe premiér Sobotka Jidáš, parazit, gauner, šmejd či vyčůránek…?

ePortal.cz

Juncker se vrátí k láhvi, Schulz do knihovny a Tusk dožije v Bruselu. Přichází revoluce!Už zase chtějí vyhazovat z práce slušné lidi. Ale tentokrát jde o mnohem víc. Tady je to černé na bílém

Eurabia.cz

USA - vzpoura zlých šprtek pokračuje - feminismus podporuje islámské zahalení žen!Afričtí uprchlíci přepadli Němce ve vlaku! Nájezdy imigrantů jsou stále častější ...

FreeGlobe.cz

Ženy jsou bábovky. Předělaný chlap suverénně vyhrál mezinárodní závody žen ve vzpírání. Někteří zpátečníci to ale označují za neférové (+ foto, video)Uprchlíci z různých zemí si to rozdali na německé ulici. Všichni křičeli, že Alláh je velký (+ video)

Nezdravi.cz

Zpívání ukolébavek má vliv na zdraví dětí i matekLéčení včelími produkty i včelami samotnými. 3. Apiterapeutický den 2017 se koná 1. dubna v Mikulově

ParlamentniListy.cz

„Teď jsem naštval tolik lidí!“ Miloš Zeman před kamerou pálil ostrými slovy do konkrétních skupin. Třeba...VIDEO Nechcete diskutovat, no fajn, tak si polibte pr*el! Performer Kohout v USA dohnal Halíka a udeřil
Institut Václava Klause
Omlouváme se, data jsou dočasně nedostupná
Články autora
Doporučujeme
PLATFORMA PRO ZACHOVÁNÍ EVROPSKÝCH HODNOT

Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

dixienet.org

Rádio Dixie

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Pat Buchanan

Ron Paul

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Československo 2008 tour
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

RSS feed Zasílání upozornění