reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?

Autor: Mirek Topolánek | Publikováno: 25.10.2006 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Při přečtení názvu tohoto příspěvku si nemohu nevybavit Čapkův sborník „Proč nejsem komunistou“. Vznikal v situaci, kdy nebezpečí komunismu většina lidí nechápala a mnozí je podceňovali. Přesto historie ukázala, jak zásadní roli mohly a měly sehrát podobné sborníky, jak inspirativní a důležitou mohla být seriózní diskuse, jak účinnou se mohla stát obrana proti komunismu, vedená intelektuálními a politickými elitami. Tyto elity však opakovaně při ovlivňování veřejnosti, až na výjimky, fatálně selhaly. Nechci samozřejmě srovnávat nesrovnatelné, nicméně poslední vývoj úvah o dalším směřování evropské integrace nedokazuje, že by takové srovnávání bylo až tak absurdní. Permanentně selhávající české intelektuální elity v průběhu dvacátého století, a to platí také o době po listopadu 1989, mají i začátkem 21. století své, historií nepoučené a asi nepoučitelné následovníky. Prostinké proevropské světlonoše, placené žoldáky Svaté říše římské, typově pořád stejné, minulostí, současností a budoucností bloudící Ahasvery bez názoru i intelektu, všudypřítomné mediální prostituty a další giganty ducha. Zlo, blbost a naivita si tu podávají ruku se snem o evropské federaci.

Sny o velké a sjednocené Evropě snili blázni i géniové, zloduši i titáni, s motivací nepochybnou i pochybnou. O čem jiném snili G. J. Caesar, Napoleon Bonaparte, Adolf Hitler, co jiného měli na mysli svatý Vojtěch, Jiří z Poděbrad, L. N. Trockij a proletáři všech zemí? Když jsme ale my počátkem 90. let hovořili o Evropě, mysleli jsme zejména na svobodu, tržní hospodářství, svatost soukromého vlastnictví a další hodnoty, které nám po generace komunistická moc nedopřála zažít na vlastní kůži. V heslech typu „Zpátky do Evropy“ se odrážela logická touha nově osvobozené země a jejích občanů vrátit se do řečiště sdílené evropské historie, pokračovat v logické spolupráci s našimi evropskými sousedy. S touto spoluprací jsme intuitivně spojovali zejména krátké období naší samostatnosti, demokratického způsobu vlády a relativní prosperity – dobu 1. republiky. Nemyslím, že by v té době po pádu železné opony kdokoli vkládal do podobných hesel cokoli více. Sofistikovaná debata o nuancích integračního procesu, národních zájmech naší země v něm a dalších, méně pozitivních historických zkušenostech s „evropským okolím“ byla ještě daleko před námi.

Dnes je tato diskuse údajně „na pořadu dne“. Vidím sám sebe, okolním nezájmem o tuto diskusi vyděšeného člověka. Vidím úskalí bezbřehé evropské integrace všech a všeho, po vyhasnutí éry bipolárního světa identifikuji ožívající resentimenty velmocenského chování tradičních evropských velmocí 19. století. Sleduji, zatím bez možnosti jakkoli zasáhnout, negativní tendence evropské integrace, s obavami se dívám na karteziánskou, racionalistickou touhu propagátorů evropské federalizace po prohlubování, rozšiřování, postupu a pokroku, zaznamenávám rozjásané tváře evropských aparátčiků a komisařů. Odpověď na otázku, proč nejsem eurofederalistou, tak mohu vymezit pozitivně, a to tím, jakou Evropu chci a také negativně tím, co nechci a co nebudu podporovat.

Jakou Evropu tedy skutečně chci a proč nejsem eurofederalistou?

Chci Evropu, a všimněte si, že zcela záměrně neříkám Evropskou unii, nýbrž Evropu, dle konzervativně-liberálního konceptu. Tedy Evropu obchodujících, spolupracujících národních států, které kooperují jen v těch oblastech, kde je to výhodnější a efektivnější, než samostatný postup. Chci Evropu, která má společnou politiku jenom tam, kde existuje jasný konsensus a ostatní záležitosti ponechává v kompetenci národních států. Vyznávám Evropu mezivládní spolupráce, Evropu bez nárůstu centrální a ve své podstatě nedemokratické moci. Chci Evropu, ve které se každá země může svobodně rozhodnout, které oblasti kompetencí si ponechá a které bude sdílet s dalšími členskými zeměmi. Chci Evropu národních států, jejichž občané budou vědět, kdo jim vládne, jak je zvolit a také jak se jich zbavit, Evropu národních vlád, odpovědných svým a pouze svým občanům. Chci svobodně obchodující Evropu, která podporuje podnikání a neuvaluje dusivé regulace na kdeco a kdekoho. Chci takovou evropskou integraci, která daňovou, hospodářskou a sociální politiku ponechá národním státům, protože to jsou hlavní oblasti ideologických rozdílů mezi stranami. Integraci, jež respektuje suverenitu národních států ve věcech zahraniční a imigrační politiky. Chci integraci, která nebude ohrožovat čtyři základní principy Evropského hospodářského prostoru. Chci takový dokument, a ať se klidně jmenuje ústavní smlouva, který všechny výše uvedené principy jasně vymezí a zaručí. Proto nejsem eurofederalistou!

Co nechci a proč nejsem eurofederalistou?

Nechci žádné Spojené státy evropské, dnes spíše v podobě Evropské antiamerické federalistické socialistické republiky. Nechci tedy umělý, bruselskými byrokraty nadekretovaný, evropský superstát. Nechci evropskou ústavu, protože ústavu mají pouze státy. Nechci další prohlubování evropské politické, měnové či bezpečnostní integrace. Nechci ani jednoho evropského prezidenta, natož tak dva. Nebudu se podílet na vytváření žádné konkurenční bezpečnostní nebo vojenské struktury, jež by měla omezit manévrovací prostor Severoatlantické alianci. Nemám zájem, aby někdo ve Štrasburku rozhodoval o tom, kolik procent českých žen, příslušníků národnostních menšin, gayů nebo lesbiček má být zaměstnáno v té nebo oné instituci nebo sedět v parlamentu. Nechci, aby se v Bruselu rozhodovalo o zkracování pracovního týdne či jiném "vylepšování" podmínek pro naše zaměstnance, jež vedou jen k dalšímu nárůstu nezaměstnanosti. Nechci, aby kdokoli v Bruselu uvaloval diplomatické či jiné sankce na země, kde si občané svobodně zvolili politickou reprezentaci, jež se právě nehodí do krámu stávající bruselské elitě. Nechci se vzdát našeho práva určovat výši daní pro naše občany a jejich snížením přispět k přílivu investic a zvýšení tempa růstu. Nechci statisíce stránek nových a nových směrnic, které regulují vše od velikosti a pevnosti kondomů, až po přesný popis vozíků v supermarketech. Nechci Evropu směrnic, které mezi členskými zeměmi vylučují hospodářskou soutěž, takže státy s méně nákladnou sociální péčí nevyvíjejí žádný tlak na státy štědřejší, aby dávky snížily. Nechci ani Evropu, která provádí takovou politiku, že hodinové pracovní náklady v zemích Evropské měnové unie jsou o třicet procent vyšší, než ve Spojených státech, díky čemuž je průměrná nezaměstnanost oproti USA dvojnásobná. Nechci Evropský policejní sbor s právem odposlouchávat telefonáty a otevírat dopisy komukoli, kdekoli v celé Evropě. Nechci ani Evropský soudní systém umožňující trestat zločiny "antievropanství", nebo každému zaměstnanci žalovat zaměstnavatele za diskriminaci na základě pohlavní orientace, rasy, náboženství, politického přesvědčení, věku, nebo tělesné neschopnosti, s tím, že zaměstnavatel bude automaticky vinen, dokud neprokáže nevinu. A zejména odmítám porcování národních států do samosprávních euroregionů a konec státních vlád. Sečteno a podtrženo, nechci, aby nám někdo ukrajoval z našeho, socialisty už dnes okleštěného prostoru svobody. Proto nejsem eurofederalistou!

Vydáno ve sborníku CEVRO (LIBERÁLNĚ KONZERVATIVNÍ AKADEMIE)

reklama
2938 čtenářů | 27 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(roman, 25.10.2006 0:15:38)
Odpovědět
nezbývá než se podepsat.
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(Lukáš Petřík, 25.10.2006 18:51:09)
Odpovědět
Já jen doufám, že se toho bude pan předseda Topolánek držet, protože jinak by mohl ztratit důvěru a podporu řady loajálních konzervativních členů a příznivců ODS.
KONEČNĚ ROZUMNÝ NÁZOR
(jan, 25.10.2006 2:58:23)
Odpovědět
Konečně se někdo nebojí hájit hodnoty normálních lidí, kteří vše platí ze svých daní a jichž se nikdo na nic neptá. ODS začíná být skutečnou stranou pro normální lidi. Narozdíl od stran a zájmových spolků sbírajících jen body uřvaných "diskriminovaných" parazitujících menšin.
Re: KONEČNĚ ROZUMNÝ NÁZOR
(Cynik, 25.10.2006 9:36:52)
Odpovědět
Tak to mi pán Topolánek vyrazil dych. Musím súhlasiť takmer do bodky.





Re: KONEČNĚ ROZUMNÝ NÁZOR
(Dick, 25.10.2006 9:53:31)
Odpovědět
Souhlasím a jsem rád, že se ODS takhle vybarvila...
Musím tlumit radost
(Jiří Zahrádka, 25.10.2006 10:50:04)
Odpovědět
Tenhle text je opravdu velmi sympatický, ale obávám se, že už je trochu staršího data. Pamatuji se, jak myslím Topolánek před lety mluvil o EU jako o Svazu evropských socialistických republik - a to mi bylo velmi sympatické.

Ale opravdu se obávám, že zbabělost a pragmatická touha po moci pana Topolánka značně euroumravnila. Nevyčítám touhu po moci, snaha získat moc je základním úkolem politika. Ale jde o to, za jakou cenu. Pan Topolánek si ve skutečnosti umí dávat velký pozor na to, aby s kritikou nezašel "příliš" daleko, aby mu to nesrazilo voličské preference.
Re: Musím tlumit radost
(Monika, 25.10.2006 11:49:42)
Odpovědět
Vida, skoro se i shodneme. Ne v tom, že by ten text byl sympatický (takhle arogantní blábol bezesporu stvořil nikoli Topolánek, ale playboj Dalík - Topolánkova pravá i levá ruka, dnes už Topolánkovi píší projevy lidé s aspoň s určitou dávkou soudnosti a diplomacie), ale v tom, že Topolánek hraje výhradně na populistickou strunu. Jeden příklad: na jedné straně tyhle projevy, na druhé straně Topolánek pověřuje Klause, aby vEvropské radě s ohnutými zády poníženě žebral, aby centrála eurosystému Galileo byla umístěna v České republice. A Klaus? Ten se skutečně tak poníží, že se za to přimlouvá, i když je tím podle svých slov zhnusen! Ty rozpory mezi slovy a činy páně Tupolánka jsou fakt neuvěřitelné.
Re: Musím tlumit radost
(Jiří Zahrádka, 25.10.2006 12:24:20)
Odpovědět
"Ponížené žebrání" o sídlo řídícího centra Galilea je celkem logické a především - v EU normální. Prát se o sídla euroinstitucí (a mimochodem, ESA formálně ani není institucí EU) je běžný rituál, protože se z peněz, uloupených evropským daňovým poplatníkům, financují "ekšperti" dost štědře, takže to do daného státu přinese dost peněz. V tom tudíž vůbec problém nevidím.

Obecně ale Topolánek je pro mě opravdu zklamáním. Ten text, dle Vás "arogantní blábol," je ovšem zcela OK. O aroganci bych mluvil spíše na druhé straně barikády. Ale chápu, že ten typ lidí, jakým jste Vy, který si potrpí na bílé rukavičky a čisté kostýmky, tedy na formu, to může pohoršovat.
Re: Musím tlumit radost
(Josef, 25.10.2006 15:46:55)
Odpovědět
Videl to nekdo, ze prezident Klaus mel ohnuta zada?
Re: Musím tlumit radost
(Monika, 25.10.2006 15:55:18)
Odpovědět
Ale jo, třeba když se zranil na tenise a nemohl se narovnat... :)))

Ale vážně: "Ač to dělám nerad, tak jsem velmi intenzivně lobboval za umístění agentury pro projekt Galileo do Prahy", řekl Klaus. "Myslím, že jsem se ještě nikdy neponížil takovým způsobem jako dnes, abych tohleto prosazoval."
Re: Musím tlumit radost
(Josef, 25.10.2006 17:19:52)
Odpovědět
Vubec Klausovi nerozumim. Co je na tom ponizujiciho lobovat o umisteni zdroje zamestnani do sve republiky?
Co kdyby musel "zebrat" o hlasy pro znovuzvoleni na dalsi termin prezidentstvi jako Arnold, ktery sednul na Harley-Davidson motorku a s dalsim konvojem na motorkach objizdi mesta a vesnice a pres megafon vysvetluje volicum, proc by meli pro neho znovu volit. Asi jiny kraj, jiny mrav!
Re: Musím tlumit radost
(Monika, 25.10.2006 15:47:57)
Odpovědět
No to bych teda neřekla – takové řídící centrum je především závazek vůči jiným zemím EU. A usiluje-li o něj člověk, který s vážnou tváří přednese takovýhle projev, je buď nenapravitelný popleta anebo schizofrenik.

Ano, zejména Česká republika je vzorem, jak se má zacházet s penězi daňových pokladníků. To, co tu píšete, je komické. Asi jste dosud nečetl analýzu Světové banky co se týče katastrofálního stavu veřejných financí v ČR a zvláště tzv. Zámečníkovu zprávu. Doporučuji. Neměli bychom si prvně udělat pořádek doma, než začneme radit, jak se to má dělat v EU? Co říkáte? :)))
Re: Musím tlumit radost
(Jiří Zahrádka, 25.10.2006 16:06:14)
Odpovědět
Jistě chápete, že kdyby z toho pan Topolánek, na jehož pragmatismu jsme se shodli, nic neměl, asi by o to tak neusiloval. Samozřejmě, že taková instituce je o prestiži a penězích pro hostitelskou zemi.

Ohledně těch peněz - to je trochu nelogické. Kritizoval jsem peníze, uloupené evropským daňovým poplatníkům - bezprostředně národními vládami, byť, pravda, ty jsou k tomu nuceny Bruselem, aby přispívaly do společné pokladny. A v tomto případě ani formálně nejde o Brusel, protože jak jsem psal, ESA formálně není institucí EU.

O tom, že kritizuji eurohujerské české socialisty, kteří pracují s deficitními rozpočty, snad víte. A o tom, že zrovna v této věci nejsme v EU žádnou výjimkou, víte jistě také.
Re: Musím tlumit radost
(ricci, 25.10.2006 21:00:52)
Odpovědět
Moniko tvoje bláboly nám taky udělali úsměv na tváři. To co je v tom článku je super. Bláboly tvoří úředníci v Bruselu odtažení od reality nikdy nepodnikající v žádném obrou. Arogantní kloťáci, kteří by v jakékoli dynamické tvrdě makající firmě vyšuměli jak sodovka. Jenomže ty jsi taky kloťajda takže ztrácím čas. Já totižmusím tvrdě makat abych uživil sebe a svoji rodinu. Já mám pro úředníka jenom jednu radu nezavaz spěchám do práce
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(Monika, 25.10.2006 10:11:49)
Odpovědět
Napadají mě tyto otázky: Proč ministerský předseda suverénního státu hovoří jen čistě akademicky? Proč tato slova nepronese přímo v Bruselu, když k tomu má konečně možnost?? Vyzvěme ho k tomu! Sledujme nejen, co plácá zde, ale i jeho projevy v Bruselu. Zejména se těším, až všechny zástupce jiných států označí za „zlo, blbost a naivitu“ a sám sebe za jediný osvícený a správný hlas rozumu. :))) Neboť pokud to samé, co zde v ústraní hrdinsky hlásá, neřekne na zasedání Evropské rady do tváří dalším hlavám států a premiérům, je pro mě zbabělec a pouhý žvanil.

Řekne jim to samé, nebo neřekne? Vsaďte se, že nikoli. Tím pádem je to celé nanic, pouhé polulistické řečnické cvičení... Což je velká škoda.

Z tohoto důvodu by si občané měli klást otázku, proč tihle hrdinové a eurobijci, jako je např. Lech Kaczyński nebo Mirek Topolánek, hrají vústraní své země roli neohrožených jestřábů, ale při návštěvě Bruselu se změní v mírná, přikyvující holoubátka... Pokud se budou nadále chovat takhle zbaběle, řekla bych, že se v EU nezmění vůbec nic...
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(Finrod Felagund, 25.10.2006 10:31:22)
Odpovědět
Ona EU už leze na nervy dost lidem i ve starých členských zemích, a překvapivě už i ve Francii... zejména mladí lidé si stěžují na to, že je kvůli socialistické ochraně zaměstnanců podporované EU žádný zaměstnavatel nezaměstná, a tak především mnozí Francouzi chodí pracovat do UK nebo USA...
Takže už stačí jen aby i tito zvolili někoho
(Finrod Felagund, 25.10.2006 10:32:01)
Odpovědět
kdo se nebude bát za ně tyhle názory tlumočit...
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(Dan, 25.10.2006 16:27:29)
Odpovědět
Zcela logické a přirozené, že národní byrokrat Topolánek má strach o posty nejen svoje ale i svých známých a příbuzných neboť federace a regionální evropa by znamenala zcela jistě přebytečnost mnoha národních byrokratů.

Dle všech statistik je zcela evidentní, že česko je byrokratickou špičkou Evropy, má rekordní časové lhůty, obrovské množství úředníků a hl. totálně neschopné politické špičky, ohromně skorumpované /na úrovni primitivních afrických zemí/ kterým pořádek a dohled z Bruselo opravdu hooooodně vadí.
Já Topolánkův strach chápu.
No jo, soudruh komunista se ozval....
(Finrod Felagund, 25.10.2006 17:27:52)
Odpovědět
jak překvapivě.. to ani snad nemá smysl komentovat
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(richard, 26.10.2006 15:31:24)
Odpovědět
Ano chápu, vlády národních států jsou v podstatě jedinou šancí k úniku před bruselskými multikultůrami ordinovanou islamisací kontinentu, takže pro lidi jako jsi ty musí být zákonitě přebytečné a nežádoucí.
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(Dan, 31.10.2006 0:35:17)
Odpovědět
seš zase úplně mimo a důkazem tvé mimoooznosti i v tomto tématu je např. mimo jin. Norsko, tedy země s velkým nárůstem multikulturalizmu, které je vně EU..

Zase vedle :))
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(petr sleder, 25.10.2006 17:02:27)
Odpovědět
Dobře Mirku. Tímhle jsi u mě stoupnul. :)
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(ricci, 25.10.2006 20:55:03)
Odpovědět
Proč se ovšem ODS podle toho nechová. Proč jenom Václav Klaus jednoznačně konzistentně a bohužel osamoceně říká že nechce tuto verzi sjednocené evropy. Pane Topolánku mám u vás podezření, že jste ze strachu, že by jste ztratil body tento svůj euroskepticismus velmi dobře skrýval. Já s tímto článkem také souhlasím, ale ODS je mnohými politology obviňována s euronadšenectví a já mám stejný pocit. Takže moje pocity jsou víc než rozpolcené. Jsem příznivcem ODS, ale musím říci, že často se zaťatými zuby.
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(LP, 25.10.2006 22:50:51)
Odpovědět
Já taky ricci :-)
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(Oknad, 26.10.2006 20:29:09)
Odpovědět
Ja si nemyslim ze integracia je nezmyselna ... urcite nie az do takej miery akoze jednotny narod ale take institucie ako ministerstvo dopravy alebo obrany by sa kludne mohli preniest na nadnarodnu uroven do Bruselu ... keby sa zredukovala eurobyrokracia tak by som nevidel v integracii nijaky zasadny problem ....
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(ricci, 26.10.2006 21:37:20)
Odpovědět
Oknad nebuď naivka. Proč by vlak z krnova do Olomouce měl řídit nějaký potinoha v Bruselu
Re: Topolánek: Proč nejsem eurofederalistou?
(Oknad, 29.10.2006 2:19:08)
Odpovědět
Akoze ci to uz bude riadit nikto v Prahe alebo v Bruseli si myslim ze je suma fuk ... a okrem toho som povedal ze podmienka je zredukovanie byrokracie . No a byrokraciu sa unia ani len uz nesnazi zakryvat. Keby sa zredukovala byrokracia a unia by sa dostala blizsie ludom, nemal by si nazor ze ked sa vlak riadi z prahy je to daleko lepsie a blizsie tebe ako z bruselu ... pre obycajnych ludi je brusel prilis daleko a maju nan (respektive si to len myslia) prilis maly vplyv v tom je problem